REKLAMA

Rafał Księżyk: "Dzika rzecz". Rozmawiają: F. Kekusz, P. Nawrocka, Ł. Wojtusik

Poczytalni
Data emisji:
2021-01-30 17:40
Audycja:
Czas trwania:
15:37 min.
Udostępnij:

Rafał Księżyk wnikliwie śledzi transformację polskiej muzyki na początku lat 90.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z lekcji historii pewnie wiemy własnej lekcji historii albo z tego co do cytuje my co działo się w Polsce w czasie między rokiem 19891993, ale ten temat z perspektywy muzyki osobowości muzycznych takich tematów muzycznych i klimatu próbuje nami zrekonstruować czasem także zrekonstruować Rafał Księżyk w książce dzika rzecz Polska muzyka transformacja 19891993 książka opublikowana jakiś czas temu przez wydawnictwo czarne Rafał Księżyk dziennikarz krytyk muzyczny może go Rozwiń » państwu kojarzy naprawdę bardzo bardzo wielu artykułów dla wielu muzycznych periodyków takiej kultury twórczych Maria etyków Łukasz Wojtusik z domowego krakowskiego studia Filipka kosz w Warszawie studia dzień dobry dzień dobry i obok mnie cały czas obok mnie, czyli odległość jakiegoś kilometra u siebie by Paulina Nawrocka dzień dobry w tym samym Cracovia, ale kawałek dalej dzień dobry w ja miałem bardzo duże nadzieje przyznaje dotyczące tej książki, dlatego że gdzieś ta transformacja nie bezpośrednio nie dotknęła, dlatego że ja byłem nieco młodszy, ale jako ten, który później miał lat naście chwilę później po dziewięćdziesiątym trzecim roku i miał świadomość zwiększą muzyczną trochę odbywałem różne zespoły, o których tutaj jest mowa, chociaż przyznaje, że na tych pierwszych koncertach ja i nie tylko Heya bywałem widziałem także armie jako naprawdę bardzo młody chłopak dlatego spodziewałem się takiej bardzo nostalgicznej opowieści ale, ale Rafał Księżyk bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło, dlaczego o tym powiem za chwilę chciałbym was zapytać, bo stawia sobie pytanie czy to książkę można tak też na chłodno, jeżeli gdzieś tych doświadczeń muzycznych nie ma nie wie jak też waszym wypadku dlatego są to pytam jak wam się czytało i czy czy czy ta historia i te historie były dla was nie mówi w kontekście społecznym, ale muzyczno społecznym zrozumiałe bardzo subtelne zarysowania, że jesteście ode mnie młodszych to mnie jak wstępnie Jateż jestem wieś w wieku czy też nie jest tylko takim, że miałem Izrael na koszulce miał ich z nas nie jest chyba w tym wieku, żeby po prostu być na studiach w okresie, który mówi książka Rafał Księżyk tak mi się wydaje ja miałam 3 lata chce zaczynały zaczęła akcję tej książki, ale miałam też w życiu okres taki, w którym słuchałam wielu zespołów, które na tych stronach są opisane i była bardzo ciekawa tej książki, bo jak nie jestem jakąś wielką Super entuzjastką muzyczną zawsze mówi nam się znam raczej średnio co najbardziej interesowało to był ten aspekt opisania tak naprawdę transformacji przez pryzmat takiego zjawiska, jakim właśnie to tworzenie muzyki różnych jest różnych muzycznych za zarówno zespołów jak i koncertów wszystkiego zupełnie rozczarował bardzo się dobrze czytało i mimo że momentami czułam się czuć zagubiona, bo już wjeżdżała kolejna postać kolejne nazwiska kolejnych historia to taki pochłonęła ten świat i wydaje się, że to jest w ogóle fantastyczny zabieg, żeby opisać ten szalony okres dziki okres, jakim były pierwsze transformacyjne lata przez pryzmat właśnie małego wycinka rzeczywistości mają być w rzeczywistości jest tutaj no tworzący się trochę rynek fonograficzny tworzący się prawo tak naprawdę też dotyczące właśnie praw autorskich w dużej mierze no ale i taki no kontrkultury wszelakiej i przejawów i nie rozczarowałam się podobała się ta książka i dobrze się czytało jako taką na świadectwo historii o elegancki odpowiedziała chwilkę już mnie to pochłonęło jestem niezwykle, jakby rozentuzjazmowany dyrektor tej książki, dlatego że nie spodziewam się wiele z kolei jako się wiele tekstów Rafał Księżyk w przyszłości nie chodziło natomiast tutaj okazało się, że podszedł do bardzo bardzo bardzo realistycznie nawet na niego do tego całego tematu i wyszła raczej nie wyszła zrobił fantastyczną książkę pod względem zarówno narracji, jaki takiego wypośrodkować między takim poziomie podstawowym, że nie ma no nie wejdziesz to książka jeśli nie wiesz nic jeśli chociażby nazwisko Robert Żelewski chińskie mówi NATO będzie trudno po prostu, ponieważ to też jest także ten próg wejścia jest zupełnie Nisko ustawione, ale nie jest ustawiony tak bardzo wysoko wobec tego co jest dziś ta książka środka, z której co bardziej zainteresowani różnymi zespołami wyciągną pewną kompilację anegdota dla niektórych będą to zupełnie świeże rzeczy, więc tak jak ja mam tak ja miałem 4, kiedy zaczęła znaczy, kiedy 80 dziewiąty rok wobec tego też to całą muzykę poznawałem dziś późnej podstawówce już po tym, jak się ten okres tak naprawdę zakończył te konteksty jako dzieciakowi temu lat mająca 1011 były zupełnie obce tam się skupiam bardziej oczywiście na tym na czym się z 51 letni dzieciak i potem gdzieś tam sobie, kiedy ta faza na polską muzykę niezależną drogą lądową troszeczkę mijała to sobie tylko te białe plamy, kiedy uzupełniały jak coś obiło się natomiast teraz ty też świadka wiedzy została uzupełniona umie o dodatkowe oczka jest sporo rzeczy z tej książki które, które gdzieś tam dowiedziałem się wcześniej jest mnóstwo, których jeszcze nie wiedziałem to przy okazji jest pisane takim bardzo unikalny wydaje mi się odważny sposób, dlatego że książkę oczywiście podzielone na rozdziały tak, ale rozdziały są pisane z przez pryzmat czy to zjawisko zespołów tam nie ma takiej strasznej nudy wydawałoby się, że nie ma nudy nie ma bałaganu, bo wydawał się z innej strony, że jeśli bierzemy relatywnie duży temat jak Polska muzyka wciągu 4 lat określone w tym co się działo w innych dziedzinach życia to gdzieś tam się będzie wszystko ze sobą mieszać tak, tym bardziej że niektóre z tych postaci są kluczowe dla wielu zespołów, a tutaj dzięki takiemu wydawałoby się przypadkowe Emu podejściu do poszczególnych rozdziałów, bo jest np. rozdział 1 konkretem zespole zaraz potem wkroczą narkotykach w muzyce, a potem rynku fonograficznym, a potem klubach, a potem znowu, jakim zespole to jakoś Rafał Księżyk poprowadził przez różne wydawałoby się luźno ze sobą powiązane zjawiska bardzo fajną spójną opowieść niekoniecznie linearną, ale taką, że nie mam uczucia uczucia zagubienia i to od razu jeśli mogę się wtrącić, bo to jest też coś co uważam należy autorowi oddać, że ta książka jest przemyślana nasze morze pierwszy rzut oka wydawać trochę chaotyczna, że właśnie tak tych wątków jest, tyle że te niektóre rzeczy wcale sobie nie wynikają, ale to naprawdę koncept w tej opowieści o faktach po i oczy wszystkich aspektach właśnie tu gangsterska narkotyki imprezy techno, a tu historia właśnie coś konkretnego zespołu zawirowania z tym związane, więc Reasumując, chociaż jeszcze nie zbliżamy się chyba do końca rozmowy to była dla mnie niesamowita lektura to było fascynujące, dlatego że troszkę się tam kiedyś interesowałem troszkę się tym interesowałem i tak by otworzyłam oczy na bardzo wiele rzeczy związanych zarówno z tą polską kulturą też pociąg początku lat dziewięćdziesiątych, jaki taką rzeczywistością jest w ogóle jest kilka fajnych książek ostatnio wyszło, które wracają do tej epoki lat dziewięćdziesiątych, która jest już epoką historyczną powoli fajnie jest ta książka, która gryzie ten temat z tej strony się pojawiła to ja dorzuciłbym do tego co świetnie opowiedziała o Filipie jeszcze 2 wątki, za które autorowi dziękuję, bo myślałem trochę znaczy powiedziałem, że dużą nadzieją podchodziłem do tego wydawnictwa z drugiej strony pewnym niepokojem, bo bała zawsze istnieje taka obawa, że jeżeli wiesz, że autor żył, w jakich czasach te czasy już nie wrócą to cała narracja może trącić myszką tutaj naprawdę tak nie jest to co bardzo się podobało to jest próba oddania, ale taki dobry sposób jakiegoś nawet nie ducha czasu tylko np. pokazania osobowości poszczególnych twórców pewnej charyzmy pewnej też pewnej wielości twórczości, bo twórczość tych kapel będą zespołów czy projektów czasami, bo mowa jest czasem o wydarzeniach muzycznych, które dzieją się tylko 1 raz nigdy nie będą zapisane nigdy nie będą powtórzone pozostają tylko w pamięci takich opowieści tutaj całe całe mnóstwo mam wrażenie, że Rafałowi udało się od od jakoś oddać by to, czego często autorowi co często torowisk trudno opisać mowa w jakiś osobowości twórców o o jakimś takim pulsowanie nie tylko muzycznego Irlandia ta relacja między nimi na, toteż jest ciekawy aspekt to co też moim zdaniem jest dużą wartością to, że można na pierwszy rzut sobie pomyśleć, że to będą noże wiemy, jakie tam będą zespoły, jakie będą nazwiska, jakie będą historie te nazwiska zespoły są, ale prócz tego jest cała masa postaci, o których ja nie mam bladego pojęcia i który pierwszy raz tak naprawdę przeczytałam na kartach tej książki jest też książka no do grania to jest książka psie, który wprost 8 nie jest uwzględnione do słuchania na YouTubie la poszukać właśnie nauczył by posłuchać zapuścić sobie no aż no nie da się po prostu czytać książki bez robienia tego i tutaj nie ma takiej wpadki, że jeżeli nie wiedzieliście państwo, bo ja np. nie znałem zespołu np. los los nowe Ross, jeżeli nie znacie państwo złoto nie ma tej wpadki rzeczy czyta myśli nie jak jestem Gamoń przecież już żyły w tych czasach nie wiedziałem, kto to jest to przecież jest fundamentalne, bo zakładam, że skoro jest to jeden z zespołów, który autor opisuje na samym początku książki to dziś ten fundament tak jest tworzony to jest bardzo fajne można też po prostu na YouTube albo na jakimś innym audi odtwarzaczu szukać wpływie przyznaje szczerze, że czytałem książkę wracając np. do choćby do słynnej legendarnej płyty legenda armii czy ważnej płyty grupy Izrael to zresztą o tym powiedziałem zamiast myślę, że też bardzo ładnie pokazuje co, o czym trochę chwili mówił, że te historie solidarne, że mają bardzo różne odcienie i że pokazane bardzo różna muzyka jest dziś się wszystko relacyjnych miesza w tym czasie bardzo ładnie stąd na prostym przykładzie na końcu jest kilka zestawień wśród nich jest 50 polskich pod kasę z tamtych lat i one są podzielone kanon dzikiej rzeczy przeboje rock wyszukiwanie zaawansowane i rzeczywiście w tej książce obok siebie współistnieją nie wiem pierwsi znane wtedy takiego by kilku hitów takich trochę byłyby może kiczowatych, ale taki właśnie ironicznych interpretacji rzeczywistości jest nie wiem jest IRA jest Hej, są róże Europy jest Staszek Soyka wilki, ale np. jesteś chiński oraz Maxi kelner mógł tak długo mnie czy Closterkeller rozrzucona dlatego wasza o 16 przez chwilkę, ale został wspomniany określone przymiotnikiem niesławny na co zresztą to też jest jeśli mogę mogę to właśnie to jest fajne w tej książce jeszcze, że Rafał Księżyk idealnie siebie rzucił tę książkę to znaczenie zadłużenie za mało no ma ogromną wiedzę to i zgłębia ten rynek przez wiele wiele lat co widać jego biografii rozbitej, ale tego co sam napisał, ale też czuję, że mogłaby być taka pokusa, żeby trochę więcej się do 60 bardzo umiejętnie jakiś taki niewielki epizod dzięki gdzieś tam przerzucał bardziej jako takie tło anegdotyczne do tego co się działo, a nie nie próbował jakoś przesłonić to swoją osobą swoją hojnością tego co się w tej książce dzieje to też chwała za to, bo to było idealne dośrodkowanie między takim suchym opisem opisem z perspektywy fana są też uszczypliwości są drobne recenzje i to wszystko też tak tak dużą dozą taktu wyważenia taki to jest to co daje oddech tej książce co sprawia, że czytając mamy rzeczywiście dużą przyjemność, bo wtedy, kiedy trzeba autor trochę może nie prowadzi nas za rękę pokazuje czasem ironicznie pewien wątek Niewiem dotyczących chociażby tego co puszczała 1 stacja radiowa opuszczała inna stacja radiowa i tych takich smaczków jest tutaj całe mnóstwo pokazuje też pewną meta tekst dual dość pomiędzy tekstami różnych zespołów z tego samego czasu pewnych wątków, które powracają w twórczości bardzo różnych artystów jest też opowieść o tym, jeżeli patrzymy dziś z perspektywy 2021 roku na historię niektórych muzyków historia o tym jak skąd kultury undergroundu można przejść do mainstreamu jak sobie poszczególni artyści w tym i z tym, a radzą też jak opowiadają o swojej historii także wątków jest mnóstwo albo jak przedstawiciele kontrkultury np. zamieniają się wojujących prawicowych publicystów takie przykłady możemy w tej książce znaleźć, toteż jest szalenie ciekawe takiej współczesnej perspektywy, kiedy czytam jakiś postaciach, które możemy każdy zupełnie innych aktywności i z tego jak np. wyglądały życie w latach dziewięćdziesiątych i na początku lat dziewięćdziesiątych tu wątek narkotykowy też bardzo ciekawymi wszystkie smaczki dotyczące właśnie tak jak mówiłam np. tego jak kwestie wydawnictw funkcjonowały właściwie wszystkie dorabiał na lewo i wszyscy się paraliżem pirackiej kasetami nawet ci, którzy teoretycznie wydawali je w sklepach i to to są takie to dodaje też dużo oddechu tej książce moim zdaniem my państwo daje teraz oddech mórz już zatrzymać nasze nasze recenzowanie książki opowiadania o niej, bo musimy dać państwu oddech NATO byście sami weszli różne historie zawarte w nie tylko muzyczne wciąż dzika rzecz Polska muzyka transformacja 19891993 autorem tej książki publikowane przez wydawnictwo czarne jest Rafał Księżyk jak państwo słyszą polecamy Filip Kekusz Paulina Nawrocka Łukasz Wojtusik piękne dzięki słyszy się za tydzień 7 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POCZYTALNI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA