REKLAMA

Pandemia pomogła polskim producentom żywności?

Niedzielny obiad
Data emisji:
2021-02-14 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:28 min.
Udostępnij:

Eksport polski się poprawia? Polska żywność coraz częściej pojawia się na europejskich stołach

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny obiad w niedzielnym magazynie Radia TOK FM kłaniam się państwu Przemysław Iwańczyk naszym gościem jest dziś Andrzej Gantner dyrektor generalny polskiej federacji producentów żywności dzień dobry dobry witam państwa nie wiem czy śledzi pan nasze cykle w naszym niedzielnym magazynie, ale zmienił swój charakter od momentu, kiedy wybuchła pandemia od momentu, kiedy lokale gastronomiczne generalnie branża restauracyjna została obłożona obostrzeniami, które nie Rozwiń » pozwalają im funkcjonować normalny sposób tak z premedytacją używam tego słowa krótko mówiąc dotychczas przedstawialiśmy takie takich restauratorów, którzy mają coś ciekawego dopowiedzenia przedstawialiśmy też pomysły kulinarne, a teraz przychodzi nam zmagać się wysłuchiwanie słusznym skądinąd ubolewanie na temat tego co z branżą się dzieje zdaje się, że do może być rozmowa, która wniesie trochę optymizmu czy się wiele to znaczy trudno powiedzieć czy wniesie optymizm branży HoReCa, czyli hotele restauracje niewątpliwie może być bardziej optymistyczna pod kątem kondycji pro producent żywności, aczkolwiek warto zauważyć, że część branż producentów żywności również dosyć mocno ucierpiała z powodu zamknięcia restauracji barów i ten kanał dystrybucji, które bardzo ważny chociażby dla branży Nawojowej no w tym momencie przecież bardzo poważne straty dla przedsiębiorców, więc poniekąd również producenci żywności cierpią razem z restauratorami i to gdzie w takim razie ten powód do optymizmu krótko mówiąc rzeczy w tym, że Polska żywność dobrze sobie radzi Unii Europejskiej jesteśmy producentami, którzy eksportują dość dużo i te wskaźniki z roku na rok rosną to prawda faktycznie udaje nam się z roku na rok 13 tendencję wzrostową eksportu żywności to nie jest już dwucyfrowe wzrosty tak jak notowaliśmy jeszcze 56 lat temu, ale też, że nasz rynek nie jest gumy w tym szczególnie rynek Unii Europejskiej faktycznie przekroczyliśmy tą barierę 30 miliardów euro wartości tego eksportu żywności mniej więcej oceniamy, że to jest ponad 30% całej żywności produkują produkowanej w Polsce jest eksportowane zarówno do Unii Europejskiej, jaki kraj poza Unię europejską także utrzymywanie się kadencji tendencji wzrostowej jest niewątpliwie dobrą informacją dla polskich producentów żywności dla polskich rolników, aczkolwiek trzeba przyznać, że nie jest wcale łatwo i może być jest coraz trudniej z czego to wzrost wynikają być może i tutaj intuicja podpowiada jest to powodowane też jakością polskiej żywności, której dom mówi się w Europie bardzo dobrze myślę, że mamy tu taką no to co podkreślamy mamy unikatową kombinację dobrej jakości dobrą ceną no bo jednak mimo wszystko żywność to też towar i i jakoś to nie wszystko tak, bo jeśli mielibyśmy produkty, których ceny znacząco odbiegały od od akceptowanych przez naszych klientów w krajach poza polską to pewnie raczej nie sprzedawaliśmy, bo nie jesteśmy jedynym producentem żywności na świecie jest potężna konkurencja choćby takich z takich krajów jak Francja Holandia Niemcy notabene te 3 kraje, które wymieniłem są również jedną z naszych największych odbiorców polskiej żywności co ciekawe także tak niewątpliwie dobra ocena dobra jakość myślę, że to duża zdolność adaptacyjna polskich przedsiębiorców i ta siła przetrwania, bo 0101. kwartał wcale nie był łatwy mieliśmy tak samolot dano w całej Unii Europejskiej mieliśmy potężny spadek eksportu chociażby takich produktów jak mięso drobiowe mięso wołowe i wszystkie inne produkty, które są przeznaczone właśnie do hoteli restauracji udało nam się nadrobić następnych miesiącach, więc to jest dobra wiadomość, aczkolwiek też można powiedzieć, że nie wszystkie branże nie wszystkie branże zareagowały tak samo niektóre miały większe kłopoty niektóre mniejsza na pewno dosyć duży wpływ na ten wynik pozytywny na tą wartościową jak do oceny eksportu miała też deprecjacja złotego obniżenie obniżenie kursu co niewątpliwie zawsze pomaga eksporterom proszę powiedzieć czy czy pandemia spowoduje, że ten segment będzie podlegał pewnej weryfikacji czy pańskim zdaniem te tendencje, które w tej chwili się utrzymują w związku z lockdownami obostrzeniami też na rozmaitą strategią poszczególnych krajów może przełożyć się na to jak będzie wyglądała sprawa eksportu przyszłości polskiej żywności my tak po pierwsze, popyt na żywność na świecie cały czas rośnie i ta pierwsza rzecz oczywiście naszym największym brakiem wracam bardzo wydawało się, że konsumpcjonizm spadnie ból jest może zdobędziemy tak to możemy wygrać konsumpcja nie w zakresie telefonów komórkowych telewizorów, ale jeszcze coś trzeba ludności na świecie przybywa więc, a ile marnujemy żywność czy mówimy też naszych programach prawdę tak tak na pewno jest jeden z tematów ważnych tematów, że tej żywności całkiem sporo się marnuje, ale może tu temat na inną inną dyskusję natomiast faktycznie popyt na żywność utrzymuje mamy kraje na świecie, które nie są samowystarczalne, jeżeli chodzi o żywność, jeżeli byśmy popatrzyli i to wcale nie jest daleko od nas, bo chociażby czach, które sprowadzają prawie 50% żywności także wielka Brytania, która również prawie 50% żywności sprowadza z zagranicy, więc to nie jest także są tylko kraje gdzieś tam daleko od nas, ale całkiem bliziutko tutaj w Europie również mamy taką sytuację, więc popyt na żywność jednak cały czas rośnie to warto zauważyć również co ciekawe niektóre części świata otwierają się, jakby na żywność europejską, bo nie tylko Polska żywność, ale cała żywność europejska cieszy się bardzo dobrą renomą, skąd bierze mamy bardzo wyśrubowane normy bezpieczeństwa żywności Unii Europejskiej i tak naprawdę przez bardzo wiele krajów w tym również szczególnie krajów azjatyckich, gdzie ten popyt jest olbrzymi no żywność europejska postrzegana jako to żywność najlepsze jednak najbezpieczniejszej jakości i przepraszam bardzo, bo była 1 rzecz chciałbym dopytać o podobnej sytuacji są przecież inne kraje Unii Europejskiej także te, które przesyłają je eksportują, ale w takim samym stopniu jak meczy przyczyny jednak dać więcej nie my jesteśmy największym producentem żywności Unii Europejskiej tak naprawdę, ale skąd się przepraszam na kraje te Unii, które dołączyły do do Sojuszu razem z nami, że to my dołączyliśmy do nich tak, żebyśmy mieli jasność tak, bo wtedy, kiedy oni już dawno eksportowane do Chin czy do krajów azjatyckich to dopiero zaczynaliśmy, więc to my dołączyliśmy do nich, ale dobrym stylu i faktycznie nasz eksport cały czas rośnie co prawda i wielkość eksportu do krajów trzecich, czyli w tym również Chiny w tym również USA czy kraje afrykańskie to jest tak naprawdę 20% całej wielkości naszego eksportu, ale właśnie w tym roku 2020 zaobserwowaliśmy znaczący skok eksportu do krajów trzecich i ten skok wynosi ponad 16% co oznacza, że pomimo rosnących kosztów tutaj w Polsce i to nasze firmy faktycznie potrafią znaleźć sobie miejsce właśnie chociażby na rynku chińskim czy na rynkach krajów arabskich oczywiście w zależności od branży w branży na świat cały rynek azjatycki to jest fantastyczny rynek dla mleka i jego przetworów i tam jak mleko święci sukcesy można powiedzieć, że Azjaci zakochali się przetworach mlecznych i przetwory chętnie kupują, więc to jest dla nas potężna szansa dalszego rozwoju zresztą też porozumienia handlowe, które są podpisane teraz ostatnio podpisano nowe porozumienie by dotyczące dotyczące 2 rodzajów produktów, czyli pewnego produktu mlecznego oraz Mogi chwilami otwiera możliwości dalsze możliwości eksportowe ale, żeby nie być takim straszliwym optymistą czy może pokazać potencjał jaki, jaki istnieje poza Unią europejską to tylko dla porównania możemy porównać wielkość eksportu wielkość eksportu polskiej żywności do Chin versus wielkość eksportu polskiej żywności do Czech no to mamy 1,4 miliarda euro, a do Chin eksportujemy za około tak naprawdę 4 miliarda euro żywność no to pojęcie bardzo ogólna, gdy pan zechciał wskazać konkretne produkty nie nie, posługując się nazwami rzecz jasna, które są szczególnie cenione na rynkach światowych to możemy docenimy, bo tak idziemy do sklepu też poszukujemy czasami tego co co obce w myśl tego stereotypu, że z Zachodu ładniejsze i wartościowsze rzeczy mówiąc dużo ładniejsze bardziej wartościowe już dawno byśmy tego też panie redaktorze przepraszam zamiast Niemiec na nie są produkty żywnościowe rzeczywiście żywności aktor chemii nie wypowiadam są pewne stereotypy, które odziedziczyliśmy faktycznie radosnych czasach socjalizmu, gdzie niektóre produkty jednak zagraniczne no co tu dużo mówi były lepsze w tej chwili już tak nie jest mamy doskonałe produkty to w Polsce średnio żywność to właściwie możemy mówić o tym, że odnieśli sukces na 2 polach zarówno na polu zagranicznym, czyli na kole eksportu, ale również na polu rynku krajowego rynku własnego, czyli kraju polscy producenci zajmują tak naprawdę około 80% całego całej półki żywności to 80 proc są produkty wytworzone w Polsce lub przepraszam, ale ta relacja kształtuje się poprzez popyt rozumiem ani regulacje i oczywiście przez zwykły normalny popyt to jest właśnie to jak powinno się dziać, że nikt mnie ogranicza dostępu ani my nie ograniczymy dostępu do rynku, ale wygrywamy po prostu naszą jakością wygramy naszymi cenami zgrywamy nasz smakiem, który w, które polskiemu społeczeństwu akurat pasuje to są właśnie te metody którymi walczyć o rynek, jeżeli ktoś sztucznie próbuje kogoś ograniczyć mgnienie to 50 to z zagranicy możemy sprowadzić do 50% reszta musi być koniecznie taka albo inna to tak naprawdę no łamie traktat, ale też ogranicza wybory własnych konsumentów w Polsce konsumenci są bardzo lojalni wobec polskiej żywności i to wyraźnie widać po wynikach sprzedaży, więc mamy tak naprawdę w pewnym sensie 2 bardzo silne nogi dla dla naszej produkcji żywności rynek krajowy czy nie wszyscy mogą się pochwalić Irenę właśnie eksportowy, czyli 30% tego co produkujemy trafia zagranicę no i źle by się stało, gdyby ktoś właśnie za to za granicą chociażby w unii nagle nam ten eksport po prostu zablokował no bo trudno trudno było mi się co możemy zrobić 30%ową nadwyżką produkcji żywność wartą ponad 30 miliardów euro, żebyśmy mieli od razu jasność co wracać do pytania co konkretnie znaczy nie wskaże dyrektorowi, które konkretnie produkty natomiast kategoria produktów kategorie tak tak to ich branży, więc tak niewątpliwie liderem jest produkcja mięsa i jego przetworów to jest prawie 19% całego sportu w tej klasie w tej puli eksportowej ziarno zbóż przetwory, czyli mówimy mówimy tak naprawdę mąkę wyroby piekarnicze oczywiście zboża, które w, którego całkiem sporo eksportujemy warto zauważyć, że jeszcze tak naprawdę 5 lat temu byliśmy importerem zboża teraz jesteśmy znaczącym eksporterem i to bardzo dobrze bardzo dobra tendencja oczywiście cukier wyroby cukiernicze w tym produkty mleczne również następne bardzo ważna kategoria produkty mleczne mleko i jego przetwory surowce co ciekawe dosyć mocno rośnie również ta część ryby przetwory rybne jesteśmy całkiem sporym eksporterem owoców morza jak również łososia warto zaufać chyba jednym z nas w ogóle z największych eksporterów łososie chodzi o Unię europejską, którego tak naprawdę nie produkuje, ale za to kupujemy konfekcjonowania my sprzedajemy dalej oczywiście również mamy warzywa i owoce jesteśmy całkiem sporo eksporterem kawy herbaty i kakao co ciekawe, ale to, dlatego że jesteśmy dużym krajem kupujemy dużo tych produktów możemy pozwolić na to, żeby konkurencyjnie i konfekcjonowanie sprzedawać do innych krajów m.in. właśnie do Czech dając lepsze ceny to jest jakby naturalny proces i powiedzmy takie takie kategorie, które mają po 2% udziału, czyli nasiona tłuszcze roślinne alkohole nie jesteśmy gigantem, jeżeli chodzi o sprzedaż alkoholu, bo to jest około 2% naszego naszego eksportu, ale nasz w roku 2020 wielkość sprzedaży alkoholu eksportu alkoholu gwałtownie wzrosła prawie 19% to oznacza, że być może faktycznie nasze produkty spirytusowe zyskują coraz większą renomę na świecie jak również soki owocowe warzywne eksportuje około 2% udziału w całej w całej masie sportu no Polska jest taką spiżarnię poniekąd Europy częściowo nawet dla niektórych krajów świata dziękuję panu bardzo optymistycznym przesłaniem kończymy naszą rozmowę Andrzej Gantner dyrektor generalny polskiej federacji producentów żywności był naszym gościem kłania się panu, życząc dobrej niedzieli dziękuję bardzo, smacznego obiadu niedzielnego jeszcze wszystkich dziękujemy informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA