REKLAMA

Dyrygentka Marta Gardolińska dyrektorką muzyczną Opera national de Lorraine w Nancy

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-02-04 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:17 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest dyrygentka Marta Garbolińska, która została dyrektorką muzyczną Opera national de Lorraine w Nancy. Rozwiń »

Marta Gardolińska: "Na to zaufanie trzeba sobie zapracować i przejść tą próbę ognia, tych pierwszych parę lat udowadniania swojej wartości. Wszyscy młodzi dyrygenci się z tym spotykają. Ja jako kobieta się spotkałam z większą nieufnością, ale też z ciekawością. Ten fakt tej egzotyczności mi też pomaga" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dyrygentka Marta Gardolińska dyrektorka muzyczna Opera Nacional de Lorraine jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry na początek proszę przyjąć serdeczne gratulacje, bo dyrektorką muzyczną opery wnosi została pani zaledwie kilka dni temu czy taka nominacja jest zaskoczenie czy przypuszczała pani, że rada dyrektorów opery poprze właśnie pani kandydaturę w tej chwili oczywiście to jest w momencie, Rozwiń » kiedy rock ogłaszamy nominacje wcześniej zaskoczenie, ponieważ decyzja została podjęta parę miesięcy temu cieszmy się przygotowywali do, a do tego ogłoszenia, ale pierwsza propozycja wiedziałam, że jestem w grupie osób branych pod uwagę NATO NATO stanowisko ale, ponieważ jest ser z natury jestem raczej pesymistycznie nastawione do do wielu rzeczy, więc nie sądziłam, że ja zostanę wybrana aż tego pesymizmu to nie widać, kiedy się panią ogląda w czasie koncertów, które będzie ten pan jak to jest kwestia to jest mój pesymizm prywatnych moim rachunkiem wykonano na zewnątrz szczególnie orkiestr to było bardzo produktywne jak, więc sami jest pani pierwszą Polką, ale także pierwszą kobietą na stanowisko dyrektora muzycznego francuskiej opery jak to pani zdaniem świadczy o świecie muzycznym, a pan to świadczy, że ten świat się bardzo zmienia w ostatnich latach zmienia się bardzo szybko zresztą nie tylko świat muzyczny ale, ale wielu dziedzinach zachodzą szybkie szybkie zmiany i tam jak moja nominacja fakt tego, że akurat jestem kobietą na tym stanowisku jest jak znakiem tego czasu myślę, że tak to można określić, że mężczyźni muszą trochę się posunąć ustąpić miejsca kobietom no właśnie do praktycznego brak powiem brutalnie może tak trochę jest, ale myślę, że w ogóle zwiększa się konkurencja nie tylko ze względu na to, że świetnie ten świat otworzył na kobiety również na ogólną rywalizację na fakt tego ad 1 stycznia we wcześniejszych moich różnych staraniach konkursach i tym podobnych przygodach tego doświadczą wielokrotnie, że na w momencie, kiedy otwierał stanowisko na asystenturę bądź bądź konkursu agentki odbywał międzynarodowym zjeżdżali ludzie z całego świata to było około 300 osób mniej więcej podobna grupa, która jeszcze kilku takich przesłuchaniach znało, ale rzeczywiście konkurowały nie tylko własnym krajem własnym kontynentem, ale tam szefem, jeżeli pani pozwoli to pogrąża jeszcze tak przez chwilę ten temat pozycji kobiety w świecie muzycznym dyrygenckie szlaki przecierały przed panią Agnieszkę Duczmal także Marzena Diakun no łatwo w tym z maską realizowanym świecie raczej nie miały pani czuje jednak, że czasem przez to, że jest kobietą jest przyjmowana jako ta co prowadzi co rządzi z dystansem albo nawet z nieufnością pewną są jeszcze spotykane reakcjami bardzo różnymi czasem wiadomo, że czasem jest nieufność czasem jest powątpiewanie, ale to również wiąże z moim wiekiem ja jest jeszcze wciąż żyje mężczyzna, jakby to są ostatnie podrygi w tym w tej grupie należeć wciąż młodych dyrygentów w związku z tym orkiestry na pewno będą pochodzić z nieufnością i słuszna, ponieważ osoba, która zaczyna ten zawód dopiero mniej doświadczenia w repertuarze zwykle niż mniejsze instrumentaliści, którzy siedzą za pulpitami grali utwory po 100×, a więc na zaufanie trzeba sobie zapracować i jak przejść przez próbę ognia pierwszych paru lat udowadniania swojej wartości swojej swojego przygotowania, a jeżeli jeszcze chodzi o samą kwestię kobiety w związku z tym to jest z tym wszystkim się spotykają wszyscy młodzi regencji, a w tej chwili ja jako kobieta spotkałam zarówno większą nieufnością, ale również sytuacjami, gdzie miał więcej zainteresowania więcej zainteresowania ciekawości jest pierwszym bardzo ważnym krokiem, ponieważ tym nie da się nic zrobić, jeżeli orkiestra nie jest, że prawie nie ma otwartego otwarte głowy i że tak powiem nie interesuje się tym co weekend do powiedzenia, więc fakt egzotyczna ości myślę, że mi też w niektórych sytuacjach pomaga to proszę w takim razie powiedzieć jak panią przyjął na sesji ani nos przyjęło mnie w szczególnie jak na warunki, które zaczynaliśmy bardzo bardzo dobrze, ponieważ to były temu mój projekt pierwszymi, które się odbywa latem był mocno chaotyczne przez przez pandemie zmieniona obsada zamówione utworu zamawiana redukcja partytury w tym tej redukcji bardzo dużo błędów w różnym oczywiście wątpliwości czy matka chce je w maskach, jakie odległości mamy siedzieć TW i 1 wielka tak powiem improwizacja tak jak w całym świecie muzycznym i jakby w tym całym chaosie i orkiestrami zaufała i jednocześnie widać było, że ma ochotę po prostu robić muzykę też z tego, że mogą mogą przejść i zagrać wystąpić i dzięki temu mieliśmy rzeczywiście sukces z tą premierą i dzięki temu się też czuje, jakbym z chęcią przyjąłem zaproszenie na to stanowisko, ponieważ wiem, że są ludzie, których chcą ze mną pracować co takiego zaiskrzyło między wami z mojej strony to było przede wszystkim to, że to jest orkiestra, która chce się rozwijać to są ludzie, których chcą próbować, którzy lubią eksperymentować na próbach wnoszą od siebie pomysły kiedy, kiedy za zauważają ma zauważają, że jest coś nie tak ze swojej strony albo, że mogą być lepiej, a nie zostało zauważone na próbie to to mówią rozmawiają ze mną to jest dla mnie absolutnie najważniejsze, żebyśmy tworzyli ten zespół razem żeby, żeby nie była sytuacja, w której jest to jak na inne trzeba przyznać przysłowia dyr jeśli człowiek w dyktuje też ma otrzymać wokół mnie to tutaj muzyka zawsze lepsza kiedy, kiedy wszyscy są nią zaangażowani podobno chce pani oprzeć repertuar opery na czasach secesji francuskiej, czyli to jest początek dwudziestego wieku Tarnowo czemu akurat ten okres sobie pani upodobał i dlatego że ten ten czas jest bardzo istotne dla dla miasta Rosji i ten typ wykorzystaliśmy razem z makiet osobie, której dyrektorem naczelnym opery i tutaj przede mną w rachunku we Francji powstawała po części Rosji na miała swoją własną szkołę w tym w tym w tym roku z wzornictwa architektury i całe miasto jest 1 część miasta jest w tym w tym stylu utrzymana architektonicznie jest tutaj muzeum poświęcone tej koordynacji i jest pomysł polega na tym, żeby tak wrócić do czasów świetności artystyczne kulturowe tego miasta i przybliżyć je współczesnemu odbiorcy, a jednocześnie Costa, skąd traktować tamte czasy jest czasami współczesnymi pensji to w ogóle miejsca specyficzne także ze względu na na jego powiązania z polską przez postać króla Stanisława Leszczyńskiego, który przez kilkadziesiąt lat był księciem Lotaryngii no i przecież sam gmach opery ten pierwszy gmach opery na Rosji, który spłonął na początku dwudziestego wieku to była jego inicjatywa tak jest nie tylko Opera i właśnie tam cały taki środek miasta już ten najładniejszy środa miast wszystko co najpiękniejsze piękny plac budynki reprezentacyjny park to jest naprawdę robi ogromne wrażenie na samym środku placu zresztą stoi sam Kaczyński pomników i pracy nazywa przestanie latać zresztą większość knajpek wokół nas albo Stanislas postawili także całe miasto jest przepełnione naszym naszym królem i Polska obecność tutaj bardzo mocno zaznaczone dobrze to zostańmy przy tej polskości jeszcze przez chwilę, gdyby pani mogła do repertuaru opery i chciała włączyć jakiś Polski akcent to co by to było no trudno wybrać tak naprawdę oczywiście my myślimy nad tym i wybór pan jest pomiędzy tradycyjną operę polską, a podejściem do polskiej tematyki w sposób trochę bardziej przewrotny i tutaj też nie chce wyjawić, jakie do końca, o co chodzi, ale wnieść projekt byłby większy i i bardziej skomplikowany, a dalej jest sposób, żeby połączyć tak Polska razem z Francji z Francją i czasem aż miło i pomysłem przywracania repertuaru utworów zapomnianych, który jest dla dana ważne będzie w naszym planowaniu, więc na pewno muzyka muzyka Polska będzie w repertuarze zarówno symfoniczny jaki, jakiej operowym reprezentowane już tylko o tym mówiłyśmy, że to obejmowanie dyrektorowania w czasie, kiedy opery tak jak wiele instytucji kultury są zamknięte to, że jest to wyzwanie my podwójne tak jak podwójnym lub na pewno innym wyzwaniem jest też występowania przy pustej widowni chciałbym się dowiedzieć co we Francji mówi się tak długim lockdownie jeśli chodzi o instytucje kultury pan jest to bardzo bardzo trudna sytuacja oczywiście i różne środki różnie sobie z tym radzą my w tej chwili zdecydowaliśmy na zamianę koncertów, które miały się odbyć w tym tygodniu na nagrania radiowe nie ma z tym tylko na nagrania radiowe, które skupia się jak najlepszej jakości dźwięku będą emitowane później oczywiście wszyscy są sfrustrowani, ponieważ brak perspektywy ani nie tyle nie wiadomo, kiedy będziemy mogli zacząć grać, ale nie wiadomo jak długo będziemy musieli zostać zamknięci to co nie jest do końca i tym samym, a byłoby przynajmniej wydało jakieś jakiś pozwoliła się nas na ile tak powiem przegrupować zebrać siły i wejść na nowo z innymi projektami, a także jest nie jest nie jest prosta sytuacja i wiem, że oczywiście środowiska kultury kulturalne we Francji walczą starają się jakieś informacje wydobyć od rządu tak jak zresztą wszędzie no właśnie tam, że ma pani może już jakieś francuskie przecieki kiedy, kiedy ta kultura zostanie w końcu odmrożone i maseczkach i zdystansowania spotkamy się na koncercie to w Warszawie Wiedniu czy czy wnosi właśnie niestety, ale w momencie, kiedy się ze zaczęła być nowa nowych wariantach wirusa wszystkie plany odmrażania legły gruzach i to impreza chodzi o przecieki, które w, których jakość systemu słyszałem pokątnie to jest mowa o tym, że do końca kwietnia normalnych koncertów nie będzie, więc będzie nastawiamy się na to, że to ta sytuacja będzie trwała długo i myślę, że mądrze będzie mieć gdzieś tam pod wzięte pod uwagę fakt, że przyszły sezon również nie będzie lokalnych na osłodę co pani mówi, ale wiem, że 18lutego to jest dzień, kiedy będzie okazja mam nadzieję, że również jakoś w Polsce przez internet, żeby wysłuchać pani występu z orkiestrą Opera Nacional de Lorraine koncert jak marzenie dziękuję tak tak jest bardzo też program zamieniony na mniejsze oryginalnym śmigać zwiększy utwory, ale znaleźliśmy bardzo bardzo przyjemny i przyjemną alternatywę ze świetnymi solistami oraz koncerty Szostakowicza pierwszy koncert czwartek na każde pamiątkę będzie grał Aleksander wyników i Dawid Jary powoli musimy kończyć nasze spotkanie na łączach sklepowych pani Marto proszę powiedzieć, jakie życzenia składa się ma estrze aż mój Boże, a może nie pasuje w ogóle o tym nie sam, gdyby wszystkie miasta liczyła no właśnie wszyscy sobie zdrowia życzymy zdrowia będzie to i wiele rzeczy się lepiej będzie udawało na pewno jeszcze raz gratuluję dziękuję bardzo, za to spotkanie dyrygentka Marta Gardolińska dyrektor muzyczny Opera na finale Loren była gościem kultury osobistej dziękuję dziękuję również do usłyszenia w radiu TOK FM za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA