REKLAMA

Filharmonie wracają do gry

Interluda
Data emisji:
2021-02-05 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
53:22 min.
Udostępnij:

Czy widzowie wrócą teraz do filharmonii? Czy taka filharmonia jak przed pandemią ma jeszcze rację bytu? Na ile potrzeba doświadczania sztuki jest teraz silna?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Inter luda zaprasza Cezary łasiczka Cezary łasiczka dobry wieczór to jest program Inter luda pytają państwo na Facebook np. o czym dzisiaj będzie no właśnie to doskonałe pytanie można by odpowiedzieć niedawno czytałem interesujący artykuł o różnego rodzaju mitach legendach np. taki dotyczącej Walta Disneya, który rzekomo kazał się zamrozić czeka na dobry moment aby, aby zostać odmrożone, kiedy już Schleck na chorobę, na którą cierpią zostanie wynaleziony i zdaje się Rozwiń » historii także opowiada się o innych znanych bogatych tego świata, ale pomyślałem sobie, że dzisiaj to nie legenda jeszcze ma nieprawda być może pierwszy taki człowiek w ogóle w historii Radiofonii, który został odnaleziony to nie jest żart Szanowni Państwo państwa moim gościem jest pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia dobry wieczór panie dyrektorze dobry wieczór panie redaktorze dobry wieczór państwu czujesz się od grożą tak pan, że dziś na konferencji tak pan premier pan minister sportu kultury i Bóg wie, czego pani jest pełna nazwa ministerstwa oficjalnie odmrozić pana nie tylko pana także pan takim nie ozdrowieńcy, a odmrożeń sem czujesz absurd wspaniale no właśnie się, czując że, bo ciekawy myślę sobie także wczoraj już przyzwyczaił rok rozumiem, że początki były trudne co robić jak to czy nadawać nie nadawać nagrywać czy maseczki, kto będzie przerzucał kartki w nutach no i nagle okazało się, że już można prawie grać tak jak dawniej i co teraz lęk trema niepewność chyba wszystko razem szok niepokój niepewność sytuacja za kilka dni nie zmieni, bo to też bardzo możliwa, ale przygotowujemy się bardzo intensywnie do do kolejnych koncertów chociażby cyklu od dźwięki, które już niedługo być może na żywo, więc jesteśmy zszokowani, bo ta sytuacja pandemiczna rok temu złapała nas dosłownie na 3 dni przed koncertem urodzinowym od pierwszy, choć Sinfonia Varsovia w teatrze wielkim Operze narodowej odbywały się próby sekcyjne w połowie prób sekcyjnych poinformowano nas, że instytucje są zamknięte musiałem przeprosić artystów powiedziałem może iść do domu ale by ja mam wrażenie, że jest część osób, które zarządzają instytucjami albo w instytucjach różnych pracują nie tylko instytucja kultury, które mówią tęsknimy za tym co było czekamy na to powróci normalność czekamy na spotkanie ze słuchaczami widzami i no te wszystkie rzeczy ktoś opowiada takich momentach szczególnie się jakimś wysokim funkcjonariuszem instytucji, więc nie wiem czy usłyszy od pana tutaj parę słów szczerych takiej takich poza rolą tak powiem, ale nie ma pan wrażenia, że jest część ludzi, którym to odpowiada, bo musimy się część osób się tak jakby poczuł bezpiecznie w tej nowej rzeczywistości można inaczej funkcjonować i toteż swoje zalety, które pod jest to zupełnie nie poczuła się bezpiecznie wiem o tym doskonale podwoją Lach rządów nie wie o tym już poczuła się bezpiecznie, ponieważ Zostań w domu od 2 tzw. indywidualną pracę artystyczną, czyli świecą się do gracza siedzą w gaciach grają na instrumentach jest Super nie mogą siedzieć na sali prób w gaciach bo by pani pogonił chyba wie, jakie są niewielkie przepisy dotyczące stroju mimo wszystko nie przychodzimy w gacie do pracy mimo całego naszego szaleństwa bez gaci ale, ale i z pozoru w momencie, kiedy pandemia okazało się, że wcale nie ma mnie prasa dla nas dla, organizując życie, jakie są okazał się w tej pracy dużo więcej chociażby, dlatego że koncerty, które były zaplanowane trzeba było przełożyć trzeba negocjować umowy z dyrygentami solistami trzeba słuchać tych miejsc, gdzie będzie można hipotetycznie zagra, więc tak jak cały kalendarz pokrył się zawalił ostatni projekt zadając, który był w zeszłym roku był wyjazd przy końcu stycznia do nauki na tworzymy NATO francuski oryginalny szalony i muzyki jak też już we Francji już szansy odbył jeśli przy końcu kwietnia pojechać do Japonii zmniejszy się pojechać do Francji na wspaniałe festiwale mnóstwo koncertów, a magla Leeds zamknięcia co prawda nie było aż tak źle, ponieważ w lipcu byliśmy pierwszą jest to, która się otworzyła zrealizowaliśmy nasz festiwal Sinfonia Varsovia są miastu w namiocie przy wszystkich obostrzeniach to było wspaniałe obserwować słucha się znakomicie się dostosowują do obostrzeń wszyscy byli w maskach, ale naprawdę szczęśliwą żoną zobaczyć siebie nawzajem na takim się pamięta, że pan mówił, że nie mówimy namiot tylko pawilon, ale fajnie wrócić do namiotu namiot rozumie, że pan też się z tym pogodził, że to jest jednak namiot duży, bo duże, ale na wiele 100 i konstrukcja namiotu waha się, ale odbywają się koncerty nawet znakomita akustyka zupełnie przypadkiem przyszło w tym namiocie tak jest zgadzam się za to, że trzeba używać określenia namiot, ponieważ cały czas żyjemy tym, że już niedługo już kilka miesięcy ogłosimy przetarg na generalnego wykonawcy nasiono nową siedzibę, ale przede wszystkim na salę koncertową to niejedną wszystkich państwa jak ruszymy za 2,5 roku w pierwszych 3 wyremontowanych zabytkowych budynkach, gdzie będą 2 małe sale koncertowe wizja restauracja, gdzie będą przez edukacyjne to już nic nas nie od no właśnie był zawsze podziwiałem podziwia panu tak tak kij optymizm szalone i właśnie to mówienie o takiej przyszłości, która już się wydarzy za 2 lata za 3 za 57 rozumie, że to w zależności od tego co się wydarzy to są takie punkty, do których chce pan dotrzeć, a tymczasem ostatni rok to był rok, w którym gdyby cały świat został przez rany i dla większości osób nie mówiąc już instytucjach termin jutro za tydzień za miesiąc dziś znaczy w ogóle coś zupełnie innego nie ma już po rzeczy pewnych niema już umów, które się podpisuje tak jak kiedyś w tych umowach pojawiają się klauzule nawet mówimy tutaj zawodach w branży kultury, które historycznie podpisywało się na 234 lata do przodu jutra nie ma już zobaczymy co będzie jutro zobaczymy co będzie za tydzień i nie chodzi o jakiś planowanie polskiego rządu czy polskich władz na całym świecie, gdyby jutro znaczy co innego niż znaczyło rok temu, dlaczego zawsze podziwiałem, że pan mówi o tych o tym co się wydarzy za 2 lata za starają się to jest taka mantra czy pan rzeczywiście w to wierzy czy pan nie zauważył tego zmienionego świata czy czy ci co wierzę w to, ponieważ od wielu lat przekonuje bardzo intensywnie, że to sequele rozpoczynamy budowę jednak to ten cały proces przygotowania trwały w sumie kilkanaście lat najpierw szukaliśmy przestrzeni szukaliśmy działki no tak tak to wszystko wiemy, ale pandemia sars-cov 2 Gdynia, gdyby świat w ruinie nie wiadomo co będzie jutro nie wiadomo co będzie za tydzień nie wiadomo, kto wrócił, bo wypadek, gdy nie chce pana zniechęcać to jest także ja czytam całą masę różnych tekstu, który mówi o tym nie wiemy jak będą wyglądały restauracje nie chcę się takim, że będą inaczej stoliki stały tylko nie wiemy jak klienci, którzy powrócą w jaki sposób będą myśleć o restauracji czy to wciąż jest miejsce, w którym chcemy być czy to, że czujemy się zagrożeni nie zmieni sposobu konsumpcji może będziemy więcej zamawiać nie wiemy w jaki sposób będziemy uczestniczyli w kulturze na razie to są testy czy to 50% pozostanie nie, dlatego że rząd tak za dekret za rekrutuje, ale może jest także po prostu inaczej myślimy o pewnych rzeczach dlatego kiedy słyszę za 2,5 roku ruszamy tutaj za 5 lat za 7 lat wszystko będzie fajnie to takie mam wrażenie, jakby na ulicy Grochowskiej w Warszawie jakiś taki jak też ikon Silence gdzieś tam został opuszczony i na zasadzie, że kochanie nic nie stało to co rok temu właśnie jest dzisiaj, a sporo się zmieniło i zastanawia się np. czy ktoś zastanawia się jak zostaje się czy ktoś zastanawia jak będziemy myśleli o muzyce za muzyce klasycznej o teatrze o Operze za miesiąc za pół roku nie, dlatego że zmieniliśmy sposób myślenia ale, ale jednak co się zmieniło i czy Niewiem taka sala ma sensu nie inwestorzy przestrzeni biurowej w dużych miastach w małych miastach zastanawiają się w jaki sposób będzie wyglądała praca biurowa czy sens ma budowanie czy też inwestowanie wynajmowanie tych wysokich piętrowych budynków, bo teraz inaczej konsumuje tę pracę zastanawiam się czy dyrektorzy orkiestr instytucji kultury w tym pan zastanawiają się, a jeżeli tak to co z tym z tego myślenia wychodzi w jaki sposób słuchacze będą uczestniczyli w tej samej kulturze, ale w nowej rzeczywistości, bo bez względu na to czy obostrzenia zostaną zniesione czy nie to jednak mentalnie od myśli już trochę inaczej zgadzam się trwałego faktem, że sytuacja bardzo ciężko, bo mam pandemie umierają ludzie, ale to się, kiedy skończy rozpoczęliśmy, ale grypa nie skończyła gramy co roku grupa mamy co roku to nie jest tak, że to się, kiedy skończy może nie skończy może będziemy jechać na połowie sali przez najbliższe 10 lat skończy się są szczepienia będzie dużo gości przejdzie ta pandemia przy winna pandemia, ale to wszystko nie można ustaw z wierzby zaprzestać planowania tego długofalowego wyższe zbudował wspaniałą salę koncertową w stolicy tego państwo, że wszędzie sale koncertowe powstały w Katowicach we Wrocławiu w Gorzowie, bo wszędzie są wspaniałe sale no tak tylko na razie strony po nich ganiają to świat się, żeby braku brakuje myślenia o przyszłość nie absolutnie nie po aktorze, bo już w najbliższy piątek będzie można zagrać koncert i to dla publiczności za 50% w tej chwili tak bardzo niepewnej sytuacji dla 50% co oznacza, że później za kilka miesięcy opanowanej sytuacji dla stóp to co być może będziemy musieli siedzieć w maskach trzeba będzie słonie zdezynfekować, ale jednak wrócimy do sali zwrócimy, dlatego że istnieje wielka potrzeba wśród ludzi do wspólnego przeżywania piękna w ten sposób odbieram w tej chwili sprawdziliśmy przez ostatnich dość, że odbiór kultury spektakli teatralnych koncertów przez ekran komputera można to z nich przez jakiś czas, ale na dłuższą metę chyba nie panie dyrektorze tworzenie w tym rzecz albo w ogóle w tym, że aleja mam wiarę w to, że ludzie tak bardzo potrzebują, ale to się ma pan rację ma pan rację tylko tworzą wspólnoty jak, więc ja wiem chciał jednak wyjście musiał jednak przepraszam z szacunkiem wyszły poza te frazesy, bo to, że mamy potrzebę przebywania to nie jest żaden News tak mamy tę potrzebę przebywania chodzi o to w jaki sposób tę potrzebę wspólnego przeżywania realizujemy, jeżeli pan spojrzy na świat na tak wielki operę narodową ta przestrzeń przed wojną wygląda zupełnie inaczej była pewnie dzisiaj byśmy powiedzieli taką trochę prowincjonalną dziurą zapyziałą, która groziła pożarem tak, bo w takim stanie powojnie to ta odnowa teatru wielkiego opery narodowej wieloletnia sprawiła, że powstała przestrzeń wielokrotnie większa tak wielka, że ówczesne władze zastanawiały się może nie jest za dużo tak czy ona nie jest taka zbyt wystawne, jeżeli chodzi o trudną sytuację ówczesnej Polski tak dalej tak dalej no mamy wielką przestrzeń się tą przestrzenią jako zarządzać myślę sobie, że z 1 strony to jest świetna możliwość goszczenia w 1 czasie jakieś wielkie liczby widzów słuchaczy, ale z drugiej strony jest wyzwanie, bo trzeba sprzedać bilety trzeba tam przestrzeń ochłodzić to trzeba tę przestrzeń nagrzać trzeba tę przestrzeń obsłużyć to są koszty tak i myślę, że podobnie działają no podmioty, które raczej muszą się liczyć pan oglądać każdą złotówkę taki za, stając się czy wrócę do tych biurowców czy, jeżeli kupimy 10 pięter za 10 lat, bo pewnie tak długo się to wszystko buduje i podpisuje to to jest dobra inwestycja co mówią jakiś raport o trendach jak będzie pracowało 10 lat czy wciąż musimy mieć ludzi w budynku czy może mogą pracować w domu pewnie z punktu widzenia kapitału jest tanie, żeby pracowali z domu używali swojego sprzętu no bo to są koszty operacyjne ktoś niższy no, więc jeśli ja rozumiem, że możemy sobie opowiadać o tym, że ludzie potrzebują przeżywać, że przyjdą tylko świat się zmienił nie wiemy czy przyjdą, bo właściwie, dlaczego mielibyśmy wierzyć w to, że przyjdą na podstawie tego, że lubią przeżywać no lubią przeżywać, ale co się zmieniło jednak i i trochę o to dopytuje czy czy gdyby dyrektorzy instytucji kultury się spotykają mówią Super wierzymy w to, że ludzie przyjdą złamie się za ręce będzie Super nic nie stało Polacy nic się nie stało czy jednak mówić kurczy na całym świecie się rzeczy zmieniają instytucje kultury się zamykają z różnych powodów musimy być gotowi także na czarny scenariusz czy macie plan na czarny scenariusz czy macie przewidziany pomysł trzeba przewidziano strategię NATO, że np. za 5 lat ludzie jednak przestaną chodzić do dużych przestrzeni będą poszukiwali nie wiem mniejszych czy są jakieś plany czy to jest także kochały złą przeżywać na pewno będzie tak jak to wymyśliliśmy 10 lat temu w sensie odpowiedzią na pytanie pana redaktora jest fakt, że wasze rozpoczynamy tam są inwestycje dlaczego, bo nie będzie 1 sala koncertowa chaszcze sale koncertowe ta druga będzie już mniejsza od 4 miejsce trzecie świata będą małe sale po 150 miejsc przestrzeń edukacyjna być może właśnie fakt, że będziemy posiadali też tę olbrzymią salę koncertową wielki kubaturze i właśnie tym chłodzeniu i nazwania no na wymianę powietrza właśnie to spowoduje, że będzie można w miarę bezpiecznie przyjść do nas sami być może nie będzie szans na sprzedaż wszystkich biletów potrzeba się żyć, ale wszędzie rozstawić my na razie jako instytucja my jako Sinfonia Varsovia żyjemy w wojnie w wojnie w sensie budynków poza tym nie ma przy niema niema tej przestrzeni, choć słynnego namiotu wtedy by można było bez OC, które akurat w tym okresie pandemii znakomicie sprawdził, ponieważ to jest taka półotwarta przez się znakomicie rozszerzyliśmy widownie i koncerty były na każdym koncercie mieliśmy komplet słuchaczy i naprawdę wielu słuchaczy dzisiaj przyszedł nie mógł dostać, więc z obserwacji naszych wynika z obserwacji żeśmy wprowadzili w lipcu, że słuchacze chcą wrócić na żywo słuchać muzyki naprawdę Otóż nie obawiałbym się zaczął tego wszystkiego bać to trzeba zamknąć instytucje mogliśmy stwierdzić, że trzeba te pieniądze przekazać na szpitala, bo szkoły albo na lepszą organizację biur nie musimy w tej chwili spoglądać na to co się będzie za coś zjeść za 5 lat oczywiście przygotowujemy się do tego na różne sposoby chociażby to, że w okresie pandemii nie mogliśmy funkcjonować też dokonywaliśmy różnego rodzaju nagrań nagle okazuje się, że w 1 roku zrealizowaliśmy około 40 filmów z muzyką, które z Hollywood sprawia już tak to była bardzo intensywna czasach Czyżby końcówka roku poprzedniego w grudniu byliśmy w Lusławicach z zrealizowaliśmy 103 wielkie produkcje Tomasza Krzysztof Penderecki i w tym postępy mamy w tym roku będziecie nas mordować Beethovena w sumie tego Beethovena to niewiele chodziłoby o jakoś to za to stadionu w zlote za często bardzo wdzięczny tak, ale z cienko to powiedzieć, że sytuacja zmusiła do tego, żeby intensywnie przejść co sieci, że będę pokazywał się w internecie i nie tylko w tych przesympatyczny zestawienia, ale też był znakomity tylko na kilka kilka dni dlatego kiedy mózg 1 wyraz w swoim pokoju drugi muzyk gra w swoim pokoju PiS w sensie montuje z patrz film właśnie chodzimy dużo naprawdę wspaniałe produkcji sytuacja nas do rozmów zło tak jest niektórzy niektórzy z tym rozmawiałem mówili, że świetny pomysł, że czasem w czasie pandemii muzycy się nie podają, że właśnie nawet tam z domu coś nagrywają, a potem jakiś doskonały realizator albo mniej doskonały realizator dźwięku łączy jakąś rzecz, a inni mówili przecież to jest okropne, dlaczego nikt nie ma odwagi powiedzieć, żeby w ogóle zakazać tego to straszne to jest takie udawanie znaczy, jeżeli słuchamy muzyki to nie o to, żeby ona dobiega z 48 pokoi miejsc różnych jak i salonów łazienek przed pokoi, które w sztukę, w które tak są dziś połączone i my udajemy, że słuchamy oni udają, że grają właśnie dlatego wspomniałem rzucił pan tak ten pan tak, że to takie takie trochę oszustwo znaczy, że instytucja oszukiwał, że pracują mamy my udawaliśmy, że doceniamy nie dwukrotne to było straszne jak to było tak mimo wszystko chwytanie się tonącego w Zabrzu trwa, ponieważ coś trzeba było robić nie wiedzieliśmy wtedy dokładnie ile potrwa i co tak właściwie musi zrobić, żeby przetrwać, więc ja rozumiem te przy co właśnie rodzaju działania, że mocno w pokojach Złocień po jakimś elektronicznym programem w występują jako wręcz taka pomoc psychologiczną dla muzyka, który chciał grać dobrze, ale proszę zobaczyć panie dyrektorze zeszyt mówił proszę zobaczyć pan jako dyrektor instytucji wielokrotnie organizujecie przesłuchania, jeżeli np. dostępne miejsce tak rozumiem, że nie zapraszać muzyków, bo są fajni mili albo smutni tylko zapraszać ich, bo grają wyjątkowo dobrze również przesłuchania trwają wyglądają także ktoś gra za kotarą nie wiadomo, kto i członkowie orkiestry, oceniając czy jest na tyle dobry może wybitnym muzykiem, żeby dołączyć do świetnego zespołu rozumiem, że każdy z tych muzyków, którzy biorą udział to są muzycy, którzy jednak naciskają na jakość taki mówią zależy na tym, żeby grać w doskonałej sali, żeby akustyk zła akustyka była dobra, żebyśmy grali na instrumentach dobrych nastrojowych, żeby to, żebyśmy pracowali ze świetnym dyrygentem no rozumiem, że jakość jakość jakość tak to jest to co charakteryzuje orkiestrę to jest to co doceniają słuchacze, a tymczasem w czasie pandemii najgorsze co powiedzieli no jest nam, trudno więc zdecydujemy się na produkt muzyką podobny czy naprawdę niknie podział przecież to jest jakiś straszny oszustwo to co robimy to już lepiej naprawdę nic nie robić albo coś innego czytać książki występować, ale nie udawać, że gramy nie mówi się tu orkiestrze tylko tak bardziej ogólnie pytam panie dyrektorze jakość jakość jakoś tak nie było żadnej jakości co za jakość dowodzenia w związku z tym w związku z tym, że jakość mieliśmy zaplanowane przesłuchania mieliśmy otwarcie ma 3 równo do orkiestr i stwierdziliśmy nie możemy przesłuchiwać znakomitych muzyków czy komputer przesunęliśmy przesłuchana my mam nadzieję, że się odbył, że to będzie mógł je zrealizować, bo faktycznie wisi kurtyna i faktycznie nawet ścieżka od drzwi do miejsca, gdzie stoi muzyk jest wyłożona wykładziną żeby, słuchając nie wiedzieli, że droga kobieto mężczyzna ci w takich butach czy mamy dosyć takie restrykcyjne zasady przyjmowania wniosków do jest jak już jest pod jeszcze przez przyspieszy do okresu próbnego, a drugi rok okresu równego Otóż później dla bardzo bardzo długo to co panią efektem tego 100, że przyjmujemy naftowy szanowanych muzyków wielu z nich może spokojnie stanąć przed wpisem zagrać solo soki są czymś bardzo szczycimy też wykorzystujemy taką sytuację z, zapraszając muzyków opisowy do tego, żeby grali w składach kameralnych do tego, żeby występowali pod jest to właśnie zawodu jak już, więc zgadzam się, że te wszystkie takie doraźne sytuacje, które były na początku pandemii one były niezbędne do tego żeby, żeby się załamać, ale później trzeba było wejść już zupełnie innego rodzaju sytuacji proszę zauważyć, że 6 silników realizowanych przez muzyków tak ad Hok tak to Semi amatorską już Patrycji Matusz wspomnienie 200 nauczyliśmy się pewnych rzeczy składamy wnioski do miasta do ministerstwa finansowanie oczywiście sfilmowanie koncertu nagranie kosztuje o wiele więcej niż po prostu zrealizowanie nowego konceptu z po to jest ja myślę, że one zdarzają się, więc okazało się za mało, bo musiał uczestniczyć w tej farsie być może tak szczęśliwie nas załamał nie było tam jak w kabinie słyszał w takim przypadku, ale panie redaktorze to optymizm jesteśmy właśnie w tym dniu, kiedy ogłoszono, że za tydzień będzie można spotkać na koncercie przez rewelacyjną wniesie nie mogę doczekać panie dyrektorze, a skąd pamięta pan ten moment, kiedy pan zdecydował, że swoją przyszłość zwiąże pan z muzyką i to jeszcze klasyczną wydają się co się wydarzyło przejmujemy urodzenie miesza aż to zupełnie absurdalnie, ale czytałem, że Trybunał Konstytucyjny o tym pisał ostatnio rozumiane życie poczęte jak życie poczęte pani już za zainteresował przed poczęciem trudno, żebym mogła wspominać mała dziewczynka zobaczyła na plakacie, że da o sobie Yehudi Menuhina legendarni dla niej absolutnym Bóg, więc uciekła ze szkoły w przerwie, żeby się dostać na, żeby pasy jest ważna i wtedy, słuchając rozkochuje się w tym wieku w tym jego artyzm obiecała sobie jak będę miała dziecko musi, więc w rozwoju ziem proszę sobie wyobrazić został zmuszony DAF później proszę sobie wybrać po wielu latach w tej samej scenie jej syn stoi na scenie razem wychodzimy na i tak też właśnie stało, więc przeżyć decyzja przyznaje się nie była to moja decyzja mało zarabia musi się liczyć na fortepianie nie słodzi następnie na klarnecie niestety miesiąc to został tylko wspaniały instrument smyczkowy największy kontrabas konta oraz gdzie można było nasze państwo nauczyć zdać egzamin na uczelniach, a się jakoś poszło egzamin do łez, czyli rozum został zmuszony do tego, żeby się muzyką zająć szczerze to ja jestem jak dziś piątek, który piątek miesiąca chyba nie 5 pierwszy piątek miesiąca jest pierwszy piątek miesiąca panie dyrektorze także bardzo proszę szczere tylko szczere odpowiedzi są to się za co nas na początku 2 za bardzo lubię ciszę, lecz nie buntował się pani tę metodę w budynkach zaułkami stanowi stanowego po polega na klawiaturę muszę też są cytowane listy powtarzasz wszystko za przedmiotami zawody, więc ja wtedy przez zdarzyło się płacić w radościach wykonywania muzyki na początku było ciężko tutaj tak jest intensywna praca dla młodego człowieka, który chce coś osiągnąć w muzyce proszę sobie wyobrazić, że dzieci ci muzycy tego 0605. szóstego roku życia po prostu bardzo ciężko pracują tak straszny przyznaje się na rząd musi zaproponował mi się z powiem panu co jest jeszcze gorsze, bo pan zaczynał od fortepianu prawda tak jest potem klarnet tak jest na końcu kontrabas co tak do trasy także myślę, że i fortepian klarnet to są takie instrumenty proszę protestować jeżeli, jeżeli się mylę to są takie instrumenty właściwie naciśnie pan 4 klawisze czy dmuchnie także w razie jednocześnie tutaj Paluszek tu i tam jakieś większe wydobywać jakieś dźwięki, które układają się coś już prośmy sprawę można powiedzieć, że zagranie jeszcze kotek jeszcze kod nie widać już wlazł kotek na płotek no to właściwie może to zrealizować na pierwszych zajęciach prawda, a tymczasem kontrabas myślę, że takim instrumentem, żeby się wydobyło coś co przypomina cokolwiek no to jednak trzeba poświęcić trochę czasu, czyli właściwie kontrabas powinien być tym instrumentem, który z przysłowiowym gwoździem do trumny który, gdyby no nie szły na fortepianie nie szło mi na klarnecie i nagle jeszcze ten fordy kontrabas, których na, którym nie ma opcji, żeby coś by się wydarzyło w ciągu pół roku co najmniej przyznaje że, że zaczynają zgoda na to pytanie nie da się w zakresie fałszywej nuty, ponieważ takie by te noty są ściśle zestrojone i one tam są co nie oznacza, że to nie jest wielką sztuką, żeby zagrać na fortepianie cokolwiek zakresie to 5 naprawdę trzeba trzeba dużo ćwiczyć z klarnetem jeszcze mam chyba 2 klarnety swoje kiedyś przyniosła wypadł tak to natomiast próbował zagrać to takie łatwe nie to jest niezwykle skomplikował 730 Forte piano Week klarnet SPP i kontrabas i zrobimy zawody i wtedy wspólnie zagramy dobrze, skąd za pasem z każdym smyczkowy instrumenty jest także, że nie wystarczy ktoś kiedyś prześmiewczo odpowiedział na pytanie co zrobić tak też przy tak wspaniale grać, żeby nacisnąć odpowiedni palec w odpowiednim miejscu odpowie wnosi o to niestety nie wystarczy potem już można z ponad 100% dlatego są szkoły podstawowej muzycznej Akademii uniwersytety muzyczne, żeby tak się tego nauczyć, ale nie wystarczy toczyć się technicznie jak te palce układać i tylko włącznie z wyższym od ja myślę, że rzeczą, która niewyobrażalnie istotna w muzyce jest wyobraźnia najpierw trzeba sobie trzeba sobie wyobrazić ten dźwięk rozdźwięku w następnych do niego dążyć, bo muzyka nie jest niczym innym niż językiem co najbardziej uniwersalnym językiem do tego by opowiedzieć co się przeżyło Rysiek się zakochał znienawidzić dużego okradziono czy czy wreszcie zobaczą wspaniałe drzewo z no ale cóż każdy się to wspaniałe sprawy w życiu by rozszerzyć są wyobraźnię gra 5, ale jeżeli użyjemy metafory panie dyrektorze, którą zaproponował NATO to spójrz to idźmy dalej tym tropem bo to by oznaczało, że pan o swoich przeżyciach mówi słowami innych, czyli że nie używa pan swoich słów, żeby powiedzieć o tym co się pan wydarzyło tylko do tego, żeby opowiedzieć co się panu wydarzyło używa pan słów Chopina Pendereckiego, czyli używa pan właściwie z języka innych ludzi do tego, żeby mówić o tym co się pana życiu dzieje to straszne są też straszna absolutnie absolutnie nie zgadzam absolutnie nie zgadzam, gdyby było tak jak pan dyrektor pan redaktor wspomniał przed chwilą to wtedy wszelkie wykonania koncertu Chopina czy wszelkie wykona koncert Beethovena czy wszelkie wykonania koncertu skrzypcowego Weinberga brzmiałyby identycznie, gdyby każdy opowiadał tylko i wyłącznie tymi słowami, ale nie każdy nie ochroni klasyczny sama czasami brzmią inaczej nie nie tylko wystawcy noty zagrać te, które są zapisane właśnie ta interpretacja daje szerokie pole ku temu by również wspólnie z kompozycji no dobrze mi słowa dobrze wiadomo pisze no to już mówię to byśmy sobie nie wielką improwizację proszę się wybrać na 15 spektakli teatralnych to wciąż jest są te same słowa one są inaczej akcentowane i nie różni aktorzy inaczej rozkładają akcenty inaczej biorą oddechy, ale to są wciąż te same słowa i proszę sobie wyobrazić, że przychodzi do pana przyjaciel zmartwiony i mówi pan mówi drogi przyjacielu co się stało mówi z Litwą Ojczyzno moja ty jesteś jak zdrowie ile cię cenić trzeba, ale słuchaj stary coś pijany jesteś powiedz co się stało artylerii Ruskiej ciągną się szeregi prosto z długą czarną kolumną jako morza brzegi, ale powiedz co się stało oczywiście taki smutny nam strzelać kazano no przepraszam bardzo do komunikacji wybiera pan teksty, które zostały stworzone NATO jak uczą o emocjach o tym co jest w życiu ważne, kiedy używa pan języka to jest to jest pana propozycja używa pan języka, który stał zapisany przez kogo innego co z tego, że pan inaczej akcentuje skoro słowa są nie pana 6 w muzyce ta możliwość interpretacji i chyba też jest wiele też trzeba, bo nie ma słów nie ma tej w dosłowności dalej przez panów, że są te słowa, że noty są ofiarami nocy zapisane tylko część naprawdę mamy niemożna nią zająć inaczej nie mniej ni więcej trzeba tak jak zapisał ktoś inny nie powinniśmy traktować muzykę jako instrument do odtwarzania zapisanych dźwięków, bo to nie jest artysta wtedy to być może dziś ziemie na każdy dyrygent naprawy języka, ale naprawdę to przestrzeń w tych samych zapisanych nutach, dlaczego możemy się zakochać w ostatnim nagraniu wariacji kolb bydgoski ile w ogóle da nie zasadnie wpierw potrafimy się za w pierwszym wpierw, bo to pierwsza, że szybkie suchy młodzieńcy nie dostaną właśnie dlatego właśnie dlatego też kawał życia przez kawał życia i wreszcie wreszcie potrafi coś opowiedzieć spokojny sposób w nostalgiczny taki, że można oszaleć 2 ja jestem fanem pierwszego i w sumie całe szczęście bez myśmy różni właśnie tak dużo się nie tylko objawia sposobie wykonywania otworów alei w odbiorze tych utworów dlatego muzyka ma tak wielką siłę dlatego proszę państwa, że nie zapominać, że nie tylko słuchanie płyt winylowych płyt CD czy przez komputer, ale przeżycia na żywo rządowy wibracje od daty chce, żeby spojrzeć dookoła siebie przy tych ludzi są również zachwyceni test nie do przebicia wrażenie naprawdę dobrze to idę dalej tropem tych metafor, które pan proponuje, jeżeli muzyka na żywo to jest to o co chodzi to jaki sens nagrywania płyt, kiedy muzyk właściwie mówi to samo za każdym razem, bo któż nie da niczego zmienić nigdy Moskwie mówi nam to jest nagrania mechaniczne to jest nagranie mechanicznej zawsze tak samo już się nie będą ani zmienić coś zarejestrowane ja myślę, że jest sens nagrywania utworów jest, że wyróżnia 3 nagrywali utwory we tak, ale mówi o tym samym życiu brakuje tych artystów nie ma, a teraz możemy sobie otworzyć nagrania wczesne ich Yehudi Menuhina chociażby tego Glena GULDA zobaczyć jak oni mieć, bo właśnie co oni chcieli przekazać oczywiście to jakiś substytut bardziej słuchamy na słuchawkach przy jakiś przewodnikach takich mamy amatorski to niema tej głębi dźwięku w chaos nie ma jak idziemy do sali koncertowej i nie tylko usłyszymy etycznych, ale po prostu czujemy fizycznie odczuwamy, więc sobie to wtedy mamy szansę na jakieś przeżycie transcendentalna oczywiście muszą być spełnione pewne warunki musi być salą się na turystyce musi być środki w sektorze przygotuje musi być wyższy dyrygent, który ma wizję i wyobraźnie i chce coś wspólnie zrobić z muzykami i wtedy jak to się wszystko połączyć do tego dodamy świetne światła to wtedy zapamiętuje się takie koncerty do końca życia, jeżeli nie łączy dlatego warto, a jeżeli się nie połączy łączy to wychodzi taki zwykły końce, bo się na sali, która nie jest do tego przystosowana albo dyr, którego zaprosiliśmy no akurat nie był to jego najlepszy dzień albo repertuar, który został wynegocjowany mówi za bardzo leży i wtedy też takim stepu koncert i wtedy czy przyzwoitość nakazuje wtedy refundować biletów zwracać pieniędzy za lata no tak, ale też przez przez cały czas wykonanie artystyczne działania, które ktoś pracował czasami kilkadziesiąt lat, bo to, że widzimy słuchamy muzyka na scenie miał nie oznacza rząd tylko, żeby się przygotować do tego koncertu spotkał się 3× w gronie 60 osób jest utwór nie ten człowiek musiał pracować na to przygotować się czy kilkadziesiąt lat 100 z co refundację, bo uważał natomiast zwracał uwagę szczególnie dla osób, które nie jest bardzo uważają, że mogą słuchać muzyki klasycznej trzeba wtedy pójść na dobrą jest cudownym psem zdrowym dyrygentem, bo wtedy nie ma żadnych wątpliwości słuchać muzyki czy nie ona po prostu jest ona ogarnia człowieka 3 może się zanurzyć w tym i to jest przeżycie nie do publicznej, ale niestety nie mogę uciec chyba chciałbym, ale nie mogę jednak uciec od takich powiedziałbym zagadnień ekonomiczno-społecznych no bo chociażby w naszej rzeczywistości polskiej i kiedy mówimy o potencjale zaistnienia takiego zjawiska, które pan mówić, że jest świetny dyrygent świetna orkiestra świetny repertuar świetna akustyka to oznacza, że przeciętne obywatel słucha mieszkaniec nie ma szans zdobyć biletów albo po prostu zwyczajnie nie stać, czyli to, o czym pan mówi jest świetnie brzmi tylko znowu mówimy o tworzeniu świata dla elit bo, czyli elity, które na to stać albo, które mogą stać, bo mogą sobie na to pozwolić po prostu finansową albo, które mają dostęp do biletów mogą przeżywać te uniesienia emocje, a dla pozostałych jest jakaś pula tanich biletów oczywiście nie wszędzie nie zawsze, ale mam wrażenie, że to jednak jest pewne taka elitarność, która no to w daleko od tego, żeby te najwspanialsze przeżycia tych panów trafiały jednak pod strzechy no tak ta elitarność muzyki klasycznej dostęp do do muzyki co słyszałem, że sporo zależy od takiego nastawienia od misji, którą się pełnić poprzez muzykę czy chociażby, kierując instytucją kultury, bo jeżeli są założone my sobie założyliśmy, że muzyka dla każdego autentycznie tak jak oddychamy to mamy prawo do czystego powietrza nie zawsze udaje tak uważam, że powinniśmy mieć prawo do znakomicie wykonywanymi mózg nie zawsze da redaktor powiedział o nie zawsze się to co pan redaktor powiedział o elitarności, żeby nie wiem na bardzo słynnego pianistę normalny obywatel z Pragi-Południe nie przyjdzie właśnie został tak to państwo sobie filharmonicy Berlińscy, ale wierzę, że pojawia się filharmonicy Berlińscy i co, jakie szanse ma zwykły człowiek, ale ja cie żali się inny przykład podać, bo ja zaproszę filharmoników berlińskich natomiast w zeszłym roku, lecz zaprosiliśmy teraz jednego z absolutnie najsłynniejszych państw świata Aleksandra Antonowa, który wydał też wspaniały konkurs Pianistyczny imienia Piotra Czajkowskiego, który kilka dni wcześniej grał w holu Filharmonii w fazie kilka dni później tak w namiocie nie wmawiać ona zagrał bilet wstępu 15zł, więc ile jest na ile miejsc dostępnych, a ile jest dostępnych, bo wszystkie prezenty no ale inne ile okresie to było w tym okresie między pierwszym zamknięciem mat Iza, czyli ile jest dostęp bardzo ile miejsc tak 252 to dokładnie to wykłady o tym mówię, że żyjemy w świecie, gdzie finansujemy wysoką kulturę Alona trafia do do elit i uruchomienia zostanie to tylko to jest także ta inicjatywa jest oczywiście świetną inicjatywą i sza oba tylko, że to jest taki nie ma nie mówię tutaj orkiestrze Sinfonia Varsovia Sinfonia Varsovia często bierze udział organizuje takie wydarzenia, które są dostępne właśnie dla wszystkich często są to wydarzenia bezpłatny darmowe albo jak szalone dni muzyki no bilety są po tam kilka złotych to naprawdę trudno znaleźć kogoś kogo na to nie stać, ale mówię to szerzej o pewnej polityce kulturalnej także najlepsze z najlepszych to czy pan mówi się zachwyciła, słuchając pana tylko okazuje się, że to jest dostępne tylko dla wybrańców i nawet jeżeli się pojawi wybitny pianista to dostępny jest 200 biletów, gdyby nie było pandemii dostępnych byłoby 400 biletów a gdyby było, gdyby była już gotowa nowa sala kontratak wołowych prawie 2000, więc dobrze ile takich wydarzeń było w roku za 15zł samymi wybitnymi postaciami jedno 2 jedno kwartale to, że pracujemy nad niebo, gdyby również to nie zaś Panattoni zarząd po spot pod pana adresem tylko rozumiem, żeby instytucja funkcjonowała to trzeba też, gdyby tworzyć różne widełki cenowe także musimy mieć jakiś z sekcji VIP itd. tak dalej mam wrażenie, że po prostu 1 to jest jedno z barier tak czy dostęp do do kultury wysokiej, jeżeli mówimy o dostępie do kultury wysokiej to no niestety wysokie ceny biletów ograniczona liczba miejsc na ten najlepsze wydarzenia oznaczają, że na żywo niewielu z nas na to stać tutaj oczywiście pewnie właśnie sprawdzają się płyty, które można kupić za kilkadziesiąt złotych sobie słuchać, a dno zjem no ale no to nie jest to czy pan mówi Uznam ska hałaśliwe dlatego jestem bardzo szczęśliwy, że już w przyszłym tygodniu będą mogą to wcale się potwierdzać my też będziemy mogli grać dla państwa żywo co poza swoją siedzibę ma dokonania to może to być w lipcu sierpniu ale, ale winy przez się i przy tych wszystkich Parlera problemach, które pan staje się pan starał się doświetlić tutaj i tak pozostaje sytuacja, że końce wreszcie będziemy mogli na niego pójść cieszyć się z widoku muzyków i cechy by spotkać się na nowo, bo jesteśmy tego bardzo spragnieni ja absolutnie jestem przekonany, że słuchacze przyjmą chociażby to otwarcie w tej chwili muzeów galerii nagle okazuje się kolejka do muzeum Narodowego stawia bowiem przestrzeń miasta potrzeba jest ludzie żaden wielu stron nie zabije Niewiem, ale wzięte z kolejki widziałem widziałem też kolejnym widział też kolejki do mięsnego widziałem też kolejki do aptek do dużo kolej widziałem to, że jest kolejka to wcale nie oznacza pragnienia to do znaczy naczynie umorzenie jest nie wychwalają pod obłoki wszystkich miejsc, do których stoi kolejka widział do kolejki dokonaliśmy karni też a, ale wychwalają pod obłoki to, że ludzie są w sensie ludzie mają taką potrzebę są wrażliwi są spotka, dlatego że tak niewiele ma sytuacji kiedy, kiedy mogą być jako wspólnota wokół czegoś pięknego, że ktoś do nas przychodzi mi nie pytam czy głosował na takiego na innego nie głosują na jeszcze tego brakowało okazji szczerze, ale najważniejsze, że przychodzą jak o sobie znać w razie i właśnie sobie tego nie wyobrażam tak proszę sobie tego nie wyobrażam, ale tu udaje się na Grochowskiej budować wspólnotę wokół piękna, żeby ją rozszerzać potrzebujemy większego instrumentu, którym w już za kilka lat sala koncertowa, więc ja jestem optymistą absolutnym i posłanek, że zbudujemy te same i pod tym względem, że słuchacze będą przychodzić będziemy wszystkich państw indywidualnie bez czy też sami to będzie przeżycie dla wszystkich wspaniały mamy znakomity projekt zapraszam wszystkich państwa na stronę Sinfonia Varsovia centrum kropkę PL, gdzie można, kto wymyśli taki adres zasad, kto wymyśli taki długi zresztą tego nie da się pisać bez błędu, ale panie redaktorze słowo wypowiedziane pana audycji są Siechnice przekonałem się o tym wielokrotnie, więc myślę, że ktoś będzie się należy, jeżeli jest tak jak pan mówi to oznacza, że każdy zrobić błędu, bo tak właśnie powiedziałem wystarczy wpisać Sinfonia Varsovia cała wyskoczy znakomicie nad czym nie kibice problem żadnego na dobrze czy on nadzieję, że pan tak przeżywa koncert ma się zaznacza jak będzie nowa sala osobiście nie dość wcześnie, żeby mógł osobiście przekonać pana redaktora do tego, że na, że ten odbiór muzyki na żywo jest absolutnie bezcenne chcemy budżet państwa jest bezcenne, bo nie jest bezcenne to znaczy był na takich koncertach, gdzie np. solista Skrzypek, jeżeli dobrze pamięta chyba com koncert w teatrze wielkim Operze narodowej nie jak to ująć tak bardziej artystycznie, że może wybrał taką nietypową interpretację albo może powiedzieć wprost po prostu fałszował, a tak się zdarza minister pamięta pan ten koncert RPP Motak pamięta to nawet się też nowy kąt no właśnie Sinfonia Varsovia obwód chciałem pójść takim tropem naszego historycznego koncertu pierwszego używa uważanego jako jako rozpoczęcie istnienia od kiedy Sinfonia Varsovia większym składzie w 1984 roku, kiedy to Yehudi Menuhina zagrał ze swoim studentem Londyn sianem i dobył dowód wspaniały koncert pomyślałem sobie, że po kilkudziesięciu latach trzeba zaprosić tego studenta na finał już dojrzałego artysta był on zagrał ze swoim studentem no cóż, ale przeszliśmy przez ten koncert zagraliśmy wiele koncertów z takim mieszkańcy, którzy grają bardzo często wspaniale, więc chociażby taką chińską przeszła do przypadku ja Pietrowa za kilka dni będzie premiera albumu, który wspólnie z nagraliśmy muszę zmartwić pana doktora koncert Ludwika van Beethovena na skrzypcach nie jest weźmy Beethovena nie pan nie martwię Beethovena i cieszę się, że np. w tym roku wychodził czy też są przypominane różnego rodzaju nagrania albo takie mniej znane utwory to świetnie to to myślę, że na tym poziomie nagrań to jest w ogóle cudownie, że pojawiają się pojawia się dużo także to w ogóle pani Maria bardzo cieszy dziękuję za Beethovena jest taka by to po nowelizacji w tym roku zasiać prezentacja z opóźnieniem, bo to wszystko miało przecież w zeszłym roku no tak z powodu pandemii tęskni pan zaczął kontra basem w sensie tęsknię no i co pan robi w tym kierunku rzecz się na koncercie patrzy pan dla mam wspaniałą asystę kontrabasu już kilku kolegów znakomity instrument udało nam się kupić, ale pan pan, bo przecież wybitnym kontrabasistą to nie jest tak, że pan grał pan był wybitnym kontrabasistą tak przynajmniej na mieście mówią nie mogę tak o sobie powiedzieć sam, ale i tak bym bardzo miło wskazał, że w tym okresie, kiedy grałem na konta się tak przyznam się do tego, że to był taki czas, kiedy na scenie czymś absolutnie wolne i fakt, że trzymaliśmy w ręku mogą współtworzyć wspaniały że, którym publiczność było myśleć co ta chwila dawała mi absolutną wolność szczerość wyrazu teraz panuje zniewolonych przez muzykę w nieszczęściu zwołał nie nie czuję się zniewolony, ale nie zawsze mogą być wszystko chciałbym powiedzieć w tym sensie, że tyle różnych ograniczeń sytuacja na scenie przez kontrabas naprawdę wszystkim państwu bardzo polecam taką próbę szczelności granic na instrumencie to jest absolutnie cudownie się również panie dyrektorze co was stoi w moim biurze rozumie tylko po prostu pośredniego podejść pod Moskwą to panie dyrektorze 700 nie będę pana namawiał, żeby pan do kontrabasu potrzeb, ale chciałbym pana namówić na coś innego, bo pan jest optymistą to się bardzo panu podoba i pomyślałem sobie, że wracając do tej elitarnej sieci muzyki klasycznej, żeby może pan jakiś taki rozpoczął ruch ferment świecie menedżerów kultury szczególnie tej kultury wysokiej, żebyście sobie usiedli w gronie koleżanek kolegów i zastanowili się co zrobić, żeby jednak ta kultura wysoka to krem Dela krem to najlepszy koncert tak jak pan mówi najlepszy koncerty z najlepszymi orkiestrami wykonawcami dyrygentami najlepszych instytucjach kultury były dostępne dla wszystkich albo dla jak największej liczby wszystkich po rozumiem, że jak się ma towar wyjątkowy to nie chodzi o to, żeby sprzedać za 5zł i to, że tam udostępni 5 biletów, toteż nie o to chodzi, ale rozumiem tego się nie da zrobić już za tydzień, ale myślę liczę na pana powiedziałbym, żeby może pan rozpoczął jakiś rozmowy, chociaż na ten na ten temat nową wszyscy finansujemy ten kultura wszyscy się dorzucamy, kiedy wchodzi to co do czego to wszystko co najlepsze dostają ci co zawsze dostają co tam wchodzą bez kolejki na szczepienia tak dalej chodzi o to, żeby no właśnie to, o czym pan tak pięknie mówi, żeby było dostępne także dla tych, którzy muszą czekać na swoją kolejkę wiem, że to nie podniósł nie wydarzy jutro i chciałbym żeby, żeby jednak ktoś rozpoczął te działania żebyśmy, żebyście powiedzieli sobie Słuchajcie skoro tak pięknie potrafimy o tym mówić to zróbmy coś, żeby naprawdę można było uczestniczyć w tych wyjątkowych wydarzeniach koniec cytatu wspaniale powiedział panie redaktorze bardzo cieszy, że pan powiedział my już to właściwie robimy ale kto robi, że jest zamykana prawda nikt tego nie robi to przeciw, ale przecież sam pan też sam powiedział, że takich jak jest coś ważnego to 200 osób chodzi, ale nie nie zmieniłby owa mówi instytucja kultury jest coś wyjątkowego to zwykły śmiertelnik nie może dostać albo nie ma biletów albo są bardzo drogie o to chodzi to proszę nie mówi zrobicie tego nie robicie czy nie wy jako Sinfonia Varsovia tylko wy jako instytucji kultury robimy jako instytucja kultury jako Sinfonia Varsovia chociażby nie wyższy rozwój panie doktorze szeroko nie pana instytucja wszyscy rozumiemy, ale to chyba nie jest także 1 czy 2 instytucje robią światową wszystkie instytucje muszą robić to właśnie zakresach co roku no nie może się dogadać dlatego proponuję, żeby się dogadali się cała idea rond i z pewnością będziemy o tym rozmawiać to mogę solennie obiecać liczę na nowe przykład tylko chcę podać przykład, że już to w swoim zakresie zaczynając, ale to za mało, żeby współpracując, ale momencik chociażby współpracują z organizacjami pozarządowymi fundacją muzyka dla wszystkich panie dyrektorze przepraszam jestem z chamem, ale muszę przerwać, bo informacje nadciągają bardzo panu dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, pan Jan Parnas zapraszam dyrektora jest dźwięki proszę sprawdzić Sinfonia Varsovia informacje Radia tak pozbawia dojdzie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA