REKLAMA

Polski rząd, a międzynarodowe korporacje [nie tylko o podatkach]

Światopodgląd
Data emisji:
2021-02-12 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:26 min.
Udostępnij:

"Dostaniemy podatek który jak taran powywraca wszystko na rynku medialnym i konsekwencje mogą być zupełnie inne ,niż sobie wyobraża jedna i druga strona" - komentuje na antenie TOK FM współprzewodniczący Polskiej Sieci Ekonomii Jan Zygmuntowski z Akademii Leona Koźmińskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem zgodnie z zapowiedzią jest teraz Jan zygmuntowski dzień dobry dzień dobry wszystkim Jan zygmuntowski wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego współprzewodniczący polskiej sieci ekonomia w kontekście naszej rozmowy też zaznaczyć podkreśla autor książki kapitalizm sieci, która w dużej mierze jest pozycją nadzwyczajną czy bezprecedensową na tzw. polskim rynku wydawniczym, gdyż właśnie opowiada nam o tym w systemie Rozwiń » społeczno-ekonomicznym, w którym już żyjemy po wielkiej rewolucji technologicznej znajdziecie państwo podcasty rozmowy na temat tez, które się tam pojawiają systemie naszym pod Kasprowym pewnie też będą się pojawiały w tej rozmowie, zanim jednak przejdziemy do podatków cyfrowych i nie podatków cyfrowych, korzystając z okazji chciałam poprosić Jan zygmuntowski jego wskazanie osoby albo organizacji, która miała w ubiegły 2020 roku nadzwyczajny wpływ na tutaj społeczeństwo naszą rzeczywistość zbieramy od gości od państwa słuchaczy kandydatury do nagrody Radia TOK FM imienia Anny Laszuk ja chciałam zapytać kogo ty byś wyróżnił i też na antenie wskazał bym się wydaje, że to też ma tę wartość byśmy odnotowywali ludzi, którzy robią dobrą robotę dzięki wielkiej za taką możliwość muszę przyznać, że wieś nie jest nie słucha mnie nie śledzę wszystkiego na bieżąco z mocy powtórzę z kimś, kto wcześniej nominował, ale wydaje mi się, że taką osobą, która zasługuje na wyróżnienie szczególne za zeszły rok jest Jan Śpiewak głównie z racji na to, że w zeszłym roku wreszcie przyszła ta ustawa reprywatyzacyjna, która oczywiście no nie w formie idealnej jak zwykle to bywa no i wokół tylu po prostu zawirowań i dyskusji które, które były w tym temacie i wielkiego dramatu dla wielu osób no wydaje się, że można się zgadzać lub nie zgadza czasami z jego formą, ale jakiś wkład do takiej transparentności Obywatelskiej w Polsce jest naprawdę duży bardzo dziękuję jej to to formułkę powtórzę Jana śpiewaka w imieniu Jana Gutowskiego formalnie zgłosimy państwo po prostu Piszcie maile, jeżeli macie ochotę na kogoś wyróżnić się zwrócić uwagę na jego aktywność dobrą robotę proszę pisać nagroda małpa TOK kropkę FM dziękuję ci jak bardzo za to zgłoszenie i przejść przejdźmy do rzeczy wydają się, że to jest taki moment rozmawialiśmy o tym na antenie tutaj Radia TOK FM maty o tym mówić wielu innych miejscach już wiele razy, czyli o tym jak ta wielka rewolucja technologiczna wymusza system musi na nią nadążać m.in. też nie nadąża za nią system podatkowy i stąd ten pomysł podatku cyfrowego czym jest podatek cyfrowy podatek cyfrowy w tym modelu prezentowanym przez komisję europejską składa się z 3 części to jest ten model taki Digital Services Tax pierwszą częścią, którą znajdziemy też w tym głośno dyskutowany teraz jest podatek od reklamy profilowanej online, czyli takiej, gdzie mamy właśnie dużą Platformę ta Platforma operuje systemem aukcyjnym wyświetla reklamy użytkownikom w 11 i bez podstawy chwilę zatrzymajmy się po jestem znam wydają się cały czas mało rozpoznany, że ta reklama w internecie ona się tym różni nas jest o opartą na danych predykcji, czyli te firmy mają dużo większe możliwości teraz docierania z reklamą do odbiorców zbierają różne dane analizują tworzą algorytmy i potem niestety ktoś nazywa pięknie aukcjach te informacje są sprzedawane dokładnie to jest inna sytuacja niż, gdybym ja odezwał się do znajomego, który prowadzi portal o tematyce wędkarskiej i powiedział słuchaj mam wędkę do sprzedania mógłbyś umieścić baner to w ogóle nie jest rodzaj działalności to jest reklamy kontekstowe, a to mówimy o profilowane natomiast pozostałe 2 elementy reklamy tej SOR podatku cyfrowego bez podatek od od handlu i od usług od e-handlu, czyli od chociażby takiego Amazona, czyli marketplace pośrednika, który pobiera opłatę za to, że ktoś może wystawić swoje dobra do sprzedaży no i usługi czyli, ale też rozumiane jako Platforma pośrednik przykładem może być sklep bubla czy Apator czy Uber, czyli wszystkie te Platformy, które no pośredniczą tak, czyli kupuje aplikacja kupuje ją jakieś firmy, która zrobiła aplikację, ale ten to Platforma pośrodku znowu odcina od tego swoją prowizję Uber odcina prowizja od przejazdu na takich przypadkach jest tak samo ta stawka podatku, ale podatek cyfrowy oczywiście miał obejmować przede wszystkim globalnych gigantów, czyli te firmy, które nie płacą lokalnych podatków często nie są w ogóle fizycznie obecna, więc miał w pewnym sensie dla budżetu państwa być zastąpienie podatku CIT, które bardzo ciężko firm egzekwować no i miał miał i się nie stał pechowo dla w wielu krajach unijnych się stało właśnie pochodzi i nawet teraz, kiedy jest mowa o podatku tym od reklam to sama sama narracja rządowa powołuje się na inne kraje europejskie, które wprowadziły pełnoprawny czy elementowi podatek cyfrowy czy jest mowa w Austrii Francji czy o ciąg Włoszech Wielkiej Brytanii Czechach się można tak zmieniać tam wszędzie jest normalny podatek cyfrowy trzyczęściowe od globalnych gigantów u nas rzeczywiście wygląda na to, że ta kampania, którą prowadziliśmy od roku i i cała ta całe to przekonywanie jak ten podatek powinien wyglądać no i uznanie czy projekt, który napisała lewica nie dostał do tej pory numeru druku a jakby Ministerstwo Finansów widać ostatecznie zrobiła jakąś taką taki dziwny miks, gdzie wzięło ten rynek profilowany reklam tak, czyli reklamy od Googlea Facebooka i inne portale internetowe tego nie dostają, żeby nie było, ale do tego doklejono tradycyjne media kino radio czy zależy, jeżeli trasa portal, który by to jest Gazeta, która ma portal ten portal w zasadzie nie będzie objęty tym podatkiem tradycyjna papierowa Gazeta będzie w efekcie dobrze rozumiem tak jak teraz także takich no no właśnie tu jest cała dyskusja, bo też dużo osób się próbuje ideologicznej ustawić w tej dyskusji stwierdził tak popieram koncerny medialne, bo wolność słowa, bo wolny rynek cokolwiek no tu padają zarzuty, że to obronienie liberalnej oligarchii, a z drugiej strony są te osoby, które mówią Solidarności dobrze, że podatkowych reklamy, bo reklamy są szkodliwe społecznie to jest pewien fakt i tylko to ani jedno ani drugi nie do końca prawdą trzeba jednak dokonać pewnych niuansów i 1 niuans mogą być śmiertelnie nudne one mogą być nie wiem nieatrakcyjne dla układania się maczugami w głowach, ale bez tego głosowania dostaniemy taką taką ustawę taki podatek, które no po prostu jak taran po wywraca wszystko na tym rynku medialnym i konsekwencje mogą być zupełnie inne niż sobie jednak druga strona to wymarzyła ja bym nawet wiedział, że paradoksalnie, bo media można może się podobać to co media robią w Polsce albo nie podobać mówi prywatne, ale powiedzmy, że są pod dużą presją właśnie z powodu pojawienia się w uproszczeniu Facebooka i Googlea i właśnie ich działalności przyjęcia rynków reklamy, więc w tym sensie ostatecznie osłabienie nawet tych dużych firm medialnych w Polsce no jest korzystne i dla konkurencji związanej z rządem i w jakim sensie czy będzie przesadą powiedzenie nawet dla Facebooka oczywiście to jest najbardziej niewygodna część tego podatku, która nie podoba się zdecydowanie tym, którzy twierdzą, że stają po stronie socjalnej, a tak naprawdę nie stoją, ponieważ jeśli wprowadzamy podatek od reklam w ogóle to musimy teraz spojrzeć jak to wpłynie na potencjalnego takiego reklamodawcy kogoś, kto kupuje reklamy tak i jeśli ona do wyboru teraz kilka różnych miejscach może umieścić reklamy to w pewnym sensie będzie porównywał konkurencyjne no i przepraszam, jeżeli ten nowy podatek od reklam ustanawia pięcioprocentową stawkę tego pseudo cyfrowego mikro podatku na Facebooku na Google i nie ma tam reklam kwalifikowanych, czyli jak w poprzedniej edycji mówił Piotr nie ma tam np. wyższego reklamą wyższego podatku od reklamowania suplementów diety czy cukru no to w tym samym czasie dajmy na to telewizja radio kina billboardy dostają naprawdę duże dostają 15%owy podatek to okazuje się zatem podatek od reklam jest anty podatkiem cyfrowym zaburza konkurencję, ale w sposób, który sprawia, że państwa jest reklama na Facebooku na węglu niż w taki dajmy na to TVN to pierwsza to, skąd wrócił drugi zdobędzie będzie miał okazję powiedzieć o drugiej, a nawet bardzo będę wdzięczna, jeżeli powiem, ale za kilka minut potrafi informację o informację wrócimy Jan zygmuntowski współprzewodniczący polskiej sieci ekonomii wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego z państwa gościa, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem cały czas jest Jan zygmuntowski wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego współprzewodniczący polskiej sieci ekonomii autor książki kapitalizm sieci rozmawiamy o koncepcji podatku cyfrowego, porównując go do tej propozycji, którą przedstawił rząd, czyli chyba należy naj naj precyzyjniej byłoby go nazwać podatkiem od reklamy przerwałam Janowi Zygmuntowi takiemu w poprzedniej części rozmowy, więc drugi punkt, który chciał zwrócić uwagę drugi aspekt dzięki wielkiej wydaje się, że drugi aspekt musi wynikać z kierunkiem sensownego porównania, jaka jest prawdziwa sytuacja rynkowa tych różnych przedsiębiorstw, które są dotknięte tym podatkiem, bo tak jak mówię rozumiem podatek od reklam reklamy rzeczywiście nie są w sensie tych, których stać na reklamy stać na to, żeby się solidarnie rzeczywiście zrzucać na chociażby system zdrowia, chociaż to też nie jest tak oczywista, ale zobaczmy, jakie będą prawdziwe konsekwencje spojrzałem sobie sprawozdania finansowe Agory i TVN-u, czyli strony prasa kino z drugiej strony telewizja i porównań jak wyglądają pewne podstawowe wskaźniki ekonomiczne do tych, jakie ekipa realnie miałby zapłacić podatek od tej reklamy, jeżeli cała Agora ma marżę operacyjną na poziomie 2% to jest naprawdę bardzo mała marża w sensie to jest taka, która ledwo pozwala tak naprawdę spinać finansowo całej tej operacji zysk grupy jest około 6 000 000 nawet jeśli weźmiemy pod pod pod uwagę wynagrodzenie zarządu, które wynosi około 5 000 000 od lat, czyli jest solidne i ja myślę, że osoby takie jak pan prezes Hojka no zdecydowanie zarabiają dużo więcej niż dziennikarze, ale nawet jeśli weźmiemy całe wynagrodzenie zarządu i weźmiemy razem z zyskiem grupy to dalej z ponad 10 000 000, ale podatek nowy miałby wynosić 34 000 000 taki sposób, aby zapłacone jeżeli, jeżeli marża operacyjna na poziomie 2% 6% od przychodu z reklam ma być płacony tego podatku to po prostu jest nie do 5 operacjach prasową kinowa tego rozmiaru to niemożliwe nie da się tego zrobić oczywiście można znacząco podwyższyć koszty reklam wtedy dla takiego medium i być może zyskają na media lokalne tylko trzeba się zapytać ale kto jest w posiadaniu mediów lokalnych to nie jest także w tym momencie sytuacja mediów tak wyśmienita każde miasto ma swoją własną spółdzielnię dziennikarską, która prowadzi media być może fajnie, gdyby tak było i my w tym kierunku i codziennie pracuje na rzecz pobudzenia Spółdzielczości w tym kraju, ale dziś sytuację mamy taką, że grupa Polska Press, która została kupiona przez Orlen również protestuje, ponieważ doskonale wie, że lokalne media nawet jeśli są lokalne to on się spinają jakąś dużą grupę kapitałową co ma pewien sens z punktu widzenia chociażby wydatków na aktywa trwałe na inwestycje przepraszam to jest być może dosyć szczegółowa analiza czy jakaś finansowa, ale bez niej jest puste ideologiczne rozmawianie jedno albo drugą stronę, a teraz spójrzmy na trwałe, żeby nie było telewizję TVR zysk 540 000 000zł zarząd 20 znowu oczywiście zbyt dużo nie powinni tyle zarabiać wszyscy wiemy, ale rozmawiajmy o nierównościach płacowych w tej firmie, ale marża operacyjna jest na poziomie 32,5% podatek 1444 000 000 od zysku 540 000 000 nie jest aż tak bolesne w porównaniu z tą sytuację po pandemii, tym bardziej ciężko sprzedawać gazety, bo to one są tutaj objęte reklamom Gazeta jest objęta tym podatkiem wersów telewizji dziś widzimy jeszcze więcej w domu oglądamy jeszcze więcej tych reklam jeśli spojrzymy, kto wydaje najwięcej na reklamy w Polsce to 3 główne miejsca są koncerny farmaceutyczne, które reklamują się głównie w telewizji, więc rozmawiajmy o jakich realiach tego rynku i to są pewne realia, które trzeba prezentować jednak tym, którzy mieli tutaj ten pomysł ustawodawczy trzeci wątek, który chciałbym postawić, które myślę, że jest jeszcze w tym wszystkim ciekawy jest taki, że państwo polskie w tym momencie ma 1 temat, które powinno zajmować jeszcze przed podatkiem cyfrowym i przed podatkiem reklamowym temat, który jest najważniejszy w tym temacie reklamowym jest to tzw. link Tax, czyli podatek od linków wbrew nazwie ten podatek nie idzie do budżetu państwa link tak wynika z ustawy z dyrektywy oprawie autorskim na rynku cyfrowym i do czerwca tego roku musi znaleźć w Polskim prawie musi to nie jest już po dyskusja musi znaleźć działa tak, że Google Facebook mają płacić za to, że my dziękujemy na Google na Facebooku coś Google Facebook wyświetlają zdjęcie tytułu krótki opis często nie klikamy w ten link przez to nigdy nie zarabia na tym dany portal czy dana Gazeta czy czy dana telewizja, która korzysta tutaj internetu i ten podatek pomoże lokalnym mediom w tym też małe medium i to powinno się wydarzyć do czerwca tymczasem Polski rząd jak na razie jako jedyne państwo w Europie zaskarżył ten podatek do Trybunału sprawiedliwości Unii Europejskiej, twierdząc że on godzi interesy Googlea Facebooka popatrzmy naprawdę na to, jakie są realne interesy tego rządu, kto spędza najwięcej czasu lobbują swoje decyzje w w Polskim rządzie, kto podpisuje kolejne umowy inwestycyjne rzucają jakieś ochłapy w zamian za to, że utrudnia innym graczom i wynosi masę kasy no i co to koncerny cyfrowe no właśnie, bo to też rozmawiamy o tym, ale może to nie temat na dziś ale, że to jest wielkie wyzwanie ich działalność to nie jest tylko właśnie kwestia podatku, ale rozmawialiśmy też o regulacjach dotyczących choćby pracy czy liczby licencji funkcjonowania kompetencji takich firm jak Uber też w Polsce udało się bardzo ograniczonym stopniu to jest właśnie z tego wynika, że to jest tak trudne, bo to jest duże wyzwanie do tej pory OECD w tej kwestii podatkowych nie za wiele osiągnęło Unia europejska teraz ma 2 duże projekty Digital nad którymi pracuje nie wiem czy czy twoim zdaniem są wystarczające czy nie to jest właśnie wyzwanie związane z tym, że to są zupełnie nowe realia trudno się do nich dopasować i odczytać to jesteś związany po prostu dużymi możliwościami wpływania tych bardzo dużych bogatych podmiotów cyfrowych to jest to są jednak możliwości wpływania widzimy, że tutaj Polska jest takie niestety koniem trojańskim przez te Super relacje ze Stanami czy raczej po naszej perspektywy one są takie rozliczenia u nogawek po prostu starszego większego osiłka na tym boisku i do tej pory przez to no tak jak w przypadku tej dyrektywy oprawie autorskim i podatku tym od linków no Polska została użyta, żeby zaskarży dyrektywę, która pomaga mediom w całej Unii Europejskiej i to nie tylko mediów dużo też będzie małym część część dziennikarzy redaktorów, którzy stają po stronie tego podatku od reklam nawet nie zdaje sobie sprawę, że ich własne redakcje dostały więcej, gdyby tylko Polski rząd zajmował się transportowanie właściwego podatku już przegłosowane, czyli podatku od linków i francuskie koncerny medialne już dawno zdążyły wynegocjować stawki z chociażby z bólem, więc to rzeczywiście dzieje, więc mam wrażenie, że 1 kwestia tej lobbingu ulegania pewnym interesom jest jest bardzo duża i nie ma wątpliwości, że rzeczywiście opodatkowanie po pierwsze, opodatkowanie prawnika w ogóle jest z East najważniejsza przyniosłoby też dużo więcej środków do budżetu państwa niż ten podatek od reklam potem rzeczywiście można rozmawiać o tym podatku od reklam podejrzewam, że powinien mieć jednak stawki, które są bardziej dopasowane do realiów, bo w tym momencie to wygląda trochę jak wzięcie młotka i uderzaniu nim tak nawet w ponad normalne jest 15 pkt 15 procent to dziś znowu cytat 15% skierowane w 1 grupie znajdujące się znajdujące się telewizja kino jest pewny sposób absurdalne kina są właśnie wychodzą z pandemii tragiczna sytuacja były zamknięte tak długo wcale nie sposób dochodowe walczą też znowu z gigantami typu typu Netflix w tej samej grupie umieszcza się do telewizji, która przez cały zeszły rok notowała zyski reklamowe się rok wzrost z reklam to absurd będziemy do tego wracać myślę, że właśnie też czas by wrócić do rozmowy o kapitalizmie sieć, bo tam jest bardzo dużo wątków dotyczących pracy, ale dziś jeszcze na koniec, korzystając z okazji, że rozmawiamy z pracownikiem naukowym Jan zygmuntowski państwa gościem no tak już już zdycha rak wybrała sobie zatem znać listę nową zmienioną przez ministerstwo nauki edukacji wykaz czasopism materiałów powiedzmy, że to jest taki wykaz, który przyznaje punkty za publikacje w konkretnych tytułach co dla pracowników naukowych no jest ważne, bo tam budują na tym też swoją naukową karierę no to na co zwraca uwagę diesla PS Uniwersytetu Warszawskiego, ale też inni naukowcy może ta lista nowa wyjątkowo do docenienia tematy związane z teologią z prawem kanonicznym oraz związane z katolickim uniwersytetem lubelskim Starym, na którym wykładał minister Czarnek jest oczywiście to nowe pismo od nieruchomości związane z Ministerstwa Sprawiedliwości to są te uwagi czy jakoś byś dołożył coś do tych uwag albo w ogóle jak i jak się do tego od dnia odnosi odnosi się jako nowo w tu część tego systemu o czy szczęśliwie one moją moim moją dziedziną tak ekonomię zarządzanie całkowicie omijają jak się spojrzy na to jak ta punktacja zmieniła no to to nie jest tak, że jakieś czasopismo obniżano raczej czasopismo marginalnym dwudziesto czterdziesto punktowym zwiększano na 70140 albo wciągano natomiast czasopisma, które nawet nie są naukowe tylko są po prostu takim publicystycznym paplanie po prostu taki ideologicznym publicystycznym paplanie jakieś grupy politycznej i twierdząc że nagle, że to nauka, chociaż nie znajdzie się tam ani stosownych przepisów ani metodologii dla mnie to jest obrzydliwe są to jakiś rażący konflikt interesów między osobami, które w tą nową listę puszczały w ogóle w tej w tej w tym wykazie część listy jest nieuporządkowana alfabetycznie, więc wprost jest pokazane to ludziom, którzy czytają ten wykaz wklej szliśmy to po prostu na chama metodą klejenia do tabelki, bo mogliśmy i no nie wiem nie dotknie to żaden wspomnę, ale szczerze współczuje chociażby ludziom, którzy są w naukach humanistycznych filozofii, którzy będą widzieli takich lokali docencie marcowe będą teraz promowani będą dostawali będą dostawali środki finansowe przykra sprawa ja się podłączą do normy nauki międzynarodowej, więc trochę mnie to nie obejdzie, ale na końcach trzeba będzie rozliczać, dlaczego polskie nauki społeczne stoją słabo, dlaczego Polska innowacyjność to słabo to będzie można palcem bardzo precyzyjnie wskazywać na konserwatystów prawica, jaką spółdzielnia teraz budujecie my na koniec krótko czysto otwieramy zaraz centrum technologii spółdzielczych i będziemy szli całą Polskę, żeby właśnie wszędzie tam, gdzie sobie media online nie radzą spółdzielni, gdzie sobie pracownicy platform nie radzą sobie samorządy nie radzą, żeby organizować wzajemnie sobie pomagać za pomocą technologii temat na kolejną audycję bardzo dziękuję Jan zygmuntowski wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego współprzewodniczący polskiej sieci ekonomii autor kapitalizmu sieci był państwa gościem tyle co dziś dla państwa przygotowałyśmy światopoglądzie wydawała Martyna Osiecka realizował Adam Szura informację pani jeszcze więcej sportu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA