REKLAMA

Zwrot w kwestii klimatycznej w polskim rządzie

Połączenie
Data emisji:
2021-02-05 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Zofia Szymańska widzę Europa dzień dobry dzień dobry dziękuję zaproszenie 2lutego rząd przyjął politykę energetyczną Polski do 2040 roku może zacznijmy od od takiego krótkiego opisu co dokładnie tutaj w tym dokumencie się znalazło jak ta polityka jest zarysowana jasne polityka energetyczna Polski 2040 roku opiera się na 3 filarach można powiedzieć, czyli sprawiedliwej transformacji budowie Rozwiń » zeroemisyjnego systemu energetycznego oraz czyste powietrze i w ramach każdej z tych osi strategicznych, kiedy to owych są zarysowane poszczególne działania, czyli rząd przewiduje np. że sprawiedliwa transformacja ma umożliwić utworzenie nowych miejsc pracy w tych regionach, w których które do tej dotychczas były oparte, których rozwój, bo dotychczas oparty o emisyjne przemysłu o energetykę związaną z węglem i tutaj szacuje rząd, że to będzie nawet 300 000 miejsc pracy w przypadku np. zeroemisyjnego systemu energetycznego mówimy o rozwoju energetyki wiatrowej na morzu o potencjalnym rozwoju atomu po latach 30 latach trzydziestych czy energetyce Obywatelskiej i o ze na ostatnim filarem jest jakość powietrza, czyli odpowiedzi rządu na wyzwania związane ze smogiem tutaj głównie z problemem niskiej emisji w Polsce więc, więc jestem przewidzianych ba 9 działań na tym etapie, aczkolwiek szczegółów dziś tak naprawdę nie znamy, bo oprócz tego, że faktycznie rada ministrów przyjęła po 2040 to jeszcze nie zostały przedstawione dokładne liczby dokładnie założenie Tomasz to ma nastąpić prawdopodobnie w najbliższych dniach wraz z przedstawieniem polityki energetycznej w monitorze znaleźliśmy cały czas czekam, ale już mamy np. datę uruchomienia pierwszego bloku elektrowni jądrowej to się może wydarzyć w 2033 roku wiemy też, że chcemy chcemy pozyskiwać energię z farm wiatrowych na morzu, gdzie jesteśmy jeśli chodzi w ogóle o faktyczne tworzenie tych 2 źródeł pozyskiwania energii jasne to może jeszcze, zaczynając rozmowę krok wstecz przede wszystkim te propozycje czy te liczby, które mówi rząd, które dotychczas zostały przedstawione one już wiadomo, że nie są spójne z polityką energetyczną klimatyczną Unii Europejskiej w zeszłym roku pod koniec zeszłego roku Unia postanowiła podnieść cel redukcji emisji na 55% i wiadomo, że cyfry, które zostały czy założenia, które którymi kierowano się przy przygotowaniu sklepu nie uwzględniają tego podniesionego celu redukcji w związku z tym zarówno w rozwój farm wiatrowych na morzu czy tempo wyjście z węgla są tutaj zbyt wolne w 2030 roku rząd przewiduje 5GW z wiatru na morzu biorąc pod uwagę chociażby wzrost cen emisji, które w ostatnich dniach z poziomu 20 kilku euro w zeszłym roku, które odnotowywane dzisiaj są na poziomie 38EUR za tonę dwutlenku węgla emisji dwutlenku węgla to tempo jest niewystarczające i pokazuje bardzo i jest duża praca musi zostać wykonana, żeby dostosować ten plan do realiów, ale jednocześnie należy ocenić należy dostrzec wartość w tym, że ta strategia została już opublikowana, ponieważ od pana dekady nie było jej brakowało, więc w końcu mamy bardzo dobry punkt wyjścia do dalszych dyskusji wspólny punkt odniesienia, bo do tej pory wszystkie dyskusje, bo z 1 strony mamy tę strategię 2040 roku lament tak naprawdę określa to co się wydarzy w następnej dekadzie, ale z perspektywy unijnej, czyli z perspektywy celu net 02050 rok proces przygotowywania strategii tak naprawdę się rozpoczął jest to pierwszy krok, które powinien bardzo szybko spowodować lawinę następnych, bo musimy po pierwsze, przygotować się w tym wymiarze strategicznym do wydatkowanie środków europejskich czy po prostu uzależnione od dostępu do funduszy europejskich w tym funduszu sprawiedliwej transformacji jest dostęp tego funduszu jest uzależnione od tego czy Polska deklaruje chęć przystąpienia do celu neutralności klimatycznej już na poziomie krajowym, a nie tylko europejskim mnie zastanowiła ta deklaracja o farmach wiatrowych na morzu pamiętam, że z polską energetyką wiatrową tak było też różnie znajdowała się podobała potem nie, więc ciekawy jest ciekawe ciekawe właśnie ten zwrot, który teraz zachodzi jest to jest na pewno bardzo pożądany zwrot i wyczekiwane przez rynek już od dawna faktycznie na otoczenie regulacyjne nie sprzyjało rozwojowi energetyki wiatrowej i też tej na lądzie i jaki na morzu i ostatnich miesiącach w styczniu w końcu udało się przyjąć z ustawy offshore, które regulowała rynek, które tak naprawdę pozwoliła tutaj bardzo szybkim tempie zadeklarować szeregowi podmiotów REGON spółek do Francji budowania tychże farm na morzu, więc to jest coś co rynek był przygotowany można będzie od kilku lat czy oczekiwał takiego zwrotu i przyspieszenia tej dynamiki kilku lat i na pewno jest to prawda dobrą stronę, ale nie jest wystarczające tutaj też na pewno trzeba powiedzieć, że to koszty szacowane, które są przez rząd przy okazji właśnie publikowania strategii po 2040 one one są wysokie, ale z drugiej strony mogłoby być też niższe, gdyby rząd odblokował także możliwość inwestycji farmy wiatrowe na lądzie, więc jest jeszcze dużo rzeczy, które musi się zadziać, żeby te strategie od wydała do realiów realiom ekonomicznym, które są powodowane zarówno tą polityką europejską jak i krajową więc, więc tutaj chodzi o energetykę wiatrową na pewno są dobre sygnały są sygnały dotyczące rewizji tzw. ustawy odległościowej jeśli chodzi o wiatraki na dzieci i ustawy, które uniemożliwiała budowanie wiatraków na lądzie w odległości 10ha od budynków mieszkalnych obszaru zamieszkanego, więc tutaj też rząd zapowiedział tę dyskusję, bo tak naprawdę takie taka regulacja uniemożliwia rozwój tego sektora całkowicie ENA jeśli mówimy o znaczącej redukcji w perspektywie lat trzydziestych czy pięćdziesiątych no to na pewno musimy mieć tej sprawy na otoczenie regulacyjne prawne żeby, żeby możliwe było zaangażowanie sektora prywatnego i uruchomienie środków niezbędnych do osiągnięcia tych inwestycji, które pozwolą ograniczenia emisji, jakbyśmy popatrzyli na Europę tak bardzo jesteśmy spóźnieni z tą polityką jesteśmy zdecydowanie spóźnieni jeśli chodzi o państw Europy zachodniej, ale też w regionie Europy środkowo-wschodniej tutaj pewna trzeba zauważyć, że nasze myślenie strategiczne w tym obszarze w dużej mierze skupiały się na walce z energetyką węglową, która odwraca naszą uwagę od istotnych kwestii czyli, skupiając się na tym czy będzie powinien być miejsce czy nie co jest decyzją de facto polityczną, bo uwarunkowania ekonomiczne są dosyć jasne i szacunki wskazują, że to nie jest opłacalny kierunek i ta dyskusja polityczna tak naprawdę spowalnia znacząca i Niemiec uniemożliwia dyskusję na temat dużo trudniejszy temat, bo energetyka jednak jestem sektory, które znamy rozwiązania technologie są możliwe do wdrożenia i coraz tańsze mamy sektory takie jak przemysł jak transport budynki, gdzie rosnące ceny emisji, czyli 38EUR zatonę zaraz powodują, że będziemy znowu przed wstawieniem przed ogromnymi wyzwaniami jak bardzo krótkim okresie czasu zharmonizowane pozostałe obszary gospodarki, a nie mamy jeszcze na to gotowych rozwiązań wypracowanych narzędzi, które na to pozwalają, więc po prostu w pewnym momencie zapomnieliśmy, że mówimy o neutralności klimatycznej neutralność klimatyczna oznacza, że tylko sektor energetyki będzie dekarbonizacja dane, ale cała gospodarka to wymaga ogromnych przedsięwzięć strategicznych i tutaj pewna możliwości kraju, gdzie są ograniczone na tym etapie, ale też słyszymy ile pozytywnych zwrotów akcji można powiedzieć, czyli widzimy, że np. rząd dostrzega wagę zielonych inwestycji w procesy odbudowy gospodarki po pandemii co jest istotnym sygnałem też jest szansą na przyspieszenie tego tempa realizacji celów klimatycznych unijnych czy krajowych, więc na pewno jest dobre starty do dyskusji, ale trzeba sobie zdawać sprawę z tego jak szybko powinny zostać wdrażane działania nie tylko ze względu nawet na konieczność osiągnięcia celów klimatycznych, ale też na właśnie kryzys, gdzie ten czy krajowy plan odbudowy liczby sięga perspektywą kolejnych 7 lat nie nie 30 tak jak polityka 2050 roku, więc tutaj jesteśmy na pewno na początku bardzo wyboistej drogi, którą powinniśmy się zdecydowanie lepiej przygotowywać i zdawać sprawę z tych wyzwań już dzisiaj po raz pierwszy przestać działać w sposób reaktywny takiej działa to w sektorze energetyki, gdzie szereg działań można było wprowadzić w ostatniej dekadzie, którą można powiedzieć, że przespaliśmy i po raz pierwszy możemy zacząć gdzieś przygotowywać się na to co dopiero nadejdzie no właśnie to spóźnienie właściwie to wszyscy mówili prawda, czyli że odejście od węgla jest w zasadzie koniecznością ekonomiczną, nawet jeżeli wydaje nam się, że możemy to przedłużać w nieskończoność w gruncie rzeczy ktoś momencie okaże się bardzo jest nieopłacalne i ten moment nadszedł szybciej, niż by się wydawało dokładnie tak nie ma nie ma tutaj w zasadzie co co dodać ten tu tempo zmian nawet jeśli my jako Polska nie przyjęliśmy cel neutralności klimatycznej ta funkcjonujemy na rynku europejskim, które będzie determinował tak jak inne warunki ekonomiczne i koszty IT energetyka Węglowa nie będzie opłacała teraz tak naprawdę stoimy przed wyzwaniem związanym z infrastrukturą gazową, gdzie widać, że Polska jeszcze często traktuje to pani jako paliwo przejściowe na pewno te inwestycje w pewnym momencie będą musiały wzrosnąć zlecają dzisiaj przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych wziąć pod uwagę perspektywy lat czterdziestych czy późnych lat trzydziestych, gdzie te inwestycje będą musiały ze 100% być dostosowane do niskoemisyjnych gazów nie paliw kopalnych związku z tym no Gas z tym naszym następnym wyzwaniem, które jeśli dzisiaj nie docenimy tego przeciwnika to będziemy za 10 dni bardzo podobną dyskusję tylko też koszty będą dużo dużo większe i też nie będzie nie będziemy mieli prawa uzasadnia z tego, że nie spodziewaliśmy się, bo dzisiaj już wszystkie te ścieżki określenia polityki klimatyczno-energetycznej unijnej są wyznaczone i one się co do zasady nie zmienią jak możemy wnioskować na przykładzie szeregu polityk w tym polityki energetycznej, gdzie jej ramy zostały zarysowane 15 lat temu i tak naprawdę dzisiaj mówimy, że jesteśmy tym zdziwienie, więc już nie będziemy mieli tego komfortu wykorzystywania takich takich wymówek, więc to to jest kolejny gaz prawdopodobnie będzie kolejnym wyzwaniem i przyspieszenie dekarbonizacji w pozostałych sektorach rolnictwo pozostaje nadal wielką w wielkim znakiem zapytania w perspektywie tego 2050 roku takie sektory przemysłu rolnictwa będą tak naprawdę tym ostatnim etapem, które dekarbonizacji, który trzeba będzie wypracować, bo faktycznie ta neutralność klimatyczna oznacza neutralność klimatyczną dziękuję bardzo, się nawet pańska wizja Europa była z nami 1336 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA