REKLAMA

„Bieguni” Olgi Tokarczuk w reż. Michała Zadary, premiera w Teatrze Powszechnym w Warszawie

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-01-29 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:27 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest reżyser teatralny, Michał Zadara. Opowiada o pracy nad spektaklem "Bieguni" na podstawie książki Olgi Tokarczuk, którego premiera w sobotę, 30 stycznia, online na platformie Teatru Powszechnego w Warszawie

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu i Marta już jutro w teatrze powszechnym w Warszawie odbędzie się premiera spektaklu Bieguni w twojej Michale reżyserii na podstawie powieści Olgi Tokarczuk premiera proszę państwa będzie transmitowana online na Platformie V0D teatru powszechnego miesiąc temu 5grudnia odbył się pokaz walk in Progress spektaklu w ramach Międzynarodowego festiwalu teatralnego Boska komedia no właśnie pamiętam, że w rozmowie z Bartoszem Szydłowskim tuż przed boską komedią Rozwiń » dziwiłam się teatralnymi biegunami, mówiąc że biegun to raczej mało teatralny materiał i wtedy z dużą stanowczością Bartosz Szydłowski zaprzeczył i wiem, że podobnie swoje powieści myślała sama autorka, że do teatru raczej się w biegu nie nadają tak to jest także, gdy rozmawiam z Olgą Tokarczuk 3 lata temu o tym, że chciałbym zaadaptować jej powieści to była długo dawno dawno temu długo czytam tę opowieść o jedno to wtedy mniej ile rzeczywiście bardzo chętnie się zgodzić na to, ponieważ znamy się jeszcze z Wrocławia chodziła na wszystkie części moich Dziadów we Wrocławiu, więc uszami tata Ania leży ona jak w ogóle tego nie może obejść KN co też znałem przyjąłem z ulgą, ponieważ ona nie jest wysoko teatralnej to ona kobieta mogła prowadzić znaczy, że to robię jest jakoś malować ja też pewnie gdyby ona mi powiedział chciałby napisać u nas też bym powiedział, że niemożliwe no, a jednak przecież napisała więc, więc na tej samej zasadzie ja by podjąć serca opiekunów i jest to olbrzymie wyzwanie adaptacyjne atakowaliśmy pewnie przez rok razem z Barbarą Wysocką materiału implikacje, stojąc na scenie wydaje się być po prostu tym jest w książce co jest niezłym cudem, bo na początku wydawało mi też większość po prostu w mieście czasem dobrze, czyli zacząć pracować nad biegunami jeszcze po pierwsze, przed Noblem dla Olgi Tokarczuk po drugie, jeszcze przed pandemią i tak sobie pomyślę czy pandemiczna perspektywa świata takiego świata bez przemieszczania się, jaką teraz, z jaką teraz obcujemy sprawiła, że biegunach pomyślałeś inaczej niż myślałeś przed pandemią trudno powiedzieć, ponieważ jednak myślę, gdy pracuje nad literaturą ja myślę o literaturze przede wszystkim jeżeli, więc nie jest tak bardzo ten świat teraz tego doświadczam codziennie rząd bardzo wpływa na to co jest na scenie ta książka była napisana w 2006 napisana pewnie 0504. ale wydana w tym roku, więc sprawą zupełnie inny świat to jeszcze nie było, a forma jeszcze nie postać panów np. więc ludzie nie gapili czekamy do policyjnej zdarzali się ze słupami, gdyż właśnie ulicą nie został wobec jak świat wyglądał zupełnie inaczej niż dzisiaj, więc mieć, więc ja myślę bardziej jednak liter którą, więc ta ta opowieść o podróżowaniu i oczywiście 1 aspekt podróżowania to jest masowa turystyka Ano, ale tylko 1 aspekt podróżowaniu i ta książka opowiada o podróżowaniu w ogóle są też podróże zawodowe są też dobrze promem z 1 strony rzeki na drugą są też podróż do wnętrza człowieka do do myśli, a to Mistrzów są podróże te ostateczne na drugą stronę w stronę śmierci i o tym wszystkim są Bieguni i raczej świat tego nie zmienia echem powiedzieć, o czym są Bieguni wg Michała Zadary, bo ja myślę, że przez wiele różnych perspektyw można biegunów odczytywać podobno jest też ten tekst bliski takich życiowych powodów, bo też przed pandemią byłeś w ciągłym ruchu tak to jest rzeczywiście prawda, że zacząłem czytać biegunów jeszcze 2 lata temu nawet 3 lata temu wydaje mi się na Krecie, gdzie pies też odbywać część akcji wykonuję bardzo pasowało potem dalej pracowaliśmy bardzo szybko Filadelfii w Ameryce, gdzie pracowałem format palet jako prof. Perka wysoka też pracował jako profesorka w ostatnim roku akademickim i część powieści i ten odniesienia do Filadelfii do pewnego muzeum ludzkich czynności, które jest w Filadelfii i potem znowu Get też pracowaliśmy nad tym skręciliśmy materiały tego lata w Berlinie 10 materiały Barbara pracowała tam nad nad operą na to kto ale stawałaby w grudniu, więc też w Berlinie części dużo materiałów dochodów wykonuje się dzieje w pewnie, więc to wszystko, więc wszystko o jak ta portu życiowa oczywiście też ma swoje odbicie na scenie, gdzie jest dużo materiału wideo, na którym testowałem tak samo przez przez 2 lata chyba ostatnia by po powiedz co było najtrudniejszego w tej teatralnie za co powieści Olgi Tokarczuk powieści, która składa się ponad 100 rozdziałów tak jest nasze rozmów na pewno trudno jest to, żeby połączyć to wszystko jakiś jeden z 1 sensowną mieszankę, zachowując równocześnie obrażenie fragmentaryczną ości to jest bardzo trudne na pewno też trudno jest tutaj sama Plaza narracją, ponieważ Olga Tokarczuk wiemy z eseju bardzo skupiona o sobie narrator i narratora niż na dialogach oczywiście najprościej jest zaakceptować takie podejście kwietne Marka Hłaski, gdzie są też doskonałe dialogi to jest napisane to niewiele trzeba zrobić pyta adaptować natomiast Olgi Tokarczuk dialogów jest stosunkowo mało tam, gdzie są doskonałe też ma tak samo świetne ucho najlepsi polscy pisarze myślę to do dialogów natomiast natomiast jest bardzo narracji to trzeba przełożyć na sytuacje te plany najpierw takie, że miasto tata też wielkość jest opisem znajduje się ten temat potem trzeba to przełożyć na to co robią, gdzie na scenie, żeby ten temat znowu ujawnić na tej scenie to jest to jest na to środki na próbach i to trwało w naszym przypadku barwa i pół miesiąca, ponieważ pandemia znacznie wydłużyła okres prób naszych na powiedz czy to odczytanie biegunów dla teatru czy nadało temu tekstowi nowych kierunków nowych znaczeń nowych sensu Olgi Tokarczuk twierdzi, że tak Olga Tokarczuk ja sam mnie tam jest mówić po sobie miasto ciągle nie wychodzą na problem z książką w ręku i dowodów by bez polskiej wersji angielskiej, bo część roku jest pan dziecko nagranych więc, więc ja ciągle są wciąż natomiast latka była na tym pokazie i ona twierdzi, że nie, że ona się do działa wielu nawet lepszy od tej od tej książce ja dziś oglądając próbę generalną też myślałem o tym, że dzięki aktorom dzięki kreacją Arkadiusz Watykańskiego Barbary Wysockiej Ewy Skibińskiej Wiktora logik Kariny Ferenc jest łatwo jedno zapominam też się przypomni jak dowiaduje więcej tych postaciach i one są pogłębione i im bardziej mogę współczuć czytającą książkę jednak mam wrażenie pewnego dystansu czy pewnego chłodu przez przejście ciągle zmieniają rozdziały są ciągle nowe narracje to miałem takie wrażenie, że nie mogę się zidentyfikować w teatrze, a emocjonalna aktorów pomaga nam czuć się dany moment bardzo szybko, więc mam nadzieję, że też widzowie, którzy przejdą na żywo obejrzeć spektakl, gdy ta pandemia się skończy się skończy, gdy wszyscy będziemy grzecznie nosić maski, jeżeli daleko od siebie, więc mam nadzieję, że wtedy widzowie też poczują zobaczą mam oczywiście nadzieję, że to rząd też przez diody przez ten, aczkolwiek mam wielką świadomość, że żegna się sprzedaż przez obraz nie jest doświadczenie teatralne powiedział o tym, że Olga Tokarczuk widziała ten krakowski pokaz biegunów, a czy konsultował się jakoś dogłębniej z pisarką podczas prac nad spektaklem czy nie było czy to do niczego potrzebne to było także jak kilka razy to nie jest pisałem jak zaczynałem pracę i wtedy Olga Tokarczuk jeszcze niebyła laureatką nagrody Nobla i premier była stała ona jak rok temu w październiku chyba było to też tonie pisała wtedy już zupełnie nie odpowiadała, że to oczywiście też rozumiem, więc więc, więc kilka razy, ale o zatokach na szczęście nie pisarką, która umie opowiadać swoich książkach o procesie pisania książek, ale nie narzuca interpretacji nie mówi co one mają znaczyć otrzymane są, więc moje intuicje moje rozumienie tej książki jest wydaje mi się w jej rozumieniu tak samo ważne jak jej akt tworzenia tej tej książki mamy też dla nich rozmowa między pisarką czytelnikiem jest bardzo ważna jest pyta czytelnik w tym przypadku jawności połowę tej roboty wykonuje połowę tej roboty więc, więc celem była bardzo otwarta na wszystko ja mówiłem nigdy mnie jak by się na pewno pytałem o konkretne rzeczy nikt nic odpowiedź w Michale zajmuje się już od wielu lat głównie interpretacją klasyki w teatrze teraz sięgać po literaturę współczesną no właśnie współczesną, ale już klasyczną o, gdy zaczynałem pracę nad tą powieścią z nami bardzo dobrze i wtedy wydawało mi się, że może być ciekawe, ale miałem nie widzę, że to będzie trwała 3 lata i to jest można powiedzieć, że czyta książkę 3 lat i że ona w ogóle się nie wzbudziła ta książka i wyciąga mnie zaskakuje i ciągle mnie dziwią takie nawet pojedyncze zdania jak zdanie 1 stara się łączyć zeznanie PIT bez, ale jest jak, jaka jest niesłychana spójność jak jest koronkowa robota i można powiedzieć, że Rze, że Olga taka też uważa, że nikt nie zna tej książki tak dobrze jak ja jest, włączając w to autorka oczywiście i muszę teraz by potem jak i 30 w kosmosie Mickiewicza i ostatnio Szekspira jest i Słowackiego wcześniej czy Reja Kochanowskiego że, że ta książka Olgi Tokarczuk jest ich tak samo bogata jak inne klasyczne dzieła, które czytałem, więc czy ona będzie pana za 100 lat tego oczywiście nie wiemy, bo każda epoka wybierała swoich klasyków ale, ale wiem na pewno, że to jest literatura najwyższej najwyższej jakości, które po prostu ja to znaczy co znaczy się na rynkach to rzecz kompletnie 3 i nikt nie ma oczywistych tam rozwiązań początek zaskakuje ciągle koncentrujemy się czymś nowym, gdy Zrzeszenia zajmujemy więc, więc muszę powiedzieć że, że w mojej moim tekstem mojej biografii mojej drodze reżyserskiej to Tokarczuk po prostu jest jednym z takich nazwisk właśnie obok Mickiewicza czy Szekspira pod względem bogactwa świadczenia dodatki Olga Tokarczuk mówi nam o potrzebie nowej opowieści zawarła główne tezy tego swojego nowego spojrzenia na świat, ale także literaturę, która ten świat opowiada w słynnym czułem na na torze, ale także wysokich ogrodzeń, który ukazał się premierowo we wrześniu w tygodniku polityka jako szósta nowa opowieść o świecie nowa narracja, jaką trzeba przełożyć do tych czasów, które mamy dziś myślę, że ona też powinna ona przełoży się obejmie dzisiejszy teatr z to jest trudna i trudno jest powiedzieć o tym ja się uczy nowego sposobu opowiadania od narrator dziki i narratorów trzeba wypowiedzieć też mnogość narratorów biegunów i od tej zmiany ciągle perspektywy i dzięki temu uczy się kontrolować inaczej tak niż dotąd kosztowałem te moje spektakle to jest dla mnie jest taka wzbogacające ja mam wrażenie, że świadczy tak szybko zmienia, że to, że myślę, że czas światek w tym czy świat ludzki w tej epoce schyłkowej tak bardzo przyspiesza im tak wiele tematów, że książka napisana szóstym roku już dzisiaj wydaje się, że nie krzyczy oznaczające Ośno od tych problemach, które ktoś nas atrakcje tylko trzeba by rozmawiać dzisiaj gdyby, żeby je, żeby żyć normalnie żyć wprawdzie czy się o panie plastiku i zapis klasyfikowania tego świata o problemie węgla w powietrzu określenie zanieczyszczenia powietrza i opinie wymierania gatunków są takie rzeczy ktoś ją teraz też za chwilę proponują naprawdę straszną zaczną katastrofa gorsza od tej tylko bitowej i o tym, żeby mógł cały czas i tak literatura o tym nie krzyczy, ale myślę, że też w rozmowie z Olgą Tokarczuk człowiek dowiaduje, że w terenie do tego, żeby krzyczeć, że myślę, że Olga Tokarczuk myśli o literaturze, że jest to jednak medytacja i namysłu o rzeczach też ostatecznych naszej śmierci, czyli w pewnym sensie też obejmuje tę katastrofę zagładę całej ziemi to pewnie będziemy świadkami następnych latach, jeżeli nie pamiętamy z węglem w tym wszystkim i ona i ona ale, ale nie mówi o tym wprost, więc co nie powiedzieć myślę, że Olgi Tokarczuk, która po myślę, że prezes widzi takiej tradycji literatury środkowoeuropejskiej obejmującej też Handkego i Dostojewskiego i na pewno też Mickiewicza, którzy nie nie lepsza nie pisali i pisali wprost i dokładnie do tak tak tak instrukcja obsługi jak się obchodzić światem tylko tylko są bardziej przekręt duchowe ćwiczenia, które nam potrzebne, żeby wytrzymać po prostu, żeby wytrzymać ten ententy jesteśmy na 5 aktorek, które są dzisiaj w świecie myślę, że wszyscy słuchacze się zdradzają, że ta pandemia i powoduje, że napięcie naszych osobistych są są potwornej prawdy jest nam wytrzymać i myślę, że tacy oni pomagają w tym, żeby zrozumieć, żeby zrozumieć że, że każdy los człowieka jest objęty jakąś taką właśnie takim napięciami takim tragediom samego samego protestu istnieją na tym świecie już jutro w teatrze powszechnym w Warszawie premiera spektaklu biegunie reżyser Michał Zadara był gościem kultury osobistej premiera będzie transmitowana online na Platformie V0D teatru powszechnego biegunów będziecie grać na zmianę w teatrze powszechnym oraz teatrze Łaźnia nowa w Krakowie z tego co wiem, który jest producentem, aby już na żywo z publicznością jak najmniejszym ograniczeniami bardzo Michale dziękuję za to spotkanie to ja dziękuję bardzo, za telefon i mam nadzieję, że zobaczymy się państwo stać nas, bo i skłania wszystkich do noszenia masek cały czas do usłyszenia dziękuję bardzo, ciasnej formacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA