REKLAMA

W pandemii kupujemy mniej szczoteczek do zębów i dezodorantów

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2021-02-04 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy 142 Wojciech Kowalik kłaniam się to jest czwartkowy raport gospodarczy w TOK FM złoty dziś odrobinę słabsze euro kosztuje w tej chwili 4zł 49 pół grosza dolar po 375 frank szwajcarski 4zł 15gr funt po 5zł i 13gr z kolei na warszawskiej giełdzie zwyżki, ale tylko symboliczne w tej chwili na figurę 2 ana WIG 24% z najważniejszych informacji gospodarczych dziś zauważalnie wzrosło w styczniu bezrobocie ministerstwo rozwoju pracy podaje, że w styczniu stopa Rozwiń » bezrobocia wyniosła 6,5% to najwięcej od blisko 3 lat trzeba, że w drugiej połowie ubiegłego roku stopa bezrobocia wynosiła miesiąc miesiąc nieco powyżej 6% liczba osób zarejestrowanych urzędach pracy zbliża się do 1 100 000 wzrost bezrobocia jednak w styczniu obserwowany jest co roku, bo po prostu zimą nie ma albo jest znacznie mniej prac sezonowych szczegóły na temat luzowania albo utrzymywanie obostrzeń epidemicznych na kolejne 2 tygodnie zostaną przekazane jutro zapowiada premier Mateusz Morawiecki zastrzega przy tym jednak, że rząd musi z dużą ostrożnością podchodzić do zmian w katalogu różnych obostrzeń nieoficjalne informacje mówią, że rząd zdecyduje się na otwarcie hoteli od połowy lutego, ale z pewnymi ograniczeniami zajęte miałoby być 25% miejsc nieczynne byłyby hotelowe restauracje czy usługi typu spam to jednak wszystko nieoficjalne informacje szczegóły jak obiecuje premier mają być znane jutro już 30 000 firm dostało pieniądze z drugiej tarczy finansowej polskiego funduszu rozwoju blisko połowa z nich to restauracje hotele podaje PFR łącznie do tych firm trafiło 4,5 miliarda złotych były wiceminister finansów Leszek Skiba zostaje nowym prezesem państwowego banku Pekao SA, czyli drugiego co do wielkości banku w Polsce na jego powołanie zgodziła się komisja nadzoru finansowego warszawiacy kupili w ubiegłym roku około 18 000 mieszkań i to mimo rosnących cen to one w górę w stolicy mniej więcej 10% teraz średnio za metr kwadratowy trzeba w Warszawie płacić 10 800zł tak wynika z raportu Syria i redNet Property Group sprzedaż w ubiegłym roku jednak jak zauważają analitycy istotnie zmalała, ale mniejsza była też liczba lokali wprowadzanych na rynek w rezultacie w stolicy jest coraz mniejszy wybór nowych mieszkań teraz Taiwo stoi wolnych około 14 000 głównie w takich dzielnicach Białołęka Mokotów Praga Południe Wola i Ursus autorzy informacji wskazują przy tym, że ten rok może być kolejnym, w którym będą rosnąć ceny to była pierwsza część raportu gospodarczego teraz rozmowa z naszym gościem raport gospodarcze, a naszym gościem jest Szymon Mordasiewicz dyrektor komercyjny panelu gospodarstw domowych GfK dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu porozmawiamy dziś o tym jak w pandemii w kryzysie zmienia się koszyk zakupowy Polaków no to jak się zmienia wielkość tego koszyka no i to co w kryzysie do niego wrzucamy od zmian było sporo przy czym trzeba powiedzieć, że dla polskiego handlu detalicznego okres pandemii to był, bo odróżnienie od innych branż dobry okres, bo po całym roku zarejestrowaliśmy wzrost zakupów tylko wprost mowy blisko 7% natomiast zmieniły się do zachowania Polska Polski gospodarstwo domowe zaczęło rzadziej odwiedzać sklepy i tych wizyt jest mniej 40 w roku to jest bardzo dużo, chociaż cały czas pozostajemy Leader liderem wśród krajów europejskich jeśli chodzi o chęć odwiedzenia sklepów, bo w zeszłym roku roku 1019 i ponad 360× rocznie średnio gospodarstwo domowe odwiedzało sklepy to teraz jest to aż 40 wizyt u mnie w efekcie, czyli tak jak rząd biorąc nie chodzili do sklepu no tak tak to tak to właśnie wygląda, ale ale, ale średnia wielkość koszyka wzrosła wzrosła o 20% innymi słowy z punktu widzenia detalisty, czyli przedsiębiorcy sklepikarza on mniejszą szansę w tej chwili rząd widzi go Polski konsument, bo on zwyczajnie boi często chodzi tu sklepów, bo chce też minimalizować swoje wystawienie na okoliczności mogące doprowadzić do zarażenia, ale jeśli w tym sklepie się pojawi to w koszyku lądują produkty o 20% droższe może nie droższe, ale wartość samego koszyka jest 20% wyższa niż w roku 2019 wartość 20% wyższa, czyli tak średnio, jaka to jest wartość tego koszyka, którą jeździmy sobie 6038zł średnio, a teraz proszę pamiętać są koszulki większe mniejsze są różne misje zakupowe są wciąż zakupy impulsowe wartość koszyka przecież może być 6zł są też zakupy na zapas wartość koszyka przekracza 200zł także tutaj bardzo różni od tego w jakim celu dokonujemy tego zakupu, ale średnio o 20% więcej zostawiamy przy 1 wizycie w sklepie niż niż rok wcześniej i co o tym, że ten no właśnie tutaj trochę się zmienia i w związku z pandemią obserwowaliśmy kilka takich ciekawych zachowań związanych z kalendarzem tej tej pandemii po pierwsze, myślę, że warto skomentować coś co ciekawi wszystkich, a więc jak zachowywał się pewne kategorie, które poddały się takiemu Faktowi paniki tak w marcu w szczególności 11 tygodniu zaobserwowaliśmy szereg kategorii, które w tym konkretnym tygodniu ich sprzedaży w tygodniu wystrzeliły to było ponad 200 czasami 300% względem średniej sprzedaży rok wcześniej taką standardu kategoria papier toaletowy znikną spółek zapewnia pan też pamięta zdjęcia kolejnych lat wszyscy pamiętamy mu właśnie, ale to to był to tu pewien efekt paniki, które potem wcale nie przerodził się na zwiększony popyt, bo umówmy się pandemia jakoś specjalnie nie zwiększa potrzeby używania papieru toaletowego bardziej obawa, że zabraknie i po tym tygodniu tak naprawdę wszystko wróciło do normy sama kategoria to taka już na koniec roku zarejestrowała wzrost taki sam jak co jak cały rynek także jednorazowy impuls, a potem jak wykorzystanie tego zapasu i a potem w związku z tym, że handel detaliczny dobrze pracę odrobił już zakupy wróciły wróciły do normy taka pierwsza grupa grupa kategoria druga grupa kategorii też trochę związana z paniką, ale są kategorie, które po jednorazowym impulsie takim zakupowym rzeczywiście sprzedaż wzrosła tutaj do czynienia mamy np. środkami anty bakteryjnymi ze środkami dotyczących, który do pielęgnacji domu mydło np. mydło na kod ten rok 2020 skończyło ze wzrostem 60% wartości sprzedaży w bardzo duża to druga by szybko rosnąca kategoria po prostu zaczęliśmy dbać o naszą 1 osób to wszystko napędza oczywiście stosownymi komunikatami komunikatami bieżącymi myć ręce właściwy w każdej możliwej sytuacji także ta kategoria jest to jakby pojawiło się więcej w koszykach, a wartościowo aż 80% więcej mamy jeszcze bardzo 3 ciekawe grupy związane z takim zachowaniem, które tutaj nazywamy sobie komponowania nie znalazł lepszego słowa, ale chodzi o to, że wiele gospodarstw domowych ma sytuacja zmusiła do pozostania w domu także mamy Home Office kłam, choć Kulig co też by wymusza pewne zachowania raz, że z 1 strony mamy pozamykane gastronomii przez długi czas centra handlowe China itd. jak sobie sprawić przyjemność w domu, więc są kategorie tak jak to książka tabliczki czekoladowe praliny, które rosną 141520% chcemy sobie sprawę do budowy drobne przyjemności, a więc tego mamy, więc w koszyk mamy też kategorie te związane właśnie z tym komponowanie, które są związane z tym, że skoro siedzimy w domu o zaczynamy, więc gotować to, więc przed kasze makarony chleb do hot dogów tak dalece kategorii, które rosną 1015 też 20% i tutaj ich ich długoterminowe zakupy także rosną, ponieważ cały czas domu pozostajemy jest też trzecia kategoria trzecia grupa kategorie związane z kodowaniem tzw. przegrani niestety proszę wyobrazić skoro siedzimy w domu nie pojawiamy się w biurze tak często się czy domów nie znamy dobrze czujemy to spadło zużycie takich kategorii np. szampony dezodorant szczoteczki do zębów produkty do pielęgnacji twarzy dla mężczyzn ta kobieta także make-up znowu jest to efekt tego, że mniej wystawiamy sytuacje, w których czujemy, że potrzebujemy siebie jako zadbać, bo skoro nie do pracy to może nie będę głos chce nie tylko w 2 dni tutaj spadki są rzędu 67 czasem 1010% są kategorie, które rzadziej lądowały w naszych koszykach w ostatnim roku no ale za to część jak pan wspomniał w tym koszyku lądowało mydło do mycia rąk no właśnie mydło czas akcji makaron to ten ubiegły rok to te kategorie, które w, których sprzedaż wzrosła to przełoży się jakoś na nasze zachowania w tym roku te zakupy w przyszłości rozpoczętym roku jak nasi mogą zmienić myślę, że pewnych pewnych pewnych nawyków do pedagogów z sierpniem myślę, że mydło jeszcze długi czas będzie rzeczywiście rejestrowało wysokiej sprzedaży nie ma czucia tak dynamiczny wzrost, ale wciąż to wciąż będzie dynamicznie rosło póki nie zacznie się póki nie skończy się lockdown pozostaniemy w domach to też być kategorie związane z samodzielnym przygotowaniu posiłków także będą rejestrowały wzrost ich zakupy będą wyższe niż przed rokiem niższe niż przed 2 laty jeszcze 1 segment, które powinien dalej dalej rosnąć, a mianowicie zakupy komercja, która w zeszłym roku wzrosła o 50 proc co było związane tak naprawdę zrealizowaniem też by pewne bardzo ważne potrzeby, jaką była potrzeba bezpieczeństwo, bo wśród wszystkich prawda kanałów takich sprzedaży pierwszy odwiedzić, gdy jednak stanąć w kolejce trzeba pójść do kasy mimo zapełnienia wszystkich możliwych środków bezpieczeństwa gdzieś tam wystawiamy się na to niebezpieczeństwo to zakupy przez sieć wydają się być taką najbardziej bezpieczną formą gdzie, siedząc w domu klikamy sobie w na stronie sklepu zamawiamy wypełniamy nasz koszyk potem ląduje nam od drzwiami bardzo często w ogóle formie bez kontaktowej, dlaczego też dążą ci, którzy na tym rynku operują ich w zeszłym roku aż o 1 000 006 gospodarstw więcej skorzystało z opcji Scott i Comarchu FMCG, czyli nasze takiej pożyczki co więcej 70% z nich wręcz powiedziało, że w momencie, w którym skończy się opłacała nieprzyjemna sytuacja związana z pandemią to oni to soku będą kontynuować, więc myślę, że tu pandemia zrobiła kawał dobrej roboty jeśli chodzi o przyspieszenie tego segmentu rynku i skoro ktoś przekonał, że przez e-commerce można fajnie szybko sprawnie zamówić produkty docierają tak jak na zdjęciach w czasie dużą przeszkodą było to, że lubimy się dotknąć warzywa poparcie dla mięsa, ale okazuje się, że ci, którzy operują w segmencie dowożą rzeczywiście dokładnie to co ktoś zamówił po to, napędza coraz bardziej jeszcze jednak proszę spojrzeć co się dzieje, bo co cały czas pojawia się nowe nowe opcje mówi detaliści oferują zakupy przez przez sieć także stwarzają też nowe możliwości, aby te zakupy dokonywać właśnie drogą elektroniczną no właśnie, bo dotychczas kupowaliśmy przez internet książki kosmetyki elektronikę, a to takie kupowanie podstawowych rzeczy, czyli właśnie tego makaronu tej kaszy przypraw takich codziennych podstawowych rzeczy to jest chyba jedna z największych zmian białego pandemicznego roku tak to jest 1 bardzo duża duża zmiana druga zmiana jest też związana z tym, że sam rok 2020 przyniósł pewne obawy takie jeśli chodzi o przyszłości pewność finansową gospodarstwa domowe, bo jednak abstrahując od tego co mówi co mówi wóz licz się to, o czym mówi co słyszy Polski konsul metodą mówiło się dobrze o spodziewanej wzroście inflacji spodziewanym wzroście bezrobocia to wszystko powodowało, że konsument czuł się zaniepokojony zaczął rozważniej podchodzić do swoich zakupów w roku 2019 wcześniej wiele grup producentów szło w kierunku kanonizacji pamiętamy, jakie powiedział złote czasy polskiego konsumenta nowe subsydia ze strony ze strony rządu w by możliwość nabycia polskiego oraz domowych rosły w związku z tym także przerzucali się produkty bardziej premium, ponieważ w roku 2020 zaczęli myśleć o tym, że przyszłość niepewna, bo nie wiadomo czy ta praca będzie taka, jaka jest czy będą podwyżki to zaczynamy powoli wracać właśnie do tzw. smart shopping, a więc bez zastanawiania się czy to co kupuję to kupujemy zatem cena jest tego tego warte Zosia Markowska obserwowaliśmy z domu taki powrót do produktów tzw. walił formalne, czyli kosztujących mnie nie będących premium dostarczających tej wartości, które poszukuje konsument także przed tym rynku, który tak powiedział wzrósł o 6,7% produkty Marek własnych, a więc marki własne detalistów rosła aż 12% on zazwyczaj właśnie oferują taką wartość za mniejsze pieniądze, więc to jest drugie zachowanie, które obserwowaliśmy zaś w zeszłym roku, że konsumenci w trosce o niepewną przyszłość zaczynają 2× oglądnąć każdą złotówkę którą, którą wydają Szymon Mordasiewicz dyrektor komercyjny panelu gospodarstw domowych GfK był naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę serdecznie dziękuję do usłyszeć zobaczyć to był raport gospodarczy Wojciech Kowalik do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA