REKLAMA

Doktryna Jana Pawła II, a prawo do aborcji

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2021-01-29 23:20
Prowadzący:
Czas trwania:
22:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
gościem audycji jest zapowiadane już pani dr Bogna Baczyńska z wydziału prawa administracji Uniwersytetu szczecińskiego dobry wieczór dobry wieczór wydaje się, że już kilka dni minęło od tego zdarzenia środowego bardzo wiele już powiedziano na no właśnie na ten temat natomiast niesie wydaje, że ciągle potrzebne są odpowiedzi na na te pytania, które wracają może zacznijmy od tego czy samo powtarzanie przez najczęściej w skrócie powiem przeciwników, że rządzącego Rozwiń » obozu, że to nie jest Trybunał w związku z tym to nie jest orzeczenie w związku z tym to niema skutków prawnych jest w pełni pani zdaniem uzasadnione nie miałbym być jasne czy te argumenty mówiące o tym, że ten Trybunał Konstytucyjny w tym składzie nie jest tak naprawdę Trybunałem Konstytucyjnym jest jak najbardziej argumentem zasadnym i tutaj przywoła bym przy kwestie, czyli i sędziowie dublerzy i sędziowie, którzy to może 2 kwestie i sędziowie, którzy nie mają kwalifikacji czy to moralnych czy to merytorycznych do zajmowania stanowiska sędziego Trybunału Konstytucyjnego, a jednak 3 kwestie, dlatego że mamy tu jeszcze sędziów, którzy do niedawna byli politykami en zjemy tutaj o chociażby pani Krystyno pani Krystynie Pawłowicz, ale również nowy sędzia Trybunału Konstytucyjnego, czyli pan Bartłomiej Sochański, które jest szczecińskim prawnikiem na do niedawna był w polityce on był kandydatem PiS-u na prezydenta Szczecina jak też stworzył w w Szczecinie taką organizację nie pamiętam nazwy Alana Moore znaczy sens jest taki, że Polacy nic się nie stało on twierdził, że to wszystkie zmiany, które wprowadził PiS, jeżeli chodzi o władzę sądowniczą uczestnicy takiego nie możemy mówić o łamaniu konstytucji, więc jego stanowisko jest jasne natomiast to co mnie przeraża w tym wyroku to, że z próbowano w ogóle, wmawiając nam że, że są takie normy prawne że, że jest mi, że jest taka w ogóle koncepcja gdzieś że, że jest to zapisane w konstytucji, które mówią, że godność ludzka, która warunkuje wszystkie prawa człowieka prawa wolności człowieka obywatela zaczyna się z momentem poczęcia my w naszej konstytucji używamy tej nazwy przyrodzoną godność natomiast w aktach czy w ogóle, kiedy stworzono progi po raz pierwszy tą kategorią wypowiedziano to było w powszechnej deklaracji praw człowieka i obywatela ONZ-owskiej pod koniec lat czterdziestych to nazywało się tą godnością od momentu urodzenia i ten pierwszy wielki dokument, który odcisnął swoje piętno na wszystkich międzynarodowych regulacjach z dziedziny praw człowieka, który stał się taki takim wzorcem sensu pod Paryżem ustalił tę kwestię, że człowiekiem jest się w momencie, kiedy się przychodzi na świat oczywiście nie ma najmniejszych przeszkód jeśli chodzi o to, żeby każdy z nas uważało np. że dzieckiem jest czy istotą ludzką już jest w momencie poczęcia i i gdyby pan zapytał mnie prywatnie to jest tak powiedziała w tym momencie myśleniu dziecko dla siebie na własny użytek natomiast prawo nigdy, ale nigdy prawie nie została skonstruowana norma, która mówiłaby o godności od poczęcia ciąć zatrudnienia w, chociaż jest w odpowiedzi pani, którą znalazłem przywołuje jednak pani, że ten zapis o życiu od poczęcia pojawia się w amerykańskiej konwencji praw człowieka i tak, ale nie godność od poczęcia nie ten warunek, który warunkuje wszystkie prawa wolności ten w zakresie dotyczącym prawa do życia jest mowa o tym, że życie w zasadzie chronione jest od poczęcia może powiem czym skutkuje no skutkuje to po pierwsze, tym że, gdyby ofiarą przestępstwa padła kobieta w ciąży to nie tylko ona jest ofiarą, ale również płód embrion czy to dziecko czy nie szkodzą bicie kobiety wciąż oznacza zabicie 2 osób natomiast to określenie, że życie jest chronione w zasadzie od poczęcia to sformułowanie w zasadzie nie jest właśnie podkreśleniem tego wyjątku, który powoduje, że dopuszczalne jest aborcja w Wojnowie, dlatego że jest, że jest tak, ale tak tak też niekonsekwencja w stanowisku osób, które tak mocno podkreślają te sprawy od poczęcia, powołując się na normy te religijne, bo najczęściej po drugiej stronie jeśli mogę tak powiedzieć tego powiedzenia jest sformułowanie do naturalnej śmierci tymczasem żadna z takich osób nie kwestionuje faktu chociażby teraz w czasie pandemii, że nie pozwalamy ludzie ludziom naturalnie umrzeć czasami stosujemy podtrzymującą przez przecież technikę medyczną aparaturę podtrzymującą życie i nikt nie kwestionuje tego faktu, że jak przychodzi naturalny moment śmierci to po prostu się z tym godzimy tylko coś co dalej robimy, ale to może trochę inny wątek, niemniej jednak czasami nie stanowimy właśnie się tak kurczowo trzyma na marne absolutoria definicji prawda tak jak zwróciłem na to uwagę i znowu wprowadzeniem czegoś takiego określenia wywodzącego się nos norm wydają się przede wszystkim religijnych od tej naturalnej śmierci jako kojarzą mniej więcej z śmiercią Jana Pawła II, że ta naturalność nie zacięła się tutaj przejawiać będzie gloryfikowany Toniego proces umierania cierpienia taki dla mnie straszny sposób i innych i to jest znowu taki przykład, gdzie określenie, które nie jest określona prawnym trafia do do naszego języka prawnego prawniczego, ale czy w takim razie upoważnia nas do stwierdzenia, że Trybunał zupełnie pomyliły porządki prawne i porządek religijny, powołując się na ochronę życia od poczęcia będąc Trybunałem Konstytucyjnym badającym zgodność ustaw z konstytucją, które takiej normy nie zapisano, bo ile pamiętam art. 38 mówi o prawie do ochrony życia i to jest krok znaczy to zależy czym, bo i nie mogę powiedzieć, że życie embrionu czy płodu nie jest chronione w sprawie oczywiście jest od czasów prawa rzymskiego czy może nie życia jego prawa w tym pierwszym prawem było prawo do dziedziczenia tych spraw jest dużo więcej natomiast, mówiąc że z konstytucji wynika czy art. 38 konstytucji wynika, że życie jest chronione od momentu poczęcia no toż sięgnięto po inny system normatywne ja bym chciała tu też zwrócić uwagę właśnie na kwestie religii i na poniedziałek niedobrą rolę Jana Pawła II, którą tutaj no to doktryny i wyniosły bardzo wysoko, iż taki wybitny niemiecki teolog on się nazywa Genewę man on 5 lat temu wystąpił z kościoła, chociaż jest osobą wierzącą jest też psychoterapeutą jest teologiem i on w latach dziewięćdziesiątych zaczął badać doktryna Jana Pawła II, chcąc dojść do tego momentu od odczuć płaci od wykład ten moment, kiedy dla Jana Pawła II zaczyna się życie miał w tych swoich pracach udowadnia, że dla Jana Pawła II życie zaczyna się wraz z komórką jajową plemniki proszę nie potraktować tego, że ja chcę teraz kogoś obrazić sprowokować czy dotknąć czyjeś uczucia religijne absolutnie nie jest to moim celem natomiast, jeżeli się państwo to czytają to rzeczywiście można dojść do takiego wniosku o drugą bardzo złą rzeczą, którą uważam zrobił Jan Paweł II test stworzenie sobie takiej modelowej kobiety i Jan Paweł II wybrał sobie nad tą kobietę, która jest wzorem kobiety idealnej i idee i typowej bardzo wybitną postać znaną lek. Wandę Półtawską bardzo ciekawa postać przypomnę żona m.in. interweniowała bezpośrednio u Jana Pawła II, że chodzi o sprawy arcybiskupa Pereca była więźniarką obozu koncentracyjnego bardzo ważny głos, ale ona jest osobą seksualną, a właściwie nienawidząca seksu ona swej książce wspomina o tym co się na to złożyło, bo m.in. przeżycia z obozu koncentracyjnego, ale dla niej seks był czymś obrzydliwym i ona uznawała go tylko wyłącznie raz dla zapłodnienia i na tym Zatorza na tym modelu Jan Paweł II stworzył sobie typową kobieta tak określił jej rolę naturę seksualność, a co za tym idzie powinności i to cały czas pokutuje może o tym nie wiemy nie zwracamy na to uwagi to ucieka nam tych takich codziennych debatach, ale to powinniśmy wziąć pod uwagę w no tylko właśnie teraz jeszcze, próbując wszystko brać pod uwagę chciałbym, abyśmy spróbowali wrócić do tego pytania co co tu i teraz no bo ta cała decyzja, która właśnie jest kontestowana, że nie jest decyzją niesie za sobą jakieś konsekwencje znowu mówi jakieś nowe niektórzy mówią nie niesie żadnych konsekwencji skoro nie jest to wszystko zgodnie z prawem go zgodnie z konstytucją i oczekuje się np. że w tej sytuacji lekarze nie będą w ogóle brali pod uwagę tego co się stało i będą po prostu dalej wykonywali swoją działalność wskutek wiem, że źle brzmi w kontekście tematu, którym mówimy o no nie bacząc właśnie na ewentualne konsekwencje, a co więcej, jeżeli nie będą chcieli by funkcjonować tak jak do tej pory to z kolei my wszyscy zagorzali przeciwnicy tego co się wydarzyło w środę mówią, że do tych lekarzy właśnie trzeba będzie teraz napiętnować Rze, że służą, że nie mają odwagi stanąć po po stronie zdrowego rozsądku praw człowieka i prawnych co o tym myśli prawnik tak jak ma ja myślę o tym, że to wyobrażenie, że zwykły przeciętny lekarz, który bardzo skupiony na swoim zawał czy, który ma swoje życie, które ma, który ma swoją rodzinę, który wie jak Zbigniew Ziobro i jego akolici podchodzą do lekarzy i jak potrafią ich gnębić niesamowicie nie nie przeprowadzić takiej aborcji co wszystkim lekarz nie są od tego, żeby rozstrzygać wątpliwości prawne, kiedy mówimy, że ten wyrok jest absolutnie nie obowiązuje go tak naprawdę nie ma obiegu prawnym ze względu czy to na niewłaściwą obsadę tego składu sędziowskiego co jest przesłanką, która mówi, że te czynności są nieważne czy to znaczy ze względu też na te kwestie, o których rozmawialiśmy przed chwilą czy kwestie merytoryczne, że to wymyślono sobie, że coś takiego jest konstytucji, chociaż tego nie ma to nie są sprawy, które lekarze w stanie rozstrzygnąć my nie możemy czegoś takiego w ogóle składać na barki teraz w mediach już bardziej widoczna Berna młoda pani doktor, której postawa wobec leczenia kobiet sytuacji kobiet też związana związaną z aborcją nie tylko nad wyraz Humanitarna, ale ona jest zręczną konformistyczne NIK koszty lekarz istną konformistą no to jest dla mnie przerażające uważam, że lekarze nie będą tego tego robić poza tym ten świat medycyny jest też zainfekowane takim wirusem prof. Chazana czy kiedy szpitale sobie pisały na murach tu jest my mamy klauzulę sumienia loggia ten szpital ma klauzulę sumienia no na Boga sumienie jest jedynie sprawą jednostki ludzkiej indywidualnej mury budynek czy instytucję tak jak szpital nie ma klauzuli sumienia czy kiedy toteż pewnie słuchacze nie pamięta, ale było to w latach dziewięćdziesiątych, kiedy Jan Paweł II zaapelował do aptekarzy, żeby nie sprzedawali środków antykoncepcyjnych to w Polsce Niemiec to długotrwale to było przez kilka tygodni czyni się z farmaceuci nie sprzedawali leków na recepty, które miałyby z właśnie skutek antykoncepcyjny to są bardzo przerażające przerażające dla mnie rzeczy moda na żyjemy w jakiś taki podwójnej moralności, a niestety rządy PiS jeszcze bardziej to pogłębiają i tak podwójna moralność uzyskuje taką sankcję aparatu przymusu PiS-u, ale chyba jeszcze większym problemem przynajmniej dla osób, które wyda, który się wydaje, że z tą moralnością nie mają problemu jednak chyba coraz większym problemem jestem chyba to się tak fachowo nazywa dualizm prawny, bo to na chwilę jeszcze wrócę do tej sytuacji w samym Trybunałem w samym orzeczeniem z całym uzasadnieniem do orzeczenia, bo nawet, jeżeli część osób zgadza się z tą argumentacją, że ten Trybunał nie ma legitymacji prawnej, że właśnie niektórzy sędziowie, którzy w nim zasiadają i brali udział w tej historii nie są sędziami to jednocześnie zadają sobie pytanie no dobrze zaraz ale, ale jednocześnie w tym składzie był sędzia Leon Kieres to, jeżeli sędzia Leon Kieres, a teraz go nie atakuje ja tylko mówi pewnym to w toku myślenia, jeżeli sędzia Leon Kieres zasiada w tym Trybunale no to jednak w pewnym sensie też legitymizuje no a dlaczego gorzej tym legitymizuje skoro to ten Trybunał nie jest Trybunałem co więcej on do tego i najpierw orzeczenia, a później do uzasadnienia składa zdanie odrębne no to znowu stawiam pytanie, dlaczego składa zdania odrębne do czegoś co nie jest orzeczeniem i to po prostu UK w każdym z nas mimo wszystko miesza wydaje tworzy pewien chaos w głowie bo, bo nie tylko chodzi o to, że nie znamy się wszyscy naprawie, ale też po prostu widzimy, że coś tu nie jest jasne panie dyrektorze na pewno powiedział pan teraz dylematy, które są dylematami dla wielu z nas, ale jeżeli chodzi o pana sędziego prof. Leona Kieresa to on został powołany przez inny Sejm i ta indywidualizacja powołania sędziego powoduje to, że sędziowie odpowiadają indywidualnie i wraz szczególnie, kiedy na początku zaczęło się dziać te bardzo złe rzeczy z Trybunałem Konstytucyjnym, czyli już kilka lat temu były apele do sędziów, żeby odeszli np. do prof. Rzeplińskiego czy prof. Biernata, ale oni się na to nie zdecydowali oni się zdecydowali być wierni tej przysiędze sędziowskiej, którą złożyli i postanowili przetrwać te pełne 9 lat swojej kadencji im tak też możemy na to spojrzeć natomiast, jeżeli chodzi o prof. Kieresa to tam to to co jest ciekawe co nie uderzyło mówi, że mój światopogląd moje moje zapatrywania, a sędzia winien być od tego wolny co znaczy oczywiście, że każdy sędzia światopogląd oczywiście, że ma jakiś system własnych norm etycznych, ale tutaj normy zyskały rangę prawie taką jak albo nawet czasami wręcz taką samą jak normy konstytucji, a tak być nie powinno w no ale to rzeczywiście łatwo nie jest, bo no jak ja czasami niezwykłe częściej powie na to, że jeżeli zgadzam się, że coś nie jest Trybunałem to nie powinienem zasiadać przynajmniej nie brać udziału w posiedzeniach tego Trybunału jeżeli, jeżeli uważam, że dalej powinienem być tam po prostu w ramach swojej kadencji, ale zostaw jeszcze ten znaczy ten wątek natomiast na koniec chciałem jeszcze zapytać o taką rzecz, która również i wynika z tego uzasadnienia do orzeczenia Trybunału czy decyzji podjętych w gmachu Trybunału jednak i na to co wskazują niektórzy, że na dobrą sprawę pozostawienie tej przesłanki do wykonania aborcji i kiedy jest zagrożenie życia zdrowia matki może być traktowane jako pewnego rodzaju wyłączenie tego przepisu, który został wyłączony, bo każda sytuacja, w której taka osoba jest w związku z tym przymuszona do noszenia ciąży, która zagraża no, która sama w sobie jest jest czy pół jest jest ciężko chory może nie powodować zagrożenie wynikające ze stanu zdrowia psychicznego jak pani na te rozważania patrz no to jest bardzo istotne kwestie i tutaj widzę pewien płomyk nadziei, dlatego że akurat ten problem czyli, jeżeli kobieta chce usunąć ciążę np. bo ten trud był tak bardzo uszkodzone, jeżeli to zagram zagraża zdrowiu czy wręcz życiu to ten okres oczekiwania ten okres czekania na aborcję jeszcze czasami się rozgrywa właśnie nie wiadomo czy aborcja może być przeprowadzona jest traktowany właśnie jako niesamowite czerni cierpienie, a wydłużanie tego okresu debatowanie nad tym i właśnie traktowane jako nieludzkie okrutne traktowanie i dlaczego będziemy się do spółek nadziei, dlatego że ten pogląd jest utrwalone orzecznictwo Europę w orzecznictwie europejskiego Trybunału praw człowieka to są wczesne lata funkcjonowania Trybunału, kiedy poszczególne państwa przystępowały i gdzieniegdzie było np. jeszcze problemy się, że tu aborcja zakazana, a albo nie nie tak dostępne w innych krajach to było bardzo dużo takich orzeczeń, które mówiło właśnie o tym okresie czekania na aborcję czy zwlekanie z aborcją czy pozwoleń na aborcję i zdrowie psychiczne i o tym ogromnym cierpieniu, które spotyka kobieta strasznie to wszystko jest trudne w sensie ciężkie, ale nie unikniemy rozmów na ten temat właśnie kolejną kolejną odbyliśmy bardzo pani dziękuję pani dr Bogna Baczyńska wydział prawa administracji Uniwersytetu szczecińskiego była była nam bardzo dziękuję raz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA