partnerem podcastu jest bank Milenium oferujący konto mój biznes dla firm jak założyć i prowadzić własną firmę podcasty przedsiębiorcy zaprasza Wojciech Kowalik dzień dobry dziś w naszym odcinku siadamy do pisania biznesplanu może kojarzyć się wielkimi przedsiębiorstwami i pozyskiwaniem wielkich pieniędzy, ale bardzo przyda się w najmniejszych działalność ach, mamy pomysł na firmę albo na nowe produkty usługi zaczynamy realizować warto, więc to wszystko
Rozwiń »
usystematyzować, jaki jest nasz biznesowy cel, w jakich warunkach przyjdzie nam działać jak promować firmy to wszystko musi znaleźć w biznesplanie internet jest pełen wzorów i wskazówek jak napisać taki plan biznesowego działania, ale mogą wydawać się skomplikowane wcale skomplikowane to nie jest jak napisać taki biznesplan od czego zacząć co trzeba opisać w tej rozmowie znajdziesz mnóstwo praktycznych wskazówek, których nie znajdziesz w internetowych poradnikach rozmawiam z autorem wielu biznesplanów doradcą i trenerem biznesu przedsiębiorcą oraz wieloletnim wykładowcą polskiej fundacji przedsiębiorczości Piotrem Sylwestrzak, jeżeli ja jestem takim początkującym przedsiębiorcą, który myśli o starcie z własnym biznesem warto napisać, zanim zacznę biznesplan zdecydowanie tak zdecydowanie polecam takie podejście do do biznesu i do w ogóle takiej decyzji o podjęciu własnej działalności gospodarczej czy w ogóle biznesów w różnych formach prawnych właśnie, żeby lepiej się przygotować i przekonać samego siebie, że ten biznes ma rację bytu odniesie sukces to właśnie warto taki biznesplan wykonać ja może to powiem, że dopóki inwestor zewnętrzny np. bank albo instytucja, która udziela dotacji jeszcze nie musimy prosić o to zewnętrzne finansowanie to przygotujemy biznesplanu takiej uproszczonej dla siebie formie, ale powinny takim biznesplanie dla nas takiej skróconej wersji powinny się tam znaleźć odpowiedzi na je na to kilka takich istotnych pytań od pytania jeszcze za chwilę ja będę pytał natomiast, w czym mi pomoże taki biznesplan na początku mojej działalności biznesowej, kiedy nawet jeszcze właśnie nie muszą starać o finansowanie banku inwestora może w podjęciu decyzji czy warto rozpocząć ten biznes na podstawie kilku analizy powinien mieć jaśniejszy obraz pogląd na ten temat czy warto czy w ogóle opłaca się rozpocząć taką działalność teraz mamy jeszcze na ten ten na pandemię tak bardzo trudne warunki, a więc tym bardziej trzeba by było przeanalizować to co dzieje się na rynku, ale biznesplan nowym doświadczeniem mojego przydał mi się już kilka razy, ponieważ uniknąłem wielu błędów, które na pewno bym popełnił, gdybym nie opracował tego dokumentu już bym popełnił błędy w realnym działaniu tak już przy podczas prowadzenia działalności, czyli taki biznesplan może trochę też zweryfikować nasze oczekiwania jeśli chodzi o biznes myślę sobie mam pomysł startuje z biznesem na pewno mi się uda, a przy pisaniu biznesplanu mogą pojawić się dodatkowe okoliczności, kiedy zaczną się rozglądać szczytowe jeśli chodzi o konkurencję czy warunki rynkowe, które trochę moje oczekiwania mogą studzić dokładnie tak widzę, że padli też w tej tematyce jest czy tematyce przedsiębiorczości dokładnie my na samym początku, czego nie chcę odbierać jesteśmy bardzo optymistycznie nastawieni do do do nawet do naszego pomysłu tak w ogóle do prowadzenia działalności natomiast warto zmierzyć to m.in. z rynkiem takie z informacjami i sytuacją rynkową i często nasze początkowe dobre wyobrażenie no o zostaje ostudzony tak powiem na zderza się z rzeczywistością może to wcale nie jest także zaczniemy działać i pierwszy miesiąc zarobi fortunę i będziemy swoimi własnymi szefami i wszystko się nam bardzo dobrze w tej działalności poukłada ja muszę z mojego doświadczenia powiedzieć im starszy przedsiębiorca albo inwestor tym, jakby doskonale wie bardzo jest zorientowany, że na biznes potrzebuje czasu oczywiście zależy od rodzaju rozmiaru działalności gospodarczej, ale to nie jest właśnie także to za chwilę będą już tylko zyski tylko ten każdy właściwie biznes potrzebuje czasu tak i przygotowania również wielu przedsiębiorców może sobie w tej chwili początkujących przedsiębiorców zadać pytanie no dobrze jak ja mam ten biznesplan napisać, bo wydaje się, że to bardzo skomplikowana sprawa, tym bardziej jeśli poszukam w internecie różnego rodzaju kreatorów przewodników po biznesplan no to się rano Ożarów tak, mimo że wydawać bardzo trudną sprawą no to siadamy przed pustym plikiem tekstowym przed naszym komputerem no i co tam piszemy od czego zaczynamy tak jak tylko jeszcze dopowiem tak do tego co pan podkreślił te informacje, które możemy znaleźć w internecie są czy mogą być dla początkującego przyp początkującego przedsiębiorcy odstraszające, bo chociażby sformułowania, które się pojawiają analiza SWOT np. analiza SWOT albo outsourcing kaszlą tak czy analiza przepływów pieniężnych to wszystko może spowodować miasto odrzuci i w ogóle nie nie usiądziemy do tego, a ja ze swojej strony, jeżeli słuchacze będą chcieli nawet nie wie może przez chwilę zapisać to co powiem to przekaże bardzo proste informacje, które powinny znaleźć się takim biznesplanie dla samego siebie na początku bez sięgania do specjalnie jakich opracowań czy wzorów na początku polecam bardzo wszystkim szczególnie rozpoczynającym młodym przedsiębiorcom niezależnie od wieku swój biznes, żeby wykonały taki fundamentalny krok, czyli odpowiedzieli sobie na pytanie co kto osiąga on osiągnąć w ciągu najbliższych 57 lat to znaczy jak wyobrażają sobie sukces biznesu, który będą prowadzić ja mówi o tej perspektywie 57 lat, bo tak standardowo się tworzy biznesplan inwestorzy czasami mówią dłuższych terminach krótszych, ale tak typowy biznes plan standardowy piszemy na 60 miesięcy do przodu i początkiem tworzenia biznesplanu to jest wyznaczenie sobie przepraszam za to masło maślane docelowego celu, czyli takiego takiego momentu takiego punktu, do którego takiego no nie wiem jak to powiedzieć, ale właśnie takiego kresu, do którego będę dążył to bardzo pomaga później przy pisaniu biznesplanu przy prowadzeniu biznesu podam podam 2 przykłady pierwszy to jest taki dosyć możemy się troszkę pośmiać to jest organizacja przez Polskę Ukrainę euro 2012 mistrzostw Europy w piłce nożnej nie wiem czy pan pamięta to był mówi rok 2007, kiedy po raz pierwszy usłyszałem, że Polska i Ukraina otrzymały prawo organizacji tej imprezy pierwsze pierwsza moja reakcja była na pewno się nie uda nie mamy dróg hoteli stadionów itd. tak dalej i ktoś by już teraz mógł zapytać, dlaczego się udało, a to, dlatego że termin był bardzo jasne proste 8czerwca 2012 musi się odbyć pierwszy mecz musi to zrobić tak, czyli był taki odgórny właśnie ten cel, które do, którego no trzeba było zmierzać i nie było odwrotu no i udało się to jest taki jeden z przykładów drugi, jakie rozpoczynają rozpoczynałem swoją firmę w postaci szkoły pływania postanowiłem sobie, że piątym roku działalności w tej szkole pływania będzie 500 uczniów i później każdy dzień tego biznesu prowadził mnie do tego celu o wiele łatwiej się prowadzi wtedy działalność ten drugi przykład rzeczywiście dużo bardziej pewnie wpłynie na wyobraźnie tych początkujących przedsiębiorców, bo myślę sobie pewnie to jaki mógł sobie cel założyć chce zarabiać za 5 lat chce, żeby moja firma była duża tak, ale warto skonkretyzowane, acz te cele właśnie postawić sobie ten celnik będzie bardziej wymierny niech to będzie np. liczba klientów niech to będzie liczba konkretna liczba sprzedanych egzemplarzy niech to będzie wreszcie konkretna kwota zysku, jaką chcieliby za np. w tym 2020 piąte roku wypracować, żeby wypracowała firma to bardzo tak wykrystalizuje następne nasze działania, czyli tworzenie kolejnych części biznesplanu to jest taki wstępny biznesplan, czyli na początku zakładamy sobie cel cel cel długoterminowy naprawdę niech to będzie w tej przynajmniej takim takim wymiarze czasowym 3, a najlepiej 5 lat najpóźniej co opisujemy jak chcemy dojść do tego celu dokładny biznesplan powinien być to zawsze przedstawia za pomocą drabiny, czyli poszczególne poszczególne szczeble mają doprowadzić do tego celu, a te szczeble są poszczególne działania, które podajmy, żeby wejść na szczyt i do tego mojego celu po drabinie albo to jest łańcuch i poszczególne ogniwa mają zagłębić się tak, żeby osiągnąć ten cel oczywiście mówię teraz bardzo ogólnie, ale też mogę powiedzieć w jaki sposób opisać biznesplan, żeby wykazać, że ten cel o ciągnę no właśnie w jaki sposób zawsze proponuje, żeby każdy z przedsiębiorców odpowiedział sobie to morze biznesplan to tak brzmi bardzo górnolotnie albo groźnie ale, żeby swoją przyszłość zaplanował w 2 wymiarach pierwszy, żeby zrobił sobie takie wstęp taką wstępną analizę jeśli ona będzie pozytywna no to wtedy przejść do tej bardziej takiej trudniejszej budowy biznesplanu i zaplanować te dłuższe dłuższe lata, że tak następne lata powiem w ten sposób taką ta wstępna analiza zaraz powiem co fajnie, gdyby czy dobrze by było, gdyby objęła i ona powinna być wykonana na takie 12 miesięcy do przodu jeśli będzie pozytywna będziemy mogli przejść do kolejnych lat tak to tych do kolejnych lat prognozy i co ja bym nie piszą takiego bardzo mi czy na wzorach czy jakiegoś tam takiego skostniałego biznesplanu narzuconego biznesplanu, aby po prostu na kartce papieru odpowiedział sobie na następujące pytania, jakie mam tu i teraz zasoby, a osoby firmie to m.in. zasoby ludzkie rzeczowe finansowe i tzw. know how, czyli pewne no niektórzy mówią wartości niematerialnej prawnej pan pan wspomniał wcześniej analizie SWOT tak no właśnie wyjaśnijmy tak bardzo fajne narzędzie m.in. przy zastanowienie się przy analizie Sojusz mam, jeżeli np. to jest naturalne, że mamy swój zasób, czyli jeśli jestem szefem właścicielem przyszłej firmy czy będę za chwilę się właścicielem to ja już mam w sobie jakiś potencjał i dobrze wykonać analizę SWOT, czyli ocenić moje silne strony, ale oczywiście też patrząc, jakie mam słabości słabe strony i to jest taka taki taka cząstka na większej analizy SWOT, ale dotycząca tylko mnie, jakie mam wykształcenie, jakie doświadczenie czy mam znajomości w branży, w której będzie działo na takie pytanie odpowiedzieć sobie oczywiście być świadomym tego, że jeżeli ruszam z biznesem no to tego biznesu czy prowadzenia biznesu będą musiały się nauczyć, a taką swoistą analizę SWOT dla samego siebie mogę zrobić wielu przedsiębiorcom by wielu przedsiębiorcom też przypominamy, że jak otwieram firmę to pewne zasoby rzeczowe już mam ja wiem, że to jest wieloletni samochód, ale ja już go mam jako osoba fizyczna i on mi się może bardzo przydać w moim biznesie czy mam wysłużony laptop, ale dalej mogę na nim pracować prawda, więc warto odpowiedzieć sobie na pytanie co tu i teraz już mam, a z drugiej strony odpowiedzieć sobie na pytanie, bo również mówiliśmy o tych wartościach niematerialnych co tu i teraz już wiem, czego jeszcze nie wiem jeśli chodzi o ocenach jest dokładnie tak tak i warto sobie takie pytania właśnie zadawać co już wiemy na temat tej branży czy tego biznesu, a być może, czego jeszcze nie wiem ważne też jest, żeby zastanowić się czy ja mam unikatowy system pracy procesów które, które później pojawią się firmie, które warto wykorzystać ja powiem w ten sposób, zanim otworzyłem szkołę pływania, ale czy inne biznesy, które otwieram staram się pracować powiedzmy konkurencji także tych firm, które działają w tej samej branży ja po prostu patrzy jak one działają uczy się tego, żeby później być skuteczniejszym też i mieć większą wiedzę oczywiście nie zawsze jest to możliwe, ale można powiedzieć, że bardzo często wtedy okazuje się, że jak w głowie mam swoje know how, które będzie lepsze od tej, która w, którą proponuje konkurencja warto też zastanowić czy czegoś takiego nie ma już go to warto wykorzystać to będzie nasza przewaga konkurencyjna oczywiście w biznesplanie musimy dość szczegółowo opisać też co chcemy robić, czyli jak to nasze przedsięwzięcie ma wyglądać czym się zajmie ta firma tak tak tutaj bardzo uczulam to jest taki moment zakładam, że przedsiębiorcy wiedzą co będą chcieli robić, jakie od usługi, jakie produkty będą chcieli sprzedawać i rozumieją swój biznes natomiast dużą sztuką jest przekonanie potencjalnych inwestorów albo tych, którzy będą chcieli zapoznać się o naszym pomysłem trzeba wtedy, tworząc taki biznesplan bardzo prosto opisać tym czy będzie zajmowała się firma, jeżeli ja czytam takie opracowanie no i osoby, która chciała świadczyć usługi informatyczne, że firma będzie zajmowała się implementację systemu wdrożeniową jakościowych sieci działa trochę mogę zrozumieć tego biznesu stworzyliśmy nie jest inwestorem brak ważnych tylko finansowym dokładnie tak tylko stricte finansowym tak z sektora bankowego ja niekoniecznie musi się znać na każdej branży więc, przygotowując opis produktów usług tego czym będę się zajmował w tył głowy muszę pamiętać, że mogą poczytać fachowcy tak, żeby nie posługiwać się skomplikowanym językiem branżowym ja wiem, że to robi duże wrażenia, ale inwestorów może odstraszyć, czyli bardzo najprościej jak się da przedstawić ten ten biznes właśnie od od strony oferty nasz biznesplan już zaczyna nabierać kształtów opisaliśmy czym się zajmie my opisaliśmy, jakie mamy plusy, jakie mamy minusy, gdzie potencjalnie widzimy problemy jednym z takich punktów biznesplanu już mówiliśmy o tym, że to takiej ściągawki, które są w internecie nie zawsze są najlepsze, ale one wszystkie mówią o tym mają taki punkt rynek konkurencja i to chyba też musimy opisać czym będziemy lepsi od tego przedsiębiorcy, który na ulicy obok robi to samo dokładnie tak dokładnie tak to nawet widziałem bardzo rozbudowane części, aczkolwiek w tym, że ten plan finansowy finansowe bardzo istotna prognoza sprzedaży zaraz o tym powiem natomiast faktycznie tak jest, że dużo czasu powinniśmy poświęcić opisywaniu tego jak wygląda rynek konkurencja opisujące rynek powinniśmy skoncentrować się na kliencie, czyli myślę, że teraz wiele osób zostanie trochę zaskoczony tym co powiem każdy przedsiębiorca planujący rozpoczęcie własnej działalności powinien odpowiedzieć sobie wyraźnie na pytanie, kto będzie jego docelowym klientem spotkałem się wielokrotnie w twierdzeniem tych, którzy produkują pieczywo, a więc piekarzy właścicieli piekarni, że klientem jego piekarni będą wszyscy ja wtedy dodaje pytanie no dobrze, jeżeli pan ma piekarnię powiedzmy w Szczecinie to czy ktoś Warszawy przyjedzie codziennie po świeże bułki do pana wtedy okazuje, że nie, więc warto tego docelowego klienta chociażby obszarowo określić, jeżeli ja miałem szkołę pływania w określonym mieście i w określonej powiedzmy dzielnicy czy na na określonym osiedlu to koncentrowałem się w pozyskaniu klientów właśnie z tej najbliższy tego najbliższego otoczenia prawda, więc determinować na pojawienie się klienta może lokalizacja może właśnie determinować położenie nasze, więc naprawdę warto przemyśleć odpowiedzmy sobie na pytanie czy naszymi klientami będą głównie kobiety panie czy to będą mężczyźni panowie jeśli to będą panie to w jakim wieku, a może jeszcze zastanówmy się czy to będą osoby zamożne czy mniej zamożna tak, żeby tak zweryfikować tego potencjalnego ostatecznego odbiorcę zaraz powiem, dlaczego jeszcze nie tak istotne jest m.in. 1 takich tych części opisu rynku tak, czyli tego, kto kogo adresujemy nasze nasze naszą ofertę trudno mi wymienić biznes, który był adresowany był totalnie do wszystkich to dlaczego to jest takie istotne, a to, dlatego że bardzo polecam przeprowadzić taką bardzo prostą analizę w oparciu o wskazanie docelowego klienta powinniśmy też zastanowić się na jakim obszarze przynajmniej w początkowej fazie powiedzmy 12 miesięcy będziemy funkcjonować, jeżeli będziemy mieli zdefiniowanego tego docelowego klienta będziemy wiedzieć, że będziemy działać np. w danym mieście powiecie chociażby to możemy w Głównym Urzędzie Statystycznym zapytać nawet mailowo a jaka jest w tej chwili szacunkowa, ale dosyć to są wiarygodne dane pochodzące z głosu, jaka jest szacunkowa ilość mieszkańców tego powiatu czy tego obszaru tego miasta, która spełnia kryteria naszego docelowego klienta w tym momencie zostaniemy z GUS odpowiedź jak wygląda cały tort tak do zjedzenia tak jeszcze nie mówi o konkurencji, bo konkurencja zjada ten tort, jaki część, ale to już nam da bardzo poważny obraz tego czy nasz biznes ma sens no i konkurencji możemy zawsze kawałek tego tortu odebrać ziewania tak zdecydowanie tak plan marketingowy opisujemy w biznesplanie jak zamierzamy się promować dokładnie tak plan marketingowy powinien dotknąć 2 obszarów promocji reklamy jak zawsze oczywiście troszeczkę upraszczam te pojęcia, ale na potrzeby biznesplanu mówi reklama ma nam odpowiedzieć na pytanie jak dotrzemy z informacją do klienta, że nasza firma jest gotowa sprzedawać świadczyć usługi dla klientów, czyli jak czy za pomocą reklamy outdoorowej czy za pomocą ulotek plakatów czeki bez bezpośredniego kontaktu z klientem NATO powinno to część dotycząca reklamy odpowiedzieć, a promocja powinna tak odpowiedzieć w jaki sposób zachęcimy potencjalnych klientów, do których za pomocą reklamy dotrzemy jakich zachęcimy vanem czcimy do tego, żeby kupili u nas ani konkurencji i pan wcześniej bardzo panie wspomniał chociażby tych różnicach w naszej usłudze czy w naszych produktach, a tych, które konkurencja już oferuje też jeden z takich właśnie elementy, które mogą zachęcić no tak nasza piekarnia będzie piekła zdrowsze pieczywo np. tak albo pieczywo o PIT tak bardzo teraz jest to na czasie tak tak np. albo będą to składniki tylko ekologiczne albo pochodzące tylko niesamowitych wyjątkowych upraw tak wcześnie już mieliśmy takie 2 trudne wyrażenia jedno analiza SWOT silne i słabe strony przedsiębiorstwa jego szanse zagrożenia to już mówiliśmy drugi to kaszlał, czyli przepływy finansowe no i co piszemy w tej części ile zarobię w pierwszym miesiącu, a ile wydam na trzymajmy się już tej piekarni nowski koszty tej piekarni bardzo polecam właśnie takie podejście niekoniecznie księgowe rachunkowe, gdzie skupiamy się na przychodach i kosztach, bo właśnie kaszlą, czyli te przepływy finansowe mówi wyraźnie o konkretnych wpływach konkretnych wyda w wydatkach badanym okresie powiem szczerze, że my wszyscy śmiertelnicy tak powiedział pracujemy na zasadzie kasowej jeśli tworzymy budżet domowy my się zastanawiamy, jakie wpływy będą, czyli np. wynagrodzeń naszych, jeżeli pracujemy na etacie no i patrzymy, jakie będą wydatki takie staramy się, żeby tych wydatków nie było więcej niż wpływów i podobnie w działalności gospodarczej warto sobie w tej części finansowej w biznesplanie wystawić konkretne wpływy, które mogą się pojawić wiadomo to będzie na początku prognoza na moście biznesu prowadzimy ale jakie wpływy mogą się pojawić, ale świadomie bądź my, że w tym samym okresie poniesiemy jakieś wydatki i warto zostawić zobaczyć, jaka jest różnica pomiędzy tymi 2 grupami takich takich ruchów pieniądze tak to określę panie Piotrze jakaś część biznesplanu, który jeszcze nie wspomnieliśmy, bo już po kolei mówiliśmy wszystkie kroki, o czym jeszcze pamiętać, pisząc koniecznie jestem taka moja Sol biznesplanu albo o oczko w tym biznesplanie prognoza sprzedaży to znaczy to jest też efekt naszej pracy nad tą częścią dotyczącą rynku konkurencji i takim swoistym podsumowaniem również tych analiz powinna być prognoza sprzedaży, a więc próba odpowiedzi sobie na razie pewnych planach przewidywaniach próba odpowiedzi jak dużą będę w kolejnych okresach mógł sprzedawać czy to będzie 10 egzemplarzy czy to będzie 2050 itd. tak prognoza sprzedaży, bo ta prognoza jest później wyjściową do wszystkich kolejnych prognoz finansowych m.in. do prognozy przepływów pieniężnych, czyli wyobrażenie sobie dlatego też proponowałem zrobić to analiza tego tortu tak jak dużo klientów potencjalnych klientów jest pana na naszym rynku, którzy być może kupią, żeby określić jakiś procent, które obejmiemy tego tortu i tak naprawdę, jaka konkretnie liczba klientów to warto taką prognozę sprzedaży bardzo warto sobie zrobić dowiemy się, że mamy taką grupę ludzi sprzedamy im myślimy sobie chleba za tyle pieniędzy, bo znowu jesteśmy przy piekarni, a książki, którą wydajemy albo albo usługę, którą świadczymy, a że tyle tyle głów o naszym osiedlu tak jest tak warto warto ja zawsze teraz mamy fantastyczne narzędzia do, czyli arkusze kalkulacyjne różnych firm, które dają nam taką możliwość, żeby w arkuszach kalkulacyjnych zrobić sobie nawet scenariusza to brzmi groźnie, ale to to bardzo łatwo można wykonać, czyli zrobić sobie prognozy tzw. pesymistyczną, że sprzedaż będzie na początku mała tak później powoli będzie rosła możemy sobie zrobić drugi scenariusz sprzedaż najbardziej prawdopodobna, na które liczymy np. podobnie było w konkurencji także oni wystartowali i potem okazało się, że doszli do takiej liczby np. ściętych głów tak obciętych głów przepraszam np. ale również można zrobić tzw. optymistyczną tak czyli co by było, gdyby rynek bardzo pozytywnie zareagował na nasze pojawienie się tej sprzedaży byłoby też dużo co wtedy to też trzeba sobie z tym poradzić rozmawialiśmy o tych ściętych bądź obciętych głowę tylko dodam, że chodzi oczywiście o otworzenie zakładu fryzjerskiego w składnicy innego niczego innego nie mamy na myśli chciałbym jeszcze zapytać jestem takim początkującym przedsiębiorcą mówiliśmy już o tym na początku trochę się obawiam, bo widzę profesjonalne biznesplany w internecie napisane trudnym językiem, a ja jeśli chce sobie taki biznesplan napisać to, jakie pan na początku biznes biznesplanów, które pan już widział od jakich słów zacząć tak normalnie praktycznie po ludzku przedstawiam państwu pomysł na mój plan no jak zacznę to później już będzie łatwiej napisać dokładnie dokładnie tak ja też polecam żeby, jeżeli już jestem w tym internecie to, żeby zaczerpnąć najprostsze wzory biznesplanów one są naprawdę mają taki bardzo podstawowe elementy, które też mówiliśmy sobie i najczęściej na początku właśnie jest opisanie tego czy będzie zajmowała się firma najlepiej od tego zacząć, bo ja doskonale przecież mam świetny pomysł to wiem co będę robiła robił, więc warto na czystej karty nawet napisać dla sem dla na początku dla samego siebie, a później ewentualnie dla dla inwestorów czy dla tych zainteresowanych czym się będę zajmowała zajmował i od tych słów zacząć może tak właśnie, tyle że podyktuje tylko może tak bym, jeżeli ja miałbym zacząć to planuje prowadzić działalność gospodarczą, która zajmować się będzie świadczeniem usług albo sprzedaży produktów takim w takim zakresie bardzo szybko tak powiedziałem głowy, ale też taki początek, który może nas rozpędzić tak może być potem łatwiej mówimy tu biznesplanie na początek zakładania działalności, ale i to już zbliżamy się powoli do końca taka jak umiejętność pisania biznesplanu bardzo nam się też przyda, kiedy już prowadzimy biznes i nagle okaże się, że mamy nowy pomysł albo, że mamy możliwość pozyskania inwestora do naszego nowego pomysłu no taka umiejętność wtedy też jest bezcenna zdecydowanie zdecydowanie tak biznes też wielka przygoda, która nigdy nie powinna się kończyć, a co chwilę pojawiają się nowe przeżycia i pan wspomniał o bardzo fajnych rzeczy jak już otworzy firma na podstawie napisanego biznesplanu to rynek to też na pewno i okoliczności zweryfikują, ale może się pojawić szansa na rozwój czy na wprowadzenie np. nowych usług produktów nowe zatrudnienie zdobycie nowych rynków i to co pan powiedział ta pierwsza umiejętność tylko przyspieszy umiejętność prowadzenia firmy i podejmowania lepszych decyzji o pisaniu biznesplanu rozmawiałem z Piotrem sylwestra okiem doradcą i trenerem biznesu przedsiębiorcom oraz wieloletnim wykładowcą polskiej fundacji przedsiębiorczości Wojciech Kowalik dziękuję i do usłyszenia podcasty przedsiębiorcy na tokfm PL w aplikacji TOK FM
Zwiń «