REKLAMA

Promujemy naszą nową firmę. Pomysły na dobrze dobraną reklamę!

Podcast przedsiębiorczy
Data emisji:
2021-02-15 05:30
Prowadzący:
Czas trwania:
21:08 min.
Udostępnij:

Specjaliści mówią, że warto około 10 procent budżetu firmy przeznaczać na promocję i reklamę. Wykrojony budżet na działania marketingowe jest niezbędny zwłaszcza na początku działalności. Ale jak umiejętnie wydać te pieniądze? Gdzie promować małą firmę? Oczywiście numerem jeden jest tu internet, który oferuje szeroką gamę możliwości. Ale są takie firmy, w przypadku których wydawanie pieniędzy na reklamę internetową nie jest dobrym pomysłem. Bo na przykład lokalnemu warzywniakowi bardziej zależy na dotarciu do sąsiadów z otoczenia, a osiedlowej fryzjerce - na dotarciu do klientów i klientek z najbliższych domów. Jak wtedy promować firmę? Posłuchaj rozmowy z mnóstwem ciekawych przykładów ze specem do spraw marketingu, autorem poczytnego bloga poświęconego tej tematyce Pawłem Kępą.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest bank Milenium oferujący konto mój biznes dla firm jak założyć i prowadzić własną firmę podcasty przedsiębiorcy zaprasza Wojciech Kowalik dzień dobry w naszym cyklu dziś zajmiemy się promowaniem startującej rozwijającej się firmy oczywiście wielu przedsiębiorców wybiera reklamy w internecie i to słuszna droga, ale nie dla wszystkich, bo są przecież biznesy, zwłaszcza małe lokalne, którym zależy na dotarciu do sąsiadów osiedla dla nich też są Rozwiń » dobre pomysły na promocję, a jeśli już wybieramy internet np. reklamy dużej sieci społecznościowej jak to zrobić dobrze mnóstwo przykładów i podpowiedzi jak prowadzić promocję firmy w rozmowie ze specami do spraw marketingu autor poczytnego bloga poświęconego tej tematyce Pawłem Campo startujemy z własną młodą nową firmą piszemy biznesplany liczymy sobie tyle wydamy na rachunki tyle wydamy na ewentualnych pracowników tyle wydamy na nasze koszty tyle ewentualnie zarobimy, dlaczego nie zapominać w tym początkowym etapie firmy o wykrojeniu z tego tortu z naszego budżetu jakich pieniędzy jakich na promocję na reklamy na marketing nie nie zapominajmy o tym, bo skąd inaczej klienci się u nas dowiedzą to znaczy tak wiadomo, że możemy poprosić znajomych powiedzieć znajomym czy rodziny o tym, że zakładamy biznes że, że będziemy mieć jakiś sklep teraz i mogą u nas kupić auto zaczyna od znajomości tak jeśli mamy budżet na marketing wykrojone z tego naszego całościowego budżetu tutaj nasze znajomości mogą budować szybciej szerzej dalej po prostu więcej możliwości chodzi o atak, jeżeli początkujący przedsiębiorca wpisze sobie w wyszukiwarkę internetową marketing małe firmy no to 80 jak nie 90% wyników, które przeczyta no to marketing w internecie ten internet rzeczywiście jest taką podstawą takim królem, na którego powinniśmy stawiać na początku działalności myślę, że to jest dlatego tak się dzieje, że on jest zasięgu ręki i tak naprawdę możemy czy to konto na Facebooku założy sobie w ciągu 5 minut czy stronę internetową nawet w ciągu kilkudziesięciu minut mieć gotową to chyba tak bardzo zachorowało, a druga opcja, jaką dają, a np. portale społecznościowe reklama na portalach to jest to, że możemy dotrzeć do ludzi wg np. zainteresowań czy wg tego, gdzie mieszkają tak jeśli mieszkają w miejscowości, w której my rozpoczynamy biznes, a nasza firma działa lokalnie no to jest to ja jest dla nas powiedzmy atrakcyjne, a np. na wydruk ulotek rozdysponowanie tych ulotek, a wydaje się, że musimy poczekać musimy poczekać dłużej tak i być może to jest właśnie tym co przyciąga no właśnie te pieniądze, które wydajemy warto wydawać rozsądnie dlatego porozmawiajmy teraz trochę o takim właściwym dobraniu marketingu do działalności naszej firmy no bo rozumie się samo przez się mamy sklep internetowy no to taka reklama w internecie nasuwa się pierwsza chyba takiej działalności jest znacznie więcej, gdzie ten internet zdecydowanie jest najlepszym rodzajem działalności najlepszym rodzajem reklamy w przypadku sklepu internetowego na pewno tak przy czym warto sobie w każdym rodzaju biznesu tak naprawdę rozgraniczyć działania marketingowe na 2 rozdziały, jakby czyli w jaki sposób najpierw pozyskuje tego klienta, a później taki sposób staram się, żeby on wrócił po raz 0203. kolejny, czyli tzw. re marketing czy czy też po prostu powracanie kolejne zakupy, a i teraz to też zależy od naszego biznesu albo możemy zacząć do sklepu internetowego przez ten właśnie pozyskiwać klientów, a później do paczki wrzucić mu się czy to ulotka czy to jakąś inną zachętę coś co spowoduje, że ona nie zapomni, że wróci po kolejne zakupy np. nie wiem spotkałem się ostatnio ze sprzedażą jabłek przez internet jatka wędrują do do odbiorcy, a na dnie opakowania jest ulotka z QR kodem, który wystarczy zeskanować, żeby zamówić kolejne opakowania tak także mamy połączenia właśnie tych metod internetowych takich bardziej tradycyjnych papierowych taka reklama olej on-line nowa, której mówimy no w wielu działalnościach się sprawdzi przedsiębiorcy przede wszystkim wydaje mi się idą w 2 kierunkach pierwsza to jest reklama w wyszukiwarce, a druga jest taka możliwość wykupienia reklamy na portalach społecznościowych to są dobre formy reklamy dla dla młodych początkujących firm tak i obydwie są dobra przy czym obydwie, a dają troszkę inne wyniki troszkę innym czasie, a jeśli wykupimy sobie reklamy w mediach społecznościowych tak naprawdę możemy mieć klientów tu i teraz, bo nasza reklama od razu zacznie się wyświetlać prawdopodobnie jeśli wszystko jest w porządku jeśli przekaz jest trafiony jeśli dopasujemy reklamy do odpowiednich osób to pojawią się pierwsze zamówienia tak pierwsze zlecenia natomiast jeśli chcemy, a korzystać także z tzw. seo czy też znanego jako pozycjonowanie, a tutaj efekty musimy poczekać troszkę dłużej tak, zanim nasza strona skoczy gdzieś na pierwszą stronę graczy czy czy w ogóle pierwsze miejsce raz po tak naprawdę nawet pierwszy po obecność na pierwszej stronie nie gwarantuje, że ktoś nasili będzie kilka dopiero pierwsza druga trzecia pozycja tak naprawdę tutaj tutaj możemy najwięcej zyskać przy czym spadek umówiona na na te efekty w zależności od branży, a że pojawić się na pierwszej stronie na pierwszym miejscu trzeba poczekać, a droga jest taka reklama np. na największym portalu społecznościowym, jeżeli chciałbym sobie wykupić to z jakim wydatkiem musi się liczyć, a tak naprawdę tutaj też zależy od tego jak duża grupa docelowa, a Maz interesuje tak jak dużą grupę docelową sobie wybraliśmy jeśli to będzie duża grupa dużo osób to prawdopodobnie ten koszt będzie tańszy jeśli to będzie mała wąska grupa ten koszt będzie dużo większe, a ile to będzie nas kosztowało to też nie jest takie mam pytanie, na które można odpowiedzieć każdemu tak samo my jesteśmy też w stanie ustalić sobie limit, jaki chcemy dokładnie i o tym chciałem właśnie wspomnieć, że możemy sobie ustalić, że naszym limitem dziennym będzie np. 10zł 20zł minimalna stawka, za które od, której możemy rozpocząć reklamowanie to jest tak naprawdę 5zł dziennie, a na taki od tego możemy zacząć ich przekonać na własnej skórze czy nam to wystarcza czy pojawiam się z tego klienci jeśli tak to może zdecydujemy się na zwiększeniu zwiększenia tego limitu, ale może warto tak i wyłączamy próbować różnych rodzajów wersji dotarcia do różnych grup różnych zdjęć, które dorzucamy do tej reklamy w poszukiwaniu idealnej, której przyjdzie nam najwięcej klientów to możemy uzyskać właśnie m.in. tę temu że, że możemy dysponować tak niskim budżetem, bo tak naprawdę możemy stworzyć sobie kilka kilkanaście kilkadziesiąt wersji reklamy z innym zdjęciem każda reklama docierająca do innej grupy wiekowej do innej płci do osób o innych zainteresowań jak tak naprawdę możemy sobie stworzyć, a reklama firmy sprzątające sprzątającej, a która będzie trafiać z 1 strony do właścicieli zwierząt domowych np. psów kotów i na takiej reklamie użyjemy sobie zdjęcia właśnie z tym zwierzęciem, a z drugiej strony możemy sobie stworzyć reklamę do osób, które remontują swoje domy też są zainteresowani usługami firmy sprzątającej przy czym dla nich na obrazku możemy pokazać bałagan po remoncie np. i dzięki dzięki właśnie temu, że na każde zdjęcie na każdą na każdą z tych reklam na każdą grupę docelową przeznaczamy osobny budżet no to tutaj jesteśmy w stanie też później określić, a co nam zadziałało ocenia tych biznesów, które mogą reklamować w internecie jest oczywiście cała masa to, że nie tylko sklepy internetowe są wszelkiego rodzaju usługi czy to korepetycje czy np. nie wiem mamy warsztat samochodowy wiadomo, że jeżeli ktoś szuka warsztatu pierwsze co robi się łapie za komórkę szuka w internecie, ale są takie biznesy bardziej offline nowe np. zakładamy osiedlowy warzywniak albo niewielkiego osiedlowego fryzjera no i tutaj wydaje się, że tam internet nie do końca może spełnić swoją rolę nie wiem mała osiedlowa pasmanteria, w której sprzedajemy igły nici guziki jak w takim przypadku spróbować dotrzeć do klientów i promować naszą firmę na pewno kwestia przychodzi do głowy jako pierwsze to są rzeczy typu ulotki, a typu taka reklama bardziej tradycyjna np. w lokalnej Gazecie może lokalne jakieś rozgłośni radiowej pytanie podstawowe różni, gdzie są nasi klienci nasi klienci kim w ogóle są nasi klienci czy jesteśmy Niewiem zakładem fryzjerskim dla kobiet dla mężczyzn czy może jesteśmy Barbarę, który zajmuje się tylko brodami itd. np. jeśli mamy w sklepach taki rok lokalny warzywniak, a być może, a warto byłoby stworzyć coś takiego jak list powitalny tak powiedzmy, że ten warzywniak zakłada pani, która mieszka na danym osiedlu to jest sklep osiedlowy np. i może wysłać do lokalnej społeczności do mieszkańców wokół swojego sklepiku nowego, a list powitalny tak zamiast ulotki, która trafia do skrzynki pocztowej, a te ulotki tak naprawdę nam się mieszają mnie zwracamy na nie w ogóle uwagi od coś, czego oczekujemy w skrzynce pocztowej to są np. listy jeśli nasza ulotka będzie składano ulotką, która będzie w formie listu zapraszającego do do pierwszych odwiedzin np. przedstawiającego sklep itd. a to na pewno coś będzie wyglądało jak list czy może jak po jako pocztówka zwrócić większą uwagę właśnie tych naszych przyszłych klientów także pierwsza rzecz to jest właśnie do kogo chcemy trafić, kto jest naszym klientem ich rząd tak naprawdę się znajduje, a druga rzecz to jest taka, żeby jeśli wybierzemy jakiś format reklamy, żeby on wyglądał faktycznie ten ten ten finalny efekt reklamowy, żeby wyglądał faktycznie jako coś, czego klient się podziewa raz w danym środku przekazu, którym jest w tym przypadku skrzynka pocztowa ani coś co z góry jest skazane na porażkę no tak wyciągamy ulotki ze skrzynki pocztowej najczęściej wrzucamy do takiej specjalnej skrzyneczki, która obok tej skrzynki pocztowej stoi nawet na te ulotki nie patrząc nie bać się takich działań to znaczy otwieram taki biznes drukuje takie ulotki wyglądające na listy co przejście po prostu to sąsiednich domach i wrzucać do skrzynek jest to coś, czego nikt inny nie robi tak naprawdę więcej może faktycznie nie dowiemy się dopóki jest nie sprawdzimy tego na własnej skórze, bo może być także coś przyniosło efekt komuś Wit w miejscu, a w miejscowości, a w miejscowości by to samo działanie może obyć odebrane zupełnie inaczej tak także nie ma się, czego bać nie ma, a na zapas tak naprawdę jeśli spróbujemy się nie dowiemy, a im bardziej zwrócimy na siebie uwagę, a trudno jest zwrócić na siebie uwagę ulotką, a chyba, że zakładamy porozmawiamy z daną osobą, której ją obdarowujemy czy ona w ogóle jest zainteresowana tym co co robimy co zamierzamy robić czy nie i wtedy od razu wiemy tak naprawdę też rozmowa taka rozmowa jeśli to jest lokalna Local jakiś biznes rozmowy z klientami z przyszłymi klientami mogą dużo nam dać właśnie być przy tym lokalnym biznesie jeszcze chciałbym się trochę zatrzymać, bo o u przy biznesie internetowym NATO rzeczywiście sieć jest pełna poradników jak to firmę promować mniej skutecznych bardziej skutecznych dla takich małych lokalnych firm i tych porad wielu wielu nie ma, czyli np. co do takiej liście proponujemy jakąś zniżkę, kiedy ktoś nas odwiedzi albo np. jakiś takimi program lojalnościowy może być niska to może być problem program lojalnościowy pytanie znów musimy sobie zadać co możemy w ogóle dać, a czy może jeśli jeśli jest to program lojalnościowy czy może obok nas, a jest jakiś jeszcze 0203. sklep, z którym my możemy połączyć siły i ich coś takiego wspólnie tak jest takie wspólne zaproszenie wysłać tam dostarczyć do naszych przyszłych klientów, a i teraz tak naprawdę powinniśmy miecza powinniśmy mieć w głowie plan na to co dalej co się stanie jak ta osoba zaproszona przyjdzie do nas, a czy jeśli działamy wspólnie z ze sklepem obok nas np. ja sprzedaje buty sprzedaje ubrania to może my wspólnie powinniśmy mieć tam taki, który przychodzi, którego zapraszamy to jest ktoś, kto może potrzebować butów i ubrania więc, dlaczego nie możemy mogliśmy nie moglibyśmy po polecać siebie nawzajem i w ten sposób działać, polecając jeśli ktoś przyjdzie do sklepu, a dostępu jego butami to ja polecam sklep z odzieżą i odwrotnie tak tak przede wszystkim nic to przecież tych małych przedsiębiorców nie kosztuje dokłada nawet znów może obniżyć koszty, bo znów, działając wspólnie możemy łatwiej rozwiązać wiele problemów, bo czy koszt wydruku takich listów czy później dostawy tych listów dzielimy na dwójkę przychodzi do mnie taki klient mam obmyśla plan co dalej co może być tym co dalej co dalej warto sobie zaplanować coś co nas wyróżni na na tle innych wiadomo mamy jeśli mamy np. osiedla i chcemy na tym osiedlu sobie stworzyć nasze sklepik z warzywami to, a mamy dookoła też czy centra handlowe, gdzie są markety czy jakiś dyskonty jak możemy z nimi walczyć co jest takim problemem, który możemy rozwiązać może np. dzisiejszego poranka bez prawa co żona się pyta co dzisiaj mogę sobie zjemy i ich codziennie ten sam problem się pojawia czy taki mały sklepik np. lokalny jest w stanie nam pomóc chce rozwiązać takie taki problem może wracające z pracy do domu taki sklepik mógłby zaoferować gotowe zestawy np. warzywa plus jakieś miejsce opinii jeszcze coś co możemy co możemy w domu szybko przygotować do tego dostarczą nam formie znów ulotki np. przepis na to co chcą co możemy przygotować i to może być też drugą stronę tak, czyli zaczyna się od listu czy może druga forma, którą spotykamy, którą możemy spotkać w skrzynkach pocztowych gazetki tak spodziewamy się gazet skrzynkach Boże sklepy mogą połączyć siły wydać wspólną jakąś gazetkę z jakimiś poradami, gdzie 1 sekcja to jest to są porady kulinarne np. i lekarz strona pt. europejskiej obiad, gdzie taki lokalny sklepik przygotowuje przepisy, aby później możemy właśnie w tym samym sklepiku odebrać gotową paczkę do przygotowania tego przepisu także to można może działać 2 strony no to bardzo dobry pomysł muszę przyznać naprawdę jak otwieram warzywniak na pewno z tego pomysłu skorzystał jakiś jeszcze przychodzą nam do głowy takie formy promocji naszej małej osiedlowej firmy małe firmy małe miejscowości możemy połączyć siły tak znów wraz z kimś innymi ostatnio spotkałem się z takim znów mała lokalna społeczność małe miasteczko około 20 jest coś takiego jak Stowarzyszenie gospodarcze Stowarzyszenie małych firm tak naprawdę to musi być stowarzyszeń stowarzyszenia lokalne, bo w wielu miejscowościach istnieją istnieje coś takiego jak np. w forum pracodawców prywatnych czy jakieś inne fora gospodarcze stowarzyszenia firm, a właśnie może działać w ramach takiej struktury małe firmy czasami a, bojąc się do takich stowarzyszeń dołączyć tutaj znów mamy to samo działanie w grupie, która może być bardziej bardziej sprawne tańsze itd. i oni przygotowali coś takiego jak taki program lojalnościowy połączony z loterią tak gdzie, a zbieramy punkty zbieramy naklejki coś co co znów mamy w marketach tylko tylko, że markety są duże i mają możliwość do przeprowadzenia takiej takiej takich złożonej akcji i trasy nie wiem 20 sklepików małych lokalnych 20 firm łączy swoje siły i w każdym z tych punktów możemy zbierać punkty czy jakieś naklejki czy jeszcze coś innego, a i znów mamy 22 efekty, jakby 1 to napędzamy się do zakupów, bo chcemy otrzymać punkty, a drugi to sklepy czy firmy polecają siebie nawzajem także, a w ten sposób możemy działać np. tak trochę podpatrujemy też działania tych wielkich, którzy mają mnóstwo pieniędzy na marketing reklamę i troszkę może nie kopiujemy, ale wzorujemy się na nich przenosimy je na trochę mniejszą skalę zaczęliśmy naszą rozmowę od pieniędzy, żeby wykroić kawałek naszego budżetowego tortu na taki marketing, jaka kwota byłaby rozsądna jak pan myśli dla takiej startującej firmy ile, pisząc sobie biznesplan na tą promocję przeznaczyć może być procentową może być procentowo takim minimum wydaje się około 10% 10% od takiego miesięcznego budżetu naszego przecież wiadomo jeśli to będzie 10% od 1000, a to może być może być może być za mało takie fajne powiedzenie powiedziała kiedyś jedna z Czytelniczek mojego bloga, żeby marketing inwestować, zwłaszcza w czasie prosperity i trudno się z tym zgodzić, bo do zbycia jest także nam idzie dobrze to zapominamy o tym marketingu i odkładamy go troszkę na bok, bo mamy ten napływ klientów tak dalej, a w czasie słabszym staramy się zazwyczaj jakoś się nakręcić ten ruch w naszych biznesach, a no, bo no, bo wtedy tego potrzebujemy po prostu taka taka jest nasza wewnętrzna motywacja, a wartość nie zapominać też o tym właśnie w momencie, gdy jest dobrze o pomysłach na promocję firmy rozmawiałem z ekspertem do spraw marketingu autorem bloga poświęconego tej tematyce Pawłem Kempą Wojciech Kowalik dziękuje i do usłyszenia podcasty przedsiębiorcy na tokfm PL i aplikacji TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PODCAST PRZEDSIĘBIORCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA