REKLAMA

KultOFFe: "Żegnaj, laleczko" Raymonda Chandlera

OFF Czarek
Data emisji:
2021-02-03 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:34 min.
Udostępnij:

Chcesz wiedzieć więcej o książce, która będzie tematem rozmowy o godz. 10:00? Rozwiń »
>> https://scholar.harvard.edu/exercised/home Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po wcale państwa moim gościem jest pan Marek Bieńczyk pisarz historyk literatury tłumacz pracownia literatury romantyzmu Instytut badań literackich Polska Akademia Nauk dzień dobry witam pana bardzo starych ludzi to panu dzień dobry jeszcze raz w po godzinie jedenastej w programie Owczarek sięgamy do różnych fascynujących dzieł z przeszłości teraźniejszości może często nieoczywistych i tak taka wydaje się też pana propozycja na dziś, czyli Raymond Chandler Żegnaj laleczko Rozwiń » Farnej VE my co ktoś nazwał Majdanek czy tak się zresztą w szkole panu przypomnę, bo mam oczywiście pod pod ręką w mandali oczywiście falą my LOV i ta pięknie pan rozmawia takiej umowy nie ma ale, ale pat, ale pan za to jest Jacku pytam, jeżeli chodzi o francuską wymowę no tak, ale trzeba powiedzieć, że cię znał francuski i nawet nawet mówił, że w angielskiej blokuje pewne wydarzenia te soki syny Francuza zawsze na zawsze mają na specjalne wydarzenie na zechce się nie inaczej powiedzieć warto dodać, że książka cieszyła się być może wciąż cieszy się ogromnym powodzeniem bardzo popularna na jej podstawie powstał film, w którym rolę tytułowego detektywa nowożeniec tytułowego akurat HP ca Sandera Philipa Marlowe zagrał Robert mieczem filmie pojawia się także Sylvester Stallone jako ciekawostka, a tutaj femme fatale od zaraz panu to ładnie mówić zagrała Charlotte Rampling tak jak tego filmu nie widziałem kiedyś, ale nie pamiętam bardziej pamiętam filmy jest czy prezentował formę, czyli głęboki sen Sante bogata oczywiście jest dobrze pamięta w ich za dyrektywą i co w tej Lecce takiego jest, że siedzi w panu to długa historia Bona pod rym jest to do szkoły, która tak formacyjne pokoleniowa jeśli tylko we mnie jak się rozejrzeć dookoła swoich przyjaciołach kumpla albo albo innych pisarzach to to chociażby zaciągnęli ciągle powraca miłość to czas, gdy jest wciąż ujawniane podbił pan zauważy taką taką prawidłowość ci, którzy kochają Boba Dylana kochającego nową 0101. najlepszy przykład to oczywiście Andrzej Stasiuk napisał czy należy no taką taki krótki tekst mógł krótki esej projektu bez bezradna nie wchodzi do samochodu, ale też wielu wielu innych przyjaciół sobie przypominam i pewnie dlatego też książkę CD wydaje na dzisiaj, bo mogę wydać na inne jego rzeczy Żegnaj laleczko jest pewnego takim arcydziełem pierwszym razem z drugim pożegnanie mady przypominam sobie, kiedy wie pan siedziałem nad brzegiem jeziora ze swoim przyjacielem moim wieku i w dzień w chłodnej pogodny było widać bardzo bardzo daleko ją tak wystąpią w wojnie i wypowiedział ostatnie zdanie powieści ciemno na sygnale, który swoim ulubionym zdaniem jest wygodnym zakończenie do tego może wrócimy na koniec, żeby nie zdających nie zdradzać tego zdania od razu, ale tak tak strona nie zapadła, bo to było takie pan takie takie porozumienia nad wszystkim, że to zdanie nas łączy ten handel na słońcu, chociaż pewnie z powodu politycznych byśmy się dzisiaj pozabijali, ale jest dla nich Sandy im to jest jakby ważniejszego niż niższym doczesności i doraźność, a pan syn sceneria oczywiście jest jest taki kłopot kiedy, kiedy mówimy, że to, że kiedy wybieramy powieść do do kanonu klasycznego to, o czym myślimy opowieści detektywistycznej czy kryminalnej opowieści czarnej, ale czy dana nie da się nie da się inaczej nie mamy nie mamy żadnego kłopotu z tym, żeby go w kanonie takich największych największych arcydzieł umieści kiedyś kiedyś Nowickiego pytam się czy ogląda mecze piłkarskie Diana odpowiedział pan brzydzę się pogląd często mówi odpływy od biedy powiedzieć tak czyta powieści detektywistyczne brzydzę się, ale czy to to jest oczywiście żart, bo tutaj przy przy przyczyny, że nie może być na żadnego żadnych wątpliwości to jest to jest wielki pisarz wielki stylista jednak jednak siły uważa za 1 znają z najwybitniejszych stylistów stylistów literatury amerykańskiej czy byli ciągle fizycznej, bo można go czytać na na 2 sposoby na tym polega jego jego wspaniały to znaczy można go czytać tak bardzo bym powiedział dokładnie to znaczy co tam się wydarza kto, kto uciekł, kto zabił, kto zniknął jak to się rozwiąże, czyli czytać tak jakby Claude interesować się się tylko sza górą i omijać i omijać opisy czy czytać tak jak kiedyś czytaliśmy Orzeszkową albo lotne zrozumie narodowych no pan jak tutejszy radny na to no to się opuszczało PiS, które zajmowały po kilkanaście stron i i żadna, więc w kraju myśl osobę oprócz tytułu zapisu treści właściwie niewiele tam jest marsz albo czytać to co jest, że tak powiem takim dopełnieniem między między 1 wydarzeniem drugiego, tak więc 1 ciosem strzałem uderzeniem, a kolejne między 1 kradzieżą kolejną między jedno model sama kolejny i to są i wypełnienia gminy są są cudowne ja kiedy, kiedy teraz zostaje przegląda książeczkę by jeszcze raz to oczywiście najbardziej się pogłębiają to co jest takie najbardziej, jakby akcyjnej, ale takie najbardziej literacki miasto przecięto połączenie absolutnie zrównoważone nie ma żadnego nie ma żadnego, jakby przeszło 1 stronę nie da się zapomnieć o akcji to jest bardzo Waldka i błyskawiczną, ale też te wypełnienia zdania łączące są tak tak smakowite, że ich, że ich opuszczenie byłoby po prostu niepowetowaną stratą nie wiem czym tłumaczeniu czytał pan Żegnaj laleczko ja czytałem zarówno oryginał jak i zaraz sobie zerknie do polskiej wersji marzycieli zwolnił pani Ewy Życiński ta tak też mam takie są, jakie ma pan wrażenia, jakie ma pan im wrażenia, bo się wydaje, że tak, że to był kawał dobrze wykonanej roboty to znaczy Chandler stawia poprzeczkę wysoko tak bo, bo jesteśmy powiedziałbym zaułkach nie tylko miasta, ale i życia więc, więc tutaj nie mamy do czynienia z angielskim rodem jak już dobrego Uniwersytetu czy przebudowy w klubie intelektualistów tylko raczej z językiem Przedmieście z językiem krętych uliczek z językiem mniejszości ekonomicznych z językiem półświatka, a do tego jeszcze Chandler stara się, żeby nowe postaci były barwne, a więc nie do końca podmiot zgadza się z orzeczeniem trochę jak dzisiaj na ulicach Polski z jedno 1 to w to chyba się z tym z tym brakiem zgody między podmiotem orzeczeniem jednak z panem nie zgodził bo, bo jego klasa nad nad nad tekstem była wyjątkowo wypowiedzieć koczowiska to znaczy no on ważył każde kaplicy jak i jak Nogat zarządzamy trzymał to rynkowy, a czy wszyscy czy coś jest nie nie tak czy coś jak słowo wystaje czy nie jego kasa stylistyczna była bardzo tak bardzo no to fundamentalna można ją porównać tylko w takim razie zrobić tor tak to w takim razie do do Roberta literatury detektywistycznej powrócimy po informacjach, że tak pozwoli dzisiaj Żegnaj laleczko Raymonda Chandlera państwa moim gościem jest pan Marek Bieńczyk pisarz historyk literatury tłumacz pracownia literatury romantyzmu Instytut badań literackich Polska Akademia Nauk o inflację o 1120 po informacjach wracamy po wcale państwa moim gościem jest pan Marek Bieńczyk pisarz historyk literatury tłumacz pracownia literatury romantyzmu Instytut badań literackich Polska Akademia Nauk rozmawiamy dzisiaj o książce Raymonda Chandlera zatytułowanej Żegnaj laleczko, czyli fal działają my la-li i mam wrażenie, że nasi słuchacze także są zafascynowani czas DRM tutaj sporo maili pełnych uwielbienia dla Chandlera nadeszło w międzyczasie pan Radosław przypomina, że do kanonu literatury weszły tzw. Chandler rys my jak np. popatrzył na niego jak koń na przeszkodę i inne a, ale uśmiech miała uśmiech miała stał się niższe niż Egipt w MOK taki, który skończy tak natomiast kolejny słuchacz słuchaczka, bo nie wnioskowałem tego adresu mailowego przytacza wspomniany przez pana ostatnie zdanie Żegnaj laleczko, ale nie wiem czy to się ten moment możemy, bo czas czas biegnie na zdanie waty wartym przytoczenia pan pozdrowi dzień był chłodny i bardzo pogodny wzrok sięgał daleko, ale nie tak daleko jak daleko odeszła Velma tak pan ja mam mam tutaj z tym zdaniem to takie tłumaczenie owe kłopoty, bo bym wolał, żeby to brzmiało dzień był chłodny i bardzo pogodny wzrok sięgał daleko, ale nie tak daleko jak odeszła Velma Szmit to powtórzenie tego daleko już troszeczkę przeszkadza, chociaż pewnie to jest bardziej poprawne od wody to i tak to jest dla mnie zdanie, które na to samo w sobie piękne jest nazwa czym jest nadzwyczajnym zakończenie powieści, ale też też coś więcej, bo tutaj mamy do czynienia z takim zdaniem, które się pojawia potykać się wszystko skończyło mady we Wellman nie żyje wszystko zostało wyjaśnione i maluch wchodzi na na chodnik jest dzień chłodnej pogodny to warto zauważyć otwieram mawiał, że rzecz powieściach cięte na metę jest bardzo ważne w tej powieści jest przejrzyście ciepło albo chłodno, ale przejrzyście takie oczy zawsze świeci słońce różne elementy jeśli je tak tak właśnie na innych powieściach np. ale bez sprzętu analiza i tutaj jest taka taka przejrzystość w tej przejrzystości wzrok mała sięga sięga nieba prawda daleko od PIT za księgę daleka, ale tego nie tego nieba nie da się sięgnąć też sentencji tego co jest po drugiej stronie nie da się zobaczyć nie da się tego uchwycić, ale się za tym tęskni co się tam patrzy to jest takie no takie zdanie poruszające także, dlatego że od wyraża na przestrzeni paru słów o proszę całą całe sedno literatury znaczy, że chcemy przejść dzięki literaturze na drugą stronę zapis co jest co jest poza, gdzie indziej tam, ale tego się nie da zrobić, żeby podejść tak daleko, a jak to jest tylko możliwe, ale tam, gdzie odeszła Velma idzie też inny nasz nadzór, sięgając bardzo bardzo mnie to zdanie jakoś porusza i wie pan niewiele na nim zalega, bo szkody tekstów o tym zdaniu napisałem, ale jego najpiękniejszym doświadczeniem jest jakąś nominalną owa krótka chwila nad nad jeziorem długim i piękne kiedy, kiedy przyjaciel ministra gazowe właśnie wypowiedział te słowa suskiego sięgał daleko itd. w i poczułem taką równowagę jak rozmowa między słowem światy między teatru życie w, w czym to jest pewnie pewnie, że pandemia to jest może piękniejsze zdanie niż wiele niewiele wierszy czy tematów w tym zamówił lot naszym mieście zmaganie się z drugą stroną ale, ale tak jak powiedział tych tych znaczące wzrosty zdaniem jest do zapamiętania, ale jest nadzwyczaj dużo cięty był fantastycznym obserwator szczegół detal to jest to to jest mistrz takiego wnikliwego spojrzenia tak taki obserwator dopalaczy niczego nie przepuści pamięta numery od razu następnej stronie opis myszki mało tego 7 topowego, czyli dwumetrowego bandyty, który jednocześnie o takim człowiekiem godnym godnym współczucia bo, bo zakochany nieszczęśliwie pamięta o tym ten PiS miał na sobie włochaty kapelusz, bo Solino szarą sportową walkę samo działo z białymi kolorowymi piłeczkami zamiast guzików brązową koszulę Rud Ka Warszawy panelowe spodnie Kanty być blisko 4 skóry ozdobione białymi paskami na wózkach z kieszeni na piersiach kipiała chusteczka tego samego skarbu rządowe żółtego koloru co krawat za wstążkę kapelusza tkwiło kilka farbowanych pili to już przesada wygląda mniej więcej tak dyskretnie jak jak np. Kaleta, która na blisko nowym mieście był blady nieogolony zawsze zresztą wygląda na nie ogólnego jest fantastyczny opis w 1 akapicie tego tego pana oczach tego tego olbrzyma, który się tuż potem zabija kolejne osoby i o talenty na blisko nowym mieście zawsze wygląda na oddanie go na nie ogrodzonego właśnie 1 takim krótkim śmiechem wypowiada całował istotę tej osoby takich przykładów możemy znaleźć mnóstwo bardzo potrzebował 2 strony, żeby pisać kapelusz kuzyna wąsy tutaj mamy, że w jednym z 3 Wczasowa nic nie więcej to samo, bo jest rok wiata i w PiS-owską skoro mówimy osiągnęli słabe chciałbym drugiej rzeczy inny powiedzieć no z są są metaforę to jest to jest kolekcja metafor miał ze sobą przejdzie może rok, jeżeli pan podobno dla mieszka tam mieszka zastanowiła, bo w oryginale oszacował Muz Mallory, czyli Łodzi no chyba dobrze tutaj Tomasz rybną panu podoba głos ma z no ale to duża, ale nie powrócił temat bez żartobliwe, bo mamy do teraz wielkim facetem nazwanie go myszką jest do takim w tym pan pewnie, że Łoś nam się czymś innym kojarzy przez chwilę zastanawiałem się czy to nie doszło do pewnej pomyłki Muz Maus, ale może to była po prostu nie to, że to taka skupiły się jak z Kubusiem Puchatkiem wniosku by się Puchatka Kubuś jest dach, czyli kradzież opartym tak oczywiście jest regionalny, ale my no Kuby się coraz lepszej myślę, że mieszka tutaj jest jest świetnie się no i zostaje w pamięci, bo pan, żeby o tym jak ja tak mi się wydaje, że Rze, że to macie oceny po pierwsze, mają bardzo ciężkie zadania po drugie trzeba pilnować oczywiście z pistoletem przy głowie i bardzo łatwo jest i jest dzięki gości mało położyć bardzo już trzeba dotrzeć trzeba uważać zapewnia efekt kilku w kilku miejscach można by coś zrobić lepiej od kilku ma świetnie świetnie z tego płyną też też trzeba powiedzieć, że ceny, ale właśnie mają taką świadomość literacka to znaczy one one doskonale wie, że jest dowcipny taki, iż w tej i w tej powieści często sam siebie komentuje, że nie był najlepszy dowcip z jego strony, że mógł powiedzieć, że jeśli tak dalej w ale potrafi-li jeszcze wrócę do tego do tego garść szczegółów potrafi nowy w połowie 2 połową zdania jednym z 32 słowami wypowiedzieć sąd całą istotę rzeczy bez np. wtedy, kiedy mówi, że w ci żadnych wad wymowy to jest cena w jakimś barze i że cisza, więc przy fortepianie na jakości w rodzaju męskiego, więc przy fortepianie hity mam od razu fantastyczne do całej całej tej sceny balowe przy nowym nie wiemy jak by tak naprawdę wygląda to, że taka cisza, więc przy fortepianie, więc wymuszała zmęczony dźwięki od razu oddaje nastrój tego bank wydatek taki nastrój na kiepskiego miejsca słabych z niezbyt poetyckiego troszeczkę jak będą oderwanego od rzeczywistości tak dalej tak w w jest kwestia jak kiedyś, kiedy jest, kiedy te opisy my ciemne kryte, kiedy metaforyczny rada są w notach tak idealnie trafione żony właśnie ujawniają istotę opisywanej rzeczy, kiedy są takim ornamentem pewna bo, bo on nowe metafory lubi robić porównania jestem Święty czasami pójdzie za daleko i i pewnie klubu poniesie, a czasami wypowie wypowie coś także że, że nie można lepiej nie trzeba dużo, kiedy w tym co od przeczytałem w kieszeni jakiejś kipiała chusteczka to osobom kipiała praw dodaje cały już tej tak tego zbioru nie trzeba tak trzeba szukać dalszych dalszą takie wrażenie, jakie zwraca także znak, że bardzo, proszę bardzo, proszę nie wierzyli proszę to codziennie będzie żądać, bo rozumieliśmy się o filmie chwilkę i te filmy takie czarterowe Czarnowski kojarzy nam się z narracją głównego bohatera, czyli taki powiedziałbym taka wersja amerykańskiego 4 ulica który, gdzie akcja się dzieje ale, ale na bieżąco komentuje nam ją główny bohater tak no tak tak w to jest w panu już sama jest takim typem, którym no i stworzył stworzył sobie taki wzór bohatera na na na przyszłość się podejrzana na pewno wszyscy wszystkich, których znam to jest może moje pokolenie piszących chcieliby pisać chcieliby stworzyć takiego malowania mogą o tym zapomnieć, kiedy piszą swoje wciąż to znaczy, żeby tam jednak była taka pewna gęstość gęstość języka mają prawo, ale jest to i jest to tak, bo jest taka postać tematyczne w tym sensie do tych samotny mężczyzna to nie jest temat także do jeszcze samotny mężczyzna ma chowany, który wyrusza spod szkody przez przez miasto kiedyśmy niedawno moja moja znajoma pisarka powiedziała, że wydał w Polsce ciągle piszecie książki, których bohaterem samotny biały melancholijnym dość znaczny wyrusza w podróż no to jest coś w tym jest ją i rzeczywiście jest to prototypem takiego takiego podręcznika przez miasto, które kimś, kto jest nas znużony cały czas zmęczony już by chciał już chciał odpocząć by chciał się wysłać, żeby chciał silnego, ale jednak wychodzi to miasto żyje i się zaczyna wszystko zaczyna drżeć cały całe miasto zaczyna chodzić wokół tego ile wokół wokół niego się zaczyna akcję ją przez to miasto, przechodząc nie ma żadnych złudzenia nie ma żadnych złudzeń co do to co do tego czym jest życie czym jest życie społeczne w polu jest w ludzkiej natury, w czym jest skala tych oczywiście to tutaj można by powiedzieć, że ma pesymistyczne od świata ale, ale mimo wszystko mimo wszystko będzie dalej i nie mają takiego zamiaru nie mają takich ambicji przy przy przywraca jakąś jakąś równowagę bank w Niechcę właściwie tutaj tak proszę tutaj niestety musimy zawiesić i ma już są i zachęcić tak niestety już też podczas roku w zapłacie sobie i zachęcić słuchaczy tych, którzy ciągle nie znają, aby być może po Żegnaj laleczko sięgnęli tych, którzy znają to, żeby sięgnęli raz jeszcze bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę panu, więc pan Marek Bieńczyk pisarz historyk literatury tłumacz z pracowni literatury romantyzmu Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk był państwa moim gościem dzisiaj Żegnaj laleczko Raymonda Chandlera informację już za kilka minut o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA