REKLAMA

Irańscy muzułmanie przechodzą na chrześcijaństwo

OFF Czarek
Data emisji:
2021-02-01 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan dr hab. Marcin rzepka z Instytutu religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry witam serdecznie pani profesor i nowe bardzo interesujący artykuł, choć krótki niezmiernie pomyślałem, że warto go rozszerzyć bardzo interesujący artykuł ukazał się w tygodniku The Economist w wydaniu sprzed tygodnia o zmieniającym się można Rozwiń » powiedzieć krajobrazie religijnym w Iranie i kiedy myślimy Iran to automatycznie przechodzi nam go do głowy islam wersji szyickiej i to pewnie na poziomie 99,9 tymczasem zarówno badania, jakie obserwacje mówią, że to niekoniecznie tak jest i co pan na ten temat wie panie profesorze bardzo dobre pytania można być uznanie także mu wiemy to co piszą autorzy The Economist, ale to co piszą rodzi pytanie dotyczące tego skanu w zasadzie to wiedzą i pograć na pytanie, skąd oni wiedzą jednocześnie pośrednio, skąd ja wiem to co się dzieje jak urządzić w ten sposób, że u mamy do czynienia z takim procesem, który zauważa ogólnie rzecz biorąc dzisiaj w świecie i bardzo umiemy różnych organizacji zajmujących się zarówno monitorowaniem sytuacji politycznej społecznej kulturalnej pijani jak również poziomu migracji stopnia by zaczął Irańczycy łączy tych chwalił pracę musi Chińczyków są u kupujących do Stanów zjednoczonych 3 różnych krajów europejskich UE sporo takich organizacji, która ubój ją w jaki sposób rozwiązać kumulację sytuacją widzimy takich raportów jest bardzo zmiana wydaje się, że na podstawie tych kłopotów no właśnie ten o UE, ale artykuł powstał to znaczy u chodzi o to, że w przypadku tych procesów migracyjnych założę się, że istnieje pewna korelacja pomiędzy zmiany wyznania chęcią otrzymania azylu, w którym szkoły europejskiej i to skłania u instytucje zajmujące się właśnie migracjami zajmujące się o przyznawaniu azylu politycznego do zastanowienia się co takiego wspieramy się dzieje nadzieje się burza i to od pracy, o czym za społeczną porusza głównie z raportu wskazują mocne przesunięcie przełom druga rzecz to są obserwacje, które można poczynić bądź zmianie i unieśli pan pyta o to co wiemy na temat obrazujące doczekał obrazu religijnego w Iranie jednak konieczne to uprzednio w ten sposób, że z własnej obserwacji obserwacje są obserwacje, które trwało pewnego czasu również, że w 2 tysiące2 w roku dokładnie po raz pierwszy jest dziełem jest więcej czasu w Iranie i EW szans znalazł kościół znajdującym się tuż obok Uniwersytetu teherańskiego główną przy ulica Calle niebo i ten gość został zamknięty 34 lata temu, kiedy go odwiedziłem po raz pierwszy kościół protestancki okazało się, że zespół mnóstwo Irańczyków i to w istocie no sprawiło, że zaczął wzywać uwagę na takie pytanie co takiego się dzieje IRA i kiedy odwiedziłem Iran no i 5 lat temu 2015 roku usłyszałem taką informację, że Iran jest już teraz około 2 głową 6 jak u co w istocie pokazałoby to dynamika zmian, które spało na samym początku, a zatem głos ma pan pytam, bo istnieje ulica sposób, że to co wiemy o zmieniającym się Kołobrzegu w Iranie to są owe raporty, które powstają u różnych sum ośrodkach analitycznych zajmujących się migracjami zajmującą się konwersją zajmującymi się w końcu oprawa człowieka później koło europejskim Stanów zjednoczonych mógł również obserwację wygrali pokazują, że rzeczywiście będzie na rzeczy publikacji o przekształceniach przemiany przesunięcia w obszarze mobilności Duńczyków współcześnie tak mamy 2 wątki pierwszy wątek to jest w pewnym sensie od odchodzenie od od religijności wśród Irańczyków, a drugi to jest jak zmiana wyznania na na inne w tym artykule przywołany jest przywołane badanie badanie, które zostały przeprowadzone przez holenderskich badaczy to było badanie online to ważna myślę jest i w tym badaniu wzięło udział 50100050 000 Irańczyków przypominam populacja Iranu to jest około 82 000 000 no i teraz wynikałoby że tylko o mniej niż 2 niż 30% myślę o sobie jako właśnie znawca islamu w wersji szyickiej oczywiście dla pozostałych religia nie jest aż tak bardzo ważna czy aby zmienili na inne wyznanie religia się islamu albo odeszli od religii w ogóle natomiast, jeżeli chodzi o konkurencyjne religie religie to wspomniany przez pana wspomniany przez pana chrześcijaństwo jest coraz bardziej popularne, ale także wzrost rozumiem, że tutaj chodzi o taki powrót do korzeni o o przejście do religii, która jest religią jeszcze przed muzułmańską tak jak najbardziej ma pan tutaj absolutnie rację, ale docent udzielam teraz, żebyśmy u zapytali Irańczyków, którzy przed rewolucją 70 pomysł roku, jaka jak utożsamiają się jak plasują się jako miejscu mijają się na uma pierogi z Iranu wydaje się, że takie dane co piątej przywołał Wołgę umów o owych Holendrów byłyby bardzo podobne z tym, że być może większość dręczy głód powiedziałabym, że ma poglądy lewicowe, więc w tym sensie mamy do czynienia z pewnym procesem, który by, które jest natomiast to, że uznajemy za kraj wszystkim to jest też my mówimy o rewolucji, która dokonała i pewnych przewartościowań, które wówczas miał miejsce to trzeba to szczególne przede wszystkim działania w obszarze kultury nie wydaje się, że to co zostało z tego okresu rewolucyjnego to jest właśnie tej tak kulturowych sprawia, że cięższym z władzą siłą powiązane przede wszystkim z kulturą irańską stąd no takie pytanie czy jesteście elitą moglibyśmy otrzymać bardzo wiele różnych wypowiedzi jest tańszy, bo jestem Irańczyk jestem sięgną, bo faktycznie jestem osobą wierzącą tutaj nawet troszeczkę finansową natomiast pomysł, że nie mamy do czynienia z takimi elementami związaną z takimi procesami związanymi z po przebyciu nie mają swojej tożsamości po drugie, lokowaniem swoich dóbr zbawczy taką, używając terminologii Webera u nas winnych religiach w innych obszarach drugiemu i nadzoru stwierdził jednak bardzo tutaj się plus jako taka potencjalna religia też związane z tożsamością kulturową jako religia poprzedzają są u pojawienie się ustawą przestrzeń ułańskiej u nosi wspomniany przeze mnie to ta wizyta jak g 2015 włocławian z pewną osobą siostrą zakonną u ostryg z pochodzenia, która może do takiego zgromadzenia w obrębie kościoła chaldejskiego opuszczą uchwał kościoła katolickiego tak powiedziała że, gdyby Ilonie zapomniało o wolność religijna to znaczna większość Irańczyków większość wręczy Puchar ogólnie rzecz biorąc przeszłaby nadzoru oraz tych zmów, a więc wydaje się, że w związku z faktycznie jako taki element Puławy jako coś co stanowi powód do domu łączniku u jest czynnikiem, który pozwala w jaki sposób przewartościować to co się dzieje u o pracę w Iranie dzisiaj natomiast drugą konkurencyjną religią chrześcijaństwo u wspólnika ów wersja bardzo różnych protestanckiej u właśnie może się to proponuję zbliża się informacje to proponuję byśmy do tego wątku chrześcijańskiego w różnych jego nominacja powrócili po informacjach Radia TOK FM, jeżeli pan pozwoli informację już dziesiątej 20 kilka minut, a państwa moim gościem jest pan dr hab. Marcin rzepka z Instytutu religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego wracamy po informacjach Radia TOK FM po wcale państwa moim gościem jest pan dr hab. Marcin rzepka z Instytutu religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, a w zeszłotygodniowym tygodniku The Economist bardzo interesujący artykuł dotyczący tego, że Irańczycy albo odchodzą od religii, czyli islamu w wersji szyickiej albo zmieniają wręcz i tutaj bardzo popularne chrześcijaństwo czy też oraz tryb przed informacjami mówi pan panie profesorze tych różnych denominacji chrześcijańskich, które są bardzo popularny staje się coraz bardziej popularne w Iranie tak rzeczywiście wspomniałem, ale pozwolę sobie nawiązać do tych kwestii związanych z takimi przemianami kulturowymi wydaje się, że zarówno państw jak słuchacze też by wiedzieć, dlaczego tak się dzieje, skąd akurat taki takiej przemiany w wśród Irańczyków Enia dotyczący religii pozwolę sobie przytoczyć taką opinię irańskiego badacza, który pracuje w nowym Jorku na Uniwersytecie w nowym Jorku pan nazywa się Hamida wasi ją swego czasu napisał taką książkę w języku angielskim naszej religii protestu i on próbuje owej książki pokazać właśnie owe przemiany dotyczące mszy Izbą w jego różnych wymiarach społecznych politycznych i powiada coś takiego szczęścia i dumę zachowuje siłę oddziaływania na ludzi zachowuje autorytet w momencie, kiedy nie ma władzy, kiedy ma władzę traci autorytet i udając, że to jest akurat taka dobra u do takiego w sobie dobre wyjaśnienie pozwalający zrozumieć co takiego się stało po siedemdziesiątym dziewiątym roku, kiedy szyizm stał się zdecydowanie siłą polityczną, a więc siłą polityczną stracił autorytet stracił możliwość oddziaływania na ludzi stąd te wybory zwykłych Irańczyków duże próbują znaleźć coś co jest autentyczne coś co ma autorytet w religiach, które bądź są z Irańczykami były z Irańczykami od dawien dawna, czyli wraz z bądź chrześcijańską ten motyw chrześcijaństwa udają się też bardzo ciekawy ze względu na to, że chrześcijaństwo faktycznie w przypadku Iranu ma bardzo wiele różnych aspektów bardzo różnych wymiarów można mówić o kościołach wspólnotach, które w rzeczywistości, rozwijając swoje rok temu swoje wspólnoty od czasu niemalże postaw ludzkich natomiast jakościowy ona zachowują pewną możliwość funkcjonowania w obszarze społecznym politycznym kulturowym Iranu ze względu na to, że mają też charakter etniczne natomiast Irańczycy przechodzą głównie na bardzo różne warianty protestantyzmu głównie będą to wspólnoty zielonoświątkowe patentem taką stalinizm jest taką formą chyba najczęściej dzisiaj wybieraną przez Irańczyków i też, kiedy wspomniałem w tej pierwszej części o wizycie w mojej w kościele w 2000 roku to był to kościół pan tak ustalane pan zresztą mówi się często o takich to takie zdanie usłyszałem będąc wyraźnie z czasu zdanie z ust 1 pracowników polskiej ambasady samorzutne konwersja dokonywanych na protestantyzm ten dzielność spotkało, więc oczywiście mamy do czynienia z takimi sukcesami natomiast ja, próbując wyjaśnić ową dynamikę zmian często mówię o tym, że faktycznie chrześcijaństwo stało się taką religią, którą próbował opisać ani do Basi to znaczy stało się religią protestu i wydaje się, że chrześcijaństwo od wytwarza sposób purpurowy ową rewolucję, która przyczyniła się do obalenia monarchii, więc to jest takie moje wyjaśnienia czym się to przejawiało właśnie w tym, że chrześcijaństwo absorbuje, bo to chrześcijaństwo wybierany przez Irańczyków, a jednocześnie dużym stopniu określone do określania przez stany granicznego absorbuje wartości kulturowe w postaci protestu prosta w postaci również kategorii męczeństwa ma więc, jakby to chrześcijaństwo staje się elementem naszej protestu sprzeciwu jednocześnie część sami Irańczycy sami odnajdują się, jaką religię, która ich zdaniem jest autentyczna ponoć atrakcyjnym elementem jest koedukacyjny nabożeństwo Eko edukacyjny modlitwa tak jak najbardziej jednak bardzo czy można tutaj o takich u w zasadzie ruchach, które są nie do końca mierzalne oznaczone są niemierzalne, dlatego że u obserwujemy mocno dla kilku, zwłaszcza od czasu prezydentury Ahmadineżada taki proces zamykania kościoła na ogół rzecz biorąc to polega na tym, że w kościołach tych tradycyjnych prowadzonych przez chrześcijan organa Syryjczyków no nie Puszcza się do tych kościołów Irańczyków ogólnie rzecz biorąc nie był taki proces no sięgający właśnie czasu Ahmadineżada, żeby usuwać zamykać kościoły, których prowadzone są nadzieje na nabożeństwa, więc potrzeby wprowadzono nabożeństwo w języku perskim, więc to, o czym mówimy to taki trochę niemierzalne mówimy o fenomenie takich wspólnot kościołów kościołów domowych Pure funkcjonują takich małych i rzeczywiście głupa URE są mniej nierejestrowanej często są nie namierzany przez władze państwowe, ale tak oczywiście tutaj mamy do czynienia jak najbardziej tak mogło, że panu o charakterze edukacyjnym oczywiście władze nie śpią wspomniał pan zamykanych kościołach, ale toteż, gdy nie jest jedyna religia, której atrakcyjność władze próbują osłabić w 2019 roku zostały zakazane jak rozumiem myśl by wesela w takim obrządku oraz tria chińskim wspominaliśmy o tym, że wzrost też cieszy się coraz większym coraz większą popularnością znowu meczety sunnicki także są zamykane również władze cieszą się, że ci są nici, którzy pozostali właściwie raczej są na peryferiach albo gdzieś poza tymi głównymi obszarami tak tutaj wspomniał pan takie rzeczy dość istotne mianowicie te kwestie religijne one też w pewnym stopniu nakładają się na różnice etniczne, ale też pamiętajmy, że Iran staje bardzo zróżnicowany od stycznia w propozycji Homer nie dał islam stanowią u nurt jednorodne, a zatem programową islamska Republika RAM-U, a stara się usuwać pewne różnice pomiędzy szyitami sunnitami naraz oczywiście mamy grupy etniczne takie jak np. budowie czy ludziom wie on oczywiście zamieszkują tereny tak jak wspomniał peryferyjne co znaczy, jeżeli chodzi o balu w 2 będzie obszar południowo południowo Zachodniego Iranu, czyli granica z Pakistanem i z Afganistanu natomiast Kudowie rzeczy samej to jest przeciwna uczyć jednak koniec Iranu, czyli obszar północno zachodni grani chcący z Irakiem i Turcją to są grupy, które są sunnickie i toteż obserwujemy w przestrzenie obserwujemy, zwłaszcza w zmianach demograficznych Pirania obserwujemy to się coraz więcej jest dzieci w tych rodzinach należących do będących przedstawicielami mniejszości narodowych etnicznych mówi nie będą, więc tutaj też ten czynnik demograficzny odgrywa pewną rolę i należy o nim wspomnieć wspomniał pan już po tych kwestiach zakazanych ślubach rosyjskich oznaczałby chciał podkreślić, że mamy do czynienia z takim zwrotem w kierunku oraz rozmów, ale raczej na wzrost jest Bóg jest postrzegany jako element ich część tożsamości kulturowej uderzy większość Irańczyków jak już bardzo głęboko wchodzi już doktrynę czy zwyczaje dotyczące samego oraz wezmą, ale coraz mu wyciąga rzeczy, które wydają się być najbardziej takie humanistyczne czy humanitarne typu dobrze myśli dobrze Działaj i dobrze mu datą są takie zasady etyczne, które się pojawiają wydaje się, że nawet rozmów z Irańczykami mieszkają w różnych częściach Europy czy też nawet w Polsce, jeżeli nawet nie odwołują się do religii nie używają kategorii religijnych będą używać takie kategorie głęboko humanistyczne właśnie etyczne bazujące na etyce oraz miejskiej to jest wszystko pasjonujące się do tych ciekawy wątek, którym pan też mówił w pierwszej drugiej część naszej rozmowy czy w tej części naszej rozmowy że, gdyby religia może przybierać dodatkowe znaczenia czy dodatkowe czy może stać narzędziem niekoniecznie religijny czy może stać się takim narzędziem w jakiej odpowiedzi powiedzieliśmy protestu albo kontestowania czegoś albo być może ucieczki, ale znaczenie jak rozumie takim bardziej sytuacji polityk społecznych politycznych, a nie tylko na poziomie 4 powiem wierzenia czy czy poszukiwanie pewnego odnośnika etycznego tak oczywiście może, gdybyśmy popatrzyli na przemiany związane z cynizmem zachodziło dwudziestym wieku to widzimy, że szyizmu faktycznie tak jak wspomniany przez zaniechanie dalszych powinien napisać staje się religią protestu, a zatem skłania się nie bardzo różne idee i ideologii łącznie z marksizmem na to też warto zwrócić uwagę i taką sytuacją po siedemdziesiątym dziewiątym roku obserwujemy to jest właśnie przemiany to są właśnie przemiany zachodzą w obszarze tych regionów sobie wspominaliśmy m.in. chrześcijaństwa w obszarze irańskim, które zaczyna asymilować zaczyna w jaki sposób syntetyzować różne elementy związane z społecznemu ze społecznymi formami protestu i Compensa i kontestacji, więc to jest rzeczywiście element dość istotne po prostu zwrócić jeszcze uwagę na 1 rzecz dla obu, że wniosek czas robiłam też takie badania wśród Irańczyków, którzy oczekiwali na azyl w Turcji jest ich całkiem sporo i powiedzieć tak kościół uwag przez nich w Stambule i zadał sobie takie pytanie ile z tych Irańczyk wielu z tych Irańczyków rzeczywiście dokonał konwersji religijnej, a ilu traktuje chrześcijaństwo Jaku pewną możliwość wyjazdu możliwość kontestacji możliwość buntu i takie badania też są robione m.in. też brytyjska u parlamentarna grupa do spraw węgla się z Indiami rokrocznie publikuje raporty dotyczące sytuacji Pirania duńskie biuro do spraw migracji również przygotowuje takie raporty dotyczące właśnie tego, że faktycznie o Irańczycy dokonali konwersji religijnej czy tylko mówią przekonują, że są chrześcijanami, a może dać możliwość wyjazdu to może panie profesorze zabiliśmy to, żeby stworzyć taki mały suspens, a odpowiedź na pytanie pojawi się po informacjach Radia TOK FM informacji już za kilka minut o godzinie dziesiątej 40 państwa moim gościem jest pan dr hab. Marcin rzepka z Instytutu religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego wcale państwa moim gościem jest pan dr hab. Marcin rzepka z Instytutu religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego rozmawiamy o nowych religii w Iranie nowych w tym sensie, że może tych, które stają się bardziej popularne Irańczycy zmieniają wyznanie albo zostawiają islam i przechodzą np. na chrześcijaństwo np. w wydaniu lot zielonoświątkowy, czyli kościół tego stale stał się popularny co ciekawe, ponieważ zmiana w z wyznania jest wyzwaniem to znaczy władzę w zależności od tego na jaką religię przechodzimy patrzą niechętnie albo wręcz wrogo, a w niektórych przypadkach karą może być śmierć to teraz, że w nowej religii należy się odnaleźć np. śpiewając playbacku albo, używając pseudonimu dla Jezusa w tak oczywiście dla porusza pan taką kwestię prawda do istotnej to znaczy jak rozpoznać głosy te emocje praktycznie niemożliwe, więc biorąc pod uwagę nocą taką daje przeszacowano liczbę Irańczyków, którzy dokonali konwersji pan, że takich popularnych informacjach pojawia się liczba 2 000 000 czy nie da się pod uwagę Tajwańczyków ogólnie liczba mieszkańców rady 82 000 000 do 2 000 000 to jest ogromne mimo wszystko procent natomiast jak ich namierzyć Haddad nad jakimś rozpoznać na szczęście władza nie jest w stanie rozpoznać wszystkich dlatego koncentruje się przede wszystkim na lidera na 3 na tych, że zostali w jaki sposób rozpoznania jako ci, którzy dokonują takich akcji mających na celu koncertowanie właśnie Irańczyków i to zazwyczaj oni są więzieni to zazwyczaj oni są represjonowane natomiast, jeżeli chodzi o wyrok śmierci śmierci to takowych nie znam nie zostały wykonane to znaczy mieliśmy do czynienia z taką falę morderstw Ural miała miejsce już w latach dziewięćdziesiątych bądź w czasie 71010. roku jeszcze w czasie rewolucji natomiast później lata dziewięćdziesiąte, kiedy są wielu liderów różnych kościołów straciło życie natomiast no faktycznie tutaj to, o czym pan wspomniał jak ich jak rozpoznać większość z nich faktycznie funkcjonuje w takich grupach są grupami o charakterze taki domowy ogród URE no nie są formalnie tworzą jakieś hormony, które natomiast rzeczą szalenie ciekawą jest taka konwersja, a może ją nazwał tutaj jako konwersja zakazał pośredniczą one przez media, dlatego że warto pamiętać, że w tym elementem, który stymuluje Irańczyków elementem, który sprawia, że zaczynają kontestować szyizm jest działalność bardzo różnych mediów, które przekazują informacje dotyczące chrześcijaństwa to jest taki fenomen obserwujemy ogólnie rzecz biorąc świecie to są stacje telewizyjne to są bardzo unika strony internetowe muszą takie haftowane np. czytam Chabad wniosły szereg takich, ale takich inicjatyw podejmowanych i większość Irańczyków dokonuje takich konwersji właśnie za pośrednictwem internetu np. nawet stan taką opinię taką wypowiedź Irańczyków dokonali konwersji, którzy powiedzieli o godzinie dziesiątej rano włączam sobie nabożeństw poprzez internet ubieramy się ładnie i uczestniczymy mamy tutaj ten element jest wydać dość dość istotne i pokazujący się go pełniący też, że w istocie u mamy do czynienia z wykorzystaniem nowych mediów w kształtowaniu też postaw postawił Chińczyków właśnie takiej konwersji ukrytych nowe jeszcze raz wspomnę, że w kontekście tego co się dzieje w samym Iranie notą prześladowani są przede wszystkim ci, którzy są rozpoznani jako osobą wiodące jako liderzy danych wspólnot nie są do namierzenia bynajmniej wszyscy, którzy konwersji dokonali sąsiedzi twierdzą, że takiej konwersji dokonali czy sądzi pan panie profesorze, że to jest jakiś taki kierunek, który będzie, który miał czy będą podążali to znaczy będą stopniowo odchodzi od religii albo przechodzili, czyli częściowo określają za co społeczeństwa częściowo zmiana 1 organizmu na inny czy to jest jakaś przejściowa kwestia związana może z przemianami społeczno-politycznymi, ale powróci do normy lub nie powrócić, jakie prognozy jakie, jakie pomysły na na przyszłość religijną Iranu czy tak można powiedzieć to co obserwujemy ogólnie rzecz biorąc po dziewięćdziesiątym dziewiątym roku na co zwracają uwagę badacze właśnie w odniesieniu do łączenia religijności pani mimo wszystko postępująca jednak laicyzacja to jest niechciany efekt niechciany produkt rewolucji określone jako rewolucja islamska pól, więc ten proces jak najbardziej będzie się nasilał drugi z takich procesów jest indywidualizacja, toteż obserwuję właśnie indywidualizacja czy też Interior za co ja pewnych autoryzacja religii prowadząca również to pewnej rugby indywidualnej symbiozy połączenia mutacji synkretyzm narracji wątków religijnych przez pani jednostkowej nie wydaje mi się się właśnie jest może jednak taka rzecz o swej tutaj wspomnieć, bo faktycznie, jeżeli chodzi o 6 intencją jest upolitycznione on mocno się fakt, że skompromitował, więc nie ma szans na to, żeby on u pełnił jakąś większą rolę kształtującą faktycznie poczucie przynależności autentyczności co bynajmniej nie oznacza, że władze nie tworzą dzisiaj pewnej przestrzeni kulturowej byłaby przestrzenią, włączając udaje się, że tutaj działalność władz jest obliczona na to, żeby stworzyć szyizmu połączyć się w istocie irańską ściąga się tworzy bardzo różnych poziomach bardzo różnych przestrzeniach postaci nie muzeum w postaci filmu postaci różnych eventów właśnie takim charakterze kulturowym natomiast w moim odczuciu taką budujący fakt, że będziemy mieć do czynienia z stopniowo pogłębiającą się laicyzacją właśnie indywidualizacja indywidualizacja ligi, która też przejawia się, tak więc centralizacji połączeniu różnych elementów i Note elementy jak tworzą taką religie określiłem wcześniej taką taki element humanitarnych mistyczne większym stopniu ci również różne formy nacisku rządu mogą skutkować tym, że zawsze mogą przynieść skutek odwrotny od zamierzonego, czyli zachęcać pakują do pozostania w firmie będą skutkowały albo chodzenie moc albo laicyzacją przechodzenia do innych religii, a jako forma pewnego kontestowania wspaniały przy sobie Handball, kiedy on śledzi właśnie te przejawy szyizmu jako religii protestu pokazuje również wskazuje na takie elementy kulturowe pojawiające się w poezji irańskiej, które pozwalają, jakby wyciągnąć szyizmu co długu jego istotą, czyli kontakt z Bogiem osobisty u w zasadzie to, czego akurat mówię ma w przestrzeni upolitycznione gorszy nie mogąc, jakby w tym sensie będzie odgrywał pewną rolę, ale jak religia bez wyboru kontestacji czy w istocie po obłokach bardzo wczesnych form kształtowania się szyizmu jak pewnego nurtu nosi nazwę wspomniał kontestacji, a partia panie profesorze ostatnio był w Iranie o dawno temu w 2016 roku i co bardziej szalony tak, jeżeli nie jeżeli, jeżeli uda się to tak jak najbardziej chciałbym pojechać na schodach mam też kontakt z Irańczykami różnych umów w częściach świata miasto też jest część moich badań moich prac właśnie dotyczących tych zmian religijnych postępują np. w Londynie jest bardzo duży kościół podających się od Irańczyków kurze dokonali konwersji bądź granie bądź dokonali konwersji będąc już np. w Londynie to są dla mnie ciekawe rzeczy to znaczy negocjacja tego co stanowiłoby tożsamość dzisiejszego Irańczyka to znaczy w jakim stopniu właśnie chrześcijaństwo staje się religią odpowiadającą wymogom kulturalnym to znaczy w jakim stopniu zarówno przemienia się chrześcijaństwo sami Irańczycy, więc to są takie tematy bardzo ciekawy obserwują dzisiaj uchwałę rady ja również poza Iranem, jakie obostrzenia są, żeby wjechać do Iranu no teraz z obecnej sytuacji faktycznie no mamy sytuację pandemiczną natomiast troszeczkę bardziej Irańczycy ostrzej zaczęli podchodzić do obcokrajowców po zerwanym porozumieniu ramowym zobaczymy jak to będzie wyglądać po pandemii jak to będzie wyglądać w kontekście nowej prezes na nowego prezydenta nowej administracji nie w stanach Zjednoczonych oznaczeń, jakie będą ruchy by genach, ale pamiętajmy, że sama sytuacja regionu jest bardzo trudna i też jeśli chodzi o takie napięcia generowane w regionie warto pamiętać też o tym, że Iran jest mocną na cenzurowanym czym jest Polak jak druk ze strony Izraela i tutaj też naciski Izraela mogą być dość wymierne, jeżeli chodzi o podejmowane decyzje w stosunku do samego rana w przestrzeni międzynarodowej no zobaczymy jak będzie się układać jeszcze 1 rzecz mianowicie teraz w roku 2021 będą się odbywać wybory prezydenckie w Iranie to też nie jest taki element nam pokaże wskaże ewentualne możliwe tąpnięcia przesunięcia w obszarze systemu politycznego i sytuacji politycznej społecznej Pirania no dobrze panie profesorze w takim razie będziemy się bardzo pilnie bacznie przyglądać temu co się w Iranie dzieje, jeżeli państwo są zainteresowani tym tekstem to polecam wydanie tygodnika The Economist sprzed tygodnia 23stycznia na coś ja z tej to jest tytuł tego artykułu, ale myślę, że z pewnością państwo znajdą sekcji mego istna Afryka strona trzydziesta trzecia także to to jest ten tekst dotyczący ale, ale bardzo interesująco uzupełnione przez dzisiejszego gościa pana profesora tak rozmawiać mówi panie Szanowni Państwo zmieniającym się krajobrazie religijnym w Iranie państwa i moim gościem był pan dr hab. Marcin rzepka z Instytutu religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego czekam oczyszcza się skończą chciał być represja ograniczenia wjazdowe także bardziej chyba o to chodzi proszę sobie wyobrazić panie prof. Szanowni Państwo, że Kanada wprowadziła bardzo interesujące np. teraz modyfikacje do ograniczeń wjazdowych, bo oto trzeba najpierw zrobić 1 test, zanim wsiądziemy do samolotu potem już wylądujemy w Kanadzie to trzeba zrobić drugi test i oczekiwaniu na ten test musimy sobie wynająć hotel z listy wskazanych przez rząd na 3 noce i płacimy oczywiście z własnej kieszeni, a potem to oczywiście cały czas mówimy o wyniku negatywnym i w przypadku uzyskania także na lotnisku w Kanadzie testu negatywnego następnie udajemy się dopiero 14 dniową kwarantannę także 2 test i do tego czy kwarantanna Kanadyjczycy robią wszystko, żeby w swych obywateli zniechęcić do podróży wyjazd do Meksyku na Karaiby wyjazdy loty zostały wstrzymane przewodnika miejskich do końca kwietnia takie ciekawostki informacje już za kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA