REKLAMA

"Zwiększając koszty reklam, blokujemy powstawanie nowych marek"

Połączenie
Data emisji:
2021-02-12 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie i czternasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Paweł Tyszkiewicz ze stowarzyszenia komunikacji marketingowej Sar dzień dobry dzień dobry witam państwa będziemy oczywiście mówili o podatku reklamowym i o tym jak też on z 1 strony wpłynie na media i na reklamy na cały ten sektor, ale też z drugiej strony warto się chyba zastanowić nad tym czy rzeczywiście może w długofalowej perspektywie zwiększyć wpływy do budżetu pojawiają się takie głosy, że w Rozwiń » gruncie rzeczy osłabienie mediów komercyjnych te wpływy zmniejszą, a nie zwiększy tak tak doświadczenie wieloletnich pokazuje, że generalnie obciążenie szczególnie podatkiem obrotowym to jest taki typowy podatek obrotowy trochę niezwiązane z zyskiem firm tylko właśnie obliczany przez zyskiem tak, tym bardziej jest bulwersujące dla środowiska mediowego reklamowego, że tego typu podatki głównie, jeżeli się na tych przekładają to po prostu na inflację, która automatycznie, że to co ewentualnie to co ewentualnie, że rząd chciałby uzyskać nie mówiąc o tym, że zjada, że zjada i tak nadwątlone oszczędności Polaków nadwątlony właśnie inflacja tak wiadomo, że przez ostatni 2 lata Narodowy Bank Polski trzyma bardzo Nisko oprocentowanie w związku z tym tak naprawdę różnią się nie opłaca oszczędzać kolejne banki zamknęły jakiekolwiek lokaty to pokazuje skalę problemu, a inflacja mamy od od paru lat to nie taką małą prawda, więc to jest z 1 strony uderzenia konsumenta, a z drugiej strony długofalowo no to można się spodziewać jeszcze innych innych konsekwencji jedną z takich konsekwencji no to jest wychodzenie z recesji tak w czasie kiedy, kiedy powinniśmy niestety albo stety zwiększać konsumpcję no bo to jest właśnie ten element, który wyciąga państwo z recesji, a właśnie reklama reklama wspiera wspiera zwiększenie konsumpcji co dużo mówić no to w takich sytuacjach zmniejszenie przychodów z reklamy jak również środków na nie wiem produkcję telewizyjną produkcję prasową na to wszystko co widza przyciąga do do ekranu tak czy do gazety do Radia natowską powoduje, że raczej raczej widzimy to jako ruch przeciwko wychodzenia z recesji nie może rząd prawda chciałby tego i ogłasza prawda plus ponad 4% wzrostu PKB w przyszłym roku na końcu jeszcze kwestia inwestycji tak czy to jest kolejne element, który chyba bardzo mocno utrudni i w sprawie wzrostu Polski rynek będzie mniej konkurencyjne, jeżeli w 1 kraju oprócz typowych podatków na poziomie 18% funduje się dodatkowy rodzaj podatku, który jest dziś między 5, a 15 no to efekt jest taki, że po prostu, że firmy, które na tym rynku operują stają się coraz mniej konkurencyjne będziemy w związku z tym produkować mniej dobrego kontentu tak nie wiem no uderzymy dziennikarzy, który i tak robią bardzo nie biznesowo mało opłacalne dla mediów dziennikarstwo śledcze prawda kogo będzie na to stać po prostu i inne to są wszystkie te te problemy które, które przed nami stoją Jacek Olechowski prezes zarządu MediaCap mówi tak w dłuższym okresie część mediów zapewnia zbankrutuje, bo nie znajdzie dostatecznie duże oszczędności wg wskaźnika WIG media średnia rentowność firm medialnych w ostatnich 4 kwartałach wahała się w granicach 083,8%, więc 10% podatku od przychodu przełoży się na 7% straty netto czy właśnie nie będzie czym tak skompensować będzie można tylko kurczyć działalność no dokładnie tak to chyba dzisiaj zresztą rano w porannym paśmie prezes Agory mówił o tej sytuacji, że w momencie, gdy to właśnie podatek, który nie uwzględnia kosztów prowadzenia działalności Noto de facto te opłaty mogą być narzucane na firmy, które mają wynik ujemny no to prowadzi bezpośrednio do likwidacji do do bankructwa jeżeli, jeżeli system podatkowy nie bierze pod uwagę koniunkturę, jeżeli nie będzie nie bierze pod uwagę w danym momencie przychodów może jeszcze jedno znacie my cierpimy w Polsce od wielu lat na to, że mamy stosunkowo mało reklamodawców mówi ilościowo tak, że Polska nie należy w Europie do tych krajów, które mają bardzo dużo własnych Marek, które się, które się w Polsce reklamują no i znowu, zwiększając koszty reklamy, utrudniając dostęp do mediów po prostu powodujemy, że nowe marki mają większe koszty wejścia na rynek to jest wiadomo produkty powstają Warren di tak w głowach właścicieli firm itd. natomiast marki powstają w mediach w głowach konsumentów i narzędziem do budowy tych Marek jest właśnie kampania reklamowa, jeżeli się obcina zmniejsza dostęp do nich to no tak naprawdę uderza się we własną gospodarkę to jest przedziwne szczególnie w czasie wychodzenia z recesji, a my wiemy oczywiście wiemy ile tych podatków bezpośrednich odprowadzają firmy medialne w Polsce, a ile pośrednich to jest wielkie pytanie jak właściwie w trakcie tego tej batalii i od oto w fakcie zorientowałem, że trochę król jest nagi tak na to, żeby tak naprawdę właśnie z ograniczoną wiedzę na ten temat liczymy razem z Azja Azja liczymy, że prawdopodobnie tych podatków jest około 5 miliardów natomiast natomiast przy tak nie mamy na to taki bezpośrednich wyliczeń, aby tak właściwie to pomoże mu zrobić, ale mnie jeszcze inna rzecz zastanawia mianowicie no właśnie mówi się, że te środki mają być np. na opiekę zdrowia, ale przecież również płacimy bardzo duży ZUS tak czy jako instytucje zatrudniające gdzie, gdzie pensje średnie są wyższe niż średnie tak to siłą rzeczy odprowadzamy duże kwoty na opiekę medyczną opiekę społeczną no i znowu pewnie utrzymujemy jako branża masy dostawców tak masę firm, które po prostu są małymi średnimi czy sami Mikrofirma czasami na samozatrudnieniu, którzy wystawiają faktury i one tak naprawdę w tym tak stanowi taki długi ogon tego procesu i to uderzenie również również tą grupę w te dotknie to grupa, bo po prostu firmy będą mniej skory żeby, żeby firmy zewnętrzne zatrudniać także ta to całe spektrum spe, którą problemu, ale to rzeczywiście te 5 miliard wszystko to robi wrażenie szczególnie wobec tego stwierdzenia, że media nie chcą płacić podawać danych z naszych podatków jak to jest z podatkami bezpośrednimi ile tam odprowadzamy do budżetu no, więc jak i ja przyznam się czy tak, jeżeli chodzi o VAT to jeżeli, jeżeli przychód jest na poziomie w zeszłym roku to był czy przychód, jeżeli koszty reklamy czy czy inwestycje reklamowe do mediów test na poziomie 8 miliardów notą łatwo policzyć że, że sam VAT to jest 2,3 miliarda tak z z tym hitem to właśnie jak widzimy punktowo ile poszczególne mediana i tak naprawdę liczonego tego w całości w całości nie mamy także także te te kalkulacje na poziomie 5 miliardów no to właśnie to jest właśnie taka kwota, którą dzisiaj pewnie jesteśmy w stanie w miarę bezpiecznie nie przesadzając podać nikt nie przypuszczał, że będzie tak bardzo potrzebna tak deficyt szczególnie wiele, że my jesteśmy rozrzuceni po bardzo wielu PKD w związku z tym to nie jest takie łatwe dając tak inaczej można by spojrzeć poprosić o głos prawda o informacje w konkretnym PKD i dostać informację zwrotną natomiast rzeczywiście działamy na wielu PKD tak naprawdę potrzebna potrzebna była coraz głębsza analiza żeby, żeby mieć tak taki wynik tam drugie miejsce po przecinku, ale też bardzo istotne, żeby sobie to wszystko opowiedzieć, bo w zasadzie to pokazuje się rzecz jest jasna że, żeby cel tego podatku i zamysł tej ustawy stricte polityczny, ale dobrze widać noszenie broni też na poziomie ekonomicznym uznał, że tak, że nie broni na poziomie ekonomicznym dilo i zrobił takie duże badanie przekrojone przekrojowe na teren w krajach Unii Europejskiej liczy, że każde każda złotówka każde euro zainwestowane w reklamy przynosi 7EUR czy 7zł PKB no, więc to już można zrobić pewną kalkulacja tak czy można pokazać, że to proszę nie przyniesie tych 7 po prostu przeniesie te tak od 15% 10% mniej, dlatego że dlatego, że właśnie te środki nie będą dostępne na rynku reklamowym tak tyle się prawdopodobnie zmniejsza ilość reklam na okresie pewnie zmniejsza wpływów wpływu właśnie do mediów albo odbije się to bezpośrednio na kosztach produktów nowo, bo producent, który będzie tu reklamy droższa będzie musiał również kompensować w postaci wyższych cen prawda, więc nawet z tego z tego punktu widzenia, jaką rolę reklama odgrywa w tym całym łańcuchu, jaką rolę odgrywa w budowie tak PKB danego kraju no to pokazuje jak niewiele, czego zyskuje w momencie, kiedy chce zgarnąć z rynku 800 000 000 no to musimy to przemnożyć przez 7 nie wygląda na to, że państwo zyska 7 stracił 5 miliardów tak Nate to jest jakiś absurd to trzeba pamiętać, że to jest czas kryzysowy czas wychodzenia z tego kryzysu zauważyć, iż reklama też ma swoje znaczenie dokładnie spadki w zeszłym roku prawda olbrzymie w mediach od 10 do 70% w przypadku kin no to oprocentowanie opodatkowanie firm, które są po tak traumatycznym przeżyciu wydaje się próbą odbicia ich nie, a nie wzmocnienia dziękuję bardzo, Paweł Tyszkiewicz ze stowarzyszenia komunikacji marketingowej Sar był państwa moim gościem dziękuję czternasta 35 za chwilę informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizował Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA