REKLAMA

Polska muzyka w radio? Jakie zmiany proponuje rząd?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-02-09 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:03 min.
Udostępnij:

Jaka jest propozycja zwiększenia tzw. "kwoty polskiej"? Jakie są oczekiwania słuchaczy i słuchaczek?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kolejnym gościem programu jest pierwsza ski dyrektor stacji muzycznej grupy radiowej Agory witam czy Piotrze serdecznie dzień dobry dobry państwu podczas dyskusji o ustawie o podatku reklamowym, która no zbulwersowała opinię publiczną, ponieważ może się okazać ta ustawa jest kagańcem batem na media, które krytykują obecną władzę mam wrażenie, że umknął nam pewien ważny fakt Otóż ta ustawa zmienia także limit treści udziału treść w języku polskim radiu telewizji Rozwiń » mają być podwyższone 33 do 49% jeśli chodzi o stacje muzyczne to przede wszystkim dotyczy to piosenek czy utworów słowno-muzycznych w tej chwili ten ta kwota Polska jak to nazywamy wynosi 33% dokładnie podwyższenie tej kwoty to jest problem ze stacji radiowych tak to jest zdania problem dla stacji radiowych, ale nie tylko to jest problem też w konsekwencji i kolejnych krokach dla polskich twórców, ponieważ to, że polskie stacje radiowe grają taką ani ilość atakowanie inną ilość polskiej muzyki nie wynika z widzi mi się przez gustów muzycznych dyrektorów szefów tych stacji radiowych tylko z badań gramy dokładnie to, czego oczekują od nas słuchać słuchacze nasi polscy słuchacze nie oczekują dużej ilości polskiej muzyki teraz, jeżeli ustawowo zwiększymy kwotę polskiej muzyki na antenie w zasadzie każdej komercyjnej stacji radiowej w Polsce powodujemy zwiększenie no i siłą rzeczy nie atrakcyjnego co wiemy dla naszego słuchacza kontent na antenach to spowoduje odpływ tych słuchaczy z stacji radiowych do serwisów streamingowych jest bardzo prosta dzisiaj droga, które są nie podlegają żadnym ograniczeniom w żadnym regulacjom tego typu mogą grać co chcą i kiedy co no właśnie ma pamięta pamiętajmy, że właściciele stacji radiowych działających FM czyli, czyli Vettel, że prowadzą bardzo trudne koncesjonowany biznes objęty wieloma regulacjami i ryzykami no, a w dodatku ten biznes konkurencja w postaci internetu, gdzie takich regulacji nie ma nie ma dokładnie tak też słuchać na wolnym rynku ma wolną drogę, jeżeli jego produkt ulubione mówiąc brzydko radiu czy czy mówiąc ładnie jego ulubione radio obniży jakość, a tak zostanie przez niego odebrana zwiększona liczba polskich piosenek, bo oni zwyczajnie nie chce tak dużej ilości to pójdzie do internetu, gdzie zostanie radio internetowe które, która będzie grało taką muzykę jaka, jaka mu temu słuchaczowi odpowiada oczywiście ustawodawca motywuje to interesem polskich twórców natomiast tak jak powiedziałem na początku to na końcu tej drogi odbije się również na polskich twórcach, ponieważ osłabienie pozycji stacje sejmowych spowoduje odpływ słuchaczy tejże stacji właśnie tą drogą, której o, której mówimy to z kolei spowoduje zmniejszenie przychodów reklamowych stacji no bo jak ja jako reklamodawca, dlaczego mam mam płacić tyle samo nadawcy radiowe, które ma dzisiaj mniej słuchaczy, bo oni poszli, ponieważ ta muzyka nie do końca im odpowiada na samym końcu dostanie po głowie, a konkretnie po kieszeni ten Polski twórca, ponieważ my odprowadzamy ZAiKS czy tzw. swego rodzaju podatek, którym zasilamy konta artystów jest podatek jako tantiem dane z prawa rada autorski układ tak właśnie zakup na rynku pracy wreszcie opracowana na potrzeby tej rozmowy odprowadzamy je od naszych przychodów reklamowych nam spadną przychody reklamowe automatycznie cieszenie artystów się wypełnią w mniejszym stopniu także troska tutaj zasłaniają się troską o artysta myślę, że jest co najmniej nie na miejscu na tutaj może sprostować 1 rzecz oczywiście tantiemy z tytułu praw autorskich z tytułu odtworzeń będą finalnie mniejsze, ponieważ one też są jakąś funkcję zasięgu stacji radiowych, ale także ilości otworzyć dlatego pamiętam, gdy toczyła się dyskusja o polskiej kwocie parę lat temu myśmy do tej kwoty dochodzili stopniowo one bardzo wysoka w tej chwili w Polsce są 33% w dodatku te 33 tego z tych 33% 60% polskiej muzyki musimy zagrać w dzień, więc to to nie jest prawda że, że rzecz, że ten Polski przemoc jest grane wyłącznie wtedy, gdy nikt z Radia nie słucha, ale rzeczywiście twórcy polscy twórcy tutaj bardzo gorąca optowali za tą polską kwotą za właśnie jak największą ilością polskich piosenek w stacjach muzycznych no bo też tantiem jest od ilości odtworzeń w radiu płacone, chociaż jego wysokość jest zależna od przychodów reklam od tak od zasięgu kości stacji radiowych nowość nie jest tylko polskie rozwiązanie ustawodawca podczas tej poprzedniej dyskusji, ale teraz powołuje się na przykłady zagraniczne, które w ten sposób chronią swoje rynki muzyczne, owszem, powoduje powołuje się przede wszystkim np. francuski, który jest taki najbardziej zbliżony do tego modelu, który jest teraz proponowane no tylko ten przykład jest o tyle nieadekwatny do polskiej sytuacji, że po pierwsze, mówimy o zupełnie innym zasięgu kulturowym języka francuskiego to znaczy populacja francuskojęzycznych na świecie jest bez porównania większa populacji polskiej siłą rzeczy no właśnie z ponad 100 000 000 franków wołyńskiej publiczności, która rozumie mówi w tym języku ładnie tak w związku z tym ilość francuskojęzycznych utworu wysokiej jakości akceptowane przecież lubianych przez publiczność jest jest wyższa, a drugi powód historyczny w czasach, kiedy to prawo było wprowadzane w Francji nie było nie nie było takiej drogi ucieczki dla słuchacza atomowego znaczy nie było serwisów streamingowych nie było internetu, do którego on mógł sobie uciec i słuchać innych stacji radiowych, które nie są poddane takim takiemu rygorowi takim obostrzeniom o ustawowym Touch to to są zupełnie 2 różne świat pierwsze powiedz w jaki sposób robi się komercyjne stacje muzyczne, bo myślę, że część słuchaczy tego nie ma nie wie wspominałem o tym, że nie jest to wynik gustów muzycznych dyrektorów tych stacji tylko wynik badania, czyli innymi słowy ludzie słuchają Radia to tego, czego chcą dokładnie takie na czym polega to badania badanie polega na tym, że zbiera się reprezentatywna próba słuchaczy dla danego badanego wycinka mówiąc nieelegancko populacji każda stacja ma swoją określoną sumę określoną grupę docelową, do której adresuje swój program swoją muzykę i zależności od formatu tej stacji ewentualnie od zasobności właściciela raz 2 kilka razy w roku na tych grupach reprezentatywnych są prowadzone testy muzyczna to wygląda fizycznie w ten sposób że, że albo się zbiera ludzi w salach sadza przy komputerach zakładają słuchawki nauszne prezentuje fragmenty muzyczne oni oceniają konkretnych piosenek albo albo jest teraz często też realizowane przy pomocy internetu w domach ze względu na sytuację pandemiczną tę ten to zwiększenie kwoty, którą w tej chwili proponuje ustawodawca jest robione nie w nieco operacyjny sposób i przy pomocy zupełnie innej ustawy dotąd to było regulowane czy ktoś z ministerstwa kultury albo z innego ministerstwa przygotowujące tę ustawę o podatku reklamowym konsultował z branżą sprawa kwoty nic mi takich konsultacjach nie wiadomo no właśnie, bo i sobotę wiceminister kultury Jarosław Sellin mówił o tej kwocie zresztą widać słychać było, że bardzo wie, o czym mówi, ponieważ mówił, że wystarczy po polsku po prostu opowiadać o piosenkach już do kwoty się to Leedham minister są 3 możliwości pan minister albo na potrzebę rozmowy w tej konkretnej audycji celowo mijał się z prawdą albo nie doczytał treści tego dokumentu i trzecia możliwość nie zrozumiał prawie 50% polskiej muzyki we wszystkich muzycznych stacja to bardzo duża bardzo dużo to jest tak jak powiedział 50% to znaczy stacja muzyczna dzisiaj w 1 godzinie jest w stanie zmieścić, uwzględniając reklamy i słowo mówione w postaci wiadomości czy czy prowadzących do około 12 piosenek w godzinie co oznacza, że równo połowa 6 piosenek będzie po polsku do pytania czy straty dużo repertuaru dobrego repertuaru jest właśnie ktoś będzie przez test to jest bardzo duże to jest nasz nie przejdzie to znaczy nie ma takiej możliwości w Bytowie około około 10 w porywach do zależności od formatu stacji to maksymalnie 20% testów przechodzą stanowią polskie piosenki po pokażcie, więc nie ma opcji żebyśmy, żebyśmy wypełnili wysoko jakościową dobrze oceniono polską muzyką 50% czasu antenowego w naszych stacjach radiowych i ten problem im młodzi gra stacja jest takim rozdziałem językiem do młodszego słuchacza jest adresowana tematem jest większy tym trudniejsze zrobienie takiej stacji właśnie, bo tutaj, żeby podać państwu adekwatny przykład co oznacza taka Polska kwota stacjach radiowych na to spróbujmy wyobrazić taką sytuację, że idziemy do sklepu muzycznego do księgarni kupujemy płyty i wśród tych zakupionych płyt połowa musi być po polsku znaczy raczej niczego nie kupi ich dokładnie tak jak ustawodawca stworzył takie następująca następujące prawo dotyczące sklepów z płytami tylko stacjonarnych dodaje powiedziałby tak chcemy wspomóc polskich artystów wszyscy brawo brawo też sami ich wspomagać dlatego wymyśliliśmy, że do każdej zagranicznej płytę sprzedawca stacjonarny musi sprzedać też płytę 1 płytę polską, czyli nas do sklepu stacjonarnego płytami jako konsument kupuje płytę Stinga i muszą nowej płyty kupić jakąkolwiek płytę dodatkowo Polska dość szybko się orientuje, że po co mam kupować wtedy płytę skoro mogę kupić 1 w sklepie internetowym ewentualnie zapłacić tutaj dodatkowo za przesyłkę, ale nie muszą kupować dodatkowej płyty, której nie będę słuchał, która na dodatek zajmie miejsce na na półce wyznania tak pomiędzy tak to działa kawa wuzetka są u nas obowiązkowe no dokładnie bardzo serdecznie dziękuję za rozmowę Piotr Jaroszewski dyrektor stacji muzycznych grupy radiowej Agory był państwa moim gościem i to wszystko co przygotowaliśmy dla państwa razem z Katarzyną murarską program realizował Szymon waluta za chwilę informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA