REKLAMA

Stawiszyńskiego i Kasi ćwiczenia z logiki. Jak myślą osoby pro-life?

Magazyn filozofa  - Tomasz Stawiszyński
Data emisji:
2021-01-30 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:42 min.
Udostępnij:

Jakie wartości miłują zwolennicy i przeciwnicy wyroku TK Julii Przyłebskiej? Czyjego życia bronią obie strony?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
no i kolejna godzina filozofów przed nami odrobina skrócona względem tych poprzednich, bo do 1340 jesteśmy na antenie jak zawsze co sobotę, ale nie mniej intensywna jeśli chodzi o nasycenie treścią i jakość intelektualną dr Katarzyna Kasia z nami dzień dobry dzień dobry część filozofka Akademia sztuk pięknych w Warszawie wieś nie będę silił na jakieś otwierające pytanie, które będzie głębinowe wnikać teologiczną filozoficzną meandry uzasadnienia orzeczenia Rozwiń » Trybunału Konstytucyjnego, które zostały niedawno opublikowano tylko możecie zapytam o wrażenia na początku wokół tego wszystkiego co się tutaj od środy dzieje w Polsce mężczyźni dosyć trudno mówić o wrażenia, bo liczyłem na to systemu spotkam literek eschatologiczne filozoficzno teologiczne trochę i to być może zrozumieliby zaraz do tego przejdziemy, bo boję jestem na razie na takim etapie, kiedy myślę sobie, że toczy się jakiś rodzaj sporu to nie jest tylko spór o aborcję to jest spór o pryncypia jakiś taki najbardziej podstawowe najważniejsze zasady i to wcale nie są zasady moralne i tylko powiedział, że chodzi tutaj o epistemologii i teorii Poznania i o to w jaki sposób decydujemy się poznawać i opisywać rzeczywistość i podnieś to wynika z takiego uczucia, które mamy obserwuje rozmaitych polityków przede wszystkim polityczki, którzy wypowiadają, że już nawet nie można mówić o polaryzacji, bo już nie chodzi o poglądy chodzi o stosunek do rzeczywistości i o o to co się w tej rzeczywistości Percy czuje co się odrzuca i mam wrażenie, że udało nam się w Polsce być może będzie kiedyś opisywane w podręcznikach jakiś jak nie jak mierzyć, ale być może udało nam się osiągnąć coś niewiarygodnie wspaniałego, ponieważ mamy połowę ludzi, która mniej więcej połowa ludzi, która widzi jednak rzeczywistości w tym samym kraju żyje druga połowa ludzi, którzy widzą zupełnie coś innego dla przykładu sama kategoria obrońców życia jest tutaj moim zdaniem dobrym odniesieniem, bo co to znaczy być obrońcą życia w tym co to znaczy chronić chronić właśnie tę najwyższą ze wszystkich wartości to znaczy odnosić się do życia zdrowia kobiety czy odnosić się do życia zdrowia i śmiertelnie uszkodzonego płodu i to jest wysokie pytanie, na które można byłoby wprowadzić być gdzieś tam wyznaczy moim zdaniem te linie między 2 po mieście powiedział Polsce, bo staram się być większą optymistką być może dziś na to sytuacja zasługuje, ale zdaje sobie sprawę doskonale to nie jest tylko u nas tylko tutaj tylko na tej naszej równinie, ale też, gdzie indziej na chcieliśmy człowieka bawoła zbierającego triumfalnie na kapitał myślę, że to bardzo podobnie ten wygląd tak wydają się bardzo trafne to spostrzeżenie, że mamy do czynienia z sytuacją, w której znaczna część polskiego społeczeństwa widzi rzeczywistość zupełnie inną niż ta druga część skądinąd ciekawe jest to wiesz ja przyjrzałem się jeszcze przy okazji poprzednich protestów badania opinii publicznej różnych latach w Polsce robiony łącznie z tymi całkiem świeżymi, która w, których zadawano pytanie o stosunek do aborcji i różne inne jeszcze pytania i to jest ciekawe, że w zasadzie rozkłada się w Polskim społeczeństwie stosunek do aborcji na stosunek do kościoła katolik katolickiego religijność to znaczy osoby przyznające się do katolicyzmu identyfikujące się z kościołem są zazwyczaj przeciwko legalizacji legalności aborcji w każdym razie były przeciwko poszerzaniu tego tzw. kompromisu aborcyjnego ci, którzy nie identyfikowali się tak mocno jako wierzący jako katolicy byli byli temu byli zwolennikami takiego poszerzenia no to jest myślę dosyć ciekawa dana to znaczy to specyficzny sposób ustawia ten spór, bo to nie wygląda w Polsce na spór pomiędzy kobietami mężczyznami, bo w tych obu stronach czy w tych obu częściach polskiego społeczeństwa te proporcje męsko damskie są mniej więcej podobna, więc nie płeć religia się wydaje być tutaj najistotniejszą najistotniejsze czynniki tylko zobaczy z tą religią to też jest dosyć dla mnie ciekawa sprawa się zastanawiam nad tym, bo ja bym paradoksalnie dużo bardziej rozumiała a gdyby wyznawcy religii wyznawcy katolicyzmu stawali po stronie bardziej gremialnie stawali po stronie całkowitego zakazu przerywania ciąży natomiast, jeżeli chronią czysty są za kompromisem aborcyjnym to coś w tym wszystkim nie tak taki wyższy być może absolutu stycznej Kantorski perspektywy, ale albo albo albo jest więcej powiedział naród, a dodam do tego co mówi że, gdyby rzeczywiście zwolennicy zakazu aborcji naprawdę wierzyli w to co mówią mówią to jest koronny argument, że aborcja to morderstwo to jest to samo co morderstwo no to, gdyby w to wierzyli rzeczywiście domagali się logicznie takich kar za aborcję jak za morderstwo czy jest rozpiętość w kodeksie karnym kar za morderstwo inna jest za takie popełnione w afekcie inna jest takie popełnione z premedytacją, ale są pewne widełki te wszystkie zróżnicowania i należałoby je wprost przenieść do kwestii aborcji, więc mam podejrzenia, że jest coś nie bardzo konsekwentnego w formie właśnie o to chodzi, że gdyby, gdyby tutaj ta strona antyaborcyjna była bardziej koherentna bardziej spójne oczywiście nikogo do niczego nie zachęcam jak to mówili też winna również, że wierzy też czy też może potraktować poważnie bardzo, ale po prostu widzieć steki steki do koszyków fundamentalną niespójności i do strona powiedziałabym stojąca za na stanowisku, że najważniejsze jest to, żeby kobieta miała wybór możliwość decydowania o samej sobie tutaj o wiele większą spójność i znowu ja patrzę na to w tej abstrahując od etyki patrzy na to od strony Epidemiologicznej od strony pewnej spójności argumentacji pewnej spójności czysto logiczne tak naprawdę tutaj nie nie wiem no zostaw na chwilę odłóżmy to co nas najbardziej boli, czyli kwestie etyczne i próbują popatrzeć na to właśnie podstronę płynności argumentacji i ja tę spójność widzę stronę idącej ku liberalizacji tryb żądającej liberalizacji nie widzę żadnej spójności w kompromisie aborcyjnym nigdy nie widziałam na Ustronie osób, które są przeciwnikami radykalnymi przeciwnikami aborcji no to tutaj w ogóle nie widzę żadnej spójności, że żadnego rozumu, bo to ta argumentacja jest po prostu taka dom każdy element funkcjonuje jako oddzielnie lepsze próbuje połączyć większą całość to się okazuje, że czy też nie zgadza wszystko, bo Zobacz to, o czym mówią na początku sama kwestia obrony życia czy jego życia o nim dlatego życie uszkodzonego płodu jest ważniejsze niż życie matki nic na to nie odpowiedział nigdy z tym bańkę, chociaż naprawdę słucha mi wielką uwagę no aż tak to oni nie mówią to znaczy przynajmniej to stanowisko katolickie to by nie było aż tak radykalne, że uznawało, że aborcja musi być niedopuszczalna nawet wtedy, kiedy jest zagrożone życie matki tylko oczywiście co jest też dość specyficznym zabiegiem powiedziałbym psychologicznej również na tylko się powiada, że do tego rodzaju wyboru w jakim sensie zachęcamy, bo to heroiczne, bo to jest coś co uświęca to jest coś co dowodzi najgłębszego umiłowania dla tej wartości, jaką jest życie życie dziecka, ale najgłębszy kumulowania wież dla wartości jest życie w ogóle tak i myślę, że tutaj tylko wieś można by mnożyć takie pęknięcia i takie takie dziwne momenty takie właśnie niekonsekwencję nie oczekuję myślę sobie, że największy problem polega na tym, że to stanowisko prezentowane jako ekstremalnie konsekwentne właśnie tych praw od tej spójne i warto zwrócić uwagę na to żona po prostu spójny nie jest to miejsce pełne takich różnych nadużyć intelektualnych takich wielkich kwantyfikatorów tam, gdzie niewolno było zastosować, bo już abstrahując od tego, że to jest w ogóle życie życie, o którym się tu mówi, którego się rzekomo broni właśnie w szczególności widać to w przypadku, którym rozmawiamy, wokół którego toczą się to spory, czyli tej na aborcję w przypadku nieodwracalnego uszkodzenia płodu, gdzie mamy do czynienia z organizmem, który będzie tylko ewentualnie cierpiał i bez wątpienia umrze niedługo po urodzeniu albo się urodzi martwe w ogóle, że takie życie rozumiane w kategoriach wyłącznie czysto biologicznych co co co w kontekście całej metafizyki chrześcijańskiej też jest kompletnie bez sensu właśnie te już zupełnie nowy nie chcę rolnikom potrzeba żadnych pomysłów myślę sobie o tym że, dlaczego oni wzięli na sztandary akurat te te przesłanki, a nie zajmie się sprawą gwałtu wszystek, jeżeli pomysł zajmą się słuchaj w meczach młodzi może taki plan się pojawia oczywiście wiem, dlaczego wzięli tę przesłankę no właśnie o wadach letalnych, bo no, bo to było najwięcej aborcji tak w Polsce się dokonywało ze względu na tę właśnie przesłankę natomiast, jeżeli miałabym myśleć tutaj, jakkolwiek właśnie o tym, że to nie jest koniunkturalne i że to nie jest i że to rzeczywiście jakieś podłoże moralne wszystko razem no to sztab raczej o odniesienie się do innych przesłanek, że rzeczywiście życie dziecka byłoby tutaj o tym najważniejszym elementem innych może też mam wrażenie, że oni dlatego to zrobili, że to jest też jako pierwsza łatwiejsze w takiej teoretycznej obróbce to znaczy tu można użyć tych wszystkich twierdzeń o Eugeniusz c i opowiedzieć o tym jak to właściwie są jakieś nazistowskie praktyki mająca prowadzić do społeczeństwa wyłącznie zdrowych i da się to tą kłamliwą retoryką łatwo ubrać natomiast przypadków gwałtu no i w ten sposób już się nie da obsłużyć nie retorycznym już swoje słyszą pierwsze Jaskółki ten retoryczny drugi te Jaskółki ćwierkały przecież trudno tego pana traktować jako tak miło stworzenie jak jaskółka dawniej sza 1 właśnie z panów, który mówił, że leży przecież nieważne jak człowiek został poczęty tak samo zasługuje na szacunek wreszcie mogą ci po nie ma żadnych argumentów, które by nie można, gdyby nie można zastosować, które już zostały zastosowane do tego przypadku do kwestii gwałtu właśnie dokładnie także nie no właśnie dokładnie tutaj ja jestem w stanie sobie wyobrazić, jaką drogą pójdzie to dalsza argumentacja może pójdzie do jakoś nie myślę, że przepustu na pewno to się też będzie ta rozwija tutaj postawimy średnich dr Katarzyna Kasia jest z nami i do tej rozmowy wrócimy już po informacjach dr Katarzyna Kasia wciąż z nami raz jeszcze dzień dobry dzień dobre i wiesz jak tak konstruujemy różne motywacje powody stojące za implementowanie fundamentalizmu religijnego do polskiej przestrzeni prawnej to powiedziałbym jeszcze coś takiego, że jak popatrzymy na katolicką wizję świata na katolickie nauczanie zawarte w katechizmie kościoła katolickiego no to mamy tam po pierwsze, Boga zdefiniowanego jako jedynego prawowitego dawca życia Bóg małżonkom zsyła dzieci to nie przyroda nie proces biologiczny ostatecznie stoi za pojawieniem się dziecka tylko Bóg to jest wprost powiedziane dlatego m.in. antykoncepcja nie mieści się w no katolickiej nauce życiu seksualnym, bo byłaby ingerowaniem w jakieś Boże plany, chociaż to w zasadzie jest dosyć zabawna sytuacja Otóż ten plan uchwytnych jak w ogóle aspirynę no dokładnie i teraz kobiece ciało jest taką sferą, w której życie powstaje i kobiece ciało jest sferą, w której życie się rozpoczyna i tutaj przypadku aborcji mamy właśnie do czynienia z decyzją rzekłbym niebo, skąd tylko decyzją matki o tym czy ona do rozwoju tego życia do pojawienia się kolejnego człowieka na świecie chce doprowadzić czy chce ten proces zatrzymać im to jest 1 aspekt moim zdaniem, który jest niezwykle istotnej, które by jakoś tłumaczy, dlaczego patriarchalne religie zawsze dążyły do tego, żeby kobiecą seksualność kontrolować, żeby ją okiełznać, żeby przejąć nad nią całkowitą władzę, ale druga rzecz jeszcze wydają się dosyć istotna jest taka, że katolicka wizja świata przeniknięta jest takim duchem pewnej harmonii Opatrzności mamy dobrego Boga, który świat stworzył stworzył go na swój człowiek stworzył w tym świecie na swój obraz podobieństwo i dowody takiej harmonii z tego, że świat jest jakoś niezwykle przemyślnie skonstruowany to są w teologii katolickiej dowody na na porządku dziennym taka sytuacja, kiedy życie się rozpoczyna a kiedy pojawia się jakiś nowy organizm ludzki, ale on jest nieodwracalnie zdewastowany on tylko cierpi jest jest czymś co co kompletnie nie mieści się w tym w tym w tej wizji jest czymś właśnie zaprzeczający kompletnie tej harmonii jest jakąś jakimś przejawem takich ślepych sił przyrody, która tasuje czasami te geny taki sposób, że pojawiają się organizmy, które skazane są wyłącznie na cierpienia, bo to głęboko zaprzecza tej całej wizji świata, którą propaguje kościół i na podstawie której na oczekuję specjalnego traktowania i wydaje się, że też dlatego właśnie akurat ta kwestia jest dla nich tak istotna, bo to jest poniekąd ostatni bastion, gdzie oni mogą jeszcze swoją władzę symboliczną zachować, ale też taka sfera, która mocno bije ich obraz świata dokładnie, bo to są trudne tak jak zwrócił uwagę 2 rzeczy z 1 strony to jest tym władza nad ludzkim ciałem bio władza władza nad ludzką seksualnością, czyli taka najbardziej podstawowa forma władzy te tutaj no niezależnie od tego czy osiągnęlibyśmy opisów Koczy do nie wymagam Bena NATO człowiek, jeżeli chcemy mieć władzę nad człowiekiem do tak naprawdę musi mieć władzę nad jego ciałem i im bardziej ta nasza władza będzie trafiała dotyczyła stref intymności ludzkiej będzie większa tak naprawdę i nie mam wrażenie, że tutaj właśnie ten aspekt seksualności ludzki aspekt tego, że mamy takie różne restrykcje katolickie dotyczące autor koncepcji NATO aborcji to wszystko nie jest przypadek chodzi o to, żeby właśnie władze na to kiedy powiedziałeś dziką naturą czy NATO strefą popytową, która zawsze była podejrzana dla kościoła katolickiego włości od samego początku co zresztą oczywiście katolicyzm odziedziczył w jakimś sensie po na pół Grecji, żeby panować nad sobą nad poglądami tutaj został jeszcze wzmocnione taką Neoplan pańską pogardę wobec ciała, a i ich, żeby przejąć władzę nad ludzką cielesnością nad tym co właśnie takie okropne pożądliwość niepoddające się kontroli nad tą do zawsze bardzo ważny cel i ja myślę, że ogromną krzywdę zrobiła tutaj w cudzysłowie oczywiście mówią krzykiem ogromną krzywdę zrobi od tego czołowi nauka i odkrycie tego jak to wszystko naprawdę wygląda to wszystko naprawdę przebiega na się nagle okazało, że tam, gdzie widziano ingerencję sił wyższych można opisać językiem naukowym na można stwierdzić np. można rozwinąć diagnostykę prenatalną i zobaczyć co się w tym brzuchu kobiety dzieje co się dzieje z płodem i czas będzie zdolne do samodzielnego życia jako człowiek już urodzone czy też nie nudne czy właśnie będzie skazany wyłącznie na cierpienie i na umieranie czy też czy też nie i to jest coś co kościół próbuje obejść, ale te próby dla mnie są przerażająco nieporadne i są przerażające nieporadne i przemocowej zarazem to znaczy ktoś nie ma może się z tym zetknąłem nie wiem oczywiście mam nadzieję, że położyć swoje wolno tego rodzaju doświadczeń, ale też sytuacja tak naprawdę dla mnie bez piaskownicy, kiedy ktoś nas do czegoś zmusza np. żeby się z nim bawić ja akurat chcę robić coś innego, ale ten ktoś używa siły, żeby jednak było takie końca rzeczy jak sobie ustawił ten świat i gości właśnie tutaj on nie ma argumentów, więc jest przemocowy i tak samo tzw. obrońcy życia, chociaż ja wolę myśleć o nich właśnie jego przeciwnikach aborcji przeciwnika wolności tak naprawdę oni też są przemocą Wit, dlatego że nie mają argumentu, że jeżeli spojrzeć na to, jeżeli tego osoba jest naprawdę głęboko wierząca i chce urodzić dziecko nawet żywione bardzo bardzo zdeformowane wiadomo, że zaraz umrze to po pierwsze, bierze na siebie odpowiedzialność za cierpienie tej istoty całą odpowiedzialność, a po drugie nie można tej swojej decyzji traktować jako standardu narzucać tego innym ludziom przecież nie jest w Polsce także liberalizacja ustawy antyaborcyjnej oznaczałaby przymus terminacji ciąży, ale oczywiście także właściwie to jest dla mnie ważne, że im, że tutaj przemocą owo narzuca nam się kategorie, które nie mają niczego wspólnego z rozwojem cywilizacji, w której żyjemy narzuconym przemocą w tym regres do myślenia sprzed kilkuset dobrych lat mam jeszcze wrażenie, że tu inny taki bardzo fundamentalny problem się odzwierciedla w tym co się dzieje i jakie jeszcze inne pytanie, na które odpowiedź no musimy udzielić w końcu sobie to znaczy co czynimy podstawą kształtowania przestrzeni publicznej przestrzeni prawnej w państwie, w którym żyją ludzie wierzący niewierzący ludzie różnych światopoglądach różnych sposobach życia różnych przekonaniach moralnych także czy czynimy to podstawą przekonania religijne to znaczy przekonania nieweryfikowalne żaden sposób takie co, do których nie możemy w żaden sposób sprawdzić czy są prawdziwe czy są nieprawdziwe, bo nie sprawdzimy tego czy istnieje dziś jakiś Bóg, który świat stworzył i on akurat zainteresowany jest, żeby ludzkie życie seksualne wyglądało tak ani inaczej skądinąd sytuacja, że miałby się Stwórca wszechświata tak bardzo interesować kwestiami no kwestiami seksualności jest sama w sobie dość osobliwą wizją, ale to można rozmaicie tłumaczyć no czy też to mają być przekonania weryfikowalne przekonania co, do których możemy jakoś ustalić, że są nieprawdziwe, a ten obszar który, który mamy ten obszar przekonań i racjonalnych różnych mitologii, które wyznajemy różnych religii, które te, które wyznajemy to jest obszar, który no i o tyle, o ile właśnie nie koliduje z czyimiś innymi przekonaniami nie próbuje siłą wymusić jakich zachowań na innych no jest pozostawiony do indywidualnej decyzji jeśli ktoś nie chce w sytuacji tego rodzaju dramatycznej sytuacji no i nieodwracalnego uszkodzenia płodu dokonywać aborcji tylko urodzić takie jak dziecko i ochrzcić i cokolwiek jeszcze innego to nikt nie będzie właśnie tak jak powiedziałem do tego zmuszał natomiast nie ma też żadnych argumentów poza argumentami religijnymi tam się wydaje dosyć istotna, że nie ma żadnych argumentów poza religijnymi, żeby tego zabraniać właśnie widzisz to tu także zakładamy milcząco dziś dziś zatem wszystkim stoi założenia, które jest naprawdę bolesne, że jest 1 jedyna religia jest jedno 1 słuszność, że standardy katolickie właśnie mają być standardem powszechnie obowiązującymi i na to się nie godziliśmy, kiedy chcieliśmy świeckiego państwa NATO nie godziliśmy, kiedy rodziła się Polska demokracja w osiemdziesiątym dziewiątym roku podpisano konkordat zawsze ta relacja pomiędzy stronami uderzeń była niezwykle mocna nic zresztą uważam, że uzasadnione są tezy mówiące o tym, że na aborcję, bo monetą, którą zapłaciła strona opozycyjna Kościołowi katolickiemu za żelazne poparcie należy to właśnie to było właśnie ta waluta przetargowa, ale to sprawia, że żyjemy w kraju, który jest krajem w najgłębszym sensie tego słowa fundamentalistyczne religijnie zgoda to jest to co budzi gigantyczny opór, bo to nie takich być taki był pomysł w momencie, kiedy właśnie ta władza jest z tym kościołem to blisko jak nigdy to to ten fundamentalizm będzie się tylko umacniał i ja się boję że, że ponad wiem może jakoś tego się okrutnie, bo wiem, że nie ma powrotu do tego co było, czyli do tego tzw. kompromisu, ale wiem, że jeżeli w Polsce zajdą jakieś zmiany zajdą niedługo bardzo dużo się dzieje to 2 rzeczy się stanu po pierwsze, aborcja będzie legalne dostępne na orzeczenia, a po drugie, skończy się wreszcie to przedziwna pogmatwana nieuczciwe korupcyjna zależność, bo między kościołem, a państwem całkowicie się z tobą zgadzam myślę, że właśnie dokładnie tak będzie i też ci ludzie, którzy dzisiaj forsują przemocowy w sposób swoje fundamentalistyczne rozwiązania, jakby kompletnie tego nie rozumieją tylko żyją w takim poczuciu, że teraźniejszość będzie trwała wiecznie, że to co robią nie będzie miało konsekwencji, a naprawdę będzie tak jak mówisz też jestem o tym szczerze przekonany bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję to ma wszystkiego dobrego trzymajmy się mocno wszystkiego dobrego absolutnie trzymajmy się będzie lepiej nie mam co do tego wątpliwości dr Katarzyna Kasia była państwa gościem filozofka Akademi sztuk pięknych w Warszawie no to już była ostatnia rozmowa w tym programie, który wydawała Katarzyna Murawska realizował Szymon Kuliś Tomasz Stawiszyński do usłyszenia wszystkiego dobrego dobrego weekendu mimo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA