REKLAMA

Globalnym amerykańskim korporacjom znów się upiecze? Czyli o porażkach polskiego rządu w realnym uregulowaniu BigTechu [podatek medialny]

Światopodgląd
Data emisji:
2021-02-11 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:29 min.
Udostępnij:

Pomysł opodatkowania międzynarodowych korporacji cyfrowych pojawił się już kilka lat temu i miał mieć wysokość 4%, co mogłoby przynieść nawet 800 milionów złotych budżetowi państwa. Przyjechał jednak Mike Pence w odwiedziny do Polski i projekt został głęboko schowany. O podatku cyfrowym w kontekście najnowszego projektu opodatkowania mediów rozmawiamy z redaktorką prowadzącą Spider's Web+ Sylwią Czubkowską i Krzysztofem Izdebskim z Fundacji ePaństwo.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz serdecznie zapraszam państwa na światopogląd, który w dużej mierze w dużej części poświęcimy dziś w różnym wątkom związanym z pomysłem władz na i właśnie pojawiają się różne nazwy i różne skojarzenia nie wiem ile jest intencjonalne ze strony władzy na ile nie podatek od mediów wydaje mi się by czy od reklamy najbardziej precyzyjne, ale też przedstawiciele rządu sugerują, że jest to podatek cyfrowy, którego celem jest na Rozwiń » uregulowanie czy zmuszanie dużych podmiotów międzynarodowych by zaczęły płacić podatki najczęściej mówi się w tym kontekście oczywiście o podatku cyfrowym na ile te intencje są przekonujące to państwo słyszycie wczoraj miał miejsce duży bezprecedensowy proces protest wydawców te wątpliwości podzielają różnego rodzaju instytucje i eksperci, choć oczywiście władza temu zaprzecza media związane z władzą czy wokół władzy przekonują, że podatek jest potrzebny na początek programu chciałbym właśnie w tych intencjach szczególnie w kontekście podatku cyfrowego porozmawiać państwa gośćmi są teraz jest z nami Sylwia Czubkowska dzień dobrem dzień dobry redaktor prowadząca z Tigers łeb plus magazyn i Krzysztof Izdebski z fundacji państwo dzień dobry dzień dobry witam serdecznie dokonujące się coming outu dla dziennikarza dziennikarki to jest wyzwanie prowadzić rozmowy utrzymać wiarygodność, więc pomyślałam, że rozmawiamy też o podatku cyfrowym, które dla słuchaczy światopoglądu jest znany oczywiste, że od dawna tutaj cytuje ekspertów różnego rodzaju podmioty międzynarodowe, które wzywają do uregulowań do szczególnie tych dużych podmiotów międzynarodowych nie tylko w kontekście podatkowym, bo one jako duże podmioty międzynarodowe mają dużo ogromne możliwości właśnie takiego korzystania z różnych rezydencji i granic podatkowych, że te efektywne płacą bardzo niskie podatki, ale też wiemy, że zmagają się różnego rodzaju państwa i budżety tych państwa z wyzwaniami rzucanymi przez takie Platformie Uber, które z kolei umiejętnie korzystać omijają czy nie czuję się zobowiązany wszystkimi przepisami choćby dotyczącymi kodeksu pracy, ale też dużo się mówi też o np. kwestii Facebooka czy innych nowych tych platform, które w Polsce przejął połowę rynku reklamowego co uderzyło w te klasyczne tradycyjne media prywatne, które w Polsce w dużej mierze to burza media żyją właśnie z wpływów reklamowych, a więc o konieczności jakieś regulacji jakiegoś objęcia podmiotów międzynarodowych jak mówi rząd szczególnie tych ogromnych cyfrowych dużo się mówi tylko pytanie na ile ta propozycja rządu jak się do tego ma można, więc pytam Krzysztofa Izdebskiego tak poproszę o komentarz najlepszy chorujący są dla pana argumenty albo mówiąc wprost, dlaczego nie są przekonujące na co pan zwrócił uwagę czy na pewno tutaj izba ważne jest to dziękuję też też za to w kontekście tej tej audycji, że rozróżniamy pomiędzy tym podatkiem medialnym de facto podatkiem cyfrowym, bo to są rzeczywiście 2 różne rzeczy są, sądząc 2 różne kwestie 2 różne wyzwania bym powiedział oczywiście tutaj ten kontekst też jest bardzo istotne taki on też tutaj wychodzi w kontekście narracji rządu, czyli właśnie w kontekście takim, że zwraca się uwagę na te wielkie firmy na kwestię podatku cyfrowego też, dlatego że jest to coś obecnego nie tylko w debacie publicznej na całym świecie, ale też już niektóre kraje rzeczywiście zaczęły wprowadzać nie mówiąc o tym, że jest to ogromna dyskusja czy na łonie OECD czy Unii Europejskiej no, więc tutaj chyba nie ma osób, które przeciwko temu protestują, żeby taki podatek został nałożony natomiast w kontekście połączenia tego myślę, że nie przez przypadek tak się stało właśnie, żeby rozmyć tą też może potrzebną rzecz, ale rozumieć tak naprawdę to co jest absolutnie niepotrzebne czy ten podatek medialny, który już nie oszukujmy się ma na celu jakieś ograniczenie czy w najmniejszym stopniu może wręcz takie obłuda nazwijmy to zostawić sobie ograniczenie rozpowszechniania informacji też dlatego gdy jako Fundacja państwo, choć bezpośrednio się mediami nie interesujemy się nie zajmujemy nie jesteśmy taką dziennikarska organizacja, ale tutaj wspólnie czy i Monika kazali od nas i prezes Daniel masy jedno uznali, że to jest taki temat, który rzeczywiście niesie też zagrożenie w ogóle dla prawa do informacji stąd też ten aspekt medialny natomiast kontekście cyfrowego no to tutaj też mam wrażenie, że my tracimy w tym kontekście tak czy, że odwracamy trochę uwagę od dyskusji nad tym w jaki sposób ten podatek wprowadzić, bo on jest potrzebny rzeczywiście ten cyfrowy, żeby jeszcze można go było egzekwować, ale i tu jest dziś moja teza może ja nie wiem czy koniec końców nie chodzi trochę rozumieć też tego podatku, bo głównie skupiamy się na tych rzeczach, które są w tej w tej w tej ustawie niepokojące i to chyba też jest trochę teza gdzieś tam z artykułu pani redaktor członkowskiej prawda, że to też no bo mieliśmy rzeczywiście wiele tych przykładów to przed rozmową trochę określiliśmy jako emeryci tacy czy nadal tutaj się pani dyrektor członkowskiej w osadzie Delphi, jeżeli chodzi o obserwowanie tego jak rozwija się ich rynek internetowy, ale też w to co istotne regulacje internetu, bo ona oczywiście nie tylko dotyczą kwestii podatku cyfrowego to jest znacznie więcej tych wyzwań tylko wspomnieć chociażby też dyskutowaną niedawno na pewno znowu będzie dyskutowana tzw. ustawa wolnościowa i kwestii też na czym tutaj również pracuje Unia europejska rozbijania tych monopoli czy jakieś próby regulacji konkurencji na tym rynku cyfrowym listy jest ogromny pakiet i warto chyba, aby było myślę że to by świadczyło dobrych intencjach rządu, żeby traktować to właśnie jako element tego pakietu, a nie element pakietu razem ze nie bójmy się mocnych słów atakiem na media wg szacunków czy tzw. globalnymi giganci cyfrowi zapłacą 50 do 100 000 000800 000 000 zapłacą pozostałe media w Polsce, których właścicielami są tak polskie podmioty, ale też oczywiście międzynarodowe podmioty, choć w porównaniu do tych z Doliny Krzemowej powiedziałbym średniej wagi tutaj byłaby taka teza oddaje właśnie głosy Witkowskiej, która od razu tekst państwa zachęcam znajdziecie na spidersweb no właśnie paradoks polega na tym, że to nowe media cyfrowe bardzo podkopało pozycję możliwości tych klasycznych mediów w dużej mierze przyjmujących mówi w przypadku Polski połowę rynku reklamy, którego media żyją powstaje i podejmowano kilka prób w Polsce jakiejś próby uregulowań właśnie tych z Doliny Krzemowej gigantów no i ostatecznie można było mieć nawet taką paradoksalną powiem prowokacyjnie tezę, że ostatecznie to wszystko uderza nie tych cyfrowych przede wszystkim, ale ich konkurencję, czyli tych średniaków krajowych pani dobrze opisuje jak kończyły się porażką dotychczasowe próby jakiegokolwiek uregulowanie działalności tych Doliny Krzemowej pani bardzo wszystkim opowiedziała, że mamy takie zdarzenia, choć podmiotów ogromnych globalnych o potężnej sile nie tylko wpływu, ale też potężnym rozwoju akcji finansową gospodarczą z podmiotami, które nawet, jeżeli są międzynarodowe co nawet one nie są średniej takie one są wagi piórkowej uważany platformami cyfrowymi największe korporacje medialne są de facto małymi korporacjami dzisiejsze świecia i wydaje się, że warto jeszcze cały czas słuchaczom czytelnikom wiele tłumaczyć na czym polega problem z tą są ustawą o bazowy problem w tej ustawie po pierwsze, ona nie wprowadza podatku podatki wprowadza się od nowego roku podatkowego wprowadza wystosowane składką skoro składką nie będzie skierowana wbrew temu co też mówi tylko wyłącznie na służbę zdrowia, bo taki mamy potrzeby czasu i pandemia i walczymy trzeba pomagać polskim medykom oraz składką na fundusze celowe 3 fundusze raczej 3 główne fundusze celowe zdrowotne dotyczących kultury dziedzictwa Narodowego może być w pewnym momencie wszystko kultura łączone dziedzictwo narodowe włącznie z mediami powództwo może się okazać, że media komercyjne płacą składkę na media publiczne odprowadzono od reklam, które są wykupywane dla rynku teoretycznie konkurencyjną z mediami publicznymi prywatnymi kompletne zachwianie równowagi komu na tym poziomie drugie zachwianie równowagi mamy na poziomie właśnie wielkie Platformy cyfrowe i opodatkowanie składka odkładana od reklam na rynku poszły na to ręką kładką reklam co to będzie opodatkowanie podmiotów cyfrowych on nie wszystkie zarabiają tylko na reklamach to szybko co zapewnia słyszę premiera, który opowiada o tym dla w czasie pandemii bardzo mocno wzrosły rynek cyfrowej do spraw to było to są żniwa to żniwa dla platform cyfrowych przeróżnych jedną z platform, która rośnie w tempie niewyobrażalnym jeszcze do ubiegłego roku znaki on nie będzie objęta opłatą, bo nie jest finansowany z reklam Amazon Amazon prawem również jest np. w Polsce, tak więc pana ogromna część rynku prawdziwie cyfrowego, a nagle do tego dołożono rynek bardzo tradycyjny medialny, o czym całą w internacie, bo wszyscy funkcjonujemy się w internecie, który będzie miał podwójne opodatkowanie rata, bo podatek już normalnie składkową Grekami przecież płacona i 3 kropki postawie słyszą państwo Sylwię Czubkowską c Spider z łap plus i Krzysztofa Izdebskiego fundacji państwo informacje o nich wracamy, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gośćmi cały czas są Krzysztof Izdebski z fundacji państwo Sylwia Czubkowska ze spidersweb magazynu spidersweb plus chciałem właśnie do Sylwia Czubkowska wrócić, bo przerwałam wywód pojemność może na początek podkreśliła, że media na całym świecie no zachodnim świecie te prywatne, ale również publiczne w ostatnich latach są coraz trudniejszej sytuacji finansowej gorszej kondycji właśnie ze względu na to wielką rewolucję cyfrową, która ma miejsce to nowe podmioty z Doliny Krzemowej właśnie nie tylko po odebrały czy przejęły dużą część rynku reklamowego, ale też kwestie właśnie praw autorskich tego jak by to produkt, kto tu dziennikarze pracują godzinami nad tymi treściami jak to potem na tym zyskuje tak dalej tak dalej rozchodzi podatek, który czasami są też mam przed całą depeszy polskiej agencji prasowej, która ma tytuł podatek od reklam, po czym opisuje na wkład podatki cyfrowe czy mieszają się tutaj te kwestie podatek od reklam opowiemy w winnej części rozmowy no i teraz podatek cyfrowy sugeruje właśnie uderzamy w duże BIK tech ich regulacji mówi się od dawna na początku krótko poproszę Sylwię Czubkowską wydają się to niezwykle ciekawa państwo sobie by czytać na stronie pani Teresy jak Sylwia Czubkowska opisuje, że w zasadzie wszystkie inicjatywy polskiego rządu czy pod wpływem amerykańskiej ambasady albo większość czy Platformy niż inercji prowadziły do tego, że tek Kubery Amazon Facebook umykają cały czas polskim regulacjom dokładnie tak ja oczywiście u mogę trochę nawet bronić polskich legislatorów polskiego rządu, bo rzeczywiście regulacje dotyczące obie te są bardzo trudna i z powodu planu województwa, bo rzeczywiście kontaktu z takich u znali powiedzmy dyplomatyczną politycznej, a też powodu tego, że to są nowe podmioty stres być może trudniej regulować niż tradycyjne przedsiębiorstwa tonie znaczy, że już podchodzimy do takich regulacji powinniśmy zrobić z powodów stricte wewnętrznie politycznych, a takim rozwiązaniem jest ta składka nazywana podatkiem cyfrowym i wspomniała wspomniała, że się przez Krzysztofa ustawa wolnościowa ludzie w ramach walki o prawo dowolności słowa i walki z cenzurą prywatną, którą stosują taką formę cyfrowe załatwia się problemy polityczne wewnętrzna jest rozwiązania, które mają na celu rzeczywiście ustabilizowanie pozycji poprawy pozycji z rynku krajowego versus rynek globalny gracz globalny posiada naprawdę potem okazuje, że co z tego, że pojawi się jakieś prawo, które rozwiązuje nam lepiej filozoficznych ważnych kwestii miano nas kiedyś gryzą no bo o 50100 osób to właśnie do podatku cyfrowego w 2 lata temu było pierwsze podejście osób do prawdziwego podatku cyfrowego kładka, którą składka podatek stawka, którą miały płacić Platformy cyfrowej wynosi 4% 1 punkt procentowy więcej niż mówi zaznacza na świecie 3% było przygotowane założenia, a projektu ustawy minister finansów, które zostały schowane skopany i Zakopane po wizycie wiceprezydenta Marka, która nagle na kompresję ogłosił, ale dziękuję w Polsce VAT nie będzie podatku cyfrowego tamtego prawdziwego podatku cyfrowego do budżetu państwa miało trafiać wg różnych szacunków ich 800 miliard złotych to są prawdziwe pieniądze to było 2 lata temu sytuacja, której podmiot tak się nie rosną myślę, że moglibyśmy w tym roku wymienia miliardy głos 1 000 000 może za rok 1 000 500, a w efekcie mamy zderzone z opłatą od reklam, które wielkie podmioty mają złożyć1 tej są na to klasycznych podmiotów jest uderzające wynosi nawet 15% mówi, jakie jest racjonalizm górę racjonalne podejście do podejścia klub załatwia problem polityczny no wewnętrzny problem problem polityczne takie podsumowanie w domu łowią około pół punktu łatanie budżetu Krzysztof Izdebski to jest oczywiście to jest jedna z mojego punktu widzenia z naszego fundację państwo oczywiście kluczowa sprawa także, że to wpływa to też nie bez powodu oprócz mediów typu prasa radio telewizja znalazły się tam też kina przecież, a wiemy, że są duże firmy czy duzi wydawcy czy też prowadzą sieć sieczki inaczej jestem tym kontekście jest jest rzeczywiście ewidentne ja się zgadzam tutaj chciałem podbić to co Sylwia Pycia w tym momencie zaczął trasa to z poprzednią wypowiedź od tego, że regulacja w ogóle WIGtech jest jest bardzo trudna tak też trudno jest konstrukcja tego podatku cyfrowego, chociaż trzeba tutaj powiedzieć, że kilku krajów w Europie, gdzie to się udaje tak jednak wdrożone w Cannes we Francji to po pierwsze ma być 3%owa stawka po drugie to co kluczowe to ona dotyczy podmiotów, które mają globalne przychody przekraczające 750 000 000EUR rocznie to są naprawdę globalne międzynarodowe podmioty dodatkowo jest warunek, że we Francji po to, francuski podatek muszą mieć przychody 25 000 000 dokładnie Francja podobne rozwiązania są w Hiszpanii też Czesi nad tym pracowali, więc to jest rzeczywiście okej natomiast to z 1 strony ta ustawa to co warto podkreślić to jest ten pretekst do tego, żeby zaatakować media, bo też musimy to widzieć nie tylko w kontekście regulacji Biszkeku, ale również chociażby kupno by sieci gazet przez przez Orlen, więc to gdzieś tam wszystko do do tego zmierza, ale też no właśnie ten kontekst taki robienia polityki wewnętrznej kosztem regulacji Cechu to jest dosyć ważne ja nie wiem czy to jest w tym przypadku zamienione ja wierzę, że zarówno w sporze będzie znaczył polega ten mechanizm robienie polityki wewnętrznej kosztem BIK tak tak to właśnie właśnie może nie kosztem WIGtech kosztem regulacji tego o tutaj nie ma bardziej precyzyjnie wyrazić, a no, bo mamy w tej chwili PS my 2 propozycje legislacyjne, które zostały przedstawione przez Polski rząd co istotne również dziś w szerszym kontekście walk wewnątrz rządu podatek cyfrowy bardziej uważa się czy ten cyfrowo medialne uważa się bardziej, że tutaj wyszedł z Nowogrodzkiej ustawa wolnościowa wyszła jak najbardziej ze Ministerstwa Sprawiedliwości, czyli solidarnej Polski to też jest pewien element konkurencji wewnętrznej tak czy to jest pokazanie tutaj przykład ustawy wolnościowej jest jest jest chyba nie wiem czy nie lepszym przykładem na to, że to jest poświęcenie tych prac, które dzieją się z moralnością polega na tym, że powstaje pięcio osobowe komisja, która będzie decydowała co z cenzurą, a co na to, iż tak tak tam wolności jest dużo itd. chociaż no tam też uprawnienia, które przez prokurator dostaje co do cenzurowania treści są dosyć szerokie, więc to też jest element tego przykręcenia Kurka wolności rozpowszechniania informacji, ale tutaj przede wszystkim jest trochę no zaprzepaszczenie tych dyskusji, które dzieją się też ze strony z udziałem polskiego rządu to jest ramienia ministerstwa cyfryzacji obecnie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na forum Unii Europejskiej, bo rzeczywiście to co jest istotne tutaj wielokrotnie po w tej rozmowie podkreślaliśmy to jest globalny zasięg BigTech globalne problemy no mają szansę być rozwiązane, jeżeli jest to jakaś globalna odpowiedź na te rozwiązania, które zostały zaproponowane czy zarówno w kontekście tej ustawy, który rozmawiamy czy ustawy wolnościowej one nie załatwiają w ogóle tego problemu w tej skali, jakiej byśmy chcieli to bardziej jest sygnału do wewnątrz do elektoratu, żeby proszę walczymy nawet takimi potężnymi graczami jak jak Google Facebook Twitter itd. a i to jest jakby kolejny etap powstawania wstawania z kolan natomiast sposób w jaki się wstaje kolano powoduje, że koniec końców w tym zakresie w jakim chyba wszyscy się zgadzamy, żeby te powinny być uregulowane, a do tego po prostu nie dojdzie na koniec należy krótko chciałam, bo zapytać jeszcze Sylwię Czubkowską, która m.in. pisze też tzw. Acta 2, które właśnie ma bronić chronić prawa autorskie do tych dziennikarzy wydawców, których pracują, a których właśnie nadużywają powiedzmy tak uważa się te duże podmioty narodu międzynarodowe obiektach i Unii Europejskiej powstała regulacja dotycząca Polska jeszcze jak rozumienie wprowadziła jak rozumiem wręcz walczy z TUS z tą regulacją to zapytam wprost tutaj można mówić wręcz o jakimś takim, dlaczego Polski rząd tak nie garnie się do uderzenia tego BIK Th bardzo ciekawa jest pan wspomina na dyrekcję o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym jako akcję 2, bo samo używanie tego terminu pokazuje, jaka była gra wokół tej dyrektywy nie są one w stosunku do niej plany niektórych zapisów krytyczna, ale krytycyzmu to jedno drugie to była wielka głowa, a walka również, które uczestniczyły w Lipcach w efekcie, które zaczęto mówić o interesy jako akcję czyli o czym co ma udać prawa o wolności słowa na autach tak to zaczęto sprzedawać Polski rząd co mógł zrobić i co chciał zrobić bardzo z tą cenzurą Ostrowa z cenzurą Noto walczy z kół złymi mediami, które chciałyby cenzurować jakieś treści w mediach społecznościowych inne swoich partykularnych interesów niż pierwszy się po prostu implementacją dyrektywy choćby ta dyrektywa ta powodowała kwestie finansowe i pewnego rodzaju oraz Rybus za to, że po Platformy cyfrowe serwisy społecznościowe korzystają z treści wytwarzanych przez wydawnictwa ukaże swoją w celach oczywiście zarobkowych dla siebie warto, więc po trzydziestce też przykład pokazać tutaj się nasza wewnętrzna polityka jakiś taki problem rozgrywania wizerunkowego pewnych tematów i duże ważne tematy dotyczące pozycji krajowych firm podmiotów międzynarodowych klientów obywateli i mieszanych to banalną dzisiejszą politykę poważnie w końcu dobrze dla nich owo chyba zrobić Czechów tak to na pewno bardzo bardzo wam dziękuję Sylwia Czubkowska redaktor prowadząca Tiger Wear plus i Krzysztof Izdebski z fundacji państwo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA