REKLAMA

Rządząca prawica ruszyła z dwiema wielkimi inicjatywami medialnymi

Światopodgląd
Data emisji:
2021-02-05 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:16 min.
Udostępnij:

W rekordowym tempie 2 miesięcy Orlen uzyskał zgodę UOKiK, żeby przejąć Polska Press. Prezes Orlenu Daniej Obajtek pomylił się raptem o 5 dni, gdy wcześniej zapewniał, że zgoda będzie jeszcze w styczniu. Rozwiń »
"Jeżeli ten biznes nie będzie niezależny od władzy, to po co nam takie gazety?" - pyta dr Adam Szynol z Europejskiego Obserwatorium Dziennikarskiego i Uniwersytetu Wrocławskiego. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz dr Adam Szynal z europejskiego obserwatorium dziennikarskiego Uniwersytetu wrocławskiego dzień dobry dzień dobry 2 informację dosyć kluczowe dla funkcjonowania mediów w Polsce i dla tzw. rynku mediów w Polsce chciałabym poprosić pana o ich skomentowanie oczywiście pierwsza informacja ona jest sprzed kilku godzin zaledwie dotyczy zgody decyzję prezesa urzędu ochrony konkurencji konsumentów, który zgodził się Rozwiń » na przejęcie spółki Polska Press i mediów do niej należących przez PKN Orlen uznał UOKiK, że transakcja nie zagraża konkurencji na żadnym zbadanych rynków na Orlen staje się, więc do końca lutego być może nawet się stanie tak wynika z zapowiedzi spółki właścicielem 20 dzienników regionalnych tygodników lokalnych 500 witryn internetowych jak mówią Orlen chce sfinalizować do końca miesiąca rozdaliśmy na gorąco, gdy Orlen te decyzje czy czy te transakcje zakupową ogłosił wtedy odnosił się pan do tego powiedziałem z troską i jakby dziś pan skomentował czy coś się zmieniło czy coś więcej zrozumieliśmy to znaczy generalnie bardzo źle się stało i jak rozmawialiśmy kilka tygodni temu to wyraża przekonanie, że ta zgoda jest w zasadzie już przesądzona mało tego prezes Obajtek prezes Orlenu, występując w różnych miejscach także w parlamencie wyraża przekonanie, że coś stanie do końca stycznia stało się to dziś, czyli na 5 dni opóźnienia to jest astronomiczne szybkie tempo wystarczy porównać to co się działo z agorą chyba 2 lata trwało to postępowanie dotyczące przyjęcia reszty udziałów w Gazecie ostatecznie negatywna opinia prezesa UOKIK-u i to trwało no jak mówię gdzieś około 2 lat, a mamy 2 miesiące błyskawiczna zgoda prezes Obajtek występujący bardzo często mówiący, że w styczniu ta zgoda będzie pomylił się 5 dni to jest po prostu skandaliczne to jest to jest przerażające i ja nie widzę żadnych dobrych perspektyw tego co się co się dzisiaj wydarzyło to jeszcze gdy mogę pana skonfrontować 100 taką opinią, która przy okazji czy taką obserwację, która była przytaczana często również związki zawodowe pracowników tych mediów to zwracały uwagę, że sytuacja ich już od dawna było, czyli od przejęcia właśnie przez koncern niemiecki to była trudna i i jeżeli chodzi o warunki pracy również finansowe też, jeżeli chodzi o powiedziałbym takim też nazwa angielska Info tech man, czyli takie zatraca nie powiedziałbym zainteresowania jakimiś poważnymi albo ważnymi dla mieszkańców wydarzeniami wokół na rzecz jakich takich rozrywkowych kwestii, chociaż podkreślali, że oczywiście byli niezależni od właściciela, jeżeli chodzi o opinię no i teraz można jak też takie porównywanie co gorsza w takim sensie tak mi się wydaje jest to co oni zaznaczali, że oni też dostrzegają jednak jakąś szansę na pozytywną zmianę no być może pozytywna zmiana będzie taka, że Orlen jako spółka skarbu państwa potentat paliwowy będzie mógł jeśli będzie tak oczywiście Wola polityczna będzie dosypywanie troszeczkę pieniędzy natomiast no przecież nie o to chodzi, żeby ten biznes nagle nagle był nierentowny, bo to powinna być dalej ten biznes powinien spinać oczywiście ostatnie lata w ogóle dla mediów nie były łatwe w tej chwili sytuacja dla wielu metr, więc bardzo trudna już już nie wspominając oczywiście efekt pandemii, ale biznes prasowy od w zasadzie dekady przeżywa bardzo trudne czasy i ta transformacja w stronę czy cytrynowa Ania tych mediów, czyli przechodzenie do internetu, zwłaszcza dla mediów regionalnych lokalnych jest bardzo bolesne, bo nie ma co ukrywać, ale Czytelnicy mediów lokalnych to bardzo często starsze osoby, czyli to jest ten trudniejszy od 6065 plus no tak, ale ilu starszych naszych taką rodziców dziadków czyta newsy w portalach internetowych wciąż jednak spora część tych odbiorców to to właśnie odbiorcy gazu, więc to nie jest takie proste, żeby nagle spieniężyć ten biznes i gładko przejść do internetu to jest łatwiejsze dla dużych firm dla takich firm, które mają uznaną renomę dużą markę i są obradami powszechnie znanymi dla małych lokalnych biznesów to jest to jest ogromne ogromnie trudne dlatego to ostatnie lata nie były zbyt łatwe dla grupy Polska Press czy to oznacza, że teraz będzie łatwiej być może w pewnym aspekcie tym takim ekonomicznym może tak, ale to co pani podział na samym końcu moim zdaniem jest istotą tych mediów czy one będą niezależne od władzy moim zdaniem nie, jeżeli ten biznes nie będzie niezależną od od władzy nacisków politycznych to po co mam takie gazety tak to jest ta dyskusja oczywiście też zwracali uwagę dziennikarzy, którzy pracują w tych mediach lokalnych regionalnych, że bardzo często te media akurat nie te, ale jest bardzo dużo mediów regionalnych lokalnych, które są po prostu własnością jakąś lokalnych władz albo pod bardzo dużym wpływem, jakby to upolitycznienie czy ta zależność lokalnie istnieje od dawna nie wywołuje takiego takich emocji jak jak teraz to przejęcie przez Orlen nie do końca się zgodzić, dlatego że jeśli mówimy akurat dziennikach regionalnych to tutaj te dzienniki, które przejmuje Orlen stanowią znakomitą większość tego potencjału Regionalnego także tutaj dużej konkurencji ze strony mediów, które są w innych rękach nie ma także ten segment jest taki powiedziałbym, gdzie konkurencja stopniowo zanikała wcześniej mieliśmy Norwegów Niemców później Norwegów zastęp Paul zastąpili Brytyjczycy, bo taki duopol i te 2 firmy no jednak troszkę między sobą walczyły to się skończyło kilka lat temu Brytyjczycy się poddali sprzedali swoje udziały Niemcom i tutaj na tym rynku jakiś dużej konkurencji innymi biznesami np. jakimiś regionalnymi nie ma to są tylko wyjątki na mapie gdzieś tam na Pomorzu, jakie serwisy są 3 czy gdzieś na Śląsku ale, ale tutaj po siła i potencjał grupy Polska Press jest zdecydowanie ogromna i to właśnie docenia rząd prawa sprawiedliwości to przyjęcia planu moim zdaniem właśnie na tym opiera, a z drugiej strony właśnie druga informacja jest taka, że rząd przedstawił pomysł projekt to nowego podatku od reklam, tyle że nie jest to wyłącznie podatek cyfrowy, o którym mówi się od lat, które apeluje od lat, czyli oborze obłożenie podatkiem tych dużych amerykańskich korporacji cyfrowych, które m.in. przyczyniły się tych wielkich zawirowań czy kryzysu nawet w tych mediach tradycyjnych, ale są dużo szerszy, bo obejmie też polskie podmioty, które są dużo słabsze i często też w kryzysie przez ostatnie dekady ze względu na te wszystkie przemiany jest dosyć skomplikowana stawka, ale jedno rząd przekonuje, że teraz to jest potrzebne, żeby ratować pieniądze są potrzebne w czasie pandemii oczywiście tutaj oddam panu głos, ponieważ dobry jestem częścią tego tematu tak naprawdę, bo pracuje właśnie medium jak pan odczytuje gazety czy naczelni, którzy wypowiadali się jednak widzą w tym działanie polityczne i obawę, że jest to taki scenariusz węgierski, który ma po prostu bardzo osłabić te media z pana perspektywy jak to wygląda dokładnie tak ja nie widzę tutaj jedynie takiego działania związanego z aktywnością potentatów globalnych ono gdzieś tam w tej ustawie tej propozycji na razie ustawy gdzieś tam sobie jest, ale do tej ustawy dopisano jeszcze tyle innych elementów, które moim zdaniem jasno pokazują, że to nie chodzi tylko o to, żeby się dobrać w cudzysłowie do skóry głowy państwowi czy tego typu firmą, ale przy okazji może żeby, żeby utrudnić życie Axel Springer rani rasa Springer Agora i tym podobnym koncernom i zabrać jeszcze trochę tych pieniędzy, mimo że w tej chwili te firmy podczas pandemii naprawdę mają bardzo ciężko i wprowadzania takiego podatku w tym momencie moim zdaniem absolutnie skandaliczne nie na miejscu to jest w ogóle propozycja nieprzygotowana nie przedyskutowana idzie zdecydowanie za głęboko teraz konsultacje mają być jak rozumiem no dobrze, ale po co z tym w tym projekcie zapisano, że nagle mamy mieć 49% muzyki stacjach radiowych, dokąd ma prowadzić to to nic dobrego nie przyniesie to widz słuchacz ma decydować o tym, jakiego Radia będzie słuchał to się przenieść do internetu osobie weźmy pod kasę albo znowu zwróci się do firm typu Spotify inicjując, czyli znowu da zarobić gigantom, a nie naszym firmom skoro one będą zmuszone do dopuszczania co drugi piosenki wiązy w języku polskim to jest to jakieś idiotyczne rozwiązanie to oczywiście rząd władze przekonują, że podobne rozwiązania takie solidarnościowe są w innych państwach europejskich Niewiem czy potrafi pan się do tego odnieść tak szybko jeszcze mnie nie są dokładnie takie same to jest oczywiście znowu takie, a ci zrobią tak samo ci tam robią tak samo jest guzik prawda przyglądam się np. jak to wygląda w Austrii tam konkretnie 5% od przychodów z reklamy on-line i dotyczy to firm w obrocie rocznym 25 000 000 Austrii globalnym 750 000 000EUR czy to przypomina to rozwiązanie, które proponuje rząd w Polsce no nie no właśnie, więc nie mylmy oczu odbiorcom, a tamci też tak robią nie tamci tak nie robią tamci nie mają zakusów taki, żeby prywatne medium zabrać pieniądze, których i tak w tej chwili na rynku za dużo nie ma jeszcze być może wspomóc wspomóc media prorządowe, bo moim zdaniem tak to się odbędzie, a Coma decydować o rozdziale tych pieniędzy ma decydować 3 osoby z ministerstwa z ministerstwa kultury 1 osoba z ministerstwa i infrastruktury jeszcze 1 osobą, czyli tak naprawdę rząd to rząd będzie decydował, gdzie te pozyskane fundusze tzw. solidarnościowe będą pompowane czy dostanie to radio Zet czy dostaną to złote przeboje czy zostanie to proszę nie sądzę na koniec myśli pan, że ten projekt przerwano, bo już kilka razy miał się pojawiać teraz już jest myśli pan, że to prawo ma szansę czy jak czy potrafi pan przeszli coś zostanie pani powiem szczerze, kiedy w październiku The Economist pytał mnie korespondentka niemiecka pytała mnie możliwość właśnie taki repolonizacji to byłem miałem sporo wątpliwości mówię, że być może to jest do zrobienia właśnie takim trochę kuchennymi drzwiami jak się okazuje jest to możliwe, więc jeśli pani mnie pyta dziś czy jest możliwe, że taki podatek zostanie wprowadzone te mówię to jest skandaliczna ta propozycja skandaliczna w takim momencie jeszcze łupienie pieniędzy zabieranie tych ciężko zarabianych pieniędzy przez podmioty medialnej to prawie wszystkie podmioty medialna nie tylko cyfrowej tych dużych jest skandaliczne i źle by się stało, gdyby ta propozycja weszła w życie dziękuję bardzo, za komentarz dr Adam Szynal europejskiego obserwatorium dziennikarskiego Uniwersytetu wrocławskiego państwa gościem formację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA