REKLAMA

Skąd wzięła się koncepcja "syndromu post-aborcyjnego"?

Magazyn filozofa  - Tomasz Stawiszyński
Data emisji:
2021-02-06 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:44 min.
Udostępnij:

Czemu służy ten konstrukt? Jak daleko jest od wiedzy psychologicznej? Mit syndromu poaborcyjnego przedstawia Zofia Milska-Wrzosińska

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
i ostatnia tej soboty przed nami godzina filozofów Zofia Milska-Wrzosińska jest państwa gościem dzień dobry czy dobry dzień dobry państwu psychoterapeutka związana z Psycho z laboratorium Psychoedukacji właśnie niezwiązana założycielka laboratorium Psychoedukacji współzałożycielka współzałożyciel tak jest i na dobrze jak coś przeczytam na początek tej naszej rozmowy i poproszę o komentarz dobrze to jest fragment tekstu, który znalazłem w jednym z katolickich pism Rozwiń » polskich i ten fragment brzmi tak medycyna wyróżnia 2 zespoły rozpaczy pro po aborcyjnej pierwszy pije, kiedy termin angielski post aborcję, gdy stres to krótkotrwałe trwające do 6 miesięcy załamanie psychiczne następuje kilka tygodni po aborcji objawia się głównie bólami psychicznym fizycznymi dużo bardziej groźny jest PiS wprost aborcji sędziom jest to zaburzenie chroniczne wielu objawach najpoważniejszą konsekwencją aborcji jest bezpłodność nie wyczerpuje ona jednak listy zaburzeń somatycznych przy powtórnej ciąży u kobiet dotkniętych PTSD i PiS znacznie częściej niż u kobiet, które nie dokonały aborcji następują ciąża pozamaciczna przedwczesne porody zakażenia bakteryjne odklejenie łożyska ból fizyczny jest jednak niczym w porównaniu z bólem duszy chciałbym poprosić o komentarz psychoterapeutyczne do tego co właśnie przeczytałem, ale ja mam nadzieję, bo powiedziałem, że to jest klucz tygodnik katolicki, ale może jako sprzed 30 lat albo 40 nie jest kadrze już mówić dokładnie, kiedy to jest tekst to jest tak sprzed mniej więcej dekady, a na to już wtedy było wiadomo, że mimo prób wygenerowania takiego pojęcia jakiegoś próby umieszczenia go w świadomości społecznej dobrze jednak nic takiego istnieje ja mogę powiedzieć rzeczywiście na podstawie teorii, ale też z praktyki pracy z pacjentami przez pacjentka przez wiele wiele lat, że nie ma niczego takiego jak zespół aborcyjny czy postać fikcyjna, bo po polsku mówi czasem tak czasem tak, ale miałem wrażenie nawet zresztą jak dowiedziałam się, że to taki miał być temat naszej rozmowy to bardzo skoczyło, bo myślałem, że naprawdę nie ma o czym mówić nawet czekający pani sama zaczęłam przeglądać komisja może coś ostatnio ukazało się zmieniają znaną od lat perspektywę nawet poprosiłam swoją wspaniałą współpracownicy panią Rawską, żeby te sprawdziła, ale wyniki poszukiwań były podobne, czyli nic się zmieniło nic nie mimo załączyć 20 kilku lat, a jeżeli coś zmieniło ukazały się badania po raz kolejny pokazujący, że nie ma syndromu postaw ludzkich potwierdzamy wspaniałość Katarzyny Murawski oczywiście Hey i ona rzeczywiście wykonała świetną pracę przed tą naszą rozmową, bo zebrała taki taki no taki pakiet tych wszystkich najważniejszych stanowisk naukowych psychoterapeutycznych stowarzyszeń dotyczący właśnie tego domniemanego syndromu, ale ja się odwołuje do czegoś co także dzisiaj nieustannie w przestrzeni publicznej się pojawia w różnych prawicowych mediach zupełnie aktualne związane z wydarzeniami ostatnich miesięcy teksty przywołujące kategorię syndromu aborcyjnego znana katolicka rozgłośnia na ten temat robi audycję to jest cały czas w tym dyskursie religijnym prawicowym antyaborcyjnym cały czas bardzo powiedziałbym kategoria będąca w grze no właściwie to mogę tylko westchnąć co, zważywszy radio może nie będzie usłyszane, ale ja nie wiem jak mam na to reagować, ponieważ no to jest trochę tak jak byśmy nie zachęca do polemiki ze stanowiskiem, że od masturbacji dość wcześnie umiera albo mózg zaczyna umierać no pewne rzeczy naprawdę zostały zweryfikowane na różne sposoby akurat syndrom aborcyjny to jest kategoria, która pojawiła się jakoś chyba więcej, a w latach sześćdziesiątych i ona była bardzo mocno od razu nacechowane ideologicznie, ponieważ twórcy zresztą jeden z twórców był bez wykształcenia inżynierem jeśli pamiętam elektromechanik chyba nie czy każda inżynierem i on był też w takim bardzo zaangażowanym działaczem ligi antyaborcyjnych w stanach no im wygenerowano, więc pomysł jak mówi nos pewną intencją, żeby pokazywać, że jak kobieta usunie ciążę cierpi, ale cierpi nie dlatego, że ma poczucie, że dokonała takiego wyboru i ten wybór oczywiście każdy wybór w zasadzie ma swoje koszty i że ona jest gotowa do kosztów taki sposób znosić nie właśnie nie tak cierpi ona cierpi psychopatę logiczne, ponieważ zrobiła coś co niszczy prawa nie wiem ludzkie boskie biologicznych i w związku z tym doznaje przewoźnego cierpień i też idea była taka wtedy, żeby kobiety, które chciał usunąć ciążę, żeby one oficjalnie dowiadywały, zanim zostaną zakwalifikowane do lutego zabiegu, że grozi im bardzo poważne powikłanie o charakterze nawet psychologicznym psychiatrycznym i dopiero wtedy, że podejmował decyzję no i natomiast nie było natomiast żadnych dowodów, a teraz jest bardzo wiele dowodów na zrobione oczywiście badania szereg przez całe lata robiąc, że nie ma takiej jednostki syndrom posta policyjny czy po aborcyjny, bo najpierw mówiło się w Polsce podstawą oceny pod aborcyjnych jak próbuje powiedzieć on nie ma żadnego wiarygodnie empirycznego czy, żeby to było jasne to nie oznacza, że po decyzji po dokonaniu zabiegu usunięcia ciąży kobieta nie przeżywa trudnych uczuć może przeżywać, ale może mieć poczucie straty może być poczucie żalu, że tak się ułożyło, że taką decyzję podjęła albo, że płód był tak bardzo zdeformowany albo też dziecko zostało poczęte w taki sposób, którego nie mogę zaakceptować to może powodować, że cierpienie, ale to nie jest psychopatologii atomie syndrom to jednak medycyny, kiedy używamy słowa syndrom mamy na myśli jakiś rodzaj katalog w zamian rząd i uczucie smutku żalu od zaburzenia psychicznego to co nam próbowano przekazać co, że kobieta, która kobieta para, która decyduje się przecież to zawsze decyzja wyłącznie kobiety nawet rzadko kiedy decyzja wyłącznie kobiety to o tym, że właśnie można rozmawiać, bo o musi on dotyczy praw kobiet jak coś jest praw człowieka, a ta decyzja o usunięciu ciąży w takiej restrykcyjnie potraktowani jak ostatnio u nas nie miałoby mieć miejsce no ale w każdym razie, jeżeli kobieta dokonuje takiej decyzji to często jest to decyzja, która jest psychologicznie dla ani trudna wiąże się z trudnymi uczuciami, ale to nie oznacza, że w rezultacie następuje zaburzenie, które będzie trwało bardzo długo tak jak tutaj w tym fragmencie, który przeczytało się, o którym zaskoczeni, dowiadując się bierze te sprzed 10 lat w tym no więc, że to jest coś co 2 lata Otóż nie no zbadań jest takim analizom zresztą z ubiegłego roku wynika, że do badania w ciągu 5 lat tzw. badania podłużne czy kiedyś padało te same osoby, ale w ciągu dłuższego czasu no i uczucia związane z usunięciem ciąży w ciągu 5 lat, jeżeli były jakieś negatywne to one się zmniejszał przyczyn tych poza typowe uczucie, które się pojawiało później ciąży to było jak rozumiem, że to może w tej wiele osób jakoś urazić zaskoczyć oby to była ulga nie wyłącznie ulga, jakby dodatek w tym wszystkim słodko czy poczucia straty bardzo zależało od sytuacji kobiet natomiast uwaga występowała właściwie dość powszechnie, a i tak czy inaczej te uczucia w ciągu 5 lat zmniejsza natomiast to jest może ważne w kontekście obecnej sytuacji im bardziej kobieta postrzegała swoje otoczenie jako tak jak to badacze określali stygmatyzuje łące czy potępiające taką decyzję tym większy dyskomfort psychiczny przeżywał, czyli ja bym powiedziała tak, że jeżeli np. kobieta w takim otoczeniu, że w jej słyszę, że zrobiła coś bardzo złego, że usunięcie ciąży strasznym grzechem zabójstwem jak dalej to oczywiście wystąpienie negatywnych uczuć znacznie bardziej prawdopodobne niż, jeżeli ona przeżywa swojego otoczenia jako stygmatyzuje obcego, a także w jakimś sensie rzeczywiście może być także ona będzie przeżywała ona czy znowu powiedziała oni to rodzina różne rzeczywiście do ludzi stany psychiczne, ale po części, dlatego że jest to wywołany czy do tego przyczynia się otoczenie, które oceniającej restrykcyjny to jest bardzo ważne rozróżnienie, bo oczywiście to pojęcie syndromu aborcyjnego jeszcze w tym przytoczonym przeze mnie na początku fragmencie ubrane w szatę medyczną, choć to nie jest żadna zdefiniowana w jakikolwiek klasyfikacji oficjalnej psychiatrycznej psychologicznej kategoria no no właśnie wytwarza takie wrażenie, że mamy tu pewną regularność to znaczy, że to jest jakiś nazwijmy to na tyle na ile to w ogóle słowo adekwatne w odniesieniu do psychologii i obiektywne zjawisko, które pojawia się w momencie, kiedy np. do kobiet dokona aborcji i ono jako statystyczną prawidłowością jest do wychwycenia właśnie niezależnie od tych wszystkich kontekstów, o których mówi tymczasem raczej mamy do czynienia ze zjawiskiem w ogromnym stopniu indukowany kulturowo społecznie środowiskowo jeśli w ogóle nie jest takim a takim właśnie syndromem który, który się w taki sposób ujawnia, ale o to wszystko jak możecie jeszcze dodam tylko roczne musimy tutaj postawić musimy postawić przecinek tak, ale jeszcze jedno zdanie to bardzo proszę no mogę się odwołać do mojej wieloletniej praktyki jako psychoterapeutka i myślę, że miał okazję rozmawiać no nie przesadzałbym z tysiącami kobiet, które kiedyś w swoim życiu dokonała aborcji, bo do tego wrócimy po wszak o informacjach Zofia Milska-Wrzosińska jest państwa goście Zofia Milska-Wrzosińska wciąż z nami raz jeszcze dzień dobry dzień dobry państwu o tym dobra zaczęła mówić o tej perspektywie właz własnej praktyki terapeutycznej o tym, że jednak no i lata już prowadzić terapie i w swoim gabinecie zapewne wiele kobiet, które dokonały aborcji się pojawiało się pojawia i jak to wygląda z tej perspektywy to ono też warto powiedzieć, że to nie jest także one się pojawią z tego powodu prawda jest bardzo wiele kobiet, które rozmaitych powodów przychodzą na raczej nie, dlatego że są zaburzone, ponieważ nie jest także na psychoterapii przychodzą na osoby zaburzone wyłącznie wiele spośród tych kobiet ma swoje historie oświadczenie usunięcie wciąż i czasem się tak zdarzało, że to miało miejsce w czasie terapii czasami towarzyszyłam takiej kobiecie w procesie podejmowania decyzji decyzję bywały różne takie, żeby ciążę utrzymać taki, że wciąż słabo, ale czasami też to było coś z przeszłości co się pojawiało w jakimś momencie przy przeglądaniu historii życia kobiety i mogę powiedzieć, że naprawdę, jeżeli w ogóle pojawiało się coś co by się miało do mu tego pojęcia syndrom aborcyjny to właśnie co najwyżej takie zjawisko zainfekowania, czyli ja zrobiłem np. tak mówi pacjentka czterdziestoletnia ja jak miałam 22 lata usunęła ciążę miałam wtedy warunków i taką decyzję podjęłam właściwie nigdy nie myślałam, że to mogło być do decyzji zadowolony czułem ulgę no teraz mam męża dwójkę dzieci, ale zaczęła mieć bóle głowy trafiła do takiego specjalisty okazał specjaliści o rolnictwo terapeutą raczej jakimś samozwańczym nauczycielem duchowym i on powiedział jak opowiedziałam o tym swej przeszłości, że to może być tak, że w tym momencie to dziecko aborcja była powiedzmy tam grę w dwunastym tygodniu dziesiątym, że to dziecko teraz domaga się wysłuchać i ja zaczynam to bardzo przeżywać teraz czuję winna, bo jeżeli dziecko jest ono gdzieś tkwi magia wysłuchanie to zrobiłam coś złego czyli, jeżeli już do tego rodzaju mu przeżycia były były jakoś po stronie tych kobiet to takie, gdzie wyraźnie widać ktoś za indukowane ideologicznie jeszcze społeczny my tutaj rozmawialiśmy parokrotnie różnych klas terapeutycznych nurtach, które psychoterapii rzetelną udają ustawienia religia Rosję, która też często pojawiały w tych kontekstach naszych rozmów no i jedną z podstawowych figur jest tam właśnie aborcja i i te dzieci, które się nie narodziły tylko zostały nam zostały tak brutalny sposób pozbawiono możliwości pojawienia się na świecie i rozgrywanie psychologiczne aborcji przedstawianie właśnie jako czegoś co ma dalekosiężne skutki dziecko dla 1 pokolenia, ale dla wielu pokoleń jest tam po prostu chlebem powszednim w tym Szamański ujęciu, bo to w zasadzie bliższa jest tradycji Szamański aniżeli aniżeli psychoterapii, więc to jest przecież bardzo popularny nurt, który momentami tutaj uzyskiwał niezwykle duże zasięgi nie mogę tylko powiedzieć, że wszystkie przypadki takiego dyskomfortu, ale może nawet więcej cierpienia przedłużającego się w związku z dokonaną aborcję wiązały się z tym, że zaistniał czasami wiele lat później jakiś wpływ zewnętrzny to znaczy, że ktoś pokazał palcem powiedział to przez to co zrobiłaś natomiast, jeżeli nie było takiego wydarzenia aktualnie to kobiety mówiły o tym często jego trudnym doświadczeniu opisywały, dlaczego tak zdecydowały co na to wpłynęło, ale nie miało to w ogóle charakteru jakikolwiek przychód patologii co nie było także z tego powodu np. były w depresji mimo wyspać czy miały jakikolwiek objaw ni no charakterze psychotycznym no, więc można powiedzieć, że to jest taki no powiedział ideologiczny wypis z i on nie ma żadnego zresztą również ten to co zdecydowało się te straszne konsekwencje zdrowotne to też medycy dlatego nie potwierdzam i oczywiście, że każdy zabieg medyczny może spowodować jakiś rodzaj komplikując komplikacji powikłań tak usunięcie zęba też przepraszam za to porównanie, bo oczywiście to psychicznie słynnego natomiast pewien poziom ingerencji w ciało ludzkie zawsze się wiąże z jakimś ryzykiem prawda natomiast mówienie, że to w zasadzie bez wyjątkowo prowadzi do dramatycznych konsekwencji zdrowotnych sprawną i ja czasami właśnie tak się stanie wtedy w czyim interesie są kłamstwa są państwa to są kłamstwa, które są niepotwierdzone, a właściwie zweryfikowane przez wszystkie poważne źródła naukowe nad nim różne organizacje, które badały w sposób jednak dość obiektywnym, czyli jest jakiś powód najpierw myślałam, że taka, że tak musiałem trochę tradycyjnie męska presja, ale potem stwierdziłem, że właśnie dlatego też chciał powiedzieć tak chodzi o prawa człowieka prawa kobiet, bo przecież to nie jest tak, że to kobieta ma dziecko na skutek Niepokalanego poczęcia olejem z mężczyzną i często razem z mężczyzną podejmie taką decyzję, czyli to jest opresja wobec par nart jakaś ideologiczna presja wobec pary tak, żeby para układała sobie swoje życie najbardziej intymne myśli jakichś ideologicznych założeń no dobrze ideologii można zgłosić ideologii można w takiej czy inny sposób próbować w przedstawiać ludziom zachęcać, ale tutaj mamy do czynienia ze swą 8 naukowym w imię ideologii to wydaje się rzeczywiście bardzo dużym nadużyć jak to się przyglądać w ogóle tej całej historii związanej z o orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego najpierw potem publikacją tego osobliwego uzasadnienia napisanego językiem religijnym właściwie od początku do końca no jak na to patrzy właśnie z perspektywy gabinetu terapeutycznego z perspektywy osoby, która styka się z ludźmi, którzy przychodzą o tym, żeby przychodzą po to do siebie, żeby opowiadać m.in. różnych swoich trudnych doświadczeniach przeżyciach fantazjach lękach obawach niepewność Ciach et Cetera no to jest taka sfera niezwykle intymna tak jak powiedziałaś niezwykle wrażliwa, a tutaj w zasadzie dokonano naprawdę brutalnej inwazji na coś co przecież było tak, choć nazywane kompromisem to układem zbudowanym w ogromnym stopniu na warunkach strony katolickiej i poszło w stronę jeszcze takiego bardziej intensywnego fundamentalizmu, więc jak to właściwie z tej perspektywy swojej wygląda to co to co się w Polsce dzieje wokół kwestii aborcji ten gość może to słowo, który był 6 inwazja, że ona tutaj rzeczywiście obrazuje taki aspekt ważny tutaj to znaczy, że w tym jest coś w rodzaju zachowania przemocą Vega opresyjnego i dotyczy to na innym mniejszej sfery życia ludzi i to ktoś poza wielką złość, na którą zresztą dziś na ulicach myślę, że to jest wyjątkowo niefortunne oczywiście to już kwestia polityczna po co to było komu, ale na poziomie skutków psychologicznych jest to bardzo niekorzystne bardzo niekorzystny, ponieważ ludzie czują uprzedmiotowienie i podkreśla ludzie obojga płci nie tyczy tylko praw kobiet dotyczy praw pary dotyczy najbardziej intymnych aspektów relacji międzyludzkich no właśnie to jest zastanawiające, dlaczego akurat w tym momencie coś takiego się stało i czemu to właściwie ma służyć czy to jest wyraz przekonań o charakterze ideologicznym religijnym wyłącznie to jest wyraz jakiś pragmatyki politycznej no oczywiście nie wiemy tego możemy tylko domniemywać, ale jak na twoje oko to wygląda, jakby to interpretować to jest trochę spoza mojej sfery kompetencji, ale jak powiedziała tak to ma tak niewiele sensu psychologicznego powiedziała również tak niewiele sensu społecznego, że musi mieć jakiś ukryty zamysł polityczny, ale tak wnioskuje po prostu, dlatego że innych sensów nie widzę, więc takiego bym się doszukiwał, choć jeszcze mówimy to nie jest coś, o czym jako fachowiec mógłby się wypowiadać na tu oczywiście taką siłą niezwykle zaangażowaną w modyfikacja tego prawa i od lat lobbujące na rzecz zaostrzania prawa aborcyjnego, choć oczywiście zarazem też siłą, która wspierała ten kompromis w latach dziewięćdziesiątych tzw. jest kościół katolicki jest całą powiedziałbym alternatywną psychologią, która przynosi katolickie nauczanie bo kiedy spojrzymy na to od tej strony to tam mamy, toteż ta kategoria syndromu aborcyjnego też bardzo silnie obecna w różnych pismach katolickich chrześcijańskich i i mi się wydaje to bardzo ciekawe zjawisko wiesz, że mamy przecież w katolicyzmie w tej całej kompletnej propozycji kulturowo cywilizacyjnej, jaką kościół katolicki przynosi także alternatywną psychologię na coś innego mówi o ludzkiej seksualności mówi współczesna wiedza psychologiczna i seksuologiczne na coś innego mówi właśnie takich doświadczeniach jak np. aborcja jak homoseksualności różne inne takie kwestie, które są zapalne i przynosi taki rodzaj właśnie zupełnie alternatywnej narracji na ten temat myślę, że to wynika z takiej próby kościoła trzeba sprawdzić powiedzieć, że do kościoła konstytucji, ponieważ jak pewnie też wieś jest wielu księży, którzy myślą inaczej nie podpisaliby się choćby pod tym właśnie polscy takim uznaniem czy wiarą w tym, że syndrom aborcyjny no ale rzeczywiście kościół jako instytucja wygląda na to, że nastać rząd dusz polegający na tym, że coś można zatem nakazać albo rzeczy można zakazać w ogóle bez uzasadnienia no, więc wobec tego co nazwał psychologią czy czasem się mówić to jest społeczna nauka kościoła i społecznej bądź okolica Żyto są próby uzasadnienia czegoś co w świetle współczesnych badań, ale też myślenia i rozwoju społecznego kompletnie przestał być oczywiste, czyli no właśnie m.in. jest to kwestia aborcji, ale to jeszcze mamy serdeczny z tematów współżycie seksualne przed ślubem i właściwie jak uzasadnić, że to jest właściwe, bo kiedyś to było kanoniczne i prawdopodobnie wynikało z jakich aspektów takich powiedziałbym ekonomiczno-społecznych, że mężczyzna chciał mieć pewność, że dziecko jest jego no i wobec tego to współżycie seksu, ale i jego żona rozpoczęła z nim no ale wobec tego stworzono taki kanon, że kobieta powinna służyć życiu co mężczyzn nie było jasne, że czy też nie powinni wyraźnie było jednak dziewictwo kobiet było podkreślone no ale teraz, ponieważ już nie jest to o samo powiedzenie, że Wola, bo nie wolno nie wystarcza też próbuje szukać uzasadnienia jak gdzieś czytałam zaskakujący desant komentarz, że para, która nie współżyła przed ślubem zaczyna dopiero po tym, właśnie świętującym sakramencie swoje współżycie, że będzie ze sobą jakoś szczególnie swoją ona, że w zasadzie gwarancje takiego dobrego życia u aż do śmierci właśnie również seksualnego i Rze natomiast, jeżeli to siedzi przed ślubem to oznacza, że para nie panuje nad swoimi busami i to źle wróż no to jest oczywiście uzasadniła mocnej wiadomo, jakiego związkach między ludźmi się dzieje, ale to znowu taki kanał, który chciałby podtrzymać wysokie wiadomo dlaczego z perspektywą i dlatego trzeba szukać jakichś uzasadnień i czasem mają charakter psychologiczny i myślę, że syndrom aborcyjny to jest jedno z takich ad Hok na krok w perspektywie kościoła będzie wiadomo, że 10 lat 15 chwila, więc ad-hoc wymyślonego uzasadnienia, dlaczego nie usuwać ciąży skoro stało się to znacznie bardziej możliwe technicznie medycznie więc, dlaczego tak tego robić, ale nogi i uzasadnia się właśnie psychologicznie, bo m.in. dlatego poszczególne sprzeciwili się woli Boskiej niszczenie życia, który daje tylko Bóg tchnienie ducha itd. ale poza tym, że to jest niszczące psychologicznie i to jest coś, czego robić należy oszczędzić nawet, jakiej się wydaje czy jak parzy się wydaje rządzi dla nich dobre to oni wiedzą oni nie bardzo mają Ros i rozum, kto inny zje w imię tego rozumu jak ona to ta parafia zdecyduje kobieta potem się aborcji to będzie miało syndrom aborcyjny koniec kropkę co do okazania czyli, jeżeli my tego zakazujemy to zrobimy dla dobra ludzie po prostu sami siebie nie potrafi odkryć coś dla nich dobre ktoś inny wie i musi zadbać o to, żeby dobro realizować dzięki myślę, że uzasadnia psychologów co zrobić stąd biorą poważnie to się troszczymy o psychiczny dobrostan na świecie w pięknie to zinterpretowała podpisuje się absolutnie pod tą pod tą rekonstrukcją tego rozumowania w tej sytuacji, której dokonała aż tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę oraz no Zofia Nowicka dziękuję również psychoterapeutka laboratorium Psychoedukacji no to już była ostatnia rozmowa w tym programie, który wydawała oczywiście Katarzyna Murawska ja nazywam Tomasz Stawiszyński dobrego weekendu do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA