REKLAMA

O banalności systemu równomiernie temperowanego. I nie tylko o tym

Interluda
Data emisji:
2021-02-12 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
53:11 min.
Udostępnij:

TVP zaprosiło "króla disco-polo" do Teatru Wielkiego w Łodzi. To swego rodzaju niezręczność czy zapowiedź nowych czasów? Czy sztuka przez duże S ma jeszcze rację bytu?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Inter luda zaprasza Cezary łasiczka Cezary łasiczka dobry wieczór to jest program Inter luda witam państwa bardzo serdecznie państwa moim gościem jest pani dr hab. Maria Sławek skrzypaczka wykładowczyni badaczka Akademia muzyczna imienia Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie pani dr hab. Maria Sławek jest współzałożycielką i prezeską Instytutu Mieczysława Weinberga dobry wieczór witam panią bardzo serdecznie dobry wieczór witam pana witam słuchaczy jeszcze nikt chyba nie Rozwiń » przedstawią tyle razy jako doktor habilitowany bardzo dziękuję przy okazji to też można by tę informację podsunąć Akademii muzycznej imienia Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, która uparcie uparcie na swoich stronach nazywa panią zwyczajną panią doktor, chociaż przecież od lipca już, gdzie pani dr hab, a nieprawda nie od lipca właśnie myślę, że tutaj na korzyść Akademii można powiedzieć, że jest dr hab dopiero od grudnia, więc może po prostu jeszcze nie zdążyli tego zmienić od grudnia, ale chyba w Lipnie w lipcu podjęli decyzji w 1 lipca była jakaś komisja wie pan strasznie długo trwało, bo ja składałam papiery w lutym z Grochowa dyscypliny sztuki muzycznej Akademii muzycznej w Krakowie z dnia 10lipca do ojej to pan sobie za tyle trudu, żeby aż to czytać no dobrze to faktycznie ja odnoszę się tylko do samego finalnego aktu nadania tego stopnia to właśnie było w grudnia także, jeżeli słucha nas ktoś, kto zarządza stroną internetową Akademii muzycznej w Krakowie to można spokojnie już dopisać, aby po dre na stronach Akademi myślę, że tak zasłużyła pań czasami nie mogę spać chodzę po głowie różne myśli zastanawiam się dobra to jest prawda i dzisiaj pojawiła się wiadomość, która zbulwersowała świat artystyczny świat kultury i świat sztuki i naprawdę chyba trudno po pewnej stronie sceny politycznej znaleźć inną opinię niż zaraz do tego dojdziemy, ale tak sobie myślę czy naprawdę się co oburzać Otóż dzisiaj pojawia się informacja Szanowni Państwo, że na scenie teatru wielkiego w Łodzi wystąpi Zenek Martyniuk specjalnym koncercie walentynkowym i a jeszcze zespół weekend też ważna chyba nauczyciel dyrektor teatru odżegnuje nie jest do tego doszło z przepisem tylko dyrektorem, skąd ma wiedzieć co się dzieje w teatrze natomiast oczywiście sobie, że upadek, że świątynia w ogóle taki, że wiadomo sobie myślę naprawdę to jest takie straszne, że w teatrze no dobra wielkim wielkim wszystko jedno jest koncert muzyki, która może nie jest zbyt zwykle kojarzona akurat z tą instytucją, że jest to Niewiem taka forma jazzu polskiego powiedziałbym troszeczkę tutaj pan chyba przesadził z tym jazzem tutaj jednak muszę muszę protestować ja tej informacji dzisiaj nie nie czytam nie dotarła do mnie może, dobrze więc teraz tak zupełnie gorąco na gorąco mogę skomentować tak, ale pytam poważnie nie chodzi o to żeby, żeby powiedzieć że, a tutaj upadek czy naprawdę jest także, że teatry filharmonie nawet wielkie nie mogą czasami udostępni swoje sceny artystom muzykom odtwórcą kompozytorom, którzy są kojarzeni może innymi nurtami myślę, że żadne z tych słów, które pan użył teraz akurat nie odnosi się do Zenka Martyniuka, ale to jest inna kwestia natomiast wiem że, że te instytucje muszą wynajmować swoje swoje sale na na występy gościnne takich artystów czynie artystów po takich ludzi, którzy przyciągną dużo dużo widowni dużo pieniędzy jest pewien rodzaj takiego dramatu pewnie, które przeżywają czeskie instytucje nowo jednak są zbudowane wielkie sale są zbudowane wspaniałe gmachy, które no trzeba sobie otwarcie powiedzieć no po prostu nie zarobią na siebie, grając wyłącznie to muzyka, którą nazywamy klasyczną poważną wysoką natomiast czy to jest dobry kierunek ja tego panu nie powiem w moim takim wewnętrznym przekonaniu moim moim mikrokosmos się moim wychowaniu też oczywiście wydaje się, że tak nie powinno być, ale chyba wynika z wielu innych spraw, których nie znaczy na finansowaniu instytucji kultury po prostu i pewnie z braku finansowaniu właśnie wynikają takie konieczności wynajmu tych sal, ale czy to jest Ujma dla teatru wydaje się, że ta przestrzeń w ogóle nie nadaje się takich koncertów butem na pewno nie ma, więc chętnych, żeby przejść ten numer młoda rodzina rząd koncerty wielki w Łodzi nie tak wiem no to ja wierzę, że urządza koncerty, ale myślę że, że niestety bardzo wielką publiczność Zenek Martyniuk nie mówię tego, dlatego że zazdroszczę po prostu jesteśmy rzetelnym, bo jest gości nic nic nie nie zazdroszczę mu dziwię się tylko Allena jest wielu rzeczy dziwi, więc wciąż razi też powiedzieć najbardziej dokończy to zdanie że, wybierając drogę taką, jaką wybrałam bycie skrzypaczką grania muzyki klasycznej i sobie zdawałam sprawy, a brzmi teraz zdaje sprawę z tego, że to jest i powinno być pewnie trochę niszowe jak szaleniec nie chce, żeby to było dla wielkich masowych odbiorców i zdaje się, że to po prostu takie nie może być nie nie powinno ja tego w każdym razie Niechcę robić, więc w tym sensie nie zazdroszczę zamkowi może mu zazdroszczę, że gra zawsze z playbacku i nie musi martwić, któremu chyba, że się mylę to panie rynków możemy poprawić i pan słucha tak myślę, że mam nadzieję, że słucha pojawia się, więc do teatru wielkiego nie udaje, że nie wie, o co chodzi, więc jeżeli ktoś spoza, jeżeli pan Zenek słucha bardzo ucieszy każdy słuchacz to jest szansa na to, że np. właśnie może dać jakiegoś, jaki wpływ duży by pani prof. Zenek Martyniuk Sylwester marzeń nieprawda planujecie, ale chętni docentowi naszych klatek nie zarzeka się jakoś, bo już kolejne pandemie przejdą człowiek będzie potem potrzebował pieniędzy, ale też zupełnie na serio myślę że, że każdy może po prostu robić to co chce co lubi i my sobie nie odbieramy chyba odbiorców z panem Zenkiem nadzieje to pytanie zostanie otwarte albo jakiś konkurs dla słuchaczy to, że tydzień temu pani profesor gościem audycji był pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia, który jest ultra optymistą pan dyrektor Janusz Marynowski uważał, że po prostu jak tylko sale koncertowe się otworzą to ludność natychmiast je zapełni, gdyż jest spragniona muzyki klasycznej właściwie kładzie się spać myśląc o muzyce klasycznej i momencie, kiedy się budzi to pierwsza myślę oczywiście muzyka klasyczna i chciałem tym przez chwilę porozmawiać, tym bardziej że narodowe centrum kultury przeprowadził takie badanie jest że całość badania okaże się wkrótce ale, ale pojawiło się pojawić taki fragmencik te badania dotyczące gotowości do podjęcia aktywności kulturalnej po zniesieniu ograniczeń epidemicznych no i na dzień do na dzień dobry 75% badanych orzekło, że brakuje im wyjść do instytucji kultury tylko 23%, a może aż 23% stwierdziło, że natychmiast po otwarciu weźmie udział w wydarzeniach kulturalnych w ciągu pierwszego miesiąca po otwarciu kolejne 30% i do 3 miesięcy po otwarciu 25% także można powiedzieć, że generalnie tutaj się zgadzamy natomiast, dokąd pospieszą ci spragnieni kultury Otóż 38% pobiegnie do kina 16% biegnie do teatru 15% na koncert lub festiwal muzyki inny niż klasyczna podpowiadam Łódź 14 w lekko 7% do muzeum tyleż do domu kultury i 5% do obiektu historycznego 4% na płatne wydarzenie kulturalne w plenerze na interesy zaczyna pani poletka 4% do opery lub Filharmonii i 3% na koncert muzyki klasycznej inaczej trudno, ale stanowią rzeczy pani też tak wielką optymistką jak pan dyrektor Janusz Marynowski ja w ogóle nie jestem optymistką co może być problemem, ale nigdy nie byłem i wygląda na to, że raczej nie będę ja słuchałem audycji zeszło tygodniowej i wydaje mi się, że czułabym się bardzo nieswojo, gdyby dyrektor tak wielkie instytucje Sinfonia Varsovia był takim pasy pesymistą jak ja i właśnie spędził jednak wszystko bez sensu zamykamy orkiestry nie zbudujemy tej sali, bo po co i mogę dać spokój także żadnego z samym sobie trochę nie wiem czy w kontrakcie nie pokazywał niech mi nie dzielić tę informację czy takie coś musi mówić, ale z mojej perspektywie nawet trochę o tym, o czym myślała, bo sądziłem, że może pan też o to podpytać i pomyślał sobie na poziomie deklaracji wszyscy zawsze chcą uchodzić za bardzo kulturalnych i zawsze chciałoby się powiedzie się przeczytało tych książek więcej ani trochę trudno się przed samym sobą przyznać np. się czyta tę samą książkę miesiące i nad nią zasypia wieczorem i ze zmęczenia i pewnie większość z nas chciałaby właśnie też mieć taki obraz siebie jako tej osoby, która natychmiast po otwarciu instytucji kultury rzuca wszystko leci na Traviatę i na pewno część takich osób będzie, bo myślę, że to, czego brakuje to taki rytuał rzeczywiście wychodzenia z domu i przeżywania też czegoś na żywo z pewnym odłączeniu, bo jednak ja sama jestem bardzo zmęczona tymi treningami i kim rozmawiam to mówi dokładnie to samo zmęczona tym, że one mnie ja nie są w stanie skupić w trakcie tego koncertu to nie jest dla mnie moment, który miał wyłączam telefon, który miał nie wiem nie idę sobie robić herbaty itd. ale pani telefonu nie nie wyłącza poza tym przychodzą właśnie dziś powiadomienia ma problemy z tym, żeby coś usłyszeć tu internet lub panią premier, którego pani słuchaczy z tymi, którym pani występuje, a nie na kiedy występuje to zostanie na rozmowy, które są z punktu widzenia słuchacza w Polsce i rozlicza się ze strony wózek właśnie po prostu wydają się że, że wrócą pewnie ci sami ludzie, którzy chodzili wcześnie na koncerty, czyli dlatego pewnie niestety 3%, bo się, że to pewnie właśnie tyle więcej było tych zapalonych słuchaczy filharmonicznych nie jestem pewna czy nasze działania internetowe sprawią, że ktoś, kto nas poznał ze strony właśnie słuchania online, że teraz poleci szybko nasz koncert może tak, ale myślę, że też będzie taki boom prawdopodobnie zaraz po otwarciu i potyczką z pokoi i pewnie będzie tak jak zawsze jak trudno, bo misji wyobrazić, że po pandemii nagle Polacy będą tak spragnieni symfonii Mahlera czy czy kompletu Solid wielu solowych Bacha, ale może się z będą się to efekt za jakiś czas to bowiem no to, że to zatrzymają się tutaj na chwilę, bo i mam wrażenie pani profesor, że proszę niech pani profesor właśnie chciał już wcześniej, choć bardzo proszę jeszcze trochę późno kompletnie nie nieadekwatnie trzeba było się habilitować, gdzie tak pani dobrze w takim razie może tak część osób, które działa w branży muzyki klasycznej powiedzmy to czy kultury wysokiej jak to nazywamy jest przekonana, że no właśnie jest jakaś część społeczeństwa, która ma nie wiem w genach taką miłość do kultury wysokiej do muzyki klasycznej do do opery do do teatru poszukującego i po prostu inaczej nie potrafi musi chodzić na koncerty spektakle, ale są różne spojrzenia na ten temat będąc w Japonii zauważyłem, że Japończycy traktują muzykę klasyczną kulturę wysoką nie tylko właśnie jako wyjątkowy spektakl, ale także równocześnie jako towar, z którym trzeba dotrzeć do klienta, kiedy otwiera się nowa sala koncertowa to prace nad tym, żeby byli widzowie, żeby byli słuchacze zaczynają się już 45 lat przed otwarciem sali na różnych poziomach, czyli jest składana olbrzymie wydają się praca to, żeby przyszli słuchacze wiedzieli czym jest muzyka klasyczna, więc jakaś wczesna edukacja, ale też i marketing i ja szczerze powiedziawszy nie dostrzegam tego w Polsce nie wiem może może tego nie widzę czy pani widzi jakąś taką zmasowaną działalność instytucji kultury wysokiej nad nazwą to brzydko produkcję przez przyszłych widzów słuchaczy trochę widzę widzę starania może tych instytucjach, bo największe notowane tak ale, ale proszę uwierzyć, że np. wszelkie takie działania większych instytucjach muzycznych skierowane np. do dzieci w ogóle bardzo małych dzieci np. też one się cieszą ogromnym powodzeniem właściwie nie da się na te wydarzenia zdobyć biletów wejściówek i to w zasadzie chyba funkcjonuje w ten sposób we wszystkich znanych mi ograniczą filharmoniach, więc te działania edukacyjne są podejmowane miasta na wyniki badania, żeby to dziecko, które słucha tych bajek za 20 lat powróciło tej instytucji, żeby posłuchać Malara myślę, że jeszcze tego nie możemy stwierdzić, ale za to wydaje się, że większość obecnych słuchaczy, którzy przychodzą mają wykupują abonamenty filharmoniach i są takim wiernymi słuchaczami są najczęściej ludzie z już starszych pokoleń na nich zawsze bardzo możemy liczyć, bo oni rzeczywiście potrzebują tego kontaktu, ale też oni najczęściej za PRL-u mieli na całkiem dobrym poziomie edukację muzyczną szkołach takich nie muzyczny w szkołach czarnych publiczny powszechnych jak to nazwać często chodzili w harmonii i często właściwie ten czy ten przedmiot nie był taki tak bagatelizowane jak jak dzisiaj i wydają się że, że coś musiało wtedy rzeczywiście lepiej funkcjonować, bo ci ludzie wyrobili sobie pewien taki nawyk i nawet jeśli nie chodzą często harmoniczne mi się orientują mniej więcej nazwiska kompozytorów czy nazwy tytuły utworów nie są im zupełnie obce natomiast młodsze pokolenie to już rzeczywiście dużo trudniej myślę, że może po prostu też jakiś mniejsze instytucje czy mniejsze działania oddolne po prostu są w tym momencie bardziej skuteczne, a nie takie masowe, ale ja jestem skrzypaczką nie zarządzam żadną wielką instytucją nie pracuje w żadnej Akademia muzyczna jest placówka naukowa to nie jest ich wizja taka jak Filharmonia, więc i wydaje się, że może w tej najlepszą osobą, żeby się wypowiadać na ten temat myślę, że właśnie z perspektywy skrzypaczki tak, bo będą skrzypaczką uczestniczy w tym pani i pewnie zależy pani po pierwsze na tym, żeby szefem był popyt na pani koncerty jak największy, ale też na koncerty muzyków, którym pani pracuje albo studentów Akademii muzycznej itd. itd. tak rozpoczęto także marże również chwilę tak powinni oczekiwać od instytucji kultury, że jednak nie będą się zasłaniali by poranka muzycznymi albo powiedzeniem, że Atu mamy świetną bajkę dla dzieci i oni na pewno z 20 lat wrócą czas, dlaczego tak sądzę, bo tak sądzę on przed nim, dlatego że 20 lat już na pewno nie będzie, więc na pewno nie będzie się zdać pytanie zależy mi na tej publiczności ja bym bardzo chętnie zapoznała się, jeżeli w ogóle istnieją takie badania wydaje się, że nie tryb wskazywały rzeczywiście na to jaki i, jaki jest oddźwięk powiedzmy tej wczesnej takiej edukacji, ale ja do końca też nie wiem moje życie moje wchodzenie w świat muzyczny było bardzo organiczne Janoszka nie nie przeżyłem coś takiego, że od wychował się w domu zupełnie nie muzycznym jakimś przypadkiem się nagle pojawiła w przedszkolu jakaś pani, która twierdzi, że czysto śpiewające często historią, więc dla mnie w ogóle ten świat jest bardzo bardzo znany dobrze i rodzinie jest się w nim czuje jak w domu jest trochę też tak jakbym teraz mówiła o pewnych lekkich minusach życia rodzinnego, ale staram się z tego 100 interesuje też to co pan, o co pyta w kontekście promocji marketingu właśnie to jest nowo pan chyba sugeruje właśnie to, że jesteśmy takim produktem czy chcemy sprzedać produkt ile nie oferuje szkoła rok to także nie powiedziałem, że jedno nie wyklucza drugiego to znaczy, że można myśleć o muzyce klasycznej jako czymś wzniosłym przeżyciu o otwarciu drzwi i o tym, że jednak trzeba o pewnych aspiracji innym przedmiocie, ale jednocześnie można myśleć jako produkcie to znaczy trzeba się zastanowić, kto jest naszym klientem jak można bazę klientów zwiększyć tak co powinno się stać, żeby przyszło 7% więcej publiczności 12% publiczności tak dalej tak, ale jedno wyklucza drugiego też minister wydaje też chyba nie jest także można cały czas całe swoje życie zawodowe przez Nat poczucie, że się jest jakiś rodzaj posłannictwa jakiś misji na testy to warto też ogranicza i projekt tkwi na tym szczycie jakiś swojej swoje góry nie patrzy w dół i w ogóle nie wie co tam się dzieje, więc myślę, że można w ogóle połączyć te aspekty np. mówią same mówi marketing czy sprzedanie produktu to czuje jakiś taki lekki wstręt do siebie, że używam tego określenia, ale to jest różne nazwy to tak roboczą, bo my możemy zdają się to można zrobić w sposób bardzo subtelne próby nie musi być taki to były dyskoteki w Wiedniu np. z muzyką klasyczną tak bardzo popularne w ktoś nie wie co nie jest niczym się taki pomysł w ogóle nie nie podoba się też ze sobą chciała być na dyskotekę to właśnie z muzyką klasyczną poco to przychód w ogóle tańczyć trendu to jest jak gdyby pani Ano właśnie oto okazuje się, że można nie wie Pierre Buhler są organizują koncerty, gdzie można było sobie leżeć na trawce, tak więc koszty są ludzie ich to jest innego no to również forma taka jest też forma widzenia to jest dla ludzi, a dla elit tak, ale ja jestem absolutnie zgadzam i wydają się, że działania, które podejmuje one są szerokie i też, jeżeli np. współpracuje z filharmonią wydaje się, że to być może wcale nie ma tu nic złego może Filharmonia właśnie mamy taki trochę sny może elitarny elegancki, ale jest masa innych rzeczy zespołów którzy, które zajmują muzyką współczesną, którego kraju w innych przestrzeniach, które wychodzą z kompletnie innym pomysłem tak samo arkowcy czy jakieś utwory kameralne, które są z siłą rzeczy mają zbliżać jakoś ludzi do siebie ja jestem w ogóle też zwolenniczką takich mniejszych inicjatyw i oddolnych dotąd najbardziej sprawdza też taki bardziej intymny kontakt ze słuchaczem, ale mamy wybór wtedy czy chcemy właśnie doświadczenia takiej eleganckiej opery i tego wyjścia czy chcemy właśnie czegoś innego czegoś, że posłucham sobie muzyki leżąc na leżaku nie wiem przed pomarańcza z nią będzie też bardzo fajnie ten myślę, że można zresztą nie musi być jakiś monolit, a trzeba dzielić trzeba umieć dzielić słuchaczy także nie lepszy w sensie, że nie leżał przed pomarańcza nie jest lepszy, bo gorszy albo trawkę przed w czasie koncertu w sensie leżenia niepalenia słuszne absolutnie jawnie dzieliłam się wydaje, że po prostu tak jak 1 dnia ma pan ochotę pójść do kina na jakiś tam lżejszy film, a drugiego na coś co będzie bardzo dużym przeżyciem i ale wie pan, że chce to przeżycie tego doświadczyć tak samo jak tylko oferować takim, że repertuar, który gramy na wolnym powietrzu albo, który właśnie kierujemy do słuchaczy, którzy spacerują repertuar, który pojawia się czy też musi współgrać przestrzeń środowisko taki sektor uzdrowiskowy no tak, ale to nie musi być teraz właśnie z piosenki typu w Ciechocinku czy coś w tym stylu, czyli we śnie wcale nie Weber oczywistym szczerze ale, widząc to wcale nie był taki głupi pomysł, bo ludzie bardzo el najczęściej żywo reagują na takie na takie właśnie nie kojarzący się z muzyką klasyczną w pierwszym 1000 skojarzenia, bo ja doświadczam tego czasami, że moi znajomi muzyczni np. tam czasem się przy mogą pójdą na ten koncert wzięła ją z nudów w i czasem rzeczy nudne niż moc Herthy no oczywiście nie są w stanie zrozumieć tego, ponieważ dla mnie kompletnie nie jest nudne, ale staram się z nimi rozmawiać i tłumaczy do końca naginać np. że w takim razie już będą grać coś innego, żeby było ciekawiej tylko, żeby nie wiedzą za bardzo jak tego słuchać co w tym chodzi i nie mają też Niemiec jak to umiejscowić wydaje się, że właśnie z ludźmi rozmawia się to tłumaczy albo jakiś zachęt coś innego rywala był dla nich ekstra właśnie, ale to znowu wracamy do tego punktu, który mówiłem, czyli trochę oczekujemy, że pewne rzeczy, że pewne rzeczy wypada mieć tak pani powiedział o tym, że trochę jest, gdyby państwo wyrosła z tego więc, gdyby nigdy się pani pewnie nie zastanawiała nad tym co to znaczy być muzycznym pan dyrektor Janusz Palmowski także mówił o tym, że już jako dziecka w kolebce już jako życie poczęte słuchał muzyki tak jak Józef zaprogramowane pamiętam, że statystyki jak Wal-Mart, ale mająca urzędniczka też nie brniemy w to ja myślę, że to jest pewnie jednocześnie mu jakiś mój przywilej, ale pewnie też nie natomiast ja bardzo wielu znajomych, którzy nie zajmują się muzyką i bardzo dużo czerpie właśnie z rozmów z nimi i jeżeli chcą podzielić właśnie tym co im się coś co ich fascynuje albo co w ogóle nie nie pasuje albo wręcz oni chcieli np. czują się w jaki sposób zubożenie tym że, że np. w szkole w ogóle nie dostali żadnych informacji na temat na temat muzyki i nic nie rozumieją to jest taki moment na dygresje chyba to pan zdaje się opowiadam chyba pamięta też tutaj na antenie bardzo proszę ich córka moich przyjaciół aktualnie niedawno i mówi właśnie 6 system do do nauczenia się na muzykę Beethovena w ogóle nudy i beznadzieja więcej oczywiście cała zadrżała ziemia to nuda jak to beznadzieja i tam zaczęłam puszczać jakieś utwory i w końcu chcemy dowiedzieć no dobra to co z tego Beethovena mieście co, czego słuchaliście co wie co wiesz wetowanie co u nas na lekcjach no one zacząć mówić może oczywiście, że był głuchy na świetnie no dobra, ale potem jedyne co była w stanie sobie przypomnieć tych zajęć jest szalenie inteligentna dziewczyna to, że Beethoven miał 2 linę brzuszną i ja wtedy też prawie dałam stwierdzano, jeżeli takie rzeczy są na zajęciach z muzyki w szkole nikt nie puści jakiegoś fantastycznego nagrania takiego drogę po prostu dreszcze przechodzą z noc lub do głów tylko mówi o kuchnię z różnych to też stwierdzić, że są ich bezbrzeżna nuda i w ogóle nie jest tutaj też no właśnie proszę zobaczyć pani mówi dramat jak tak można, a jakiś sprytny marketingowiec by pomyślał sobie Putina brzuszna może zorganizujemy jakiś Niewiem event chirurgiczną muzyczny wszystko można ograć dzieci być może właśnie, jeżeli dzieci bardziej Anatomia przyciąga to przecież też w ten sposób można zwabić np. poza tym tak wyczułem też pewną pewną dychotomię z 1 strony skarciła mnie pani jak powiedziałem dyskotece z muzyką klasyczną no bo jak można jak można tańczyć, a jednocześnie oficjalnie, że zostanie pan wymyślił tę dyskotekę nie to nieprawda, a z drugiej strony aktywnościami puścić takiego Beethovena, który by jej czy takie, które pod nóżkę niepłodność, dlaczego podnóżka nie po prostu ludzie tak i ja nie wiem czy on podnóżka dla mnie te są takie utwory, które po prostu mnie wyrzucają z fotela no nie wiem jak to inaczej określić, ale być może jest tym trochę dziwna na pewno występ źródłem radości moich znajomych, którzy zawsze mnie śmieją ja nie znam żadnych utworów z Main Streamu rocka popu itd. zadając pytanie jak bardzo bardzo na tym cierpią i staram się zawsze poprosić, żeby naprawdę powiedzieli, czego posłuchać co mam zrobić pyta dyrektor teatru wielkiego w Łodzi już też pracuje nad tym bezpośrednio do Francji omawiał Th jak wymiana myśli jednak troszkę chyba wyższą sztukę niż niż ten nieszczęsny Zenek no i sprawa, że te jego utwory to się rzeczywiście przyklejają do głowy nie są z niej wyjść nie można tak bez Beethovena zrobić no w mojej głowie ten Beethoven rezonuje bardzo, więc nie wiem czy obok swoje głowy tutaj mówić może można to znaczy wydaje mi się, że jakby człowiek miał takie wsparcie trzeba zresztą wie pan ja nie muszę daleko szukać, bo mój ojciec nie jest muzykiem, ale miał takie doświadczenie jako nastolatek chyba właśnie, że taki ni gruszki z pietruszki usłyszał nagle Erikę Beethovena i po prostu tak to nim wstrząsnęło tak naprawdę bardzo bardzo bardzo, że od momentu zaczęły się takiego ogromna fascynacja i teraz mogę przecież jakiś prawdziwy na swoim chodzi o muzykę, więc może czasami takie takie coś tak jak ktoś im polonista da panu jakąś fenomenalną książkę i to sprawi że, że pan po prostu nagle zabraknie polskich RM nigdy nie dali fenomenalny książek tylko za jakiś nudy Orzeszkową to może być w nocy trafił pan jakiś niezbyt lotnych polonistów na zdarzenie jest uczniem bardzo szybko peronistów, ale dawali nad nad Niemnem no bo to była noc rano chodzi o jakiś taki to wszyscy musimy przez to przejść, ale oczywiście urząd tego jako przykładu tylko, że bywają tacy ludzie, którzy nas po prostu taką Iskrę zapalną to może dotyczyć czegokolwiek i jakość w Bayreuth palacz taką Iskrę kogoś pan wpadkę z trójką ja też tak, ale to chyba inną, bo właśnie się, bo bym miał przecież takie spotkanie, na którym miał być dyskusja o rodzice w ogóle słuchałem po prostu dramat nocy i jedno do rana przed całą kuty już prawie wszystkie łódki na pamięć, ale okazało się na miejsca, że chodzi o film Andrzeja Munka no cóż, ale film na pewno pan też widzę filmy świetne no i to, ale nie było także gotowa, więc miasta nią grać pierwszych skrzypiec Bacha tak to ja miałam wpadkę z Eriką jeszcze kiedy byłam studentką g orkiestry Symfonicznej i czułem się jakaś taka lekko nieprzygotowana dyskusję bardzo skupiona bardzo bardzo bardzo skupiona doprawia ostatniego dźwięku ostatnie wyniki to jest właśnie jak zwykle w takich momentach to bardzo niebezpieczne myśli już na końcu jak się kończy utwór musi sobie człowiek o porze dam radę zagram to od razu wtedy właśnie się pomyliłem bardzo spektakularnie z węzłem pauzy generalną sama czy zagram solo Contest Tur no trudno za to pamiętam dobrze, ale już odpadem g symfoniczny parę razy i zawsze byłam przerażona aż do samego końca, że drogi zostaną nie o to chodzi, żeby być przerażony, bo to rozumie taką czujność rewolucyjną wzbudza muzyku no nie wiem czy ten rodzaj przerażenia to jednak to co chcemy przekazać, a to co czujemy sami w momencie grania chyba są 2 różne rzeczy nie może nagle zupełnie skoro mówimy o ograniu to Powróćmy do tego wątku z początku naszej rozmowy czyli, czyli pandemia i granie do to właśnie do czego można by zadać pytanie i im i powie pani tam wywoływanie Boże z przepraszam, ale chyba ciężarem spacer wywołuje we mnie największy smutek to, że te brawa puszczane na koniec występu takiego online owego one chyba nie stają się bardziej intensywne taktyką są takie, że to nie jest takie stany nowej się oznaczenie wzrastają nie nie opadają ewentualnie ktoś nastrój, ale tylko głośnością takie szczerze powiedziawszy brawa to się nie wszędzie pojawia interesujących i doświadczenie we wtorek kraju dziś w Łodzi tak, ale nie starczy nie zmienia nie tamto już zabukowane terminy też nie udało natomiast to chyba pierwszy raz zdarzyło teraz przez cały rok, grając jednak w miejscach online albo czy w takim właśnie streamingu bezpośredni albo nagrywane były koncerty chyba jeszcze nigdy nie było puszczanych z offu oklasków im powiedzieć, że jakoś na mnie to działa deprymująco trochę, bo to jest bardzo sztucznego, bo ja wychodzę na scenę to na widzę pustą widownie słyszy takie równomierne nagrany gdzieś tam oklaski i właściwie to jest taka sytuacja, w której ja w ogóle czy nie chcemy robić nie wiem, gdzie jest jak trochę mi przypomniało taki typowy sen muzyka, czyli wychodzą na scenę i np. chcemy skrzypiec nie będą wiolonczele i wiem, że nie umie na niej grać, ale już jest zaczyna grać wstęp do o nim koncert Dworzaka ja po prostu wiem, że zaraz zacznę przecież nie umiem, więc ta sytuacja się skojarzyła z kimś takim właśnie wiek wzrost dźwiękiem i też te brawa po prawdę, bo są nawet byśmy zagrali zupełnie beznadziejnie te prawa choćby były właśnie takie same, więc to jest dziwne, ale to się też rzadko zdarza mam wrażenie, że w ciągu tego roku za taka była dynamika różna tych moich przyda mi odczuć co do co do grania online rozwiąże pewnie były jakieś pozytywne głosy świetnie oglądaliśmy słuchaliśmy doskonale lepiej to robić niż nic nie robić, pomimo że jakość jest taka, jaka jest stale trzymamy kciuki oczywiście taka jakość też zmieniała, bo po instytucje akurat wydają się może to jest jakimś pozytywnym aspektem instytucje zrozumiały że, że w ogóle niezależnie od pandemii może warto jednak rejestrować koncerty, że warto zadbać o to, żeby to była bardzo wysokiej jakości rejestracja, bo wcześniej naprawdę to przynajmniej u nas w Polsce to bardzo rzadko był sam siedzieć ja właściwie nie miała takich nagrań prawdziwych profesjonalnych audio video to się bardzo zmieniło w ciągu tego roku oczywiście można powiedzieć taka zupełna nadprodukcja i ale no przynajmniej, jeżeli miałbym dopatrywać jakiś pozytywów to powiedziałabym że, że też my muzycy nauczyliśmy się trochę tego rodzaju pracy i tego obycia z kamerą z tą sytuacją też być może przyda jakoś natomiast nie byliście być kamer jeszcze czy tylko no nie byliśmy na czym może się pan zapytać bardzo wydaje się wielu muzyków nawet, ograniczając tylko do mojego pokolenia my po prostu rzadko mieliśmy okazję to robienie takich nagrań audio video jest wręcz wykonywałem rozmawiam z muzykami wielokrotnie byłem zdziwiony wnuczkę interesy ich to jak siedzieć poprawnie np. albo jak się ubierać na scenie jak się zachowywać na scenie właśnie jak się jak pracować z kamerą wydawało mi się, że że, gdyby Niewiem 19 wieku w Wiedniu na to pewnie nie były ważne rzeczy, ale już pewni, że od końcówki dwudziestego z pewnością dwudziesty pierwsze wieku to są rzeczy którymi się muzycy zainteresują niekoniecznie z powodu pandemii tylko po prostu boję, gdyby zmienił się czas zmienia się publiczność mam wrażenie, że takie trochę trzeba ciągle tkwią w nie wiem gdzie może tak, bo przecież zdają się te są 2 różne kwestie jak wyglądają jak oglądamy na scenie wizerunek sceniczny to akurat tym wydaje że tutaj pandemia istnieje nie zmienia specjalnie, kto pandemia zmienia się w ogóle tym nie zajmują nie zainteresowali mnie nie wiem, dlaczego z mistrzem, ale sugeruje pan, że mieliśmy coś zmienić naszą wizerunku scenicznego, bo może, że tak siedzieć jak się uśmiechać jak np. czy jest kamera nie ma jak do publiczności czy patrzymy niepotrzebne są jakieś proste grepsy, którego tak ja powiem może sama też nie myślałam czy ja mam się jakoś specjalnie do tej kamery, grając do jest też kwestia ta ważna jak gram jest widownia też na nią jakoś nie patrzy rodzaj relacji, które wytwarza jest trochę inaczej wygląda też doświadczenie znowu jest dosyć intymnej trochę zaprasza tych ludzi takie wspólnego przeżywania ale, ale tam nie puszczam oka chętne do widowni być może też wynika z repertuaru, który zajmuje, ale nie myślałem o tym, że coś istnieje nie tak jak wezmę z przypadku moim np. z tym jak się jak się zachowuje wobec kamery raczej w ogóle o tym nie jest ciekawe, że pan wspomniał, ale rzeczywiście myśmy nie mieli to tej pory specjalnie okazji do takich takich nagrań do tego, żeby choćby nie zajdzie zaistnieć na YouTubie prawdę, więc tutaj nam sąsiad mówił na początku tak to takie odkrycia, że właśnie ludzie wg stacji, która też pandemia zmieniła tak czy nagle okazało się, że większość zajęć odbywa się w sposób pośredni czy Sony Computer mikrofon słuchawki i jakaś jakieś dobre akustycznie miejsce wydawałoby się, że panie panowie profesorowie profesorki na to wpadną doktorzy hab itd. okazuje się, że po prawie roku wyszła już właściwie roku prawie niewiele się w tej branży zmieniło i PIT to nie jest kwestia tego, że nie wiem starsi taka musi samodzielnie lub odwrotnie po prostu nikt nie wpadł na pomysł, że mogę być odbierany lepiej tak, ale w lepszej jakości jako wykładowca to dla mnie bardzo wielkie zdziwienie podobnie właśnie zdziwienie, bo to, że muzycy nie zastanawiają się, że po drugiej stronie publiczność i spotykamy się, więc co znaczy głównym daniem jest utwór muzyczny tak zagrany wykonany zagregowane, że to jest, gdyby główny cel naszego spotkania, ale tak jak w dobrej restauracji albo złej restauracji czasami nie wiem sałatka deser albo przystawka sprawia, że ta potrawa jeszcze smaczniejsza to jak się zachowujemy jak stoimy jak się kłaniamy jak się zwraca albo nie zwracamy jak siedzimy jak jak działamy z kamerą to są rzeczy, które nie są bardzo ważne są jakimś elementem, który warto zwrócić uwagę, ale tu jestem absolutnie zgadzam, a zastanowi się, bo zarówno moim własnym doświadczeniu takiego przygotowania wykładów online czy czy kiedy rozmawiam z kolegami, którzy mają wykłady właśnie takie dla dużej grupy ludzi, bo ja mam na szczęście mamy już zajęcia tak je normalnie przez komputer z moimi studentami, ale raczej miałem wrażenie, że wszyscy właśnie się bardzo staraliśmy, żeby jak najszybciej z załapać jak jaki mikrofon powinien być co powinniśmy kupić, bo co i co powinniśmy jak powinniśmy ten nasz sprzęt mówiąc pięknie po polsku, aby zrewidować żeby, żeby ten przekaz był lepszy natomiast chodzi o nagrywanie koncertów to to ja myślę, że teraz właśnie pośród taką stronę, że używane są znakomite mikrofony świetny kamery coś co nie jest w zasięgu naszych naszych rąk tak na co dzień ja np. nie wrzucam na YouTube koncertów nagranych swoim telefonem właśnie dużym zależy na tej jakości, żeby to już było coś takiego naprawdę wyjątkowego coś klikanie nie wiem czy to jest u mnie czy nie to jest nie mam taki zegarek ale kto fika jakimś dziwnym jakieś dziwnej godzinie, bo objął dwudziestego życia 45 i nie mam pojęcia, dlaczego nie tworzy oryginalnie natomiast tak się zastanawiam czy to czy coś co zrobiłam nie tak, ale centra dokończyć tę myśl, że dziennie bardzo zależy na tym, żeby właśnie jak najlepszą jakość osiągnąć i w związku z tym też tak samo uczy na szczyt moich studentów staram się przekazać, że jeżeli przygotowują nagrania, bo teraz bardzo wielu miejsc, które po prostu wysłać nagranie to akurat bardzo zmieniło jest mnóstwo konkursów, żeby temat osobną rozmowę to jest ten sam kurs rozwoju w ogóle tak będzie konkurs online, że ja już mam gęsią skórkę o tym myślę, ale oni uważam, że do tego kolejne kolejne narzędzie, które ja powinnam też dopilnować, żeby oni mieli także, że potrafią ustawić dobre kadry, że potrafią grać przyzwoicie przyzwoitej jakości, że potrafią je obrobić, ale to mówią jedni i mam takie doświadczenie moi koledzy, z którymi rozmawiam też bardzo starają, więc myślę, że po prostu musi się nauczyć też, że mądry Polak po szkodzie no nie szkoda ciągle jest przecież jeszcze wspomnień mamy tam chodzi o to, że obserwuje podejścia np. w stanach Zjednoczonych muzyków nie tylko klasycznych to, że jakby media zmieniły został zauważony już lata temu tak jednak tylko przysłowiowy dane, które dzisiaj piękność specjalnego programu Zenek Martyniuk już dawno zauważył że, gdyby pewne media służą temu, żeby promować muzycy klasyczni po prostu ciągle tkwią, w którym ja zresztą uczniowie ja mam wrażenie że, żeby się bardzo staram jesteśmy obecni w mediach społecznościowych wprowadzimy te profile staramy się właśnie każdy trochę inny sposób albo bliżej swoich obserwatorów albo albo jakoś tam dystansem, ale chyba nie może tak do końca powiedzieć, że myślę, że chodzi o to, że rzucił pan do worka nas wszystkich z różnych pokoleń z różnych instytucji i po prostu to jest to generuje problemy, bo być może, gdyby pan rozmawiał z kimś, kto pracuje w Filharmonii to jest jego pokolenie starszy np. ode mnie i być rząd się czuje totalnie zakupiony np. nie interesuje go tak do końca to nagrywanie to rzucenie na Facebooka na YouTube, a nie czuje tego ja też mam także nie czuje pewnych rzeczy, które teraz są modne wśród nastolatków i co więcej nawet nie chce mi się bardzo tego uczyć, bo nie mam takiej potrzeby, więc ja mam 33 lata i myślę, że też ludzie, z którymi współpracuje najczęściej sobie wiele przesłanek szkolenia i ataki zwane 732 dziękuję panu mam 32 lata jeszcze przez 12 dni i mam poczucie, że zieje jakoś współgra z tymi tak na swoich trochę też zasadach, bo nie mógł z nim się robić codziennie relacji na Instagramie wszystkiego co zjadłem wydaje się, że nie jest konieczne, ale mogę np. umieszczać zdjęcia na sali koncertowej, który właśnie jestem napisać coś co nie będzie jakoś bardzo sztywne jesteś tego uczy, ale chcę być też zgodna z sobą swoim stylem więc co się stanie, jeżeli ta pandemia będzie czy epidemia będzie trwała jeszcze przez Niewiem rok i czy 2 i np. to wyjście na na koncerty tak jest, że z publicznością na żywo spotkanie w salach koncertowych będzie tylko tymczasowe czy sądzi pani, że muzyka klasyczna w jaki sposób się zmienić znaczyć w ogóle ma przestrzeń do tego, żeby się zmienić, bo jednak tutaj ważne jest to spotkanie w miejscu i w czasie pan czuje się trochę obezwładniono pytanie, bo dróg mądre głowy również w TOK FM często niewiele chcę powiedzieć na temat tego jak co będzie tego pani Zofia będzie także to ja już mogę zapowiedzieć będzie taki nie wiem do końca pewne rzeczy są na poziomie intuicji pewne są na poziomie wiedzy myślę, że możemy śmiało stwierdzić, że jeśli się zaszczepimy jakąś globalnie to w ten sposób na jakiś czas przystępujemy taką taki wymiar pandemii jaki, jaki obserwujemy teraz przeprowadzić parę miesięcy temu oczywiście są zgodni słuszne perski przewidywania hydrologów co do mutacji tego wirusa i itd. tutaj nie zamierzam się w ogóle na ten temat wypowiadać jestem tylko córką lekarze, ale nikt mnie nie uprawnia nieco ludzkość, żeby mówić o sprawach medycznych natomiast myślę, że w takim mniejszym zasięgu być może nie wrócimy po prostu przez najbliższy rok czy 1,5 do takich wielkich imprez do do eventów tzw. co nawet mnie dosyć cieszy cieszy po tak, dlatego że wydaje, że to akurat jest takie trochę nieprawdziwe oświadczenie, że one związane z tym, że przyjeżdża wielka gwiazda wypada się pokazać, że bilety są drogie tutaj pewnie tak musi być, ale to nie jest zacznie jakoś szczególnie tęsknie wydaje się, że może stać cię taki myślę, że to jest wynalazek i prestiżu i też jest także, jeżeli pan jest np. na stałe mieszka w Brukseli Wiedniu Berlinie to czy w Londynie na to ma pan co chwilę sławne osoby, które występują grają może pan sobie za kilkanaście Niewiem fundusz czy euro pójść po prostu na ten koncert wtedy to zaczyna tyle powszedni, ale po prostu jest takim normalnym doświadczeniem u nas to jest po powodów takiej, że takie gwiazdy przyjeżdżają stosunkowo rzadko to jest właśnie rozbuchany do do wymiarów takim właśnie jakieś wielkiego wielkiego epokowego wydarzenia, na które można odbierać możemy staramy się, że rodziny wyjeżdża z gwiazdami, żebyśmy już, żebyśmy byli takim Londynem no wie pan być bardzo staramy się też pandemia tutaj kolejne pokazała coś bardzo ciekawego to znaczy, że raptem ciepły skorzystać z dobre wewnętrznego, czyli polskiego już niemożna by zaprosić zagranicznych artystów trzeba było popatrzeć, kto tutaj gra go często się tak nawet między sobą troszkę śmiejemy z tego, że nawet artyści zagraniczni niekoniecznie jakoś znaczący sposób różniący się od nas poziomem tej wielkiej gwiazdy, które się mieć równe wszystko artyści zagraniczni twórcy dostają zwykle 2 lub 3× większą gażę niż my i to po prostu samym faktem, że są z zagranicy wygrywają, a teraz trzeba było nas poprosić nowo jednak z Włoch jeśli zakres i może też zostanie, bo należność o wyższą każe nie ja nie prosiłam miałam poczucie, że właśnie, że może powinnam prosić o niższą żeby, że po prostu więcej mam takie poczucie bardzo lubię grać i czasami po prostu zapominam, że może powinna jednak trochę się tam potargować, bo cieszy się z każdej propozycji, zwłaszcza jeżeli ona no jakoś bym rezonuje z tym co ja chcę grać i co ja po prostu interesuje muzycznie, a teraz się wydawało, że jedziemy wszyscy na tym samym wózku może dobrze, żebyśmy troszkę z spuścili tonu to ja też myślałam Niewiem jak koledzy myślę też tak jak obserwować co się dzieje wrażenie, że jednak nie wiedzieć wszyscy na tym samym wózku, że nagle największym problemem niektórych instytucji kultury było co zrobić z tymi muzykami tak jak to się jak ich zawiesić, a to ona na bezrobocie nie można wysłać, a to może jak jak zrobić, żeby nie płacić jak już płacimy to, żeby coś robili ale, ale tak naprawdę chodziło coś zupełnie innego i totalitarne pan mówi o innej to jest bardzo Słowian, ale pan odnosi się do tak np. do muzyków Filharmonii prawda w orkiestrach strategia się wydaje, bo tak ja mam troszeczkę inne czy mój model funkcjonowania w tym świecie muzycznym po prostu teraz akurat jest związany innymi rzeczami się innymi rzeczami zajmuje i dzięki temu np. też, że praca na uczelnie nie przystępowała np. najgorszych momentach lockdownu miałam cały czas prace bardzo bardzo wyraźnie wtedy zdałam sprawę z tego że, że jednak też bardzo do duży walor i musi być bardzo, więc także 1, że warto mieć etat i że jestem dużo korzystniejszej pozycji niż moi koledzy finanse Jerzy, którzy na śmieciówkach zasuwali przez cały poprzedni czas, a nie dorobili się etatów także w orkiestrach, bo takie są orkiestry znakomite młode, ale nawet cały bardzo źle tylko osób nawet na etatach właśnie smutne, że wracając do do tej z początku naszej rozmowy, że mówimy o kulturze wysokiej oto, jaką jest ważna dla środowiska dla ludzi Łotwie w razie po to, pokazuje, że ci, którzy otworzą są traktowani no właśnie trochę w po trochę bardzo po macoszemu przez instytucje kultury myślę, że tak, ale też wydają się, że przez parę miesięcy naprawdę nikt nie wiedział co ma zrobić to naprawdę ludzie jakoś zaskoczyło i te takie znienawidzone przeze mnie Kapelko koncerty np. rynek na rynku funkcjonowały w tych okienkach ja też i uważam, że na początku rozumiałem ten pomysł, ale tak jak jest jak coś zrobić raz 2× to jest ciekawe jak się zrobi już 1000× to to zaczyna być nudne apotem już zaczyna być bardzo męczący w każdym razie dla mnie, bo to właśnie było takie rozpaczliwe, ale rozumiem dylematy muzyków, którzy zajmują się graniem w orkiestrze, którzy np. właśnie robią swoje życie z głównie skupili na tym nie grają kameralnie no i co im interes robić potem sprężystym jest też duży element takiego taki i nie czy frustracji czy pustki takiego poczucia właśnie cel Robbie w ogóle i co jest esencją tego mojego życia zawodowego jest dużym współczuciem myślę o tych właśnie kolegach, bo wydaje się, że oni doświadczyli tego winny sposób niż ja, bo ja też miał cały czas mam dalej mnóstwo pracy i z tego, że mogę go wyłącznie cieszyć no dobrze jakoś tak nie bardzo jak zatytułować tę dzisiejszą audycję i być może nasi słuchacze niepotrzebnie zrobiłem tu o banalności systemu równomiernie temperować mego o mniejsze, ale rozwijać nie tak tylko na złe tradycje mogę powiedzieć w 1 zdaniu proszę państwa system równomiernie na perony po prostu to jest to są fałsze to jest wszystko nieczysto i grając z fortepianem Skrzypkowi wyłączyli musimy się też naginać fałszywe tak jak fortepian jest bardzo trudne przykład zaspokojonych występowała na rozliczanie tak to będę mógł spokojnie uczucie, że mieć poczucie tego, że tytuł, jakiego w jakikolwiek sposób związane z tym co się wydarzyło dzisiaj audi w ciszy no dobrze pani profesor bardzo bardzo dziękuję nie tak bardzo dziękuję, choć też profesora tonie nie wiem czy będę zadowolona nie czuje się proszę państwa profesorem i nie wystarczy profesorom wprost profesorem profesor nie jestem stoją słowem gram na skrzypcach zajmuje się różnymi rzeczy, których są ciekawe ważne dla mnie nie jest profesorem w każdym razie bardzo bardzo pani dziękuję za dzisiejszą rozmowę miałem jeszcze kilka innych tematów, ale być może być może przyda się porozmawiać, chociaż wiem, że pani wzrosło trwale zmieniło przez różne stacje też niespodziewanie tak bardziej wpływowe więc, ale pan dziękuję panu uwierzyłam, że ja słucham TOK FM cały czas i IT czy tych absolutnie tutaj jeszcze nam wszyscy wiedzą, że ja tak zaczynam dzień także jest bardzo proszę państwa mogą pojawić bardzo dziękuję pani dr hab. Maria Sławek paczka wykładowczyni badaczka kategoryczne imienia Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie współzałożycielka i prezeska Instytutu sława Weinberga była państwem gości dziękuje informację o godzinie 2003 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA