REKLAMA

Alina Czyżewska i Karolina Micuła o przemocy w polskim teatrze

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-02-16 11:40
Audycja:
Czas trwania:
29:14 min.
Udostępnij:

Alina Czyżewska, aktywistka Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska i Karolina Micuła artystka i aktywistka Rozwiń »

Rozmowa jest następstwem artykułu Igi Dzieciuchowicz pt:"Nocne próby z nagością do studenckiego dyplomu. "Tańczyłam nago przed reżyserem wiele godzin. Nagrywał mnie bez mojej zgody". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska o przemocy w Polskim teatrze dzisiaj będą rozmawiać z moimi gośćmi szkoda, że kolejne powody są ku temu by ten temat kulturze osobistej poruszać myślę, że niestety nie ostatnia to będzie audycja, która na tym właśnie zjawisko będzie się skupiać Alina Czyżewska aktywistka sieci Obywatelskiej Watchdog Polska jest gościem kultury osobistej witam serdecznie dobry jest nam również Karolina Micuła artystka i aktywistka Rozwiń » dzień dobry dzień dobry jak się okazuje i kolejne przypadki to potwierdzają przemoc uchodzi za normę w Polskim teatrze sprawa, której ostatnio czytaliśmy w dużym formacie w art. Igi Dzieciuchowicz dotyczy metod pracy i zachowania słynnego reżysera Pawła Passiniego podczas prac nad spektaklem mały las krótki sen spektaklu dyplomowym wydziału teatru tańca w Bytomiu, który powiedział podlega pod Akademię sztuk teatralnych w Krakowie nocne próby z nagością do studenckiego dyplomu tańczyłam nago przed reżyserem wiele godzin nagrywał mnie bez mojej zgody taki podtytuł nosi art. Igi Dzieciuchowicz wiem Alinę, że rozmawiała z aktorką, dzięki której właśnie można powiedzieć ta sprawa wypłynęła taka jest w ogóle pod wrażeniem pod wrażeniem tego co zrobiła Monika Jarosińska była ona okazała się osobą, która wyszła z tego zaklętego kręgu jak sobie nazywam po wielu rozmowach i godzinach rozmów z różnymi osobami z wysokim poziomie wszyscy wokół zaklętym kręgu również noże, które wierzymy, że to są metody, że przemoc usprawiedliwia u Ostrowski działania żadnej z morza, że też wzrost rozmawiając ze studentami studentkami w kampanii w reżyserii dowiedziałam się, że oni są uczeni tego, że aktorem należy że tam w ogóle uczymy szacunku do drugiego człowieka, który aktor został taka hierarchia jak budowana z młodych reżyserów reżyserki, że tego aktora trzeba gnębić Knowledge przy manipulować dobrze jest konfiskować aktorki, bo wtedy też osiąga nawet to stąd jakieś chore totalnie chore reguły oczywiście młodzi reżyserzy reżyserki wyłamują się tego i chcą postawić ostre granice, ale przewiduje z drugiej strony cały ten świat, który fundowany nad tym właśnie nic przez most legendach o odkładaniu o manipulowaniu napuszczanie na siebie aktorów no broni tego, bo innego nie tak bardzo ważny wątek poruszyła, jeżeli pozwolicie zacytuję Pawła Passiniego, który w swoim oświadczeniu po tym, jak artykuł się ukazał napisał tak chce jednak wierzyć, że ponosząc wspólnie ryzyko schodzenia w mroki ludzkiego doświadczenia jesteśmy sobie przede wszystkim winni to, żeby dzielić wątpliwościami co do pracy wtedy, kiedy ona się wydarza to jest dla mnie uczciwe postawienie granic specjalnie ten cytat przytaczam, bo mam poczucie i o tym już trochę właśnie powiedziała-li no, że kolejny raz ktoś stara się nam tłumaczyć przemoc wymogiem artystycznym wymogiem wysokiej sztuki coś co wiele osób wydaje mi się też akceptuje i przyjmuje, bo jeśli wybitny reżyser tak mówi to musi mieć rację sztuka teatr wymagają poświęceń pojmuje ten reżyser ma innych wybitnych typu Grotowski spółka kupuje środki na to stanowisko Mistrzów niepowtarzalnych no ale chyba już ta powiedzieć głośno o ich metodach podważyć jednak i pokazać koszty jak po wszystko tak późno szkółka, którą się zachwycamy powstaje też nie wszystkich tam są opowiedziane przez TVP siano, bo osoby pokrzywdzone boją się właśnie tego odrzucenia przez środowisko tego, że no to się trochę dzieje w akcjach środowisko broni tych prawodawców no no bo innego świata nie zna, a ten świat wygląda inaczej może wyglądać inaczej, czego dowodem młodzieży reżyserki, ale też co się dzieje na świecie no to co u nas jest nazywany metodą, więc po prostu jest przemocą i UE i taki profesor jest wydalany z uczelni zajmuje się nim policja czy prokuratura sądy no właśnie to jest pytanie jakich mechanizmów brakuje w tym polskim systemie, żeby takie rzeczy się w teatrze w szkołach teatralnych nie wydawały ojca tutaj chodzi na takim szerszy kawałek, bo nie chodzi tylko ta nie jesteśmy w ogóle wydają się takim społeczeństwem bardzo zaszczytna cytowany we Lwowie prze no i cały czas w naszych żyłach płynie taka mentalność folwarczna, że jest pan władca, który może i czasie zaczyna szkole podstawowej nawet chyba nie zdajemy sprawę z tego jak bardzo funkcjonujemy przemoc taką delikatną musieli uczymy, czyli uczymy ostatnio bardzo mnie na osiągamy tak będą członkami kończy się od razu mówili o od tego co się dzieje i Zobacz to niema praworządności w szkołach podstawowych nie ma praworządności poszanowania praw człowieka i rozumienia konstytucji i zapisanych tam słów o godność człowieka u poszanowania stawów staw wobec dzieci ich rodziców potem listę potem wchodzą takie osoby do do szkoły teatralnej, gdzie zauważmy jest wysoki próg wejścia jest się wybranym naprawdę spośród źródeł wiemy na pół dyskutowany jest mnóstwo kandydatów kandydatek liczni się tam dostają, więc przed takim mechanizmie następuje też takie coś ziem, że człowiek uważa, że jakby szedł do nieba niemalże i akceptuje reguły, które tam są przecież, gdyby nie może być 2 reguł jeśli tak się dzieje nad ich siła autorytetu też światową słynne słynne nazwiska również oni wynik umowy skrzywdzić to chyba na tym polega i ułożył się u ludzi uczą się nad tym co świat polega ich właściwie wszystko jest dobra i Zobacz to jest tak licznej rodzinie jestem mama tata, którzy są dla mnie oprawcami przecież nie kochają przecież ten ksiądz, który molestuje to przecież on mówi o Bogu o pięknych słowach zaczął rozwój jedynie słowami tak samo wyczarowuje słowami oszustach to napisał poseł kwestii jest pięknym przykładem na to jak jesteśmy za nich nocne zdobywanie jak młodzi ludzie są pięknymi słowami o idei wrażliwości o sztuce o poświęceniu jak zachowywali, gdyby ta przemoc była osnuta takimi pięknymi inkrustowana takimi pięknymi wartościami świętość sami tak jak w kościele to byłoby bardzo prosta do rozwikłania tego nie było jesteś my jako społeczeństwo to jest nasza odpowiedzialność, żeby rozumieć, że zło, które się wydarza mnie tak łatwe do nazywania jako perspektywami bardzo duża jest odpowiedzialność ponoszą spełnia on jako społeczeństwo łączymy się reagować chcemy się tych mechanizmów wiemy, że do autorki reportażu zgłosiły się kolejne osoby, które dzielą się swoimi doświadczeniami myślicie, że to jest początek prawdziwego mitu w Polskim teatrze Karolina ty po przeczytaniu tekstu Igi Dzieciuchowicz napisać na Facebooku, że kiedy robią spektakle casting, czyli to było 2 lata temu właściwie miała mnóstwo informacji o przemocy w Polskim teatrze rozumiem, że informacje anonimowych tak pracowałem nad tym spektaklem 2 lata temu to był spektakl, który miał mówić o miejscu w Polskim teatrze, dlatego że już wtedy uważałam, że ono powinno się wydarzyć, a ciągle nikt nie pękało przeprowadziłam bardzo wiele rozmów znam osoby, które doświadczyły przemocy teatrze, które doświadczyły molestowania nadużycia seksualnego mobbingu to są osoby z całej Polski to są przede wszystkim kobiety przede wszystkim aktorki, ale też młode twórczynie, które użalają się dyrektorami adresami albo są odnowione za przeproszeniem się starsze aktorki starszych aktorów, a za to, że chcą po prostu zadebiutować w dużym teatrze i on ciągle nie odważyły się powiedzieć swojej historii głośna jak pan pasje nim słyszenie pierwszy raz i bardzo chciałam, żeby ten m.in. ten mój po, ponieważ system kontakty z niektórymi dziewczynami, żeby jakoś zmotywował, żeby zobaczyły, że część kobiet, że młode dziewczyny z wydziału tańca opowiedział swoją historię i żeby to dodało odwagi, że nie są w tym Sané, ale oczywiście pojawiła się też sala, gdzie wersów, którzy bronią Pawła Passiniego może kompletnie, jakby nie wiedzą co tam siedziało to różni dyrektorzy to są różne osoby ze środowiska i to mnie jeszcze bardziej utwierdza w tym, dlaczego dziewczyny boją się mówić, dlaczego boją się podzielić swoją historią, bo ona jako młode aktorki bardzo często bez etatowe ryzykują tym samym utratę pracy utratę rozwoju jakiejkolwiek kariery zawodowej, ponieważ żaden dyrektor chciałby, żeby nagle okazało się, że jego świętym wspaniałym Niepokalanym teatrze wydarzyła się taka afera, dlaczego nie ma tego wsparcia, dlaczego nie ma reakcji natychmiastowej reakcji jak oceniacie postawę władz Akademii sztuk teatralnych w Krakowie, dlaczego nie mówimy o odpowiedzialności instytucji, która dobrze wiedziała co się dzieje na próbach znanego reżysera no właśnie wiedziała czynie wiedział nie miałem taką obserwację bardzo dawno widziałam że, żeby ten reżyser robił jakimś robi spektakl lekki bardzo ważnej instytucji i nie chcę tutaj niczego nikogo deprecjonować, ale ja mam gdzieś takie poczucie, że wszystko zamiatane pod dywan i odwołam się do tego Alina mówiłaś w swoim odcinku resetu obywatelskiego wysłuchałam sobie wczoraj tej rozmowy bardzo się ze mną dziękuję, ale mówiłaś o tym, a przenoszenie po prostu księdza Molesta oraz parafii do parafii i mam wrażenie, że dokładnie to samo się dzieje używać tej analogii dokładnie to samo się dzieje z takimi reżyserami, że po prostu pojawiają się nagle jakich miejscach o dawno nie było afery w Krakowie może go do Krakowa dawno nie było afery w Lublinie to może tam można się nie dowiemy, że k Warszawy nie będzie wiedział co się dzieje w Lublinie itd. trochę na takiej zasadzie działa ja jestem przekonana, że całe środowisko tzw. środowisko o tym doskonale wie wie bardzo wielu innych przypadkach ich w tym się boją przełamać tę spiralę przemocy, ale na tym, żeby ona grana jest jest tak grane jest, że po prostu być może niektóre osoby, które już bardzo złóż gazu w tym zawodzie może po prostu nawet nie potrafią inaczej funkcjonowania linii też miłość wśród studentów szkół artystycznych anonimową ankietę, w której studenci napisali jak wyglądają ich dialogi z wykładowcami pozwolicie, że decyduje państwo pozwolą, że zacytuję niestety większość tych cytatów muszę ominąć, gdyż one się po prostu nie nadają na antenę nie potrafi myśleć nie nadaje się na reżysera jest też Warta pieniędzy, które szkoła na siebie wydaje czy to jest jakiś nie do rozwiniętych pani jak na kobietę to nawet nie jest głupia trudno to skomentować ba nawet czas ja może ode od śle do do tego do tego tekstu, który napisał na tak właśnie ankieta była od 1,5 roku temu tytuł tego tekstu Otóż chcieliście w szkołach teatralnych znajdą państwo przez wyszukiwarkę i no to jest odpowiedź na pytanie dlaczego, dlaczego władze reagują, ponieważ władze po to, robią również nie jest także swojej pasji i na jakiś punkt Unii EU miłości szczęścia nie pozostały czas pole uprawiane przemoc to poniżaniem są, ale o profesorowie, którzy na wkład wdrażają treści homofobiczne RAŚ po gardą mniejszościami, więc nie tylko chodzi o przemoc seksualną w ogóle chodzi o szeroko rozumianą przemocą, która kwitnie i która jest stosowana również przez władze i oczywiście są wspaniali są wspaniałymi wypada to gorzki to nie jest także, że może, że cała szkoła jest taka, że będą zaczarowana tą przemocą natomiast no też na aprobacie nas na świadomości całą powierzchnię procedur, ale procedury nie zmieniają niedawno zaczęła się taka fala na zapoczątkowana przez Akademię teatralną w Warszawie powstał korek efekt procedury stanowisko takiego ręcznik rzeczniczki studentów inne szkoły właściwie zostały oddolnie, jakby tak przymuszone trochę do tych działań podobnych, ale one zrobione bardziej, bo musimy szukać w dołu przy przeszła taka ta praca wykonana ogromna przez 2 wykładowcami ona Crumpa i Gancarczyk w Krakowie natomiast te procedury one tak zostały wdrożone jednak bez persa przekład dziękuję oczywiście były dziewczyny zgłaszały pierwsza pierwsza osoba Małgorzata u tak przygotowana przez Passiniego złożył, ale jeżeli ktoś też problem nie jest nowy rok kończy się nasz czas na antenie, ale naszą rozmowę będziemy kontynuować państwo będą mogli wysłuchać w całości na naszym portalu tokfm PL za chwilę w radiu TOK FM informacje właśnie mówią Celina o tym w tych kodeksach kolejnych pomysłach o pomysłach kodeksów które, które mają powstawać w szkołach teatralnych ja mam takie wrażenie, że to to co powiedział jest słuszny musimy tak zrobić dlatego tak robi dlatego robimy dlatego te kodeksy powstają, że to jesteś taka jakaś przykrywka trochę też zamalowywanie tej rzeczywistości, która jest bolące paląca tak właśnie, a jeżeli potrzeba naprawdę rewolucji najpierw w głowie, a potem procedury przez różne stanowiska są naturalnym efektem tego, ale my musimy się odczarować finansów zasad gry, ale obowiązują tego co się godzinę przecież tam ankietę można przeczytać staną też Listkowski uwagi tam są np. jedna z 1 relacji profesor podszedł do mnie odpływu pokazywał bardzo blisko przytomnie jak animować lalką czułam w tym seksualnego, ale nie reagowałam ze strachu, że zostaną też amatorsko szkoły co jeszcze więcej wstydziłam się mówić o tym to jest coś co blokuje cały ten proces ujawniania tych mając świadomość, że coś takiego się pojawia można wdrożyć jakieś mechanizmy jakiś procedury, które pomogą przełamać ten tekst tylko musi być otwartość i nazywanie przez uczelnie tego co powinno zostać zrobione inne hasła, które padają tak ze strony wykładowczyni mogą się otruć niestety się sobą pracować przystępujemy do domów będziemy szczęśliwi nawet można by uznać za żart taki właśnie ta przemoc bardzo często w formie żartu w formie winnego zażywania kogoś szmatą tak to są konkretne pytania TSUE i tylko ja cały czas powtarzam panowie panie żartem jest coś równych sobie ludzi ja mogę odpowiedzieć to samo, a w tej sytuacji, kiedy sobie żart żart pozwala wykładowca wodę z podatków niestety nie ma równej klasy i ona może mu odkrywkowa tak jak on asystował do niej, więc jest skorzystanie z propozycji hierarchii władzy moich emocji i nie ma standardów co władza może się nie Karoliną tak też właśnie chciał nawiązać tutaj jego pan z tej cementu, który napisał reżyser Paweł Passini studentka nie ma równych szans nie może zareagować w tym momencie w momencie, kiedy co się dzieje tam jest bardzo duże emocje zresztą też praca na emocjach one skupione na tworzeniu kreacji artystycznej na prace nad rolą na tym, żeby poświęcić się jak najbardziej z prac, żeby dyplom wyszedł jak najlepiej teraz i bardzo ciężko jest w ogóle zauważyć pewne mechanizmy przemocy, zwłaszcza jeżeli ktoś stosuje techniki manipulacyjne to granica jest bardzo cienka i nie wiadomo nawet kiedy ona przekroczona nie wiadomo, kiedy co się dzieje, kiedy jest moment już za późno, że już po prostu 1 krok za daleko poszło i ona ryzykuje wyrzucenie ze szkoły niedopuszczenie do plonu niezaliczenie przedmiotu nie dostanie pracę co więcej tracono spektakle zawsze pracą zespołową, więc dodatkowo ryzykuje lincz od innych studentek studentów, bo to ona żywa spektakl, w którym wszyscy biorą udział pani to jest naprawdę bardzo trudne, żeby się przełamać, żeby zacząć o tym mówić w momencie, kiedy co się dzieje nie w ogóle mówili, że pan dziewczynę kobiety i mężczyźni te właśnie rusza również ma być głównym jest nie mówią o tym od razu bardzo trudno jest czasem zauważyć, że padło z taką taką umacnia ja odnośnie tych różnych cytatów co też mam bardzo dużo historii z zebranych do pracy nad spektaklem 2 lata temu i na podstawie tych historii naszych różnych rozmów w warunkach Murek napisała scenariusz i właśnie wyszły nam 3 takie aspekty wręcz stacji to jest teraz aktorzy, która wprost wiele lat na etacie jest cyfrową strażniczką patriarchatu, którą kiedyś była chroniona kiedyś sama musiała przebijać przez struktury i teraz, gdy jest drugiej stronie teraz władze teraz bierze od bardzo młodszych aktorkach i aktorach teraz będzie pokazywać właśnie ma coś do dopowiedzenia druga taka postać wszyscy powiedział lider po prostu inne już epoki mentalnej z reguły dyrektor, który jedyne lepszy nie kryje z tym co robi, a trzecia postać w tym spektaklu był właśnie lewicowy reżyser i to i to mnie w ogóle nie dziwi, że to w tym instytucjach tych trzęsienia, które tak dużo mówi o wolności w tych spektaklach, które mówią o równości płci, które mówią o ważnych tematach społecznych, że właśnie właśnie tam za kulisami dzieją się jakieś tak to też ciekawe, bo Paweł Passini w tym w tym oświadczeniu, który wydał po artykule, który już wspomniały my przekonuje, że spektakle ten spektakl dyplomowy, którym mówimy miał dotyczyć właśnie przemocy w teatrze bądź, ale oczywiście ja pracowano spektaklem przemocy domowej i w trakcie prac nad nim padła ofiarą przemocy mobbingu należy serki możemy dochować i napisałam o tym właśnie teraz w poście na pokusy przed parą drzwi a, a wcześniej znaczy oczywiście był widziany co się dzieje byłam początkującą obiecującą artystką, więc bałam się zerwać lub niszczą zrywać z bardzo chciałem doprowadzić ten projekt do końca to publiczne banki są do teraz, a to było to tysiące siedemnastym roku, więc no napisałem, że my się napisała, że organ ma czy jakieś kroki też chcesz planujesz przedsięwzięć w tej sprawie ten jak to jak nie nie mam nie mam takiej potrzeby była przy tego rodzaju przemocy psychicznej i nie jest to jakoś przemyślane użyto daleko od tego w myśl, że sam fakt, że to napisałam publicznych już trochę z tego oczyściła nic nie więcej robić nie ma potrzeby nawet rozmawiania z tą osobą to jest jakiś taki już bardzo odległe Alina właśnie te są to są tylko to jest też ciekawe, że tak wiele różnych mostu mamy wobec przemocy w ba powtarza, gdyby przemoc była taka jednoznaczna prosta to byśmy w ogóle nie mieli pozbyła było zimno, ale ze wszystkich takich sytuacjach też wiele się za dzielnica tej osobie jest bardzo trudna sytuacja, ponieważ na ty też oczywiście, aby w przestrzeni na początku też na mnie, jakbyś mógł porozmawiać o tym co dalej jak się z tego wyrwać z tego ulepszyć, żeby wskazać parę dróg przede wszystkim dla mnie wiedza o mechanizmach, które do tego doprowadzają, jeżeli mechanizm ich metody manipulacji to ułatwi nam razem z początku zdefiniować, czyli Vive, czyli np. tak wiele osób mówiło o taki los zombie, czyli najpierw wspaniała świetna i to nie tylko w teatrze w ogóle nam się należy jak narodowa operacja, żeby okresie, żeby po prostu wiedzieć, że tak jest jest jak uwielbienie ze strony przygotować jakieś osoby jeśli ta osoba potem powie nie powinny zdanie chcę się wyremontować tej hierarchii miłości tak powiem to tak zaczyna być dobrze to mamy w tej sytuacji również, że wybrała UE podczas prób do tego spektaklu dyplomowego, ale również wielu innych płatkach jest też takie coś co się pojawiło w Gardzienicach niedawna sytuacja przecież aktorzy aktorki dużo zawdzięczają temu teatrowi polskiemu, więc bardzo trudno sobie znaleźć miejsce na uznanie tej tego co dobrego, żeby zmieścić w tym, ale to musiało być takim kosztem to wcale muszą być oparte na krzywdzie dlatego jest też przyznanie się do swego rodzaju porażki trochę też tak jak przemocowy małżeństwie prawda w traktatach, a przecież przemocowy mąż również przynosi kwiaty płacze rzewnymi łzami to nie jest potwór, który zgodę Gargamela w Markach własnych oraz w Poznaniu to być osoba, która fascynuje, który jest ojcem naszego dziecka też często tak teraz ich interesie wspólnym dzieckiem jest spektakl jest jest rola dokładne jak ustawa z działaniem UE dzięki granica tej mówiła, że przekażą już mam, ale ta cienka granica, gdzie kupujemy na emocjach no jakieś zaufanie i to Osowa na dobrze poprowadzi, że ta osoba ze wspólnego dobra zrobić z nami świetny projekt chce, żebyśmy się otworzyły napraw żeby, żeby coś fajnego mocniej niż pojawiło no no to jest naprawdę trasa na otwartym sercu aktualna także być operacja ma to wiele osób też podkreśla, że w ogóle to zaufanie powinno być zasadą obowiązującą 2 strony w takim takiej współpracy czy na poziomie szkoły teatralnej, bo jednak jesteśmy cały czas w teatrze czy już później na scenie profesjonalnej w tekście Igi Dzieciuchowicz są słowa Pawła Passiniego kolejne, które pozwolicie, że zacytuję powoli kończąc naszą rozmowę wygląda na to, że to pokolenie jest inne inaczej trzeba z nimi pracować tak sobie myślę, że to są to są chyba jednak niewielu słów, które możemy się wszystkie zgodzić się z nami także pokolenie inne pokolenie pokolenie już nie zastanawia się jak powiedzieć o kim drży przemocowy nie, uderzając go przyszła w latach tylko do pokolenia który, który krzyczy na ulice to jest pokolenie które, które wierzy już już gotowe już ile jeszcze ile mamy niż jeszcze mamy się dać upokarzać i że to nie są metody bardzo dziękuję jeśli będą dziadkowie no nie czuła, że ten ważny, ponieważ widzę, że pojawiają się teraz takie lęki strach w śród osób mających władzę reżyserów reżyserek czy dyrektor teatrów, że znaczy każdy i widzę co się dzieje my to wszystko robiliśmy co się działo od lat mówi teraz my jako pospołu część środowiska inwestorzy z aktorką i my po prostu nie byliśmy też nasza wspólna odpowiedzialność społeczna tego nie rozpoznawali ślad my wierzyliśmy, że postawy u chodzi o to, żeby teraz się wszystkim od wyników, bo każdy może dostrzec ministrowie zespół robił Shine to bagatela czy Pański Guardiana czy Górnik w Tatrach każdy może procent siebie zobaczyć w tym poczytamy oczekiwane, ale to nie o to chodzi, żeby teraz zrobić polowanie na czarownice ci, którzy chciałabym żeby, żebyśmy umieli poddać się mądrej refleksji zamiast bronić past i innych przemocą tak kawałka lżenia czy dajmy sobie czy przyznajmy się konieczne było złe, ale inaczej nie umieliśmy i 1 etat sam koniec to nie jest problem, który teraz się pojawi poprze nas to my też w nich zanurzeni potrafili jej rozpoznać, a teraz przychodzą czasy, że trzeba zmienić dowodem tego test wypadł ze Stefana Jaracza 1936 roku okres wtedy to lat temu mówi o teatrze tu wzajemne zaufanie uważa przeciętnego materiału aktorskiego dobry teatr brak zaufania czyli jaka w tym wkład w udawaniu tu zawód aktora może stać albo ubliżanie godności człowieka albo wyzwoleniem człowieczeństwa Puszcza jest albo dżentelmenem albo kanalią robimy szereg dróg nie zwalnia nikogo z bycia człowiekiem szanowania drugiego człowieka jest albo dżentelmenem albo kanalią Alina Czyżewska aktywistka sieci Obywatelskiej Watchdog Polska i Karolina Micuła artystka aktywistka były gośćmi kultury osobistej bardzo dziękuję dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA