REKLAMA

Jak rozmawiać o klimacie ze swym synem lub córką. Domowa ekoedukacja często jest ważniejsza od szkolnej

Klimat zmian
Data emisji:
2021-02-08 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
43:10 min.
Udostępnij:

Aż 42 procent młodych ludzi twierdzi, że postawę wobec ekologii ukształtował w nich dom rodzinny, po prostu: rodzice - tak wynika z cytowanego przeze mnie badania. A zatem obok jakości programów edukacyjnych i przygotowania szkół i nauczycieli do prowadzenia lekcji o klimacie, równie ważne, a często ważniejsze jest, jak rodzice rozmawiają ze swoimi własnymi dziećmi.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na wsparcie rządu w walce o proekologiczne społeczeństwo i realia co jasno wynika z poprzedniego odcinka na razie raczej nie mamy co liczyć edukacja ekologiczna jest dziś jednak koniecznością, zwłaszcza w przypadku dzieci młodzieży i UNESCO apeluje, że to niezwykle ważny element w zabezpieczeniu losów przyszłych pokoleń i zatrzymaniu postępującego kryzysu klimatycznego o tym, jaka jest dziś w Polsce edukacja ekologiczna i klimatyczna rozmawiałam niedawno dr Małgorzatą Rozwiń » Czerską nie zna niską tej rozmowy wciąż możecie posłuchać na tokfm PL, ale zbadań przeprowadzonych przez centrum edukacji Obywatelskiej wynika, że 42% młodych ludzi twierdzi, że postawę wobec ekologii wynieśli z domu rodzinnego kluczową rolę pełnią, więc rodzice to ich przekonania i zachowania dzieci w naturalny sposób powielają jak, więc rodzice powinniśmy rozmawiać z dziećmi o zagrożeniach, które niosą ze sobą zmiany klimatu pełna świadomość klimatyczna jest dla dzieci szansą czy zagrożeniem o tym rozmawiam dziś z 2 psycholożka ami dr Marzeną cypryjską one Black i dr Magdaleną górską Małgorzata Gołota zapraszam na klimat potrzebuje zmian musimy zmienić swoje przyzwyczajenia i nawyki codzienna prosta czasem najprostsze stawką jest nasza przyszłość dlatego nadchodzi klimat zmian podcast ekologiczne Małgorzaty Gołoty w studiu są już kolejne 2 rozmówczyni, które wyjaśnią perspektywa psychologiczną podpowiedzą jak my jako rodzice powinniśmy rozmawiać z dzieckiem o ekologii, ale też o kryzysie klimatycznym i jego dla ludzi konsekwencjach dr Marzena Dobrzyńska z lekcji bolączka społeczna Uniwersytet SWPS dr Magdalena Górska również psycholożka również Uniwersytet SWPS, ale również szkoły edukacji są już ze mną dzień dobry paniom dzień na wręcz dobrym odniosę się na początek do rozmowy, którą chwilę temu odwołań zgłoszą marką Nieznalską na temat edukacji ekologicznej klimatycznej dzieci młodzież, że któraś rozmowa bardzo pozytywny wydźwięk miała sugeruje, że rozmowy z dziećmi na temat kryzysu klimatycznego i tego jak z tego kryzysu wyjść wcale nie muszą być dla rodzica czy dlatego wyzwaniem, więc pytanie pierwsze teraz do psychologa psychologów jako ekspertów w tej dziedzinie czy istnieje jakiś uniwersalny sposób na to, żeby rozmawiać z dziećmi o zagrożeniach, ale tak, żeby nie budzi przerażenia tylko właśnie właśnie tę gotowość działania są to poczucie sprawczości i władzy nad tym co o tym co się dzieje wokół nas nad tym światem, który nas otacza przede wszystkim odpowiedziała pani wyzwania ja myślę, że wybierze dobrze, żeby myślę sobie problem o tym problemie zagrożeniu w kategoriach wyzwań ani problemów i wyzwania zawsze z wzbudzają na motywację do działania są właśnie czymś pozytywnym wyzwanie musimy się obawiać, a tu oraz 2 rzeczywiście możemy od tych zagrożeniach związanych z klimatem mówić w kategoriach pozytywnych i wręcz powinniśmy być w kategoriach wprost pozytywnych i myślę, że generalnie chyba ważny dla nas wszystkich, żebyśmy próbowali odkleić się tylko tego myślenia w kategoriach straty wyrzeczeń zagrożenia i dostrzec też to różne korzyści im chyba podstawowa rzecz to taka, żeby pamiętać że, owszem, mówimy o zagrożeniu o zbliżającym się zagrożeń możliwych fatalny katastrofa, ale istotne jest to, żeby pamiętać, że te warunkowe, czyli nie jest tak, że ta katastrofa musi nadejść na pewno nadejdzie ona nadejdzie, że będziemy będziemy świadkami nasze dzieci będą świadkami katastrofy będą musiały sobie z tym radzić, jeżeli teraz nic nie zrobimy czy też bardzo warunkowe i że powinniśmy czy powinniśmy działać i odpowiadają już teraz konkretnie pani pytanie, jeżeli sobie zastanawiamy się nad tym jak z dziećmi rozmawiać o zagrożeniu to ważne jest to, aby skupiać się na rozwiązaniach, a nie tylko na samym zagrożeniem to jest taka uniwersalna zasada, która dotyczy zarówno komunikowania zagrożenie innym dzieciom, ale też to dotyczy nas wszystkich i tego też często powtarza nie straszyć tylko, lecz mówić albo w ogóle nie straszyć mówić o tym dlaczego musimy działać powinniśmy należy działać i co należy zrobić, aby uniknąć zagrożenia to jest zupełnie inna perspektywa niż nie wiem siadanie opowiadanie sobie przy kawie tylko o tym jak katastrofa się zbliża się skupiamy się na grupy na na rozwiązaniach i ważne też jest, chyba że zwłaszcza wśród młodszych dzieci, a zamiast, ale pewnie stok generalna zasada zamiast mówić o przyszłych katastrofa i katalitycznych wizjach w tym można wychodzić od opowiadania od przedstawiania piękna natury niezwykłego świata zwierząt roślin im tak by tworzyć najpierw taką pozytywną wizję tego świata, które przecież nie jest zafałszowana ona ściąga często umyka i następnie pokazujemy, że to jest ten świat, który chcemy chronić czy mówimy w kategoriach ochrony niezwykłego pięknego świata i pomagania zwierzętom ochrony zwierząt i roślin i dzieci są to bardzo wrażliwe one mają w sobie naturalną chęć pomagania i inni i ochrony, więc tak to wróciła i tu rzeczywiście ta perspektywa pozytywna, bo wychodzi od wspólnego domu pięknego domu, który chcemy chronić teraz jeszcze drogie panie z drugiej strony, czyli czy w takim razie w ogóle warto wspominać o zagrożeniu, jakim jest katastrofa klimatyczna mam tutaj, zwłaszcza młodsze dzieci, bo zapewne młodzież to już funkcjonującego w tym świecie społecznym szkolne i mediach społecznościowych niedawno dotarła do wiadomości na temat kryzysu klimatycznego grożącej katastrofy klimatycznej, ale młodsze dzieci mogą jeszcze nie wiedzieć czy w takim razie rozmawiając z nimi warto w ogóle wspominać o czymś takim jak kryzys klimatyczny czy po prostu skupić się na właściwym pozytywnym aspekcie na tym, że świat jest ten świat jest piękna, ale potrzebuje też naszej pomocy naszego wsparcia, żeby takim pięknym pozostać NATO myślę sobie, że po pierwsze to jest uda ta informacja o tym, że grozi nam katastrofa naprawdę dociera na do przedszkolaków one już niejedno na ten temat wiedzą mają różne pytania wątpliwości też pojawiają się różne lęki, które z lękami dziecięce jest także my się bardzo różnią takim poziomem wrażliwości dla sygnału czy informacje, które mogą go przez dziecko być postrzegane jako jako zagrażające ten atak w tym etap, kiedy my, kiedy media stają się źródłem niepokoju lęku to jest właśnie taki przełom między przedszkolem szkołą szkołą podstawową wtedy rzeczywiście informacje które, która w mediach się pojawiają w ogóle rosną jakoś z dziecięcych głowach są źródłem w tym niejednokrotnie źródłem ich źródłem cierpienia, więc i nie da się w ogóle tego uniknąć, bo to jest wątek, który strącić się spotykają i będą miały w ogóle w tym kontekście 1000 pytań i raczej bym myślała o tym, żeby nie, żeby się na nie przygotować właśnie w takich w takich kategoriach, o których mówiła Marzena czyli, jeżeli pojawia się pytanie dotyczące katastrofy będziemy tak, ale my możemy różne rzeczy zrobić trzeba o masie nie wydarzyła i a i to jest bardzo ważna też, żebym w porządku, że warto wrócić do tego, o czym, o czym marzyłam o tym tam zwracanie uwagi na piękno natury są też nasze polskie badania, które ponoszą dzieci, które w ogóle mają kontakt z naturą, na który częściej doświadczają, a my takiego, aby być ani w lesie kontaktu ze zwierzętami one w ogóle mają większą świadomość ekologiczną, która mnie i one te i to naprawdę są badania na przedszkolakach o inne one pokazują sza ne, że różne pojęcia związane z ochroną środowiska stają się dla nich łatwiejsze i i komu o tym takie bardziej wewnętrznie ona, więc zdecydowanie myślałem sobie też o tym że, że ważne jest takie tu takie od razu pokazywanie co ja mogę jestem z tym zrobić natomiast nie czarowała bym się że, że my możemy w ogóle uniknąć tego tematu uważają, że możemy sprawić, że nasze dzieci o katastrofę nie będą mówiła albo, że kiedy pojawi się takie, jakie pytanie w ustach przy czterolatka to mamy powiedzieć nie ma nie myślę o tym nie martw się tylko raczej po pierwsze, sprawdzić co ono w ogóle dia ne co w jego głowie ta katastrofa oznacza i właśnie od razu zastanowić się nad wspólnym działaniem, które możemy zrobić, żeby do tej katastrofy nie doprowadzać nie należy unikać i damy się, że to jest bardzo ważne, bo jeżeli będziemy unikać to zniekształca rzeczywistość, a i ja myślę, że nawet nie musimy się bać tego to zagrożenie jest zbliża się nie należy go unikać, bo to wręcz myślę sobie, że jest bardzo ważne, żeby dzieci przygotowywać na zderzanie się różnymi negatywnymi zdarzeniami unikanie pozbawia go sposobu radzenia oni tak będzie musiał się zderzać ważne jest o czym tutaj mówimy przez cały czas, czyli mówić o zagrożeniu ale jakby z drugiej strony skupia się na działaniu pokazuje jak przedstawia to warunkowo mówi my musimy działać należy działać, żeby uniknąć zagrożenia i wtedy o tym zagrożeniu możesz powiedzieć tak do pokazuje życie, że to nie jest coś co musi się zdarzyć tylko o to zależy też od niego i od tego dziecka i tutaj bardziej chodzi o to, żeby właśnie wzmacniać te poczucie skuteczności sprawczości, kiedy pokazujemy te rozwiązania dziecko przestaje się bać no właśnie panie chyba też bardzo bardzo ważna pomoc jak też patrzymy na rodziców taką naturalną tendencją rodzice jest chronienie dziecka przemocy na doświadczanie takich psia krew no i nieprzyjemnych Stanów emocjonalnych taki lęk strach gniew złość no robimy wszystko, żeby nam, żeby dzieci tego nie nie doświadczała tymczasem badania pokazują, że to naprawdę, bo bardzo krótka kołdra to znaczy ne paradoksalnie powinniśmy pozwalać na to pozwalać no ta frustracja ma doświadczenie różnych przekrojach Stanów emocjonalnych i pokazywać od razu jak sobie z nimi radzić no, więc mecz myślę, że w kontekście zagrożeń klimatycznych jest w ogóle bardzo fajne na wspólne doświadczenie, które możemy widzieć takie też to niepokoi też tym martwię, ale wiem na szczęście co możemy zrobić możemy to zrobić i to ja, żeby do tej sytuacji nie dopuści do teraz rodzić czy pedagog to znaczy kto powinien z dzieckiem rozmawiać, bo tak jak inne pani pani Magda zmiana początku i każde dziecko jest duży jak każdy człowiek tak jak każde dziecko jest inny każde dziecko nie reaguje, więc teraz pytanie czy w ogóle racjonalnym pomysłem jest robienie powiedzmy edukacji ekologicznej w przedszkolu przez Niewiem Edukator czy nie lepiej byłoby, gdyby to rodzice, którzy znają swoje dzieci wiedzą jak z nimi rozmawiać wiedzą czy są bardziej wrażliwa mniej wrażliwe jednostki tak jak reagują na odpowiadali właśnie za to, żeby motywować do tych zmian, żeby inspirować tych zmian no właśnie pan pomyślał sobie, że to jest też taka sytuacja, w której dziecko dojrzewając, zmieniając się, rozwijając bardzo różne funkcjonuje w różnych kontekst takich sytuacjach on niejednokrotnie jest inna w szkole przedszkolu inny jest w domu niczego innego pan inne potrzebuje nie i zdecydowanie znowu, gdybym miała się odwołać do badań okazuje się, że kiedy rozmawia się dziećmi szkolnymi o taką świadomość ekologiczna jest wyższa te, które przeszły przez edukację przedszkolną, w której ten element ekologii jest, a więc my, choć ja mam zawsze ma poważne wątpliwości czy tylko mówienie o ekologię skuteczna to okazuje się, że jednak dla takiego interpretowania pewnych Chem w przekonaniu nie działa też część pojęć okazuje się okazuje się, że tak im wcześniej na tym lepiej co więcej niejednokrotnie dzieci są one tym źródłem zmiany, która zachodzi w rodzinie to dzieci przynoszą różne informacje właśnie z przedszkola i ze szkoły i czasami są niezwykle skuteczna w zmienianiu postawy swoich najbliższych, bo oto na no właśnie dowiedziała się tak aż o bardzo emocjonalnie na to reagują domagają się pewnej zmiany np. trwałem używaniu wody w 2 do albo nie jedzeniu mięsa od fajnie, kiedy jest pewna spójność między środowiskiem szkolnym środowiskiem domowymi to wtedy jest na wzmacnianie wyboru śmiech postawi na pewno rodzice są ekspertami od swojego dziecka i jedno wiedzą mogą nas też w różnych kontekstach coś zasugerować wskazać tę tą droga, ale ja mam tych dróg nie nie nie wykluczała rośnie też z tego powodu, że ta zmiana jest zmianą, o której myślę, że jednak będzie zmianą odda to właśnie dzieci będą na rzeczy mówi początkowa chce zaczynać i wprowadzać dużo łatwiej jest niewątpliwie takim dzieciom, które słyszą ten sam spójny komunikat zarówno w szkole jakich odda wtedy prawdopodobieństwo, że mnie, że wdrożą życia różne zachowania jest zdecydowanie zdecydowanie większa no dobrze teraz abstrahując już trochę od kwestii kryzysu klimatycznego od zmian klimatu jak takie poczucie sprawczości wpływa na rozwój dzieci młodzieży właśnie nie tylko w kontekście świata czy ochrony środowiska naturalnego, ale też w kontekście przykre Stanów czy też nieprzyjemnych emocji, które też pani wspomniała, czyli lęku czy sytuacji stresowych lękowych, które liczą przedstawiają będą przytrafiać podczas ich całego życia tak naprawdę, gdybyśmy spojrzeli na psychologię rozwojową zastanowili się na dobrze to czemu na służb ku czemu my taki młody człowiek ma się rozwijać oczywiście na poszczególnych etapach te zadania rozwojowe są bardzo różne, ale te mają jednak wspólny cel mianowicie mają doprowadzić do tego, że kończąc okresowe scence człowiek jest samodzielne inne wymiary nie niezależne dość dojrzały świadomy tego co z nim się na dzieje, jaka jest jego ścieżka, a kim jest od najmłodszych lat właściwie netto to ma ku temu zmierza dzisiejsze właśnie za pomocą pewnej takiej samej skuteczności i proszę sobie przypomnieć takie na 23 latki, które naprawdę robią wszystko, żeby różne zadania móc wykonywać samodzielnie jak ten miły moment, kiedy dzieci mają fan nas zamiatania podłogi Atom nakrywania do stołu albo mycia na taką samą skuteczność jest naprawdę bardzo samodzielność Opole jest bardzo ważnym elementem też kształtowania inne Niewiem elementów tożsamości jak sobą ja sama ocena w tym, więc my rzeczywiście dawanie dzieciom narzędzi radzenia sobie z różnymi trudnościami jest tutaj kluczowe to co jest tylko moim zdaniem dość trudne na to, żeby dopasować tę samodzielność do określonego etapu rozwoju dowie, żeby ta samodzielność nie zamieniała się samotność teraz czy takie poczucie sprawczości jesteśmy w stanie jako rodzice opiekunowie budzić w każdym dziecku jeśli chodzi właśnie kwestii klimatu czyli jaki jest ryzyko tak naprawdę rozmawiania z dzieckiem o tym co się dzieje na świecie i uświadamianie go, że to nie jest czy to nie jest nieprawda, że to nie jest przekłamanie, że faktycznie te zmiany klimatu zachodzą co się grozi co jeśli właśnie tego poczucia sprawczości nie uda nam się budzić, a dziecko zostanie z taką świadomością grożącego nam na rząd nieszczęścia ten właśnie to znaczy ja myślę sobie zastanawiam się my i jaka sytuacja do tego doprowadziła co takiego miałoby się zdarza nam myślę sobie, że to jest cała sytuacja dziecko, które żyje tylko łącznie w tej narracji takiej związanej z lękiem zagrożeniem i nie słyszy w ogóle o sposobach radzenia sobie z systemu, a dodatkowo jest dzieckiem albo wysoko wrażliwą albo bardzo rynkowym ta rzeczywiście to jest sytuacja dość dość niebezpieczne, kiedy widzimy, że nasze dziecko jest dzieckiem, ale które wyłapuje tylko wyłącznie negatywna informacja nas zewnętrznego świata, kiedy właściwie mamy takie poczucie, że mamy tutaj próbujemy opowiadać o różnych pozytywy chwalona jest skoncentrowane na tychże negatywach no to ja bym pewnie zaczęło jednak od pewnego takiego ograniczenia napływających informacji być może tych informacji bodźców tych źródeł jako zagrożenie jest po prostu w życiu dziecka za to sza ne, a potem głos chyba niezwykle ważne po pierwsze, też postawa rodzica na tego jak on sam myśli o tym zagrożeniu mamy kłopot w tym na jest często polega na tym, że mu lękowe dzieci mają też lękowych choćby rodziców, więc oni sami muszą się bardzo mobilizować pilnować tutaj, żeby nam też swoich lęków nie nie właśnie im bardziej te lęki są z nas w tym nie zwiększa prawdopodobieństwo, że będziemy zarażać się nimi nasze nasze dzieci im, ale i sobie z tym race i ja znam właśnie różne sposoby oraz lęk obniżają np. właśnie wiem że, że robię różne różne rzeczy po, żeby zapewnić to zadziałać to zwiększa prawdopodobieństwo, że życie skup będzie będzie lepiej oczywiście po świecie takie postawy w tym też wśród dzieci, które mówią no cóż z tego, że ja nie jem mięsa cóż z tego, że rzędne oszczędzam energię i kupuję ubrania second wszędzie, kiedy ten skok na most i wtedy ten ten lęk można no może narastać no i wtedy bardzo pomocne jest oglądanie sobie różnych zmian związanych z postawami czegoś co no wydawało nam się nie do przeskoczenia, a naprawdę dzieje się za naszego życia chociażby to związane z z niej jedzeniem mięsa proszę zobaczyć kiedyś w ogóle nie wyglądało na to, że to, że stanie się 1 takim dominującym nurtem tymczasem już samej Warszawie są takie szkoły takie przedszkola takie licea, w których podstawową no dietą jest dieta bezmięsna i mamy pewną gotowość, a wtedy trzeba zgłosić to, że dziecko je mięso nie odwrotnie było jeszcze to, żeby nie da już widzimy pewne wyraźne zmiany w w postawach ludzi, którym jeszcze do niedawna były w kompletnie niewyobrażalnym, ale bieg ja nie wiem pracuje chociażby terapeutycznie z dziećmi to muszę powiedzieć że, że takie odwoływanie się do konkretnych wskaźników jest niezwykle, a od zwarcia zające i obniżające też też na 5 nad okazją do ostatniego zdania odwoływanie się do konkretnych przykładów ono jest ważne zarówno dla jest ważne dla dorosłych, bo jak widzisz konkretne efekty to łatwiej przyjąć jako realne i łatwiej przyjąć to, że to jest efektywne ale tym bardziej dla dzieci w teście zależy od etapu rozwojowego i od tego etapu czy dziecko już w stanie myśleć abstrakcyjnie ciągle jeszcze jest na takim etapie tylko myślenia głównie myślenia krajem i konkretnego z kolei, odwołując się do początku tej wypowiedzi i pytania pani Małgorzaty co ciekawe miał podobne wrażenia jak ma tam mówią o tym, że zastanawia się czy też zastanawiam, jakie musiałyby wystąpić warunki, żebyśmy mieli taką sytuację, że może jednak dziecko mimo jakichś prób, a konstruktywnych nadal czułym w takim poczuciu bezradności braku sprawczości i obarczone i to piszę lęku obuwie i mandatów wyjaśniła gasną między, jakby moje pierwsze wrażenie było, aby taka pierwsza odpowiedź często dzieci są często taka takie poczucie bezradności związane z tym, że dziecko jest pozostawione same sobie bo kiedy pracujemy z dzieckiem przy czy inny pracujemy też na to jego sprawczość pokazujemy rozwiązania stosujemy też odpowiedni sposób komunikowania oparty na rozwiązaniu na budowaniu celów misji ratowania i ochrony tego niezwykłego domu świata to to ryzyko zaburzeń i takich Stanów cierpienia z powodu silnych emocji i zmniejszamy, ale z drugiej strony, a też Magda, w którym się również któryś z wypowiedzi wspomniała by powiedzieć coś takiego, kiedy media stają się źródłem niepokoju lęku zwrócił uwagę na to panie to co często nie samo zagrożenie nie sama zmiana klimatu jako taka konsekwencja, która niesie jest źródłem lęku tylko to, jaką jest opowiedziana i często rzeczywiście w mediach w przekazach komunikaty niosą głównie emocje negatywne i nie zawsze niestety w towarzystwie, a Real i zaleceń dotyczących działania pamiętajcie też o tym efekcie negatywną czy to co negatywne przyciąga bardziej uwagę czy są często też komunikaty tak są konstruowane no bo rzeczywiście to negatywne przyciąga też większą uwagę, więc ja myślę że, że też na to trzeba zwracać uwagę jak zmiana klimatu jest komunikowana, a nie tylko zmiana klimatu jako taka często mówimy różne problemy emocjonalne tym, że zawsze łączy takie światełko zaraz wspomnę również w kategoriach zmiana klimatu wzbudza lęk jasne, ale czy to nie zmiana klimatu jako taka tylko potencjalne zagrożenia i nie same zagrożenia tylko sposób ich komunikowania, kiedy opowiadamy tak jak ten był od początku w tej naszej rozmowy w kategoriach rozwiązań i celów i też budowania misji to owszem to zagrożenie zawsze jest źródłem lęku, ale on nie musi być destrukcyjne generalnie emocje negatywne same w sobie przecież nie muszą być destrukcyjny one same w sobie są wręcz adaptacyjne, które tylko, że muszą tak musimy mieć możliwość zadziałania, czyli takiego adaptacyjnego działania robienia tego czy emocje się zwykle domagają się domagają się działania rozwiązania problemu to tak dopowiadają tak częściowym jeszcze chyba też dodała że, że właśnie że, że chciałbym zwrócić uwagę na tego stabilnego dorosłego, który jest bardzo tutaj powszechne to co może być rodzic, ale nie musi to znacie warto pamiętać że, że wsparcie wsparcie od nauczyciela no jest jednemu z ważniejszych takich czynników kształtujących w ogóle poczucia sprawstwa samoocena to jak ja myślę o sobie jeśli dostaje wsparcie od ceny od nauczyciela jest taki moment, kiedy też ważna jest ta klasa i to co dzieję się w klasie na też sobie myślę, że te dzieci, które mają kontakt z innymi rówieśnikami to, że na no właśnie w takiej sytuacji pojawiających się lęków mówią, ale wiemy co zrobić żeby, żeby było lepiej inne też przynoszą ulgę można w tym w tym, jakie jeszcze 1 rzecz w tym powiedział stabilnym rodziców jasne, ale jeszcze ważna ważny aspekt tej całej narracji dotyczącej zmiany klimatu to przecież dezinformacja wiemy, że zagrożenie wiemy NFZ tak z perspektywy naukowej a aby w komunikatach przedstawianych przez większość naukowców i AM mamy jakiś dosyć spójny w takim znaczeniu co grozi i co należy zrobić, a i tam jest spójność ale, ale w takim świecie naszym społecznym medialnej przestrzeni publicznej przecież mamy mnóstwo dezinformacji komunikaty często są niespójne i i to może być źródłem stresu dla dzieci to, bo to wzmaga niepewność z 1 strony masz wizję zagrożenia, a z drugiej strony ma różne sprzeczne komunikaty i nawet jak Magda wspomniała o tym, że w wielu szkołach już UAM wprowadza się pewne jakieś działania te związane właśnie z zapobieganiem kryzysowi czy np. te związane z dietą to świetnie, ale Zobacz jest też przestrzeń, gdzie wręcz słuchu, a że wręcz, że są takie komunikaty, ale zaraz jakieś jest takie znowu mięso, więc się, że to nie jest tak Czesi chcą źródłem stresu pomyślał sobie, że to jest też taka sytuacja, w której to, czego obawiają się nauczyć na takiej takiego zdarzenia tego co czym oni mówiąc przekonaniami a, z którymi przychodzą do szkoły dzieci 2 nad funkcją szkoły jest jednak nadal ma głęboko wierzę, że przekazywanie tej najnowszej wiece, czyli 1 opowiadania o faktach o tym fakt naukowy stanu co poparte jest na jest badaniami są świadomością tego, że nauka jest tym obszarem chcą się zmienia maluje nam będziemy mieć coraz to na nowe nowe doniesienia, ale no przekazujemy tam młodemu pokoleniu to najmniej noszą więcej co w takiej sytuacji żeby, kiedy przychodzi dziecko mówi tak, ale my nie mamy mówi zupełnie coś innego o na mój tata powiedział, że to nieprawda, że jest, że jest zagrożenie, że zagrożenie klimatyczne i im to co wydaje się ważne to też wyposażenie nauczyciela takie taką umiejętność odróżnienia faktów od przekonań i był też gotowość do tego, żeby z dziećmi o tym rozmawiać się, że możemy wierzyć w różne rzeczy mieć przekonania na różne tematy ale, ale mamy też jakąś bazę wiedzy, na której możemy się możemy się opierać wydają się, że to jest też Barca ustęp kontekście istotne żeby, żeby umieć z tej prostej wiedzę, więc korzystać pani Marzena to jeszcze mają poproszę tutaj głos czy nasz dializy klimatyczne już przestał mieć miejsce czy myśmy już przyjęli wszyscy do wiadomości, że zmiany klimatu istnieją i że za ich istnienia odpowiada działalność człowieka, czyli czy właśnie takich przypadków, o których wspomniała pani Magda jest duża i może być dużo czy w najbliższych miesiącach raczej nie będzie się zdarzało że, że takie dziecko uczy dzieci bądź udziałów lub czwarty szkolną to nieprawda zmian klimatu nie ma, bo mój tata nie ma nad witała ich ten z dnia klimat klimatycznych negacjonistów klimatyczną się przejawia na różnych poziomach, czyli inne imię i my często, lecz może być rozumiany jako zaprzeć zaprzeczanie konieczności podejmowania różnych działań na rzecz zapobiegania katastrofie klimatycznej można tak rozumieć zwykle rozumiany w ten sposób jako i jako zaprzeczanie zmianie klimatu, ale to się zdarza już rzadko już niewielki odsetek ludzi twierdzi nie ma zmiany klimatu, ale jest inny poziom część też działanie właściwie nie wiadomo a, ale tych osób, które negują, a zmiany klimatu jako taką jest już niewiele natomiast to czym się teraz to jak się przejawia negacjonistów klimatycznych to głównie w tym jak są widziane przyczyny zmiany klimatu czy przyczyny czy przyczyną zmiany tej gwałtownej postępujące zmiany klimatu obecnie obserwowane jest działalność człowieka 3 czy różne czynniki naturalne i teraz co jest istotne, jeżeli działalność człowieka to nie to prawdopodobnie to powinniśmy zaniechać różnych działań, które się do tej zmiany klimatu przyczyniają, a jeżeli naturalne toteż, jakby nie wymusza zaprzestania pewnych działań np. związanych z emisją gazów cieplarnianych i rzeczywiście się borykamy z tym, jakie są przyczyny ten jedynie rysunków nie tego tego zawsze dotyczy zaprzeczenia przyczyn związanych z działalnością człowieka może się przejawiać też np. zaprzecza tym, że ludzie zaprzeczają, że jest konieczność podjęcia pewnych działań, że to się może jakość rozwiąże samo albo, że te konsekwencje wcale nie będą tak tragiczne, jeżeli nie będziemy działać jak o tym mówią naukowcy, czyli nawet omdlenia Lis klimatyczny nie jest takim zjawiskiem jednoznacznym osobie czy tak o nim odpowiadam to sprowadzam głównie do do takiego twierdzenia, że jest to zaprzeczenie konieczności podejmowania działań no i to niestety jest jeszcze nadal powszechne chyba to co czym najlepszy w tym najbardziej się borykamy co co osobiście co martwi osoby, które zajmują się przeciwdziałanie zmiany klimatu to taka bierność społeczna czy nawet jest także nawet osoby, które deklarują tak wiem jest zmiana klimatu i grozi nam katastrofa i to to problem polega na tym, że często też świadomość jednak nie przekłada się ma na działanie, bo potrzebujemy nie tylko świadomości zagrożenia, ale też działania, ponieważ jesteśmy w takiej sytuacji, że te konsekwencje, ale takie katastrofalne nie są widoczne wielu krajów już teraz albo, że one są odroczone w czasie, toteż prowokuje ludzi albo po prostu pozwala im żyć w takim trochę błogim niemalże jakoś to będzie no a teraz jak, nawiązując do tego co obie panie powiedziały w tych ostatnich wypowiedziach na ile edukację klimatyczną czy ekologiczną powinno się sprowadzać do rozmów warsztatów na ile do dawania dzieciom odpowiednich wzorców właśnie przez rodziców, którzy no nie ukrywajmy są ogromną inspiracją tak ogromnym takim zasobem wzorców dla dzieci, zwłaszcza tych najmłodszych i tu się powołana na badania, które już wspomniałam z rozmowie właśnie ze mogło się z maską poznańską, czyli o dane centrum edukacji Obywatelskiej z raportu o zmianach klimatu raport badania 2020, z których wynika, że 42% respondentów w wieku 1620 lat twierdzi, że postawa wobec ekologii została wyniesiona z domu rodzinnego słowem czy, gdybyśmy sami żyli w duchu Eko to coś takiego jak warsztaty nauki medyczne edukacja klimatyczne ekologiczna była w ogóle potrzebne no pewnie zawsze są potrzebne też takim, jeżeli myślimy o radzeniu sobie np. różnymi Stanami emocjonalnymi jak wzmocnić chce osłabić to owszem, ale na euro, ale odpowiedź na pani pytanie jest prosta, czyli tak czy rzeczywiście przecież my, choć wszyscy wynosimy dzieci nasza młodzież z domu nawyki różne również grób leśniczych i żywieniowe sposób mówienia styl ubierania się, ale też normy i wartości, a więc oczywiście to jest naturalne, że przy nim i to byłoby tutaj te działania związane z przeciwdziałaniem klimatu one w ogóle nie muszą być zawsze postrzegany tylko w kategoriach wyrzeczeń tak zwykliśmy mówić coś musi ograniczać nie to jest związane z różnymi ograniczeniami, bo ograniczenie jedzenia mięsa ograniczenie nie wiem jazdy samochodem oszczędzanie energii wszystko jest przedstawiany w kategoriach ograniczeń, ale na każde z tych działań można też spojrzeć w kategoriach zysku i różnych korzyści i teraz wyobraźmy sobie dziecko jest w domu, gdzie spożycie mięsa jest ograniczone przed nami, czyli nie wiemy tego miejsca codziennie jest niedobra raz w tygodniu to byłoby dla niego jest możliwe, że naturalną i normą naturalnym sposobem, aby było inaczej pisane jego styl życia tak, czyli nawet nimi nie musiałoby mieć poczucia, że rzecz, że czegoś rezygnuje tak samo oszczędzanie prądu jest to jest dzień energii elektrycznej oszczędzanie wody, jeżeli wprowadzimy pewien nowy tryb życia nawyki to wtedy przestajesz mieć już wrażenie, że sobie czegoś odmawia aż już nie mówiąc konsumpcjonizm my, czyli to jest pytanie czy jest jakby wszyscy wiemy, że albo większość sobie uświadamia, że ten nasz konsumpcyjny styl życia wcale nie przysparza nam szczęścia oczywiście jakieś, ale tak, jakbyśmy sobie wyobrażali jakieś przyjemności 8 ale, ale przecież sporo mówimy, że w takim zagubieniu człowieka jest to odpowiedź tak dzieci to naturalnie wynoszą, ale myślę tutaj lepiej, aby też Magda uzupełni jeszcze bardziej z perspektywy rozwoju tak to prawda ich walczyliśmy też o tym trochę mówiły że, że dużo łatwiej byłoby TP, gdyby ten przekaz i postawa rodziców określona spójna i ułatwiała wdrożenie pewnych postaw proekologicznych no ale jest jak jest i im w tym znowu odwołam się do tego, o czym, o czym mówiłam ta grupa rówieśnicza na pewno normy, która pojedyncze przedszkolu szkole naprawdę mogą nie jedno niejedno zmienić postawę jest już naprawdę złożone to nie jest większa, a ja przyjmuję w całości z dobrodziejstwem inwentarza to co mówią moi rodzice co robią moi rodzice na szczęście my no bywa różnie i też zdaje się że, gdy mówimy od tych zmianach, które należy wprowadzić się, żeby zapobiec katastrofie klimatycznej bardzo wyraźnie wskazuje, że pan na ten obszar właśnie związane z edukacją szczególnie z edukacją kobiet dziewczyna jako, na jaką tego czynnika które, które tę zmianę Mosia może też utrwalać edukacja jest myślę, że teraz czymś podstawowym to znaczy, jeżeli mamy oczekiwać, jeżeli myśli nawet zadajemy sobie pytanie czy dzieci mogą wynosić co nam to owszem, ale musi rozpocząć od tego, że często osoby dorosłe też nie są świadome w pełni zagrożenia są pod wpływem różnych PiS dezinformacji całej mechanizm Mac machiny realistyczne jej, więc my potrzebujemy edukacji na wszystkich poziomach i edukacji szkolnej i też również edukacji pozaformalnej co ułatwiłoby życie wszystkim sposób i radzenie sobie ze zagrożeniem, ale też sposób komunikowania dzieciom zagrożenia czy też coś, czego my wszyscy bardzo potrzebujemy my tak pięknie z tych słów pani wynika, że to, że kluczową rolę dorośli, bo życie dzieci, zwłaszcza jeśli to są dorośli miejsce dzieciom i tutaj gorący apel na koniec do rodziców, żeby mieli na uwadze, żeby mu nie tylko starali się ognia dzieci dzieciom zorganizować fajne warsztaty tematyczne ekologiczne i dziecina takie warsztaty wysyłać, ale też sami dawali dzieciom przykład wobec tego ani rusz zgadza się drugi panie zgadza się zgadza się zgadza się zwróciła pani też uwagę na bardzo ważny element edukacyjny mianowicie na relację i w tym też myślę, że to jest dobry moment, żeby powiedzieć, że edukacja w szkole przedszkolu edukacja ekologiczna byłaby dusza ma bardziej efektywna, gdyby właśnie też zadbać o głębokości tych, a tych relacji nauczyciel ale, toteż jest jeden z wyzwań związanych z kim bardzo trudno im często właśnie niejedzenie mięsa itd. ale to, czego bardzo potrzebujemy to zmiany albo takiej refleksji w obszarze wartości i Magda wspomniał być o tym, że czasami dzieci coś robią nie wiem nie wiem nie jem mięsa wiek podejmują różne jednostkowe działania na rzecz przeciwdziałania zmianie rada nagle sobie uświadamiają, ale co ja mogę rzeczywiście żadne jednostkowe działanie nie załatwi problemu, ale wyzwaniem, a związanym ze zmianą klimatu jest właśnie praca nad relacjami współpraca otwarcie się też na innego człowieka i jak mówimy o przeciwdziałaniu zmianie klimatu to musimy warto mieć na względzie działania jednostkowe współpraca, czyli współdziałanie społeczne na rzecz przeciwdziałania i też wybieranie wpływu niemówiących presji na system, czyli temu myślał różnych instytucjach różnych regulacjach na poziomie ustaw dopiero to jako cały system zaczyna być efektywne, więc mówiąc o relacjach to też 1 bardzo taki ważny aspekt przywrócenia albo zwrócenie uwagi na różne działania wspólnotowe na życzliwość na wzajemne wsparcie to jest coś, o czym nie tak często mówił w kontekście zmiany klimatu, ale jest to jeden z ważnych elementów też budowania programów na rzecz przeciwdziałania zmianie Klatt no tak i teraz moglibyśmy mogą być znowu godzinami o ne o empatii o o altruizm czy raczej odczuwanej odpowiedzialności społecznej, a ale, ale rzeczywiście warto też o tym jakoś pamiętać warto o tym pamiętać warto badać przede wszystkim o tym Drodzy Państwo, że mamy wpływ na to jaki jest nasze życie i świat, który nas otacza i przede wszystkim mamy moc, żeby o wiedzę sferę kształtować zmieniać na lepsze dziękuję bardzo, dr Bożena Cieplińska na znaki dr Magdalena Górska obie panie psycholożki na Uniwersytet jest was pani doktor nie uzyska dodatkowo szkoła edukacji dziękuję panie bardzo za udział w programie dziękuję bardzo, bardzo dziękuję i usłyszenia do usłyszenia klimat zmian podcast ekologiczny na górze tego rozmowa z ekspertami praktykami życia Eko nasz klimat potrzebuje zmian musimy zmienić swoje przyzwyczajenia i nawyki Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLIMAT ZMIAN

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA