REKLAMA

Podatek od reklam: Prasa miałaby zapłacić dużo wyższe stawki niż amerykańscy giganci cyfrowi

Światopodgląd
Data emisji:
2021-02-12 15:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:12 min.
Udostępnij:

"W tym momencie dodawanie podatku od reklam prasie jest dziwne, tym bardziej, że z tego nie będzie dużo pieniędzy" - mówi dziennikarz ekonomiczny związany z Krytyką Polityczną Piotr Wójcik.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz światopoglądzie czas na podatki oczywiście pretekstem czy powodem przyjrzenia się podatkowi jest propozycja rządu, która czasami przedstawiciele rządu nazywają go podatkiem cyfrowym to po godzinie szesnastej porozmawiamy z innym Zygmuntowskiej jak bardzo nie jest albo jest to podatek cyfrowy jednak nie jest chyba mówią też o podatku od mediów czy dla mediów to to wydaje się być bardziej precyzyjny, choć dziś Rzeczpospolita m.in. pisze o Rozwiń » tym, że dotknie to choćby supermarkety czy drużyny, które też przecież w reklamach robią no i nazywany jest to chyba to jest najbardziej precyzyjne podatkiem od reklam w światopoglądzie państwo słyszycie często o podatkach rozmawiamy, bo tutaj idąc za ekspertami raportami wydaje się, że w związku z dramatycznymi zmianami wywołanymi też przez rewolucję technologiczną podatki są jednym z tych instrumentów, które wymagają zmian by nadążać za tą rzeczywistością i też się na nią reagować, czyli w dużej mierze na ogół zmieniać się muszą te podatki dużo o nich dyskutujemy i być może jest to też dobry moment by tych podatkach więcej porozmawiać o mechanizmach i przy okazji nowy wzajemnie się wyedukować trochę lepiej przy tej okazji na ocenę tego podatku i w kontekście porównań czy rozumienia podatku reklamowego czy w ogóle to już jak będzie miał ochotę ocenę poprosiliśmy Piotra Wójcika, który teraz jest państwa gościem dzień dobry dzień dobry Piotr Wójcik jest dziennikarzem ekonomicznym związanym z krytyką polityczną no to dniem ich co wydaje się panu na na początek najważniejsze by zaznaczyć w odniesieniu do tej propozycji rządowej apotem pójdziemy szlakiem tym reklamowym jak bardzo to jest sensowny podatek reklamowy jak bardzo nie jest sensowny no bo rozumiem, że wychodzi pan założenia, że podatki od reklam mają sens, a nawet są potrzebne to znaczy na pewno wg mnie potrzebny jest podatek cyfrowy, gdyż jako wy reklama w sieci to jest niezwykle szybko rosnący sektor, a trudno jest opodatkować się nawet największe cyfrowe korporacje z racji specyfiki działalności, a wiele wiele ich przychodów trudno często zakwasy zakręt szykować dokładnie, skąd wyszkolił bez końca, gdzie powstają ich dokładnie ich przychody czy pan, że ten podatek w tej propozycji rządowej ten podatek, który można nazwać cyfrowym to znaczy był on oczywiście w pewnej części ma to ma ten element tak chory tam część tego dotyczy właśnie podatku wprowadzili w tym zakresie działalności są pierwsze i wcześniejszej to jest generalnie ten ta część, która dotyczy podatku cyfrowego jest dotyczy jest bardzo mocna podobna do wielu rozwiązań, które są w Austrii Czechach, która też proponowała Unia europejska czy są 2, ale jest problem jak zwrócił uwagę na to, że te podatki cyfrowe w innych krajach mają to założenie tych 750 000 000EUR globalnego obrotu tak no tak i tutaj też tak jest tutaj jest 750 000 000EUR globalnego obrotu 5 000 000EUR przychodów z reklamy w kraju i tam i staw 5%owa, czyli to bardzo podobne rozwiązania do tych pozostałych nie ma takich większych problemów z tym są wyższe niż zazwyczaj 25 000 000, ale no rzeczywiście trochę większa skala tam są minimalne wymagania obrotu krajowego tak tutaj raczej kontrowersyjne jest to, że do tej ustawy został po prostu WHO dołożone też wszystkie inne kategorie reklam odbiorców, a nocą się dosyć kontrowersyjna szczególnie z kilku przypadkach takich jak właśnie np. prasa, która co prawda nie ma niższe obciążenia nisza zaproponowano niższe stawki w przypadku telewizji, ale np. prasa w niektórych przypadkach zapłaci więcej niż właśnie już cyfrowi giganci, bo na stawkach podatku internetowego tego od reklamy internetowej wynosi 5%, a w przypadku prasy, która przekroczy 30 gazet, które przekroczą 30 000 000 obrotu stawka wynosi 6% w przypadku jeszcze towarów kwalifikowanych, które nie są stosowane mają być stosowane do do usługodawców internetowych to wtedy prasie AK reklama będzie obciążona podatkiem dziesięcio procentowy aktor obowiązuje wciąż sam on, żeby obciążać raz mogą Panie Pośle, przepraszam przerwałem to niepotrzebnie, ale właśnie dobrze pan zwrócił na to uwagę, że nawet ta stawka już samo założenie jest tak bardzo niższa dla tych międzynarodowych ogromnych podmiotów w porównaniu nawet do dużych krajowych podmiotów ta stawka jest dla nich niższa niż dla pracy i tutaj sposób będzie się posiłkowała pana tekstem, gdzie pan zwraca uwagę na to, że rynek reklamy w prasie się zwija w dramatycznym tempie w ubiegłym roku w okresie styczeń wrzesień przychody z reklam 10 największych polskich dziennikach spadły o prawie 15%, a w niektórych 27% oraz na 27 proc tak no właśnie dlatego uważam, że sam samochód, żeby obciążyć reklamy w prasie jest dziwaczne, bo naprawdę nie zmieniały czasy, gdy wydawcy prasy byli autentycznymi gigantami medialnymi, którzy mają wiele giga olbrzymie wpływy, a wielu wydawców prasy no 100 ma spore problemy jak i a pandemia akurat w prasie nie przysłużyła bo, ponieważ zablokowała mnóstwo kanałów sprzedaży wiele razy np. wprost w pewnym momencie przeniósł do sieci przestał wydawać, a pie, a no, więc w tym momencie dokładanie podatku od reklam w prasie jest dziwna, tym bardziej że z tego też nie będzie dużo pieniędzy, bo obroty reklamowe w czasie naprawdę fundusze notowane są porównywalne z zmierza różnymi wpływami roczne obroty od dziś o największych gazet są porównywalne wraz z miesięcznymi wpływami od reklam w taki, a raczej drugorzędnych kanałów telewizyjnych, więc tam jesteś jeszcze do tego dołożono kina, które zamknięto przecież praktycznie w tamtym roku na nie działały miał 60% przy spadku przychodów, a teraz nadal są zamrożone nie wiadomo, kiedy właściwie zostaną otwarte i rząd też dołożył do ustawy o podatku od reklam no bardzo jest dziwna i trochę skandaliczne w sumie, gdybym naprawdę nie zdziwiłbym się gdyby, gdyby właściciele sieci kin byli mocno oburzeni, bo nie są tylko też był wielki kina, ale też mniejsze mniejsze sieci małe kina, a w mniejszych ośrodkach więc, a tak to są chyba taki najbardziej kontrowersyjne na kontrowersyjne kwestie pustego jest jeszcze ten przypadek telewizji telewizji sam sobie akurat mają są wciąż zamożnymi mediami, iż chodzi o o czas pandemii to wpływy z reklam akurat wzrosły przynajmniej jak sprawdzałem porównałem porównywałem okres listopad 2020 styczeń 2020 na listopad styczeń, czyli przed pandemią listopad, czyli szczycie pandemii w Polsce no to w listopadzie wzrosły szybę dwukrotnie nawet szybciej niż przed pandemią wpływy z reklam już telewizja natomiast stawka tego podatku mimo wszystko i tak bardzo wysoka w przypadku telewizji najwyższe organy 7,5% i 10% przy normalnych towarach lub 1015% przy czy to Baracka, jakby kwalifikowanych, czyli firma 80 krajach tak trzykrotnie wyższa stawka niż w przypadku Facebooka bubla autor tak tak to to samo rzeczywiście takie różnice, które ma trudno wytłumaczyć tak naprawdę jak pan to w 23, a ja akurat chyba nie do końca doszukuje się tam my w celu z takiego celu rząd chce nie wiem ograniczyć wolność słowa mają oni po prostu rząd szuka pieniędzy i wykorzystał to, że to, dlaczego tak Facebooka i Googlea tak potraktował mówimy o firmach, które mają grubo ponad połowę, jakby przejęły ponad grubo ponad połowę rynku reklamy w Polsce mają zapłacić tam w sumie z tego podatku jak wynika z szacunków tam 10 czy kilkanaście procent tak jakby mają wyjątkowo są mało obciążone w tej wersji to jest chyba takie uderzające, dlatego że większość tych podatków cyfrowych nie wszystkie, bo np. w Schwedt z tego co rozumiemy taki podatek od reklamy, które taką formę akcyzy, ale pozostały te podatki są mają takie progi we Francji czy Hiszpanii, żeby objąć przede wszystkim te amerykańskie korporacje przecież oto cała jest burza, że one umiejętnie optymalizują jak to się mówi podatki i nie za bardzo nie dzielą zyskami, więc są uszyte podaż szczególnie właśnie pod amerykańskie korporacje tutaj one wyjątkowo mało zostaje o o obciążony uregulowane wydaje się, że ta różnica wynika z tego, że po prostu z polskich korporacji łatwiej teścia pieniądze będzie ściągnąć, a podatek cyfrowy właściwie nie wiadomo, jaką będzie działał całkiem możliwe że, gdy zostanie wdrożony w myśl, że na pewno, ale to właściwie mało, którym kraju wciąż całkiem możliwe, że jeśli zostanie wdrożony to on zacznie przynosić takich przychodów, jakie się jak się zakładało ciała pani też, że tam 10 podatek od reklam sieci po podatek cyfrowy który, który odrzucił, a my, więc podczas swojej wizyty podaje tak tak w Polsce, ale on nas poinformował także nie będziemy tego podatku to on szacowany cały miliard złotych, mimo że miał praktycznie takie same założenia, a teraz nowy podatek, którą wojna w ogóle wszystkich reklam biorców lepszy niż 800 000 000zł widać, że rząd po prostu, że widuje także tych cyfrowych gigantów udało się ściągnąć znacznie mniej on też mają po prostu, że duże możliwości przenoszenia tych przychodów, ale w inne miejsca, a do udowadniania, że ten przychód powstał, gdzie indziej niż niższy niż np. nasza skarbówka będzie twierdzić, więc czym to jest tylko dodało rodzi się, więc koń całkowicie rozumiem ten tezę że, że rząd po prostu chce pan jakiś sposób na skomplikować sytuację polskich mediów, które są w większości niechętne do rządu tam jesteście też na cmentarzu jednak tylko, że często TEN-T przestrogą jest historia Węgier tak tak też tak osłabioną media, że po prostu było łatwiej też do wykupienia przez ludzi związanych z obozu władzy oczywiście znaczy to oczywiście oczywiście realne zagrożenie kopytami co jakiś główny cel, a rząd, wprowadzając to tę ustawę wg mnie jednak fiskalny natomiast zagrożenie dla bytu już niektórych na pewno jest istotne tak jeśli np. które nie wiem telewizji pana z powodu tego problemy zostaną wykupione przez Orlen to na pewno nie będzie nie przysłuży się dobrze rynkowi medialnemu w Polsce w ogóle debacie publicznej albo prezydenta nie ma, bo chciał jeszcze 1 wątek z tą reklamą, na które pan zwraca uwagę, które też wart odnotowania, czyli ten katalog towarów kwalifikowanych, które propozycje rządowe miałby być objęty wyższą stawką to są m.in. właśnie farmaceutyczne produkty i tutaj rzeczywiście można by dyskutować, bo właśnie, jaki cel podatku to znaczy jest fiskalny, czyli zabrać pieniądze, ale też ma taki charakter powiedziałbym behawioralny nie będzie to jest właściwe tylko tu oczywiście dochodzimy do pytania o to i na koniec może pana zapytał o opinię ma ono o poszukiwanie modelu finansowania mediów w tym nowym świecie widzimy jak wychodzi na budowanie mediów publicznych niektórzy się nie poddają wierzą, że to jeszcze w Polsce publiczne media są możliwe nie rządowe, a druga opcja najpopularniejsza takich większych mediów no jest po prostu przez reklamy jak inaczej mówi nie tak oczywiście znoszą jeszcze oczywiście możliwe by powstał parlament tej usługi streamingowe i w ten sposób też będzie można chyba docierać do do do do, ale do odbiorców na to pytanie, które pani teraz zadała to chyba zdecydowanie więcej będzie miał dopowiedzenia aneks do takich, których będzie o szesnastej aktach tak jak pieniądz to towary kwalifikowane jak jak pan jeszcze to skomentował do takich chodzi o towary kwalifikowane to to jest generalnie dobre rozwiązanie tak jak pani powiedziała podatki mają nie tylko on cel fiskalny, ale też w dużej mierze jakoś tam regulacyjny podatki akcyzowe są tak po części w jakimś takim, ale oczywiście są bardzo ważnym źródłem środków budżetowych, ale one też mają by ograniczać z konsumpcję, a my pewnych szkodliwych, które produktów wg niej i towary klasy kwalifikowane, które zostały tam prowadzone mając w założeniu też przynajmniej częściowo ograniczyć reklamy, które są uznawane za szkodliwe, czyli głównie farmaceutyków, bo pozycja ogłoszono ostatnie zdanie musimy kończyć albo inaczej do tego wrócimy na razie państwo możecie doczytać w tekście Piotra Wójcika na stronie krytyki politycznej ten wątek również wydaje się ciekawy ważny obiecuje, że do niego wrócimy z kolejnych rozmowach dziś bardzo dziękuję za rozmowę Piotr Wójcik dziennikarz ekonomiczny z krytyką polityczną między nimi związany był państwa gościem czas dziękuję informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA