REKLAMA

LGBT w polskiej muzyce lat '80

Lepiej Późno Niż Wcale
Data emisji:
2021-02-07 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
53:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
lepiej późno niż wcale dobry wieczór państwu tę audycję lepiej późno niż wcale audycja LGBT, czyli rozwijam ten skrót geje lesbijki osoby biseksualne trans płciowe to jest tematyka nasze audycje nas Krzysztof Tomasik dzisiaj wyjątkowo bez Mariusza Kurca natomiast moim moim gościem będzie tutaj nasz częsty gość Bartosz Żurawiecki krytyk filmowy pisarz, a także autor książki festiwal wyklęty przez książki o polskiej muzyce właściwie 2 polskich muzycznych festiwalach i Rozwiń » właśnie dzisiaj będziemy mieć audycję muzyczną znów, ponieważ mamy karnawał tak jak miesiąc temu 10stycznia rozum przedstawialiśmy rozmawiali o piosenkarza głównie amerykańskich, którzy zmarli na AIDS i wspominaliśmy ich przypominaliśmy tak dzisiaj troszkę troszkę inaczej, ale właśnie jak to zaraz zaraz wyjaśnimy część artykułu Podziel się słyszymy to jest tak jestem nie jestem tam wszystkich dobry wieczór tak wspaniale już, jakby ten 0101. utwór trochę nas wprowadził stołu fantastyczną atmosferę lat osiemdziesiątych, czyli PET Shop Boys i syn wielki wielki wielki przebój drugiej połowy lat osiemdziesiątych dokładnie rok 1987 oczywiście ten utwór nie znalazł się na początku zupełnie przypadkiem, a raczej wręcz przeciwnie to jest pełną premedytacją tak to jest utwór który, który zainspirował twórców fantastycznego serialu to jest nowość brytyjski serial, który tak się właśnie nazywa Polska Polski tytuł, bo to grzech i opowiada o grupie no właśnie takiej grupie LGBT w latach osiemdziesiątych w Londynie akcja dzieje się w latach 8191 no i siłą rzeczy w dużej mierze też przedstawia życie życie snu skupione też na tematyce niestety AIDS, a my dzisiaj to jest jeden z tych głównych problemów, z którymi tam ta ta grupa bohaterowie muszą się zmierzyć, ale poza tym to to jest to na czym się dzisiejszym będziemy walczyli skupić to, że ten film ten serial wypełniony jest muzyką lat osiemdziesiątych frank i właśnie wtedy się słuchało w środowiskach tęczowych, czyli właśnie pierwsza baza tarczy klapy są owca i kim ALT wielu wielu innych głównie brytyjskich amerykańskich wykonawców można w tym serialu usłyszeć tak dokładnie to zresztą ja mam wrażenie, że ta ścieżka dźwiękowa jestem bardzo bardzo inteligentnie dobrana i wymyślone, bo właśnie tych wielkich gwiazd aktu, który się kojarzył z latami 80 tymi z muzyką lat osiemdziesiątych jak Eurythmics czy kim my tak jak powiedziałem tam jest bardzo dużo właśnie muzyki zespołów w jaki sposób jest z tym nurtem czy w ogóle ze społecznością LGBT związanych, bo to, bo to jest właśnie jest co wspólnie KK, czyli Boy George tam tam słuchać rodzimego Samer chwila słychać Marc Almond właśnie potrzeb wojsk, czyli to są George Majkę, czyli to są to są właśnie albo albo muzyk tak, którzy po latach się walutą wali albo albo już wówczas właśnie tacy tańcowi tak, aby albo właśnie dotacje, którzy nie wiem jak bardzo odprawa, który na samym swoim wyglądem sami marzę już wysyłał odpowiedni komunikat prawda był i był idolem społeczności LGBT na Zachodzie i w Polsce chyba trochę też, ponieważ się, chociaż tak to co nam przyświecało to chęć by opowiedzenia o Polsce jak jak to wyglądało w Polsce, bo właśnie te tęczowe lata osiemdziesiąte, które często są przedstawiane jeśli chodzi o Polski Polski kontekst w taki sposób bardzo Bór wiary we mnie te nasiona przeciwieństwo tęczowego natomiast przecież ta muzyka ta moda ten ten tata ekspresja to wszystko do Polski też docierało to to nie jest także, że wówczas tylko stan wojenny smutna bieda i totalne totalne zamknięcie to wszystko też w jaki sposób przenikało i w jaki sposób przenikało do muzyki to dzisiaj też będziemy chcieli państwu opowiedzieć tak no po pierwsze, będąc właśnie młodym gejem dorastając w latach osiemdziesiątych słuchało się tych wykonawców czasami nie zdając sobie sprawę właśnie z tego, że sam, że przepis także, że oni są gejami tak szczerze, że reprezentują środowisko LGBT, bo nie zawsze takie informacje się np. pojawiały w Polskiej prasie co tam 30 i tam nie było wtedy to znaczy to jest pewna aura, którą się na np. wyczuwało wyczuwało się, ale też, ale też wyczuwało tak dziś ich oni byli oni byli popularni bardzo szeroko tak, a jednocześnie, jakby wyczuwało się to, że ani no reprezentują są pewną ekspresję pewien pewną stylistykę coś co jest zupełnie odmienna od tego co ma co mamy za oknem, ale liczę chcielibyśmy się może bardziej skupić na polskiej muzyce lat osiemdziesiątych zastanowić się, gdyby ktoś z polskich twórców się pokusił stworzył właśnie seria polską wersję c Synthos reżyseria opolskim środowisku tęczowym lat osiemdziesiątych auto Marta brzmi to tak bardzo fantastycznie, ale może kiedyś taki serial powstanie to co na ścieżce dźwiękowej tego serialu z polskiej muzyki by mogło tamtego okresu mogłoby się znaleźć no właśnie nawet nie tylko postanowiliśmy się zastanowić nawet pokazać te potencjalne hity szerokie Echo, które zainspirować część z nich oczywiście nie wszystkie to, ponieważ tutaj nie mamy nie mamy tyle czasu nad i tego jest oczywiście więcej, ale wybrały takich kilka piosenek które, które wydają się w jakim sensie symptomatyczne podróżnym względem tak to dlaczego mamy zaczęły może w ogóle od tego, że symptomatyczne są w ogóle te lata osiemdziesiąte pod takim kątem, że właśnie wtedy taka ekspresja, która dzisiaj nazwalibyśmy Kurowa wizerunku prawda ona też wkracza do polskiej muzyki przede wszystkim rockowej nawet między di Maria tak my tak to tak tego też do tego, czego słucha młodzież po lata siedemdziesiąte są jednak w Polskiej muzyce rozrywkowej takimi latami bardzo grzecznym prawda takimi jak propaganda sukcesu miła pani uśmiechnięte w ładnie ubrane, a w latach osiemdziesiątych następuje wraz z też z przełomami różnymi politycznymi następuje taki przełom estetyczny i nagle właśnie na scenie w telewizji w mediach pojawiają się panowie w makijażach prawda długimi włosami długimi włosami, jakimi antropogenicznych mi pogląd, jakimi myślę, że każdy z nas, kto dorastał w tamtych latach mamy taką anegdotę, że np. nie wiem oglądało telewizję ze swoimi rodzicami pojawią się zespół Lady Pank rodzice oburzeni krzyczeli Boże co to zapadały tam też teraz tej telewizji pokazują także ty to oczywiście wtedy nazywało się ani kurierem ani na ani Trumpem ani kamper ani w ogóle nie było żaden bezpośredni sposób kojarzone z kulturą Elżbieta Gruca niepewne też nie ma, zwłaszcza tak wszystko seksualnością tym niemniej kiedy patrzy się na to z perspektywy czasu na to widać, że te lata w Polskiej muzyce rozrywkowej no były powiedziałbym takiego na rewolucyjne to dzisiaj nie mamy takich wykonawców którzy, żeby w swoim wizerunku tak zacierali granice Turcji właśnie te wszystkie prawda tożsamości też o 2 mieli mieliby tam odwagę prawda np. wystąpienia bardzo agresywnym makijażu wynikało to pewnie też z tego, że wtedy wtedy homoseksualność nie była też tematem była, który był obecny w przestrzeni publicznej albo przynajmniej nie nie taki sposób nie taki sposób jak teraz, bo to, bo to oczywiście, a gdzieś tam gdzieś tam się pojawiało ja też pojawiały nie było nie było to oficjalnie nie było to to było raczej to raczej wyzwiska, które padały ze strony właśnie starszego pokolenia natomiast w żaden sposób nie było to łączy pan w kadrze mediach w sens no właśnie z kulturą mniejszości seksualne to raczej były wygłupy wygłupy młodych to raczej było się też tak to właśnie jednak właśnie na konto takiej pewne ekstrawagancje artystycznej zaliczało nie wiązało się tego żaden sposób jakimiś tematami kontrowersyjnymi obyczajowo czy już nie daj Boże polityczny tak i 1 sprawa jest jakby ta aura i pewna stylistyka, której nawet największe gwiazdy korzystały tak jak tak jak mówiłem to to przecież pan się zdarzała też oddział zamknięty na różne różne te najpopularniejsze zespoły miały miały te takie momenty po powiedzmy grania z wizerunkiem czy często właśnie taką stronę drogi liczną nie nie oczywistą surową, a druga rzecz to są jednak wątki wątki właśnie LGBT, które się pojawiały w twórczości pojawiały się tak chociaż, chociaż oczywiście one też były bardzo jak zresztą przyszłam się tym piosenkom to na to nie nie było takie bardzo oczywista walka w czasie było słuchać tekst piosenki coś wyłapać pewien kod, które zawierało tekst i one właściwie dopiero teraz po latach są jakoś tak interpretuje interpretowane właśnie w takim takim surowym duchu wtedy to po prostu były piosenki po prostu były przeboje sieć i się śpiewało się ich słuchał także różne różne tematy różne różne piosenki różne różne przeboje na różne zwariowane tematy i taki temat też może być i może może zacznijmy właśnie od jednej z takich piosenek i posłuchajmy przynajmniej obszernego obszernego fragmentu, tym bardziej że to, że jest to piosenka zespołu, po którym byśmy się raczej takiej tematyki nie spodziewali mówi wała jak latami dokładnie tak właśnie tak tak to jest piosenka tylko mi ciebie brak, które właściwie jeszcze na przynależy do lat siedemdziesiątych, bo też tysiące dziewiąty roku, ale na płycie ukazała już w latach osiemdziesiątych, ale ona właśnie też pokaz, ponieważ wały śląskie to taki zespół, wykorzystując taką stylistykę kabaretowa noc kabaretową tak satyryczną więc, więc tym te to im więcej było wolno im więcej było wolno też ten tata prawda ten temat Homo on się pojawią w takim właśnie troszkę prześmiewczym kontekście w tej piosence, więc ona jeszcze jest jakby takim łącznikiem między właśnie tymi latami 70 tymi tym co potem nastąpi w latach 980 tak to posłuchajmy wały Jagiellońskie tylko ciebie brak to był wały Jagiellońskie tylko ciebie brak mam nadzieję, że to było słychać, o czym jest piosenka i tam, bo tak tam puenta puenta, że on jak śpiewa to do Stefana taktyka ciebie brak jest Stefan jak mi ciebie brak pojawia się już pod sam koniec tego utworu Tatarzy takiej prawda Maciek jest tu jest natywnie mniej no właśnie tak idei ale, toteż z tym, jakby to analizować też spisane pewnie taki stereotyp prawda, że więzienie prawda tam maska Homo Homo społeczna wymuszony wymuszony seks właśnie przez mężczyzn, ale mężczyzna mężczyzna ten homoseksualizm, który jest może dać jednak jest kojarzone z takim tym środowiskiem prawda szemranym, ale tutaj to jest ujęte z przymrużeniem oka i trochę zrobione na wesoło tak tak tak tak nie jest piosenka homofobiczny atak co prawda jak powiedziałbym, że tam jest jednak dużo takiego na uczucia wkłada we wprost, iż Szubert śpiewający właśnie to, żeby znać te tak swoją tęsknotę do Stefana tak i wały Jagiellońskie to był trochę no jednak taki o osobny zespół no nie w tym głównym nurcie to właśnie tak jak powiedzieliśmy to był to był to był raczej taki kabaretowy ze skłonnością do wygłupów, a dostęp to następny utwór, którego posłuchamy to no to będzie gigant, czyli czyli, czyli zespół Maanam Jet jeden z absolutnie największych tutaj na największych zespołów naj naj najbardziej popularnych zespołów szczególnie pierwszej połowy lat osiemdziesiątych z charyzmatyczną i też praktykę prekursor prawda tego całej fali polskiego rocka oczywiście wiem 80 tych to odniesie to zaczęło, bo nie byłem raz w roku 80 Opole i Night rzeczywiście Kora, jakby nie unikała w samym śpiewaniu w swoich tekstach, które pisała na bardzo takich no, jakbyśmy powiedzieli kontrowersyjnych tematów nie tylko politycznych, o czym, o czym się teraz mówi analizujące twórczość Maanamu, ale też obyczajowych no właśnie, bo nie Sejm ma wrażenie tak to powiedzmy, że mam wrażenie że, że często teraz lat 80 właśnie się wprowadzać zbyt często tylko tylko do polityki do tej walki z władzą natomiast gdzieś gdzieś umyka umykają inne inne kwestie tutaj w właśnie do tego wrócimy teraz listy Kongresu jeden z przebojów Maanamu to był-li tylko do klas 1 wielkich przebojów Maanamu rockmana 1985 ja myślę nie wiem nie wiem czy ty się zgodzić ze mną Bartku, że wtedy osiemdziesiątym piątym roku nikomu nie przyszło do głowy, żeby analizować to pod kątem Homo erotycznym, mimo że ewidentnie letnie, mimo że ewidentnie Kora, która także autorką słów śpiewa tutaj do kobiet też to atak to jest bardzo płomienne opisy partycji jednocześnie jest taki, więc taki niejednoznaczny, ale jednak bardzo wyraźny opis Romana dzisiaj Roma lesbijskiego romansu prawda przynajmniej fascynacji tak, ale w ogóle tak jak sobie teraz też przy sięgam pamięcią w ogóle by nie analizowało się w tym kontekście tego utworu to nie wiem z czego wynikało być może tak aż 3, że jakby właśnie te jak powiedzieliśmy raczej cała ekspresja rockowa skierowana była na stole takiego przełamywania niestety pewnych estetycznych kanonu prawda oficjalnych, jakiej takiej walki z systemem więc, jakby te wszystkie subtelności też subtelności erotyczne on ona umykało dopiero gdzieś po latach można je wyszłyśmy może też, jakby nie było wówczas takiej tak takiego miejsca na na analizę tego, bo też mam wrażenie że, że właściwie się nie mówiło o tych przebojach, o czym one właściwie są, że to jest, że to jest dziś, że to było gdzieś zupełnie w taki sposób nie nieobecnym w wywiadach w mediach, bo przecież to wszystko było były wywiady były gazety były recenzje były różne rozmowy ale, ale nie wiem tylko to wynikało, że się o tym, że o tym po prostu nie mówiło to znaczy, że tak jak nie inny przebój Maanamu np. paranoje zgoła przecież nikt tego nie interpretował, że być może to jest np. zapis depresji to tak tak czytam to wszystko oczywiście, że gdzieś te w podtekście miało być taką metaforą prawda tego zniewolenia, w którym żyliśmy i być może ta interpretacja, która się też nie była wyrażana wprost w mediach ta interpretacja tak dalece zdominowała nasze myślenie o tamtej muzyce wtedy, że no właśnie umykało nam różne niuanse i pewne rzeczy były widoczne pewne czy tak były niewidoczne niesłyszalne chcieli się okazuje taki właśnie paradoksalnie bardziej tak jak ty to powiedział, że bardziej zauważano ten to zewnętrze, czyli właśnie te makijaże długie włosy spinki we włosach właśnie o określony mianem pedałów niż niż coś od jak dużo bardziej na ten temat bo, bo właściwie po prostu o tym opowiadało tak, ale też myślę że, gdy że, gdyby tych samych tych właśnie wykonawców rockowych prawda, zwłaszcza facetów, którzy wówczas nakładali makijaże, gdyby im powiedzieć, że oni są wroga wyglądają tak jak homoseksualiści albo wreszcie rozwiązany za to by się tak głęboko poprosili, bo nic, bo chcielibyśmy dni na czasie oni tak tak tak to derby to powiedziałbym, że to było takie czasami ba bezrefleksyjne przeznaczy psiej przyjmowane z Zachodu z pewnym opóźnieniem prawda np. estetykę glamour rocka, a jednocześnie kompletnie, jakby zbyta tej warstwie ideowej ideologicznej którą, który ma za sobą niosła w Fina w krajach zachodnich tak też czy też powiedzmy, że jeszcze o obiektu jesteśmy przy przemianami przekazie, że ona jest oczywiście Kora była taką idealną, choć idealnym ucieleśnieniem figury gejowskiej diwy, czyli takiej takiej mocnej charyzmatycznej kobiety bardzo efektownej też w wyglądzie zewnętrznym bardzo charakterystycznej, która Tur Turek, która przyciągała po prostu mężczyzn homoseksualnych no tak to taka raczej unikajmy i też kobiety jak i tak też Kośko kobiety potrafiła uwieść swoją charyzmą tak słabo, jakby była ponad tym takimi prostymi tożsamości ami płciowymi czy seksualnej taka jednocześnie do tych takich mocnych wyrazistych wokalistek w latach osiemdziesiątych było więcej, bo oczywiście i Małgorzata Ostrowska z lombardu Beata Kozidrak Bajmu i pewnie jeszcze kilka kilka innych także to nie do mnie kolega bardzo proszę, żeby wspomnieć też Gajdzie trochę zapomnianej też takiej bardzo ekscentrycznej władza bardziej wyglądzie to dlatego nowe koncentryczne tak tak tak Gajgał prawda nawet to nawet tenge jest w tym pseudonimie co prawda ja ja sądzę, że to raczej pochodzi z VAT niemieckiego słowa Gajdzie, czyli skrzypce Boga grała na skrzypcach na tym nie możemy sobie profesor interpretować, ale za to, że był jakiś układ do 12, bo to coś zrobić gości jest słowo może mieć więcej znaczy nie musi mieć tylko 1 możemy może mieć więcej, więc oczy, a jednocześnie jeśli już mówimy też o takich drzewach gejowskiej to też były te gwiazdy lat 70, które w latach osiemdziesiątych też ciągle ciągle ciągle występowały nagrywały też zmieniały swój wizerunek Maryla Rodowicz Zdzisława Sośnicka Urszula Sipińska one też, jakby wszystkie wszystkie były i ma moment to był właśnie gigant, a teraz przejdźmy do obrzeży, bo były przecież mnóstwo zespołów, które się pojawiały znikały którym, które nagrały 1 singel albo 2 albo czasem 1 płytę gdzieś jak i przemknęły i właściwie nie zapisały się jakoś tak w historii polskiej muzyki, a dzisiaj np. odkrywamy jakieś ciekawe ciekawe piosenki ciekawe ciekawe utwory i właśnie właśnie takim takim zespołem było był zespół Voo chyba chyba dla albo za zależeć po prostu Sową chyba chyba po prostu za wokalistą Robertem Janowskim, który po latach, który Polak po latach stał się sławny, jakby zupełnie innej strony jako bardziej jako prezenter telewizyjny aktor też, a wówczas właśnie próbował swych sił jako wokalista rockowy takiej roli takie powinno popowe rockowe rockowe, bo to raczej raczej tym niemniej właśnie zespół zoo ma ma i do dzisiaj taką swoją grupę nawet wyszła płyta z zebranymi pani chyba nigdy nie wydali longplaya żadnego i dopiero teraz wyszła płyta całkiem niedawno z różnymi wybranymi utworami na jednego z nich właśnie posłuchamy we fragmencie, chociaż już tytuł jest znaczące, więc więcej seksu to był znaczący fragment utworu więcej seksu zespołu z zoo z Robertem Janowskim jako wokalistą w Niemczech czy państwo słyszeli ten tekst, ale też po prostu to jest po prostu wyznanie faceta do faceta by jakieś wspomnienie gejowskiego romansu nieudanego, ale co nie zmienia faktu, że absolutnie absolutnie tutaj im nic właściwie nie jest pozostawione nie ma żadnych wątpliwości, o czym, o czym jest ten tekst w Bartku słyszymy się tak czy użyczenia tak staro tak tak tak myślę, że jeśli ktoś coś dodać ich tak chciałem dodać, że się teraz postawią sobie tej piosenki to właśnie ona mogłaby z powodzeniem być teraz w klubach gejowskich Puszcza nawet jakimś takim hymnem nie wiem Green grana tak, że ciało to za mało tak mało, że więcej tego sensu trzeba i to właśnie tego aktu aktualność tego, a jednocześnie no właśnie ta świadomość, że wówczas weźcie to przeszło tak po prostu była to jednak jakiś tam w Senacie które, które gdzieś tam czasami radio leciała tak to nawet można z oddaje się nawet sam Robert Janowski jakimś wywiadzie powiedział, że sobie w ogóle nie zdawał sprawy z tego w sferze, a tutaj w rolę geja jak jako ten podmiot, ale jeśli to pamiętam on rzeczywiście jak był gościem był był taki program Krzysztofa Szewczyka Marii Szabłowskiej tam zapytany oto piosenkę ciążą po prostu był bardzo młody absolutnie nie wiedział nie wiedział, o czym o czym, o czym właściwie śpiewa, a dzisiaj też można było trochę to interpretować w takich kategoriach, że jest właśnie zespół, który się próbuje przebić, więc musi zwrócić na siebie uwagę i właśnie czymś takim bardzo no odważnym był tam jest sam tytuł jest dość odważna więcej seksu właściwie to jakiś takie zawołanie można to uznać że, że oni właśnie w ten sposób chcieli zwrócić na siebie uwagę, że to był właśnie Grzegorz sposób na wyróżnienie się taki on też, ponieważ to bardziej właśnie było jest po myśli niż rok to też na stratę tej tej muzyki popowej jak dopuszcza taką większą morze jednoznaczność dziś jednak ten rok, który był taki kojarzony bardziej z taką sztuką poważniejsza, ale też taką bardziej męską prawda taką bardziej nastawioną na nie na to panie na dyskotece tylko na jakąś taką zwarcie z systemem, a tutaj po prostu Robert Janowski hektara SS 2, a wielu jest więcej seksu suka tak tak, że oprócz ciała trzeba jeszcze też mieć pewne umiejętności seksualna tak to jest to zespół z no to zupełna efemeryda, toteż połowa lat osiemdziesiątych jeśli niemal 80 czwarty rok i rzeczywiście wówczas ta piosenka nie jakoś nie zaistniała kolejny zespół, który będzie mówimy jest jakimś sensie podobne bo, bo to jest akurat zespół rezerwat, który istniał dość długo, ale poza takim 1 wielkim przebojem zaopiekuje się mną to też to był trochę też taki zespół drugiej ligi bym powiedział nie wiem czy ze mną zgodzisz to zespół tak 12 może przeboju Wolbrom Zaopiekuj się mną i parasolki potem jeszcze nie mieli aż taki taki przebój wydali 2 płyty Andrzej Adamiak zresztą niestety zmarł w zeszłym roku tak niedawno tak z powodów z powodu covida i jest wysoki zespół, który odkrywa po latach on no właśnie odkrywać tutaj to jest zupełnie swoje odkrycie powiedzmy o tej piosence, którą za chwilę posłuchamy, bo jeszcze to to może posłuchajmy jak potem powiem co mnie jakby uderzyło w tej piosence w ogóle w tych w tych płytach zespołu rezerwat których, którym po latach przesłuchałem świetnie to słuchamy boi się rezerwat to był utwór boję się singel zespołu rezerwat rok 1986 i tutaj rzeczywiście jeśli państwo słyszeli jest taki takie wyznanie biseksualistą, który po prostu pragnie pragnie bliskości pragnie ciepła i bez względu właśnie kto, kto to ma być to TomTom to mogą być kobiety to może być kobieta może być mężczyzna tutaj jakby i też bardzo wprost artykułowane tak i właśnie Andrzej Adamiak stworzył zespół rezerwat taką, jakby postać figurę tak pani takie euro tyka, który właśnie boi się boi się już kontakty między ludzkiego, a jednocześnie bardzo jego drugą spragnione i spragniony jak jednostka apeluje wprost Zaopiekuj się nam dano prawo takie wyznanie, które jak prawdziwy mężczyzna tak kieruje do 100 to raczej mężczyzn nasze słowo wychować prawda są słabszą płcią, więc albo wtedy piosenka zespołu rezerw ktoś nazywa histeria histeria też jest ciężko kojarzonym z kobietami tak jako kobiety w spadały histeria wg stereotypu, więc właśnie bardzo uderzyło to, że w tych latach osiemdziesiątych tych latach takiego takiego na tego ciężkiego stanu wojennego tego wojska na na uliczne, ale to prawda wojsko lekarz on stan wojenny to tylko początek lat 80 jest ruch mówi pewnym takim no tak terroryzuje tym samym stereotyp bywa z tym czym się te te lata kojarzą generalnie w jakimś takim mozołem prawda i taką taką nieustającą walką Adamek w tym rezerwacie tworzy właśnie postać takiego zestresowanego mężczyznę faceta o jakiejś nieokreślonej tożsamości regionalnej który, który się boi, który mówi o tym, że się boi, że bardzo proszę, żeby się nim zaopiekować który, których uprawa nawet on w głosie ma w sobie takie tak intendenta słychać ten lęk w tym jego głosie i im na nie wiem być może właśnie dlatego, jakby też ten rezerwat nie zrobił takiej kariery, jaką być może zasługiwał, że on jednak no nie wpisywał się w ten taką mam taki ten czołg rockowy, który siadł wtedy przez przez te lata osiemdziesiąte, ale w muzyce Streamu kogo być do tego ciągu zaliczył, bo to żeby, żeby państwu uświadomić, jakby te dosyć tych tych gigantów Novo to na pewno tą datą jej kapitału, lecz pan prawda Republika która, która też była taka trochę właśnie z niewielu ciała tak ważna jest lekka powiedzieć, żebyście to też to nie jest taka stereotypowa męskość to jest też ta też te też pewien też nowy typ mężczyzny właśnie lat osiemdziesiątych w tak uwzględnione przez chronioną grzywką a, ale potem sam nabył takie typowe zespoły heavymetalowego TSA np. prawda i im inny myślę, że im bliżej lat dziewięćdziesiątych tym, tym bardziej ta właśnie ta taka ciężka męskość tej muzyki wypierała takie te takie właśnie neurozy takich zespołów jak tak jak rezerwa np. a dzisiaj po latach, kiedy się do tego wraca to to to no to zupełnie jakiegoś zupełnie innego kontekstu brzmienia to jest ciekawy tutaj zobaczyłem że, że właśnie ta piosenka boi się wyszła na singlu razem z zaopiekuje się mną, więc to właściwie to jest taki spójny tak jak przecież przekaz w pewnego podmiotu lirycznego Zaopiekuj się mną tak i całej właściwie całości płyta, z której pochodzą te utwory na cała całą właściwie jest taki bardzo konsekwentny i właśnie tej narracji taki neurotyczny utrzymana, czyli utwór właśnie ten największy przebój to co roku 80 tu 80518 okazał 80 szóstym, a teraz przejdziemy do już końca lat osiemdziesiątych i też takiego no projektu powiedzmy, że efemerydy rocznego, mimo że tworzonego przez bardzo znanego muzyka, ponieważ przez muzyka gitarzysta budki Suflera Mieczysława Jureckiego Mieczysław Jurecki, który głównej, bo głównie jednak plany jako taki bardzo wzięty muzyk sesyjny on rzeczywiście nagrywał ze wszystkimi ważnymi tak ważnymi ważny i nieważnymi, a jednocześnie pewne i działa w budce Suflera, a jednocześnie w pewnym momencie stworzył sobie właśnie taką postać mechanika, kto jest już już sam już sam to to ten pseudonim jest bardzo ciekawy, bo wasi też wymóg odsyłać jakiś taki figury tt takiego toposu też te fantazje seksualne gejowskiej tak tak i ja jak państwo mogą zobaczyć na stronie na naszej facebookowej to ten mechanizm wygląda no tak raczej efekt daleko od stereotypu uparta jak typowego polskiego mechanika tak jak omawiamy ma, że na okładce, że takie zdjęcie które, które wówczas funkcjonował jako jako tak takie zdjęcie taka sesja zdjęciowa, która promowała mechanika to jest właśnie Mieczysław Jurecki ubrany w w beret, trzymając gitarę, ale poza tym mając pończochy taki kabaret taki takie jakieś kolorowe kolorowe elementy przy włosach jakiś kawałek u podaż tego ubrania w każdym razie jest to absolutnie też z zabawa pewnymi wyobrażeniami na temat męskości kobiecości tak taki taki taki kompletny eklektyzm powiedziałbym wyszły na jazdę po usunięty do ekstremum i też właśnie teksty piosenek mechanika były tak jest ono jak państwo zaczęło posłuchacie były takie, że właściwie ciężko nawet było, jakby scharakteryzować ten podmiot liryczny, który który, który tam śpiewa on jest tak odmienne też, że taki odmieniec, jakby nie pasuje do żadnego wzorca ani hetero ani ochronę ani ani wbija nieszczęsnego innego posłuchać piosenki Żegnaj Klara fragmentów Nani no właśnie Żegnaj Klara mechanik mam nadzieję, że słyszeli państwo tutaj tego tego tego pedała, który się wprost pojawiła pewnie nie wiem czy to nie jest pierwsze użycie tego słowa w Polskiej muzyce rozrywkowej rodzaj decyzji pani pierwsze, bo ja pamiętam że, że na płycie, którą Kora nagra pudel sami jest taki jest taki fragment pedał zapytałem pedałują będzie, więc jesteś i też ma rację też ten sam czas, bo widzę, że mechanik albo duży mechanik jest rok osiemdziesiąty ósmy, więc chyba to jest to jest też z Korei uda się też chyba 80 siódmy, więc tutaj jest bardzo wszystko bardzo blisko siebie, ale każdy może tu już, jakby pod koniec lat osiemdziesiątych to słowo, które które, które wówczas funkcjonowało jako główna określenie potoczne homoseksualistę też oczywiście mające wydźwięk pejoratywny mogą już pojawić właśnie w utworze piosence tak mąż może cię jeszcze wzór organizm dopuszczała, ale też o nasze gdzieś no właśnie wpisywało z tą tak jak powiedziałem tą politykę tego mechanika, który nie był takim facetem prawda takim tutaj, które rozprawę rozprawia się ze swoją żoną, ale właściwie tylko trochę, gdzie możemy podejrzewać, że być może nadchodzi od nich, dlatego że jednak na ma trochę inne upodobania prawda i jakby nie pasuje utrata hetero norma, którą niesie ta żona i to jak też zestawieniu no z wizerunkiem tego mechanika rodzi takie interpretacje, które tak jak mówię są są są właściwie zależą wyłącznie od tego co sobie odbiorca prawda i w jakim kontekście czasowym i kulturowym wyszuka i jak to sobie poukłada a, ale mechanik jest niewątpliwie taką postacią do krycia trochę zapał do odkrycia zapomnianą myślę, że wartą no no właśnie eksplorowania tak ale, żeby też też nie było, że i te wątki LGBT pojawiał tylko na takich zupełnych obrzeżach to teraz posłuchamy zespołu bardzo bardzo popularnego bardzo bardzo popularnej płyty rok osiemdziesiąty trzeci to kolejny utwór wprost traktujące o o homoseksualności zresztą sami się państwo przekonajcie 2+1 halo pani Floyd 2+1 halo panie Floyd myślę, że tutaj w tym wypadku także tytuł jest znaczące i ten projekt nie znalazł tutaj przypadkiem Niewiem czy państwo to dokładnie słyszeli to jest opowieść kobiety, która opowiada o tym jak w chłopak facet, który się spodobał został uwiedziony przez przez przez mężczyznę i tutaj też w ten bardzo znaczący fragment poprawna złoty sygnet tamta dłoni, zwłaszcza uwiodła i TFI też ten ten ten refren dzisiaj pojawia, że właśnie ten pan projekt wciąż odpowiada za dewiację deprawację plany złych konfigurację Góra które, które trwa już powodują, że nic nie jest takie oczywiste, że już i już nie jest tylko kobieta mężczyzna właśnie może być taka Itaka Itaka historia to jest, chyba że bardzo, ale to, ale to znowu, jakby to znowu czas słuchać prawda ten tekst, żeby słyszeć no co zachęca autor miał na myśli i te to tak jak mówiliśmy już na początku lat, że wraca co tematyka Kurowa to jest w Polskiej piosence jest obecna, ale właśnie ona jest obecna no gdzieś jakiś taki jak w ogóle w całej polskiej kulturze pewne niedopowiedzenia ach, pewnych takich słowa, które klucza, jakby zastęp Kluczach tak prawda właśnie w tym w rajdzie, który tam ma właśnie coś co będzie za Haywarda co tak i-li znaczyć i właśnie trzeba wiedzieć, kto nosi sygnet, żeby to wszystko Michałowo, żeby to wszystko miało, żeby to wszystko miało sens i zrozumieć, dlaczego właściwie to ona ta jest brak Ameryka tego utworu miesięcznie mogła też przespać z tym ślicznym łodzie uwiedziony przez ewidentnie przez przez kogoś innego to jest to jest rzeczywiście bardzo ciekawe też bardzo ciekawy utwór to jest też w ich część takiej bardzo popularnej płyty bez limitu, którą z 2+1, jakby wróciło czy jakby się na nowo zdefiniował właśnie w tym tej eksplozji rocka i też przeszło takie piosenki lat siedemdziesiątych do no zapisało się właśnie tutaj do exposé rocka lat osiemdziesiątych niestety więcej nic nie możemy powiedzieć, ponieważ musimy kończyć możemy tylko na ulicy powiedzieć, że później się pojawił rzeczywiście gejowski zespół, czyli Cis, czyli Sławek starosta i Balkan elektryk to już brak też właśnie był był były lata 8 koniec lat osiemdziesiątych początek dziesiątych to już zaczęła się nowa nowa nowa, jakby nowa era natomiast w tej chwili możliwe, a może jestem na następny, który z kolejnych właśnie mam mam taką nadzieję teraz już teraz już musimy kończyć Bartku bardzo bardzo dziękuję to była również audycje lepiej późno niż wcale jeszcze nas Krzysztof Tomasik dziękuję państwu bardzo dobranoc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: LEPIEJ PÓŹNO NIŻ WCALE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA