REKLAMA

Wójt i radni chcą zamknąć szkołę dla małych cudzoziemców. "Nie wiedzą, jaką mają u siebie perłę''

TOK360
Data emisji:
2021-02-02 18:30
Audycja:
Czas trwania:
08:39 min.
Udostępnij:

Chodzi o działającą od kilkunastu lat szkołę podstawową w Bezwoli, w której uczą się m.in. dzieci z pobliskiego Ośrodka dla Cudzoziemców. W uchwale o zamiarze likwidacji szkoły pojawił się m.in. zarzut, że... większość uczniów w tej placówce to cudzoziemcy. - A to przecież wartość dodana dla naszej szkoły - mówi dyrektorka, Marta Kondraszuk.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nie chciałam, żeby tę szkołę zamknie, ale tutaj chodzą ma kolegi koleżanki brać się ostry wszyscy tutaj są nasi nauczyciele, których znam uważam, że dzieci dogadują się świetnie i nie chciałabym, żeby w ogóle moje dzieci znalazły w takiej sytuacji, że będzie to musiał wyjeżdżać ze swojego kraju i podróżować tak jak tamte, a jeszcze teraz zabrać do szkoły szkoła podstawowa bez woli powstała w 1967 roku Marta Kondraciuk jestem od 2016 roku dyrektorem szkoły Rozwiń » podstawowej wezwali była to szkoła dla dzieci tutaj wiejskich od 2008 roku, gdy został otwarty bez woli ośrodek dla cudzoziemców większość społeczności naszej szkoły stanowią dzieci cudzoziemskie obecnie do naszej szkoły od klasy 0 do klasy ósmej uczęszcza pięćdziesięcioro dzieci o zamiarze likwidacji szkoły nie dowiedzieliśmy się drogami oficjalnymi dowiedzieliśmy się poprzez jakiś tam przecieki Krzysztof Banaszyk nauczyciel języka polskiego i nauczyciel języka polskiego dzieci cudzoziemskich okazało się, że już jest gotowa uchwała projekt uchwały jest gotowe uzasadnienie do tego projektu było to zaskakujące i co tu dużo mówić przez mieszkańców bez woli odebrane jako postępowanie nie fair kamienny argumentów jest to, że w tej szkole uczy się więcej dzieci cudzoziemskich Toma być argument za tym by szkoła zlikwidować przenieść najkrócej mogę być w ten sposób narodowością dzieci jest dzieciństwo i czy kropką mnie interesuje czy dziecko urodziło w Radzyniu podlaskim Parczewie Hej, Marta nie ułan Bator każde dziecko na terenie Rzeczypospolitej ma prawo do nauki ja jestem od tego, żeby te dzieci uczyć wychowywać opiekować nimi natomiast ten argument o dzieci cudzoziemskich co tu dużo mówić uważam za ksenofobiczne wręcz rasistowskich muszle Majcher lega, więc jestem badaczką w projekcie mikro i jej z tego tytułu trafiłam do szkoły bez woli chcieliśmy zobaczyć jak w tak trudnym środowisku można realizować edukację po polsku i zobaczyliśmy coś co można by uznać za modelowe rozwiązanie tam udaje się tak dużo rzeczy, że trudno mówić, że jest edukacja złej jakości albo edukacja bez przyszłości albo edukacja przypadkowa albo nie potrzebna gminie to absolutnie tak nie jest wydaje mi się, że Rada Gminy nie ma świadomości tego jak dobrą szkołę ma na swoim terenie i stąd decyzja mam na Messim lekarkę piąte roku układy te szkoły i uciekł między polską książkę mam dom czyta pustyni wpuścił jeszcze zemsta dzieci mieszkają w ośrodku, który znajduje się bez woli to są nasze dzieci tak samo by można było powiedzieć, że mój syn wyjedzie zagranicę do innej szkoły to on nie jest ich uczniem, że to nie jest nasze dziecko nie można tak mówić tak dzieci wszystkie się uczą tu w szkole to dzieci są nasze to jest wartość dodana dla naszych dzieci to, że mamy tutaj dzieci z innych kręgów kulturowych religijnych uczymy nasze dzieci co jest tolerancja poszanowanie wartości odpowiedzialność czasem wymaga podejmowania trudnych decyzji Tomasz Jurkiewicz wójt gminy Wohyń właśnie taka trudna decyzja chyba stoi przed gminą Wohyń jesteśmy gminą, która corocznie się wyludnia biorąc pod uwagę wyludnianie demograficzne gminy racjonalizację związaną z procesem nauczania oraz bliską odległość możliwość przewiezienia uczniów do zespołu szkół uchyleniu zapadła decyzja o przystąpieniu do zamiaru likwidacji szkoły podstawowej bez woli panie wójcie, jakie argumenty są zatem chodzi tylko wyłącznie pieniądze mówiąc wprost absolutnie nie chodzi tylko wyłącznie pieniądze natomiast nie ukrywam, że w konsekwencji tych wszystkich zmian demograficznych gdzieś tam się te pieniądze pojawiają, żeby podnieść jakość kształcenia i przy tej okazji również nie ukrywam pewnie oszczędzić część pieniędzy, bo przestaliśmy sobie radzić w tym roku niestety budżet mamy co prawda uchwalony natomiast mamy deficyt budżetowy wysokości 2 300 000zł trochę czytacie po polsku już zbliża chciała nam się marzy o nowym roku świat przygód czy zapełniony w spokój, w jakich nam 9 po to, że po życzeń największą trudność sprawia ta bariera językowa na to Frączek nauczycielka klasy trzeciej z tym, że dzieci bardzo szybko, ucząc języka polskiego kwestia miesiąca 2 już problemu dogadywanie z przedwczoraj omawialiśmy wiersz Juliusza Słowackiego w pamiętniku Zofii bobrów tam mowy o tym, że Zosia wraca do kraju, a Juliusz słowacki nie na kanwie tego wiersza porozmawialiśmy sobie o miejscach, do których oni tęsknią, które są dla nich ważne dzieci pokazowymi meczet, który nazywa serce uczeni jak pokazują Jasną górę rozmawialiśmy o krajobrazach, które okna widziałem dom tak to wygląda, a nie chcę, żeby szkoła zamykali, bo lubi to szkoła, kiedy pierwsza przyjechała to wszystko już zrozumiała to dobrze jest dlatego chce zostać ani dyrektor mówi o tym, że uczycie polskich nauczycieli uczniów np. czeczeńskich tańców tak, kiedy są święta wtedy, kiedy my dołożyliśmy na scenie występować wtedy utrzymuję sam ten czym dłoń mi się ładnie układa dłonie podczas tańca bardzo ładny ten taniec i scenę mam tutaj specjalnie w szkole przygotowano tak jedziesz wiedzie trwają nie ma wielkiej sprawie jest dziewiąty Anka kija choćby podstawowej miejscem śledzą nas dwoje staje pytania uczennice czeczeńskiej czy to prawda szkoła zamyka się co może zrobić i że ona zrobi wszystko, żeby szkoła nie zamknęła się to są po prostu pytania dzieci cudzoziemskich czasami się nie porozumieją, bo nasze też do końca nie znają tamtego języka na kolejnej przerwie już prawie razem latają oni się uczą naszej kultury nasze dzieci też kultury się uczą gmina się wyludnia tych naszych polskich uczniów, ale spada również liczba osób w ośrodku dla cudzoziemców szkoła bez woli niestety, ale w dłuższej perspektywie no będzie szkołą, która nie będzie miała uczniów dziś co ratować finanse gminy i zapewnić również nauczycielom, którzy w tej szkole uczył jak już możliwość przynajmniej znalezieniu części godzin albo części etatu w pozostałych 4 szkołach to jest także rodzice tych dzieci, które trafiają do szkoły bez woli przeżyły w swoich krajach bardzo wiele niejednokrotnie wojna niejednokrotnie tortury prześladowania także są naprawdę mocne straszna niejednokrotnie historia dzieli historie rodziców znam wielu z nich przez gardło mnie przyszło powtórzenie naprawdę, bo są straszne art sobie wyobrazić, jakie jest dla nich przeżycie wchodzą do obcych szkoły dzieci, które są w innym środowisku kulturowym religijnym dla niektórych może to być traumatyczne wręcz my obserwujemy, że są dzieci które, którym jest ciężko po prostu, ale od tego jesteśmy w tej chwili w Polsce mamy zupełnie nowe wyzwanie w edukacji przed w Krakowie przypuszczam, że nie ma ani 1 szkoły, w której nie ma ucznia z doświadczeniem migracji, a więc ucznia z innej kultury, który słabo zna język Polski albo nie zna go wcale to jest wyzwanie próbujemy sprostać przed tym wyzwaniem kilkanaście lat temu stanęli już nauczyciele ze szkoły zezwoli z tego względu, że właśnie kilometry od tej szkoły powstał ośrodek dla cudzoziemców, więc mamy pionierów, którzy intuicyjnie często, sięgając po jakieś przygotowanie teoretyczne pokonują szlak którym, który ma dopiero zaczynamy my możemy się od nich uczyć, a tymczasem Rada Gminy decyduje że, że właśnie zamykamy taką szkołę, która może myślę mieć taki przywódczych charakter w zakresie edukacji wielokulturowej no, jeżeli ktoś nam zabierze to szkoła zabierze nasze serce naszej wsi mamy po prostu zostaniemy bez niczego bez szkoły bez domu kultury i po prostu moim zdaniem wieś umrze ta decyzja wójta was zaskoczyła tak to było zaskoczenie mieliśmy wrażenie, że po prostu wójt chciał coś zrobić z naszymi plecami, wykorzystując ten czas, jaki mamy pandemii co my jako mieszkańcy nie popieraliśmy tego myśli pani, że uda się tę szkołę uratować mam taką nadzieję, że tak, że jeszcze wójt się nawróci i zostawi nadzieja umiera ostatnia to się mówił na staż tutaj żyjemy jak w 1 wielkiej rodzinie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA