REKLAMA

"Dodatkowy podatek dla branży medialnej jest szczególnie dotkliwym ciosem"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-02-12 09:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
12:42 min.
Udostępnij:

Pozbawienie mediów sporej częsci przychodów z reklam spowoduje, że nie będzie środków na rzetelne i dociekliwe dziennikarstwo. Gościem magazynu EKG jest prezes zarządu Agory, Bartosz Hojka

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobra dziś naszym gościem jest pan Bartosz Hojka prezes zarządu Agory radio TOK FM jest częścią jego dzień dobry dzień dobry państwu czy to prawda jest, że media w Polsce nie płacą podatków, ale skąd media w Polsce płacą mnóstwo różnego rodzaju podatków i danin oczywiście jak większość przedsiębiorców płacimy VAT płacimy CIT firmy reklamy zewnętrznej, czyli tej na plakatach i Rozwiń » tablicach reklamowych płacą specjalny podatek odprowadzany do gmin oczywiście ponosimy opłaty na rzecz organizacji reprezentujących artystów wykonawców twórców płacimy za koncesje radiowe telewizyjne za rezerwację częstotliwości dla Radia telewizji wreszcie stacje telewizyjne i kina płacą składkę na Polski Instytut sztuki filmowej to tak ogólnie rynku i mediach jak podatki, a wyglądają ile ich jest, a firma, której się znajdujemy Agora Agora oczywiście jest objęta większością tych opłat podatków, o których powiedziałem no można siedzieć w 2019 rok suma danin, które odprowadziliśmy przekroczyła 150 000 000zł od samej Agory tak jest i składają się na to te podatki, których pan wcześniej mówił, czyli dochodowy CIT i te wszystkie sektorowe m.in. także inne inne daniny publiczne panie prezesie, a jeśli spojrzymy na tę konstrukcję nowego podatku tego, którym od tylu dni rozmawiamy i wobec którego protestowaliśmy w minioną środę to jest podatek, który miałby być płacone podwójnie dwukrotnie to jest podatek obrotowy co wszystkie sformułowania znaczą no właśnie proponuje się teraz nałożenie na nas jeszcze 1 podatku, który jest szczególnie dotkliwe z kilku powodów po pierwsze, dlatego, że jest bardzo duży może sięgnąć aż 15% po drugie na jak redaktor powiedział jest naliczany od przychodów od przychodów reklamowych ani od dochodu, czyli będą musiały zapłacić także firmy balansujące na granicy rentowności albo nawet nierentowne w skrajnych przypadkach, a takich przypadków nie brakuje w mediach ostatnio po trzecie ten podatek ma być nałożony w momencie szczególnie dramatyczny dla mediów media należą do branż, które są największymi ofiarami pandemii koronawirusa to, dlatego że przedsiębiorcy bardzo mocno ograniczyli swoje wydatki na media część z nich popadła w tarapaty sama musi oszczędzać, a wielu z nich albo nie miało albo nadal nie ma czego reklamować w mediach po prostu ich biznesu są zamknięte, czyli nie będzie nadużyciem jeśli powiedziałbym, że ten podatek, który teraz jest proponowany, gdyby miał wejść w życie swojej konstrukcji to byłoby np. w przypadku kin tak jakby wprowadzić teraz dodatkowy podatek dla restauratorów hotelarzy nie ma w tym najmniejszej przesady, dlatego że kina akurat należą do tych branż, które zostały już szczególnie poturbowany przez koronawirus na jak wszyscy wiemy prawie od roku są zamknięte skutkom przerwą na lato i od wielu miesięcy przynoszą straty, więc obciążenie ich dodatkowym podatkiem dzisiaj, kiedy przed nimi bardzo długi marsz do odbudowania swojego biznesu do powrotu do stanu sprzed pandemii jest szczególnie dotkliwym ciosem, a my już wiemy o tym jak pandemia to co działo się wciąż dzieje, ale to co działo się np. w 2020 roku wpłynęło na rynek, na którym operujemy, czyli rynek reklamowy pojawiają się pierwsze szacunki dotyczące tego rynku w 2020 roku tak jak powiedziałem jest ewidentne, że przedsiębiorcy reklamodawcy bardzo mocno ograniczyli swoje wydatki na media na ten moment szacuje się, że rynek reklamowy w 2020 roku skurczył się o 15 około 20%, ale są takie branże na rynku reklamy, gdzie spadki były dużo większe do takich należy np. reklama zewnętrzna tamte wydatki to już wiemy na pewno spadły oprawie 40% mówimy o 2020 roku w porównaniu do roku np. 2019 dokładnie tak natomiast no, ponieważ lockdowny utrzymują się nadal to widzimy, że ten efekt przenosi się także na pierwsze miesiące 2021 roku, więc wszystko wskazuje na to, że ten rok dla branży reklamowej również będzie bardzo trudno jest, jakim się trudno chyba powiedzieć pocieszeniem, ale nie jakąś dobrą informacją, że pojawiają się już opinie ekspertów nie tylko tych od rynku medialnego, ale także prawników i podatkową co w fazie regulacja w kształcie, która w, którym jest zaproponowana jest niezgodna z konstytucją, bo właśnie podwójne opodatkowania tak rzeczywiście wsłuchujemy się w tę opinię mamy szereg zastrzeżeń do tej propozycji legislacyjnej do tej propozycji ustawy nakładającej podatek reklamowy na media szereg zastrzeżeń technicznych natomiast na przede wszystkim nie zgadzamy się z fundamentalnymi założeniami tej ustawy uważamy, że ona po prostu jest dla rynku potwornie szkodliwe dla mediów stanowi zagrożenie utraty ich niezależności uzasadnienie dla tej ustawy jest kompletnie niewiarygodne właśnie panie prezesie, ale może też dobry moment by raz jeszcze wyjaśnić, jaka jest transmisja między sprawami, o których do tej pory rozmawialiśmy tutaj magazynie EKG to jest dobre miejsce by rozmawiać o podatkach zyskach przychodach jak transmisja do wolności słowa czy wyboru pytam, bo np. wydaje się nie dla wszystkich jest to jasne pan Andrzej Duda prezydent powiedział w tym tygodniu słyszał dużo głosów na temat jak to straszliwy sposób nowa propozycja narusza wolność słowa ja bym powiedział chwileczkę nie wolność słowa tutaj chodzi tylko pieniądze, ale to chyba nie do końca prezent sam zresztą przyznał, że nie czytał projektu ustawy może stąd nie widzi tej właśnie wspomnianej przeze mnie transmisji jak można by to wyjaśnić to jeszcze raz spróbujmy wyjaśnić panu prezydentowi wszystkim słuchaczom ten podatek ma być naliczany od przychodów reklamowych reklama jest jak wszyscy wiemy głównym źródłem utrzymania większości mediów pozbawienie mediów sporej części przychodów z reklam pozbawi pracy wielu dziennikarzy, a poza tym będzie mniej albo w ogóle nie będzie środków na rzetelne dociekliwe dziennikarstwo na dobrą publicystykę na żmudne pracochłonne i długotrwałe, a więc kosztowne śledztwa dziennikarskie stłamszony finansowo eksploatowane finansowo zubożały media po prostu nie będą w stanie wywiązywać się ze swojej podstawowej funkcji, jaką jest patrzenie władzy na ręce będą prawdopodobnie za to coraz bardziej od razu uzależnione od reklam państwowych spółek od rządowych subwencji, które zresztą o ironio to warto również podkreślić częściowo mają być finansowane także z tego samego podatku w konsekwencji po prostu przestaną być niezależna, a dodatkowo prawdopodobnie staną się jeszcze łatwym celem przejęć dla spółek skarbu państwa, czyli tak naprawdę od sprawy podatku do sprawy wolności, a więc demokracji to ta droga tutaj nie jest daleka jest krótka moim zdaniem bardzo oczywistym faktom odpowiada na pytanie jeśli jest zalewany jak podatek zastrzega jeszcze raz, gdyby miał pojawić się takiej konstrukcji jak ta pierwotna propozycja wpłynie na Góra na ten podatek był oczywiście bardzo poważnym obciążeniem dla wielu mediów Agory dla prasy dla Radia dla reklamy zewnętrznej, a nawet dla tych mocno poturbowanych kino, które już mówiliśmy, ale w szczególności byłby bardzo dotkliwe dla w tych 2 sektorów, które zostały przez covid najbardziej doświadczony, czyli dla kin i dla reklamy zewnętrznej pan Bartosz Hojka prezes Agory jest gościem magazynu EKG panie prezesie spodziewał się pan tej medialnej Solidarności, którą oglądaliśmy, której doświadczaliśmy, której słuchaliśmy przeczytaliśmy w środę szczerze mówiąc nie muszę przyznać rozmiary tej akcji przeszły moje oczekiwania ten proces był pokazem ogromnej gigantycznej Solidarności w branży, w której przecież na co dzień toczy się bardzo ostra konkurencyjna walka o widzów słuchaczy Czytelników, więc był wyrazem ogromnej wspólnej troski o przyszłość rynku mediów w Polsce ja w swoim dwudziestoletnim doświadczeniu pracy w mediach czegoś takiego jeszcze nie przeżyłem i wydaje mi się, że to wynika z naszej wspólnej troski o to, aby Polski rynek mediów nie podzielił losu Węgier, gdzie niezależnych mediów w zasadzie już niema, gdzie rząd pozbył się ich właśnie m.in. przy pomocy bardzo podobnego podatku, a co dalej co dalej dobre pytanie trwają konsultacje one mają zakończyć się te konsultacje formalne samego projektu ustawy o tym pan mówi tak jak tak jest taki jest, a nawet rząd powiedział wczoraj, że to są konsultacje my w tych konsultacjach oczywiście wyrazimy nasze stanowisko przekażemy wszystkie uwagi do tego rozwiązania, które będą się przede wszystkim odpowiedziałem odnosić do założeń tej propozycji legislacyjnej będziemy starali się przekonać rząd, że ona jest szkodliwa dla rynku mediów, że przyniesie dla nich fatalne konsekwencje, jeżeli chodzi o ich niezależności, jeżeli chodzi o kondycję finansową naszej branży w tym potwornie trudnym dla nas momencie, że to jest fatalny pomysł, żeby tego rodzaju rozwiązania wprowadzać w gospodarce akurat wtedy, kiedy ona w całości jest nękana skutkami pandemii wiele innych krajów Europy wprowadzić ulgi podatkowe wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu reklama stymuluje konsumpcję reklama ma szansę nakręcić gospodarkę u nas próbuje się aktywność reklamową ograniczyć, więc będziemy się starali się w konsultacjach przekonać rząd, aby się z tych szkodliwych opozycji wycofał, ale rząd może także powiedzieć, że co prawda wprowadza podatek w czasie pandemii, ale właśnie ze względu na tę pandemię, bo taki jest zapis tej ustawy o uzasadnienie powiedziałbym jest bardzo bałamutne część wpływów z tego podatku miała zgodnie z uzasadnieniem do tej ustawy być przekazana do NFZ-u, ale to będzie niecały 1% budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia natomiast 13 np. miałaby być przeznaczona na fundusz wspierania kultury medialnej biorąc pod uwagę praktykę tego rządu ostatnich wielu lat można się spodziewać, że po prostu te pieniądze wrócą do mediów, które wspierają rząd, a czy to, że w tej rozmowie mówił pan przede wszystkim o mediach, które będą płaciły ten podatek to jesteś najlepszy dowód na to, że to z kolei co mówi rząd, że to jest podatek dla gigantów cyfrowych nic, że w konstrukcji tego podatku to po prostu nie wynika tak jest jeszcze 1 mała moc o tzw. tzw. cyfrowi giganci, czyli długo, aby Facebook czy Amazon wedle tej propozycji mają być obłożeni o wiele mniejszym kilkukrotnie mniejszym podatkiem niż media działające w Polsce niż media zatrudniające w Polsce dziennikarzy i media odprowadzający w Polsce od wielu lat podatki bardzo dziękuję za rozmowę pan Bartosz Hojka prezes zarządu Agory Radia TOK FM jest częścią tego bardzo dziękuję za rozmowę ja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA