REKLAMA

Teatr jest idealną pigułką posptandeminczną na kontakt z drugim człowiekiem

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-02-12 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
20:21 min.
Udostępnij:

O roli teatru w roku pandemicznym i o najbliższych planach TR Warszawa mówi jego dyrektor artystyczny Grzegorz Jarzyna.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut czułem się państwu 9 minut temu minęło południe, a gościem dzisiejszego programu Grzegorz Jarzyna dyrektor artystyczny TR Warszawa jeden z najwybitniejszych twórców współczesnego teatru w Europie witam bardzo serdecznie dzień dobry państwu bardzo miło rok miniony rok okazał się apokaliptyczne i wstrząsające dla wszystkich społecznie politycznie, ale także okazał się rokiem apokaliptycznym dla kultury ciekaw jestem czy zmusił on ciebie także artystów, Rozwiń » którzy staną pracują w TR Warszawa do zadania po raz kolejny sobie pytania po co dla kogo i o czym robić teatr oczywiście, że ten ten okres pandemiczny bardzo sprzyjał refleksji rozważaniom i rzeczywiście wtedy się wraca do takich fundamentów tego fenomenu też teatru, dlaczego ten teatr robimy i szybko zauważyliśmy już wiosną zeszłego roku w marcu, kiedy pierwszy lockdown jak bardzo konieczne jest utrzymanie komunikacji z naszymi widzami się sygnały naszych widzów będzie dalej jak kiedyś na spektakl eksploatowane, kiedy możemy zobaczyć momentalnie nas organizuję w Montanie zorganizowaliśmy i wymyśliliśmy nasz kontakt z widzami na podstawie takiej Platformy, którą budowaliśmy online i co tydzień nadawaliśmy na początku spektakle ze spotkaniem z twórcami aktorami na żywo i też inne wydarzenia też zapełniły nasz kalendarz także to nam uświadomiło jak bardzo fair bardzo jesteśmy potrzebni widzą efekty kontakt tak jak bardzo relacje ważna szczególnie w takich momentach właśnie osób mienia zamknięcia mamy świadomość tego to też często w relacjach widzów stajemy, że treści, które przekazujemy pobudzają ludzi do myślenia i łatwiej im po prostu pandemii ciekaw jestem właśnie, bo wracacie rozumiem od 12lutego teatry oczywiście w reżimie sanitarnym z połową zapełnionych możliwych miejsc mogą się otworzyć na nowo TR Warszawa się otwiera ciekaw jestem czy zastanawiasz się na tym jakich nowych kontekstów nabrały spektakle TR Warszawa właśnie po tym, lockdownie po tym wszystkim co się stało w minionym roku jesteśmy teatr może jesteśmy politycznym, ale bardzo mocno zaangażowany tak też mamy taką rękę na kursie, jeżeli chodzi o zmiany społeczne czy jakaś zmiana czy potrzeba ciszy zmiany czy niedostatki w relacjach by osobistych społecznych także ten nasz repertuar dziś można powiedzieć był przygotowany na pandemie wszystkie nasze tytuły jak gdyby dziś mówią właśnie o potrzebie kontaktu z drugim człowiekiem też krytyce tej drogi, którą człowiek obrał przez właściwy Tysiąclecia i nic z tego wynikło, że są bardzo nastawione też na takie wartości bardzo istotne pandemii myślę, że ten sam fakt, że wchodzimy w maseczkach, czyli taki bardzo teatralny gest tak kreacji też zakładano maski po to, żeby jak by stworzyć inną postać jak właśnie awatara nie tego aktora, który grat Avatara to też teraz jest taki, jaki się robi się tak, kiedy mam wrażenie po prostu schodząc z Hollywood w, tyle że po prostu wszyscy krajowe też mam takie poczucie teraz, że świat o VAT była 1 wielka scena zresztą tak się Szekspir wszyscy jesteśmy dziś poza słania i pewnej roli i to mi się wydaje, że zmusza ludzi po prostu sam nasz BH biorę byka naszą do innych zachowań innego sposobu myślenia odbierania także końca to myślę, że w sytuację taką idealną pigułką po pandemicznym na kontach drugim człowiekiem tak mi się wydaje, że to, że jest taka rodzaj sztuki my chodzimy oglądamy innych twarze innych inne oczy wpatrujemy się reakcji ciała emocje tego ciała to jest bardzo ważnego pierwotnego bardzo ważnego dla człowieka dla jego zdrowia dla ciała emocji w związku z tym myślę, że ta jest bardzo potrzebny i że przyjdzie jakaś taka inna forma inna forma z tęsknoty po pandemicznym za teatr powiedział, że tworzycie teatr zaangażowany też prawda na pandemia to przecież zaledwie w Polsce wierzchołek góry lodowej Polska, że od strajku klimatycznego przez prawa kobiet po ostatni strajk mediów właściwie siedzibę na takim rewolucyjnym tyglu nie masz wrażenia no wiesz tak dużo mówiło też tutaj w historii teatru te 20 lat temu, kiedy zaczynaliśmy istnieje zbudowaliśmy, żeby był taki moment kiedy by było bardzo dużo do zrobienia w kontekście takim Obywatelską społeczny bardzo często młodzi twórcy mówimy o wyższych instytucji po czasy, bo mieliśmy taki opór materii mogliście się wyrażać E-sport nasze spektakle na początku takie rewolucyjne, a dzisiaj sytuacja wydaje się, że moje ochronie jeszcze bardziej radykalna przede wszystkim, dlatego że te wszystkie tematy są jawne istoty, dyskutując temat jest bardzo bardzo duże ilości myśmy finał walczyli oprawa homoseksualistów nadużycia seksualne mówi albo ogólnie prawa do wolności wypowiedzi to był jakiś naszego szefa, żeby dzisiaj oprócz tego pierwszego chyba problem ekologiczny związania się nad zwierzętami ustawy, które po prostu degradują środowisko jest stosunek migrantów do tych tematów jest rzeczywiście tych pan dużo też dla tak dokładnie też jakieś też opętanie religijne tego wymaga bardzo dużo tych tematów przerobienia łącznie staraj się właśnie na tym strajku mediów z rozszerzeniem nota są grube materii myślę, że ludzie istotnych mają obowiązek ich zobowiązanie dla pana reagować, kiedy powiada równość wobec ich samopoczucie świadomością jest taka teza, że wszystko co najważniejsze swe polskiej historii zaczynało się w teatrze wrócimy do tej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM Grzegorz Jarzyna dyrektor artystyczny TR Warszawa z państwa moim gość, a teraz na poważnie Grzegorz Jarzyna dyrektor artystyczny TR Warszawa jest państwa i moim gościem rozmawiamy o powrocie teatru po pandemii mam nadzieję, że już trwałym powrocie, chociaż zapowiedzi rządu wynika, że teatry wracają warunkowo na 2 tygodnie w Grzegorzu pomocne chwilę o waszych planach, bo wiosną tego roku to aż 3 premiery TR Warszawa na tak, bo rycerski jest to ważne dla nas było, że w czasie pandemii myśmy zrezygnowali żadnej produkcji oczywiście mieliśmy drobne przesunięcia, ale wszystko co zakontraktowaliśmy zapowiedzieliśmy też zobowiązanie wykonaliśmy także teraz dla nas bardzo ważne będzie, kiedy otworzymy tacę Atrem eksploatacja tych tytułów Street wracać część domu Onko czy burza i kontynuujemy też produkcję nowych spektakli głównie jesteśmy nastawione na duże koprodukcje międzynarodowe i tym roku prawo produkujemy z prasy z tak stare wyśle orzechowe luka pracowałem w ważne niezwykle ważny europejski twórca teatru reżyserii aktor belgijski i to on stoi za 3 siostrami okazują tak tak był jakiś długi też nasze długie rozmowy, gdyż jego druga tęsknotach, jakie zainteresowanie Czechowem takich bardzo cieszy, gdyż taką przestrzeń tutaj u nas znalazł taki sam prezes bardzo interesujące pogłębia, ale też refleksje nad starością i odchodzeniem zaprosiliśmy też trasy będziemy się debiuty kontynuujemy także będzie inscenizacja serce także też, jakby z drugiej strony, gdy z 1 strony też ciągle też sobie zwraca uwagę dla młodych na młodych twórców także raz żeby, żeby z nimi, gdy sprawa szczególnie w tym czasie pandemicznym też teraz na wiosnę te rzeczy otwiera pewne cykle też kontaktu jak relacje budujemy nową relację z widownią znowu cyklu porozmawiajmy o w tym w tym roku będziemy rozmawiać o taki temat równouprawnienia kobiet, ale chcieliśmy takie słowa, których jest bardzo trudne do dnia i wypowiadania zawsze służy pewnie inne emocje to słowo aborcja też w tym rok będziemy chcieli nas na wiosnę poznać aborcji nie zleciliśmy ten cykle kratą Sylwia Chutnik także będzie prowadzić na te uruchamiamy takie rozmowy po pandemicznej raz miesiącu z osobami, które mówią o swoich wartościach decydują jak mają, jakie okres, jakie wartości idee są będą istotne no i co prowadzimy też bardzo intensywny wielu wieloaspektowe wie działalność transportową edukacyjną też nawet kursuje nowy cykl więcej niż widz port teatru powrót do siebie kontynuacja dawnych cyklów edukacyjny aspekt działań kulturalnych ławki do deski, iż ogląda szkół także zwracam uwagę także bardzo za kontakty relacje z naszymi widzami zawsze to była mocna strona TR Warszawa można powiedzieć, że to jest tak i teraz teatr tworzących środowisko teatralne także, ale ciekaw jestem na ile teraz uważa, że prowadzona przez siebie scena stoi na barykadzie rewolucji toczącej się w Polsce no właśnie z tą rewolucją pozostanie taka rewolucja, która no dziś, jakby nie może do końca się odbyć, ale oczywiście, jakby ma świetną odsłonę uliczną między kobietą jak wiele pracy tematu zostało przetrwa na razie wygram wasz los wygrywa stary reżim w Chinach krzywa 4 wiadomo, ale wiemy, że to zrazu kiedyś stał określiliśmy na razie też, jakby ledwo to nie jest tak silne jak 2 lata temu znad Warty Kęty także nam wszystkim też oprócz reżimu tak politycznej sytuacji no jednak patrzę na to optymistycznie, bo nigdy nie miałem takie doświadczenia jak pomysł by obrażenia na swojej artystycznej wizji, żeby zobaczyć takie tłumy kobiet na ulicach i tak dużo odpowiedzialny wśród kobiet, które oczywiście nie tylko się to wydać na ulica, a w relacjach budowania nowej relacji tożsamości kobiety to jest jakby duża rewolucja taka pomoc osobowością Obywatelska, która naprawdę ma dynamiczny przebieg w Polsce właśnie tutaj wyższe, bo od razu, że to kojarzy to, o czym mówisz z twoją burzą w adaptacji swojej i i Weroniki Murek to jest aspekt, który mam nadzieję jest będzie bardzo eksploatowany przez TR także w wersji online nowe, bo właśnie no nie wiem czy mam rację, ale zdaje się że, że to jest taka próba ponownego spojrzenia na na kobiety ich rolę w kontekście Szekspira tak nie dokonuje się by wielka z dnia, żeby tam tańsze, a państwo wiedzą obejmie też Europa i klubów od dalekich Japonia Chiny tak by był grany przez mężczyzn w tej sprawie role były grane damskie role grane przez mężczyzn kobieta miała dostęp do teatru ani też jako reżyserka pisarka aktorka i są inne rzeczy, które się w trakcie ewolucji tego gatunku narodziły i w związku z tym wydaje nam się, że dziś jest szalenie istotne, żeby też dotknąć tego fenomenu miesięcznego element na tym polega właśnie wszyscy, że myśli już nawet wypowiadają emocje i pragnienia marzenia kobiet znacie takie zostały takie taki dokładny zastąpienie już 3 mechaniczne by powiedział no i nad fenomenem się zastanawiamy, ale oczywiście już dość temacie sięgających dzieci z czasów nowożytnych inny sposób jak jak i jeśli traktuje kobiety albo takie świadczenia jednak wyższość napływu raty kobietami te wszystkie hasła, które są bardzo mocno regały jeśli mojej młodości typu słaba płeć i całe jak takie odkręcanie tego rejonu takie mieszkania wbrew miejski krajobraz po kastracji kobiety podmianę przedstawianie trochę, które zawsze nastąpiło myślę, gdy gdzieś tam od jak i naszej zapalenie ognia następuje ten proces dlatego też bardzo silny historyczny moment dziejowy niekorzystne dla Polski dziejowy ogromny ogromny moment w Polsce po mało są ogromnie dynamiczne w tym aspekcie i TR Warszawa wraca ze spektaklem inni ludzie na podstawie najnowszej książki Doroty Masłowskiej w twojej reżyserii też, czyli wszystko to co najlepsze w Polskiej współczesnej literaturze no plus twoja teatralna ręka bardzo się też z tego ciesze powiedz mi jak wygląda sprawa nowego budynku TR Warszawa przypomnijmy, że nowy gmach bardzo odważny nowoczesny projekt ma stanąć na placu Defilad obok muzeum sztuki współczesnej rozumiem, że TR Warszawa ma zgodę na budowę, kiedy szansa, że ta nowa scena powstanie nowie od pasa pewnie powstaną jeśli tak blisko wycenili pewnie było 20 lat właściwie wszystkie formalne rzeczy sam mam zielone światło wszystko przygotowane idealnie też wiemy, że musi ta budowa się zawsze może być sprzed lat ponieważ, kiedy skody, mimo iż wtedy możemy znać oskarżenia będzie miasto organizator o niegospodarność, że też kwestia czasu wiadomo też jest to, że ten trudny okres dla Warszawy jest bardzo mocno duży deficyt finansowy w Warszawie w jakimś mamy środki, aby one Gollob program finansowania, ale mimo wszystko będzie to wymagać pewnych nakładów są jednak, że z drugiej strony też wiemy o tym, że okres pandemii po pandemicznym przejście lan no punkt dużą recesję wręcz prezes związku z tym pobudzenie takiego rynku środków centrum Warszawy nowe miejsca pracy w miejsce spotkań też bardzo dużo nowych idei, bo ten budynek, a nie tylko architektura głównie to jest idea budynkiem swoje, czyli pełną mobilność łatwiej akces tę parę ość ekologiczne Bębenek też w sensie takim będzie budowy, bo w budowie teatralny nie będą filozofią uważa, że złożono właśnie pod konteksty widzami no właśnie to będzie pierwsza taka od wielu wielu lat realizacja architektoniczna z góry przewidziano na teatr nie ma czy wszyscy mają tego świadomość, że w Warszawie bardzo dawno nie powstawały od początku do końca teatry jak najszybciej przy okazji cele Nolla obok Pałacu kultury znajdą nowszych budynków Warszawy stadiony od podstaw, ale te wpisane w NHL takich dużych budowli z funkcji w NATO budżet będzie bardzo nowoczesne szczególnie jak mówię liderek ideologicznej serii wykonamy powiedzieć z ekranem minimalizuje praktycznego to jest bardzo jest właśnie przez nie jest przemyślana nie w kontekście relacji kontakty z dywidend to bardzo ciekawe pan duże przeszklenia dużej liczby przy ogólnej przez kraj jest proste rolnicy bez schodów zwanych schodów rannego żadnego efektu jak za swoje tylko właściwie no i wielki jak oni wydać takiej gest dla Warszawy dla widzów jest to zapewne główna przestrzeń pod rozwagę, bo od pana oraz południową od ogromnej drzwi wrót w ten sposób, jakby ta przestrzeń morza mogą sponsorować Bogusz dla nas, bo stworzono budynków określa to dla ogórek wyciągany jest pan wieku został nowość nie może być, ale też nie możemy się doczekać nowego budynku TR Warszawa nie może doczekać powrotu teatru po pandemii na koniec jeszcze chciałbym prosić o nominację do nagrody Radia TOK FM przypominam, że nagroda Radia TOK FM Jan Laszuk przyznajemy ją od 2011 roku jej laureatami są ludzie organizacje, które nagradzamy za odważne niekonwencjonalne niezwykłe działania, które w ciągu minionego roku miał istotny wpływ na świadomość społeczną zmieniały rzeczywistość w Polsce kogoś nominował myślę tutaj, bo nie zastanawiał uważa pan z państwa paragrafu o funkcji znana strajku kobiet strajk kobiet bardzo dziękuję bardzo, dziękuję ci za to spotkanie Grzegorz Jarzyna dyrektor artystyczny TR Warszawa jeden z najwybitniejszych twórców współczesnego teatru był państwa moim gościem zapraszam państwa do TR Warszawa, a teraz zapraszam państwa na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA