REKLAMA

Wyzwania Współczesności: Edukacja cyfrowa

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-01-31 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
28:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka o 5 Karolina Głowacka przy mikrofonie wydawcą programu jest Tomasz Kopka realizuje Daniel Kowalewski w takiej ekipie tutaj jesteśmy państwem dla państwa teraz w niedzielę po godzinie ósmej już tradycyjnie nasz cykl wyzwania na nową dekadę wyzwania współczesności przyszłości dziś edukacja, a konkretnie edukacja cyfryzacja edukacji pandemia zmusiła do szybkiego gwałtownego przejścia do nauczania zdalnego w wielu przypadkach było to zupełnie bez Rozwiń » przygotowania zaplecza kojarzy nam się, więc ta forma nie najlepiej, ale może niesłusznie może cyfryzacji pana, a nawet zdalne edukacja to jest szansa być może nawet konieczność w przyszłości przedstawiam państwu ekspertki pani dr Iga Kazimierczyk prezeska fundacji przestrzeń dla edukacji aktywistka ruchu obywatele dla edukacji dzień dobry pani doktor dzień dobry państwo jest z nami również pani Aleksandra otwarty niska kierowniczka zespołu otwartej edukacji w centrum cyfrowym dzień dobry pani dzień dobry w tym właśnie zapytać czy obie panie o to czy z pandemii zamieszania z edukacją seks zdalną przepraszam może wyjść coś dobrego czy uczymy się teraz w przyspieszonym tempie pani dr Iga Kazimierczyk wydaje mi się, że to co w tej chwili wiemy po edukacji zdalnej co wiemy patrząc na edukację pandemiczną to, że cały system edukacji szkoła taka jak funkcjonuje dzisiaj ona funkcjonować także przed pandemią to co w tej chwili się dzieje, czego jesteśmy świadkami pokazuje tylko te problemy, z którymi nauczyciele mieli do czynienia w klasach szkolnych, który będzie miał do czynienia strój musiały się mierzyć w tej chwili niestety mamy z tym do czynienia bardziej publicznie i bardziej sposób taki dla rodziców zauważalny i dotkliwy tutaj nie pojawiły się w zasadzie poza oczywiście problemami technicznymi nowe sprawy strony mamy do czynienia świadczy zresztą pani Aleksandra za chwilę będzie będzie o tym mówiła chciałam tylko podkreślić pewne fragmenty, które w edukacji, w którym edukacji już mierzymy się od bardzo bardzo dawna niestety teraz stały się one rzeczywiście bardzo bardzo mocno dotkliwe, czyli tyle pandemia coś spowodowała edukacji wyostrzyły pewne problemy unaoczniła tak to miałam na myśli dokładnie właśnie to pani Aleksandra Fertlińska pani perspektywy czy pandemia coś dobrego może dać edukacji jeśli chodzi właśnie tu przejść gwałtowne edukację zdalną takie bardzo być dobrą policjantką w tych rozmowach i uważam, że zdecydowanie tak to też widać naszych naszych badaniach które, które zrobiliśmy centrum cyfrowym, ponieważ również daliśmy takie pytanie nauczycielom czy po po pandemii i kiedy ten czas nastąpi po pandemii czy chcą będą chcieli wykorzystywać narzędzia albo wykorzystywać metody nauczania, które stosowali w czasie pandemii i nawet ci nauczyciele, którzy w tym momencie nie są tak w momencie badania nie byli zadowoleni z edukacji zdalnej odpowiadali, że także jak najbardziej oni chcą wykorzystywać w różnych sytuacjach nie na co dzień może nie 11, ale w różnych sytuacjach typu edukacji indywidualnej albo nawet kontaktu z nauczycielami czy kontaktu z klasą takim takiego wychowawczym chcą wykorzystywać narzędzia te metody, więc i to jest 2 takie bardzo bardzo upraszczające to nie jest sposób na naprawienie systemu, ale to jest sposób na to, żeby też wyjść tej z tej sytuacji takim poczuciem, że faktycznie się czegoś nauczyliśmy i mamy na czym pracować mamy Super bazę, którą możemy dalej pracować, ale co dobrego może dawać edukacja zdalna przebijają się głównie negatywne wątki z tym związane, czyli właśnie problemy techniczne kłopoty z towarzyskiego znam mówi to nie bagatelizuje, bo są ważne rzeczy dzieci nie spotykają nie mają kontaktu bezpośrednio z nauczycielem więc, dlaczego tutaj w ogóle brać pozytywnie te perspektywy edukacji zdalnej co można dać pani dr Iga Kazimierczyk to, o czym mówiła pani pani Aleksandry przed chwilą, że to są też takie umiejętności czy takie doświadczenia, które rzeczywiście możemy przenieść potem na pole edukacji stacjonarnej i to jest ogromnie ważne, dlatego że może powiem trochę kolokwialnie do pewnych elementów edukacji zdalnej jako system zabieraliśmy się jak pies do jedzenia Jeża to znaczy niechętnie z dystansem kompletnie bez bez zainteresowania tu nagle przyszła edukacja zdalna musieliśmy się z pewnymi problemami zmierzyć i niektóre z tych wezwań rzeczywiście są rozwojowe chociażby to, że przecież nie ma obowiązku konsultowania z nauczycielem solistów i możemy się z nim spotkać się państwo jest, ale za pośrednictwem finansów czy czy Zuma nie ma takiej konieczności, żeby zebrania z rodzicami co jest udręką sporej części rodziców jeszcze nie przez pół miasta, żeby spotkać się z nauczycielem także te te spotkania mogą się odbywać zdalnie i to rzeczywiście taka sprawa mówimy o braku kontaktów w edukacji przez pandemię zdalną, ale taka łatwość taka plastyczność używania tych narzędzi powodują że, że ta łatwość kontaktu może być pozornie jednak w perspektywie czasu trochę łatwiejsza bardzo dobrze się stało rzeczywiście dobrze niestety koniec końców wszyscy przez tę edukację zdalną przeszliśmy, dlatego że spora część osób, która była sceptyczna wobec wobec narzędzi do edukacji dalej musiała w ten system wejść i spora część z nas przekonała się, że to wcale nie jest takie trudne technicznie to wcale nie jest takie skomplikowane, że oczywiście samo prowadzenie lekcji zdalnych wymaga bardzo intensywnej pracy nad metodyką kształcenia na tym jakich technik używane w jaki sposób rozmawiamy z uczniami i to są też metody pracy, które są z powodzeniem do przeniesienia w edukację stacjonarną nauczyciele pracujący zdalnie dość często chętnie dają pracę dla uczniów w grupach czy dają do zrealizowania zadania, które uczniowie uczniowie potem kontynuują samodzielnie to są te metody pracy, które z powodzeniem doskonale sprawdzają się także w edukacji stacjonarnej to są te metody, których uczniom od zawsze brakowało, czyli większej samodzielności większej ilości pracy w w grupie i większej swobody w korzystaniu z materiałów, które są online mniej przekazu nauczyciela po edukacji zdalnej to da się zrobić, ale mało, kto wytrzyma wykład na zoomie czy w finansach, ale większego wynik, więc większego dostępu większej swobody do tego, żeby korzystać z różnych źródeł, które są dostępne w sieci to z nami zostanie czemu praca w grupach jest fajna dzieciaka tego nie cierpiałam to może ja bym tak w 2 w łącze, bo to jest bardzo ciekawe co to co pani mówi, że pani czepia za dzieciaka to jest oczywiście umiejętności nauczyciela jak zrobić, żeby ta praca w grupach była przyjemnością była też oparta na takim partnerskim traktowaniu znaczy to planowane są zupełnie zupełnie serio na takim oddawanie odpowiedzialności i też na ważne jest, żeby znać te dzieci którymi się pracuje też młodzież wciąż pracuje jeszcze chciałby się odnieść do takiego badania, które dopiero co zrobiła szkoła klasy dotycząca Fundacja szkoła z klasą dotyczącego zdrowia psychicznego, bo się teraz taka zapaliła lampka, a propos tych kontaktów społecznych, jaki ten jak edukacja ten na co wpływa i w tych badaniach m.in. one zwykle bardzo ciekawe, ale m.in. nauczyciele mówią, że to co jest ich zdaniem najważniejsze dla uczniów to jest właśnie to partnerskie traktowanie czy też poważne traktowanie i umiejętność słuchania i myślę, że to bardzo wyszło właśnie w edukacji zdalnej, że nauczyciel są przyzwyczajeni do mówienia do podawania wiedzy, a trudniej im się przedstawić na to NATO słuchanie myślę, że to jest taka taka szansa coś co warto pamiętać przenieść na ten topole edukacji offline nowej 3 jakość edukacji nie cierpi przez to żona się odbywać zdalnie słyszymy różne problemy o tym, że dzieci między czasie patrząc w ekran tak naprawdę wyglądają już chyba albo gdzieś tam mama czyta siedzi pod stołem wyłączony mikrofon podpowiada w czasie sprawdzianów no tego typu rzeczy słyszeli, więc czy jakoś tutaj nie nie nie siada może pani dr Kazimierczyk niestety jakość edukacji jak pani redaktor i dlatego sformowania nie będę będę też z niego korzystać ona siada i posiada dramatycznie, ale niekoniecznie, dlatego że sama forma edukacji zdalnej jest czymś błędnym niedobrym tylko powrócę do tego już sama wcześniej powiedziałem to najłatwiejsze takie przyjemne jak się jeszcze rozmawiać publicznie niestety ten system nie funkcjonował dobrze jeszcze przed pandemią jest taki zwrot, którego bardzo często używamy my, czyli osoby, które rozmawiają o edukacji i mówią też o zmianach systemowych, które są bezwzględnie konieczne to jest zakres treść treść materiału, który uczniowie mają do opanowania, czyli podstawa programowa i wymogi egzaminacyjne to już przed pandemią było znacznie ten zakaz był znacznie przekraczający możliwości tak uczniów jak i nauczycieli przy edukacji zdalnej okazało się, że to naprawdę jest po prostu do zrobienia zdaje się, że sprawę z tego zdaje sobie również ministerstwo minister Piontkowski minister Czarnek kilka razy wspominali, że konieczne będzie nadrabianie czy też dopracowanie tego materiału ta jakość ta, jaką rzeczywiście cierpi wszyscy słyszeliśmy o rodzicach, którzy pomagają uczniom wykonaniu zadań zdalnych większość z nas pewnie słyszała o nauczycielach, którzy też niekoniecznie może są wybitni edukacji zdalnej to z pewnością nie miałoby miejsca, gdyby sam zakres treści, które mamy do przepracowania z uczniami po prostu był mniejszy wtedy można zwiększą swobodą po prostu przełożyć się do samej jakości pracy wtedy też relacje pewnie będzie tak bardzo cierpiały, a mniej umieli bylibyśmy skoncentrować na tej gonitwie za tym, żeby zrobić cały materiał wszystkie problemy, które mieliśmy do tej pory, czyli gonitwa za testami za ocenami absolutnie niewyobrażalne nadmiar oraz domowych, które nikomu niczym nie pomagają jeśli ich za dużo to wszystko są problemy, które w tej chwili po prostu dają nam się bardziej we znaki, ale one były też też szkole wcześniej niestety niestety w tej chwili przez edukację zdalną po prostu częściej mamy z tym do czynienia i jakość jest zdecydowanie jednak niestety inne komfort pracy też inne, bo to jest to co co chyba powinniśmy szczególnie zauważyć, o czym szczególnie powinniśmy pamiętać to, o czym mówiła pani Aleksandra samopoczucie i komfort pracy uczniów nauczycieli są są dramatycznie różne niż w przypadku edukacji stacjonarnej, ale jak przekonać rodziców, żeby wyszli spod tych stołów podpowiada dzieciom pani Aleksandra to jeszcze tak powiem, że po pierwsze dla mnie to jest niesamowite granicami to zjawisko, że im się chce wchodzić pod stoły to jest w ogóle coś, czego myśmy wcześniej nie mieli znaczy, że tylu rodziców jest zainteresowanych edukacją swoich dzieci i trafi zapewne dobrą dobrą policjantką przez rapera ale, ale też fakt, że tylu rodziców nagle zauważyła jak się uczą ich dzieci co jest w podstawie programowej i zaczną wznawiać płace tych dzieci trasie uczczona pamięć tu bite tam nie wiem w Chorwacji może aż tak nie, ale nie więcej takiego takiego poziomu, więc jakich wyciągnąć tego stało po prostu nie uczyć dzieci na pamięć rzeczy, które się nikomu niczego nie przekazał, jeżeli taki jak właśnie pani mówiła będą działać metodami pracy, które będą dla nich angażujące będą to właśnie te prace grupy jest pan pracę w grupie to oczywiście biura dzieci i siedmioro nauczycieli pod podstawę ma też nie sprawdzi, jeżeli będą też takie zadania, które ci uczniowie to sami proponować, jeżeli będzie podstawa programowa będzie faktycznie podstawą ani jakimś maksimum napiętym do granic możliwości to ta sytuacja po prostu ma szansę się zmienić pani dr Iga Kazimierczyk Aleksandra Fertlińska rozmawiamy o cyfrowej edukacji być może nawet edukacji hybrydowej, ale opowiemy państwu więcej po skrócie informacji Radia TOK FM to jest nasza rozmowa w ramach cyklu wyzwania na nową dekadę poranek Radia TOK FM Ujka wezwania na nową dekadę dzisiaj cyfryzację edukacji naszymi gośćmi są dr Iga Kazimierczyk Aleksandra Fertlińska cię panie zapytać się co to znaczy cyfryzacja edukacji, bo to nie jest przecież tylko edukacja zdalna pani dr Iga Kazimierczyk i cyfryzacji w edukacji chciał, żeby więcej powiedział jednak pani Aleksandra, dlatego że centrum cyfrowe stara nazwa, która zobowiązuje ja chciałbym trochę więcej powiedzieć na, nawiązując do tego, o czym mówiłyśmy przed przed chwilą przed wejściem przed wejściem serwisu informacyjnego, dlatego że mówiliśmy bardzo dużo pracy w grupach takich kierunkach, których powinna podążać edukacja jak chciano jeśli chodzi o samą edukację cyfrową zwrócić uwagę tutaj znowu będę tą złą policjantką, żebyśmy też nie zachwycali się pewnymi rzeczami, które dzieją, że edukacja cyfrowa i cyfryzacji czy postęp technologiczny nie są rozwiązaniem wszystkich bolączek edukacji strony mamy do czynienia, że wiara w to, że 2001. wiek jest jakoś nie nadzwyczajną wyjątkową okolicznością, która zmieni cały system edukacyjny jest jeden z części powtarzanych mitów edukację zresztą na ten temat książkę, która dokładnie tak się nazywa 7 mitów w edukacji by chciała też zwrócić uwagę już jestem naprawdę najgorszą policjantką, że wiara w nowe technologie i w to, że one zmienią oblicze nie tylko Polski, ale w ogóle szkoły na na świecie jest jednym z częściej, z czym jest jeden z częstszych złych czy negatywnych motywów podejmowania zmian w systemach edukacyjnych także to nie jest także to jest najlepsze rozwiązanie najwspanialsze rozwiązanie, aby jakoś wyjątkowo zmieniliśmy teraz edukacja cyfrowa nas odmieni uczyni naszą edukację życie lepszym jasne technologia może być wykorzystana dobrze albo albo fatalnie słuszna uwaga zatem kierowniczka zespołu czwarty edukacji w centrum cyfrowym pani Aleksandra Czerwińska bardzo prosimy o pani wizję co to znaczy cyfrowe edukacja tak, kiedy chciałam dodać, że pani jest realistką nie ani zły policjant w tej w tej opowieści, bo faktycznie jest także nowe technologie tych jest tylko technologią jeszcze oczywiście też może może zmienić to, o czym ja myślę, że warto pamiętać, kiedy mówimy tej cyfrowej techno edukacji to faktycznie są przynajmniej jej 2 nogi to znaczy z 1 strony mamy oczywiście po prostu sprzęt i szerokopasmowy dobry dobry internet, który też ktoś nie można pan zapominać, ale z drugiej strony mamy odpowiednie nie będziemy tego lata odpowiednie metody narzędzia wykorzystanie to znaczy, jeżeli postawimy na to, że teraz dostarczymy do wszystkich szkół w Polsce świetny sprzęt i Super internet i zostawimy te sprzęty w szkole to no tak trochę, jakbyśmy przeszli połowę drogi to absolutnie nie wystarczy 1 nie mogę samym samej nauce obsługi tych tych narzędzi, ale mówię o nauce używania ich sensem i praktycznie, bo to nie jest właśnie także teraz Super smartfon sprawi, że ktoś będzie świetnie uczą na to po prostu tak tak absolutnie ten nie działa, więc po prostu nie zapominajmy też tej części dotyczącej kompetencji cyfrowych ten sprzęt jest bardzo ważne, bo to wielokrotnie podkreślano słusznie, że dzieci często nie mają w domach jeśli np. mieszkaniu w rodzinie trójka dzieci nie ma po 3 laptopów dla każdego dziecka czy tabletu czy innego sprzętu czy właśnie problem z dostępem do internetu grupa dzieci przecież wypadła w ogóle systemu zniknęło oczywiste opisała dużo Justyna Suchecka, więc ta sprawa zdolną dostępność sprzętowe jest też bardzo istotna, ale może to wszystko byłoby rozwiązywane bardziej, gdybyśmy nie mówiły o edukacji zdalnej całkowicie tylko edukacji hybrydowej ze strony chciałem przekierować trochę naszą rozmowę to pani widzi pozostaną pani Aleksandrze Czetwertyński jeszcze tak to prawda to jest też trochę także faktyczne problemy związane ze sprzętem, zwłaszcza ze sprzętem uczą były rozwiązywane są rozwiązywane na bieżąco różny sposób i jest to pewnie pewnie łatwiejsze znowu Processing no prezydent kompetencje to znaczy do tego, że np. klasy 13 bez wsparcia dzieci w tych klasach 13 bez wsparcia bardzo często miały duże kłopoty, żeby samodzielnie korzystać z z edukacji jeśli chodzi o tę edukację hybryd hybryda, bo to jest świetne pojęcie wydaje mi się, że do końca nie wiemy jak on miałby wyglądać to znaczy nie mamy tutaj opracowanych dobrych praktyk, które na pewno by się dało zrobić to znaczy na ile są ważne niem konsultacje w szkole np. żeby spotykać się w małych grupach to się wszystko wszystko by dało zrobić spotykać mają grupach w szkole same wykłady nagrywać i uczniowie spokojnie około mogą tę wiedzę powinny skuteczniej dogodnym czasie i takim tempie, które im pasuje zdobywać można byłoby dołączyć pewnie kursy e-learningowe, które na uczelniach wyższych od lat świetnie sprawdzają i tutaj poziom edukacji absurd na tym na tym cierpi, więc tych różnych sposobów tej hybrydową ości jest bardzo duża po prostu mamy stosunkowo mało doświadczeń i mało takie praktyki, żeby móc bardzo łatwo tak no właśnie sposób wprowadzić w polskich szkołach nie myślę, że młodzież na stres słucha z przerażeniem już się skończy pandemia i wrócą normalnie do szkół, a potem złapią sobie przeziębienie przekonają rodziców, że są przeziębieni wynosi sobie zostać w domu nawet nie będą mogli pobyć trochę odpocząć tylko będą musieli mieć otwarty internet oglądać co się dzieje w klasie uczestniczyć w tej lekcji tak czy owak zdalnie tak to będzie pani dr Iga Kazimierczyk tego tak naprawdę nie wiem jak to będzie wyglądała, aczkolwiek rzeczywiście jak pani redaktor mówi może wywołać lekkie przerażenie u osób które, które będą pozostawały chory w domu tylko problem znowu nie leży chyba w tym, że nagle tutaj uczniowie dostaną jakiś kolejny kolejny przymus do tego, żeby po prostu nim być problem leży w tym, że to się staje przytłaczające w momencie, kiedy jest tego za dużo, dlatego że że sama świadomość tego, że trzeba będzie ten materiał nie dość nadrabia też cały czas w tym być dla człowieka, który jest chory walczy nawet przeziębienie albo zwykłą gorączką niekoniecznie może z koronawirusem to jest coś co ogromnie przytłacza to jest cały czas zmierzam do tego samego, że to jest ten problem z tym mieliśmy od bardzo bardzo dawna do czynienia, ale w sytuacji, w której te rozwiązania hybrydowe tutaj w zupełności zgadzam się z tym, o czym mówi pani Aleksandra czy hybryda, czego trzeba używamy tego pojęcia bardzo swobodnie, a każdy z nas chyba rozumie coś co się pod tym pojęciem zupełnie innego takie hybrydowe rozwiązanie dla osób które, które przebywają poza szkołą, ale mają swoje ogromne plusy to znaczy możliwość dla uczniów pozostających w domu jednak jakiegoś podążania za tym co dzieje się w grupie w klasie jest koniec końców mniej obciążająca, dlatego że ta ta dziura do zasypania czy te braki, które są do uzupełnienia jednak są po pierwsze, mniej straszne bowiem co nie czeka widzę co mnie czeka, a po drugie, też one się jednak trochę niwelują jednak trochę jest z tym materiałem jest na bieżąco no ja oczywiście obawiam się, że w w takiej praktyce w niektórych miejscach mogłoby to się zamienić to, że uczeń nie dość, że jest w domu i cierpi z powodu tego, że nie czuje się zbyt dobrze to jeszcze plus musi nadążać ze wszystkim tym co dzieje się co dzieje się w w czasie rzeczywistym można odpowiadać napytania, a może nawet rozwiązywać jakieś testy czy zadania, które pojawiają się pojawiają się online czy pojawią się w mailach każdy uczeń ma prawo być chorym, więc tutaj byłoby jakąś specjalną optymistką i entuzjastką tego rozwiązania, żeby uczniów tak ma siłę przy Pile to do monitorów, ale jest to rzeczywiście co do zasady fajne rozwiązanie dobre rozwiązanie tylko konieczne jest dyskusja i ustalenie tego co w ogóle rozumiemy przez edukację hybrydową, bo to się pojawia bardzo często naszych dyskusjach, ale tak jak mówiła pani Aleksandra tu dowolność jest bardzo duża oczywiście tak lekko o tym opowiadam natomiast są sytuacje, kiedy dzieci są bardzo długo poza szkołą z różnych przyczyn chorób przewlekłych i taka możliwość zdalnego uczestniczenia może naprawdę naprawdę pomóc natomiast chciałbym zapytać się troszeczkę przekierować naszą rozmowę w klasyczną dyskusję, jaka ma być ta współczesna nowoczesna szkoła znaczy, czego ma uczyć ma uczyć wiedzy ma uczyć umiejętności dyskusje w tej sprawie są bardzo ostre wszyscy wiemy, jakie kłopoty może powodować to, że nie mamy pewnej podstawowej wiedzy dajmy na to z zakresu biologii, bo przecież brak w gruncie rzeczy do podstawowej wiedzy dotyczącej tego jak funkcjonuje nasz organizm powoduje, że część z nas wierzy w różny efekt newsy dotyczące chociażby szczepionek, które naprawdę jeśli się, choć trochę przy przypomni jak działa nasz ludzki organizm w ogóle organizmem to one nie mają racji bytu, więc jak mamy sobie z tym poradzić, bo wiem, że mówi się o to, żeby odchodzić od uczenia na pamięć właśnie od wiedzy tylko bardziej uczymy tych umiejętności, ale czy nie czy nie skończymy trochę ręką w nocniku pani Aleksandra Fertlińska tego nie wiem tak naprawdę to co wiem na pewno można też wyczytać w raportach m.in. takich takim raporcie o zawodach przyszłości to, że po pierwsze, 65% dzieci, które się urodziły po 2007 roku będą wykonywać będzie wykonywać zawody, które w ogóle nie znamy też niesamowita liczba, więc bardzo trudno powiedzieć tak tego powinniśmy się uczyć, ale to co mówią specjaliści to jednak mówią o tych miękkich kompetencjach i o uczeniu się współpracy o ustawieniu relację o uczeniu się jak się uczyć, więc to są to takie, które się pojawiają wielokrotnie, a oprócz tego faktycznie nauki ścisłe to znaczy wszystko co się łączy z matematyką technologią tzw. staje tak czy m.in. m.in. biologia książkę tyle tyle w każdym razie teorii na ten temat pani powiedziała, że musimy się nauczyć uczyć muszę przyznać, że w momencie się budżetem niemała dziewczynka pamiątek chemiczka serdecznie pozdrawiam, które potrafią pół lekcji spędzić na tym jak mówiła nam musi się nauczyć uczyć uczyć uczyć naprawdę prawie kolekcja tak było z trochę ograniczy powtarzanie tego samego zdania w kup pomaga no pewnie też pomaga można się zrelaksować np. niekoniecznie porad udzielają literatury man dla tej pani nauczyciel serdecznie pozdrawia myśli pani mnie słyszy pani dr Iga Kazimierczyk właśnie, czego uczyć się wiedzy czy umiejętności mówi pani by wiele osób, które wierzą w różny efekt newsy przekonują, że oni dokonali własnego serca mają umiejętność tego rysa wciąż, o co wam wszystkim chodzi, więc moja wątpliwość taka czy jeśli nie pójdziemy za daleko w tym oddawaniu właśnie przesuwaniu edukacji bardziej strony ucznia do uczeń podąża odkrywa świata nauczyciel towarzyszy czy tutaj trochę nie nie przebrniemy pani redaktor dotyka sedna docieka pani jądra problemu i ten przykład z wiarą efekt newsy jest jest doskonałą ilustracją tego, gdzie nie iść, w którym kierunkiem nie podążać taka taka dyskusja o tym, że fakty są czymś przeciwnym do rozumienia albo do samego procesu i kompetencje wiedza jest czymś czy informacje są tym czymś zupełnie innymi przeciwstawnym pojęciu kompetencji to są również jedne z z częściej występujących moim zdaniem bardziej szkodliwych mitów którymi mamy do czynienia w edukacji i ten przykład definicja pokazuje to w sposób absolutnie obrazowo, żeby rozumieć definicję chociażby definicję tego opis tego czym jest szczepionka trzeba mieć absolutnie podstawową wiedzę czy trzeba posiadać informacje takie zintegrowane z naszym systemem systemem pojęć systemem rozumienia świata to jest wiedza trzeba mieć podstawową wiedzę, która składa się z informacji na temat tego czym jest dna czym jest komórka czym jest jądro komórkowe czym są procesy procesy mutacji to są to są informacje, które zdobywamy na podstawowym kursie biologii w szkole podstawowej nie jest to wiedza ultra eksperci Ks to też wiedza na poziomie długu na poziomie Wikipedię natomiast w momencie, w którym ktoś tych informacji nie posiada nie ma ich przyswojone w one nie są nie są systemem jego wiedzy jest w stanie rzeczywiście zrobić bardzo dokładny Deezer Google i na podstawie tego sercu zbudować sobie całkowicie fałszywe fałszywe rozumienie widzenie świata, odwołując się właśnie do tego czym bardzo często mówimy trzeba szukać trzeba być kreatywnym trzeba widzieć różne rzeczy trzeba łączyć faktycznej brawo to ci ludzie łączą fakty, więc doskonały przykład i dowód na to, że szkoła edukacji absolutnie nie powinny porzucać tej części, która bazuje na pracę na informacji czy też nawet na przekazywaniu informacji i na tym, żeby te informacje jakoś w czasie lekcji mówiąc kolokwialnie obrabiać nad nimi pracować to jest niezwykle ważna ważna część edukacji, żeby musimy jednak posiadać jakąś wiedzę, żeby móc też zdobywać kompetencje, dlatego że nie jesteśmy w stanie analizować i oddzielać prawdę od fałszu jeśli nie posiadamy pewnej niezbędnej wiedzy do tego jak świat funkcjonuje nie da się tego tego chcieli tutaj muszę postawić średni, choć w naszej rozmowie będzie to kropkę i średnich będziemy do tego na pewno wracać, bo cóż może być ważniejszego niż sprawy związane z edukacją absolutnie Top Five można powiedzieć tego co jest istotne dla nas społecznie bardzo panie dziękuję pani dr Iga Kazimierczyk prezeska fundacji przestrzeń dla edukacji aktywistka ruchu obywatele dla edukacji dziękuję pani bardzo Aleksandra Czerwińska kierowniczka zespołu otwartej edukacji w centrum cyfrowym dziękuję paniom życzę dobrego dnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA