REKLAMA

Platforma Amazon wchodzi do Polski. "Czeka nas zderzenie globalnego giganta z lokalnym potentatem - Allegro"

TOK360
Data emisji:
2021-01-27 19:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
08:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to 360 tam gościem TOK 360 jest Dominik Owczarek dyrektor programu polityki społecznej w Instytucie spraw publicznych dobry wieczór panu dobry wieczór Amazon wchodzi do Polski w tym wymiarze, że kupowaliśmy bezpośrednio od Amazona już może trochę znaliśmy, dlatego że mogliśmy po pierwsze, ściągać różne produkty z zagranicy po drugie, centra dystrybucyjne Amazona znajdują się w Polsce znane są mówiąc ironicznie niezwykłej dbałości o swoich pracowników, ale chciałbym, Rozwiń » a wchodzi Amazon do Polski również pod względem takim, że stanie się pośrednikiem mogą się do niego zgłaszać sprzedawcy firma reklamuje jako możliwość dotarcia do klientów na całym świecie stanie się, więc takim trochę portalem aukcyjnym co wejście Amazona oznacza zatem dla rynku w Polsce mamy teraz monopolista lego to prawda rzeczywiście rynek e-commerce w Polsce się zmieni pojawi się nowa Platforma, która działa w wymiarze globalnym i będzie miała swoją swój Polski portal co oznacza, że polscy przedsiębiorcy w Polsce sprzedający będą mogli się na niej rejestrować i rzeczywiście te produkty będą dostępne całej sieci Amazon, więc w tym sensie rzeczywiście dostęp do globalnego rynku się pojawi, ale oczywiście przede wszystkim raczej polscy klienci będą korzystać z tej z tej Platformy w USA Amazon zrewolucjonizował rynek w dużej mierze, bo bardzo uderzył we wszelkiego rodzaju lokalne firmy lokalnych sprzedawców czy podobnie może być w Polsce oraz czy Allegro powinno się obawiać konkurencyjnego uderzenia ze strony amerykańskiego giganta rzeczywiście będziemy tutaj mieli do czynienia ze zderzeniem globalnego giganta z gigantem takim lokalnym regionalnym i 322 firmy 2 portale będą ze sobą silnie konkurować, a jeśli chodzi o praktyki Amazona, o których pan wspominał to rzeczywiście jest tutaj czym się niepokoić, dlatego że pojawiają się takie informacje, że Amazon w stanach Zjednoczonych wykorzystywał dostępne mu informację o firmach, które zarejestrowały na amerykańskim portalu do tego, żeby przygotowywać konkurencyjną ofertę w stosunku do tych do tych produktów oferowanych przez lokalnych przedsiębiorców to są zazwyczaj albo właśnie takie małe średnie przedsiębiorstwa albo w ogóle indywidualni przedsiębiorcy, jeżeli dobrze rozumianemu Amazon widzi co ludzie sprzedają i co chcą kupować, więc na własną rękę przygotowuje to samo, ale rozumiem, że może np. sprzedawać to bardzo tanio nawet na granicy albo poniżej granicy opłacalności tak długo aż konkurencję wykończ dokładnie tak to wygląda w stanach Zjednoczonych obecnie w sprawie przygląda się stan Kalifornia to jest taka sprawa, która jest jest jeszcze wtoku, więc ona nie jest rozstrzygnięta, ale rzeczywiście takie zagrożenie istnieje, że Amazon będzie wykorzystywał swoją przewagę w zakresie posiadania wrażliwych danych o swoich klientach danych cyfrowych niestety tutaj mamy problem z ochroną danych osobowych wykorzystywanych przez duże gigantów cyfrowych m.in. przez przez Amazona no i rzeczywiście to jest na tyle duża firma, że może sobie pozwolić na dumpingowe ceny przez dłuższy czas do momentu, kiedy realnie wyeliminuje konkurencję, więc w tym zakresie rzeczywiście powinniśmy patrzeć Amazonowi na ręce Polska instytucje publiczne również powinny się temu przyglądać urząd do spraw ochrony konsumentów konkurencji myślę, że powinien również zacząć działać w tym obszarze raczą ma jakieś możliwości działania ma jakieś możliwości zareagowania na tego typu praktyki, bo domyślam się, że rynek Zjednoczonych też były jakieś możliwości reakcji niekoniecznie zostały wykorzystane, choć oczywiście prawa amerykańskiego prawa europejskiego różni się czasem bardzo to tej sprawy oczywiście tutaj czasu bardzo wyraźnie powiedzieć, że dysponujemy pewną luką prawną, która nie dostarcza narzędzi odpowiednich do tego, żeby eliminować go rodzaju praktyki, bo trudno jest udowodnić, że te informacje, które wpisywane są przez dobrowolnie przez przez firmy są w jaki sposób wykorzystywane przez przez Amazona to jest to jest trudne do udowodnienia tutaj rzeczywiście potrzebujemy bardziej wyrazistych regulacji, które by potrafił wyznaczyć granice pomiędzy pomiędzy właśnie przechowywaniem danych osobowych i wykorzystywaniem w celu stworzenia pewnej oferty marketingowej to wszystko co pan mówi brzmi powiedziałbym co najmniej niepokojąca tak co najmniej niepokojąca rzeczywiście Amazon w ogóle budzi bardzo wiele zastrzeżeń po pierwsze, właśnie w tym obszarze naruszania zasad konkurencyjności nadużywania informacji cyfrowych właśnie do budowania swojej monopolistycznej pozycji w rękach, na które wchodzi, a z drugiej strony też wiele jest wątpliwości związanych z tym w jaki sposób Amazon traktuje swoich pracowników od czego zresztą zaczął związki zawodowe podkreślają, że wynagrodzenia są są niskie niewiele niższe niż płaca minimalna i trudno jest przeżyć w niektórych miejscach za taki kwotę stwierdzone są też przez Państwową Inspekcję Pracy liczne naruszenia w zakresie czy to BHP czy to w zakresie naruszania po prostu prawa prawa pracy nakładane były mandaty przez Państwową Inspekcję Pracy stwierdzono także 1 przypadek śmierci pracownicy w jednym z magazynów Amazona, więc rzeczywiście nie można powiedzieć, że jest to doskonałe miejsce pracy, w którym pracownicy świetnie czują są zrelaksowani to co były budzi duże wątpliwości to także pełna kontrola trybu pracy w centrach logistycznych pracownicy są kontrolowani na każdym kroku każda czynność jest mierzona ich lokalizacja czas wykonywania poszczególnych czynności i w oparciu o o normy od tempo pracy poszczególnych pracowników ustalane są coraz wyższe normy i oczekuje od pracowników coraz większego tempa pracy na aż do granic fizycznych możliwości bowiem trybikiem w maszynie Amazona do zarabiania bardzo dziękuję Dominik Owczarek dyrektor programu polityki społecznej w Instytucie spraw publicznych był gościem TOK 360 rozmawialiśmy o tym, że Platforma Amazon już nie tylko księgarnie, ale też Platforma wchodzi do Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA