REKLAMA

Rządowa interwencja w rynek mediów przez podatek reklamowy?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-02-05 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a teraz na poważnie 512 Mikołaj Lizut, a teraz poważnie zapraszam gośćmi dzisiejszego programu są Krzysztof Luft były członek krajowej rady Radiofonii telewizji dzień dobry kłaniam się dzień dobry i prof. Tadeusz Kowalski medioznawca z uniwersytetu Warszawskiego witam serdecznie dzień dobry panu dzień dobry państwu rząd zapowiada objęcie mediów kolejnym podatkiem podatkiem od reklamy to ma być jak to jest nazywane w uzasadnieniu taki rodzaj daniny czy składki, która ma Rozwiń » łagodzić skutki o ironio covid-19 w Polsce tą składką są objęte branże bardzo mocno dotknięte właśnie pandemią w chciałem poprosić może najpierw pana profesora o komentarz do tego nowego podatku czemu tak naprawdę ma służyć rządowi czy to nie jest, aby tak, że no zgodnie z tymi zapowiedziami, które słyszeliśmy przed wyborami prezydenckimi teraz po prostu media na wzór węgierski po pierwsze, chciałem pogratulować, że mówimy o podatku, ponieważ całkiem słusznie tu widać rząd nie ma czystych intencji nazywa się tą składką podatek jest przymusowe pieniężne bezzwrotne nieodpłatne świadczenie na rzecz państwa to mamy do czynienia w tym projekcie dokładnie podatkiem zresztą kwestiach wątpliwych odsyła do ord.pod. a a należy uiszczać do urzędu skarbowego w Bielsku-Białej, więc mamy do czynienia z podatkiem to kolejny podatek całkowicie nieuzasadniony z jakiego powodu po pierwsze, państwo osiąga miliardowe zyski z VAT-u od reklam reklamy są obłożone VAT-em w ten sposób osiąga z góry i ta sfera jest opodatkowana po drugie to dzięki reklamie ludzie pobudzać popyt, czyli sprzedaje się więcej towarów usług na czym również państwo zarabia przecież ściąga VAT i uzyskuje wpływy z tytułu po trzecie media już obłożone dodatkowymi daninami mam tu na myśli m.in. taką daninę, którą np. telewizję płacą na rzecz Instytutu sztuki filmowej kina, które od każdego biletu muszą odprowadzać daninę na rzecz Instytutu sztuki filmowej 1 słowem czy jest tu jest właściwie efekty czysto podatkowy fiskalny zresztą bardzo słaby weźmy pod uwagę proporcję budżet Narodowego Funduszu Zdrowia są nasze pieniądze, bo jasny, na które wszyscy składamy pan ja i wszyscy słuchacze no to jest około ponad 100 miliardów złotych 108 możesz już w tym roku zaplanowane efekt dochodowy z tego podatku to będzie no może 400 000 00104%, czyli tutaj jest czyste mydlenie oczu, że chodzi o walkę z covidem już choćby z tego powodu, że to media tak na dobrą sprawę są no prawie na drugim froncie walki z covidem te informują opinię publiczną przekonują go szczepionek podają różnego rodzaju informacje może nawet czasami jesteśmy oburzeni tymi informacjami teraz ich nakładania chamy jakiegoś jeszcze dodatkowego ciężaru jest po prostu dla mnie czymś absolutnie niezrozumiałych i to uzasadnienie z tym mamy do czynienia jest po prostu bałam but no właśnie przeżywają to uzasadnienie i muszę przyznać, że to jest tekst mocno skomplikowane, bo on opisuje bardzo dużo progów rozlicznych wyłączeń różnych reguł dla różnych mediów także dla różnych rodzajów reklamy to nie jest tak, że to jest tworzenie takiej trochę mętnej wody, w której bardzo łatwo się negocjuje z różnymi np. przychylnymi mediami, które da się po wyłączać z tego podatku na dość powiedzieć mamy taką sytuację rynkową 2 wielkie portale internetowe, które biją się w Polsce palmę pierwszeństwa mam na myśli Onet wirtualną Polskę 1jeden z tych biznesów płaci podatek drugi nie tylko, dlatego że 1 jest częścią zagranicznego koncernu no tutaj widać wyraźnie, że jeśli chodzi o takie reguły konkurencyjne NATO to jest to jest podatek, który wprowadza potworną nierówność Krzysztof Luft no mnie się zdaje, że tutaj intencje takie o charakterze politycznym po prostu są widoczne z każdego z każdego pora wychodzą ja w ogóle uważam, że to polega na tym, że po prostu od lat jest wielkie ciśnienie ze strony prezesa Jarosława Kaczyńskiego na swoich współpracowników, żeby przynieśli wreszcie te media, które tutaj tak tak mu przeszkadzają prawda no jedyne co się udało zrobić dotąd to jestem ta nieszczęsna sprawa Polskapresse natomiast nie jest bardzo silne silna medialne tak powiem instrument oddziaływania tutaj chodzi przede wszystkim ma jakieś duże media to te media, których w, których oni nie lubią taki taki tak na tym to po na tym polega, więc nie mogą się dobrać próbowali w różny sposób dobierać się do tych mediów, żeby coś przejąć prawda przez TVN 24 zakupić, a to jakieś inne różne próby podejmować także pod podchody pod przejęcie Agory były no, a netto nie udawało w związku z tym po prostu próbujemy skubać media finansowo tak ja to ja to widzę to tylko po prostu na tym polega na nic tutaj dwustronnego nie wynika to jest wiele takich mechanizmów bardzo mętnych rzeczywiście i brakiem uzasadnienia w tym zasady nie ma żadnego uzasadnienia, dlaczego np. dlaczego np. te radio i telewizja objęte są tym podatkiem wtedy, kiedy te są przychody powyżej 11 000 000 praca powyżej 15 000 000 jeśli się dobrze brata, że chodzi o Polskapresse właśnie Panie Ministrze, bo żaden morał z tych tytułów osiąga dlatego ta niedziela 15 000 000, więc mam pod podatek nie będzie dotyczył nowego zakupu prezesa Daniela, a nie jest po tak gada do zdarzeń zabawne no ten właśnie ta pierwsza grupa, czyli ten podatek jest wyższy to są nadawcy czy każde nasze firmy, które prowadzą, które są nadawcami telewizyjnymi radiowymi, które prowadzą autor kina no chyba jedną z taką firmę która, która zajmuje się rat, która ma autor, a to radio kina to jest Agora Agora się nazywa prawda na euro to jest tutaj najwyższymi odsetkami dotknięte wiele bardzo wiele panie profesorze ten podatek jak już ustaliliśmy ma być odprowadzane od przychodu, a nie dochodu, czyli no także te przedsiębiorstwa, które przynoszą straty będą musiały go płacić to jest rzeczywiście no taki aspekt powiedziałbym zaczynający biznes Krzysztof Luft wspomniał o kinach no to jest branża administracyjnie zamknięta właściwie przez większość ubiegłego roku i to właśnie ta branża najbardziej i w sposób stuprocentowy dotknięta przez pandemie ma płacić podatek od reklam no to brzmi jak, jakby ktoś uwziął Och, to, ale halo panie profesorem dla służb rządowych pojawił się pan Krzysztof halo halo ale o czym jest tak teraz teraz teraz pan lać tak słyszymy 7 chciałbym na chwilę chcę wrócić do uzasadnienia, bo ona jest jakimś stopniu kuriozalne mianowicie jest tak taka teza na początku wyrażona, że w pandemii ludzie przenieśli się do internetu w rezultacie czego jak tutaj piszą osoby uzasadniające nastąpiło rozwarstwienie poziomu kompetencji cyfrowych i coraz większa trudność oceny rzetelności pojawiających się w mediach informacji ludzie zgłosili się przy, przenosząc się do internetu, a także to jest ważne utratę poczucia wspólnoty więzi z tradycją oraz ograniczony dostęp do kultury pomników wspólnego dziedzictwa czegoś naprawdę śmiesznie, czego dawno nie czekały ludzie przestali ogarnie rzeczywistość, ponieważ przenieśli się do internetu na w związku z tym trzeba opodatkować teraz wytwarzać takie treści, które będą pożądane którym, których ludzie oczekują stąd część tego podatku ma iść do funduszu zdrowia z to jest taka takim jak właściwie ze szczególnie wysoko opodatkowane mają być dochody z reklamy suplementów diety wyrobów medycznych tam w rozumieniu ustawy ja przepraszam, jeżeli suplementy diety wyroby medyczne jak w istocie przybyszy przyczyniają się do komfortu dla zdrowia do dobrej kondycji osób, które używają to dlaczego stosować tutaj taką sankcję jak gdyby to była jakaś trucizna, która w związku z tym wymaga antidotum w postaci dodatkowych wydatków Narodowego Funduszu Zdrowia to jest kuriozum po prostu powiem szczerze mogę zrozumieć w przypadku rzecz, że strony, ale np. obejmuje także takie takie produkty te suplementy witaminy de czy witamina c, które są reklamowane, które są czymś co ma co podnosi odporność co jednak lekarze zalecają jak podniesienie odporności, a więc w czasach covidu w szczególności pożądane ja w tej sytuacji w związku z tym chcę prezesi i NFZ, ponieważ nie są symboliczną kwotę, jakiej ustaliliśmy proponujemy, żeby w pewnym sensie to działanie prozdrowotne uległo osłabieniu, bo umówmy się pieniądze na reklamy nie pojawiał się z powietrza one gdzieś muszą powstać gdzieś muszą być rozliczone one 10 później są rozliczone w cenach wyrobów usług, które dla bywają ludzie w związku z tym jest tak naprawdę przerzucenie jednak pewnego kosztu ostatecznie na klienta, który będzie musiał po nieco wyższych cenach kupować rozmaite specyfiki no właśnie nie będzie miał wyjścia, bo ten podatek przecież będzie musiał być jakaś uwzględnionych w cenach reklam ich no właśnie, że o o skutkach tej regulacji, które przypomnę jest w tej chwili w konsultacjach porozmawiamy tuż po informacjach Radia TOK FM Krzysztof Luft były członek krajowej rady Radiofonii telewizji i prof. Tadeusz Kowalski medioznawca z uniwersytetu Warszawskiego są właśnie droga, a teraz na poważnie Krzysztof Luft były członek krajowej rady Radiofonii telewizji prof. Tadeusz Kowalski medioznawca z uniwersytetu Warszawskiego to goście programu rozmawiamy o nowym podatku podatku od reklamy którymi mają być objęte media różne media w różnym stopniu w zależności od tego czym się zajmują ustawa jest bardzo skomplikowana ma rozliczne progi wyłączenia no i warto zapytać czemu właściwie ona służy w jakiś sposób można było w no wyczuć Zwiastowanie tego prawa w wywiadzie ostatnim wywiadzie Jarosława Kaczyńskiego dla telewizji w Polsce, gdzie mówił, że jego główną troską jest wolność słowa czy chodzi o wolność słowa w tym nowym podatku pan prof. Tadeusz Kowalski no to właśnie z klubu tego, o czym rozmawiamy, ponieważ środki zgromadzone z tego podatku kończy dzień pomiędzy właśnie fundusz zdrowia taki fundusz inicjatyw wsparcia mediów przy ministrze kultury no i część ma być przeznaczona na renowację zabytków to gratuluję panie redaktorze parzyć ją do renowacji zabytku sól natomiast drugi wrócił do tych od 35%, które mają być na funduszu, który będzie tworzony przejście kultury dziedzictwa Narodowego tam 5 urzędników wyznaczonych przez 3 przez ministra w 2 przez pozostałych ministrów czy gospodarz właściwych informacji i finansów zadecyduje o alokacji milionów złotych dziesiątków milionów złotych trudno powiedzieć ile to będzie może to być 200300 000 000zł, które będą rozdawali po prostu po uważaniu mówiąc krótko, ponieważ jak ta władza rozdaje pieniądze można zobaczyć na przykładzie funduszu inwestycji lokalnych jak bardzo troszczy się o rozmaite grupy interesu związane z władzą co widać po wydatkach reklamowych spółek skarbu pan no właśnie to jest to jest bardzo ciekawe, bo tutaj oczywiście ten rynek już w tej chwili władza może regulować ręcznie Noma pieniądze reklamowe spółek skarbu państwa także minister i różnych instytucji publicznych powstał specjalny dom mediowy, który zarządza tymi wydatkami reklamowymi one są bardzo precyzyjnie kierowane to znaczy media, których rząd nie lubi nie dostają tych reklam w ogóle no to jest taki mechanizm, który rozumiem może służyć temu, że nawet jeśli ktoś zapłaci podatek od reklam no to, jeżeli rząd go lubi może ten podatek mu zrekompensować w postaci właśnie budżetów reklamowych to jest w ogóle także również ci, którzy składają się na ten podatek czy te duże firmy które, które będą opłaci, które by mają być objęte one również mogą się ubiegać te środki, o których wspomniał pan profesor, które będą z powrotem kierowane do mediów obok ten mechanizm taki, że my zabieramy mediom po to, żeby potem do mediów skierować, ale oczywiście do tych których, które zdecydują ministerialni urzędnicy czytam do tych mediów, które lubimy panie redaktorze to może oznaczać, że np. Radia TOK FM przychody Radia TOK FM będą finansować radio Maryja np. które bardzo szczodrze media prezesa Rydzyka są bardzo szczodrze przecież obdarowywane rozmaitych funduszów państwowych, gdzie ten posiada, więc nie wątpię, że również tutaj te media także wyciągną rękę po jakieś dofinansowania, które będą pochodziły, które te środki będą pochodziły m.in. ze środków z przychodów uzyskanych przez przez was z OKP może sfinansować Radia Maryja takie rozumowanie paradoks oczywiście są dosyć zabawne, ale ja chciałbym, żebyśmy spróbowali się zastanowić nad skutkami tego nowego podatku to znaczy najlepsza jest groźny na ile może doprowadzić Polski rynek mediów do sytuacji węgierskiej, w której już właściwie żadnych mediów opozycyjnych wobec obozu władzy nie ma zostały zlikwidowane w taki czyn jest niewątpliwie to jest ruch w takim kierunku rzeczywiście skala tego będzie na tyle duża, żeby żeby, żeby nie doprowadzi do jakich przejęć np. czy do upadłości jakieś firmy w związku z tym po prostu potem zostaną one łatwo przejęte przez wskazane przez przekazanych przez władze przedsiębiorców to trudno powiedzieć, że rzeczywiście myślę, że być może to nie jest aż tak skala natomiast natomiast na pewno jest to jest to skubanie tych właśnie te nielubianych mediów ta cała konstrukcja bardzo skomplikowana jest właśnie tak zrobiona po to, żeby dotknęła tych którzy, który władza chce dotknąć, a nie dotknęła te, których nie chce dotknąć to jest to jest ewidentne z tego z tego wynika no opis tego w jaki sposób mają być rozdzielane środki, bo to znajduje się w uzasadnieniu jest tak nieprecyzyjny tak niejasne, że po prostu wszystko się tam może zmieścić nie wątpię, że się zmieści to będą ci urzędnicy ministerialni o tym decydowali zgodnie ze wskazaniami, które będą został otrzymała z góry, bo tam będzie decydować czy np. ile trafi do Tadeusza Rydzyka ile trafi do telewizji Republika albo do mediów pana Sakiewicza do innych mediów Sakiewicza ręce np. jest taki punkt co ma być tam ma być celem tego dofinansowania wspieranie zwiększania udziału polskich treści w obszarze mediów, kto wie co to znaczy może to były polskie produkcje to miasto rozumiał to będzie okres, jakie to są te polskie treści na polskie, jeżeli takie, które sprzyjają rządowi jak rozumiem no, więc być może właśnie tak to można interpretować też marzy każda interpretacja tutaj możliwa to nie jest ten to jest to jest tak niejasne nieprecyzyjne, że wszystko tutaj można zmieścić pani profesor jest np. jeżeli mówimy o promowaniu polskiego dorobku kulturalnego dziedzictwa Narodowego sportu to przydaje to jeszcze gdzieś się jeszcze w jakim może warto rzeczywiście coś takiego promować, choć rozumienie tego może być bardzo różne i ostatecznie decyzje będą też ja nie mam żadnych wątpliwości, że te to jest chodzi o to, żeby wyciągnąć pieniądze od mediów, których nie lubimy i przekazać mediom, które lubimy to jest czysta zbójecka taka taka praktyka no właśnie, bo tu cały czas chodzimy po głowie też chodzą pogłowie odwrócone pojęcia, bo wszystko to jest różnie wolności słowa i sprawiedliwości Solidarności nie ma trudno wyobrazić sobie bardziej niejasne niesprawiedliwe reguły jeśli chodzi o nakładanie podatku w nic w tej ustawie, ale ja chciałem panie profesorze spytać czy sądzi pan, że ten podatek może zdemolować rynek mediów w Polsce i doprowadzić do ruin by się tu odwołanie do ręki jest bardzo trafny, ponieważ na większość tego co wiem chyba w listopadzie 2011 roku został utworzony taki fundusz również pochodzących z podatku od reklam i w ciągu kilku laty nie dzieje się to z dnia na dzień w ciągu kilku lat bardzo skutecznie stopniowo budowano wszelkie przejawy niezależności już w tym kraju, ponieważ to są jakieś kumulowane to znaczy nie ma z perspektywy, jakiego roku kwota powiedzmy 300 000 000 nie zrobi rewolucji, ale ta kwota rosnąca powtarzająca się w ciągu wielu lat może dziś czyni spustoszenie jest to moim zdaniem bardzo poważne zagrożenie dla wolności słowa w Polsce dla przedsiębiorczości zwraca też uwagę na taki efekt mianowicie o potencjalnych inwestorów którzy, rozważając opcje inwestowania np. w Polsce media mogą się po prostu wycofać powiedział pracownik ponosi jakieś dodatkowe ciężary prawo jest stabilne uczestnicy rynku nie są traktowani tak samo w rezultacie ja sobie tylko jakiś inny kraj, gdzie po prostu mam lepsze warunki do inwestowania, a wiadomo, że ci inwestorzy taką czuwają tutaj dużo danych nowa jakość, bo wiemy, że ta ustawa miałaby obowiązywać już od lipca br. to jest ewidentne naruszenie zasad uczciwej legislacji przewidywalności aktów prawnych na obciążeniu przez przedsiębiorców mecze przedsiębiorcy nie mogą się nie mogą wiedzieć co co właściwie ich czeka skoro akty prawne dotyczące podatków uderzają tak niespodziewanie tak jak chciałem zwrócić uwagę przy tej okazji w ogóle tylnymi drzwiami tutaj myśli pan Krzysztof no może to dobrze zastąpić wprowadza podniesienie limitu tzw. polskiej twórczości aż Polska wolna ma być podniesiona trwać do 40 km drogi nawet do 60 pro procent lepszy co w godzinach od piątej rano do dwudziesty czwartym to jest jakieś kuriozum, a każdy, kto prowadzi telewizję to wie np. kupuje licencje programy seriale formaty i kupuje się dużym wyprzedzeniem trzeba je emitować określonym czasie czy będzie w związku z tym być może przygotowywać ramówki jakoś to wszystko inaczej poukładać nie jest, ale taki proces z dnia na dzień widać jakiś niezrozumiały zupełnie pośpiech jakąś taką na dyspozycyjność tych, którzy proponują legislacja czasem, więc nie wiem, kto proponuje, bo ten projekt dostał w wersji niepodpisany nie wiem czy to rządowe centrum legislacyjne przygotowało jeśli tak to odcinek drogi, planując projekt rządowy projekt powstał w ministerstwie kultury, ale oczywiście nie wiemy tego nie jakieś leki jeszcze, gdzie wystąpią z imienia nazwiska nie pokazują jakich racji, bo powiem szczerze no jak pracą na pewien sens działań oczywiście jakiś podatek cyfrowy pęknie powinien być prowadzony jest taki wspólny problem Unii Europejskiej i myślę, że wobec tego nie wypadliśmy byli na trochę innym stanowisku natomiast tutaj też najwyraźniej próba dyscyplinowania klub przez nasz fundusz i środki jego wydatkowania kierunki jego oko no właśnie premier Mateusz Morawiecki tłumaczy, że to jest jak najbardziej standardowe działanie Unii Europejskiej, które ma opodatkować tych gigantów, czyli Google Amazona Facebooka, ale obawiam się, że akurat podatek w tej wersji w ogóle nie nie dotknie gigantów czy to premier zresztą bardzo lubi się proszę o premię za koncertem rozmawia z tak bardzo proszę przez panie profesorze myślę, że myślę system z kolegami to w szczególności zagrożeń osiąga się to teoretycznie Górniczej spółki tylko one dzieci się reklamują mamy jakiś problem z połączeniem basu, które zarabiają Maryla, ale właśnie premier Morawiecki bardzo lubi powoływać się na Unię europejską wtedy, kiedy to jest wygodne wtedy, kiedy czuje jest niewygodnie to w ogóle istnieją dla niego nawet wyroki europejskiego Trybunału sprawiedliwości są nieistotne, więc ja do tego z czysto propagandowe takie gadanie jak w ogóle umieszczenie całej tej ustawy w kontekście covidowym no to jest czysta propaganda, bo wiadomo, że walka z covidem to jest rzecz ważna i takim szlachetna no tylko, że władze miały naprawdę doskonałą okazję chciały jakoś wciągnąć media finansowanie finansowanie walki z covidem wtedy, kiedy jakiś czas temu decydowano o przekazaniu 2 miliardów złotych do mediów publicznych to jest kwota mniej więcej pięciokrotnie większa od tego co ewentualnie może być przekazane na NFZ z tego z tego podatku to była naprawdę okazja do tego wtedy tego nie zrobiono, dlatego że chodziło o to, żeby ten tubę propagandową, jakimi są media zwane nie zupełnie dla niepoznaki publicznymi dofinansowywać gigantycznymi prawda kwota no, a jednocześnie skubać jak tylko się da tych wszystkich nadawców i wydawców właścicieli kin, którzy w, których prawda nie lubimy na to pan prezes mówił w poprzedniej naszej części czy też to pan redaktor mówił o kinach w kasie kina też rzeczywiście jest stanęły na skutek właśnie pandemii razem mają można powiedzieć bankructwa takie one mają teraz właśnie niwelować skutki pandemii, chociaż jest rodzajowych wodę najbardziej objęte ja mam nadzieję, że w sprawie tej planowanej nowelizacji odezwał się także instytucje międzynarodowe także instytucje europejskie, bo na trudno się nie zgodzić z prof. Tadeuszem Kowalskim, że ta regulacja jest poważnym zagrożeniem dla wolności mediów wolności słowa w Polsce bardzo dziękuję za to spotkanie Krzysztof Luft były członek krajowej bardzo Radiofonii telewizji i prof. Tadeusz Kowalski medioznawca z uniwersytetu Warszawskiego byli gośćmi programu, a teraz zapraszam na informacje, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA