REKLAMA

Dziś rusza szczyt 17+1

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-02-09 13:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kolejnym gościem w dwudniowym programie Radia TOK FM jest Marcin przychodnia analityk do spraw Chin w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych dzień dobry dziś słyszymy dzień dobry dzień dobry tak bardzo dobrze wtorek dzień, w którym rozpoczyna się szczyt 17 +jeden z udziałem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy proszę powiedzieć, jaki format ma ten szczyt, kto w nim bierze udział i co ma na celu to jest regularny i nie regularny szczyt w zasadzie wideokonferencja, Rozwiń » bo ze względów pandemicznych w takiej formie się odbywa takie inicjatywy chińskiej tysiące 2012 roku inicjatywy współpracy Chin z państwami Europy Środkowej to nasze wcześniej miała taką hasłowo nazwę 16+7 obecnie ze względu na to, że 2019 roku przyłączyła do niej Grecja się to jest 17+1 państw Europy Środkowej szeroko rozumianej, bo są państwa bałtyckie Polska Czechy Słowacja Węgry państwa bałkańskie, więc format, w którym Chiny chińska Republika ludowa próbowała 2012 roku i próbuje dzisiaj jakoś ułożyć relacje z uporządkować swoje relacje z tym regionem pokój udowodnić, że ma tutaj duże interesy, że chcę tutaj współpracować i że ma także nie tylko interesy, ale także pewne polityczne wpływy ma właśnie to jest jeszcze tylko gospodarcze czy jednak nosi znamiona szczytu politycznego i też proszę powiedzieć jak w tej konstrukcji wygląda sprawa Unii Europejskiej i tego kryterium przynależności do grupy toto jest to szczególny, bo to szczyt miał się odbyć w ten konkretny w kwietniu 2020 roku ze względów pandemii została najpierw przełożony pod tym odwołany tak naprawdę, a Chińczycy jakiś miesiąc temu między mniej więcej wpadli na pomysł, że go jednak zrobić teraz w lutym i więc to jest jego szczególny charakter też na tym polega druga rzecz to jest po raz pierwszy w historii spotkań przywódców tej inicjatywy przewodniczy mu chiński przewodniczący męczący szara sieć 5, którego pozycja jest bardzo mocna bardzo silna jest jakby centralizacja władzy dokonana przez niego w Chinach też pokazuje, że Rze, że i tym razem ta inicjatywa, jakby znalazła się w obrębie jego zainteresowania została co wy mówiąc przejęta przez niego wcześniej były to spotkania, na które jeździł premier chiński zazwyczaj jest to już drugi element tak drugi element szczególnego charakteru tego akurat spotkania czy wideokonferencji tak naprawdę to właśnie teraz pytanie czy to, że przewodniczy temu szczytowi jako gospodarz dźwięk to powinno wzbudzać wątpliwości czy też absolutnie nie nie do końca to jest pewien wewnątrz wewnątrz chiński element pewna chińska próba podniesienia rangi tej inicjatywy odbicia się od pewnych problemu kryzysu, który w tej inicjatywie jest niemal od początku jej istnienia, który wynika głównie z tego że, że strona chińska nie przedstawiła korzystnych ani też ciekawych interesujących elementów współpracy dla dużej części pań, które uczestniczą głównie dla państw Unii Europejskiej, bo tego elementu nie możemy czekać 12 po przejściu frontu o przystąpieniu Grecji państwo to członkowie Unii Europejskiej z 17 i dla nich oferta chińska gospodarcza już od samego początku była nieciekawa, a od kilku lat i politycznie jest mało ciekawa ze względu na to, jaką politykę Chiny prowadzą wobec Unii jak się pozycjonują się, jakie działania prowadzą wobec Stanów zjednoczonych na ich grantu w związku z tym też na to jak państwo postrzegają swoje interesy w relacji będą członkami Unii, ale w relacji do Sojuszu ze Stanami Zjednoczonymi w tym, więc to co Chińczycy próbowali w ten sposób zrobić dzisiaj to podnieść jakość rangę wyjść z tego wizerunkowo przynajmniej z tego okresu, w którym ta inicjatywa się znajduje myślę, że to się nie do końca udało czynne przynajmniej dla tych osób, które obserwują to głębiej potrafią też ocenić na ile chińskie nowe propozycje, które dziś 5 przedstawił dzisiaj są możliwe do realizacji na ile one tak naprawdę są nowe, a nie są do końca tak musi pan przyznać, że ta forma współpracy z Chinami jeśli chodzi o kraju Unii Europejskiej jest niejednolita i dyskusyjna mocno ona była tak ona była zawsze dyskusyjna w tym sensie psami na pewno od początku tego 2012 roku to się zmieniało tra w czasie i w tym sensie, że Unia europejska troszeczkę postrzegała to jako pewien element budowy chińskich wpływów w Europie środkowej, zwłaszcza wśród tych pań, które są członkami Unii jakiegoś wywierania wpływu na decyzyjność Unii w tym, że to nikt nie ma większego oparcia w faktach, a zwłaszcza nie ma od kilku lat nie ma takiego parcia, bo jak popatrzymy na efekty współpracy gospodarczej Chin np. z Niemcami Francją Włochami to są one po prostu nieporównywalnie większe w związku z tym możliwość chińskiego wpływu na politykę tych państw w ramach Unii jest nieporównywalnie większa do tego, jakie są relacje handlowe inwestycyjne kin z z Węgrami polską czy z państwami bałtyckimi nie ma tutaj można mówić o wpływie, ale trudno pokazać efektywne narzędzia tego wpływu w jaki sposób ci Chińczycy mieliby oddziaływać na politykę państw siedemnastki tej dwunastki powiedzmy w ramach samej Unii to jest tak by myśleć przesada mówienie w ten sposób oczywiście dla Chin to jest pewien element oddziaływania ale, ale dużo mniej jak dużo bardziej ograniczony niż bezpośrednie relacje z Niemcami Francją Włochami przejdźmy teraz do faktów zapytam pana staropolskim, a co z tego będziemy mieć z tego, że prezydent Duda wziął udział dzisiaj w tym spotkaniu LM trzecie tak jak i jaki będzie tak będzie koszt, jaki będzie Benefit dla Polski odpowiem równie myślę podobnie to się dopiero okaże natomiast bardziej konkretnie już nadto obecność Polski w tej inicjatywie jest krew wskazano, że daje pewien element wpływu na to co się w niej dzieje tak na to jak Chińczycy próbują sterować tą inicjatywą, jaką retorykę polityczną próbują tam narzucić i ten wpływ może nie jest duży, ale obecna obecność pozwala oddziaływać na to pozwala kształtować dokumenty w ramach inicjatywy przyjmowane pozwała w ten sposób jakoś nie tyle stać zboku co być tego częścią, więc wtedy te to jest kwestia oczywiście w sensie gospodarczym nie oczekiwałbym jakiejś wielkiej zmiany rzeczywiście oczywiście Chińczycy, starając się zapewnić odpowiednią reprezentację na szczycie, dostając się zaprezentować swoją politykę wobec regionu jako nastawioną pozytywnie na współpracę z zgodzili się na pewne ustępstwa tuż przed podpisaniem pewnych protokołów dotyczących współpracy przy sprzedaży polskich produktów żywnościowych do kim produktów mlecznych głównie, ale podpisane dokumenty po pierwsze to nie oznaczają jeszcze, że te Magdę polskie mleko czy inne przetwory będą do Chin płynąć dużo szybciej, bo to jest jeszcze długa ścieżka, żeby tak się stało, a po drugie jest to pewne jest to standardowy element działania chińskiej dyplomacji, który niekoniecznie musi się przerodzić fakty, jakie znaczącą zmianę tych dysproporcji handlowej np. tak dużego deficytu jak Polska ma w relacji handlowych chce z Chinami podobny podobny chwyt podobne działania chęć dostosowali zastosowanie wobec Słowacji bądź też w 1000 podobnego typu porozumienia tuż przed szczytem też tam był kontekst zdaje się baraniny i możliwości mięsa od czego sprzedaży do Chin dla Słowaków w tym raz, więc to jest, więc się co Polska z tego ma główny element pewnej politycznej komunikacji z Chińczykami na takim poziomie pewnej kontroli na na przekaz i na retorykę tam stosowaną w ramach inicjatywy czy to wszystko odbywa się w warstwie teoretyczne, bo usiłuje w tej chwili namówić pana do tego byśmy poddali pewnej weryfikacji zapowiedzi z jakimi występował choćby mi prezydencki minister Krzysztof Szczerski z realiami, a przypomnijmy, że zapowiedział tych było otwarcie chińskiego rynku eksport z Polski tak pan podkreśla głównie chodziło produktu Ron 1 czyli jakby nie nie jestem powołany do tego, żeby oceniać polską politykę to nie jest rola Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych nie chodzi mi realną korzyść w tej warstwie, której które, o których mówimy precyzyjnie, wskazując tak to jest jakby to jest realna możliwość z tym, że ja osobiście nie sądzę, żeby ona była jakoś bardzo realna w tym sensie żeby, żeby to się za chwilę stało tak, ale jeśli mówimy o tych sprawach, które nas Polskę interesują relacje z Chinami to są rzeczywiście rzeczy, których możemy wprost mówić realnie możliwe do jakiś tam w realizacji realnie możliwe dla nas zadań pozostających w naszym zainteresowaniu się od relacji z Chinami, bo inne kwestie są albo problematyczne politycznie albo kontrowersyjne ze względu na politykę Chin, więc Tumult tutaj jest ten problem tak pewna dysproporcja interesów i spostrzegania rzeczywistości przez Polskę i przez chińską Republikę ludową to jeszcze nie oznacza, że nie należy współpracować troszeczkę pozwoli pan pod koniec naszej rozmowy biegniemy od tematu zapytam pana o tym oto jak będą kształtować pańskim zdaniem relacje między Dziuba 1 ma Chinami właśnie, bo to też niewątpliwie sposób średnio jednak wpłynie na relacje między Unią europejską Chinami tak to ten termin szczytu dzisiejszego nieprzypadkowo został tak wybrany między nimi po to, żeby ograniczyć możliwość komunikacji nowej amerykańskiej administracji z Europy państwa Europy Środkowej i jamy ja myślę, że te relacje nie ta polityka amerykańska nie zmieni się bardzo mocno prawie w ogóle moim zdaniem nie zmieni jeśli chodzi do tego co było co za Donalda Trumpa na ten kierunek rywalizacji z Chinami i próby ograniczania chińskich wpływów pozostanie i być może 1 zmianą, jaką mógłbym wskazać taką znaczącą to jest pewne ta próba dotarcia do tzw. light my, gdy Kaczyńscy partnerów amerykańskich na świecie którzy, które mogą i które chciałyby razem ze Stanami realizować pewną politykę odrębną tego co proponują Chiny do Azji oczywiście jest Japonia Korea Południowa Indie Australia no, a w Europie to mówimy głównie o Unii Europejskiej tak tutaj relacja amerykańską unijne są oczywiście dość trudne nawet w tej chwili, zwłaszcza po 4 latach Donalda Trumpa, ale alei w tej chwili nawet to otwarcie unijne na nową administrację by ten nie jest wcale tak pozytywne, zwłaszcza jeśli chodzi o o Chiny, ale generalnie nie ma tu jeszcze większych przeszkód, żeby ta współpraca podjąć więc, więc to myślę główna to będzie główna różnica jeśli chodzi o Joe Bidena jego politykę wobec Chin, że będzie prowadził w podobnych kierunkach co Donald Trump natomiast, używając nieco innych narzędzi większym stopniu, próbując przekonać do swojego punktu widzenia sojuszników europejskich głównie Unię europejską jako taką do tego że, że chińskie zagrożenie czy też nie realnym należy mu się obie w ten inny sposób przeciwstawić Marcin przychodnia analityk do spraw Chin w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych, bo naszym gościem rozmawialiśmy o szczycie 17 +jeden z udziałem prezydenta Andrzeja Dudy kłaniam się panu dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, dziękuję ceny Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA