REKLAMA

Jak polskie państwo poradziło sobie w starciu z wirusem?

Sprawy Różne
Data emisji:
2021-01-31 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
47:30 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest dr Marcin Kędzierski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu przy mikrofonie Karolina Lewicka witam państwa serdecznie audycji sprawy różne moim państwa dzisiejszym gościem jest dr Marcin Kędzierski Uniwersytet ekonomiczny w Krakowie oraz centrum analiz klubu Jagiellońskiego panie doktorze dobry wieczór kłaniam się to czy pani redaktor dobry wieczór państwu będziemy rozmawiać o rankingu rząd pod lupą, jaki to ranking, który to ranking klub Jagielloński przygotowuje już od kilku lat to jest czwarta edycja badają Rozwiń » państwo oceniają każdorazowo jakość realizacji polityk publicznych no i teraz mamy podsumowany rok 2020 nie da się ukryć, że był to rok wyjątkowy ekstraordynaryjne pandemiczne stąd też oczywiście ta ocena państwa no jest wyjątkowa tak, bo państwo działało w trybie awaryjnym, o czym zresztą państwo we wstępie do tego rankingu piszą piszą państwo rzuca na państwa działającego w trybie awaryjnym jest niejednoznaczna generalnie polskie państwo dostało od państwa trójkę, bo z 1 strony rząd wykazał się zdolnością do szybkich skutecznych akcji wykraczających poza administracyjną rutynę z drugiej zaś obnażone zostały wady systemu zarządzania państwem wprowadzonego przez obóz rządzący w tym przede wszystkim rażąco niska kultura zarządzania publicznego generalnie chciałbym tego zacząć, że to jest taki za nami ciągle trwa interesujący moment dla państwa, bo to chyba takie pokerowe sprawdzam prawda to jest pokerowe sprawdzam nie tylko dla Polski dla większości państw na świecie, które musiały sobie poradzić z tą pandemią, którą nikt nie przewidział tej skali nikt nie przewidział i to jest troszkę porównywalne, ale mogę tylko troszkę do kryzysu 2008 roku wielkiego kryzysu finansowego i to co jest porównywalne między tym kryzysem 2008 roku o tym kryzysem pandemicznym 2020 roku to fakt, że w pierwszych miesiącach kryzysu ZUS nastąpił bardzo szybki taki zwrot w kierunku państwa społeczeństwa patrzyły na państwa uprawiał takie zaufanie do państwa sobie powinno z tym poradzić i tylko państwo może sobie z tym kryzysem poradzić natomiast z upływem czasu tego doświadczyliśmy w Polsce, ale także w innych państwach te nadzieje pokładane w państwie powoli zawodziły i ta szansa, którą wielu upatrywało państwo może się jakoś odbić państwo może odzyskać swoją pozycję wyniku tego kryzysu, bo prawdopodobnie możemy powiedzieć perspektywy roku okażą się bez podstawy rzeczywiście na początku była taka narracja prowadzona przede wszystkim przez konserwatywnych polityków o tym, że państwa narodowe znowu udowodniły swoją siłę i moc to było szczególnie widoczne po tym kryzysie włoskim prawda, kiedy też Włosi poczuli się bardzo rozczarowani brakiem Solidarności ze strony innych państw członków Unii Europejskiej, ale też pod wpływem tej krytyki, która towarzyszyła Brukseli w pierwszych tygodniach jej działania w sytuację pandemicznej tylko, że nie wiem czy czy nie było to tylko populistycznie wykorzystywane bo kiedy będziemy analizować działania Unii Europejskiej jeszcze z przełomu stycznia lutego to raczej widać tych działaniach indolencję państw narodowych właśnie ani Unii Europejskiej, która zachęca państwa członkowskie do zwarcia Szeregów i intensyfikacji działań to jest bardzo trudne pytanie, dlatego że Unia europejska nie posiadała w zasadzie można powiedzieć, że nie posiadała kompetencji w zakresie polityki zdrowotnej, bo te kompetencje się już pojawiają dzisiaj jest takie oczekiwanie ze strony państw członkowskich z pewnością europejska spełniła swoje zadanie w pierwszych tygodniach pandemii 9stycznia europejska agencja do spraw zwalczania chorób zakaźnych instytucji wysłała komunikat w ramach takiego systemu szybkiego powiadamiania o tym, że takie zagrożenie się pojawia i tak naprawdę to jest jedyny element Unii mogą w tamtym czasie podjąć później, kiedy już pojawiały się pierwsza z lockdownu na początku marca Unia europejska skierowała dodatkowe środki na politykę klimatyczną tam było, więc 10 miliardów euro na fundusz prawdziwej transformacji i został uchwalony program dotyczący też program Shell, który miał dostarczyć państwu pieniędzy na wypłatę wynagrodzeń w ramach tych tzw. postały Dragon postojowe, więc u europejska zareagowała tak jak mogła w pierwszych miesiącach w i faktycznie zadość gdzieś na krawędzi rozpadu ich okolicach kwietnia maja, kiedy była dyskusja czy wprowadzić tzw. Korona obligacje nie w końcu każda Marka prezent około uruchomiliśmy zapowiedzieć uruchomienie ogromnego funduszu odbudowy i Unia się jednak z jakąś poradziła sobie w tym kryzysie pokazała pewno tak nowy rys przywództwa i taki duży krok wykonałby parę miesięcy wcześniej nikt nie wyobrażał, że w ogóle może dojść do wspólnotowego długu, ale jednak to uruchamianie funduszu odbudowy idzie bardzo powoli tutaj komisja europejska bardzo późno wprowadził pewne wytyczne jak te pierwsze plany te 2 autobusy zostały odrzucone właśnie tego, że nie spełniało oczekiwań, których komisja nie sprecyzowała wystarczająco dokładnie i środki, które do dzisiaj cała Europa czeka ruszą najprawdopodobniej dopiero około czerwca lipca, a dziś już wyraźnie mówić dopiero są potrzebne już do widać w stanach Zjednoczonych, gdzie poszedł duży pakiet dla firm duży pakiet dla obywateli w ramach takiego jednorazowego czeku liście prezydent dodaje zapowiada, że zrobi coś podobnego w tym czasie i dzisiaj także euro po co byłoby takiego drugiego dużego zastrzyku, ale dzisiaj ani za pół roku więcej pokazuje, bo to pokazuje słabości państw europejskich, ale znowu to jest Unia jest tak silna jak państwa członkowskie to państwo członkowskie i blokują tę pomoc, więc ta ocena Unii Europejskiej jest jednoznaczna, ale z pewnością ocenia ocena państwa rodowych w tym całym kryzysie bardzo mocno niejednoznaczna dorzuca tylko, że z komisji europejskiej docierają sygnały, że chciano żeby, aby te krajowe programy odbudowy zostały przygotowane nie do końca kwietnia jak to było początkowo planowana, ale już do końca lutego, kiedy pan mówi o tym jak państwa radzą sobie z przygotowaniem do wykorzystania tych środków funduszu odbudowy to można rzec, że np. polskie państwo chyba należy sobie nie radzi, bo miano uruchomić konsultacje nad programem w końcówce grudnia potem w trzecim tygodniu stycznia na razie w ogóle ten program do konsultacji nie trafił, więc na razie podobno trwa wyciąganie z szuflad w rozmaitych ministerstwach rozmaitych projektów, które można byłoby właśnie za te pieniądze wdrożyć się, więc chaos chaos, ale jeszcze tylko podsumowujące to starcie między wspólnotą europejską, a państwami narodowymi to wywyższanie przez niektórych państw narodowych jak to w ogóle było możliwe skoro wirus jest czymś takim co nie uwzględnia granic było wiadomo, że jeżeli chcemy skutecznie z nim walczyć to musimy się koordynować nasze działania tak to wszystko wiemy teoretycznie nie ma też post factum natomiast my nie możemy zapominać, że polityka musi uwzględniać społeczne emocje i te mówimy o polityce publicznej, czyli o rozwiązywaniu problemów publicznych, ale polityka publiczna jednak jest pochodną polityki tej polityki przez wielkie PE czy tej polityki, który chodzi o g władzę o dominację polityczną przywództwo no tutaj społeczeństwa niemieckie francuskie nie chciały się godzić na to, żeby przekazać dodatkowe środki, żeby wysłać na szkodę swoich medyków na południe Europy Europy, obawiając się, że jeżeli wirus szybciej trafi do Niemiec do Francji nie to wtedy zabraknie ich w Niemczech we Francji skorzysta europejskiej były chętne, żeby się dzielić zasobami, a możliwe, że osią jest, toteż tak samo Chiny, gdyby Chińczycy wcześniej przyznali, że mają problem możliwe, że udałoby się do pandemii powstrzymać w Chinach, gdyby Unia europejska zareagowała bardziej radykalnie pod koniec stycznia możliwe, że opadami udałoby się powstrzymać się w Lombardii, a ponieważ każdy patrzył swego interesu ta pandemia rozlała w Europie, kiedy przyszło takie troszkę taka refleksja, że jednak musimy działać wspólnie to była połowa marca niestety było już za późno, bo wirus rozlał się po Europie tak naprawdę był już niemożliwe do opanowania wraca panie doktorze to polskiego państwa państwo w tym raporcie, który dzisiaj rozmawiamy ocenili 24 polityki publiczne i uwaga uwaga najgorzej ocenione zostały te polityki, które w minionym roku były priorytetowe zdrowotna legislacyjna i zarządzania restrykcjami otrzymały mocne dwóje, a najlepiej zostały ocenione polityki gospodarcza Innowacyjna i społeczna na czwórkę łącznie polskie państwo dostało trójkę to już mówiłam, ale zacznę od tych polityk, które zapracowały zaczną od gospodarki, bo państwo w tym raporcie doceniają starania rządu, żeby uchronić gospodarkę przed skutkami kryzysu, ale tego tych działań nie można podzielić na 2 etapy na to co widzieliśmy w pierwszej fazie pandemii i na to co obserwujemy teraz, bo bunt przedsiębiorców jest za rogiem to prawda faktycznie trzeba rozdzielić wiosnę i jesieni ten problem jest bardzo złożona zacznijmy od wiosny rząd zareagował bardzo szybko pamięta w połowie marca, kiedy jeszcze opisaliśmy rekomendację dla minister dotyczące tego jak jak zareagować rekomendacja, która wspólnie z koleżankami kolegami na myśl ekonomiczną wskazywaliśmy bardzo wyraźnie, że tutaj nie ma co patrzeć na oszczędności to jest taki moment, kiedy trzeba podtrzymać popyt trzeba zastosować bardzo silny impuls fiskalny i Polski rząd to zrobiła przypomnę, że jeśli popatrzymy sobie na wartość tej tego pakietu tarcz antykryzysowych w porównaniu do PKB UE to Polska zaś w pierwszej trójce Unii Europejskiej obok Niemiec Danii tutaj nie tylko te wszystkie tarcze antykryzysowe projekt Marka 12342 mamy starcie nr 6, ale przede wszystkim tarcza finansowa, którą uruchomił Polski fundusz rozwoju na początku maja to były środki, które pozwoliły przetrwać polskiej gospodarce jeśli popatrzymy sobie statystyki dotyczące bezrobocia one no patrząc na inne kraje niemal nie drgnęły oczywiście my musimy pamiętać, że statystyki mówią nam o firmach powyżej 10 pracowników nie wiemy co dzieje się wśród tych samozatrudnionych, a ta sytuacja może być znacznie bardzie skomplikowana też prawdopodobnie do takich przedsiębiorców nie wynikają z tego, że pewne rzeczy nie widzimy, ale jednak są wskaźniki gospodarcze pokazują, że Polska przeszła w miarę suchą stopą przez kryzys właśnie dlatego przede wszystkim, dlatego że mimo głosów taki starszy bardziej tradycyjne elity profesor ekonomii, a jednak Polski rząd zdecydował się na bardzo silne pakiet stymulacyjny pakiet fiskalny i to się powiodło aktorze wydaliśmy ponad 100 miliardów złotych tak naprawdę sprawiło, że udało się podtrzymać popyt udało się podtrzymać zatrudnienie udało się utrzymać produkcję dzięki temu nasz PKB spadną minister Kościński mówi, że o 3%, ale jak tak sobie sami na własne potrzeby szacujemy dane Eurostatu za poszczególne kwartały to nam wychodzi to być nawet -2,7, więc jest to pokazuje, że Polska naprawdę wypadnie, więc najlepszy państw Unii Europejskiej i to jest kompletnie nic do pogodzenia z tym, że znaleźli się na drugim miejscu chodzi o liczbę nadmiarowych zgonów jest, a ocena w ogóle zdrowia gospodarki do czego teraz jedziemy jest jednoznaczna, a teraz, jeżeli chodzi o samo jeść, bo to pokrótce no niestety jest taka to jest tylko hipoteza, abyśmy raport w końcu lipca w listopadzie, więc w momencie tego szczytu epidemii, więc rzeczy jeśli nas nie docierało było dziś po równych, ale w dużej mierze jest także tę całą tę pomoc gospodarczą na gust rekordu Polski fundusz rozwoju, który jesienią i październiku listopadzie był bardzo mocno zaangażowany w digitalizację sanepidu i w ogóle jakiś ogarniam tej sytuacji epidemicznej i stąd też nie mógł zająć się tajności pomocą pomoc w ramach tarczy finansowej 20 ruszyła dopiero 15stycznia czyli kiedy ta jesienna fala już nieco złagodzi mogą miała przypomnijmy, że przecież niektóre branże jak np. restauracje kawiarnie zostały zamknięte już pod koniec października, a pozostałe tym lockdownem narodową kwarantanną 28grudnia, czyli pomoc tak czy owak ruszała albo po fakcie albo mocno po fakcie jest pomoc wiosną trafiała na czas natomiast faktycznie się ta pomoc jest żoną kilka tygodni, ale kilka tygodni są istotne, dlatego że wiele firm była gotowa do tego, żeby przetrwać właśnie do końca roku tak się spodziewała, że po 2007. do grudnia się wszystko już otworzyć tak też rząd komunikował pan listopada natomiast decyzję o tym, żeby wprowadzić narodową kwarantannę bez jednoczesnego wprowadzenia bardzo silnego pakietu pomocowego była pod wielu polskich firm dużym zaskoczeniem to było negatywne zaskoczenie, gdyby rząd dusz przecięta ogłosił, że wprowadzi musi zwołać narodową kwarantannę, ponieważ są takie ani prognozy witał epidemiczne, ale jednocześnie podobnie jak wiosną przedsiębiorcy pracownicy mogą liczyć na wsparcie do tego akceptacja dla decyzji władz byłaby znacznie większe sytuacji, które 2008. zamknięto przez 3 tygodnie właśnie pewność dopiero 15stycznia ruszyły wypłaty z polskiego funduszu rozwoju, a jeżeli mogę pana doktora przy okazji poprosić nie tylko o podsumowywanie tego co się wydarzyło, ale także o takie lekkie wychylenie się w przyszłości, bo pod koniec ubiegłego roku premier Morawiecki pytany o to jak będzie wyglądał kształt naszej gospodarki 2021 porównał to odbicie, którego należy się spodziewać do litery Ka to znaczy, że część branż będzie się rozwijać bardzo dobrze, bo dobrze radziła sobie w pandemii nadal będzie notować wzrost, a część branż będzie bardzo mocno poturbowana tylko pamiętajmy, że gospodarka to są naczynia ściśle połączone dżemy wyraźniej widać podanych, że Polski przemysł poradził sobie bardzo w czasie epidemii wystarczy powiedzieć, że Polski eksport w trzecim kwartale wzrósł nie tylko przyszłość przy czwartym kwartale ruch nie tylko względem poprzedniego kwartału, ale także do roku to spowodowane wieloma czynnikami, dlatego że Polska jest takim europejskim producentem mebli europejskim producentem sprzętu RTV AGD, czyli tych dóbr, które Europejczycy kupowali w czasie pandemii, bo Piotr jakoś wydatnie wydawanych na usługi zadawali 1 dobra, która akurat są produkowane w Polsce zresztą też, że Polsce sprzyjała zmiana na rynku motoryzacyjnym Niemcy główny producent samochodów Unii Europejskiej przestał zaopatrywać się u poddostawców głos jeśli brytyjskich i bilety zamówią trafią do Polski, więc polskie fabryki pracowały pełną mocą na pełną parą zresztą w grudniu nawet w nadgodzinach, więc przemysł Polski przemysł wypadł bardzo dobrze ze spokojem, które polskiej gospodarki, która jest nazywana taką małą fabrykę Europy natomiast usługi musiały ucierpi względu na wprowadzone restrykcje te usługi czekały w całej Europie i można spodziewać, że tak jak przemysł prawdopodobnie będzie bardzo dobrze radził w 2020 pierwszym roku o tak usługi będą jednak doświadczały problemów, nawet jeżeli zostaną ściągnięte obostrzenia, dlatego że pewne wzorce zachowań społecznych mogą się zmienić ludzie mogą być mniej skłonne do tego, żeby spędzać czas restauracjach, żeby korzystać z różnego rodzaju usług czasu wolnego z dla dla firm i rentowych dla firm turystycznych gastronomicznych co może być spory problem też polskie państwo musi o tym pamiętać w kontekście konstruowania następnych tarcza tego, że na nie łudźmy się ten problem z epidemią na nie skończył i podanie do jesieni będziemy musieli funkcjonować takim trybie nadzwyczajnym czy w stanie awaryjnym to teraz polityka Innowacyjna panie doktorze ona ściśle nam się łączy oczywiście ze stanem gospodarki bardziej Innowacyjna gospodarka tym lepiej sobie radzi jesteśmy bogaci państwo piszą w raporcie, że właściwie bez rewolucji, że kluczowy dla tej dziedziny wskaźnik wydatków na badania rozwój przez wiele lat trzymał się na ten poziom 1%, ale że opublikowane niedawno dane GUS za 201819 pokazują, że udało się przekroczyć tę barierę 1,21,3% PKB, tyle że ja panie doktorze mam dobrą pamięć wciąż jeszcze pamiętam, że w 2017 roku strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, którą to strategie prezentował na premier Mateusz Morawiecki to były te słynne slajdy stał jak wół, że w 2020 ma być 1,70% wydatków na badania rozwój no gdzie ten wskaźnik, gdzie ten słupek klubie gdańskiej był odpowiedzialny za alokację ex ante strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju i pamiętać również wówczas wskazywaliśmy, że takie podejście do utożsamiania inwestycji oszczędnościami jest takim podejściem jednak nie do końca już zgodnym z aktualnymi aktualną wiedzą że, choć autor ekonomii wówczas wskaźnik inwestycji na ogół na poziomie 19% w ogóle w gospodarce tylko badania rozlane wody w gospodarce wskaźnik decyzji na poziomie 15% i on niestety nie wzrósł do 25 poza tak jak planował premier Morawiecki odnieść luz z wielu powodów my do końca nie znamy przyczyn, dlaczego SKN inwestycji nie rośnie on nie rośnie też, dlatego że polskie firmy mają bardzo dużo gotówki na rachunkach bankowych czy przed kryzysem pandemicznym tych pieniędzy było prawie 300 miliardów oczywiście to z perspektywy epidemicznej było dobre, dlatego że Polski, kiedy miało taki bufor gotówkowy, który umożliwi im przetrwanie w jakimś sensie, chcąc nie chcą intuicyjnie firmy przez firmy przygotowały się na takie wyzwanie, jakim była niewątpliwie pandemia natomiast z drugiej strony wciąż szukamy pewnych bodźców, które mogłyby zachęcić polskich przedsiębiorców do inwestowania i szukamy tych barier i tę barierę tkwią prawdopodobnie już nie prawie, bo polskie prawo o 20001812. roku za sprawą tzw. małe i później dużej ustawy o innowacyjności, o którą opisywaliśmy w poprzednich latach tak naprawdę nie odbiegają od takich najlepszych wzorców światowych takich jak Izrael np. natomiast dużo musi zmienić, jeżeli chodzi o kulturę przedsiębiorców to jest temat odrębną rozmowę, ale musimy pamiętać, kiedy Polski tymczasem rodzinne zakładane tuż po transformacji, których założyciele prezesi często osoby dzisiaj w wieku 6065 lat, które muszą przed przekazywać swoje biznesy, a to są osoby, które muszą prowadzić za 9 w takim czasie jednak trochę dzikiego Zachodu nie było zaufania do państwa nie był instytucji, które chwilę musiał liczyć tylko na siebie też musiały sobie same tworzyć czas na ochronę są bardzo nieufny do tego, żeby korzystać z pomocy zewnętrznych doradców są bardzo nie uznał tego, żeby inwestować, a dziś musimy pamiętać, że rozwój w dużej mierze to ekspansja zagraniczna i wiele polskich firm tej ekspansji zagranicznej obawy, dlatego że Polski rynek im jakieś mierze wystarcza i dopiero ta sukcesja, która czeka wiele polskich rodzin tych małych średnich polskich firm ona może być takim przełomem w budowaniu kultury szukają też ludzie, którzy pod tymi spółkami zarządza w sposób bardziej nowoczesne bardziej takie międzynarodowe też taką odwagę wchodzenia na zagraniczne rynki, chociaż też powiedzieć jasno, że polscy przedsiębiorcy sobie całkiem nieźle radzą, bo nawet, że rynki zamykały się to z jego historii dobrze się rynek rosyjski wskazano grupy 20142015 to Polsce poza tym żywności udałem się bardzo szybko znaleźć rynki zbytu Azji południowo-wschodniej, więc to jest taka rzecz, która tak pewnie trzeba poczekać, na którą polityka ma jednak ograniczone płuc to teraz tylko uzupełnię, że premier Mateusz Morawiecki kilka dni temu dosłownie nakreślił sobie dłuższą perspektywę, bo powiedział chcemy by za 10 lat nakłady na badania rozwój się rozwinęły jakość rozwoju gospodarczego zależy od nowoczesności gospodarki za 10 lat taka jest teraz perspektywa jeszcze wrócę na chwilę do polityki gospodarczej, bo tam pojawię się państwo zwracają na to uwagę bardzo istotny problem, który też będzie dla nas przyczynkiem do rozmowy w ogóle o jakości legislacji, bo to jakość legislacji stała przez państwo oceniona bardzo źle, bo państwo piszą tak kluczowy element tarczy antykryzysowej, czyli transfer od polskiego funduszu rozwoju został zrealizowany z całkowitym pominięciem Sejmu, mimo że program może obciążyć w przyszłości budżet i podatników oto rząd stworzył precedens, dzięki któremu niczym nieograniczone wydatki może wprowadzać bez żadnej decyzji parlamentu degradacja pozycji kluczowej dla demokracji instytucji jest bardzo niepokojąca z tą oceną, którą wygłosił Ks Morawski autor akurat rozdziału poświęconego polityce gospodarczej i w pełni zgadzam delegacja ustawowa na rzecz polskiego funduszu rozwoju była bardzo ogólna i to oczywiście umożliwiło elastyczną reakcję umożliwiło uruchomienie ogromnych środków przypomnę, że w ramach tych tarcz antykryzysowych uruchamianych ustawami sejmowymi i przez ministerstwo rozwoju udało się uruchomić środki na wysokość około 30 miliardów złotych, a Polski fundusz rozwoju uruchomią środki dobrze nie ma to jest około 10 miliardów, więc kwota trzykrotnie wyższa to dopiero ta tarcza finansowa PFR umożliwiła przetrwanie polskim firmom natomiast tworzy niebezpieczny precedens i to nie jest jedyny przypadek, dlatego że podobną sytuację miesięczne jesienią, kiedy tak, aby instytucje powołane do tego, żeby do zarządu systemem kwarantannę tak jak państwo Inspekcja sanitarna, czyli też generalny Inspektorat za i sanitarne jak Ministerstwo Zdrowia lub zarząd nadzoruje inspekcję sanitarną tak naprawdę nie dawało sobie radę z tymi problemami, które wówczas musiał borykać i został powołany specjalny zespół z kancelarii premiera zarządzany przez Polski fundusz rozwoju inne spółki skarbu państwa tak jak bank nie taka oczy jak PKO BP czy Exatel i teraz tak krótkim okresie oczywiście bardzo dobrze, że taki zespół zostały utworzone także w w ciągu paru tygodni udało się zainstalować podłączyć tak naprawdę wszystkie powiatowe stacje sanitarno-epidemiologiczne do takiej sieci internetowej Ulanowski udało się stworzyć nową infolinię bazującą na infrastrukturze takowe to są dane publiczne, bo te spółki też publicznie czym się tym się chwaliły natomiast pytanie takie czy powinniśmy przesuwać kompetencje państwa do spółek skarbu państwa jednak powinno się dziać w ramach minister, które od po Pono ponosi odpowiedzialność polityczną tutaj jest takie napięcie między skutecznością tutaj skuteczność należy no bardzo docenić waszą skuteczność polskiego funduszu rozwoju, ale także innych spółek tak jak Gośka PKO BP, którego bardzo odpowiedzialność przejmuje się nią, a jednocześnie no taką kontrolą parlamentarną, bo to jest rozwiązanie, które no może zastosować sposób takiej sytuacji nadzwyczajnej, a pandemia własną sytuacją nadzwyczajną bez pytania co z tym precedensem teraz zrobimy i jakoś te uprawnienia, które PFR otrzymał jednak sytuacji już po pandemicznej nie zostaną uregulowane czy ograniczone przed nami tak, bo to faktycznie może być niebezpieczeństwo dla stabilności sektora finansów publicznych dobrą polityką legislacyjną chyba nigdy w okresie trzeciej RP nie mogliśmy się poszczycić, o czym świadczy ten wskaźnik projektów, które wychodziły z parlamentu potem trafiały do nowelizacji, bo trzeba było zmieniać, bo wykryto błędy, bo coś się nie zgadzało, bo coś trzeba było naprawić, ale za rządów prawa i sprawiedliwość rzeczywiście ta polityka legislacyjna jest jeszcze mocniej nie tylko doskonała i w ogóle procedowanie ustaw odbywa się w skandalicznych warunkach i państwo, opisując sytuację w 2020 roku też na to zwracają uwagę ekspresowe uchwalanie ustaw sprawiło wielokrotnie, że jakość regulacji była wątpliwa, a co gorsza powodowała znaczne problemy interpretacyjne ja bym dorzuciła od siebie, że te rozporządzenia, które trafiały tak na 5 minut przed północą do wiadomości opinii publicznej był wtedy publikowanej było wiadomo co tak naprawdę tam stoi to na co państwo także zwracają uwagę, czyli stanowienie prawa na konferencjach prasowych tak jakby ogłaszać coś podczas spotkania z mediami co potem mają chwycić legislatorzy w rządzie mają przelać na papier potem jakoś to opublikuje w formie rozporządzenia albo skieruje do Sejmu w kształcie projektu ustawy zwracają państwo uwagę na te skandaliczne posiedzenia komisji sejmowych, kiedy posłowie nie wiedzieli nad czym pracują, kiedy dostawali grube pliki dokumentów na ostatnią chwilę i to nie tylko posłowie partii opozycyjnej, a także port posłowie partii rządzącej, którzy nie byli zorientowani nad czym teraz pochylają swoje parlamentarne głowę, gdy są 2 problemy pierwszy to jest kwestia w ogóle jakości stanowienia prawa w Polsce tak jak pani redaktor słusznie zauważyła to jest bolączka ze wszystkich rządów trzeciej RP, chociaż ta sytuacja niestety pogarsza, ale wskazuje Pani Poseł Agnieszka Dudzińska z polskiego nominału to ten problem z jakością głos legislacji one jednak nas dotyka od dłuższego czasu jest to jest to jest taka, że długofalowa stron nie potrafimy sobie poradzić i jako zadania prawa w Polsce jest na niskim poziomie jak też mieliśmy zawirowania też na ostatnią ustawą o działach, którą zawetował prezydent Andrzej Duda oraz też miała wprowadzić pewne uporządkowanie w tym procesie legislacyjnym tutaj widać co się nie udało zobaczymy co będzie w tym nowej nowej wersji ustawy o działach administracji rządowej i adres nazwa to kwestia takiego zarządzania bieżącego właśnie rozporządzeniami ja tutaj wykorzysta prowadzi, którego użył dr Bartłomiej biga omówili ponadto także w marcu mógłby rządowi wybaczyć wszystko, kiedy mu wybaczyć wiele w maju zaczął zadawać pytania, ale w październiku, kiedy mieliśmy szkołę jesienną falę, kiedy było wiadomo że, że trzeba będzie przygotować się na wprowadzanie restrykcji to te rozporządzenia w zależności od sytuacji powinien już dawno gotowy ani pisane i w tym sensie tak jak można by wybaczyć rządowi nie brak precyzji niejednoznaczną jeszcze w marcu wszyscy pracowaliśmy w trybie awaryjnym w takich sytuacjach popełnia błędy są też kochają emocje tak w październiku tych emocji już być nie powinno, bo dokumenty powinny być przygotowane przez wakacje i to 1 zwiększy zarzutów wobec rządu, że bardzo wielu obszarach okres wakacyjny został no albo zmarnowany albo niewykorzystane odpowiedni sposób, bo te rozporządzenia, które wprowadzały kolejne restrykcje w październiku dotyczące np. zamknięcie gastronomii i one powinny być gotowe już znacznie wcześniej i one, gdy pojawia się informacja one powinny trafić on już gotowe do publikowania i one gotowe także do konsultacji z sytuacją, której zapowiada się takie restrykcje na konferencji prasowej, a później publikuje się za 512 rozporządzenie to jest sytuacja skandaliczna i takim chyba najbardziej skandalicznym przykładem jest to co stało się wokół zamknięcia cmentarzy to sytuacja, której przedstawiciele rządu i to mówią wicepremier Jacek Sasin krzyż w czwartek, że z wydarzeń będą zamknięte Polacy siedli samochody ruszyli na cmentarzach 1530 dowiedzieli się z konferencji prasowej ministra zdrowia premiera Mateusza Morawieckiego, że jednak cmentarze będą od północy zamknięte, więc ta sytuacja nią zostawi jak najgorszą ocenę policji legislacyjne rządu z jesienią tak, bo mówię, że na wiosnę można można było wybaczyć, ale dzisiaj jest już trud zrozumienia, a jeszcze 1 sprawa, która wiąże nam się z legislacją, ale także z gospodarką, której rozmawialiśmy przed chwilą, czyli taki grzech pierworodny polityki bezpieczeństwa wewnętrznego tamto państwo opisują czy nie wprowadzenie stanu nadzwyczajnego w związku z wybuchem pandemii, choć oczywiście od początku było jasne było wiadomo, że są przesłanki do wprowadzenia 1 ze Stanów nadzwyczajnych, czyli stanu klęski żywiołowej dlatego tego nie zrobiono to doskonale wiemy z powodów politycznych trwała walka tzw. wybory kopertowe tylko, że teraz mamy problemy dwojakiego rodzaju to znaczy rozmaite branże, które zostały zamknięte rozporządzeniem idą sobie do sądu składają pozwy zbiorowe przeciwko państwu polskiemu, bo słusznie zauważają, że takie ograniczenie albo na zakaz działalności gospodarczej może być wprowadzony w drodze ustawowej, a nie rozporządzenia tak szkołami po prostu konkretny punkt konstytucji RP, a druga rzecz jest taka, że no pokazuje taką też się dezynwoltury w stosunku do prawa to jest takie smutne niepokojące na co zwracać uwagę samego początku epidemii od pisało test Janusz Bartłomiej biga, że w zasadzie Wojewódzki Sąd Administracyjny nie będą miały wyboru, jeżeli pojawią się takie skargi dotyczące ograniczania praw swobód obywatelskich wprowadzonych drogą rozporządzenia nie ustawy o sytuacji, której nie mamy z nadzwyczajnego takiego stanu klęski żywiołowej to sąd nie pozostaje nic innego jak uchylać takie rozporządzenia jak jest cofać mandaty np. wystawiona za łamanie takich rozporządzeń i ten problem będzie narastał to należy mam orzeczenia z października sądu w Opolu dzisiaj pojawią się kolejne orzeczenia już pytała w Szczecinie sąd administracyjnego i takich orzeczeń będzie możemy spodziewać prawdziwej lawiny w najbliższych dniach tygodnia, kiedy kolejni przedsiębiorcy będą się zgłaszać tutaj jest ogromny pytanie, dlatego że przedstawiciele rządu poza tym wyjaśnień, które pani dyrektor wspomniał polityczną dotyczącą wyborów majowych to też argumentowali tutaj mieli ekspertyzy, że wprowadzenie stanu klęski żywiołowej skutkowałoby koniecznością wypłaty odszkodowań, na które polskie państwo nie stać tylko, że teraz tak czy inaczej polskie państwo prawdopodobnie część odszkodowań będzie musiało wypłacić im pytanie czy ta skóra była Warta wyprawki, ponieważ wprowadzanie ograniczeń obywatelskich na drodze rozporządzenia jest jawnie niekonstytucyjne tak tutaj nikt nie ma tak naprawdę wątpliwości, że działaliśmy w trybie stanu nadzwyczajnego bez stanu nadzwyczajnego i coś takiego jeszcze można zrozumieć wciągu kilku dni, ale tak podobno robi, dlaczego funkcję w takim stanie już od od 9 miesięcy ja rozumiem, że rząd wprowadził nową kategorię, czyli ten stan zagrożenia epidemicznego i stan epidemii został wprowadzony odpowiednio szóstego 13marca natomiast nie są stany nadzwyczajne opisane w konstytucji RP i no niestety tutaj trzeba powie sobie jasno rząd będzie przegrywał to kolejna posiedzenia sąd administracyjnych, dlatego że nie ma uzasadnienia dla wprowadzania takich restrykcji drogą rozporządzenia tutaj rząd też sam się trochę taki, bo pojawiały się informacje o tym, że będzie podłużna policyjna w czasie sylwestra i to, że to jest twarde potem to zalecenie pod protest tylko sugestia jest tutaj rząd sam sobie tak naprawdę potem robią problemy związane z tym, że to się wszystko ze sobą wzajemnie jak podał no tak potężny chaos rzeczywiście z tą nocą sylwestrową, ale jeszcze wracając do tego, że rząd będzie przegrywał no może nie, bo ja przypomnę tylko w Trybunale Konstytucyjnym jest już wniosek premiera Mateusza Morawieckiego od jesieni zeszłego z zeszłego roku by Trybunał Konstytucyjny zbadał kwestię rozporządzeń tych, które wprowadzają restrykcje i żeby było tak, że rozpoczął o tym czy rozporządzenie jest konstytucyjne czy nie, żeby przed wydaniem decyzji o ewentualnym odszkodowaniu przez sąd to, żeby sprawę rozstrzygał Trybunał Konstytucyjny tak sprytnie ja jestem ja nie jestem prawnikiem i ani konstytucjonalistą, więc ciężko mi się odnieść do tej sytuacji tylko przypomnę, że z poprzednich latach zdarzało się, że sądy powszechne, a nasze sądy Okręgowe kwestionowały pewno orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego już funkcjonujemy w takim 2 porządku prawnym, więc nie dziwi mnie sytuacja, w której sędziowie jeszcze przychylni rządowi rozlokować prawdziwości mogą podejmować decyzje albo wysoki wkład pytania prejudycjalnego obraz jedności Unii Europejskiej czy takie orzeczenie Trybunału stanu Wojciech zapraszane Trybunału Konstytucyjnego jest zgodne z wody z polskim prawem czy Trybunał może on takie orzeczenie wygłosić wykład tego nie wiem nie jestem posłem ostu realistą, ale podejrzewam, że to takie leczenie koniecznie musi być wiążące ostateczna, bo tutaj presja będzie naprawdę ogrom także ze strony środowiska sędziowskiego to skoro już się pojawiła ta noc sylwestrowa to przeć do polityki zarządzania restrykcjami, bo tutaj mają państwo bardzo długą listę zarzutów i słaba komunikacja brak dostępu do danych publicznych właśnie ten chaos w komunikowaniu, ale też państwo zwraca uwagę na 1 istotną kluczową wręcz rzeczy, czyli niski poziom zaufania i czytałem takie badania, które zostały zrobione na początku pandemii, które mówią jasno im w danym kraju wyższe zaufanie obywateli do władz i im mniejsza polaryzacja polityczna tym większa skuteczność walki z pandemią, jeżeli jakimś kraju takim niestety jak u nas jest wysoka polaryzacja polityczna obserwują od kilkunastu lat i bardzo niskie zaufanie do instytucji publicznych do elit politycznych co u nas obserwujemy niemal od zawsze to wtedy ta walka z pandemią jest dużo mniej efektywna dużo mniej skuteczna jest ogromny to jest polskie państwo boryka się już nie od wczoraj wskaźniki zaufania są w Polsce na no rekordowo niskich poziomach z Unii Europejskiej nie w Grecji poziom zaufania są niższa w Polsce zaufanie, jeżeli chodzi o rankingu zaufania wypadamy jeszcze tylko, jeżeli chodzi o zaufanie członków własnej rodziny, ale jeżeliby nie uwzględnia rodziny faktycznie coś na szarym końcu europejskiej i ten brak społecznego zaufania, który się pogłębia to czas jasno powiedzieć w czasie rządów prawa sprawiedliwości ten poziom nieufności społecznej się pogłębił, ale ten brak nieufności one ma do namacalne by koszty to są koszty związane z ludzkimi ludzkim życiem dlatego rząd, wprowadzając restrykcje w czasie jesiennej fali zaczął wprowadzać koło 10października to było trochę spóźnione, ale musimy pamiętać, że restrykcje nie równają się o zmianie zachowań społecznych oznacza, że ludzie nie reagują automatycznie roboty, a i tak naprawdę ludzie mieli swoje zachowania co widać podanych mobilności dopiero pod koniec listy pod koniec października, czyli kilkanaście dni po wprowadzeniu restrykcji i tak naprawdę kilkanaście dni okazało się decydujące dla rozwoju epidemii to, że Polska zanotowała ponad 75 000 ponad standardowych zgonów 2020 roku w dużej mierze wynika z faktu, że Polacy nie zastosowali się do restrykcji rządzących nie dali im wiary nie zaufali w to, że rządzący no ma pewne dane ma pewne prognozy epidemiczne bo gdy Polacy ograniczyli swoją mobilność 10października czy nawet części, gdyby rząd Theresy też powodu pod koniec września jak bardzo możliwe, że udałoby nam uniknąć takiej tragedii podobnie udało się uniknąć na wiosnę pamiętajmy, że Polska służba zdrowia jest no bardzo mało wydolna i musimy lockdowny spowiadać znacznie wcześniej znacznie szybciej, ponieważ nią nawet do służby zdrowia na znacznie niższym poziomie spóźnieni jesteśmy w październiku, a co więcej nie pomógł ten brak zaufania jak w 2 czy dziś nałóż nałożyły spóźnienie rządu i brak zaufania do decyzji rządu to tzw. skończyło się to wystrzelenie tych wskaźników epidemicznych no i tymi golami, która go przerosły najczarniejsze sny nigdy podejrzewaliśmy jest to, że zanotujemy tak ogromną liczbę zgonów to też ciekawe to kompletnie w debacie publicznej, że pani doktor po tak, ale można je debacie publicznej no kompletnie wybrzmiewa tak Polacy tym chyba nie są jakoś bardzo zainteresowani to w tych mediach oczywiście mówimy o tym, że ta liczba zgonów jest taka ekstraordynaryjna wręcz zatrważająca, że to jest taki gigantyczny przerost no tak w mediach czytałem widziałem wiele materiałów tak natomiast nie wiem czy Polacy teraz jeszcze zwracają na to uwagę, zajmując się tymi wierzącymi stratami koronawirusowym zagrożeniem dla zdrowia tak życia własnego tak nie czy chcą patrzeć na to holistycznie ta dotyczy to się zgadza dzisiaj o życie każdy patrzy każdy patrzy swojego interesu każdy patrzy przede wszystkim tego czy uda się zaszczepić czy nie każdy patrzy czy może otworzyć swój biznes czy nie czy możliwy do restauracji przynosiło czy nie natomiast notatek ten kryzys pokazał bardzo wyraźnie taki problem z Solidarnością między Polakami coś wreszcie między młodszymi starszymi także solidnością Solidarność między bogatszymi, a biedniejszymi a, toteż powiązane z tym brakiem zaufania co znaczy dla Solidarności co się pojawiła tak do niej w pierwszych tygodniach epidemii to, że osoby od czasu robił zakupy osobom starszym naprawić ten korpus wsparcia seniorów listopad to była bardzo cenna inicjatywa rządu, która niestety jakoś nie przebiła się jakimś wielkim wielkim echem to była szansa, żeby budować właśnie takie postawy solidarnościowe oś natomiast do dzisiaj są godność jest niewiele też od tej pewności nie ma się między państwem obywatelami choćby w przypadku tego wsparcia Polacy zostali nierzadko wysłani na przymusowe urlopy cała branża gastronomiczna turystyczna hotelarska bez gwarancji wsparcia jesienią, ale dziś odbijali się skutki tej sytuacji skutki tej tego braku decyzji braku reakcji jesienią, jeżeli chodzi o wsparcie gospodarcze będzie miało głosować nie tylko gospodarczą także społeczne, bo to po raz kolejny podważa zaufanie obywateli państwa, że państwo nie stanęła na wysokości zadania, bo ci przedsiębiorcy już nie będą pamiętaj tylko co działo się wiosną tylko do komitetu zostało się zimą i to część z nich po prostu będzie musiała swoje zakłady pracy i Zachodzie to jest dzisiaj jakieś nieduże duży problem to zadanie dla całej klasy politycznej dla ośrodków opiniotwórczych dla mediów taka debata co zrobić, żeby to zaufanie, że chcą zajmą Solidarność w Polsce budować, bo czy za konieczne w kontekście wyzwań teraz czekają dotyczących kwestii reformy służby zdrowia kwestii reformy emerytalnej wreszcie tego największego wyzwania stoją przed polską, czyli transformacji energetycznej tutaj będzie potrzebna ogromna Solidarność ogromna współpraca na bardzo różnych poziomach także między państwem, a rządem centralnym, a samorządem, a tego w czasie pandemii do tego może za kilka przejść tego niestety czas zabrać za brak jeszcze 2 bardzo ważny polityk, który muszę pana doktora zapytać czy zdrowotna i edukacyjna, bo to jest tak rzeczywiście my od lat mieliśmy do czynienia z tymi kampanijnym zapowiedziami jak to kolejny rząd zdradził zdrowi na służbę zdrowia i unowocześni nam edukację były rozmaite reformy mniej lub bardziej udane było odkręcanie reform poprzedników tak jakby to naprawdę miało znaczenie czy płatnik to NFZ czy kasa chorych natomiast pandemia pokazała nam jasno, że zarówno służba zdrowia, jaki edukacja są na sznurek z kartonu zaś na edukacji tutaj się do czasu jasno powiedzieć niewiele udało się zrobić po pierwsze, dlatego, że Polska edukacja nie jest witali słowa nie jest nie jest cyfrowa to jest efekt w oczy za opóźnienie w Polskiej edukacji, ale umówmy się co w sytuacji nadzwyczajnej to jest troszkę takich sytuacji wojennej znaczy więź jest trudne i ja mogę pozwolić, bo jestem politykiem to powiedzieć ale, żebyśmy się pogodzić, że ten rok będzie sposobem dla uczniów z tym naprawdę niewiele da zrobić natomiast chodzi urządzali mogę uzupełnić panie doktorze mam takie wrażenie, że jednak rząd mógł, a zwłaszcza ministerstwo edukacji mogło wykonać większą pracę przez wakacje natomiast po prostu optymistycznie założono, że 1września otwieramy szkoły do szkoły po prostu będą funkcjonować i obaj ministrowie byli potem zaskoczeni rozwojem sytuacji, bo tak objąć nie zgodzą się zgadza, dlatego że te wytyczne, które MEN przygotował na początku sierpnia do szkół były dość precyzyjnie opisane i od razu było powiedziane to jest próba próbują podchodzić do szkół wszyscy zakładali, że prędzej czy później może się okazać, że musimy wrócić do nauczania hybrydowego czy wręcz tę nauczania zdalnego i tutaj wtedy takiego zarzutu minister edukacji narodowej nie stawiał to co ma największy zarzut to brak wsparcia psychologicznego, ponieważ większy niż większość ciężaru edukacji w czasie tego już panu tego lockdownu potrwa dla polskich szkół prawie rok spoczął nie tyle na nauczycielach co na rodzicach i dzisiaj ani rodzice ani uczniowie nie otrzymali wystarczającego wsparcia psychologicznego na tym Polska cyfrowa szkoła co znaczy nie ma co udawać nim nie było szans, żeby utrzymać jakość procesu dydaktycznego te są niemożliwe przez przez Fed czy edukację znalazłaś w przypadku młodszych dzieci w klimacie co łudzić natomiast tego wsparcia psychologicznego zabrakło samych 5 tygodniach epidemii należało i toteż zostaliśmy uwagę należało postawić by wybrać nauczycieli, którzy mogą pełnić rolę takich terapeutów przewodników dla rodziców za dla dzieci jak sobie radzić z tą sytuacją, bo większym kosztem dla dzieciaków jest dzisiaj pana trauma przychody psychologiczna za zamknięciem niż brak edukacji, bo brak oczywiście są problemy tak, ale się nadrobić niestety koszty psychiczne to dzisiaj ponoszą ich dzieci rodzice one mogą mieć znacznie głębsze znacznie poważniejsze konsekwencje dotyczy polityki edukacyjnej natomiast jeżeli, jeżeli chodzi o politykę zdrowotną, a tutaj jest problem tutaj też będzie teza pewnie kontrowersyjny, ale mam wrażenie, że akurat to jest branża, która jest nie do reformowania z tej prostej przyczyny, że mamy do czynienia z bardzo silną grupą interesu w postaci części środowiska lekarskiego, która też blokuje możliwości awansu dla młodszych lekarzy, których ten awans młodszych lekarzy zależy ci młodzi lekarze często są zaś nie są w stanie protestować, ponieważ wiedzą, że ich być albo nie być w zawodzie zależy od starszych kolegów i są gotowi przecież jeszcze kilkanaście lat, żeby później dobrnąć do tej nadzwyczajnej kasty, używając tego porównania z sędziowskiego i tak naprawdę dzisiaj niespecjalnie widać wolę wolę ze Śląska lekarskiego, żeby tę sytuację zmienić to przecież pamiętajmy, że w ciągu ostatnich lat nakłady na służbę zdrowia z osób prawie dwukrotnie z 50 do ponad 100 miliardów złotych i przy przeciętny Kowalski odczuł tak naprawdę na zgłoszenie od klubu jak na razie mówimy o lat, że nie można tylko zwiększać nakładów na służbę zdrowia tylko trzeba uszczelniać system trzeba pewne rzeczy zmieniać reformować tak to trzeba go jedno da zrobić tego się na wzrok AK tego nie da zrobić bez zgody środowiska lekarskiego ma wrażenie, że pan naprawdę uważa, że lekarze są głównym hamulcowym tego, że w Polskiej służbie zdrowia wszystko jest właśnie na sznurek tak jak powiedziałam zgodę się z tezą, że Polska służba zdrowia z dofinansowania niedofinansowana to my przytaczamy na zdrowie jakich niecałe 5 proc naszego PKB to jest zdecydowanie za mało środków powinno być znacznie więcej, ale pamiętajmy też, że Polacy mają najwyższy odsetek współ płatności, czyli tych wydatków prywatnych w sumie służbie zdrowia mamy jak i 140 miliardów złotych to już jest ponad 6% ja bym sobie życzył, żeby te środki nie były z kieszeni Polaków bezpośrednio tylko, żeby były z budżetu państwa czy były ze składek czyli, żeby to było w ramach systemu publicznego, a nie w ramach takiego systemu pół prywatnego, które ci bogaci mają lepszą lepszy dostęp do służby zdrowia jeszcze biedniejsi jest to by nie podlega wątpliwości, że tych nakładów musi być więcej natomiast to same pieniądze nie rozwiążą problemu, dlatego że dystrybucja środków jest też to kluczowa, a tutaj niestety to ja też obowiązują lekarza miejsce w trakcie prac od początku epidemii i oni, bo też publicznie tego nie chcą mówić, bo nie są wpisać taką nagonkę na lekarzu to też się pojawiła potrzeba ze strony rządzących w trakcie pandemii natomiast już oni mają duże zastrzeżenia wobec swoich kolegów koleżanek, ponieważ np. te szpitale i wiele ośrodków zamknęło na 4 spusty obawy przed zakażeniem tak to prawda, ale lekarz szanować był wiosną bardzo bardzo utrudniony, jeżeli nawet niemożliwe taki to jest odpowiedzialność ponosi państwo do końca o to żal o współodpowiedzialność ponoszą też lekarze i oczywiście to jest za niepopularne ale gdyby tak anonimowo zbadać lekarz wydaje mi się, że mogliby bardzo krytycznych słów poza swe koleżanki kolegów lekarzy w wypowiedzi panie doktorze na koniec, bo powoli zbliżamy się do końca naszej rozmowy mam dla pana pytanie otwarte właściwie 2 pytania otwarte co pana zaskoczyło w działaniu państwa w 2020 roku in plus, a co in minus też bardzo trudne pytanie, dlatego że ciężko powiedzieć coś mnie zaskoczyła też chciałbym, choć takiego wielkiego proroka, a polskie państwo jest potrafi być sprawne potrafi być sprawne takich jednostkowych działaniach potrafi działać w sposób elastyczny to jest taka cecha Polaków, że potrafimy działać w takich sytuacjach nadzwyczajnych w sposób bardzo skuteczny i przykład tarczy finansowej udało się uruchomić jesienią ruszą wiosną pokazuje, że to jednak dobrze poradziliśmy natomiast, czyli nas w sprintach wypadamy całkiem jest natomiast w biegach długodystansowych sytuacja zależy od le jednak istniejących struktur od sprawności instytucji tutaj poradzili sobie poradzić sobie znacznie gorzej tutaj polityki edukacyjnej potyka wrota do obnażył czy po legislacyjna obnażyły te wieloletnie słabości, więc w tym sensie sama pandemia była wielkim szokiem, a miasto, jaka była reakcja państwa nie własnych, zastępując tam trzeba było zebrać i zrobić szybki sprint to tam też udawało, a także co mogło biec już 10 000m tam niestety polskie państwo 5 okrążeń dostawało solidnej też Marcin Kędzierski Uniwersytet ekonomiczny w Krakowie oraz centrum analiz klubu Jagiellońskiego panie doktorze bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję również dobra państwa państwu życzę także spokojnej nocy dobrych snów za chwilę informacje to usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SPRAWY RÓŻNE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA