REKLAMA

Zrzucamy kilogramy dla zdrowia - i dzieci, i dorośli

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-02-06 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka minister edukacji Przemysław Czarnek przywołał sprawę otyłości wśród dzieci komentarzem, że problem dotyczy głównie dziewcząt wywołał duże kontrowersje natomiast temat sam w sobie jest bardzo poważny dotyczy wielu z nas wielu wielu osób w naszych rodziny dlatego teraz się nim w sobotnim poranku Radia TOK FM zajmiemy naszym gościem jest pani Anna Karaszewska z Narodowego Instytutu zdrowia publicznego państwowego zakładu higieny oraz Narodowego Rozwiń » centrum edukacji żywieniowej dzień dobry pani im dobre pani dysponuje statystykami dotyczącymi podziału na płeć, bo pytam o to, dlatego że minister Czarnek jak wiemy wywołał kontrowersje do mówiąc o dziewczętach ja znajdowała sprzeczne dane może pani ma jakiś konkret mamy mamy oczywiście dysponujemy badaniami ogólnopolskimi realizowanymi od wielu wielu lat to są badania ABS chcecie badania zachowań zdrowotnych dzieci młodzież, że najnowsza edycja badania od 2018 roku wskazuje, że problem nadmiernej masy ciała, czyli nadwagi otyłości dotyczy co wiem co co piątego nastolatka w wieku 1115 lat w tym problem otyłości dotyczy mniej więcej 5% i tutaj jeśli patrzymy na dane w kontekście punkcji to ewidentnie widać, że nadmierna masa ciała częściej i otyłość także na nadwaga otyłość częściej dotyczy chłopców, bo nadmierna masa ciała dotyczą kod 30% chłopców niż dziewcząt, gdzie ta nadmierna masa ciała występuje od około 14% także te proporcje jeśli chodzi o nadwagę otyłość bardziej przechylają się w kierunku Łucji męskiej sprawy mamy rozstrzygniętą pod tym względem natomiast ja muszę przyznać, że podchodzę do tej rozmowy z dużą ostrożnością, bo temat jest bardzo delikatny i wielowątkowe z 1 strony nikt nie ma prawa komentować cudzego wyglądu i powodować wstydu, bo jak wiemy np. takie komentarze, które pozwolił sobie minister Czarnek mogą spowodować np. u dziewcząt, które i tak są bombardowane presję na swój wygląd zachowania, które będą sprzeczne z ich interesem zdrowotnym, czyli np. zaczną się odchudzać mimo tego nie potrzebują co może oczywiście dotyczyć również chłopców jeśli ten problem częściej dotyczy chłopców to oni też mogą się spotykać z takimi negatywnymi komentarzami, więc jak z 1 strony rozmawiać o problemie otyłości wśród dzieci w ogóle o problemie otyłości bez zawstydzania komukolwiek, a wiemy przecież otyłość nie jest obojętne dla zdrowia jak pani sobie radzić z tym z tą delikatną materią tak oczywiście tutaj trzeba być bardzo bardzo delikatnym w tym temacie absolutnie nie wolno stygmatyzować dzieci, bo trzeba pamiętać o tym, że nadmierna masa ciała szczególnie otyłość, która jest chorobą powoduje nie tylko komplikacji naszego zdrowia fizycznego, ale też wpływa na zdrowie psychiczne dzieci z nadmierną masą ciała częściej mają stany depresyjne częściej stany lękowe odczuwają niepokój to to też często nie wywołuje takie wycofanie społeczne czasami nawet może prowadzić do agresji, więc tutaj trzeba być bardzo ostrożnym bardzo delikatnie podchodzić do tematu ja bym raczej powiedziała, że nie powinniśmy mówić właściwie o takim ewidentnym odchudzanie dzieci, ale raczej o kształtowaniu prawidłowych nawyków i tworzeniu takiego środowiska, która będzie sprzyjała zachowaniom prozdrowotnym, a te zachowania prozdrowotne, czyli w kontekście otyłości szczególnie dzieci młodzieży, która najczęściej jest wynikiem błędów żywieniowych małej aktywności ruchowej właśnie powinna skupiać się ona na tych czynnikach, czyli tutaj powinniśmy tworzyć takie środowiska, aby dzieci chętniej była aktywna ruchowo, ale też by ułatwić dokonywanie prozdrowotnych wyborów żywieniowych czytałem informację, że w Polsce kłopot z nadmierną masą ciała wśród młodzieży narasta najszybciej w całej Europie z czego to może wynikać ja myślę, że to jest problem globalny trudno jest tutaj tak konkretnie powiedzieć, skąd może wynikać ten problem w Polsce tak jak powiedziałam to jest to jest wynik nadmierna masa ciała jest wynikiem działania wielu czynników, które występują w różnych krajach europejskich tak to jest komercjalizacja powszechna rozwój technologiczne to są niewłaściwe nawyki żywieniowe rodziców to są w związku z tym również niewłaściwe nawyki żywieniowe dzieci łatwy dostęp do żywności wydawał sprzeczne rozdaliśmy z tego meta poziomu do poziomu bardzo codziennego tu i teraz np. jesteśmy teraz wielu polskich domach jest szykowane śniadanie, więc zastanówmy się jak powinien wyglądać taki jadłospis dzieci, ale także nas dorosłych to nie jest tak, że będziemy się dzieci zajadać pilarze na, a dzieciom brak podstawy cała prawda jesteście dziećmi, więc macie zdrowo odżywiać to samo dotyczy wielu rzeczy rodzice króluje razem swoje lata odradzać pozwalające dzieciom to nie działa dokładnie tak jest jak pani mówi zresztą musimy pamiętać o tym, że dzieci uczą się przez naśladownictwo, a nawet żywieniowe trzeba kształtować już od najmłodszych lat no, więc musimy my dorośli opiekunowie być przykładem świeci być tym autorytetem, który pokaże nie tylko będzie mówił co należy zrobić by być zdrowym, ale też pokaże co należy robić być zdrowym i tutaj wracając dopytania o śniadanie to może zacznę od tego, że dysponujemy wynikami badań, żeby śniadanie bardzo ważnym posiłkiem i te dzieci, które pomijają śniadanie, które nie jadają śniadań częściej są narażone na występowanie nadwagi otyłości, a druga taka istotna kwestia jeśli mamy sobotę niedzielę weekend, więc fajnie było, żeby śniadanie zjeść razem wspólnie przy stole są też wyniki badań, które wskazują na to, że takie dzieci, które w gronie rodzinnym spożywają przynajmniej 1 posiłek dziennie, a częściej mają takie dobre nawyki żywieniowe chętniej sięgają po warzywa owoce powoda pełnoziarniste produkty zbożowe, więc bardzo zachęcam, żeby tutaj śniadanie jest razem z dziećmi, a co powinno się znaleźć na talerzu oczywiście w związku z tym, że śniadanie jest pierwszym posiłkiem po takiej dużej przerwie nocnej powinno nam dostarczyć energii, a więc powinny znaleźć tutaj produkty zbożowe najlepiej pełnoziarniste koniecznie absolutnie koniecznie warzywa mogą być też owoce zresztą, a takim niedawno opublikowaliśmy w Narodowym Instytucie zdrowia publicznego nowe zalecenia zdrowego żywienia w formie talerza i ten talerz bardzo ładnie graficznie pokazuje jak powinna wyglądać te nasze posiłki co powinno się znaleźć na talerzu, więc połowę talerza powinny stanowić warzywa owoce mniej więcej 14 właśnie te produkty dostarczające energię, więc produkty zbożowe przede wszystkim pełnoziarniste pozostała część talerza oczywiście produkty dostarczające białka, czyli to mogą może być mogą być jajka mogą być jakieś pasty kanapkowy z nasion roślin strączkowych mogą to być także przetwory mleczne typu Twaróg ser jogurt także tutaj mamy ogromny wybór pamiętajmy o tym, że podstawą w ogóle zdrowej diety, a więc też takiego zdrowego posiłku jest urozmaicenie największa wolno, ale właśnie proszę wybaczyć, ale łatwo pani mówić jestem przekonana, że wiele osób teraz słucha myśli sobie ta możecie gadać ja wiem jak ten talerz powinien wyglądać, ale moje dziecko to rano nie tylko tosty z serem i koniec kropkę albo zje tosty albo nie zje, nic więc jak możemy sobie w takiej sytuacji poradzić to tutaj dom w takim razie się zastanowiła się między nartami w wyniku tego ostatnie ruchy twarzy można troszkę można troszkę przemycić, ponieważ to nie jest także dzieci w ogóle nie robią uważa nasze dziecko na pewno lubi jakieś warzywa, więc musimy z nim porozmawiać i określić to co lubi, a frytki dlatego rada myślę aha, ale skoro fretki jako to może zaproponujemy frytki z marchewki frytki buraczki takie, czyli pieczone warzywa one są świetnym takim za zastęp NIK wiem tradycyjnych frytek i proszę mi wiele dzieci naprawdę lubią taką alternatywę natomiast wracając do tych testów na nasze dziecko lubi tosty to może zastąpmy pieczywo takie pszenne testowe pełno ziarnistym dodajmy 1 plasterek żółtego sera mniej no właśnie porozmawiajmy z dzieckiem co tutaj możemy jeszcze w ramach tego żadnego dodatku dodać do tego czasu jestem pewna, że do rozumienia dojdzie nie ma w ogóle takie poczucie, że zdrowe odżywianie nie jest wcale takie trudne, a wokół niego jest mnóstwo krytyki emocji wielu osobom wydaje, że w skrajność albo będę sobie jadł słodko tłuszczu udko słono albo wyląduje wyłącznie z tym brokuły i sałatą, żeby niema nic pośrodku przecież nieprawda zdrowo żywienie to jest różnorodna już nie tak to jest różnorodność, która także dopuszcza jedynie od czasu do czasu tych produktów, które generalnie uważamy za niezbyt korzystne tutaj można kierować taką zasadą, że jeśli 80% tego co jemy stanowią te produkty takie polecane w codziennej diecie to 20% to mogą być jakieś przekąski mogą być nawet słodycze także tutaj te proporcje są istotne prawda, a także częstotliwość wkład w kontekście dzieci to pani jest także jeśli rzeczy dzieci nie mogą w ogóle jeść słodyczy, bo wszyscy lubimy smak słodki właściwie od urodzenia mamy taką predyspozycję do do tego smaku słodkiego raczej chodzi o to, żeby nie utrwalać dzieciach preferencji smaku słodkiego, więc w ramach tego od niej utrwalania preferencji ograniczamy słodycze ograniczamy smak słodki, ale to nie jest także musimy całkiem z niego rezygnować z DC nawet czy czy czy no generalnie wody teraz raz w tygodniu to jest coś, czego nie musimy się obawiać także jeśli mówimy o takiej zdrowej diecie to nie jest tak, że to są tylko restrykcje musimy podchodzić do tematu racjonalnie, a jak rozmawiać z dzieckiem czy w ogóle z bliską nam osobą, która ma kłopot z otyłością, żeby właśnie nie wpędzić jej poczucie winy to trochę od czego zaczęłyśmy zawstydzenie nie nie mówić brzydko wygląda to przecież nie o to chodzi tu jeszcze raz podkreślę, że nie chodzi o sprawę wyglądu tutaj chodzi o sprawy zdrowotne jak w takim razie rozmawiać ma pani doświadczenie w tej sprawie na pewno trzeba być tutaj bardzo delikatnym nie, a raczej pozytywnie motywować do zmian niż mówić, że jak nie schudniesz to się rozchoruje też o to dostaniesz cukrzycę, czyli co można zyskać Terenia to pokona Grad raty w takim kierunku tak metoda metoda marchewki ani Kia i tutaj też jeśli mówimy o dzieciach koniecznie trzeba powiedzieć, że mamy w domu dziecka, które ma ma ten problem nadmiernej masy ciała tutaj cała rodzina musi być zaangażowana, czyli to nie jest także, że to dziecko będzie dostawał jakieś specjalne dietetyczne posiłki, a wszyscy inni będą jedni normalnie po prostu cała rodzina razem z dzieckiem zmienia nawyki żywieniowe i te same posiłki traktach taka stygmatyzacja we własnej rodzinie może być wyłącznie demobilizująco a kiedy rozpoznać, że jest kłopot z otyłością, bo przecież to nie jest także no właśnie po, żeby myślę o tym, że niektórzy uważają, że powinni się odchudzać to jest nieprawda więc, gdzie rozpoznaje, że trzeba się zająć tą sprawą tak tak mamy mamy takie narzędzia, które pozwalają nam ocenić czy jest wszystko w porządku czy już zaczyna się problem nadmiernej masy ciała przede wszystkim powinniśmy pamiętać jeśli chodzi o dzieci młodzież o badaniach bilansowych podczas, których lekarz dokonuje pomiarów antropometrycznych, czyli pomiaru wzrostu pomiaru masy ciała na tej podstawie ocenia czy ta masa ciała jest prawidłowa i czy taki młody człowiek prawidłowo się rozwija tutaj też koniecznie trzeba powiedzieć o tym, że bywa tak, że jeśli rodzice mają problem nadwagi otyłości to często nie dostrzegają, że ich dziecko też już może mieć ten problem, więc też jeśli mamy jakieś wątpliwości warto na pewno udać się na konsultację do lekarza jeszcze lepiej do dietetyka i tutaj przy okazji chciałabym powiedzieć, że mamy Narodowym centrum edukacji żywieniowej mamy możliwość bezpłatnych konsultacji dietetycznych również skierowane do rodzin także bardzo zachęcam by zajrzeć na stronę Narodowego centrum edukacji żywieniowej centrum dietetyczne online, ale wspaniały dietetyków, który na, którzy na pewno wesprze i całe rodziny i dorosłych dzieci w procesie zmiany nawyków żywieniowych, a zatem zmiana nawyków żywieniowych nie musi być droga możemy mieć wsparcie ze strony specjalistów narodowe centrum edukacji żywieniowej Nc SZ kropkę PL tam państwo znajdą wszystkie informacje bardzo dziękuję pani Anna Karaszewska Narodowy Instytut zdrowia publicznego państwowy zakład higieny i wspomniany właśnie narodowe centrum edukacji żywieniowej dziękuję smacznego śniadania panuje Czaja dziękuję również życzę wszystkim wspaniałego dnia fizycznego z nadania Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA