REKLAMA

KultOFFe: Inga Iwasiów "Odmrażanie. Literatura w potrzebie"

OFF Czarek
Data emisji:
2021-02-08 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po czasie państwa moim gościem jest pani prof. Bernadetta Darska literaturoznawczyni krytyczka literacka z Instytutu dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Warmińsko mazurskiego dzień dobry witam serdecznie pani profesor dzień dobry dzisiaj w książce tutaj naprawdę można powiedzieć jeszcze ciepłej, bo koniec książki niemalże jest wczoraj dokładnie chyba 2 miesiące temu także także naprawdę książka właśnie taką pogodę jak dziś jest idealna, dlatego że Rozwiń » jest jeszcze gorąca ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego Uniwersytetu szczecińskiego książka Ingi Iwasiów odmrażanie literatura w potrzebie o taki taki to tytuł pani prof. Bernadetta Darska wybrała na dzień dzisiejszy, dlaczego odmrażanie tutaj oczywiście mogłabym bardzo długo mówić postara się skrót oraz długo mówić, choć profesor wielbią jechać bardzo wyraźnie oczywistego powodu trochę jednak skrócić swoją wypowiedź, bo faktycznie jest to książka, w której mamy mnóstwo różnych treści, które nas bardzo mocno lokują w ten co jest tu i teraz to jest bardzo ważne to co pan powiedział, że ta książka jeszcze ciepła w sensie w sensie nowości jest też o tyle istotne, że mamy do czynienia z bardzo udaną refleksyjną tradycyjną, a zarazem bardzo taką empatyczną w kontekście literatury i społeczeństwa próbą przeczytania współczesności przy czym ta współczesność jest tutaj traktowana bardzo aktualnie nie jest mocno rozłożona w czasie, ponieważ chodzi faktycznie ten czas pandemiczny oto dosłownie tu i teraz to jest niezwykle istotne, że właśnie taką taką książkę możemy czytać książkę, która jest właśnie taką refleksją z frontu pandemicznego frontu tu i teraz z frontu naszych lęków obaw niepokojów, ale i też odkryć i konieczności przewartościowania naszej codzienności, w którym momencie w tej książce pada takie sformułowanie, że wszyscy mamy takie wrażenie, że funkcjonujemy w pewnej nierzeczywistości, ale bardzo ważna jest, żeby te nie rzeczywistość zapamiętać, że ta książka jest właśnie próbą zapamiętania tej nierzeczywistości to są też niezwykle ważne słowa, ponieważ mamy faktycznie taką tendencję, aby tę codzienność czasami bagatelizować dopiero próbować się nad nią zastanawiać z perspektywy czasu, kiedy mamy już tutaj większy dystans natomiast, że znajdujemy się faktycznie w tej nierzeczywistości ta potrzeba analizy tutaj znakomicie zrealizowana jest to potrzebą pierwszego rzędu tak można było powiedzieć zresztą nie tylko prof. Inga Iwasiów dostrzega tę konieczność, ponieważ przed chwilą pan rozmawiał o prof. Wojciechu włości i o jego twórczości o jego fantastycznej osobowości Wojciech Burszta również w tym ostatnim czasie w ostatnich miesiącach mówił, że pracuje nad książką zatytułowaną umyka nie po to, żeby właśnie uchwycić to co tak łatwo nam się wymyka rozpoznaniu, ale w przypadku książki Ingi Iwasiów warto już tutaj zatrzymać się przy samym tytule odmrażanie, które nie z 1 strony właśnie jest przy tutaj jest nawiązaniem do tego słownictwa pandemicznego, które przecież tak szybko i tak łatwo przyjęliśmy zaakceptowaliśmy zaczęliśmy używać odmrażanie, które z 1 strony sugeruje nam, że im coś zaczyna się dziać się właśnie w tym kierunku pozytywnym, a z drugiej strony tak naprawdę może być kolejna odmrażanie kolejne zamykanie no ita metafora w podtytule literatura w potrzebie, gdzie przecież z 1 strony możemy potraktować właśnie literaturę jako ten punkt odniesienia, które wymaga nowego przeczytania nowego opisania nowego przedyskutowania z racji właśnie tej innej sytuacji, które się znajdujemy, ale i też możemy potraktować ten podtytuł jako właśnie taki element ratowniczych tak można by było kolokwialnie trochę ująć, czyli że właśnie ta literatura może nas trochę uratować może nam pewne rzeczy podpowiedzieć może nam pewne rzeczy wyjaśnić zresztą w książce prof. Ingi Iwasiów też widać właśnie tę konieczność traktowania literatury w ruchu traktowania literatury także w tym jej praktycznym wymiarze proszę zauważyć, że tutaj te odczytania wielu utworów to są odczytania ponowne przykładowo jeśli weźmiemy metaforę własnego pokoju Virginii Wolf, który własny pokój właśnie w kontekście izolacji zyskuje zupełnie inne znaczenie nie tak wyzwalające, ale bardziej ograniczające co z tym takiej sytuacji właśnie zrobić takie pytania m.in. tutaj padają, więc te właśnie nowe odczytania to reagowanie na to co jest tu i teraz, ale też bardzo mocno takie zaakcentowanie, że literatura jest przede wszystkim próbą zrozumienia rzeczywistości zrozumienia siebie zrozumienia drugiego człowieka i że literatura może nas otworzyć na bardzo ważne pytania i może nam pomóc może nas zainspirować może nas właśnie umieścić w takim stanie działania, których stan działania rozpoczyna się od myślenia no właśnie myślenie to też fascynujące w tej książce, że ta książka nie musi być także pewnym poradnikiem bo, bo tę książkę czytać jako ten poradnik jak pisać ale, ale przecież można tu też traktować jako poradnik o tym jak myśleć jak nie utracić tych okruszków, które nas otaczają, a które dają nam się zbyt trywialne zbyt banalne żeby, żeby zauważyć, żeby coś z nimi zrobić oprócz jakiegoś wymiecie Enia z naszego życia wspomniała pani pana prof. Wojciecha Buszta i rozmawiają dzisiaj prof. Waldemarem Królikowskim o nim także myślałem o książce pani prof. Ingi Iwasiów w kontekście właśnie takiej próby zawarcia zamknięcia człowieka po śmierci tutaj kilku zgrabnych zdań jakże to tu pracował tym się zajmował był tym i tym pani prof. Inga Iwasiów swej książce obrażanie literatura w potrzebie mówią piszą ćwiczeniach, które ze studentami prowadzi ćwiczeniach, gdzie na różne sposoby bawią się, ale też, gdyby uczą się o o tym jak można o człowieku powiedzieć albo co ludzi o sobie mówili w tej formie c fałdki tego słynnego CV, które dołączamy, kiedy staramy się o pracę tak jak jak pewne zawody znikały albo jak pewne zawody się pojawiały albo jak pewna krótka przygoda oraz stała do rangi jakiegoś wielkiego wydarzenia, czyli ta nasza codzienność, która także potem zostaje zapisana często przez nas albo albo kiedy nas nie ma przez innych to nasza codzienność, która zostaje jest uchwycona w kilka zdań kilka okrągłych wyrazów tak to prawda to jest zresztą bardzo dobra metafora ta metafora tych okruszków, ponieważ tutaj w książce pada też takie sformułowanie, że bardzo interesują mnie swe w rzeczywistości literatury ten moment, kiedy zderza się właśnie to coś co do siebie nie przystaje to coś co może trochę uwierać coś co może właśnie prowokować do stawiania pytań właśnie okruszki, iż te jakieś takie przez Mekki one one są szczególnie interesujące ten przykład pan przywołał, czyli tych właśnie życiorysów CE Fałek tak CV jak właśnie się zmieniało pokazuje też właśnie ten praktyczny wymiar czytania rzeczywistości czytania siebie, ale czytania tekstu tego tekstu, które nam towarzyszy zawsze nawet jeśli niekoniecznie piszemy czytamy, bo przecież w tej książce pada sformułowanie, że pisanie co moja praca i idąc dalej pisanie czytanie to moja praca to tutaj w tej książce jest bardzo mocno eksponowane, ale zarazem to nie jest tylko czy może aż pisanie czytanie, ale właśnie próba zrozumienia tych tekstów, które prowadzą nas do drugiego człowieka, które pokazują nam jak człowiek siebie opisuje, które pokazują nam na co można było zwrócić uwagę, które pokazują nam, że nie ma w pewnym sensie tekstów niewinnych, że w każdym tekście jest jakieś znaczenie nawet w tym takim zbiurokratyzowane wydawałoby się totalnie zneutralizowane to też coś znaczy, czyli taki wymiar komunikacyjny literatury jest tutaj niezwykle istotne i faktycznie te fragmenty, które odnoszą się do studiów pisarskich i które są refleksją nad tym, o czym można było porozmawiać ze studentami i studentami, o czym się rozmawia z nimi to są też takie można było powiedzieć ćwiczenia egzystencji ćwiczenia z codzienności zresztą ta książka też właśnie jest takim ciekawym przepisanie zarazem nową propozycją właśnie w kontekście takich książek, które mają ten wymiar może podatnikowi to jest złe określenie, ale taki wymiar, które jest pewnego rodzaju taką książką, której uczymy właśnie się się czytać tutaj porada profesor wskoczy przepraszam bardzo skoczy, a zbliżają się informacje, ale powróciły po informacjach pani prof. Bernadetta Darska z państwa moim gościem informacje po informacjach wracam po wcale państwa moim gościem jest pani prof. Bernadetta Darska literaturoznawczyni krytyczka literacka z Instytutu dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Warmińsko mazurskiego i na no teraz już można oficjalnie powiedzieć zimowe wieczory prawdziwie zimowe wieczory, ale też, ale też poranki wszystkie poranki świata doskonale nadaje się książka pani prof. Ingi Iwasiów odmrażanie literatura w potrzebie książka ukazała się nakładem wydawnictwa naukowego Uniwersytetu szczecińskiego i i nie wiem czy mogę się do czegoś przyznać pani profesor w prasie mówi świece podświadomie oczekuje na, ale chyba świadomie też na książkę tak dobrą jak ta, w której np. nie po nie pojawia się nie jest wspomniany George gan Ben kilka innych nazwisk które, które tak trochę dyżurni pojawiają się wszędzie tak jak już widzę tego jak będą tam tych innych par klasyków tak myślę sobie porach, ale takie zboczenie, a to jako ja powiem w ten sposób za myślę, że ta książka też nas uczy, iż można by było właśnie do tej jego edukacyjnego wymiaru się odwołać uczy nas z tego, że właśnie nawet to co wydaje nam się już przeczytane rozpoznane i dobrze znane ciągle może wnosić coś się coś nowego mam wrażenie, że w 1000 jest bardzo mocno zaakcentowana taka perspektywa, żeby zawsze mieć w sobie pewne wątpliwości nawet w stosunku do tego co właśnie wydaje się już zgrane często przytaczane, bo gdzieś nowych konfiguracjach nowe odczytania ten pozornie dobrze znany głos część może brzmieć zupełnie zupełnie inaczej zresztą tutaj, toteż dobrze się wiąże właśnie zaakcentowanie tych tych wątpliwości związanych z taką kategoryczną ością w taki kategoryczny odczytaniem właśnie z tym taką wieloznaczność gatunkową, która jest tutaj bardzo mocno bardzo mocno widoczna, bo mam wrażenie, że ta książka też świetnie koresponduje z 2 wcześniejszymi książkami Ingi Iwasiów, czyli rewindykacji kobieta czytająca dzisiaj identyczna średnio zaawansowanych, gdzie właśnie też ta perspektywa z 1 strony takiego akademickiego krytycznego czytania literatury bardzo mocno korespondowała i zaangażowaniem społecznym i z takim mocowaniem w rzeczywistości tu i teraz i takimi bezpośrednimi pytaniami adresowanymi do studentek i studentów zresztą wspominam tutaj o takim trochę poradnikowych charakterze i gdybyśmy powiedzieli poradnik to byłby to poradnik dotyczący tego jak żyć z literaturą na co dzień jak żyć z czekaniem na co dzień spisaniem na co dzień, gdybyśmy powiedzieli, że jest to podręcznik do pisania to byłby to podręcznik pokazujący, że pisanie nigdy nie jest procesem zakończonym, że pisanie składa się z wielu wątpliwości, że pytania co się Natalia z pisania tak naprawdę nikt nie jest w stanie nas do końca nauczyć to jest nasza indywidualna droga prób Profi błędów mamy przecież tutaj mnóstwo takiej narracji automatycznej prawda pisanie opisaniu pisanie o czytaniu mamy też co chyba jest dosyć ważne właśnie ten element narracji autobiograficznej, bo nie tylko poznajemy analizy interpretacje tezy stawiane przez autorkę, ale my również dowiadujemy się, jakie ona ma wątpliwości ma również dowiadujemy się jako córka sobie radzi tymczasem pandemiczne my również dowiadujemy się, że jej również jest z tym, trudno więc to połączenie właśnie tej narracji takiej Inter na taką narracją właśnie krytyczną akademicką która potrafi w tym momencie przeczytać właśnie na nową literaturę jest tutaj czym się czymś bardzo bardzo istotnym zresztą mam wrażenie, że tutaj też mocno zaakcentowana właśnie ta perspektywa, że z 1 strony właśnie to jest książka, która tak jak wspominaliśmy jest pierwszym tomem studiów pisarskich funkcjonujących na Uniwersytecie szczecińskim, ale z drugiej strony to jest właśnie taka książka, która bardzo mocno wychodzi poza tym zamknięty krąg studentów studentek akademiczek akademików tak naprawdę człowiek, który interesuje literaturą, które czyta, które stawia różne pytania doskonale się w tej książce odnajdzie i właśnie ten dialog w myślach przynajmniej nawiąże i to zastanawianie się nad tym doświadczeniem naszego teraz oprócz tej książce pada takie sformułowanie, że pisanie jest pracą nad doświadczeniem naszego teraz to w tym momencie właśnie to doświadczanie naszego teraz stanie się również takim spotkaniem w momencie właśnie czytania w momencie stawiania pytań w momencie właśnie używania świadomie tutaj przywołuję takie określenie bardzo bardzo praktyczne, ale używania tej książki właśnie po to, żeby na co dzień stawiać sobie ważne pytania, które otwierają nas na inne spotkania z literaturą, ale otwierają nas na spotkanie z drugim człowiekiem ten wymiar komunikacyjny jest tutaj też chyba bardzo istotne pani profesor pani jako literaturoznawczyni krytyczka literacka potrafi tę książkę przeczytać inaczej niż właśnie literaturoznawczyni krytyczka literacka ta pytanie co czym byłoby to inaczej jest i jesteśmy właśnie w stanie całkowicie oddzielić ten właśnie role, które na co dzień uprawiamy, ale tylko uprawiamy, bo one się z nami przecież wzrosły i jesteśmy tym prawda, więc nie wiem czy inaczej natomiast na pewno zawsze jak czytam jakąkolwiek książkę stara się ją czytać jako ja to znaczenie nie wpływają na mnie opinie innych ludzi w tym sensie, że się nimi kieruje natomiast bardzo chętnie się z nimi zapoznaje bardzo chętnie właśnie podczas swojego czytania znajduję takie momenty, gdzie myślę sobie, a czytała np. taki tekst to było trochę trochę inaczej to jest ciekawe rozwiązanie albo np. że ten ktoś napisał o tej książce tak jak inny sposób no i tutaj mogłabym się faktycznie z tym zgodzić, chociaż myślałam, że może niekoniecznie, więc ten dialog, w którym mówiłam on się też we mnie odbywa mam wrażenie, że on się odbywa w głowach do wszystkich literaturoznawców i krytyków literackich, bo z 1 strony właśnie to jest nasze czytanie, ale z drugiej strony to jest zawsze też pytanie takie w relacji nowo literatura też jest właśnie takim procesem relacji jest spotkaniem i w tej książce też tutaj to to widać, bo przecież te odwołania do spotkań ze studentkami studentami nie są przypadkowe nie są tylko takim kompozycyjny zamysłem, ale tam faktycznie widać, że to spotkanie mistrz uczeń mistrz Eni uczennica jest też spotkaniem człowieka człowiekiem, gdzie trzeba się słuchać tego drugiego człowieka trzeba uszanować jego sposób myślenia, że czasami właśnie w tej rozmowie bardzo dużo się dzieje bardzo dużo się zmienia to jest myślę, że też taki ciekawy aspekt tej książki, że właśnie te fragmenty dotyczące sztuki pisania na sztuki uczenia pisania one też nam pokazują jak właśnie w relacji dużo się dzieje w tej relacji, która jest spotkaniem rozmową, która jest wskazywanie pewnych potknięć w tekście w tej relacji, która w ogóle rozmowę o tekście wtedy jeśli 2 osoby z całą tym tekście rozmawiać dostarczyli, kiedy nie ma tego takiego zapętlenia, że za ósmy autor, który tekst napisał od razu uważa, że nic tutaj można zmienić wtedy wiadomo, że ta rozmowa za bardzo może się odbyć ale kiedy właśnie gdzieś się zaproponowane różne ćwiczenia nad tekstem to są też właśnie takie ćwiczenia, które mogą nas zaangażować w kontekście po prostu też Czytelników nie tylko właśnie osób piszących, bo to są też takie pytania, które mogą nas uruchomić właśnie poszukiwanie innych innych lektur innych powrotu do niektórych lektur, bo przecież tutaj ta idea powrotu też też się pojawia i właśnie w tym bardzo mocno zaakcentowane ten praktyczny też wymiar tej tej książki, a wszystko to prawda pani profesor bardzo bardzo pani dziękuję, bo faktycznie w 2 krótkich wejściach oddała pani to co co to co najważniejsze i jeżeli państwo naprawdę to jest szczera opinia jeśli państwo poszukują czegoś na do chrupania te przepiękne nadchodzące zimowe bardzo wieczory poranki w letnie należy letnie nikt też czekał lata z tą książką podejrzewał, że teraz jak najszybciej, ale letnie też można czytać Sylwester nie, bo letnie już pani prof. Inga Iwasiów pewnie wyda kolejną część to drugi, więc więc, ale nie będzie co innego także odmrażanie literatura w potrzebie Szanowni Państwo autorstwa pani prof. Ingi Iwasiów książka wydana przez wydawnictwo naukowe Uniwersytetu szczecińskiego nadaje się doskonale, a doskonale mówiła o nich pani prof. Bernadetta Darska literaturoznawczyni krytyczka literacka z Instytutu dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Warmińsko mazurskiego bardzo dziękuję bardzo, informator we dziękuję informacje Szanowni Państwo Radia TOK FM oczywiście, bo jakieś inne już kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA