REKLAMA

Uczucia w kapitalizmie. Dla kogo jest kolektywizm, a dla kogo indywidualizm?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2021-02-13 11:10
Prowadzący:
Czas trwania:
43:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prof. Małgorzata Jacyno dzień dobry dzień dobra socjolożka Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego zacznę od anegdoty jeśli pozwolisz Otóż widziałem taką wymianę komentarzy na Facebooku pewna moja znajoma umieściła link do jakiegoś materiału opowiadającego o miłości właśnie, a inna znajoma bardzo taka wyrazista feministka napisała no daj spokój przecież to, jakie są rezyduje patriarchalna jest tyle innych koncepcji miłości czym się wzruszać, bo to pierwsza Rozwiń » udostępnienie było w takim kontekście, że mamy do czynienia z narracją wzruszającą z czymś takim co co wzrusza i tak myślę, że może można by w ten sposób pocieszać jakieś osoby, która przeżywają pewnego rodzaju głębokie miłosny dramat żadna nie martw się, że ten związek się rozpadł przecież jest tyle innych koncepcji miłości nie trzeba się wcale martwić tkwi w jakimś takim modelu, który już w zasadzie pod wieloma względami jest nieaktualny myślisz, że to jest dobra metoda, żeby w ten sposób leczyć zranione serca, prezentując różne koncepcje miłości np. bo istotnie kilka ich jest myślę, że te 2 głosy, o których powiedziałeś stanowią pewną całość, którą interesują się no i społeczne, czyli te 2 wypowiedzi należałoby uwzględnić, a nie myśleć albo 1 albo o drugiej czy można potraktować te analizy socjologiczne jako rodzaj i konsolacji i dla tych, którzy właśnie mają złamane serca myślę, że raczej nauki społeczne ostatnich latach dekadach jeśli chodzi o miłość to wnoszą taką wiedzę raczej rozczarowującą co do miłości weźmy np. tytuł jednej z najbardziej znanych autorek, którą akurat tylu niż Ewa ilu tytułu jej chyba najbardziej popularnej książki te uczucia w dobie kapitalizmu, a tytuł angielski to jest Colt intima SIS, czyli silne namiętności tak to jest bardzo znaczące francuski socjolog są słabe MED mówi o tym, że jeśli chodzi o miłość to socjologia ma bardzo ponuro przygnębiająco wręcz wiece, dlatego że odkrywa pewne coś co jest tabu demokratycznych społeczeństwach, a mianowicie pokazuje, że jest koncie no romantyczną ekonomiczne i żeby ta trochę nasączyć te są elastyczne jest powiedziałabym np. o wynikach ostatnich badań, a mianowicie jeśli chodzi o randkowanie spotykanie się kobiet mężczyzn akurat tutaj takie badania prowadzono takich związków to pierwsze tygodnie znajomości to okazuje się, że kobiety wydają podczas zawierania znajomości i trwania przez pierwsze tygodnie o wiele więcej pieniędzy wręcz nawet połowę swojego wynagrodzenia, dlatego że oczekuje się o czekał romansu ta oczekuje się od nich performer psu natomiast jeśli chodzi o mężczyzn, a inne zobowiązania z tym związane są znacznie mniejsze, czyli nikt nie powinien się czuć prawdę mówiąc pokrzywdzony, jeżeli płaci za kolację, dlatego że kobieta i tak prawdopodobnie pytała, przygotowując się do tej kolacji o wiele więcej pieniędzy inny z kolei strzegł jak, czyli tak tak chcieli czyli, jeżeli policzyć, jeżeli no i wzbudzić w sobie taką takiego ducha księgowego to wtedy wszystkie rachunki się zgadzają jest w istocie już równość nie trzeba tych rachunków przy kolacji wyrównywać płacić pół na pół na interesie to okres może być pocieszające dla niektórych szał akta są takie myślę, że część z tego co mam do powiedzenia na temat uczuć w dobie kapitalizmu to jest taka wiedza czy wtajemniczenie słodko gorzkie na nie przypadkiem zresztą również później używał takiego określenia, kiedy nazywał swoje badania socjalizm są tam, czyli mamy do powiedzenia coś mamy taką wiedzę co dla, która pokazuje jakiś rodzaj determinacji, ale nie determinacji wewnętrznej determinacji związanej z miast indywidualizmem, ale takiej determinacji społecznej no bo można było w ogóle zapytać, dlaczego socjologowie zajmują się uczuciami, bo raczej wydaje się, że jest taki społeczny podział pracy uczuciami może się zajmować psychologia natomiast terapia natomiast jeśli chodzi o socjologów no to nas raczej oddelegował je się do tego co kolektywne badajcie sobie w rękach, bo nie jest jak ja mam taki razie nie lata, a ja mam takie wrażenie po prostu, że to przypuszczam, że nie zgodzić, bo tutaj nie mówię nic odkrywczego to jest dosyć o dosyć oczywista konstatacja ona zresztą bywa w tych różnych tekstach socjologicznych, które mocują się przyglądają skrupulatnie rekonstruowana to znaczy jest takie przekonanie jakoś tam chyba skorelowane z tym późno kapitalistycznym indywidualizmem i kulturą terapeutyczną mocno, że emocje uczucia to są to jest coś co przynależy sferze stricte prywatnej co jest wyłącznie zewnętrznym światem wewnętrznym doświadczeniem jednostki co w związku z tym nie jest do rozpatrywania takiej takim Press Maciej kolektywny właśnie tylko raczej do rozpatrywania w kontekście wyłącznie tego jednostkowego świata wewnętrznego jakiś moich prywatnych przeżyć tak dalej itd. tymczasem no z tych wszystkich tekstów socjologicznych, które się emocjami zajmują i uczuć i śledzą jakoś dynamikę i sposób przejawiania się ekspresji i doświadczania emocji wynika, że mamy do czynienia ze zjawiskiem, które właśnie z ogromnym stopniu społecznej konstruowane, która ma też ten wymiar jak najbardziej kolektywnej społeczne właśnie tak oczywiście ten co oczywiście może budzić taką rezerwę wobec badań społecznych to jest to, że chciałby się pchać się z tymi ankietami tabelami chce się badać regularności i determinizm i u 1 historyków francuskich niedawno zapytał, dlaczego pan w ogóle nie interesuje pochodzenie indywidualizmu, którego doświadcza się, w ramach którego żyjecie no przecież tego indywidualizmu nie przeniósł co bociany przynoszą ów indywidualizm, a na zastanówmy się, skąd pochodzi Dainius niedawno tak szczerze się roześmiała jak podczas wywiadu, którego udzielała włączono puszczono kawałek wywiadu z GetBackiem, który pytany o to, jakie ma zainteresowania pasje powiedział, że żadnych nie ma no niestety dziennikarz zaczął drążyć mówi, ale jest jakiś czas wolny na coś pan przecież robili chyba się w życiu, a Łebek na to odpowiedział no tak jestem w depresji na ile może jeszcze co to tak jestem sfrustrowany to jest taki przykład na to, że istnieje dobry i zły indywidualizm, a to, że w tym indywidualnie śmie, który jest pielęgnowany, które się rozpada dlatego też na pewno mówiącą uczucia w dobie kapitalizmu lepiej się czuje w pandemii niż, gdybyśmy np. rozmawiali o tym rok czy 2 lata temu, ale któż np. socjologowie z to też są ostatnie badania uważają, że mimo wszystko te uczucia rozpaczy bezsilności bezradności tak mocno są cały czas wypierane represjonowane, że właśnie dlatego klasa średnia zwróciła się ku teoriom spiskowym, czyli jeśli chodzi o performer można w dalszym ciągu zachować optymizm świata, ale można mieć można tak powiedzieć całkiem nieciekawą wizję świata wyobrażeń na temat ludzkości no bo przecież nie jest tak, że od razu podczas znajomości czy wymiany towarzyskiej od razu trzeba przedstawiać komuś teorie spiskowe, do których jest się przywiązany jak ludzie się sobie przedstawiają na to przychodzi czas na to przychodzi czas polepszy znam i jestem jestem socjolożką no jestem antyszczepionkowcy tak jeszcze chciałabym podać tata jest mu taki profil osobowościowy, więc cały czas ta rozpacz cały czas poszukujemy tego takich miejsc, których rozpaczy bezsilności mogły wejść zamieszczone natomiast co mają do powiedzenia socjologowie mówiłam o tym kontinuum romantyczną ekonomicznym koń jest jeśli chodzi o to koncernu jak ono powstało można było powiedzieć z tych rozważań np. luz wynika coś takiego że pewne obietnice progresywną gość emancypację przechwycił rynek rynek, który za 1 000 000 wał przed położył na swoje potrzeby pewne ideały pola artystycznego sztuki, ale także ideały ryk, budując własną wersję indywidualizmu i 1 powiedziała, że rynek wprowadził jako pierwszy w latach dwudziestych dwudziestego wieku dochód podstawowy miłość jako dochód podstawowy, a ten populizm rynkom miłość do każdego każdemu się należy niezależnie od tego gdzie się urodził co robi czym w ogóle coś owi miłość jest czymś co należy się każdemu i gdyby teraz nowo wrócić do tej przygnębiające czasami, więc socjologicznej to można by było powiedzieć, że właśnie tak jak dzisiaj niektórych niepokoi dochód podstawowy nie wiadomo czym będzie ja bym powiedziała, że dochód podstawowy cały czas mówię o miłości oczywiście dochód podstawowy to jest taki aktor, który potrafi się wcielić się w role superbohatera Super herosa, ale też potrafi zagrać jak trzeba seryjnego mordercę tak ma taką niesłychaną zdolność do tego, żeby determinować to co się dzieje w całym systemie podobnie jest właśnie z miłością z 1 strony jest taką nowoczesną utopią, ale z drugiej strony staje się coraz częściej też wystąpią jeśli chodzi o ten dystopijny moment to miłości to nam się taki pierwszy przykład, który przychodzi mi namyśl to jest właśnie ta analityczna goście nauk społecznych na intymności miłość zakłada pewną intymność, ale nam to nie daje spokoju intymność, czyli co co to jest z czego się składa jak to się tylko czym to się wypełniano intymność jest to jest codzienność staże, ale też takich właśnie UE wydarzeń czegoś co jest mały potencjał biograficzny nie da się tego wpisać do chwili np. to luz pisze, o czym w takim ktoś ma taki zwyczaj, że jako tworzy słowo i czy zanim zacznie coś jeszcze zawsze Wołka intensywnie potrawy tak i tak słusznego słusznie jest to jest to co takie jest nie wydarzenie jest zabawne jest to ciepło dziwaczne egzotyczne dzieje się poza służba jest dzielenie się tak dalej to jest 1 wersja no ale te nie wydarzenia mają też duży potencjał do tego, żeby być źródłem konfliktu konfliktu w pewnych sytuacjach czymś co drażni denerwuje zawstydza miejscach publicznych wprowadza równowagę i czymś co sprawia, że czujemy się przytłoczeni właśnie czyjąś egzotyczną ością i nie trudno nam powiedzieć, dlaczego już zdarzy dalej nie możemy razem być ale, ale właśnie nie możemy, tak więc to jest na tym na tym polega ten problem, że ta Inter intymności jest bardzo intensywna jest równocześnie Mar bardzo refleksyjna no i są jeszcze jest tak wiele powodów, dla których miłość jak Jezus mówi miłości już niema skończyła się tak nawet konkluduje, ale nie wiem co mam wybrać no ja ja jeszcze chciałem 1 książkę i gustu tutaj wspomnieć to znaczy książkę, dlaczego miłość rani oprócz uczuć w dobie kapitalizmu to jest takie studium współczesnej miłości przemian, które w ciągu ostatnich tam mniej więcej 150 lat w sposobie doświadczania miłości nastąpiły także w sposobie w jaki miłość społecznie definiowanej postrzegana mniej ona tam najpierw analizuje dziewiętnastowieczne powieści i pokazuje na ile ten sposób widzenia miłości, który był wówczas różni się od tego dzisiejszego przede wszystkim tam były wszystkie aranżowane małżeństwa itd. ale to co jest chyba najistotniejsze w tym jej w tej diagnozie to jest tarza opowiada jak popatrzymy oczywiście na ten świat patriarchalny rzeczywiście taki, w którym kobiety nie miały wielu praw i w których nie miały tego też podstawowego prawa do do wyboru wyboru męża np. to jednak, że to jest istotna to znaczy miłości i te wszystkie kwestie związane właśnie z ze związkami intymnymi tonie było coś co jakiś głęboki sposób definiował tożsamość i wartość osoby natomiast dzisiaj miłość stała się właśnie można powiedzieć takim podstawowym wyznacznikiem wartości tożsamości wówczas to raczej pewna integralność moralna to znaczy wie wierność wartościom np. była czymś co trzymało człowieka w pionie tak powiedzmy nawet w momencie, kiedy przeżywało się rozmaite miłosne dramaty no to jednak mimo wszystko to poczucie pewnej integralności moralnej jedności wartością stanowiła taką oś podmiotowości natomiast dzisiaj mamy do czynienia z sytuacją, w której no jest głęboka koncentracja właśnie na tej sferze emocjonalną miłosnej i poprzez stoczył jesteśmy w stanie wejść w satysfakcjonujący związek przy czym oczywiście idea definicja satysfakcję satysfakcjonującego związku to jest coś takiego co bardzo silnie właśnie kształtowane przez rynek, który nieustannie podsuwa kolejne poradniki sesja terapeutyczna jakieś warsztaty po to, żeby satysfakcjonujący związek wejść no Otóż to jest jakiś jeden z głównych podstawowych dzisiaj sposobu definiowania własnej tożsamości postrzegania własnej wartości i właśnie dlatego ta miłość rani to znaczy, że o masie stała czymś takim co na co nagle stało się środkowe, a wielu różnych powodów relacje między ludźmi także związki bliskie trudniej dzisiaj zawierać niższy niż kiedyś tak UE stała się bardziej prekariat i nie mam tutaj na myśli, choć oczywiście ma olbrzymie znaczenie nie mam myśli nie wiem tego, że mieszkania są drogie chodzi o to, że jeśli tak 1 zdaniem miałabym streścić główną myśl Rus to byłaby ona taka, że para otrzymuje klucze do mieszkania i okazuje się, że całe mieszkanie jest napakowany naszpikowane aspektem w Katarze jest coś ręka bardzo toksycznego może zacznę od tego, że osiemnastym wieku były podręczniki listów miłosnych chodziło m.in. o to, żeby ten list wiadomo jak się pisze dużo listów można się pomylić obecnie nie powtarzać ale, żeby też okazać się miłość jest czymś co się rozwija, czyli to zaangażowanie jest coraz większe i ona może być aż tak intensywne, że jeżeli ktoś kogoś momencie się wycofa no to wtedy można nawet podać do sądu także pewnych granic się nie przekracza jesieni pojawia się intensywność to potem już niemożna się z tego wycofać zresztą właśnie do takiego do tych argumentów odwołują się współcześni konserwatyści, którzy głosowali za możliwością udzielania ślubów parom jednopłciowym, jeżeli ktoś, jeżeli para jedno kluczowa razem mieszka wychowuje dzieci, jeżeli ktoś się poświęca, jeżeli ktoś kogoś pielęgnuje troszczy się kogoś nagle ktoś po 510 latach mówi, ale wiesz ja potrzebuję więcej przestrzeni dla siebie itd. dlatego konserwatyści mówią no tak się nie zostawia kogoś, kto był od nas zależne to jest kwestia trzeba zgodzić się na legalizację związków, dlatego że ludzie mają moralne właśnie moralne zobowiązania to jest podstawa jeśli chodzi o to dlaczego ten teren stał się terenem takim trudnym myślę, że bardzo dobrze pokazuje taka sprzeczność z 1 strony miłość jest szansą na takie zaczarowane życie, że jest kontynuacją uniesień religijnych czy uniesieniu rezerwowane dla muzyki na sztuki, ale z drugiej strony, czyli trzeba też chorować drugą osobę odkrywać się bardzo dobrze widać to dzisiaj w dziewiętnastowiecznej literaturze czy mamy do czynienia z takim realizmem właśnie psychologicznym emocjonalnym, w którym ludzie zdobywają, jakby nową piśmie na dość sporu siania głową odrzucenia było osób z ruchu ręki czy to się rdzeń osobowości my dobrze wiemy, że w takim niepozornym jak chód gołębia geście jedno i karp wyraża się jakaś gołębia jakaś stołka, ale z drugiej strony tak czy mamy tutaj do czynienia z takim światem zaczarowanym wszyscy jesteśmy można powiedzieć Daniela mi Daniel to był prorok, którego zawsze opisywano jak się władcy coś przyśniło wstawał rano spoconych przestraszone, jaka przyszłość go czeka to wtedy właśnie wzywano koszono Daniela, żeby objaśnić co ten sam władcy oznacza, jaką przepowiada przyszłość z identycznym tak identycznym odpowiedziała za czarowanie wątków motywów mamy do czynienia w relacjach intymnych, ale jednocześnie, ale mamy jednocześnie taką wiedzę, która jest bardzo bliska ekonomicznej wręcz ewaluacji to też Rus pisze o takim przykładzie, że mamy taką niesłychaną pewność dzisiaj co do tego, że jak np. umawiam się z kimś na spotkanie i taka znajomość bardzo dobrze się zapowiada i podczas tego spotkania odkryję zatem ktoś, kto nie zaprosił np. ma krzyż sobie zawsze 12 długopisów i one są jakieś tam po łata na ciekawy przykład bardzo dziękuję wam przykład 1 jest do tego drugi do tamtego tego nie wolno mieszać tak dalej na to Noto rozstrzygnięcia przechodzi natychmiast absolutnie tak to jest ktoś, kto absolutnie nadaje się do tego, żeby sprawę przed trasa ciekawość i z ciekawości zapytam czy jest to przykład zaczerpnięty z życia czy stworzyła ten przykład na poczekaniu nie płaci rzeczywiście spotkała kogoś, kto miał zawsze 12 długopisów przy sobie też tak po prostu powstał akurat nie korzystam z własnego czasu Pańkowski z takich takich historii którymi ludzie się dzielą, które minęło 10 dzielą a, czyli co jest symptomem czegoś z kim mamy do czynienia tak Tetro i co to dużo mówić mówi luz my cały czas ludzi i metalu niemy jeśli chodzi o ich kompetencje związane z prowadzeniem życia intymnego wcale nie jest tak, że tak po prostu społeczeństwa tradycyjne sobie odpuściły powiedziały ani ci róbta, co chceta prawda jeśli będziemy wam aranżować tych małżeństw jak się kochać to się kochajcie mnie los mówi coś takiego właśnie dlatego odpuściło społeczeństwo tradycyjna moralność czy wspólna oka, ponieważ rynek przejął nadzór nad jednostkami łosi jest jeśli jeśli padać np. to jak zachowują się, bo to co widać to to co otrzymujemy na koniec, kiedy poznikały aranżowane małżeństwa to my otrzymujemy endogenne klasową, czyli ta ewaluacja jest ewaluacja właśnie wykształcenia kapitału emocjonalnego, które no jest związany z pochodzeniem z wykształceniem natomiast mniejszy, bo można było powiedzieć na indywidualną, że może może jeśli można to wyjaśnijmy to pojęcie nogami, bo ono się pojawiła niemal wszyscy wiedzą co, o co chodzi, więc jak byś mogła krótko, a ten nogami jak siada to jest taka prawidłowość, którą się stwierdza w społeczeństwach jak to się mówi klasy średniej, która mówi okiem, że te małżeństwa, które są zawierane czy też pary, które żyją bez małżeństwa to są u to zawsze są osoby, które mają podobny status ekonomiczne wykształcenie jest różnica jeśli chodzi o jest różnica jeśli chodzi o pary heteroseksualne, dlatego że właśnie wraz wraz z rezygnacją z odejściem od małżeństw aranżowanych rynek matrymonialny szanse możliwości mężczyzn znacznie się powiększyły zwiększyła się liczba związków starszych mężczyzn o wiele młodszymi kobietami ani na odwrót naj mężczyzna w tym sensie ma większe możliwości wyboru ze względu na to, że może zostać ojcem dłużej niż kobieta matką i także ze względu na to, że nie musi tak bardzo brać pod uwagę statusu ekonomicznego kobiety, ponieważ sam zazwyczaj za Araba zarabia więcej, więc może zaoferować to co jest ważne, czyli poczucie takiego bezpieczeństwa i indywidualnego coś jeszcze bardzo istotnego mówią te badania to jest taki bardzo przygnębiający wniosek już akurat w tym ilu się nie zajmuje badali to Francuzi Czesi muszą zebrać te wszystkie konstatację to można było powiedzieć w ten sposób się wydawało się, że indywidualizm jest dla indywidualistów tymczasem kolektywizm to jest dla klasy Robotniczej proletariat, a cały zawsze razem jak jakaś armia, a tymczasem z badań, które są prowadzone przez Francuzów wynika, że kolektywizm charakteryzuje arystokrację oligarchię kolektywizm oni są kolektywnie bardzo natomiast indywidualizm jest dla szaraków tak to jest nagroda pocieszania agenda stawowy po sobie podmiotem pani sobie autonomiczna wybiera sobie na rynku matrymonialnym, ale te małżeństwa arystokratyczne oligarchiczne są wręcz małżeństwa aranżowane tak elity finansowe zawierają małżeństwa w swoim kręgu i Kozią sobie takie środowisko bezpieczne no teraz pandemii, tym bardziej ujawniły się też nierówności między kobietami małżeństwami bokiem co tak zadrażnień te relacje intymne co sprawia, że w ręcznik, którzy np. jest taki Psycho psychoanalityk fuzję Filip zje, który uważa, że na choroby psychosomatyczne pojawiło się właśnie w związku z tym indywidualizmem, który jest promowany walka intensywnie produkowana i czynność stale potraw powoduje podrażnienia i że ponieważ trzeba się z nimi kryć się, bo po bokach istnienie 1 w 1 mieszkaniu domu byłoby prawie niemożliwe no KO najważniejszą narządami jak mówi staje się skóra stąd taka powszechność stąd mam 3 z alergii, tak więc takich, czyli bardzo duże aspiracje Arturze oczekiwali, a lokowane intymności, a tymczasem nie jednostki nie mogą się wywiązać z tych oczekiwań dlatego się do sfery intymności to wyraźnie widać w latach osiemdziesiątych to jest spadek rewolty sześćdziesiątego ósmego roku tostery intymności przeniesiono ideały społeczne egalitaryzm autonomia da wyraźnie to widać to jest w ogóle bardzo ciekawa epoka na pierwsze lata właśnie lat osiemdziesiątych, kiedy widać jak zmienia się program lewicy staje się właśnie takim programem z psychologii stosowanej chodzi o dobre samopoczucie o konkluzję o empatię zrozumienie o tolerancję data słyszymy dobrze też, więc i lewicy i nie język psychoterapii to prawda to jest bardzo ciekawe ciekawe pole przenikania się tego dyskursu terapeutycznego z współczesną kulturą ja chciałem na koniec nie koniec, bo mamy jeszcze około 12 minut tej rozmowy, ale skoncentrowaliśmy się na miłości i to jest oczywiście bardzo ciekawe i można przez pryzmat miłości patrzeć na wiele różnych innych uczuć emocji dla współczesności charakterystycznych, ale chciałem pomówić jeszcze z tobą o 1 emocji, która wydaje mi się, że robi wielką karierę i jeżeli chodzi o intensywności oraz częstotliwość jej przeżywania współczesnym świecie, jeżeli chodzi o liczbę tekstów książek prac, które się na temat tej emocji pojawiają, czyli ognie w ognie, które ma powiedziałbym zróżnicowaną prasy współczesnej kulturze z 1 strony często bywa postrzegany jako emocja destrukcyjna, która no wiąże się właśnie z czymś co może stanowić potencjalne zagrożenie co jest wyrazem jakiejś ruch w wewnętrznej nierównowagi i czemu np. poprzez rozmaite praktyki terapeutyczne można zaradzić zaradzić, bo ten ideał często człowieka, który się wyłania z różnych terapeutyczną duchowych opowieści to jest ideał człowieka zrównoważonego takiego, który właśnie nie daje się emocjom żaden sposób opanować czy podporządkować właśnie, a gniew jest jedną z tych emocji, które bardzo intensywnie ogarniają i odbierają poczucie kontroli nad sobą nad tym co się robi z drugiej strony gniew dzisiaj bywa często dowartościowany widziany jako emocja, która powiedziałbym wyprowadza właśnie z tego kwas po terapeuta ręcznego narcyzmu i kieruje nas w stronę rzeczywistości komunikuje nam coś istotnego o sytuacji, w której się znajdujemy i może być też w dobrym, ale i złem tego sensie tego słowa sensie paliwem politycznym zaznaczyć czymś co z 1 strony popycha nas do działań politycznych co może być w tym sensie tak jak to widzieliśmy na protestach w ostatnich miesiącach na ulicach Warszawy i innych polskich miast może być czymś co właśnie ludzi aktywizuje co co powoduje, że przejmują sprawy swoje ręce no ale może być też czymś sterowanym czymś wykorzystywanym przez populistów np. i itd. powiedziałem dużo jest na ten temat literatury Martha Nussbaum opublikowała taką książkę niedawno Ng Tworki nas, w której gniewem właśnie jako emocją polityczną się zajmuje oczywiście Peters latarni ktoś pisał o tym, używając tego swojego słynnego pojęcia banków gniewu i właśnie, przyglądając się tym populizm rozwijającym się w różnych miejscach dzisiejszego świata, więc jakoś skierowałby naszą uwagę jeszcze na koniec tej rozmowy na gniew a kto bardzo istotne, bo to łączy nawet te kwestie, o których do tej pory rozmawialiśmy nie np. zastanawia zacznę od pewnej fabuły, która jest nam bliska nie np. interesowało to dlaczego pani u nieudana reforma edukacji, jaką przeprowadziła zjednoczona prawica na jest nie spodoba nie spowodowała żadnego odpływu ta jest wiele takich wydarzeń się też klonowy ta nowość PiS-u to jest tłumaczenie nieznanego przez nieznane no cóż w istocie mówimy chcemy powiedzieć PiS jest teflonową tak czyni nie trzyma się go właśnie nie zwraca się przeciwko niemu konie mimo ewidentnie nieudanych reform reforma edukacji jest jedną z tych reform już litościwie konne Otóż to jeżeli, jeżeli sięgniemy do badań historyków i badań socjologów to ciekawe jest to właśnie w kontekście połączeń gniewu protestu można by było ja bym zapytała tak mając na uwadze ostatnie, zwłaszcza badania my mówimy gniew Ada i dla filozofa to już wystarczy jeśli Boga tak powiedzieć tak, gdy głos nie warto dużo gniewu na i kiedyś były barki głową, a teraz nie ma Otóż ciekawe jest po, skąd ten nie pochodzi z jakich sytuacji on pochodzi jak długo się od składał teraz widzimy, że niektóre partie mają lepszą są bardziej sprawne w prezentowaniu niektórych efektów jak np. w Polsce zjednoczona prawica czy czy tak jak powiedziałeś populiści oni są lepsi mają większą sprawność w prezentowaniu gniewu i Kana suma niektórym badaczom taką myśl takie przekonanie, że w istocie zatrzymał się chodzi o jakość koniec skumulowany okonie, który dotyczy który, który czuję jednostki, ale jednostki jakoś połączone np. IPO mówi, że tusza współczesnego nie było niedocenianego nie pochodzi wcale wprost z tych sytuacji którymi aktualnie zajmujemy rynek bezrobocie itd. np. w tej chwili ostatnie badania mówią, że co piąty student studentka Francuzce chcą popełnić samobójstwo, ale nie chcą popełnić trzymają myśli samobójcze czy mają już gotowy scenariusz mają już gotowy scenariusz, a nawet scenariusza Otóż są badacze, którzy uważają, że od lat 80 społeczeństwach zachodnich systematycznie odkłada się nie związany właśnie z funkcjonowaniem szkoły na jej weszły w Polskę ta reforma edukacji i nic nie zmieniła natomiast bardzo rak nie bardzo dobrze to okazała, skąd ten nie może ewentualnie pochodzić krótko mówiąc ta szkoła, którą Górki nasypało tomem taką współczesnym tomem inicjacji, czyli jest jakieś kleje są tam szamani czarownicy, żeby nie, żeby nie buczeli nigdy nie było to urządzają takie misterium, podczas którego młodych ludzi wysyła się do domu i izolacji oni tam oddają się praktykom różnych ascetyczny potem wypowiadają przedstawiają to podczas zebrania swoje wizje czarownicy mówią to jest dobra, jaka jest prawdziwa misja, jaka jest zła to jest fałszywa coś się człowiek pomyliła na jej jakoś tak działa, że synowie czarowników zostają kierownikami Sanok szamanów zostają szaman właśnie jak w co się dzieje, czyli jest ten no i wszyscy akceptują tak no trudno przeszli inicjację przeszli takie trudne doświadczenie, czyli to legitymizuje dziedziczenie urzędu stanowisk przywilejów i Otóż szkoła społeczeństwach demokratycznych przestała legitymizować ta przestała legitymizować nierówności stąd taki silny stąd taki silny mnie na te wszystkie hasła związane z merytokracji ją z nauką święcenie z racjonalnością dlatego Obama pytał kilka lat temu ludzie ja to wszystko rozumiem, że jesteście za zniewagi tak dalej, ale od was taki anty intelektualizm tak no właśnie dla kierowców zmiana liberalnej idzie w 1 stronę, a mianowicie mówi to coś co roku, żeby tam było właśnie więcej tolerancji, żeby więcej uśmiechu, żeby nikogo nie zraniona może postawimy kwiatki na parapecie tak zróbmy to to miejsce czymś przyjemnym tymczasem masowa edukacja mówią badacze ma swoją bardzo ciemną stronę obietnice, jakie daje się jednostką są bardzo duże, a jeszcze trzeba było dać to, że szkoła zwiększa nawet szanse na rynku matrymonialnym człowieka tę ciążę on się odwołuje do badań prawosławni Peta tymczasem i np. Emmanuela Todda, który uważa, że jeżeli, jeżeli czegoś, jeżeli czegoś istotnego chcemy się dowiedzieć o tym co się z nami w tej chwili dzieje to musimy zwrócić się do rodziny do tego co się dzieje w rodzinie, bo tam te wszystkie wszystkie zjawiska muszą być mocno obecne no, więc dużo w społeczeństwach demokratycznych obiecano, proponując właśnie te świętą instytucję, jaką jest szkoła tymczasem dzieci szybko się dowiadują szybko się orientują, że to niema żadnego znaczenia rodziny siadają przy kobiecie niedzielnym umówiono widzimy że w dziąsła jest bardzo zdolny ma talent do języków, ale tu potrzebne są układy to zostaniesz dajmy na to kierowcą i to nie jest tak to nie jest ta, że człowiek, który zmienił plany porzucił swoje aspiracje po prostu przykro niedzielnym obiedzie razem z rodzicami czeską ci i on i jego rodzica i rodzeństwo pękał zawsze już za Niemcami na ten system tak to nie jest coś to jest tak jak stracona, bo to jest sukces to jest też kwestia godności uznania możliwości uczestniczenia to jest też taka ochrona przed ryzykiem nazwanie łącznie anty elektów listą i taką czułą okazała, ale miała dawać właśnie szkoła przestała ją dawać to postawimy kropkę jak zwykle z głębokim poczuciem niedosytu żegnam się prof. Małgorzata Jacyna bardzo dziękuję za rozmowę miło Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA