REKLAMA

O burzliwym życiu Marii Montessori na tle róż

Sprawy Różne
Data emisji:
2021-02-14 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
53:17 min.
Udostępnij:

Jak zrodziła się metoda Montessori? Na czym polega? Jak na jej tworzenie wpłynęły doświadczenia Marii Montessori?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sprawy różne dobry wieczór państwu witam państwa w niedzielnej audycji sprawy różne przy mikrofonie Karolina Lewicka moim państwa dzisiejszym gościem jest dr Piotr Podemski historyk Italia ni sta amerykanista dobry wieczór panie doktorze dobry wieczór, a bohaterką dzisiejszego wieczoru będzie Maria Montessori Maria rówieśniczka Zjednoczonych Włoch przychodzi na świat 31sierpnia 1800 siedemdziesiątego roku, a 20 dni później Barça wierzy Zjednoczonego Królestwa Włoch wdarli Rozwiń » się do Rzymu stolicy państwa kościelnego, kładąc tym samym kres rzymskiemu panowaniu papież, choć oczywiście daty, jeżeli chodzi o powstanie Zjednoczonych Włoch przyjmowane są różne tak czy owak możemy powiedzieć, że mała Maria pojawia się na świecie wtedy, kiedy zaczyna się nowa epoka w historii Włoch tak tak właśnie jest też Maria czy media mówiąc po włosku, żeby tak brzmiało teraz 1 może na początek też jest z Włochami utożsamia utożsamia się ideami tych nowych Włoch Zjednoczonych, a więc postępem z tym, że ten kraj ten region wcześniej nie kraj właściwie taki dość zapóźnione będzie to zapyziały trzeba przywrócić nowoczesności, a narzędziem ku temu ma być nauka to właśnie nauce Mariam historii chcę poświęcić swoje życie to jeszcze zatrzymajmy się przez chwilę przy jej dzieciństwie była córką Aleksandra bojownika na rzecz Zjednoczonych Włoch, a potem urzędnika w Ministerstwie Finansów ojciec był tradycjonalistą matka miała bardziej postępowe podejście do życia, ale nie aż tak postępowy żeby, żeby tolerować rozmaite zachowania córki czy zdarzenia, które miały miejsce w jej życiu, ale o tym pewnie powiemy za chwilę rodzina najpierw przenosi się do Florencji później do Rzymu 1800 osiemdziesiąty szóstym roku Maria kończy szkołę podstawową rozpoczyna naukę w Instytucie technicznym Leonarda da Vinci jest bardzo zdolną uczennicą, tak więc trzeba powiedzieć, że właściwie karierze urzędniczej ojca za te zawdzięcza Maria Montessori możliwość korzystania z tych wszystkich szans, które oferował stołecznej już wtedy ziem, a więc tej prowincji, jaką jednak jest ten region na Adriatyckiej, którego pochodziła to miasteczko Kiera żale położone nad Adriatykiem, ale tuż obok właśnie w tym, więc rejonie tam wielkich szans być może kariery miała w Rzymie świat wydaje się stoi przed nią otworem z 1 strony tak, bo wszelkie szkody wszelkie uniwersytety właśnie są dostępne w tym to technikum czyta liceum technicznego dokładnie na język Polski polskie realia, czyli przetłumaczyć jest dostępne, ale wielką oczywiście barierą dla jej kroku dla szpanu planu dla jej kariery, którą sobie wymarzy jest konwenansów społecznych wczesne i takie bardzo mocne genderowe przekonania o tym co dziewczęce w jej wieku przystoi, a co nie przystoi i ona szokuje właściwie całe swoje otoczenie już nawet tym, że zamiast jak taka ważna kobieta z elit zająć się ewentualnie greką łaciną i czytanie literatury pięknej, zwłaszcza że Francuzki ta byłaby na miejscu albo jeszcze lepiej zająć po prostu domem szydełkowanie i dziećmi to ją ciągnie w stronę właśnie owych nauk technicznych, że jest uczennicą celującą właśnie z matematyki to pociąga bardziej być może nawet niż pobożności takie klasycznie kobieco wg ówczesnych zwyczajów czy standardu stereotypów działania, a potem o zgrozo próbuje się nawet zapisać na studia jakieś fizyczne techniczne, więc kilku inżynierem próbuje pójść, czego już ówczesne społeczeństwo nie jest integrować to właśnie, jakby przekracza możliwości jej ojca, zwłaszcza matki co mniej matka jak ją wspierała, choć może nie do końca rozumiała tej wielkie ambicje, a ostatecznie decyduje się jednak na studiowanie medycyny to jest tabu absolutne, bo wyobraźmy sobie patrząc na to oczyma ówczesnych ludzi jak ma to być, że jakaś młoda panienka, bo te historie ma gdzieś tam się zajmować ciałami zmarłych mężczyzn tak pozostawać z nimi i dokonywać wszelkich operacji, których taki lekarz, który się kształci wykrywać musi to zupełnie jest nieobyczajne nieprzyzwoite nie przystoi na to pozwolić nie wolno, więc początkowo, mimo że ona poruszanie, bo ziemia to i ojczyste przeciwstawia i same władze rzymskiego Uniwersytetu dla napięcia są również przeciwne i tutaj co niezwykle ciekawa być może ważne dla późniejszej kariery podobno, bo tak mówią jak ciotka Klotka otrzymuje poparcie od samego papieża Leona trzynastego, który to papież wbrew, gdyby temu dominującemu duchowi konserwatyzmu mówi, że jednak przed wiedzą dostępu do wiedzy także kobiecie tutaj godzi się nie godzi się blokować i że należy to i umożliwi w każdym razie jest tą wg tradycji pierwszą kobietą, która kończy medycynę na rzymskiej uczelni i rozpoczyna praktykowania w tym właśnie zakresie to jeszcze zapytam okres studiów, bo ona bardzo interesuje się podczas studiowania psychiatrią rozpoczyna badania z kolegami z roku i tam też dochodzi no do spotkania można powiedzieć mężczyzny życia chyba nie skoro mężczyzna jej życia potem poślubił inną swoją bardzo rozczarowało, ale tam spotyka ojca swojego dziecka tak to była taka gorzka miłość być może po 1 związek, ale potem wielkie czarowanie no ale po kolei oczywiście w ramach swoich studiów Maria Montessori się specjalizuje psychiatrii oraz w pediatrii, a więc zajmuje po prostu dziećmi z zaproszenia psychologicznej psychicznymi i także w ogóle tych dzieci, które są po prostu na dzisiejsze realia student niegrzeczne, ale nic się wpasować w ten właśnie sztywne wtedy Gorce społeczne no i ona to właśnie odkrywa to jest być może odkrycie życia, który decyduje determinuje o tym to co dzieje się później, że tak naprawdę często tym dzieciom po prostu trzeba wytłumaczyć psu trzeba wyjaśnić, że to niekoniecznie choroba psychiczna w sensie dzisiaj słychać też jest kompetentny, aby to rozstrzygać, ale po prostu jest to sądów brak środowiskowe deficyty pewne rodziny kultury zasobów kapitału kulturowych tak dalej i że edukacją można bardziej, gdy leczyć niż medycyną i to będzie, gdy właśnie asumpt do tego przejścia ze świata medycyny świata edukacji, gdzie oznacza ona więcej w stanie zwojować, ale właśnie pracuje z tymi kolegami przecież, bo koleżanek i nie może skoro jest pierwszą kobietą na studiach w tamtych czasach i poznaje nowego właśnie Mario Monti SA tutaj nazwiska bardzo podobne właśnie Montessori Monte Sant za chwilę będzie mu serię odwołali, więc wszyscy na ten jeszcze Maria i Mario, więc wszyscy takiego właśnie noszą i tego związku powtarza początku bardzo płomienne ego no rodzi się 2 lata po ukończeniu tej medycyny w uzyskaniu tytułu doktora medycyny rodzi się syn Mario i to jest rzeczywiście bardzo wstydliwy aspekt jej życia i życia osobistego, ale życia w ogóle, ponieważ rodzi ta jej partnera tego dr. Montano boją się skandalu Bóg, że odmówi odmawia tego nazwiska temu dziecku temu synowi, który się właśnie urodził i matka tego Maria pod presją także swoje rodziny głównie rodziny właśnie partnera będzie musiała się de facto wyrzec właśnie do końca oddać go na wychowanie obcej rodzinie na wsi co prawda część przestał jeść odwiedza, kiedy może ile może to się zmienia całe tym okresie trwania tej sytuacji, ale bywa tam odwiedza go jest taką dobrą panią wielkiego miasta, która przybywa, która prezentami rozpuszcza się rozpieszcza i próbuje dziecka podtrzymać świetne dobrym nastroju i dopiero kiedy wchodzi udział kilkanaście lat to nastąpi taka bardzo słynna wzruszająca scena, kiedy właściwie oni to sobie nawzajem powiedzą ten chłopiec też nie jest zupełnie zorientowane i kontekstu tego co się dzieje w miarę wyrasta powoli rozumie, że Maria Montessori jest jego matką dopiero wtedy ona zawiezie go do siebie powtarzam partner ją porzucił tak jak powiedział pan redaktor już ożenił się nam w ogóle kobietą tego nie do końca nie uznał SN w nim z nim w dobrej komitywie mierzył się od tej pory będzie żył jedno mieszkań z matką, ale nawet wtedy Marysię zdecyduje na to, aby mówić otwarcie o tym, że jest to jej SENT tylko wymyśla rozmaite preteksty, a to, że jest to kuzyn, a to, że jest to ktoś w dalszej rodziny w każdym razie próbuje jakoś to rozegrać ten sposób, żeby nie było żadne zdarzenie obyczajach plotek, że to mieszka z młody mężczyzna pod dachem, ale nigdy nie mówi oficjalnie o tym, że jest to jej syn to też budziłoby pewne pewne było by potem skandalu, a tak to budziło tylko my to niezdrowe też domysły jeszcze tanie konta itd. ale jednak Maria przez całe życie miała poczucie pewnej klęski i pewnej winy właśnie, że jednak w tym najważniejszym okresie czy sama tego ciała, żeby okres właśnie kilku pierwszych lat życia to okres nie tylko istotne, że w tym okresie nie było jej boku jej własnego syna i to się kładzie cieniem na jej biografii pewnie na jej moralizatorstwo jej, gdyby za zaleceniem dla rodziców, bo sama tych zaleceń w żadnym razie nie dopełniła wobec własnego dziecka Maria trafił do matki jako piętnastolatek to był rok 1913 to było już po śmierci matki Marii mówiłam o tym żona była postępowa, ale nie aż tak, bo pojawia się także wątek w biografii Montessori niepokoju matki Marii, że małżeństwo będzie oznaczało kres z trudem osiągniętego statusu naukowca przez Marię, bo we włoszech w owym czasie mężatki musiały zrezygnować z pracy zajmować domem oraz dziećmi do właśnie, a to mali w żadnym razie nie spełnia to nie odpowiadało ono zresztą od razu studia raz po studiach było była feministką z deklarowaną i feministką taktykę wziętą i tak sławną, że zaraz po studiach włoski ruch feministyczny wysoką dalej jako delegatka na Kongres, więc teraz minister, że w Berlinie i tam remont sali odnosi swój pierwszy spektakularny sukces w życiu publicznym rzeczywiście przekonuje się o tym, że jest w stanie czarować słowem co bardzo ciekawe Adam żyła po włosku, a ludzie takiej hali, chociaż jeszcze mieli to znaczy wszyscy byli w wielki przez wielu w każdym razie byłoby wielkim oczywiście czarem urokiem tej postaci mówił, że taka piękna feministka, bo tutaj też słuchacze będą też pytanie Skoczeń, kiedy powiemy, że w tamtym czasie, zwłaszcza przeciwnicy ruchu feministycznego naturalnie zgłosi taką teorię taki pogląd, że te kobiety są feministkami tak naprawdę są bardzo mało kobiece, że są to błędy bardzo ładnie ba chłopy to nie potrafią odnaleźć kompletnie właśnie w tej roli kobiety z dziećmi rodziną mężem tak dalej i dlatego walczą o jakiś tam wydumane wyimaginowane prawa kobiece Maria Montessori taką piękną młodą delikatną Włoszką wtedy to potem zmieniła potrafiła oczarować na poziomie estetycznym retorycznym i to przynosiła także ogromną de facto ogromną radość z tego nie będzie potrafiła do końca decydować będzie coś będzie bardzo silnym takim impulsem do podejmowania wżyciu dalszych działań, a więc właśnie tutaj poczuła, że może wiele szans może wiele zrobić od tej pory będzie częstym gościem na konkretach także edukacyjnych będzie bardzo mocno przemawiała nie tylko panie praw kobiet, ale także w sprawie potrzeby edukacji edukacji nowoczesnej jak mówi edukacji opartej na nauce to jest niezwykle ważna sprawa moja koncepcja to nie jest Mariam soli mnie antologia tylko to wynika z dowodów moich badań naukowych nikt, kto ma dobrą wolę nikt rozsądny nikt nie przekłada nie przedkłada tradycji zabobonu ponad racje obiektywne nie może się ze mną nie zgodzić ja po prostu dąży do nowoczesności do postępu dla naszego społeczeństwa to jest wielka misja, którą z wielką żarliwością gorliwością wypowiada publicznie i tłumy naprawdę biją brawo jest penalizowane jako wielka uczeń chciałabym jeszcze przez chwilę zatrzymać, jeżeli pan doktor pozwoli przy tej feministycznej karcie w biografii i zapytać też ogólnie bo, bo przełom dziewiętnastego dwudziestego wieku to ten moment, kiedy ten ruch kobiecy we włoszech zaczyna powstawać pan doktor wspomniał o tej wizycie Marii Montessori na pierwszy międzynarodowym kongresie kobiet w Berlinie, ale ona już nieco wcześniej 1800 dziewięćdziesiąty szóstym roku jest współzałożycielką takiego stowarzyszenia per la Donna tak tak ligi na rzecz praw kobiet dosłownie dla kobiet prawda oczywiście, że działa także nad wewnętrznym rynku włoskim oraz powtarzam na tyle jest osobą przebojową już znaną polskiemu środowisku feministyczne Emu, że wręcz proszona o to, aby reprezentować na arenie międzynarodowej tutaj to jest paradoks w życiorysie także ona nie była osobą bardzo mocną pod kątem znajomości języków obcych to zresztą też w pewnym sensie być może było powodem mniejszego sukcesu chociażby tak ogromny niż mogłaby osiągnąć, a mimo to uznawano, że właśnie ona jest tą, która potrafi oczarować zaczarować także zagraniczną publiczność w tym właśnie charakterze wystąpiła także tam jeszcze przez kilkanaście lat będzie twarzą włoskiego feminizmu będzie pisać artykuły będzie organizować konferencje będzie mówiła o ciężkich warunkach pracy wiejskich nauczycielek i dzieci w kopalniach, więc będzie poruszać rozmaite bardzo ważne tematy, a potem będzie taki moment się jak ta feministyczna karta została odwrócona i pojawia się pytanie dlaczego, bo przestała już angażować się po tej feministycznej stronie czy, dlatego że te feministyczne nadzieje przełomu wieków się nie spełniły, że przyszedł ultra patriarchalny faszyzm i dziś w zasadzie już nie było, o czym mówić, bo niczego nie było to oczywiście też trzeba powiedzieć, że około roku jak piszą biografowie 1910 Marii Montessori przeżyła takie dość istotne, choć być może to raczej było ewolucyjne, ale jednak nawrócenie i zbliżenie do ideałów katolickich co prawda tak samo ona jak wiele ówczesnych działaczy katolickich argumentowało by, że to nie jest sprzeczne, że w ówczesnym kościele katolickim kobiety miały nawet być może większe prawa niż to czy protestanckich tutaj wydatki praw kobiet powiedziała horrendum apki kompletnie prawdziwe, ale ja tylko referuje poglądy wtedy występował, więc uważano właśnie w tym kościele kobiet na szczególną godność kult maryjny i rozmaite jeszcze inne kwestie, które teraz nie chce wchodzić i zdecydowanie Marii Montessori, gdyby się rozwija w kierunku takiej duchowości katolickiej z akceptacją dla pewnych trudnych stron ludzkiego życia i ludzkiej egzystencji przygotowuje się tak to rzeczy ostateczne to jest związane także ze śmiercią właśnie w tym okresie więcej jej matki, a potem jej ojca, więc to wszystko ani też, gdy byłem na nim pewne wrażenie robi wtedy też zmienia się co i patrzenie na cokole jakościowy dochowaniu publikuje takie 2 prace dość istotne na temat tego jak jest miejsce dzieci te kościele jak trzeba dzieci przygotować do komunii świętej, a więc to już są rzeczy jednak bardzo taki stereotypowy patrzeniu nie przez walne do tego co ona robiła wcześniej jako feministka, kiedy powtarzam zwalczała tradycję, którą zbudowała zabobonem w tym też oczywiście katolicką tradycję na rzecz nauki tutaj już jednak w stanie to wszystko godzić i też całą pewnością się skłania ku temu, że wiara, że te wartości sprawdzone od od dawna one są dość istotna też jej osobiście przeszkadza mi, gdyby w dalszym działaniu na tej niwie edukacyjnej, która ją szczególnie jako interesuje, więc tak tłumaczył to odejście optymizmu, ale także jak pani odpowiedziała czas temu sprzyjają, ponieważ w czasach faszystowskich Włoszech to oceniliśmy, bo nie ma, choć to nie jest władza przetwarza się na początku głosi właśnie feminizm prawa kobiet także rzeczy są dość skomplikowane to teraz wracam do i drogi zawodowej i do tej iluminacji pedagogicznej i jest rok 1800 dziewięćdziesiąty ósmy, kiedy Maria jedzie na Narodowy Kongres pedagogiczny wtedy w Genewie włoski anarchista morduje księżną sesji, czyli cesarzy cesarzową Elżbietę bawarską żonę Franciszka Józefa Habsburga mordercą jest włoski anarchista mówiłam narzędziem zbrodni zaostrzony pilnik do paznokci, który cesarzowej zostanie wbity w serce wtedy przez pracę przelewa się fala oskarżeń pod adresem polskiej szkoły Montessori to wtedy mówi o dzieciach, które zostają przygniecione karami prześladowaniami nic za szkoły nie, wynosząc no tak, bo trzeba powiedzieć o tym, że włoska szkoła w pewnym sensie rzeczywiście atakowała anarchistów raczej nie tyle włoska szkoła właśnie społeczeństwo i włoska kultura przetrwała anarchistów, a to, dlatego że ówczesne społeczeństwo włoskie państwo włoskie system edukacji włoskiej nastawiona niezwykle elitarny z tych ręcznie czy potem jeszcze do faszystowskich wybrzmi takie słynne hasło Giovanniego Gentile, chociaż właśnie wcześniejsze mają być poklask, ale ma błonę ma być mało szkół, ale dobrych dobry czytaj szkół dla elity, a więc szkół, które mają niezwykle rozbudowane bujały nawet ambicje pod kątem materiału, tyle że realizować właśnie dokładnie materiału realizować znaczy nauczyciel ma znać w głowy uczniów wiedzę pamięciowe na temat greki łaciny de historii przeszły ogromne w kilku magister jakich humanistyczne antyki bazujące i tak też humanistyki oparta właśnie ideałach trzeba się podstawach filara grecką ziemskich i szkoła ma niewiele wspólnego z wymogami życia bieżącego naturalnie chłopskie robotnicze dzieci w ogóle się do systemu nie potrafią odnaleźć i dobrze mówią twórcy czy włodarze ówczesny włoski szkoły, bo wcale nie zamierzamy teraz wykonać tutaj takiej pracy, aby z milionów Włochów uczynić erudytą hity wielkich humanistów tak ma powstać tylko klasa rządząca włoska i klasa rządząca się rekrutować ma też dla rządzącej to taka prosta regeneracja tak tej elity w ramach tylko nowych pokoleń tymczasem tej ludowej młodzieży na bardzo mało nawet zaoferowania, ale jedno założenie pozostaje stałe czy ogromny właśnie autorytarnej szkoły czy nauczyciel to jest pan władca na twoim fałdy na swoich włościach, którego należy słuchać decyduje jednoosobowo o dalszych losach swoich uczniów jestem surowym wymagającym właśnie panem, bo to są zwykle jednak mężczyźni się starszych klasach młodszych klasach z kolei są to głównie kobiety i trzeba słuchać po prostu wykonywać oczywiście Marię Montessori jesteś tego zdania, że te dzieci które, pozostawiając to wykształcony nie są przygotowane do zmagają się z realiami tego świata muszą być zbuntowane od początku już w szkole uczą tego, że te państwa właśnie nimi pogardza, że niczego nie ma naprawdę do zaoferowania, a potem efektem tego anarchistów rzeczywiście włożył wczesnych był wielkim problemem co świadczyło o zacofaniu społeczną gospodarczą kulturowym wręcz tych Włoch przypomnimy sobie ustalmy anarchiści to z grubsza ci ludzie, którzy uważają, że da tyle państwo opresyjne na tyle przeważają, gdyby koszty bycia obywatelem tego państwa nad zyskami z bycia obywatelem takie państwa żałoby w ogóle znieść likwidować, a więc państwo działać zupełnie beznadziejnie, że komuś raczej masa milionom taką myśl może postać w głowie właśnie Monte Stali mówi szkoła musi zmienić to nasza włoska szkoła niczemu kompletnie służy poza tylko właśnie powtarzanie takich starych schematów oto, żeby nauczycielom systemowi było wygodnie, ale problemów społecznych tak rozwiązać nie da, a trzeba jak nie zrobi tego edukacja to będzie to wszystko trafiało na wokandę medycyny i to psychiatry konkretnie wspomniałam tej iluminacji pedagogicznej w jej biografii są wskazywane 2 takie momenty Marię jako wolontariuszka pracowała w rzymskiej klinice psychiatrycznej wtedy dzieci, które były opóźnione w rozwoju zamykano właśnie w takich klinikach i pewnego dnia weszła do pomieszczenia, gdzie przebywało kilkanaścioro dzieci i opiekująca się nimi pielęgniarka stwierdziła, że te maluchy są strasznie Łakoma, bo ledwo co zjedzą posiłek to już zaczynają się interesować okruchami, które leżą na podłodze i mają też sorry ta scena wstrząsa, bo ona wie, dlaczego te dzieci zaczynają interesować się okruchami, dlatego że w tym pomieszczeniu nie było niczego innego na czym można byłoby zawiesić wzrok co można było wziąć do ręki jej uczennica wspomina też taki inny moment się, że Maria szła ulicą minęła kobietę trzymającą za rączkę dziecko, a to dziecko trzymało w dłoni pasek czerwonego papieru było bardzo radosne bardzo skupiony na tym czerwonym pasku było widać jak poznaje przez ten kawałek czerwonego papieru świat tak dziś jest to dla nas oczywiste, że dzieci wszystko biorą do ręki wszystkiego dotykają pewne rzeczy wkładają do buzi tak rozpoznają rzeczywistość w ten sposób się tej rzeczywistości uczą, ale wtedy była to iluminacja no właśnie, a więc Marion w stanie właściwie namawia do tego, aby widzieć w dzieciach tych małych dorosłych trzeba traktować takich dorosłych tak tylko bardziej, żeby ich zmusić do wejścia takiego płynnego w rolę społeczną i średnich oczekuje tylko, że właśnie dzieciom trzeba zapewnić te bodźce rozwojowe przykładem tego będzie ta czerwona ta sielanka trzeba tak zorganizować środowisko dzieci przebywają, żeby one same chciały się uczyć tutaj możemy przejść właśnie do tego jak sobie wyobrażała to na czym polega właśnie ta metoda jak on sam mówiła Montessori czy tamten system edukacji materia chińskiej praca życie było właśnie takie, że niczego się osiągnie przymusem właśnie tym naciskiem tą presją, która produkuje potem pacjentów klinik psychiatrycznych dziecięcych albo też właśnie anarchistów są tak to szkoła sfrustrowani głęboko, że będą to potem oddawać się całe życie postaci, a społecznych działań tylko trzeba działać na podstawie tego popychanie dziecka ku wiedzy, której on nie chce nie potrzebuje tylko przyciąganiem trzeba działać tego dziecka ku temu co naturalnie interesuje, a więc ten nacisk na prace, które ma być wykonana jest stronie będą nauczyciele Edukatora, który musi włożyć sporo wysiłku sporo pracy zorganizowanie tego wszystkiego tego procesu nauki tak, żeby dziecko samo chciało się uczyć w tym sensie było odkrycie trochę jeszcze psychiatryczne, bo ona zdiagnozowała sobie, skąd biorą problemy tych dzieci tak masowe społeczeństwo włoski, ale w ogóle części będzie stawiać temu, a doszło do tego, że to co będzie metodą terapeutyczną dla tych jej małych pacjentów tak naprawdę może być w ogóle metodą kształcenia metodą edukacji dla społeczeństwa w ogóle dla dzieci w społeczeństwie w ogóle i to uczyni świat alergia wielkie słowa szczęśliwszym i nauczenie ludzi lepsze dni ona poprowadzi to jej nauczanie taki system daje metoda ludzkość ku szczęściu wiecznemu, jakby wielkiemu rozwojowi tak, aby uważała to powiedziała kiedyś Ameryce też Ameryka sprzyja wielkim deklaracjom, że tak na końcu ten dąży do tego, aby udoskonalić rasę ludzką tu nie chodzi oczywiście rasizm bawiła rasie ludzkiej to mówiła o ludzkości w ogóle także ku temu właśnie dążyła to jest ta myśl, która stoi u progu jej działalności właśnie edukacyjnej czy dać zakłada tę szkołę orto graniczną z kolei to wynika, że w Rzymie, a potem te instytucje, które najbardziej znana, która się zawsze kojarzy z Marii Montessori czy ową Piazza Dei w Babinie dosłownie dom dzieci czy dom dzieciństwa jak różnie bywa tłumaczone i tutaj jeszcze współpracuje z dr. Monte Sanu, a więc może tego syna mają wcześniej tutaj racji osobistej są dobre to piątkowe współpracują, a potem ta współpraca się rozpada i Maria Montessori pozostaje sama by na włościach sam już kieruje tymi szkołami nie jest tylko taką osobą dodano do wielkiego doktora mężczyzna, który miał firmować tylko ona sama rzeczywiście już uznaną liderką tego swojego systemu czy tego w swojej koncepcji i potem zespołu szkół tych szkół powstaje bardzo wiele rosną grzyby po deszczu w roku 1909 wydaje swoją najważniejszą książkę pierwszą publikację, którą właśnie tytuł brzmi metoda drogi naukowej i mogę tylko potwierdzić otoczenie powiedziałem ona jest o tym przekonana, że propozycja jest czysta nauka i bez nich przy zdrowych zmysłach nie może się temu przeciwstawiać się, że tego podważać, bo nauka tak mówi tak każe i tak właśnie trzeba z dziećmi pracować to jeszcze 1 wątek pytam nieco wcześniejsze, bo zaczęła też kierować w pewnym momencie Instytutem medycznym pedagogicznym wychowania dzieci umysłowo upośledzonych i prędko okazało się, że osiąga ona świetne wyniki w nauczaniu lepsze niż nauczyciele pracujący z dziećmi bez upośledzenia mówiła tak podczas gdy wszyscy podziwiali ostępy moich nie do rozwiniętych pacjentów ja zastanawiałem się raczej nad przyczyną tego, że szczęśliwe zdrowe dzieci w normalnych szkołach był utrzymywany natak niskim poziomie, że w testach na inteligencję dogonili owi nieszczęśliwi uczniowi ja tak i tutaj bardzo ważnym miernikiem tego sukcesu Marii Montessori czymś co przekonywała nawet nie przekonywali wydawałoby się tym w największych przeciwników metody na dzisiaj to rzucało na kolana i zmuszało do przyjęcia słuszności rozumowania, gdyby ogromne postępy w nauce czytania, bo to po prostu była bardzo obiektywne także oczywiście te dzieci, które wedle wszelkich prawideł wczesnych nam szans, aby czegoś nauczyć umarł Stalin robił w tym zakresie kolosalne kolosalne postępy ale dlaczego dlatego, że ona zbierała do czytania takiej żmudnej formy właśnie ćwiczeń pracy nakazanej, bo tak trzeba tylko jak do wszystkiego podchodziła do tego od strony zabawy zabawy, które dziecko samo wewnętrzną motywację, aby się nie poddać się tym zająć i jak to się oczywiście robiła znaczenie literki jako abstrakcyjnego w ogóle zresztą inwestor jest wielką zawodniczką tego podejścia, które dziś oczywiste, że młodsze dziecko czy bardziej spodziewać konkretne obrazowo prawda, a ja chcę nie ma ona na początku literki kazała im kolorować ona te literki podawała fakt klocków wtedy dzieci mogły dotykać każdej strony mieć w rękach wyczuwać nawet dają chyba w ogóle są itd. kiedy przychodziło do pisania to taka literka była też dziecku świetnie znaną zabawką takim rekwizytem niemal przyjacielem towarzyszem i tam dni przebywania w takiej szkole takim domu dziecięcym to pisanie było to czymś zupełnie zupełnie naturalnym spontanicznym i w ten sposób osiągano to metodę sensoryczną metodą zmysłów dochodzenia potem do literki jako pewnego konceptu jako części słowa pamiętajmy, że język włoski bardzo ułatwia jednak się wybrać popularnie prawda czytamy tak jak piszemy po włosku, a więc tutaj nie ma specjalnych trudności się w pewnym przybliżeniu mógł więc, stojąc dość łatwo fonetycznie mysz chodzi o przełożenie susza zapis dlatego to dość dobrze działało tutaj nie było w tym momencie przeciwwskazań dzieci uczone tradycyjną metodą 4 wciskane na siłę te obowiązki te konieczności do nie były w stanie robić postępów same tylko powodu swojej Izby konformizmu takiego postępu jak dzieci Montessori, które działały mocą własnego wewnętrznego silnika chęci motywacji własnej woli 1909 roku mówił pan dr Murray opublikowała swoją Opus magnum książkę metodami Marii Montessori i symbolem negatywnym, czyli czymś czemu należało się przeciwstawiać co należało odrzucać stała się biedna szkolna ławka niewola jest podstawową zasadą pedagogiki panuje w sali szkolnej panuje w duszy nauczyciela żądać dowodów wystarczy 1 ławka ławka ilustruje jeden z największych błędów materialistycznej pedagogiki naukowej potrzeba nam nie mechanizm ławki szkolnej za naszych czasów przekształcają się meble w mieszkaniach stają się one lżejsze i prostsze, aby można było przynosić czyścić jedynie szkoła pozostaje głucha na ten głos postępu, który pod każdym względem dokonywa się dookoła to właśnie jesteśmy na początku dwudziestego wieku tam się bardzo dużo dzieje, jeżeli chodzi o wynalazki o zmianę sposobu życia tymczasem szkoła, jakby opierała się wszelkiej świeżości nowości to niektórzy mówią o kwestie oceny do dziś opiera raz jeszcze 1 taka taka bardzo mocna fraza Marii Montessori, która mówiła my niczego nie nauczamy my tylko pozwalamy dziecku odkrywać świat tylko Jaś, a więc nie ma tej koncepcji transmisyjnej tego, że to od nauczyciela aż miło jakaś mądrość wpływa na dziecko nauczycielką organizuje życie szkolne tak, aby dziecko mogło chciało samo to świat odkrywać wydobywać tyle wiedzy akademickiej abstrakcyjnym to jest bolączka i wtedy dzisiaj być może, że biolodzy z każdego chce zabić biologa akademickiego geograf geografa historycy historyka tylko pozwala dziecku iść za jego otoczyli zainteresowaniami, a więc rzeczywiście dzieci mogą sobie siadać przy stoiskach tak jak im wygodnie jak i pasuje nie ma szkoły Wyspiański takich regularnych dzwonków i lekcji oto dotąd tylko zajmujemy się tym czym chcemy tyle ile ceny oczywiście pewne granice to absurdalnie, ale Maria Montessori uważała, że właśnie ten model pozwala dziecku dobrze działać pracować i wszystko się opierać, zwłaszcza na tym wczesnym etapie edukacji na tych pomocy ach, szkolnych w tym materiale faktycznym, który Maria Montessori osobiście opracowywała do poszczególnych swoich lekcji, który miał być tak atrakcyjny dla dziecka tak wciągająca tak interesujący, że dziecko samo podchodzi do płuczki bierze materiał, który chce właśnie wziąć ją go tak wciąga, że to co tak wciąga, że dziecko nie stanie od tego oderwać wtedy dopiero kiedy pracuje jak ruletka jak mówili obserwatorzy to wtedy zachodzi prawdziwa nauka, bo nic nie dzieje klimat sali bez autentycznego zainteresowania wszystko się dzieje wtedy, kiedy dziecko naprawdę samo chce i tak właśnie miało to wyglądać jeszcze 1 ważna kwestia to było ważne przecież czasach właśnie ówczesnych Włoszech, dlatego że mamy ten nowy wielki analfabetyzm mem pamiętajmy, że wtedy na południu Włoch lekko, licząc połowa Włochów to jeszcze byli analfabeci liczba dorosłych dzieciach, więc nauka tutaj bardzo ważna, ale z drugiej strony chodziło także takie bardzo proste rzeczy dzieci same robią sobie śniadanie śniadanie sobie serwują do stolików wszyscy uważa, że to niemożliwe, żeby nabite talerzach dzieci na całe umorusane, ale bardzo dobrze mam Stali w ten sposób się tego muszą nauczyć inaczej działka nie nastąpi, a więc hodowaniu zwierzątek klasowych jakiś roślinek wspólnej tak dalej takie praktyczne czynności życiowe, które dziecka, kiedy w końcu uczynią dorosłego człowieka na temat kalendarza bardziej niż na nauce wg niej bardzo wysublimowanych abstrakcyjnych takich elementów wiedzy właśnie akademickiej to się wtedy niezwykle niezwykle podobało Boże nie ludziom z danych w tym szkolnym, ale bardzo wielu rodzicom dziennikarzom czy no właśnie takim Profanum świata edukacyjnego, bo już nauczyciele to reagowali różnie tak samo władze oświatowe w 1911, czyli 2 lata po tym, jak książka metoda Marii Montessori została wydana i jej metoda staje się coraz bardziej popularna zaczęto stosować w całych Włoszech także w Szwajcarii coraz więcej placówek w Europie zaczyna wprowadzać ten sposób nauczania, a w 1912 roku książka została przetłumaczona na angielski i odbija się bardzo szerokim echem w stanach Zjednoczonych dla tak, bo tutaj w Ameryce trafia ta książka trafia w ogóle cały duch Marii Montessori w niezwykle precyzyjnie w swój czas, bo to jest ta epoka progresywizm, a więc ta epoka postępu, a więc ta epoka, która mówi, że problemy społeczne, które mamy, które są w Ameryce można je rozwiązać po prostu metodą naukową takich rozwiązuje zadania matematyczne możemy za to wszystko się zabrać może pójść naprzód i możemy wręcz musimy prowadzić taką politykę społeczną, aby przychylić nieba, aby jak najwięcej dobra zrobić jak największej grupy naszych obywateli, a więc ta metoda właśnie ma trwać bardzo wolnościowa to co do emancypacji człowieka do wyzwolenia go ze wszelkich więzów hierarchicznych takich moc surowej dyscypliny to się w Ameryce musiało mogło bardzo podobać, a z kolei triumf w Ameryce życie w Ameryce byłaby dla mam te są niezwykle ważnej dla jej metody czytania i psychologii chodziło bardziej oni, czyli metoda la Villette chodziło też z całą pewnością, bo triumf w Ameryce oznaczałby właśnie już globalny, a ku temu już też by powoli właśnie podstawę, dlatego że w całej Europie również takie się przeżyła no wreszcie stanął na stosie zainteresował wówczas taki styl Berlusconiego amerykański, czyli 1 makler, które był wydawcą bardzo wielu ówczesnych gazet również takich gazet dla socjety dla Towarzystwa, które czytają bardzo wpływowi, który to właśnie makler na mówił Marian Stalina takie tournée po Ameryce, że jeśli tylko ona zechce udać się z nim do Ameryki on w życie sfinansuje przygotuje organizuje świat menedżerem jako człowiek właśnie rekin biznesu, a nie mówił tego warto sobie, żeby właśnie w tarapaty finansowe i trochę robi to po to, że podreperować własny budżet, ale ona ma szansę podbić Amerykę i tak właśnie w roku 1913 mamy przełomowe zupełnie wydarzeniem w jej życiu w jej karierze w jej tej bardzo amerykański akcesoria, kiedy właśnie rusza Maria Montessori do Ameryki płynie sobie statkiem do nowego Jorku wysiada tam witają ją no nieprzebrane tłumy, ponieważ z 1 Apple potrafił świetnie zorganizować zamówił serię artykułów dla Marii Montessori pisała, że jest emancypantki Marka za przyjeżdża, aby dzieci amerykańskie wyzwolić, aby dać wolność wiadomo, że amerykańskiej mitologii politycznej, jeżeli ktoś jest tym wolnościowcy dawca wolności to staje się prawie, że Nikodem jeśli długo nie Waszyngtonem, a więc to gwarantowało wielki sukces i oczywiście masy ludzi by były bardzo dlatego skład, aby ta barwna postać powitać co ciekawe we włoszech ona przecież praktykowała głównie dziećmi właśnie chorymi z problemami, bo dziećmi biedoty, bo ta szkoła dom dzieci była założona w biednej dzielnicy na ręce w Rzymie w Ameryce zaś natychmiast znajduje właśnie poparcie u najwyższych przedstawicieli amerykańskiej elity społeczną polityczną pismem kulturowej, ponieważ mamy tam państwa celów, czyli samego tabela wzrastał telefonu mamy tam market in sąd de facto pierwszą damę córkę prezydenta Wilsona i wszyscy oni popierają entuzjastycznie wręcz działania wali terytoria, a to, dlatego że w Waszyngtonie powstała w międzyczasie szkoła metalowa Sobańskiej szkoła bubel właśnie prywatne dla ich dzieci dzieci przyjaciół i oni na własnych dzieciach na własne oczy skórze przećwiczyli to jak bardzo skuteczna w nauce czytania jest tam antresoli, więc siłą tego własnego przykładu przykładu własnej rodzinie są niezwykle przepełnienie takim entuzjazmem na rzecz właśnie metody Montessori i uważają, że tę metodę trzeba dać Ameryce, że trzeba sprawić, aby dzieci amerykańskie w skali masowej kompletnie jak Amerykanie robią na poważnie trzeba właśnie te metody Ameryki przewieźć i tak pani akcesoriów przy akompaniamencie kampanii prasowej, której kraj organizuje makler przy poparciu naprawdę elit amerykańskich wachlarz tonu, zwłaszcza nie tylko jeszcze także innych z innych miast wyrusza na podbój Ameryki mamy z tego naturalnie sprawozdania szczegółowe prasa amerykańska dzień pod nią śledziła jej pobyt ktoś powie, że Carnegie Hall zabrakło miejsc dla wielu ludzi, którzy chcieli przyjść posłuchać, a trzeba było kupić bilet nie było prawie darmowe, bo przecież makro na tym zarobić i trzeba było drugi taki seans urządzić to, którego Maria Montessori wygłaszała swoje tezy swoje przekonania wygłaszała oczywiście po włosku, a jej zaufane uczennica działania w tym przypadku Anh działaczka, która w części studiował na testach w Rzymie teraz właśnie pełniła rolę tłumaczki publiczność słuchała tego z wypiekami i wychodziła większości jak tam mówi oto relacja przekonana, że odkryli właśnie jakieś złote runo Czeszkami filozoficzne i złota edukacją nigdy nie będzie taka jak poprzednio co działo się w Waszyngtonie to działo się Nowym Jorku to działo się dostanie Philadelphia Chicago Pittsburghu, a więc mamy takie tournée po właśnie i tym Wybrzeżu Atlantyckim wschodnim także jeszcze z wypadem da środkowy zachód amerykański i wydawało się, że naprawdę sukcesy bardzo blisko pani Marta soli, kiedy odpływała, kiedy wracała do Europy również nie szczędziła emerytów entuzjazmu mówiła Amerykanie bardzo lubią, że Ameryka jest nadzieją świata, że jest znakomitą właśnie społecznością, że tutaj wymieszanie wszystkich raz dała znakomity efekt i Ameryka świat popchnie do przodu osiągnie wielkie rzeczy i ona jest dumna z tego, że mogła się do tego przyczynić tutaj właśnie, prezentując te swoje te swoje idee za 2 lata pani Montessori wróci do Ameryki w roku 1915 tym razem będzie się musiała pociągiem przejechać przez całe stany, bo przypłynie znowu na wschodnie obrzeża Europy, a następnie pojedzie pociąg właśnie do San Francisco, gdzie jej tzw. szklana klasa, czyli przeszklona właśnie sala szkolna, której będzie pokazowa edukacji organizowana będzie w ogóle wielkim hitem takiej wystawy światowej tak też zorganizowano i szał całkowicie nastąpił rodzice właściwe całych Stanów nie tylko zapisywali swoje dzieci takie konkursy o castingu na to, żeby dzieci mogły wziąć udział w tym publicznym szkoleniu właśnie tam w tych lekcjach Józefa udzielała Samanty z sali, bo nie znała angielskiego tylko udzielała jej kolejna uczelnia ta Helen pan Quest i potem setki osób siedziały dookoła jak koło tych dzieci troszkę jak bardzo prawda oglądaj dziś ludzie to dzieci, które uczyły się tam wewnątrz było to wielkim sukcesem Montessori była to diwą naprawdę tą wielką mistrzynią jak mówiono o nim przesady amerykańską notą największą edukatorka świat kiedykolwiek znał i wydawało się, że wszystko będzie wspaniale, a tymczasem los szkoła dla antresoli pewną gorzką bardzo pigułka do przełknięcia i co się stało oprócz tego, że wybuchła pierwsza wojna światowa tak to było pewną przeszkodą, ale przecież niekoniecznie, dlatego że w Ameryce już tylu zwolenników Monte Stali, bo takie zapotrzebowanie taki był popyt na tę edukację w jej wydaniu i trybu nauczycieli wielkich Person chętnych do tego, aby tę metodę tam właśnie rozpoczętych właśnie nic się stać nie powinno, a tymczasem okazało się, że opór nastąpił za przyszedł ze strony elit akademickich ze stron, zwłaszcza 2 wielkich profesorów pedagogiki na Columbia University w nowym Jorku, a dokładnie stronę pana odezwał się John duzi i to nazwisko każdemu właściwie, gdy ktoś przychodzi już wiele mówi, bo to jest bożyszcze i naprawdę wielki guru amerykańskiej pedagogiki wg amerykańskiej zresztą oraz jego uczeń William Hill Patryk, zwłaszcza on powiedzieliśmy tak mam też soli bardzo bardzo krytycznie to dla wielu zaskakujące również, dlatego że początkowo także byli w tym 2 zwycięstwa czy być może marszałek w zwycięskim antresoli nawet rządu prezentowało mam też Stali zapowiadają podczas jej wykładów publicznych w marcu np. więc dziwne było, że potem ciemne poddali ją tak masowej krytyce tak raczej zmasowanej krytyce no ale co się stało kilka tych publikowanych książka temat systemu Montessori, w której napisał, że są bardzo bardzo wiele gorzkich słów, gdy czyta dzisiaj to jest trochę niezrozumiałe, że to jest właśnie edukacja dla idiotów i tego słowa dokładnie używał, tudzież edukacja dla biedaków najwyżej prawda czy ktoś może sprawdzi w tych psychiatrycznych kontekstach, których pracowała tak Montessori ewentualnie w slamsach rzymskich, ale przecież nie w naszej zasobne i bogatej Ameryce to jest niemożliwe dalej mówi, że inwestor właśnie wykształcona nic dziwnego, bo one przecież lekarza niedaleko, więc się parą i to znacznie musi nie może ich jak postu nie zna, a cały ten system słonica oryginalnego to 50 lat wiadomo, że tak powinno się właśnie dzieci kształcić nie ma się kompletnie czym zachwycać dalej ta metoda jest zbyt włoska i może jest dobra znowu dla biednych Włoch w sensie nie ludzi dla kraju, który jest bardzo Nisko budżetowy i być może takiej pomocy naukowych oblicze produkcji się nadadzą właśnie tam rzymskich szkołach, ale w Ameryce tam oczywiście ma już lepszy osoby przywożące naukowe i w ogóle nie ma o czym mówić, a przede wszystkim ta wolność to zupełnie szokujący Amerykanie byli ani wolności oraz, ale już czuły sady wielkim rzecznikiem Herodem wolności dziecka w edukacji, a tutaj jego uczeń pisze obok historii, że ta wolność jest nadmierna zbyteczna, że w ten sposób Montessori produkuje anarchistów w tej uwaga to bardzo zarzut to śmieszne straszne śmieszne komiczne, bo Włosi w części wg pani redaktor byli tak zdaniem anarchiści w Europie Ameryce również, gdzie działali właśnie na tej niwie bardzo aktywnie sprzeciwiają się kapitalizmowi krwiożerczego oskarżanie antresoli o to, że produkuje anarchistów było ciosem jednak bardzo bardzo poniżej pasa, ponieważ one, gdyby nie organizuje życia w klasie kadrowicz chcę to jest coś bardzo złego i wreszcie jeszcze 1 kwestia oskarżonemu Stali tak dość zawoalowany taką katowicką mentalność to słowa pytanie padło, ale padło takie przekonanie żona bardzo mocno ogranicza wolność nauczyciela co prawda dziecku wolno wszystko dziecko jest święte to jakby jak Zubin tak dziesiątkuje ZUS na tej, kiedy stale na piedestale, ale nauczyciele muszą stać zboku się przyglądać nie wolno w ogóle to wszystko ingerować w Monte sobie z tym bardzo surowa i tu jeszcze bardzo ważna kwestia właśnie to oskarżono o to doktrynę państwo o to, że ona jest niezwykle zazdrosna jest niezwykle autorytarna w tym właśnie, że wszystko się dokładnie tak robione ona tego wymaga, że nie wolno nikomu ani krok odstąpić od tego jak one od wyobraża klasę szkolną, a prawda jest też taka żona bardzo wyraźnie mówiła, że boi się jeśli metoda bardzo ładna bardzo łatwo ściągnąć jakiś manowce przeważają zmienili własną karykaturę i że ona na taką wyraźną takie ważne orzeczenie także preferencje, że będzie kształciła nauczycieli metody tylko ona sama osobiście będzie się działo w Rzymie ktokolwiek chce uczyć Sejmu w sali musi do Rzymu przyjechać musi u niej skończyć specjalne szkolenia kursy, bo inaczej mostu nie da no i to wszystko Amerykanom brzmiało jak starsza pani teraz bardziej wierząca to ona między czasie ta została starszą panią ubierała się na czarno tam się korpulentna Włoszką już innym pianista młody ksiądz kiedyś właśnie zapytała tłumy, które pani chce z Rzymu o wszystkim zażądać Trapani DocPlanner com tylko ona najlepiej wszyscy muszą jej słuchać, bo tak papieży troszkę, która próbuje swoim kościołem zarządu sita w ogóle nie przybyło słów krytyki żąda, aby jej wyznawcy jak Amerykanie akceptowali wszystko bez zastrzeżeń, a co do joty i tutaj okazało się, że mam też sali, jakby uległa takiemu symbolowi urażonej dumy trochę jak nie to nie, a z kolei Amerykanie specjaliści do końca słuchać, choć jak to oni twórczo kreatywnie rozwijać te wczesne ID Tremonti Stali zaoferowała i w tym momencie nastąpił rozłam między Montessori wyobrażoną ta powstała w Europie, a całe to trochę amerykański, który nie rozumiał, dlaczego właściwie ona przeszkadza nie pomaga rozwojowi tej metody w Ameryce Maria Montessori wraca do Włoch i tu już po kilku latach przejdzie kolejny zachwyt tym razem ze strony Benita Mussoliniego zawodu nauczyciela przypomnijmy tak to też niezwykle ciekawy temat ja wolę zamierzam tę część artykułu na ten właśnie temat dokładnie, bo to coś bardzo pięknego, choć nieznanego wielu osobom, które dzisiaj się bardzo interesują tematy historii, że przez jakiś czas była właśnie narodowe doktryna edukacyjna faszystowskich Włoch tak to bowiem wyglądała rzeczywiście mamy szybki flirt Montessori faszysta, który potrwa około 10 lat, więc wiedzą, że nie jest epoka chcieli bogatym życiu, ale jednak taka epoka była taki epizod był jak też nie jest to nie bez znaczenia i mówi się tymczasem z tego jak małżeństwo z rozsądku to znaczy Montessori wszystko stara się nie była, a z kolei Duce Mussolini niekoniecznie podziela te właśnie ideały Montessori, zwłaszcza dążące do globalnego pokoju na świecie ulepszanie rasy ludzkiej i ulepszanie rasy brzmiała nawet nieźle przez chwilę tylko badanie ludzkiej, a włoski właśnie, ale Montessori to się posłużyć mu Austrii co się posłużyć paniom dostali z 1 ważnego powodu po pierwsze, faszyzm rzeczywiście uczciwie trzeba przyznać nawet pochwalić bardzo mocno walczą analfabetyzm, który ciągle był właśnie dużym problemem, jeżeli Montessori potrafiła tak szybko dzieci uczyć czytać pisać to było to coś niezwykle ważnego dla właśnie tego całego awans społeczny, który facet chciał w tym zakresie mamy przeprowadzić, a z drugiej strony Montessori była niewątpliwym przykładem włoskiego sukcesu na świecie, a tego to już ostatni chciał jak powietrza chciałby się pochwalić tym, że Włosi osiągają sukcesy są szanowani, że państwo włoskie faszyzm osiąga wielkie sukcesy, tak więc powstaje Narodowy Instytut trafi także być może Montessori, a więc właśnie ta szkoła już być ubrana w te siatki państwowego Narodowego i faszystowskiego systemu szkoła, lecz także kształcić nauczycieli tego systemu no i oto właściwą stolicę zostaje przez chwilę funkcjonariuszką tego reżimu faszystowskiego, ale szybko następuje rozczarowanie to wzajemne z 1 strony Montessori widzi kogo dostaje do tych szkół jako kadry nauczycielskiej jako studentów dostaje często młodych faszystów w mundurach ludzi bardzo prosty natury psychicznej zresztą wykonywać proste rozkazy i kształcić pod Włochów jako tych nowych nabywców imperium i muszę patrzeć w ogóle nie mogą, bo ona nie takiego typu nauczycielskiego pedagoga sobie wyobraża chce i to się pewnie stać nie może dalej, bo te są początkowo gra rolę myślę, że tak dość merkantylizm takiej biednej kobietki potrzebuje poparcia idzie z tym do ostatniego do budżetu mówi, że potrzebuje silnego mężczyznę, który zechciałby wesprzeć wiedziała jak sąd ustali oczywiście reaguje szybciutko mówiąc ja będę ja panią wesprę i czuje się w tej roli bardzo lubi takiego samca Alfa całych Włoch, ale potem już ma uzasadniać w stanie ukryć swoich negatywnych opinii komentarzy od tego co się dzieje z metodą jest krajem z technika nazistowskimi podaje do dymisji z bycia kierowniczką dyrektorką tego tytułu Narodowego Montessori i w ciągu 1 roku potem wszystkie szkoły na matę Stali, sądząc po Włoszech zamknięte jak się okazało to był błąd systemu wszystko było niesłuszne były błędy wypaczenia Montessori jest nie łaska jakaś taka kosmopolityczna próbuje ten pokój na świecie budować i dać się nie ku pokojowi dążył w 2 faszystowskie i szkodliwe zabija ducha rasy i szybciutko się z tego ustawieni i faszyzm wycofuje dodajmy, że także trzydziesty trzecim roku jej książki kazał spalić się Adolf Hitler, żeby nie było Maria opuszcza panie dr. Włoch jedzie do Hiszpanii, gdzie mieszka jej syn potem znajduje także azyl w Holandii zaczyna działać aktywnie przeciwko wojnie zapraszają do ligi narodów, a drugą wojnę światową oczekuje w Indiach, gdzie została już 3007. roku zaproszono to też jest bardzo ciekawy epizod tak, dlatego że znowu świadczy o takiej złożoności życia duchowego, ponieważ Maria Montessori przez długi czas poza tym uciekała w Rzymie do klasztoru na lekcji religii, bo chciała rozwijać swoją katolicką pobożnością równocześnie interesowała się bardzo po Zofią i ulegał rozmaitym wpływ takich ezoterycznych w duchu dziś dzień w dniu AIDS co wiązało się z fascynacji religiami Wschodu i w ogóle kulturą filozofią Indii i właśnie z tego również powody za kontakty z tym towarzystwem filozoficznym działał ze Londynie przede wszystkim i to właśnie tą drogą zaproszona do Indii, aby tam z kolei szary swoją metodę zgodził, gdyby z tymi Żydami to za licznymi zgodzie z tamtej miejscowymi kulturami religiami tam inni się udaje no ale wybucha w tym czasie druga wojna światowa i oto kwestia dość ciekawa Otóż nieco starsza pani inwestor staje tam internowana jako wróg, bo jak obejmować obywatel włoski z brytyjskich Indiach dość to jest ciekawe, że się to staruszkę dotyczyć zaaresztowali co prawda nie ma ścieżki więzieniu w areszcie domowym, ale pozwolono na to, aby jej entuzjaści zwolennicy odwiedzali ją w jej domu tam przydała, ale wykorzystała jako ten się chwaliła w ten sposób szkoliła dziś ciężkie setki tysiące nauczycieli Jach, którzy potem mogli dalej pracować też szerzyć ciekawe jest to, że do końca życia zapierała żona nie zna angielskiego odmawiała komunikować się w tym języku, choć mówią biografowie, jeżeli spędziła też upojna lata w USA, a potem także w Indiach to nie może być także angielskiego nie rozumiała tak bardzo chciała tej perfekcji i wolała mówić w swoim ojczystym języku włoskim ewentualnie po francusku to był język jej uczone ewentualnie po hiszpańsku to też państwo dla nich łatwiejsze, kiedy była w Barcelonie do włoskiego tuż niedaleko oczywiście, więc tak to właśnie działa po drugiej światowej wraca do Europy wraca do Włoch umiera w 1952 roku jak pan tak panie doktorze już na koniec spogląda z oddali na jej biografię co było w nim najbardziej fascynującego dla pana, a wszystko po kolei właśnie wszystko to, że poszczególne epizody jak można byłoby obdzielić przecież ileś osób już ileż kobiet przez ten seksizm zwłaszcza, gdy wiele kobiet w tamtych czasach długo tam łatwo być tak właśnie aktywnymi i tylu różnych przestrzeniach różnych Niwach działać osiągać tak wielkie sukcesy po to, Włoch Włoszka sukces za granicą, bo to Medyk, który wchodzi do świata edukacji to osoba, która jedzie do Indii to osoba, która właśnie odbywa wielkie sukcesy uzyskuje w Ameryce potem potrafi się wycofać zgromadzone faszystami wreszcie coś to na mnie zawsze bardzo głębokie wrażenie, czyli ten słynny napis włoską język znaczy został jednak bliska swoje Italii daje grobie, który jest z kolei w Holandii tam właśnie umarła, który ma testowali mówi bardzo bardzo w swoim stylu ja proszę wszystkie dzieci, które wszystko mogą, bo dziecko mówi też faszyści właśnie z ojcem mężczyzny dziś dziecko może nie ma wielkich mocarstw kiedyś będzie mogło wszystko proszę zajęcia, które wszystko mogą, aby pomogły mi zbudować pokój dla świata dr Piotr Podemski historyk Italia ni sta amerykanista był moim państwa gościem panie doktorze bardzo dziękuję dziękuję państwu dziękuję za wspólną audycję wspólną godzina rzeczy dobrego wieczoru spokojnej nocy do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SPRAWY RÓŻNE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA