REKLAMA

KultOFFe: "The Big Goodbye: Chinatown and the Last Years of Hollywood" Sama Wassona

OFF Czarek
Data emisji:
2021-02-12 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po wcale państwa moim gościem jest pan dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca dzień dobry witam pana bardzo serdecznie dzień dobry panu dzień dobry państwu, gdyby państwa nie satysfakcjonowało czytanie pornografii i erotyce no to są jeszcze inne pozycje tak się wyrażę na rynku wydawniczym m.in. książka sama strona zatytułowana, gdyby Goodbye Chinatown and last jest to hali wód książka ukazała się chyba na początku 2020 roku, więc Nówka sztuka książka jak Rozwiń » sam tytuł sugeruje związana z legendarnym już dziś filmem w reżyserii Romana Polańskiego zatytułowanym Chinatown, ale oczywiście ta książka to dużo dużo więcej, bo jak dalsza część tytułu sugeruje jest też pewien obrazek Hollywood z pewnym konkretnym momencie historyczno społeczną obyczajowo polityczno jeszcze jakimś erotycznym i no dobrze tyle tytułem wstępu panie doktorze daj pan głos, a pytaniami pan zadaniach tak chciałbym powiedzieć, że dzieci ma pan rację, że książka ta jest pewnym szerokim fiaskiem tego czym było Hollywood bardzo specyficznym momencie który, którego szczytem w pewnym sensie było pojawienie się na ekranach filmu Romana Polańskiego Chinatown i trzeba przyznać, że autor sama on bardzo zgrabnie opisuje w bardzo różnorodnych kontekstach bardzo szczegółowo miejscami ten ten obraz Hollywoodu tamtego czasu, a jednocześnie odnosi się do szerszych kontekstów związanych z samym miastem oczywiście sam zaraz też szkicuje portret tego niezwykłego miejsca na na przestrzeni niemal niemal 100 lat, tak więc trzeba przyznać, że pod względem badawczym czy literackim ta ta książka jest oczywiście bardzo bogata, ale tak naprawdę to jest historia 44 dżentelmenów, którzy są odpowiedzialni za Chinatown pierwszym z nich jest Robertson, który napisał scenariusz do do tego filmu Jack Nicholson, który zagrał główną rolę, a jednocześnie był inspiracją dla scenarzysty Robert Evans producent filmu oraz oczywiście Roman Polański, który film oraz zerową IT 4 równolegle toczące się narracji oraz relacje łączące tych panów na wszelkich etapach produkcji filmu są treścią tej książki powiedział pan o scenariuszy oczywiście ta książka bardzo interesujący sposób pokazuje, że spory udział w ostatecznym kształcie tego scenariusza miał miał Roman Polański, który jednakowoż nie zażyczył sobie, żeby być dopisany do ogólnie psią do głowy że, że można szczepić dodatkowe profity czerpać zbycia współ scenarzystą czy też tylko myślę sobie dobrze zarabiam tyle ziemi wystarczy życie jest piękne po co jeszcze mnożyć jakieś dziwne byty trzeba przyznać, że ten fragment dotyczący perypetii scenariuszowych jest szalenie interesujące w tej książce rzeczywiście wnosi do tej historii historii Chinatown bardzo wiele nowego muszę przyznać, że te męki scenariuszowe Roberta na byłym bardzo bliskie i uśmiałam się czytając to w jaki sposób musiał się zmagać z producentami ze swoimi ambicjami, a także z demonicznym Romanem Polańskim, a historia powstania tego scenariusza była taka, że Robert Town pracował nad nim przez wiele lat jak powiedziałem jego inspiracją był był Jack Nicholson on pisał troszeczkę główną rolę pod niego, obserwując go na nie znali się oczywiście dobrze, obserwując go, a także, zwracając uwagę na pewną charakterystyczną cechą aktorstwa za niego Nicholsona, która polega na tym, że jest to aktor, który potrafi naprawdę banalnej kwestii zrobić coś niebywałego na ekranie sprawia oglądając Nicholsona nagranie widzowie czekają aż on w końcu wypowie kwestię i ta dramaturgia, która buduje się w trakcie tego procesu wypowiadania kwestii jest bardzo charakterystyczna dla reaktor stanie koszona jest jego wyróżnikiem i jest jest szalenie ekranową fascynująca i Roberta doszedł do wniosku, że nie musi tworzyć mając takiego aktora jakiś szczególnie fascynujących dialogów wręcz przeciwnie te dialogi powinny być szalenie uproszczone tak, aby móc wybrzmieć tej maestrii Nikosa ona na ekranie to był jeden z pomysłów na na tworzenie jego roli na etapie powstawania scenariusza natomiast Roberto miał również ogromny ogromne ambicje związane z Chinatown to był taki jego projekt marzenie chciał nie tylko być autorem scenariusza, ale chciał również ten film reżyserować jednak no i pieniądze tutaj odegrały główną rolę nie miał pieniędzy ten scenariusz podstawą wiele lat, więc w końcu Robert Evans zaproponował mu niewielkie niewielką kwotę za odsprzedanie praw na kiedy on podpisał umowę opiewającą na 25 000USD wówczas ten etap to bajka gdzieś tam prysła wiadomo było, że z filmu nie wyreżyseruje, ale nadal ogromna ambicja, aby ten film był bym był czymś wielkim jego scenariusz był także wielki było to scenariusz szalenie detaliczne szalenie określony w rozmaitych kontekstach ale kiedy przyszło do poprawiania scenariusza czy też przysposobieniu go do realizacji filmu to okazało się rząd się nie spełnia tej roli mało tego to on, a także jego współpracownicy nie widzieli w zasadzie, o czym ten film jest na pytanie, o czym ten film jest tom odpowiadał no o wodzie chciałbym zobaczyć oraz tak chciał zobaczyć minę producenta Roberta Evansa, kiedy Sojusz zdobędzie w obwodzie w każdym razie w każdym razie miała być to historia detektywistyczna miał być to film gatunkowy utrzymany w konwencji czarnego amerykańskiego kryminału, gdy nad tym wszystkim unosił się duch Raymonda Chandlera, którego to on uwielbiał, który był główną inspiracją do napisania tej historii akcja filmu miał rozgrywać się tuż przed wojną i miała dotyczyć korupcji, ale przez Roman Polański, kiedy zaczęli razem pracować nad poprawieniem tego scenariusza no one są to szczegół opisuje to była po prostu dla niego jako autora katastrofa, ponieważ Polański w sposób absolutnie bezwzględny wyżyć z tego z tego scenariusza absolutnie wszystko co jego zdaniem było zbędne czy te wszystkie, a fantastyczna ornamenty jakieś dygresje inne historie budujące bohaterów dalszego planu zostawił tylko Jacka Nicholsona w roli detektywa, który ostatecznie film pojawia się dosłownie w każdej scenie i tak wypreparować ten scenariusz, tworząc z niego w zasadzie swój swoją historię, tak więc to on mógł czuć się czuł się na etapie powstawania ostatecznej wersji scenariusza jako autor, który został systemu upokorzony przy okazji ta postać Romana Polańskiego był bardzo ciekawy sposób ukazano czy Roman Polański, który nie tylko jest wybitnym reżyserem docenianym zarówno w stanach Zjednoczonych jak i w Europie jest takim filmowym człowiekiem renesansu znaczy człowiekiem, który doskonale wie jak działa kamera, gdzie postawić jak ustawić, żeby pokazała to, czego chce jak oświetlić jak pijak, jaki scenariusz jak pracować z aktorami dobrze część życia 4, ale generalnie człowiek, który niemalże zna od podszewki pracę każdego z członków ekipy, więc jest tylko takim reżyserem, który przychodzi i wymaga tego faceta, który doskonale wie, gdzie toczył się zajmuje doskonale wie jak uzyskać efekt rozmawiając z każdym z tych ekspertów w jego języku dokładnie tak, ale musimy pamiętać, że kiedy Roman Polański przyjechał do Stanów zjednoczonych do Hollywood był bardzo doświadczonym twórcą i Robert Evans producent zdawał sobie doskonale sprawę, że to jest artysta, który ma doświadczenie i może jego, czyli producenta, a także wytwórnie Paramount wyprowadzić z kryzysu i stworzyć nowe zupełnie nowy rodzaj nowy rodzaj kina, bo wspominaliśmy o tym na wstępie Hollywood w końcu lat sześćdziesiątych był, bo był w kryzysie ten kryzys wynika z bardzo bardzo wielu spraw już od końca lat czterdziestych ten system hollywoodzki system studyjny, który był kiedyś źródłem światowego sukcesu kina amerykańskiego zaczął się lekko chwiać ta formuła gwiazdy spektakl przestawała działać bardzo wiele filmów poniosło spektakularne finansowej klapy nagle okazało się, że pieniędzy znacznie mniej, że jest także znacznie mniej produkcji jak powiedział jeden z czołowych hollywoodzkich producentów Frycza znak 60 szóstym roku okazało się że, że biznes filmowy to jest biznes weekendowy w tak głębokim kryzysie znalazły się studia i szukano możliwości jak temu zaradzić Paramount postawił na na Roberta Evansa, ponieważ uważał, że to jest człowiek szewski młody, który ma pomysły, które nie boi się ryzykować są mówił, że jest hazardzistą i ta relacja pomiędzy młodymi producentami, a reżyserami polega na tym, że szukano młodych zdolnych Polański taki był dawano im możliwości rozwoju talentu nie nie żałowano im pieniędzy i pozwalano tworzyć filmy, które zdecydowanie tych szablonów wielkiego Hollywoodu odbiegały pierwszym takim filmem, na którym są wskazuje, który był jego zdanie estetycznym, a także komercyjnym przełomem to był film Bonnie and Clyde i tutaj zawiesimy panie doktorze i powrócimy do sprawy po informacjach dr Marcin Borchardt z państwa moim gościem informacje o jedenastej 20 o skalę państwa moim gościem jest pan dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca rozmawiamy o książce sama głoszona zatytułowanej, gdyby Goodbye Chinatown and last Year są halibut faktury za książkę czyta się 1 tchem na razie po angielsku, ale być może wkrótce w innych językach nie wiem czy ukazało się czy ktoś jest, w których wydawców podjął prace nad przetłumaczenie, ale książkę czyta się naprawdę doskonale przekazy cała masa ciekawostek niektóre z nich pan dr Marcin Borchardt wspominał dla mnie ciekawe było to, że spotkanie Romana Polańskiego i Jacka Nicholsona właściwie mogło do tego spotkania mogą dość wcześnie na planie myślę tutaj sobie o dziecku rozmiary, gdzie jak Nicholson był jednym z rozważanych kandydatów, ale zdaje, że był zbyt męski taki powiedziałbym brutalny i i taki pierwotny na na gust jak na gust osób odpowiedzialnych za castingi i dopiero dopiero w Chinatown mógł mogło to partnerstwo się doskonale rozwinąć tak ja chciałbym dodać, że jedna z książek samo są, na który także jest swego rodzaju wiwisekcją filmu w tym przypadku śniadanie kiwanie ukazała się między polskimi polecam ją państwu książka nosi tytuł piąta aleja piąta rano, tak więc ona jest dostępna na rynku Niewiem czy któryś z wydawców planuje wydać ten bestseller New York Timesa, w którym rozmawiamy, ale myślę, że warto, ponieważ rzeczywiście ta książka opisuje te historie powstawania tego filmu w sposób ciekawy i daleki od sztampy, a ja powiedziałem 4 historie 4 dżentelmenów, którzy stworzyli ten film i wzajemnie przenikające się relacje, a przed wszystkim konflikty są rzeczywiście interesujące kiedyś zanurzymy tak to chciałbym raz jeszcze dodać 1 rzecz dotyczącą Roberta Evansa, ponieważ to jest bardzo ciekawa ciekawa postać jeden z wiodących producentów kreatywnych przełomu lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych powiem tylko, że to on odpowiadał za największe sukcesy parlamentu tamtych tamtego czasu za dziecko rozmawia, o którym mówiliśmy, ale także wzory bądź inne wielkie wielkie firmy między Mila Story Arthura Hillera ojca chrzestnego Coppoli ser pico Lumeta rozmowy Coppoli majowy Chinatown był był ostatnim filmem, który przyniósł sukces, a potem już było gorzej i toteż ciekawe w tej książce, że autor uchwycił pewien moment pewien moment, kiedy chodził się odbija tworzy coś zupełnie nowego powstały znakomite filmy, które nadal ogląda się świetnie to arcydzieła kinematografii, a dochodzimy do momentu, kiedy znowu chylił się zmienia, gdy kiedy, kiedy kiedy, kiedy w biznesie pojawiają się ludzie, którzy zaczynają inaczej układać akcenty już nie tyle ważny jest scenariusz ma jest reżyserska co ważniejsze jest ponownie kina jako spektakl i tym przełom jest pojawienie się na ekranach filmu szczęki Stevena Spielberga i to taki moment, kiedy inwestorzy chcą wydawać im mniej ryzykować pieniądze na produkcję filmową a, a jednocześnie są zdecydowanie więcej zarabiać tyle też to też opowieść można powiedzieć o imigrantach o imigrantach oczywiście z czy też 0102. pokolenia tak Roman Roman Polański, ale wspomniany właśnie przez pana Bob Evans którego, jeżeli nie celem matka urodziła się woda się Jack Nicholson czy także, gdyby Irlandia Irlandczyk tak, który się pojawił no właśnie i to jest ten świat też świat filmu świat robienia produkcji film warto świat robienia biznesów tych relacji pomiędzy agentami tworzących agencji, jakby wartości, które przy przyświecają filmie Chinatown zagrała w danej, ale rozważane do samego końca była dzień Fonda i to interesujące podglądanie tych negocjacji argumentów strategii, żeby wpływać na siebie wzajemnie, żeby uzyskać to co się artystycznie, ale też biznesowo chce osiągać tak jest to bardzo interesujące i też zabawne, bo bardzo bawiło mnie w tej książce jak Roberto przytaczany przez autora mówił o tym, żeby nie był w stanie zrozumieć, dlaczego emigrant z Polski ma realizować film czarny amerykański kryminał rozgrywający się losami, ale są kompletnie nie rozumie kontekst słów okazało się to w ogóle nie ma żadnego znaczenia środowiskowej dla małej miała wydana również miał wątpliwości co do Polańskiego i w ogóle kulisy powstawania tego filmu to jest 1 wielki nieustanny konflikt, który począwszy od pracy scenariuszowe, o których opowiadałem aż po realizacji filmu i problemy na planie, a także rozmaite inne historie post produkcyjne z muzyką konflikt był był nieustanną immanentną częścią powstał procesu kreacji tego filmu no właśnie muzyka, bo jeżeli państwo sięgną do źródeł zatem ogląda oglądania filmów Niewiem serwisów wypożyczalni gdziekolwiek się dzisiaj odbywa i obejrzą sobie film Chinatown to być może ze zdziwieniem dowiedzą się państwo, że ścieżka filmowa, którą filmie słychać to jest w ogóle ścieżka filmowa, którą robiono nie zapięć dwunasta nawet 5 po dwunastej bo, bo ta pierwotna ścieżka dźwiękowa była totalnie inna, ale film był na tyle wyjątkowy tak to nazwijmy nietypowy nieoczywisty, że producenci dość do wniosku, że dobrze jeszcze opatrzenie go taką przedziwną ścieżką dźwiękową to będzie zupełnie kolej gwóźdź do trumny, więc Evans chyba właśnie tak, żeby pojawił się ani w mieszkaniu jednego z kompozytorów, którego nigdy nie spotkało się znali się branżową mówi słuchaj mam sprawy poszły ścieżką dźwiękową do filmu na wczoraj tak dokładnie pierwotna ścieżka dźwiękowa była awangardowa i te awangardowe dysonans są wcale nie był byłbym przez źródłową obejrzy ten film o opatrzony właśnie tą awangardową ścieżką, bo myślę, że byłoby to dzieło które, która zapali zapamiętali byśmy jestem mocniejszy pamiętam w tej chwili, bo w tej chwili mamy ścieżkę dźwiękową, a która jest bardzo klasyczna natomiast natomiast awangardowy pomysł wcale nie mieli Inspiro zatem szukać są ścieżki nasze podobno ukazała nie tak dawno, ale ale, ale jeszcze jeszcze nie słyszałem także rzeczywiście perypetie związane z muzyką były wielkie fatalnie została odebrana ta muzyka podczas pierwszych pokazów zamkniętych z udziałem krytyków i część publiczności dlatego Evans zdecydował się ratować film w ten sposób, że zmienił kompozytora i powstał zupełnie nowa muzyka no wspomniał pan o konflikcie ten konflikt pomiędzy Romanem Polańskim w danej przebiega trochę chyba na innej płaszczyźnie niż może tutaj konflikt jednakowoż pewna trudność będą pewne napięcie w pracy Jacka Nicholsona z Romanem Polańskim Romanik Roman Polański był rodzajem reżysera, który ma wizję totalną i aktor oczywiście może tworzyć rolę, ale tak długo jak ta to tworzenie roli wpisuje się w tej wizji Romana Polańskiego i brak konsekwencji, że nie mógł rozwinąć tutaj swoich skrzydeł, jeżeli można tak powiedzieć Urban Polski bardzo precyzyjnie wiedział wszystko jak gdzie co zresztą też po pojawia się w tej książce interesująca historia tego wynalazku filmowych Romana Polańskiego tak rzeczywiście Roman Polański panował nad każdym detalem nad wszystkim co dzieje się w kadrze i to powodowało też zniecierpliwienie, zwłaszcza jeżeli co robić duble nieustannie, poprawiając jakiś detal i czasami coś na planie wydarzyło takiego co powodowało wybuchy tutaj własną przytacza głośną historię kosmyk włosów Faye Dunaway, który Roman Polański w momencie wściekle wyrwał spowodowało głęboki kryzys w produkcji filmu, ale takich tych problemów było byłoby oczywiście znacznie więcej i no coś no jak pan powiedział Roman Polański był artystą totalnym i chciał wyeliminować przypadek ze swojego filmu chciał panować nad wszystkim niektórym to odpowiadało innym nie poza tym wejdą też była dla niego trudną partnerką chociażby z tego powodu, że gdzieś tam tyle głowy miała miała te informacje w dzień Fonda, bo jako pierwsza brana pod uwagę do do zagrania jej ostatecznie roli i to to powodowało że, że była kapryśna i jak pisała są ekipa realizująca film szczerze jej nie cierpiała nawet nazywano ją dryfu daną jej czyli, czyli okropną danej ta książka książka bardzo ciekawe są państwo mam nadzieję, że pojawi się na rynku polskim przetłumaczono właśnie na język Polski, ale jeżeli ktoś zna angielski to naprawdę jest to interesuje się kinem dwuczęściową Polańskiego Jacka Nicholsona Boba Evansa czy Roberta to ona no to naprawdę jest to świetna, ale też, gdyby tutaj wiele wiele wiele wiele innych wątków czytając książkę trochę miałem w głowie film pewnego razu, choć w Hollywood który, który w miarę niedawno pojawi się ekran, który trochę chyba pokazywał ten świat oczywiście to nie jest główna główny okres, który się w książce przewija bo, bo oczywiście te morderstwa tej dla Janka to sprawa wcześniejsza, jeżeli chodzi znacznie wcześniejsza, jeżeli chodzi o o Chinatown, ale jednakowoż tu też jest jeden z wątków to się w tej książce przewija jako taki ten proces formacyjny myślę, który byt, który później doprowadził też do powstania dziecka rozmawia by dziecko zmarło, a ja radzę państwu zdradzę państwu taką informację, że niedługo ukaże się książka Quentina Tarantino opowiadająca o tamtym holi ludzie i tam również będą wątki związane z Romanem Polańskim ta książka no wydawca liczy, że to będzie wielki bestseller trudno wejść, kiedy nasze ukaże, ale wiele osób sobie ostrzą na nią na nią, żeby no przydaje się jak nowy film o Romanie Polańskim panie doktorze bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę rozmawialiśmy o książce sama płacona zatytułowanej, gdyby Goodbye Chinatown and last Year to Hollywood państwa moim gościem był pan dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca dziękuję serdecznie informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA