Hotelarze "Czujemy dużą ulgę"

Raport Gospodarczy
2021-02-05 14:40

na 143 Wojciech Kowalik kłaniam się to jest piątkowy raport gospodarczy w TOK FM spore zwyżki dziś na warszawskiej giełdzie WIG w tej chwili w górę o 12, a WIG 21 i 3%, a na rynku walutowym złoty trochę słabsze euro kosztuje w tej chwili 4zł i prawie 50gr dolar po 374 frank szwajcarski 415, a funt po 5zł i 13gr rynki czekają na słowa prezesa Narodowego Banku Polskiego Adam Glapiński miał się pojawić na konferencji czternastej, ale jest tam teraz spore opóźnienia rząd jak Rozwiń » państwo słyszeli naszych informacjach powoli odmrażać gospodarkę za tydzień będą mogły otworzyć hotele kina teatry baseny stoki narciarskie wszystko w reżimie sanitarnym za moment wrócimy do tego tematu w rozmowie z naszym gościem będzie nim sekretarz generalny Izby gospodarczej hotelarstwa polskiego, ale najpierw jeszcze szacunki dotyczące gospodarki z szacunków opartych na dotychczasowych danych dla całego ubiegłego roku wynika, że w czwartym kwartale PKB był od 3 i 1% niższe niż rok temu informuje o tym Ministerstwo Finansów przypomnę, że w ubiegłym roku tylko 1 kwartał trzeci zakończyły się na niewielkim plusie w całym roku gospodarka skurczyła się od 2 i8% paliwa są najdroższe od 11 miesięcy i to wcale nie koniec podwyżek teraz benzyna kosztuje średnio 4zł 67gr za litr diesel 464 i chociaż w ostatnich dniach ceny praktycznie nie zmieniły się to jednak tylko chwilowy przystanek przed dalszymi wzrostami prognozują analitycy e-petrol PL, a wszystko za sprawą drożejącej ropy naftowej na światowych rynkach jest najdroższa od roku to była pierwsza część raportu gospodarczego, a już teraz rozmowa z naszym gościem raport gospodarcze, a naszym gościem jest Marcin Mączyński z Izby gospodarczej hotelarstwa polskiego dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu jak przyjął dzisiejszą decyzję rządu o możliwości otwarcia hoteli za tydzień to wielka ulga dla nas przypominam również 2 tygodnie temu w przestrzeni publicznej albo informacje o tym, że hotele będą otwarte i czekaliśmy dzisiaj w napięciu od rana na konferencję premiera udało się bardzo bardzo cieszy są państwo jako branża już też po rozmowie z premierem dzisiaj co państwo usłyszeli w jej trakcie rozmawialiśmy na na tym spotkaniu był pan premier Morawiecki był pan wicepremier Gowin pan minister Niedzielski i pan rzecznik rządu Miller rozmawialiśmy o dodatkowych poluzowania i kolejnych etapach rozmawialiśmy o możliwości otwarcia gastronomii hotelach jak również o konferencjach małych szkolenia i taka możliwość pojawi niestety na razie nie rząd czy baśnie będzie się przyglądało jak poluzowania wpłynął na ilość zachorowań będziemy kolejnym etapie za 2 tygodnie rozmawiali mam nadzieję kolei poluzować przed państwem jeszcze dziś spotkanie z prezydentem to piętnastej 30 co zamierzają powiedzieć państwu głowie państwa chcemy porozmawiać o bieżącej sytuacji możemy będziemy otwarci od dwunastego to nie rozwiązuje problemów przede wszystkim problemy dotyczące właśnie kolejnych otwarć my idziemy do Pałacu prezydenckiego 4 branżami hotelarze branża eventowa fitness tam te branże są zamknięte za czas także będziemy rozmawiali o kolejnych etapach odmrożenia gospodarki będziemy też chcieli prosić pana prezydenta o to, żebyśmy mogli spotkać się z radą medyczną i porozmawiać o właśnie tych obostrzeniach, które jeszcze obowiązują w kalendarzu i perspektywie kolejnych poluzowanie chcemy też rozmawiać na pewno w temacie ustawy odszkodowawczej, która jest procedowana w Senacie uważamy, że ustawa rozwiązałaby wiele problemów pozwów indywidualnych problemów, które dzisiaj rząd z dużą dozą prawdopodobieństwa również będą miały sądy, które będą mocno zatkane pozwami przedsiębiorców z całej Polski po tej dzisiejszej decyzji właściciele hoteli w kraju już szykują się do otwarcia za tydzień tak oczywiście już pojawiły się oferty walentynkowe to też jest niespodzianka myśleliśmy, żeby nie otwarciu piętnastego tutaj ukłon rządu w naszą stronę i jesteśmy otwarci od dwunastego także w weekend walentynkowy będzie w hotelach wiemy, że już rezerwacje zaczęły spływać także my jesteśmy gotowi i czekamy na naszych gości od dwunastego też chciałem zaznaczyć, że przepraszam też chciałem zaznaczyć, że na pewno nasi goście będą bezpieczni nasze hotele oto właśnie chce zapytać w jakim reżimie sanitarnym teraz, gdybym był gościem hotelowym, z czym musi się liczyć musi pan redaktor się liczyć z tym, że niestety gastronomia nie działa, czyli wszystkie posiłki będą przynoszone do pokoi w formule room serwisu nie działają również sale konferencyjne także mamy właściwie dzisiaj tylko nocleg posiłek wicepremier Gowin mówił, że posiłek może być dostarczony do pokoju w takiej sytuacji np. wykąpią się na hotelowym basenie no bo baseny przecież też mają być otwarte no właśnie nie mamy do szczegółu wie Ania tej informacji czy baseny hotelowe będą działały czy czy nie czekamy na dodatkowe informacje ze strony rządu najważniejsze dla nas jest rozporządzenie o zawsze w rozporządzeniu jeszcze pojawiają się jakieś kruczki i dopiero jak będzie ten dokument będziemy wiedzieli dokładnie w jakim reżimie będziemy mogli funkcjonować no rozumiem, że maseczki w przestrzeniach wspólnych brak oczywiście dezynfekcji potem będą oczywiście płyny maseczki dystans to to wszystko jak najbardziej tutaj też apel do państwa, żebyśmy wspólnie odpowiedzialnie bardzo tego podeszli, bo rząd i pan premier zaznaczał, że my zostajemy otwarta warunkowo jeśli sytuacja będzie się pogarszała to mogą być obostrzenia, a także apeluje do wszystkich my ze swojej strony jako hotelarze na pewno zrobimy wszystko, żeby było bezpiecznie, ale prośba to dla naszych gości, żeby również zachowywali się odpowiedzialnie najbardziej pewnie z tej decyzji dzisiejszej rządu cieszą się hotelarze z południa Polski, bo razem z obiektami noclegowymi otwierane są stoki narciarskie na ten sezon ferii zimowych ten sezon zimowy dotychczas przecież dla nich jest zupełnie stracony to tak to co prawda oczywiście i miejmy nadzieję, że jeszcze będzie sprzyjająca pogoda będzie sporo śniegu i hotelarze z południa Polski, chociaż jakimś małym stopniu będą mogli odrobić straty, które ponieśli w ostatnim okresie czy to otwarcie hoteli pomoże branży odbić się od finansowego na myślę, że że nie pokryje część strat, które my ponosimy, ale nie sądzę, żeby wpłynęło na odbicie się aż tak mocne od dna chciałem zauważyć, że my każdego miesiąca traciliśmy ponad 2 miliardy złotych także są gigantyczne pieniądze w skali ostatnich miesięcy, które straciliśmy i otwarciu oczywiście, ale jest bardzo dobre i bardzo się z niego cieszymy, ale pozwoli trochę zarobić na nasze koszty rządowa pomoc straty w jakimś stopniu pokrywano, bo np. w ostatnich dniach słyszeliśmy informacje z polskiego funduszu rozwoju, że beneficjentami drugiej tarczy finansowej są właśnie w dużej mierze hotele tak m.in. są hotele jest słynny PKD 5050 PKD 5520, czyli Chereau, a baza noclegowa w Polsce niestety z przykrością muszę powiedzieć, że w ostatnich dniach nastąpiło bardzo duże spowolnienie rozpatrywania wniosków znam takie wypadki wniosek od tygodnia nie jest jeszcze w ogóle rozpatrzony pozytywnie czy negatywnie cały czas takie wnioski wiszą w systemie jako rozpatrzone i też infografiki, które pojawiają się w mediach społecznościowych na stronach PR-u pokazują, iż zostało rozpatrzonych lekko ponad 2000 wniosku właśnie z naszego PKD 50505520, a chciałem przypomnieć obiektów noclegowych w Polsce, czyli hoteli i innych obiektów typu pensjonaty typu motele jest prawie 12 000 dzisiaj PFR 20 około 2022% całej branży, która powinna skorzystać z tej pomocy właściciele hoteli miejsc noclegowych musieli w tym lockdownie trwającym już przecież bardzo długo stanąć z trudnymi decyzjami dotyczącymi zwalniania pracowników jest teraz kadra, która zapewni, że te hotele od przyszłego tygodnia będą sprawnie działać pana musieliśmy niestety łącznie zwolnić ponad 90 000 osób zatrudnionych w sektorze hotelowym z ponad 50% osób, które były zatrudnione na etatach został taki trzon kadry fotela jestem przekonany że, że poradzi sobie tak od razu przyjęciem naszych gości to z jakimi perspektywami patrzą państwo na ten apel rozpoczęty w sumie nieco ponad miesiąc temu rok to patrzymy na pewno dużym niepokojem dzisiejsze dzisiejsza konferencja i otwarcia od dwunastego jest dobrym zwiastunem, ale nie wiemy co się może jeszcze dalej wydarzyć patrzymy z niepokojem na inne kraje Unii Europejskiej i kolejne lockdowny na pewno bardzo niespokojny czas ją również bardzo spokojny dla dla hotelarzy liczymy, że będzie z każdym miesiącem coraz lepiej, ale te miliardy strat, o których pan mówił na to do odrobienia was bardzo długim czasie z naszych ankiet, które co miesiąc wypełniają hotelarzy wynika, iż optymizm w branży hotelowej się bardzo niskim poziomie i pierwsze perspektywy zarobienia pieniędzy powyżej kosztu są planowane prognozowane na 22003.2024 rok, że jeszcze to jest daleka perspektywa daleka Marcin Mączyński izba gospodarcza hotelarstwa polskiego był naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję panie redaktorze do usłyszenia to był piątkowy raport gospodarczy za chwilę informacje Wojciech Kowalik dziękuję i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!