REKLAMA

Depresja u dzieci i młodzieży? 40% nauczycieli twierdzi, że to najważniejszy problem

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2021-01-30 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:13 min.
Udostępnij:

ak nauczyciele i nauczycielki widzą kondyncję psychiczną uczniów i uczennic? Jakie są najpoważniejsze problemy? Czego potrzebuje polska szkoła, aby zapobiegać kryzysom psychicznym dzieci i młodzieży? I gdzie są w tym wszystkim rodzice? Fundacja Szkoła z Klasą postanowiła sprawdzić, jak wygląda dbanie o zdrowie psychiczne młodych w polskiej szkole i przygotowała raport "Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek". "Szkoła musi się zmienić i stać się miejscem bezpiecznym dla dzieci" - mówi wiceprezeska fundacji Marta Puciłowska. "16 godzin pracy psychologa szkolnego tygodniowo to bardzo mało" - dodaje dr Joanna Krzyżanowska-Zbucka, psychiatra z Instytut Psychiatrii i Neurologii i Fundacji eF Kropka.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM dobry wieczór przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz, a moimi gośćmi jest dr Joanna Krzyżanowska z Płocka psychiatra kierownik oddziału zapobiegania nawrotom Instytutu psychiatrii neurologii działające w fundacji FWK zajmujący się zapobieganie wykluczeniu osób doświadczeniu choroby psychicznej dobry wieczór pani doktor dobry wieczór panie dobry wieczór państwu oraz Marka Puciłowski wiceprezeska fundacji szkoła ska są współ koordynator projektu rozmawia z Rozwiń » klasą dobry wieczór dobry wieczór i tak jak zapowiadał będziemy rozmawiać o tym jak nauczyciele nauczycielki za zdrowie psychiczne uczniów uczennic czy czują, że mają kompetencję możliwości aby, aby wspierać uczniów uczennice w dbaniu o zdrowie psychiczne albo reagowaniu w przypadku, kiedy właśnie zdrowie psychiczne jest zagrożone to ja najpierw chciałbym, czyli Marta zapytać o to dlaczego właśnie kupiliście się w raporcie skupiły się w raporcie na nauczycielach nauczyciel, dlaczego zapytajcie rodziców, dlaczego nie zapytał czy innych grup społecznych, dlaczego właśnie ta grupa wydało się kluczowa to znaczy odpowiedź jest prosta, dlatego że Fundacja szkoła z klasą skupia się właśnie na nauczycielach nauczycielka i my zawsze, kiedy możemy staramy się dać głos i zapytać ich zdanie i traktować ich jako ludzi, którzy na co dzień w tej szkole pracują i po prostu bardzo wiele widzą, nawet jeżeli to jest perspektywa jakoś tam zakrzywiona ich własna naznaczona różnymi doświadczeniami Wojcieszek rolą projekt w tej szkole odkrywają my Fundacja skład są bardzo duże z nauczycielami sokami rozmawiamy dobiliśmy to oczywiście, prowadząc warsztaty i spotkania, zanim pandemia się zaczęła potem przenieśliśmy się do sieci i wiedzieliśmy, jakie jak ci nauczyciele nauczycielki, którzy wcześniej mieli dobrą relację ze swoimi uczniami uczennicami radzili sobie dobrze jak ci, którzy przed pandemią jeszcze tej relacji nie potrafili zbudować borykali się z licznymi kłopotami jakoś naprowadziło na na na taką na taką ścieżkę chcielibyśmy się przejrzeć tam w tej szkole się teraz dzieje co się działo przed pandemią ale jakby siłą rzeczy też pandemii, bo ta pandemia bardzo mocno w raporcie wybrzmiewa i jakie skutki tego dla nas kryzysu relacji mówiliśmy, że relacje bardzo często były trudne, zanim pandemia się zaczęła już strasznie trudne tak jak powiedziałem właśnie w tym okresie pandemii jak to się odbiło na na dzieciaka i taki był u nas na pierwszy głos a, a potem się okazało, że polsko-amerykańska Fundacja wolności otwiera taki fundusz pomocowy dla organizacji pozarządowych, w którym możemy ten temat zaprzeć naj stąd raport i stąd właśnie dlatego zapytaliśmy nauczycielki nauczycieli raport porusza kwestię zdrowia psychicznego dzieci młodzieży, które jest kwestią palącą dramatyczną słyszymy o zamykana zamykanych oddziałach psychiatrycznych dla dzieci teraz była cała historia z zablokowaniem dofinansowanie dla psychiatrii dzieci młodzieży pani doktor czy to jest także mamy większą liczbę przypadków kryzysu zdrowia psychicznego właśnie tych młodszych obywateli obywatele uczniów uczennic czy to jest coś, o czym dopiero zaczynamy mówić o rzeczywiście wzrasta liczba dzieci potrzebujących pomocy, ale nie znaczy, że wszystkie te dzieci chorują na jakiej choroby psychiczne to jest właśnie specyfika psychiatrii dzieci młodzieży i dziedziny medycyny, że tam interwencja ma zapobiegać rozwijaniu się zaburzeń psychicznych chorób psychicznych i pomoc profesjonalistów powinni koniecznie od razu lekarzy, ale psychoterapeutów, które są jak być jak umocowani psychologów pedagogów, którzy są jakieś umocowani i strukturę podstawowej opieki jej potrzebna jest szybko na miejscu i po to, właśnie też, że bycie rozwinęło coś poważniejszego pochodzi z potrzeby odpowiedzieć, a dla rodziny zwykle, a często wsparcia pomocy potrzebuje też czy no taka sieć dziecka, czyli o szkoły jest no większości swojego życia dzieci spędzają w szkole drogowej samo jest szkoła jest bardzo istotnym takim miejscem, które też mam na mocy, żeby dzieci 10 i rekompensowały psychiatria dzieci młodzieży no, więc zapaści już od dawna od pewnego czasu trochę później o tym mówimy o no i na różne tam podejmowane kroki reformatorskie i to trochę jak krew z Osamą trochę się dzieje jakiś światełko tunelu pojawiło one, ale ciągle jeszcze za mało w raporcie czy też trzecie deklarację, że 60% nauczycieli nauczycieli deklaruje, że w szkole pracuje psycholog czy można powiedzieć, że trochę więcej niż co drugiej szkole, a 16 godzin tyle średnio pracuje właśnie psycholog szkoła szkołą ankietowanych jak mówimy o kryzysie zdrowia psychicznego kryzysie występ zaburzeń albo po prostu potrzeby wsparcia dla naszych uczelni, jeżeli chodzi o ich dobrostan psychiczny wydaje się też potwornie mało czy czy też moja intuicja czy zgadzacie się z tym, że właśnie to jest niezwykle mała liczba godzin mała liczba szkół, jeżeli chodzi o to ile mu ile mogą korzystać psychologów i uczniowie uczennice 16 godzin tygodniowo tak ma to oczywiście to no to są tylko to zdecydowanie za mało co jest kwotą przez no to jest nic, a tak naprawdę w ogóle dla mnie ten raport trochę taką opowieścią o tym, nawet jeżeli on oczywiście przedstawia perspektywę nauczycieli nauczyciele, ale jest opowieścią o tym jak dorośli nie mają czasu dla dzieci nie mają czasu dla młody to to jest dla mnie zajmujące opowieści tych nauczycieli nauczyciele, którzy mówią o tym, że nie są tak zawaleni biurokracją i realizacją podstawy programowej na niewiele więcej im starcza i potem ta ich deklaracja, że ich zdaniem 76% to jest to jest to jest ten odsetek, które wskazują, że rzeczy 76% ankietowanych wskazuje, że UE, że rodzice nie interesują się swoimi dziećmi i toteż jest przyczyną ataku przyczyną kłopotów, a psychicznych psychologicznych młodych, więc wyłania się nam taka historia żadni nauczyciele tego czasu nie mają nic z tego czasu nie mają psycholog w szkole jest tak naprawdę no jakimś wymiarze zupełnie symbolicznym w okresie sobie, że szkoła ma 400 uczniów i uznajmy, że nawet 10% z nich ma problem czy 40 uczniów do tych 40 uczniów ma 16 godzin w tygodniu i psychologa do dyspozycji, czyli właściwie jakiś również 20 minut mogliby z tym psychologiem poznać po warunkiem, że to będę miał w tej szkole ani przerw ani możliwości nawet o ludzkiej czy pójścia do toalety i tutaj też bardzo ciekawiło czy intuicję i nauczycieli nauczyciele co jest najważniejszym problemem uczniów uczennic są, a właściwe pani doktor 40% wskazało depresji jako najpoważniejszy problem uczniów i uczelni z 36% uzależnienie od telefonu 33% agresji rzeczywiście depresja coraz bardziej młodnieje i już zdarzają się dzieci ze zdiagnozowaną depresją z próbami samobójczymi jest w NRD jest to moim zdaniem problem nie do diagnozowania jak jestem psychiatrą i młodzieży i nie będą mogli nie podjęłabym diagnozowanie dziecka jest inna jest specyfika natomiast myślę, że to jest nie diagnozowane procesu od kolegów, a ponieważ, jeżeli tak się zdarzy wieku dojrzewania to traktujemy jako prezesa procent, a wcześniej no to zwykle rzecz, a czy ceny na zewnątrz i czasami jest z domu np. przemoc czasem czy szkole, w której dziecko jest ofiarą Wolin, bo na różne czynniki jak albo z powodu jak jego problemów zdrowotnych co ma być też może mieć wpływ na na jego zdrowie psychiczne, a także myślę, że depresja w ogóle staje się coraz bardziej chorobą społeczną już niedługo o wg tych raportów WHO to będzie na pierwszym miejscu jeśli chodzi o przyczyny panów niestety Marta jednak po proponują sporo na liście tematykę działań prewencyjnych właśnie z tymi tymi problemami, które wskazują nauczyciele i nauczycieli jak najważniejsza no właśnie tego prezes dziś daleko jest na czwartym miejscu tych tych działań, bo to agresja wydaje się być najważniejszym programem, bo to na nią najwięcej przychodzi energii produkujemy też środków później na problemy z rówieśnikami później na uzależnienie od telefonu ta nierównowaga nad wiekami jest bardzo wyraźna smyczy czy masz pomysł konto bierze, dlaczego skoro deklaratywnie nauczycieli nauczycielki czy te osoby, które mają kontakt rysy te ze swoimi służbowymi dziećmi wskazującą depresja to jednak, jeżeli chodzi o działania prewencyjne to ona jest dziś tyle na końcu czujemy się, że różnorakie mogą być powody takiego stanu rzeczy myślę, że może być tak z takiego prozaicznych powodów szkoła działa rozpędzona lokomotywa to jest po prostu jakieś powielane schematy, które istniały już wcześniej UN myślę, że to może wynikać z tego też, że nie pyta się też nauczycieli nauczycielki oto co oni uważają, że jest UE najważniejszym problemem i nic, czego chcieliby się doszkalać i ten i tak naprawdę, jakie szkolenia powinny być trzeciego powodu można było upatrywać w tym, że w ogóle oferta szkoleniowa dla szkół, a jest delikatnie rzecz ujmując słaba ja nie uwierzę zawsze szkolenia takie są, ale generalnie, ponieważ szkoły mają środki na to, żeby szkolić to jest bardzo dużo firm na rynku, które obsługują kompleksowo szkoły dając ofertę by tak naprawdę na nieprzystające do potrzeb, ale umówmy się, że pewnie w dobrej cenie i dostarczoną szybko sprawnie, a nauczyciele bardzo się skarżą na to, że ta, że te szkolenia są słabe to bardzo widać też w tej części naszej ostatniej, gdy pytamy ich te działania szkoleniowe, więc myślę, że to jest, że to jest złożony temat, gdyż tak jak pani doktor powiedziała to jest jakiś nasilający się teraz trend i myślę, że myślę, że mam nadzieję, że to się odwrócić i że że teraz szczególnie po pandemii w momencie, kiedy dzieciaki były zamknięte w domach i toteż pewnie pani doktor wie lepiej niż ja, ale ale, ale też mówili specjaliści nasze spotkania Fokus owych te zjawiska i depresja zaburzenia odżywiania wiemy też od fundacji dajemy dzieciom siłę, że próby samobójcze stany lękowe, że to wszystko się wzmacnia to na pewno trzeba będzie pomyśleć po powrocie do szkoły, żeby tego tak nie zostawić i żeby nie udać że, że pandemii nie było, że wszystkie dzieci nie wydarzyły tylko jednak wzmocnić ten kawałek w szkole, lecz nauczycielom nauczycielką mocne wsparcie też uczniom uczennicom ja myślę też, że ta rozbieżność wynika z tego życie mieli oko ja z problemem, ponieważ agresja uzależnienia od telefonu czy problemy z rówieśnikami to możemy tylko w depresji równych dzieci i starając się zrobić coś z tym problemem Emu pomijamy dręczyciele ta staramy się zmniejszać ilość zależy widzę, a te dzieciaki dlatego unikają ten świat wirtualny rzecz osobie nie tracą właśnie zrobili ami albo są ofiarą kuligu pełnych innowiercy no tu to wymaga oczywiście zmiany takiego podejścia na znak do powierzchownego partyjna i głębszy nawet kwestia edukacji jest równe i kadry jak i rodziców też nowe oczy koncentrujemy na wynikach szkolnych ani na przyczynie to jest bardzo ważne co pani powiedziała to, ponieważ my rzadko myślimy o złości agresji jako, o czym są właściwie jest czego źródłem smutek albo właśnie depresja, bo wydaje się, że to są takie emocje postawy w jaki sposób mocy, a nie niemocy no tak i przecież depresji jak najbardziej tego rodzaju emocje się zdarzają, zwłaszcza w tym okresie takim biegiem młodzieżowym, kiedy mogę tu nie bardzo radzi sobie z różnymi emocjami z racji, bo zamiast burzy hormonalnej czy MCI to jest temat rzeka i tu bardzo warto się jak widzimy takie grzeczne dziecko te adresy Nowaka się zastanowić czemu on jest nie tylko je dyscyplinować czy jak my pewnych wymaga łącza spojrzenie czytając raport za pomyślałam, że to jest kolejny taki kamyczek do koszyczka pt. praca nauczyciela nauczycielki w Polsce bardzo ciężką pracą, bo mamy rok edukacji zdalnej, która dla części klasy jeszcze cały czas trwa dużego obciążenia psychicznego nauczycieli nauczycielek też takiego sprzętowego kompetencyjnego no po prostu bardzo ciężki rok za nami i jakoś bardzo zbudowało mnie to, że 65% właśnie kadry pedagogicznej w Polsce zadeklarowało w naszym raporcie, że potrzebuje wsparcia były w udzielaniu pomocy swoim uszom uczyni i co czy w jaki sposób uznają, że ten temat jest ważne i kluczowe tylko też myślę, że w tym jak wygląda współcześnie Polska szkoła dorzuca jeszcze tego jest bardzo bardzo trudne, bo powinno być coś zamiast, ale jednocześnie nie ma trochę alternatywy ponieważ, jeżeli nie dom rodzinny, który potrafi być też siódmą tego, że dzieci są w jakimś kryzysie to właściwie to właśnie ten nauczyciel nauczycielka są pierwszą osobą, którą mogą w takiej sytuacji zareagować i chciałbym zapytać, jakbyście wyobrażał sobie trochę taki idealny model jak to mogłoby wyglądać takie funkcjonowanie szkolenie czy kontach współpraca od dbania o zdrowie psychiczne dzieci młodzieży właśnie z perspektywy szkoły ja bym mogła o tym długo, dlatego że taką idealną wizję fundacji non stop sobie wyobrażamy i marzymy o tym, że szkoła kiedyś taka będzie no szkoła takim pruskim modelu, jaki jak jest teraz znaczy modelu Podawczego nadal głównie, kiedy nauczyciel mówi uczeń słucha gdzieś są 2 obozy nadal ma rację trochę tak wyglądać mówi o tym, że są uczniowie uczennice oraz nauczycielki nauczyciele no ja uważam Rze, że po prostu celem edukacji jest wkładanie ludziom wiedzy głowę i to nie jest szkołę nie powinien być i dopóki akcenty się nie my przesunąć postawimy w centrum człowieka i tego że, że to towarzyszenie młodym ludziom ich takim kompleksowym rozwoju w budowaniu spójności wizerunku samego siebie rozpoznawania swoich mocnych słabych stron rozwijania swoich pasji i Budda budowania takiego właśnie stabilnego i pewnie tego jeszcze wrócimy poczucia własnej wartości to znaczy kim ja jestem ja potrafię jak działam w grupie to, jeżeli to nie będzie sercem szkoły ja myślę, że niewiele się zmieni trochę trudno jest mniej uwierzyć takie w takiej właśnie naprawcze oraz działania pandemiczne zrobimy jakąś serię szkoleń i przygotujemy zamortyzuje, a potem rzeczywiście tym zapomnimy szkoła po prostu musi trwale się zmienić, żeby być takim miejscem dla uczniów uczennic bezpiecznym tak jak powiedziałaś przez przed chwilą, że to będzie to miejsce, do którego ja mogę przyjść i przenieść swój problem niezależnie od tego jaki ten problem jest on dotyczy moich problemów z seksualnością wciąż dotyczy moich problemów w domu czy prób to są problemy z agresją ja mogę przyjść o tym powiedzieć porozmawiać ktoś będzie chciał mnie wysłuchać ktoś będzie chciał ze mną o tym pogadać szkoła takim miejscem powinna być nie mówi, że miejscem leczenia, ale miejscem rozmowy i takiego pierwszaki bezpiecznym miejscem, do którego można przejść tak bym chciała tak jakby o tym marzyła moim zdaniem ta szkoła powinna być też miejscem dla nauczycieli i dla rodziców, gdyby można było spotkać w 3 grupach dzieci nauczyciele rodzice nas pochylić nad wspólnym celem, jakim zrozumieniu naszych dzieci one czy udział różnych rzeczy, ale też właśnie dojrzewają do różnych za ani nie wiemy ująć społecznie różne funkcje, jakie szkoła spełnia i jest jeżeliby upały są takie szkoły, a współpraca, gdy funkcjonuje każdy klient bądź odpowiedzialny za tę szkołę to wtedy taką tam jest lepiej natomiast, jeżeli wygląda tak jak udzielał tylko oni z domów te papiery wypełnić rodzic ma pretensje nauczyciele dziecko dostaje złe opinie nauczycieli do rodzica, że tylko źle zachowuje na lekcjach, a dziecko jest między tym wszystkim powinniśmy o wszystkim element zapytać, bo tyle też jak tam Before samolotem listą nie jest z tą maseczką maską tlenową jak najbardziej pasuje nauczyciele powinni bardziej być za pani, żeby móc dać swoje od dzieci, które wy tego się niedawno tak sfrustrowani jak są obaj Piast Kobylin jedno i ciężko wykrzesać wtedy entuzjastami empatię czy ja bardzo precyzuje co pani doktor mówi jesteście uważam, że jakoś bardzo istotne w ogóle narracja wokół zawodu nauczyciela nauczycielki i w tej chwili jest jest jest po prostu bardzo mnie przychylna no ja na ile razy spotykam taką sytuację, że ktoś mówił że, że jest nosicielką nauczycielem to ludzie, którzy wykonują pracę w jakiś korporacjach pracują w innych miejscach patrzyli trochę jak z przymrużeniem oka myślę sobie tam szczegółowe Hanną zostały nam tylko nauczycielem to znaczy, że już pani miała wyjścia UE, a to przecież bardzo odpowiedzialny trudny zawód, które też na dodatek dotyczy tych, którzy są dla nas najważniejsze to wracam do tematu rodziców czy nasze dzieci i myślę, że po prostu wszyscy powinniśmy zacząć grać do wspólnej bramki, a i to nie jest wina i odpowiedzialnością, czyli nauczycielek system edukacji w Polsce jest tak zbudowane i tak przeciążone, ponieważ to oni ramy tego systemu kształtują oni nie tylko w jaki sposób wypełniają i wolności w ramach jest ograniczona prosiła mnie część w tym raporcie poświęcono właśnie rodzicom jeden z ekspertów z grupy luksusowej mówi tak myślę, że młodzi ludzie mają dużą otwartość na mówienie o swoich problemach z osobami, które blokują najbardziej są rodzice to oni nie są gotowi usłyszeć mam depresję chcą przyjąć leki z tej też szpitala wielokrotnie mojej pracy zawodowej spotkam się sytuacjami, że młody człowiek chciał trafić do szpitala już podczas leczenie, a rodzice blokował, bo co pomyślą inni pani doktor czy rozumie pani taką postawę do tak to wynika no pewnie paru czytelny jedno z nich jest pilna stygmatyzacja, jaka wiąże się z zaburzeniami psychicznymi i w przypadku jak tylko raczej na problemy to taka rodzaj takiej aukcji klimatyzacji dla ludzi też tak pewnie myślą, gdzie my coś źle zrobili źle to dziecko wychowali nie byli w stanie ochronić do ich naturalnym jest takim ruchem rolnicze przed tym obrazem siebie i oglądać konie część wiadomości, gdy dziecko ma problemy na sam, chyba że systemem wartości z różnymi takimi sprawami na on ani na temat leczenia farmakologicznego czy mogę psychiatry jako tak, aby to to jest margines, ale tamten taki, a te pierwsze zaskoczenie przecież niemożliwe jest on wszystko ma tak czy sposoby chciał tutaj i wiadomo dlatego w takich problemy psychiczne jawnych, bo Cook miałam marzenia te są takie wypowiedzi RO tętno budzi to taki sprzeciw wymaga rzeczywiście sporej te drogi w przypadku, jeżeli dziecko ma problemy rodzin wymaga sporo wsparcia, żeby zrozumiał, że taniego wina, że na różnego, chyba że zboże jest sprawcą przemocy np. na bardzo zmieni inny temat ten temat dziecku musi pomóc może wyglądać w rozmaity sposób leki są jedną z tych form ale, żeby and Africa and Independent electro i w ogóle to jest bardzo dużo takich tematów do poruszenia, jeżeli dziecko ma problemy, które wmawiają wszystkim silnymi stronami na temat subwencji i problemów psychicznych, a w przypadku dzieci tematyka inny dzień zajęcia się latem czy problemem odpowiednio 5 jedno utrwali ten problem nie tylko koty pro Lu zrobić z tego w końcu choroba był problem by jakaś emocjonalny był jak chłopak było zburzenie, jeżeli tylko, gdy policzymy, a kontrakcja też jest leczeniem to jednak od razu przyjaciół dzieci młodzieży nie od razu dają leki czasami różne inne formy leczenia proponują tylko trzeba to sięgnąć, więc myślę, że lęk rodziców byli z tego, że chcą chronić to obraz siebie jako dobrych rodziców i by bronić od winy, że jest osobistym i daje radę i z taką silną stygmatyzacją zaburzeń psychicznych nogę nasze społeczeństwo, a przecież rodzice są też częścią życia szkoły i często o tym zapominamy, że właściwie to życie szkoły społecznej szkoły poda się z dzieci uczniów uczennic nauczycieli całej tej poza nauczycielskiej grupy zatrudnione, czyli np. osoby sprzątające pracujące na stołówce z sekretariacie no właśnie rodzice te są rodzice i często w ogóle nie myślimy o tym w takich kategoriach to znaczy nam się wydaje, że rodzice jako zewnętrzny względem szkoły, że to nie jest osoba która, która gdzieś w tej społeczności szkolnej przynależy, a myślę że, że to jest właśnie ten trójkąt uczeń uczennica rodzić nauczyciel nauczycielka, którzy wspólnie tworzą te społeczne oczywiście tych osób, które są w szkole zajmują się innymi rzeczami i dotyczy w ogóle bardzo ciekawy kawałek naszego raportu też coś na co szkole klasy już wcześniej zwracaliśmy uwagę też pokazujemy to często nauczycielom nauczycielkom, że wiedza o uczniach uczennicach często mają ludzie którzy, którzy obserwują ich w różnych sytuacjach w szkole, ale nie czuję bezpośrednio i często też zapis za zachęcamy nauczycieli nauczycieli do tego, że zrobi jakiś projekt chcą do tego projektu włączać różne osoby czy czy np. pytać o zdanie czy dowiadywać się czy przygotować takie badanie potrzeb czy rozwiązać szkole jakiś problem, żeby też właśnie pytać takie oczywiste postacie, które mają zupełnie inny punkt widzenia, który zdaniem może wiele wnosi chociażby takie właśnie panie woźne panowie Woźni co mówił też Tomasz Bielicki, który jest inteligentem kryzysowym i też nauczycielem na łódzkich Bałutach, które ekspertem w naszym w naszym raporcie, którzy udzielił też bardzo fajnego wywiad ostatnio wysokich obcasów na temat interwencji kryzysowej takiej właśnie wśród młodzieży i to auto denerwuje się przepraszam czy przerwy nawet powiedzieć autor tego wielu jest Agnieszka Jucewicz to jest naprawdę świetny wywiad, jeżeli państwo wejście czytania macie dzieci w wieku szkolnym albo w ogóle dzieci w swoim otoczeniu albo niewłaściwie każdy powinien zwiększyć też wywiad w naprawdę nie umie tego często, więc Agnieszka Decewicz wysokie obcasy koniecznie zajrzeć do tego media bardzo ciekawy zgadzam się błąd i Tomek bliski właśnie mówił o tym rząd zawsze chce się dowiedzieć czegoś więcej jeszcze zaobserwować ma jakieś ma jakieś wątpliwości on właśnie idzie do szatni tam zadaje pytania albo sam wstaję rano przy drzwiach i patrzy jak dzieciaki wyglądają jak chodzą do szkoły, kto wchodzi w dobrym humorze aktom złem kto jakim nastawieniem kto jakim krokiem to z jakimi słowami na ustach temu też bardzo dużo mówi, więc myślę, że w szkole jest bardzo dużo takich nieoczywistych momentów, które dają nam taki inne spojrzenie na ustach uczennice może właśnie spoza tej roli spoza roli ucznia uczennicy, ale właśnie jak na nie daje nam takie spojrzenie na przód drugiego człowieka, który możemy skorzystać i proszę bardzo, szkoda, że w szkole tak mało jest przyzwolenia im nawet nawet nie mówi o czasie takim które, który jest wiadomo podstawa programowa itd. ale takiego powiedzenia sobie, że to jest najważniejsze, że relacje z najważniejszych nasze buduje na wiele takich nieoczywistych sposobów poza poza tymi momentami nawet z tych lekcji czy przewidzianymi na co godzinami wychowawczymi przy to spróbujmy zastąpić tę edukację, choć trochę też szkolenia, które powinny być na temat tego jak jak reagować jak zauważa, acz problemy ze zdrowiem psychicznym u młodych, jakie symptomy, jakie zachowania powinny włączyć nam czerwoną lampkę w głowie, że coś nie tak może warto zastanowić czy ten ta młoda osoba ta uczennica ten uczeń to dziecko nie potrzebuje wsparcia psychologicznego czy psychiatrycznego każda zmiana powinna niepokoić niezależnie od tego w jakim kierunku by doszło, jeżeli dziecko do tej pory no dobrze funkcjonujące zaczyna się wycofywać no to nauczyciel zauważy, że zacznę izolować nie wchodzić relacje, że np. nie bardzo się tam snuje kontach nie wchodził dyskusję o takie wydaje się być też zbyt list natomiast, jeżeli się zmieni drugą stronę, że nagle stanie trzeba pewne nad obrzydliwe wchodzący w jakiś konflikt o konta z ich rówieśnikami to też może świadczyć o jakich problemach psychicznych pewny wszystko ażeby kwestia w tym też nie każdy procent wszystkich problemów i odpowiedzieli za raz depresja siana jest najczęstsza, ale wynik, ale samo wygląd ogólnych pacjentów i różnych dzieci i różnych ludzi te za walkę zaburzenia emocjonalne mogą wyglądać, więc i w efekcie zmiana jest ważna w kontekście niż chociażby religijność też, aby zatem bardzo religijny albo wręcz przeciwnie mogą oczywiście też może być kryzys kary związane z wiekiem dojrzewania tak dalej, ale o to sami chcą też symptom, więc jeżeli nauczyciel miał czas patrzeć jakoś na te swoje i tak takie, które jest obraz, a czy większy, więc ile równomiernie tam zmiany zachodzą tak bardzo od 1000 oraz zmian dojrzewania, ale jeżeli one dzieją stopniowo, jeżeli coś się rozwija dziecko po prostu nie powoduje kolejne etapy swojej osobowości bez porządku, a także wizy dzieje coś taki sposób nagły powinno zaniepokoić da i wtedy warte liczy zapytać co się dzieje nie wiem czy za realizację dzieje rzeczywiście bardziej im różne tamten narzędzia mają nauczyciele się zajmować nic też zmiana wydaje się być może być niepokojące, a jak nauczyciel nauczycielka może za siebie i założyć tę maskę tlenową najpierw sobie w samolocie, o czym mówiła pani pani doktor no to jest taki postulat środowiska od dawna nauczyciele potrzebują telewizji i nauczyciele potrzebują wsparcia dla ciebie ten psycholog jest w szkole powinien być prawdy dla nich nie tylko dla dzieci też dla nich, jeżeli oni sobie z tym radzą z nas w tym kontekście z dzieckiem albo martwią się albo innym np. sytuacja z dzieckiem przypomina nosiciele jego własną trudną sytuację jest w związku z tym bardzo trudno czy zająć tym dzieckiem, bo w swoim domu ma podobnie tak jakaś strata jakaś jakaś trudność, bo od tego jestem psychologiem by pomógł no akurat takiej relacji telewizyjnej w akcie owej uporać z tym dylematem żeby, czyli jak zająć się emocjami nauczyciela ten on mu odstawić swoje sprawy na ten moment, kiedy się będzie zajmował dzieckiem, więc to jest w grupa zawodowa, która nie bez korzysta z różnych form takiej trawki leczenie farmakologiczne mam sporo pacjentów dziękuję za pewnik, że większość z nich ukrywa ten fakt, ponieważ obawiają że, że to może ich wraz z kwalifikować do UE do do pracy z dziećmi stażyście takie czasy szkolne koło z wdziękiem przyznać do tego, że im sobie radę, bo będzie na to łącznie daje do nauczyciela, a my świadczyło moim zdaniem nie nieprzyznanie się tylko podzielenie się tą ludnością od dojrzałości i chęci światłem o chęć poprawy swojej skuteczności w pracy z dziećmi z problemami jest, więc tu taka atmosfera wobec UE wobec problemów psychicznych nauczycieli też powinnaś mieć euro spółka odda PSL działają erotykę mamy w ogóle w Polsce problem z korzystaniem z pomocy psychiatrycznej psychologicznej psychoterapeutycznej cały czas jest bardzo dużo mitów jakoś tabu wokół tego ratusz na inną rozmowę, ale chciałbym podkreślić to, że nauczyciel to zawód, który wymaga sympatycznego ciągłego kontaktu z drugą osobą, a właściwie z wieloma osobami dobry nauczyciel dolną szczękę jest to osoba, która umie by być uważna uważny na właśnie swoich uczniów na swoje służbowe dzieci, a to jest to jest to zwiększa ryzyko wypalenia zawodowego w związku z tym właśnie różnego rodzaju kryzysów zdrowia psychicznego, bo to te zawody te profesje, które właśnie wymagają tego empatyczne kontaktu osią najbardziej na to narażone, więc właściwie to też może produktami świadczyć o tym jak ktoś bardzo przyjmuje się jest zaangażowany w tę pracę, że po prostu tego zasobu tej energii nie starcza na to aby, aby dalej kontynuować bez wsparcia jak ja też myślę, że te wypowiedziała się bardzo ważny, że nie starcza tej energii tych zasobów po, jeżeli system działa to wszystko wisi na indywidualnych kompetencjach i zasobach osób, które w szkole pracują i te zasoby są własne nie są, jakby zasilane też wszystko opiera na samodzielne poszukiwania na własnej inwencji na własnej inicjatywie to bardzo widać np. w grupach rodzicielskich, których ja sama jestem będąc mamą, gdzie często się pojawiają pytania Słuchajcie, do której szkoły do tej czy do tej dzielnicy mam wysłać dziecko potem jest wysyp odpowiedzi słuchaj do tej, ale tylko do pani x, bo ona jest fajna, a tak do niej warto ona właśnie empatyczne mamy świetne podejście do dzieci czy jakby ten ogólny poziom nie jest na tyle wysoki, że mogli bezpiecznie wysłać dziecko gdziekolwiek tylko szukamy konkretnego nauczyciela nauczycielki, które wiemy że, że te osobiste kompetencji posiana no dla mnie jest takim właśnie dojmującym dowodem na taką takie systemowe nie działanie natomiast jest jeszcze 1 rzecz, która dziś wydaje mi się, że jest bardzo mocno w takiej naszej narracji postrzeganiu różnych rzeczy, które też przychodzi ze szkoły to jest mówienie o błędzie i mówienia słabości UE szkoła piętnuje błędy nie postrzega jako elementu rozwoju procesu uczenia się jako jakiegoś takiego nawet nie wydać pieniądze innego podstawowego elementu tego procesu tylko piętnuje pokazuje, że trzeba je wyeliminować to samo jakoś przekłada się pod tym właśnie takie pokazywanie gdzieś słabości niedociągnięć, więc myślę, że sukcesie bardzo głęboko zakorzenione w ogóle w tym jak myślimy o pewnych rzeczach UE i gdzieś się też właśnie to my pokazujemy pokazujemy w Polskiej szkole niedokończonych niedoskonałych ułomnych, żeby zapytać innych co myślą, żeby nam radzili, żeby nas wsparli mówi chociażby o tym, że właśnie dowozimy wszystko na piątkę szóstkę taki do takiej taki produkt już taki gotowy zostawiamy na ocenę taką, która z bardzo wąskiej skali jest jest wystawiana w ogóle nie ma takiego procesu wspólnego budowania zastanawiano się nad tym, gdzie możemy razem coś poprawić możemy sobie pomóc nawzajem myślę też w ogóle jakaś taka narracja sposób myślenia jest bardzo głęboko zakorzenionej zakorzenionych szkoły bardzo się cieszę, że wypowiedziałem, bo to jest coś bardzo rzutuje też na nasze dorosłe życie, bo właściwie też w pracy i później dorosłości nie potrafimy czerpać z tych porażek czerpać błędów jako z lekcji takich które, które są właściwie naj naj praktycznie się, chociaż często bolesne a dlaczego jest to złego trochę tak jak byśmy mówili dziecku, które uczy się chodzić, które się wraca raz drugi piąte, że właściwie nic sobie spokój z tym chodzeniem, bo przecież widać wyraźnie, że popełnia błędy się do tego nie nadaje każdy proces uczenia musi zawierać błędy, bo to znaczy, że jest PL, że właśnie życie uczymy, że próbujemy działamy, więc autom to od myślę, że tutaj jeszcze byśmy mogły długo na temat właśnie tego typu rozmowy, ale jest ciekawa i chciałbym was zaprosić do takiego wyobrażenia sobie, że właśnie w tym momencie każda z was zostaje z bardzo trudną pracę pracę ministra edukacji narodowej i jaki jest wasz pierwszy krok, aby poprawić sytuację w kontekście tego raportu sytuację zdrowia psychicznego dbania o zdrowie psychicznego właśnie całej powiem tak całe społeczności szkolnej pierwszy krok, który bicie zaś mata zastanawiam się, który byłby pierwszy, ale myślę, że biorę się za podstawę programową i orientuje ją wokół dużych celów zamiast rozdrobnione quad faktograficzne bardzo konkretnych danych, które trzeba zrealizować Sieczina miał odpowiednio stawiającej centrum zupełnie inne rzeczy to znaczy kompetencje pracę zespołową krytyczne myślenie o to był pierwszy pani Dorota matka Boska w życiu w tak tanich usług nie wzięła, ale myślę, że wtedy ani zdrowia w tym drugim niemym zaprosiła radni powiedzieli to ma zrobić jakiegoś nauczyciela jakieś dziecko czy rodziców panią woźną różne osoby, które w tym systemie zrobiłbym jakąś taką burzę mózgów i pytamy też na tym on kontrolę nad tym, ale on, żeby każdy z uczestników tego aktu, który od mamy w szkole mógł powiedzieć co uważa to chemiczny może być próbowali wymyślić co zrobić dziękuję chciałbym wszystkich wysłuchać myślę, że takie funkcjonowanie różnych opozycyjności zawsze tam trochę musi być jakiegoś konfliktu, ale no, ale wspólny cel jest szkoły nauczyć dzieci życia nie tylko tematy pierwotniak jest inna też oblicze, a uczył życia no, więc jeżeli mamy taki wspólny tylko niech każdy powie powinna wyglądać, więc skrzyknęła tego jak tylko jeszcze dodam, że oprócz tego, że uczy życia to właśnie jest życiem, żebyśmy też o tym nie zapominali że, że to nie jest także dzieci przez pierwsze 18 lat swojego życia tkwią w jakiś przechowalni potem moja wypuszczamy do prawdziwego świata ten świat jest prawdziwe tu i teraz dla nich w tej szkolący tam dzieje oni tam się przyjaźnią i tam mają swoje pierwsze miłości tam mają swoje pierwsze konflikty tam się dzieje życia myślę, że to jest przecież ważny kawałek, żeby o nim mówić, że szkoła jest miejscem życia funkcjonowania tych ludzi, którzy się w niej udział też tych, którzy tam pracują ani nikogo do niczego nie przygotowują czy tak oczywiście również do różnych rzeczy, ale przede wszystkim oni w tej szkole razem są i myślę, że myślenie o tym w ten sposób też przywraca podmiotowość uczniom uczennicom to znaczy oni tam mnie nie wykonują jakiś bliżej nieokreślonych czynności związanych z podstawą programową po prostu są ludźmi, że mają swoje zdanie, że mają swoje lęki swoje obawy swoje emocje uczucia, którzy są tak samo ważne jak jak to co myślą czują uważają dorośli, że trzeba brać pod uwagę dr Liza Adam Mohr autor książki, które niedawno doszło w Polsce pod presją twarzą twarz z epidemią stresu lęku wśród dziewcząt to jest książka wydana przez wydawnictwo łamania postuluje tam, aby wprowadzić na kształt wychowania efekty i wychowania fizycznego oraz przystosowania do życia w rodzinie tutaj leczyłem to, bo to jest kontekst amerykański Nash naszą uderza to jednak prezentuje pasmo innych problemów, ale nie o tym tutaj, ale postuluje, żeby wprowadzić właśnie takie zajęcia z profilaktyki zdania o zdrowie psychiczne i radzenia sobie ze stresem lękiem różnymi emocjami i też pokazywania uczniom uczennicom, że te emocje są naturalnej potrzebne, bo to też jest bardzo ważne, że czasami wpadamy w taką, a samo napędzającą się maszyna taki mechanizm, że dzieciaki zaczyna się stresować się stresują i odczuwać jeszcze większy lęk, dlatego że odczuwają lęk, bo nie wiedzą, że to jest właściwie część rzeczywistości i też emocje są potrzebne taką edukację emocjonalną ale, żeby coś takiego wprowadzać to rzeczywiście nie można dać kolejnych zajęć tylko o jakość okroić to co już z kolei uznają, że są rzeczy ważniejsze do tej nauki życia niż właśnie budowę pantofelka o tym jak problem przykładem, bo przyznam nie pamiętam tych wszystkich rzeczy Szkota uczyć dzieci i higieny czy teren myć zęby jak robi ani uczyć dzieci dbać o higienę psychiczną artystycznego kogoś nie mógłbym wziąć na to uwagi wraz na tak tak jak byśmy w ogóle mieli tego tak są bardzo znanego kawałka tak jakby na to też szczególnie w tym wydaniu właśnie teraz szkoła potęguje ne chociażby teraz znowu wyszedł ranking szkół średnich które, którym głównym kryterium tego, kto jest, na którym miejscu, jakie są wyniki w nauce tak na FP o nie jest po prostu najważniejsza i to jest może utopijne myślenie, ale panie Boże by szkoła mówiła o tym, że co w ocenie ten stopień zresztą w ogóle o stopniach i o tym czy stopnie jak stopnie czy jak ocena znaczenia jak stopień pewnie można by długo i to nie była pewna czy Story na pewno jeszcze do tej rozmowy wrócimy bardzo dziękuję rozmawiałyśmy o raporcie rozmawiać z klasą zdrowie psychiczne uczniów uczennic oczami nauczycieli nauczycielek to jest raport przygotowany przez fundację szkoła basu i na stronie tej fundacji może ten raport przeczytać ja bardzo państwu polecam ten raport butami przed część, której jest nowość ma mówić, ale też w areszcie poświęca temu, jakie źródła właśnie tych kryzysów tego gorszego samopoczucia widzą nauczyciele nauczycielki na pierwszym miejscu jest niska samoocena naszych dzieci to jest bardzo poruszające naprawdę warto warto ten raport przeczytać bardzo dziękuję Marta Puciłowski wiceprezeska fundacji szkoła ska są współ koordynator projektu rozmawia z klasą dziękuję bardzo, i dr Joanna Krzyżanowska łódzka psychiatra kierownik oddziału zapobiegania nawrotom Instytutu psychiatrii neurologii działającą fundację krok zajmujący się z zapobieganiem wykluczeniu osób doświadczeniu choroby psychicznej dziękuję bardzo, jesteś zaproszę państwa na profil fundacji krok tam dużo ciekawych webinarów prowadzonych przez Katarzynę Szczepańską właśnie poświęconych zdrowiu psychicznemu również dorosłych 2 osoby dbajmy o nasze dzieci pamiętajmy zdrowie psychiczne to też zdrowie, więc jeżeli nie czekamy aż próchnica, lecz nam się sama magiczny sposób nie czekajmy też na to z zaburzeniami psychicznymi ja nazywam się Zuzanna Piechowicz wczesna informacja Radia TOK FM, a zaraz po nich porozmawiamy o tym dlaczego nasze mózgi potrzebują Towarzystwa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA