REKLAMA

Ceny aut

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2021-01-29 15:30
Czas trwania:
39:47 min.
Udostępnij:

Średnia cena nowego samochodu w Polsce przekracza 120 tys. zł. W 2021 r. ma wzrosnąć o około 10 proc. Goście „PB do słuchania” wyjaśnią, dlaczego ceny rosną i jak to zmieni rynek. Rozwiń »

0:00 Marcin Bołtryk - wstęp
1:05 Wojciech Drzewiecki o powodach wzrostu cen
10:21 Jakub Faryś o tankowcu zwanym motoryzacją
23:28 Maciej Kilim o budowaniu cenników
31:34 Michał Knitter o cenach w wirtualnym świecie
38:58 Marcin Bołtryk - zakończenie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry ja nazywam się Marcin Bołtryk, a to jest Puls biznesu do słuchania pamiętacie państwo ile kosztowało pierwsze nowe auto ja doskonale 51 000zł to było w 2004 roku i tyle wtedy kosztowała nowiutka Honda civic to 900 tyle też wynosiła wówczas średnia cena nowego auta w Polsce też kupić civica oczywiście wspieramy się kredytem minęło niespełna 20 lat niewiele się zmieniło być może siła nabywcza rosła, ale w podobnym tempie rosły ceny aut niż średnia Rozwiń » przekracza 120 000zł i znowu bez kredytu nie obejdzie dziś moim gościom bowiem o tym, że to wcale nie musi być kredyt będzie też o tempie wzrostu cen jego przyczynach oraz tym jak i importerzy kształtującymi odpowiemy na pytanie, kiedy najlepiej kupić auto, żeby magiczne słowo rabat miało odpowiednio satysfakcjonujące przełożę zapraszam na początek ustalimy, o ile zdrożały na auta oraz co powoduje systematyczny wzrost średnich cen nowych samochodów może w tym Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar, który dobrze pamięta czasy, gdy nowe auto wystarczał 1000 amerykańskich dolarów lata osiemdziesiąte to rzeczywiście dziwny okres dostępność samochodów była niewielka w zasadzie mogli kupować szczęśliwcy na talony aż takich szczęśliwców było niewielu trzeba było mieć odpowiednie dojścia do partii rządzącej z drugiej strony, jeżeli udało się miecze bony towarowe lub dolary co było rzadkością, ale jednak niektórzy mieli takie, jakie to mogli kupić auto w Peweksie czy w formacie te samochody kosztowały około 1,51000USD najtańsze auto typu siad po 26 do 22,51000 auta droższe pochodzące głównie z krajów demoludów, czyli Łada szkodach, które wtedy była postrzegana bardzo dobrze, ale także Polski Fiat 125 później sytuacja zaczęła się zmieniać na początku lat dziewięćdziesiątych powstały pierwsze salony dilerskie nie do jeszcze zbyt wielu, ale już się rozwijały to było bardzo dobry okres dla polskiej motoryzacji okres bardzo dynamiczne, a sprzedaż dynamicznie rosła i salonów powstawało bardzo dużo sam pamiętam początek lat dziewięćdziesiątych 1001. 1002. rok wkroczenie chociażby na rynek marki Reno, która nagle zostawiła 100 salonów no może nie były one tak jak dzisiaj dofinansowane wielkie przeszklone, ale 100 punktów sprzedaży którymi można było dotrzeć do klienta dzięki czemu sprzedaż zaczęła się nam rozwijać marże dilerskie szacowało na poziomie 1520% czasami nawet większa w przypadku niektórych modeli, więc dilerzy mieli sporo gotówki, aby zainwestować w rozwój swoich punktów co przełożyło się na nie dostaje nowocześniejszych sieci dilerskich sprzedaż oczywiście ten początek związany był głównie samochodami, a ubogimi, jeżeli chodzi o specyfikację wraz z rozwojem zasadności polskiego klienta, a specyfikacje się zmienia co wpływało na średnią ważoną cenę sprzedać zmieniały się także wymagania klientów, bo ile na początku staże było, żeby pojazd o tanie marki miał 4 koła kierownicę później coraz częściej patrzyliśmy na to co w tym aucie znajduje się na pokładzie w związku z tym nasze zapotrzebowanie rosło co przekładało się na średnią cenę sprzedać wraz z rozwojem technologii jest na pokładach aż samochody pojawią się coraz więcej nowych rozwiązań one niestety kosztowało przycięcie również wzrostu cen, o ile w roku 1009. średnia cena samochodu na polskim rynku wynosiła mniej więcej 36 000zł za to mogliśmy kupić auto typu opel corsa Ford fiesta o tyle z kolejnych latach do zmiany część miała się także zmiany w systemie podatkowym fiskus zauważył, że rynek rozwija, że można im coraz więcej pieniędzy z niego wyciągnąć stąd ciągłe zmiany czy to w podatku akcyzowym czy to w podatku VAT nie mówimy tutaj oczywiście o jakich wzrostach VAT-u, ale kwestiach związanych z rozliczaniem tego podatku chociażby przez przedsiębiorców, a to miało później także przełożenie na cele dziś ta cela wygląda zupełnie inaczej jej wysokość dyktowana jest głównie przez legislatorów, ale nie tylko w zakresie podatkowym może nie przede wszystkim przede wszystkim dzisiaj w ocenie decyduje norma euro, która wymusza zmiany technologiczne mające na celu obniżenia poziomów emisji, a także decydują kwestie związane z bezpieczeństwem auta są wyposażone w coraz nowsze systemy, które mają zabezpieczyć kierowcy pasażerów przed kolizją, a w przypadku jednak, kiedy do tej kolizji dojdzie przed ewentualnie jakimś poważniejsze obrażenia to wszystko kosztuje przyczynia się do wzrostu cen zmieniają się także nasze zmagania na polskim rynku pamiętajmy, że dominującym klient jest klient instytucjonalny, który zainteresowany jest autami droższymi autami lepiej wyposażoną i co oczywiście przekłada się na wzrost średniej ważonej ceny sprzedaży, o ile 1009. roku płaciliśmy średnio auto 36 000 to teraz to cena przekracza już po 100 000, a w zasadzie zbliża się do 120 000, a to m.in. za sprawą wspomnianą wcześniej zmieniających się przepisów, ale także dynamicznym rozwojem rynku samochodów premium, a teraz, które obserwujemy to m.in. zachód dach narzędzi finansowych, które naruszą dostępne i coraz częściej wykorzystywania tych narzędzi w leasingu abonamentu czy znają chyba do tego należałoby dodać, że samochody elektryczne, które pojawiają się w ofertach producentów są droższe od pewników spalinowych też wpływają na podniesienia średniej ceny oczywiście zmieniające się wymagania dotyczące emisji spowodowały, że producenci przedstawiają się dzisiaj powoli swoje ofercie na samochody hybrydowe samochody elektryczne podstawą mają być samochody elektryczne, ale ich cena jest dzisiaj stosunkowo wysoka w porównaniu do naszych możliwości finansowych stąd też na rynku bardzo dużo hybryd miękkich klasycznych i lawinowych, które też niestety kosztują drożej przyszłość to samochody elektryczne, a więc dalszy wzrost cen być może się zmienia się technologie i coraz większych zakupach samochodów elektrycznych ten wzrost nie będzie już tak dynamiczne, ale możemy się spodziewać, że będziemy jeszcze ten wzrost obserwowali zmienia się technologia i technologiach zawsze kosztuje na szczęście ceny samochodów są w jaki sposób kompensowane przez narzędzia finansowe, które na rynku są dostępne coraz większym zakresie i wkrótce może się okazać, że właścicielami będziemy wtedy, kiedy będziemy kupowali samochody używane natomiast na rynku samochodów nowych będziemy kupowali usługę i wynajmowali auta w ten czy inny sposób, bo abonament jest też formą ocena czy w związku z tym, że rosnące ceny aut trochę zmuszona do zmiany podejścia jeśli chodzi o własność tutaj przejścia formę dzierżawy najmu, jakie formy abonamentowej zmienić jako rynek importu zwiększa import używanych nie sądzę Polska jest jednym z największych importerów samochodów używanych w Europie oczywiście inne rynki szczególnie Europa zachodnia, które szybciej wdrażają zmiany związane z ograniczeniem emisji, czyli przyspieszają ten moment, gdzie nie będzie już możliwości rejestracji samochodów z silnikami klasycznymi te rynki będą coraz większym stopniu udostępniały ten swój stary produkt my pewnie z chęcią będziemy brali, ale wydaje się, że pokłosiem tych zmian będzie raczej zmiana struktury importu będziemy sprowadzali auta nieco młodsze, które ceny będą atrakcyjne, a nie auta starsze natomiast poziomy powinny chyba byśmy więcej takie same rocznie Polski rynek wchłania około 2,53 000 000 aut i to chyba się nie wie czy zmienią się marże, bo skoro ceny samochodów nowych rosną tory czy wraz z nimi rosną marże producenta importera dziele każdego, kto na ścieżce sprzedaży auta stoi to tutaj zmiany również widzimy, ale raczej z punktu widzenia dilerów i producentów na niekorzyść oczywiście brakuje polityki samych producentów, którzy jak zmienili kwestie naliczania marży dilerskiej, które nie jest tak jednolitą marzą jak była w latach dziewięćdziesiątych działkę wcześniej wspomniałem Tomasz Sedlewski potrafiły dochodzi do 20% dzisiaj marża dilerska to z reguły 12% 5% to się z niej, że liczą się tzw. bonusy, które dilerzy mogą uzyskać cięciu sprzedaży na odpowiednim poziomie i o to oczywiście dealerzy walczą natomiast tutaj sytuacja będzie się zmieniał zobaczymy co się stanie w momencie szerszego wdrożenia samochodów elektrycznych pomyślę, że sprzedaż będzie szła w kierunku internetu w sprzedaży online nowe rozwiązania agencyjnych, które zmienią podejście do kwestii marsze do kwestii cen do kwestii samego zakupu auta czy zakupu usługi tutaj wiele jeszcze się, że w najbliższym czasie zdarzy będziemy świadkami naprawdę dynamicznych zmian w najbliższych latach wynikających z wielu elementów procesu wymuszania sprzedaży aut czystych z punktu widzenia emisji, a bezpiecznych z punktu widzenia urządzeń, które chcą instalowane na pokładach samochodów, ale także z punktu widzenia samych wymagań klientów, którzy coraz mniejszym stopniu chyba będą chcieli się angażować zakup samochodu, bo dzięki narzędziom, które będą dostępne będą mogli auta zmienia części, zachowując określony poziom spłat, które comiesięcznie będą ponosić tylko sobie panu życie gościem Pulsu biznesu do słuchania był Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar bardzo bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo jak cena auta postrzega producent, czyli o tym ile koncern motoryzacyjny musi wydać, żeby na samochodzie zarobić jak długo musi czekać ze rozmowę z Jakubem Farysiem szefem polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego oczywiście zupełnie inaczej patrzy na co one Ian, który kupuje ten samo, bo widzi w tym wszystkie opłaty podatki marża zupełnie inaczej cenę widzi producent, dlatego że z punktu widzenia producenta oczywiście cena pojazdu ta końcowa cena pojazdu to jest no mówiąc bardzo z grubsza te wszystkie pieniądze, które trzeba wydać na to, żeby ten pojazd zaprojektować, żeby ten pojazd wdrożyć do produkcji, żeby ten pojazd wyprodukować, czyli kupić części podzespoły potrzebne do zmontowania tego samochodu, żeby ten pojazd przewieźć Theo Müllera na wreszcie, żeby na nim zarobić oczywiście mówiłem po 1 pojeździe używają liczby pojedynczej pojazd, ale to rzeczywistości jest znacznie bardziej skomplikowane, dlatego że jednocześnie praktycznie wszyscy producenci produkują co najmniej kilka, jeżeli nie kilkadziesiąt albo nawet kilkaset różnych wersji pojazd w związku z tym nie można mówić o tym, że ten samochód czy dany model niczym się od początku do końca jako jedno pamiętajmy, że bardzo wiele modeli powstaje w ten sposób, że brane są współ np. Platforma, która służy bardzo często do tego, żeby na niej posadowić kilkanaście samochodów kilkanaście modeli, a dziś z różnymi napędami DAF z zdejmuje się spółki zawieszenie najmniejsze spółki silniki zajmują się spółki i wyposażenie zegary oczywiście ja znowu mówi bardzo kolokwialnie i używał skrótu myślowego zdejmuje się spółki, bo wiadomo, że do każdego samochodu to trzeba dostosować się troszeczkę zmienić, czyli mówiąc najprościej produkcja każdego pojazdu każdego typu każdego modelu pojazdu z pewnym procesem procesem ciągłym dlatego nie można bardzo precyzyjnie wskazać ten samochód wyprodukowanie tego samochodu kosztuje x, a innego ideę, bo to bardziej im się jako pełen proces produkcyjny, czyli mówiąc bardzo w skrócie w ciągu 1 roku obrachunkowego nogą jest rok kalendarzowy, ale nie zawsze liczymy ile wydaliśmy pieniędzy na kupowanie na badania rozwój na wsparcie marketingowe ile pieniędzy zarobiliśmy oczywiście mówię wszystko z perspektywy końca tym trochę tak jak w restauracji liczeniem kosztów tak na dobrą sprawę ma jedno dalej nie jesteśmy w stanie podać tego kosztu podane dopiero po miesiącu, kiedy policzymy ile wydaliśmy na produkty ile kosztował nas przygotowanie ile nie mieliśmy pieniędzy, jeżeli pan rektor chce takie gastronomiczne porównanie nie przyjął to mniej więcej tak to wygląda tylko tu jest jeszcze o tyle bardziej skomplikowana sytuacja, że niektóre silniki czy niektóre części podzespoły, a wręcz nawet niektóre modele przyjmują się na rynku znacznie bardziej niż inne są znacznie dłużej na ringu i są też pewnego rodzaju niespodzianką dla producenta, że tak dobrze i tak długo się sprzedają ani, które okazują się być no delikatnie mówiąc może nie klapą, ale nie są w stanie nawet zarobić pieniędzy wydanych na przystosowanie do produkcji pamiętajmy jeszcze 1 rzeczy, że bardzo dużym kosztem bardzo dużym kosztem powtórzę to, bo to są naprawdę wielkie pieniądze są pieniądze wydane na badanie Ross europejskie fabryki europejska branża motoryzacyjna wydaje na badania rozwój ponad 60 miliardów euro rocznie to jest największa kwota, jaka jest w ogóle wydawana przez jakikolwiek prywatny biznes na badania Ros my teraz jak i obrazimy sobie jak duża to jest kwota ile pieniędzy trzeba wydać na to, żeby przygotować tę produkcję, żeby w ogóle samochód mógł pojawić się na drodze no to widać jak bardzo ryzykowny gdzieś w efekcie jest to biznes, dlatego że czasami mówi się, że kierowanie wielkim koncernem motoryzacyjnym to jest troszkę coś takiego jak sterowanie wielkim tankowce, jeżeli chcemy skręcić wprawo to kilkanaście kilometrów wcześniej trzeba zacząć mamy się m.in. mamy właśnie taki mamy motoryzacja się zmienia oczekiwania klientów się zmieniają wymagania legislatora się zmieniają są coraz ostrzejsze teraz popełnienie błędu, a powiadam jeszcze raz jesteśmy bardzo krytycznym momencie popełnienie błędu i podjęcie złej decyzji co w przyszłości gamy modelowej gamy silnikowej rodzaju napędu czy choćby proporcji, jaka będą miały poszczególne typy nadwozia może skutkować bardzo bardzo poważnymi kłopotami w przyszłości nawet takim trzeba tam bezwładnie się duża czy tak naprawdę jak dzisiaj wprowadzamy model o tym czy on przyniósł firmie zarobek, bo w sumie do tego się wszystko sprowadza na koniec dnia ten samochód ma pozwolić zarobić koncernowi dowiemy się dopiero za rok 2 czy nawet później tak całą pewnością dlatego, że jeżeli dziś wprowadzamy samochód do sprzedaży, bo to po pierwsze, zawsze jest walor świeżości zawsze znajdzie się stosunkowo duża grupa klientów, którzy ten samochód z hukiem, ale to nie jest tak, że dany model może mniej produkować 5070 000 egzemplarzy to on już na siebie za małą potrzeba kilkaset tysięcy egzemplarzy, żeby ten model wyprodukował oczywiście Odrodzenia zostali w drodze są zmiany silników z biegów odświeżanie tych samochodów, czyli te wszystkie zabiegi, które powodują, że ten samochód ciągle jest chętnie kupowane przez klientów, ale nawet trudno, wprowadzając dany model określić tę granicę no bo jeszcze raz przypomnę, jeżeli przyjęliśmy współ, jaki silnik, jeżeli wzięliśmy zawieszenie do to koszty przygotowania tego modelu są oczywiście inne niż byłyby witam samochód był konstruowany od zera był historii taki chyba nawet mogę użyć słowa eksperyment Otóż jeden z wielkich producentów postanowił od zera wprowadzić nową markę na rynek było na rynku amerykańskim samochód nazywał się SA Tur no i filozofia była troszkę taka, że zaczynamy zupełnie wszystko od początku nie korzystamy z tego co pancerny do tej pory pracował tylko wprowadzamy nową markę dla nowego klienta samochody były tak jak na rynek amerykański takie nazwy nawet europejskie w tej sprawie no i Marka po chyba 20 albo 30 latach zeszła z rynku, czyli okazuje się, że nawet mając sieć sprzedaży nawet mając za sobą bardzo bardzo długie doświadczenie no jednak taki jeszcze raz powtórzę eksperyment się nie powiódł, bo samochód nie przyjął się na tyle, żeby tę markę warto było dalej uczyć chyba końcem pozbawia nas w podobnej sytuacji przedstawił się do elektromobilności de facto buduje sam od nowa to niema wspólnych elementów serii dotychczasowym doświadczeniami może poza kołami kolumnami kierowniczymi czy o tym czy to się uda dowiemy się dopiero za kilka kilkanaście lat ma tu poruszył pan redaktor bardzo ważny temat temat samochodów elektrycznych czyli o czym mówiłem na początku tej rewolucji, która nas czeka nowych napędów, jeżeli chodzi o samochody elektryczne to przez kilka lat taki pomysł, żeby dostosowywać samochody, które były zaprojektowane jako spalinowe do jeżdżenia na prąd natomiast no to był pewnego rodzaju taki kompromis natomiast, jeżeli będziemy chcieli mieć samochody elektryczne one wszystkie muszą być projektowane pociąg, dlatego że musimy znaleźć pewne miejsce na baterie bateria powinna być w zasadzie pod podłogą no, więc stoi dziękuję konieczność zbudowania zupełnie nowej Platformy właściwie wszyscy producenci, którzy są na rynek wprowadzić samochód pod pociąg elektryczny robią dokładnie to samo to znaczy, projektując samochód odpocząć tu bardziej można zadać pytanie czy elektryczne samochody się przyjmą, ale tutaj odpowiada na to pytanie legislator europejskiej no nie ma innego wyjścia odpowiedni procent sprzedaży tych samochodów być musi dlatego, żeby koncerny nie płaciły, żebyśmy zobaczyli jak bardzo bardzo wielomiliardowych Targ to, bo jeżeli nie będzie osiągania celów emisyjnych w szczególności, więc o stosownego obniżenia emisji co 2 lata będziemy płacili kary na sobie nie płacić czekaliśmy wjadą proponować nowe samochody w tym samochody elektryczne, żeby samochody elektryczne były na tyle dobre na tyle dobrze jeździł na tyle były atrakcyjne z punktu widzenia klienta to muszą być zaprojektowany od początku czyli jakby nie spojrzeć i od strony inwestycyjnej strony potencjalnych kar będą ceny samochodów raczej spadać nie będą obawiam się, że ceny samochodów będą rosły zdaję sprawę z tego, że to nie jest dobra wiadomość dla naszych słuchaczy, ale całą pewnością najbliższe lata ceny będą rosły z co najmniej kilku powodów przede wszystkim, dlatego że musimy zarobić bardzo dużo pieniędzy na to, żeby zaproponować właśnie te nowe moda, żeby je zaprojektować odpocząć musimy niestety część pieniędzy przeznaczyć na karę, bo wygląda, że żaden z koncernów własnymi takie są wstępne wiadomości nie uniknie płacenia, a wreszcie będziemy pewnie sprzedawali mniej samochodów dzisiaj znalazłem taką informację jednego z szefów koncernu, który powiedział, że nie spodziewa się, żebyśmy najbliższe lata, a może w ogóle w Europie doszli do poziomu sprzedaży z ruchu 2000 np. siódmego czy 2011 nie jest niemożliwe, dlatego że musimy pamiętać o tym, że pandemia nas zmieniła nas jako społecznej z mema to po pierwsze, myślę, że jakaś część właścicieli pojazdów zorientowała się, że nie muszą mieć taką samą po pierwsze po drugie bardzo duży nacisk ekologów nas włodarzy miast na to, żeby ludzie przesiadali się do komunikacji zbiorowej Prestige coraz większa popularność car-sharingu coraz większa popularność w ogóle wszelkiego rodzaju współdzielenia pewnie spowoduje to, że będziemy kupowali coraz mniej samochodów mniej w Europie jeszcze jest 1 rzecz niestety Europa się starzeje no, więc prostym wnioskiem jest to, że jeżeli jest rodzina, która nie jest aktywna zawodowo mają dwójkę trójkę dzieci no to jednak 2 samochody często rodziny z w momencie, kiedy nawet dwoje osób jest na emeryturze jako 1 samochód na ogół wystarczy, więc to będzie kolejny przyczynek do tego, żeby w Europie było mniej poprzednich samo, a więc będziemy musieli na tych, które będą sprzedawane więcej zarabiać, bo trudno jest wyobrazić sobie taką sytuację, że te rynki nazwijmy to wschodząca z punktu widzenia obiecujące jak Chiny np. czy to co sprzedaje się w stanach Zjednoczonych w ogóle w Ameryce Południowej północnej Azji pewnie niedługo w Afryce, żeby rynki zarabiały Europy mają w Europie wszyscy dokłada, bo Święty Mikołaj na ogół Czechowski oraz euro pozostaje życzyć nam, żeby nas było stać na te samochody może na tym się czas skoncentrować, żeby więcej zarabiać, czego oczywiście państwu panu panie redaktorze sobie życie do miło jest więcej zamawiać co robić więcej wydawać dziękuję naszym gościem był Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dziękuję pięknie do usłyszenia zastanowiliście się kiedyś jak importer buduje cenne dla nowego modelu co decyduje o wysokości ceny odpowiedzi wcale takie oczywiste o zaplecze kształtowania cenników pytam macie, jaki ma General managera w spółce Toyota Motor Poland odpowiedzialnego za cenę nowych to jest nie tylko w naszym kraju również w Czechach na Słowacji Węgrzech jest wiele czynników, które mają wpływ na cenę samochodu w danym kraju natomiast my, przygotowując się do pozycjonowania samochodu zawsze tak naprawdę wychodzi od końca to znaczy od tego jaka ta cena powinna być na rynku, aby rynek to zaakceptował tutaj oczywiście odnosimy cenę naszego samochodu potencjalną cenę naszego samochodu do cen głównych konkurentów i to zależy czasami może być to 1 samochód czasami 3 raczej nie więcej staram się tak, aby auto było pozycjonowane bądź podobnie podwyżek to zależy już od od naszej strategii natomiast tutaj też jest bardzo istotne, że uwzględniamy różnice w wyposażeniu coś co nie zawsze robią klienci bardzo precyzyjnie to mierzymy przy czym mówiąc o wyposażeniu dodatkowym uwzględniamy wartość rynkową tzw. czyli cenę opcji i dopiero wtedy jadąc wzdłuż, uwzględniając podatki marże koszty logistyczne cło, jeżeli występuje liczymy cenę, za którą jesteśmy w stanie kupić samochód od fabryki oczywiście w tym momencie zaczynają się negocjacje rozumiem, że podobnie postępują importerzy na innych rynkach nawet tych naszych ościennych mimo tego chcemy samochodów w tych samych modeli potrafią się różnić między rynkami, które są w naszym obszarze gospodarczym np. w Czechach czy na Słowacji Toyota Yaris np. może kosztować inaczej nie wiem czy drożej czytanie, ale inaczej z czego to może wynikać to prawda cena może być inna natomiast z czego wynika po pierwsze z innych podatków spójrzmy chociażby na podatek tak jak VAT w Polsce wynoszą 23% na Słowacji 20 w Czechach 21, a na Węgrzech aż 27 w związku z tym już widzimy, że ten sam samochód chociażby z uwagi na VAT może jego cena się różnić dodatkowo należy uwzględnić jeszcze 1 podatek, który występuje w Polsce na Węgrzech to jest podatek akcyzowy w Polsce w zależności od pojemności silnika może on wynosić między 31%, a 18 i6% dla samochodów z silnikiem powyżej 2l, czyli bardzo bardzo dużo, czyli o tyle już więcej podatków mamy w samochodzie w Polsce niż w Czechach np. na Węgrzech tam została wartość akcyzy w wysokości 250EUR około także widać, że nie jest to aż takie proste oczywiste mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka czy rozumiem, że Kowalski, który szuka dla niego nowego samochodu dla siebie powinien patrzeć na inne nasze kraje ościenne jej bawicie reeksport czy w tamtym przypadku bo, ponieważ ja się akurat zajmuje krajami ościennymi też, więc mogę powiedzieć, że nie ma najmniejszego sensu, ponieważ ceny idą bardzo podobnie, a samochody zostaną patrzymy na cenniki samochody są po prostu tańsza czy taką toyotę kamery np. która jest oferowana w Polsce i Europie Stanach lepiej ściągnąć zostaną bardzo często się z tym spotykam na co dzień Otóż faktycznie ceny cennikowe w stanach Zjednoczonych są niższe to sporo niższe spójrzmy na cenę modelu kamery, które pan wspomniał wersji hybrydowej cena postoju wersji to 27 300USD, czyli przeliczeniu na kurs dzisiejszy około 100 000zł cena takiej kamery w Polsce to powyżej 140 000zł cena cennikowe także wydaje się, że sporo sporo więcej, ale należy uwzględnić kilka faktów po pierwsze, to, że w stanach Zjednoczonych ceny cennikowe nie uwzględniają kosztów transportu w związku z tym koszty dystrybucji w przypadku modelu kamery to jest 1000USD, które należy doliczyć, odbierając auto u dilera sama Zjednoczonych kolejna sprawa samochody w stanach Zjednoczonych kamery nie zawiera cła, które należy zapłacić importując auto do Polski to jest 10% kolejna sprawa wspomniany przeze mnie podatek akcyzowy kamery ma silnik o pojemności 2,5l w związku z tym akcyza wynosi aż 1860% ma wreszcie na koniec różnice w dacie w stanach Zjednoczonych to jest 19% tego co pamiętam w Polsce 23, a więc kolejne 4 punkty procentowe należy uwzględnić, porównując ceny w związku z tym de facto do ceny początkowo bardzo atrakcyjnej kamery należy w stanach Zjednoczonych należy dodać około 11 000USD, żeby uwzględnić różnice podatkowe chociażby, gdzie jeszcze koszty transportu do Europy samochodu z Kosem tak naprawdę, jeżeli przeliczymy cenę samochodu, uwzględniając podatki w Polsce to taka kamery identyczna bez kosztów jeszcze transportu do Polski kosztowałaby 142 000zł, więc tyle samo prawie co w Polsce, a pamiętajmy o tym, że samochód ma kompletnie inne normy emisji spalin on nie musi spełniać w stanach Zjednoczonych bardzo surowych norm euro Amerykanie mają własne normy Europejczycy własne kolejna sprawa inne zawieszenie inny układ kierowniczy, który dostosowany do potrzeb klientów gustów klientów europejskim PiS też dostajemy nieco inny produkt, a na koniec dnia cena jest bardzo bardzo podobna przy czym no pamiętajmy o tym, że też jest pewna polityka rabatowa, którą stosujemy w Polsce Amerykanie pewnie też, ale podejrzewam, że to jest na porównywalnym porównywalnym poziomie stąd też ta cena, która na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo atrakcyjna, bo różnica jest aż 40 000zł po uwzględnieniu kosztów podatków samych wyrównuje się do tego samego poziomu panie Macieju czy, kalkulując cennik dla nowego modelu przez grupę modeli i uwzględniać ewentualne rabaty, które pojawią się w ramach jakiejś akcji promocyjnych i czy jeszcze dzisiaj możliwe uzyskanie dodatkowego rabatu u dilera no tak oczywiście, że tak, zakładając cenę samochodu na rynku musimy mieć w głowie jakiś poziom dochodowości wymagany przez naszą centralę czy to przez zdrowy rozsądek chociażby na samochodach musimy oczywiście zarabiać należy pamiętać o tym, że ceny w tej chwili różne promocje rabaty, które możecie państwo obserwować chociażby w cennikach w internecie uwzględniają także partycypację dilerską to się też zmieniło kiedyś było także zawsze był rabat takie ogólne tzw. importera rabatu dilera w tej chwili to się zmieniło dilerzy partycypują, ustalając ceny też, kalkulując dochodowość dilerów taką w miarę rozsądną marżowość uwzględniamy potencjalne rabaty, które diler będzie musiał dołożyć do tego, aby sprzedać samochód bardzo często tak jak mówię ceny, które możecie państwo znaleźć rabaty oficjalne na stronie internetowej Portera uwzględniają już tą partycypacji dilerską na koniec ostatnie pytanie czy nadal jest tak, że najlepszym momentem, żeby kupić auto z rabatem jest początek nowego roku tzw. akcja wyprzedażowe tak to jest typowy fenomen Polski, czyli wyprzedaż starego rocznika tak potwierdzam nadal to jest bardzo dobry moment na zakup samochodu, bo wtedy rabaty dla klientów indywidualnych oczywiście są największe fenomen Polski dlatego tak się dzieje, gdzie indziej, dlatego że nigdzie rok produkcji samochodu nie ma znaczenia w Polsce zwykło się uważać, że wartość rezydualna samochodu zależy od roku produkcji nie od roku sprzedaży samochodu czy roku rejestracji tak jak jest to chociażby w Czechach dlatego u nas tak bardzo ważna jest, aby samochód był ratowany ten z roku produkcji poprzedniego już w Chinach albo nowy samochód Kowalski powinien wybrać się pod koniec lub na początku roku tak teraz jest idealny moment na zakup samochodu dziękuję za rozmowę naszym gościem był Maciej kim Donald manager Toyota Motor Poland dziękuję również czy nowy samochód kupiony w sieci może być tańszy od tego tradycyjnego salonu oraz o to czy rolnikowi sprzedaży dotyczą również wirtualnych salonów sprzedaży aut pytam Michała teraz założyciela i wiceprezesa spółki Carsmile nowe samochody są coraz droższe z każdym rokiem cena rośnie o kolejne 50% ostatnim roku wzrost był jeszcze większe, bo to było naście procent w stosunku do 2019 roku każdy model, który wchodzi na rynek to jest podwyżka i w każdym modelu, który obserwujemy mamy do czynienia z postępem technologicznym samochody są dużo bardziej naszpikowany technologią związaną z bezpieczeństwem emisją spalin i mojej ocenie dzisiaj, jeżeli chcemy mieć dostęp do nowości tak naprawdę im, a z drugiej strony mieć sensowny koszt utrzymania tego samochodu forma użytkowania, czyli wynajem czy jakaś inna forma użytkowania tylko abonamentowe to jest jedyna dostępna forma takiego masowego klienta, bo samochody jak pan powiedział rosną cenowo i ostatni rok testować tysięcy średnio sądzę, że ten rok będzie jeszcze większy, ale z drugiej strony obserwujemy wybory naszych klientów na Platformie to mimo wzrostu cen cena na Platformie jest około 1700zł netto miesięcznie to cena jest taka sama 2019 dwudziestym roku, czyli klient patrzy przez pryzmat kosztu miesięcznego użytkowania, a nie patrzy do końca, jakby przez wartość samochodu, bo dla niego przestaje być dla niego interesujące dla niego najważniejsze staje się dzisiaj koszt użytkowania samochodu co ja zamiast pozostanę właśnie, bo mówimy o sprzedawanie samochodów przez Platformę, czyli w zasadzie jest to sprzedaż online i pytaniem jest takie czy cena samochodu to już koszt użytkowania różni się jeśli kupimy go przez sieć od takiej, którą zaoferuje nam tradycyjny dealerem sieci najczęściej oferujemy samochody, które są wyspecyfikowane odpowiedzi mają pewne minimum, które za sobą odniesie racjonalne wyposażenie dla klienta z drugiej strony racjonalną cenę i najczęściej to co widzimy w sprzedaży takiej, którą dzisiaj prowadzimy i propozycje, które proponujemy dla klienta staramy się klientowi optymalnie wyspecyfikowane ten samochód i dacie optymalną cenę do środka, który będę jeździł czyli jakby rzadko znajdziemy w tych samochodach chociażby niem dach panoramiczny uważamy, żeby on nie jest potrzebny do tego, żeby klient sobie komfortowo jeździ, ale znajdziemy coraz częściej automatyczne skrzynie biegów czy znajdziemy podgrzewane fotele co jest jakby ważnym takim codziennym użytkowaniu czy wszystkie niezbędne systemy bezpieczeństwa, które powodują, że podróżujemy bezpiecznie i dzisiaj by to raty którą, czyli koszt miesięcznego obciążenia, które pokazujemy klientowi jest optymalny do samochodu, którym się poruszamy Carsmile sprzedaje samochody oferuje samochody za pośrednictwem sieci rząd czy blisko 3 lat udało nam się czuwać 3 takie wyróżnienie, lecz tylko 3000 samochodów czy z perspektywy tego trzyletniego doświadczenia wzrost cen miał wpływ na was albo na waszych klientów jak i zauważalny wzrost cen aut oczywiście my obserwujemy jak by stało się podejście do raty widzimy, że jeżeli jakiś samochód odstaje bardzo mocno ocenie tak sprzedaż spada ten klient ma dzisiaj do wyboru naszej Platformie 1200 samochodów i to widać głównie proste migracje sytuacji, w której dana Marka zaczyna kosztować zbyt dużo klienci wybierają inny samochód, który jest równoważnika tego samochodu, a rata jego jest akceptowalna i za każdym razem będziemy przy zmianie przy zmianie podejścia rabatowe go przy wprowadzaniu nowego modelu wysokość miesięcznego obciążenia, jakby takim istotnym elementem realnie dzisiaj widzimy, że klienci płacą rat ani patrz wartości samochodu dla naszego użytkownika wartość raty miesięczne jest dużo ważniejsza niż wartość samochodu ja się nasi klienci tak naprawdę w wielu wypadkach niewiedzą ile finalnie kosztują samochód, który będą użytkować oni patrzą co dane raczej będą mieli w cenie miesięcznej oczywiście zdarzają się także nowości, które wchodzą na rynek czy kwestia kampanii telewizyjnych mają wpływ na wybory klientów, ale bardzo mocno widać nawet tak by jak porównujemy sobie pierwszą dziesiątkę dziewiętnastego roku dwudziestego roku to widać tutaj jakby rata miała dużo większe znaczenie niższy lojalność danej marki czy w salonie wirtualny jest podobnie jak cały czas się wydarza w salonach tradycyjnych to początek roku ewentualnie końcówka jest momentem, w którym powinienem wybrać się nowe auto, bo wtedy mam szansę największe rabaty zniżki to zupełnie odwrotnie inaczej oczywiście w salonie wirtualnym jest także na początku roku jest dobrodziejstwo zniżek samochodów z roku ubiegłego, ale mam też dostęp do samochodów, które są wzroku tego czy ma tak naprawdę miks ni bardzo często, jakby wybór oferta jest bogatsza bardziej atrakcyjna na początku roku niż w ciągu roku, aczkolwiek my negocjujemy rozmawiamy z dealerami importerami zawsze staramy się, żeby każdym segmencie dla klienta było atrakcyjna oferta atrakcyjna od okresu początku roku jest dobrym okresem do zakupu i również w salonie wirtualnym takim tradycyjnym, ale reszta roku też jest dobra cały czas dbamy o to, żeby oferta była atrakcyjna Pięta właśnie skoro jesteśmy przy klientach, kto korzysta z naszych usług to są raczej te młode osoby bardziej otwarte na zawieranie umów za pośrednictwem internetu czy też osoby, które na co dzień czy w poprzednich latach kupował samochody tradycyjnie kupowały ani użytkowały bardzo często są bardzo świadomi klienci to są osoby w wieku około 40 lat są świadomi klienci, którzy dzisiaj zastanawiają się czas na kupno samochodu czas dla nich ten pierwszy nowy samochód, ale nowy samochód również w abonamencie czasy są klienci, jeżeli mówimy o przedsiębiorcach, którzy mieli przedtem do czynienia z leasingiem teraz patrząc na to jak szybko się zmienia samochody, jakie postępy w motoryzacji wybierają formę abonament to nowe pokolenia, które wejdą za chwilę na rynek będą kupowały auta w ogóle będą musiały o tym, żeby kupić auto pana zdaniem czy to będzie tylko od nowa forma mobilności ja myślę, że będzie rosła bardzo szybko popularność takiej formy, jaką dzisiaj oferujemy, aczkolwiek nie nie mówiłbym dzisiaj, że klienci zupełnie zapomną o formach użytkowania tak jak było godnie się, czego będziemy mieli bardzo szybko transformacja, ale nie będziemy widzieli sytuacji taki, że klienci zapomną pewnie będzie zupełnie inaczej sytuację, w której się pojawią myślał pan to jest coś co w mojej ocenie zacznie działać jakieś 1520 lat, a nie ani obecnie, a o tym zrobimy podcast za jakieś 3 tygodnie bardzo panu dziękuję za rozmowę naszym gościem był Michał Kita założyciel wiceprezes spółki Carsmile dziękuję serdecznie wygląda na to, że ceny nowych aut będą rosły jak reagujecie przesiadką do samochodu używanego czy zmianą modelu użytkowania auta niezależnie od odpowiedzi życie pensje rosły szybciej niż ceny nie tylko aut życzę również znaleźli państwo odrobinę czasu w przyszłym tygodniu Bartek Majeran wspólnie swoimi gośćmi będzie wówczas opowiadał o przyszłości zbuntowanej branży gastronomicznej wszystkie odcinki Pulsu biznesu do słuchania znajdziecie na PB krótka apel Kosznik do słuchania oraz aplikacja podcasty FOT Marcin Borek do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA