REKLAMA

Zboralski o grupie "trzymającej pytania na prawo jazdy": Nawarstwione sieci interesów

Połączenie
Data emisji:
2021-02-15 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
20:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie różnych czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Łukasz Zboralski redaktor naczelny BRD 24 PL dzień dobry dziękuję będziemy rozmawiali o 2 sprawach mianowicie po pierwsze, o, o czym co o tym z czego niewielu Polaków zdaje sobie sprawę i pewnie i pewnie nie bez przyczyny za chwilę o tym porozmawiamy czy programie bezpieczeństwa ruchu drogowego, o czym co już w pewnym sensie obowiązywało czy zostało to druga odsłona Narodowego programu bezpieczeństwa Rozwiń » ruchu drogowego na lata 20212030, o czym no właśnie, o czym nie nie wiemy, że coś takiego w ogóle działa bardzo im tego co to jest za dokument co w nim zostało zawarte jak ten dokument ma do swojego poprzednika historycznie, sięgając taki za czasów ministra Nowaka powstał taki pierwszy w ogóle w Polsce programie widać my jesteśmy zapóźnieni no może w ogóle po nakreśliliśmy jakieś działania bezpieczeństwo ruchu drogowego, które chcemy osiągnąć, którym chcemy dziś cele w Polsce osiągnąć tam po raz pierwszy sobie wyznaczyliśmy redukcję procentową liczby zabitych w wypadkach drogowych ciężko rannych to, jakie główne wskaźniki i ten program takie jak narodowe ramy one były szczególne tak pierwszy program takie dochody jak to jak można będzie to były takie ogólne sformułowania ogólne cele i on się skończył 2020 roku sięgało 20132020 oczywiście nie zdołaliśmy zrealizować tych wskaźników nawet w połowie trochę pomogła pandemia, ale i, ale nie będziemy odnosić do 2020 roku do 2019 to faktyczne dane należy odnosić na podstawie tego ogólnego programu wczesnego powstawały przeminęły powstawać co najmniej jedno rok nie powstały takie plany na konkretny atak bardziej szczegółowe to tak naprawdę musimy zrobić po kolejnych latach na drogach, żeby coś osiągnąć poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego już w Polsce też nie udawało, bo nawet szczegóły planu zapisywaliśmy to przyszło od dawna było pana zapisano np. zmiana prawa dotyczącego pierwszeństwa pieszych i dopiero po spektakularnym wypadku Warszawy zostało przeprowadzone przez Sejm no tak naprawdę nikt programu, czyli do końca nie przyjmowały ani tymi programami rocznik w każdym razie powinniśmy mieć nada śle mimo tego urzędu te ostatnie rządy nie realizowały strategię, jaką strategię powinniśmy przyjąć być może będą następne rządy, które będą realizować programy miały się spóźniliśmy, bo już jest luty jest połowa lutego, a tak naprawdę nie mamy oficjalnie przyjętej narodowej strategii na kolejne lata klubu dekady by był czas był było przecież no kilka lat, żeby przedyskutować co się dzieje się zmienia co się udało się nie udało się ustalić taką drogę na następne lata no i on do morza jeśli pan pozwoli wejdę słowo przypomnę tylko zresztą także, przywołując wasz artykuł zamieszczony na BRD 24 PL, że w Polsce zdecydowanie za dużo osób ginie na drodze jesteśmy tutaj niechlubnej czołówce europejskiej tylko zdaje się Rumunia Bułgaria nas wyprzedza, nic więc ten plan to właśnie pewna konieczność to nie jest żadna fantazja to jest rzecz, która musi się wydarzyć ona musi być realna no tak, bo to nikt nigdy nie są dziś liczne plany tylko my chcemy też w Polsce osiągnąć my akurat mamy dużo do do zrobienia podlega pan wspomniał o wskaźnik liczby zabitych ma 1 014 000 mieszkańców mamy dramatycznej tylko Bułgaria Rumunia jest obecnie za nami na tle Unii Europejskiej doskonale wiadomo co powinniśmy zrobić, więc taki taki program, który będzie skutecznie realizowana jest na potrzeby nie ma nie można zrobić do skarbu tak jak to sposób tej pory zasady się okazuje robimy, czyli od wypadku do wypadku doniesienia medialne doniesienia medialnego pojedynczy projekt, ponieważ plan 4 takie normalne demokracji są przyjęte planów nic nie zgadzają niepokoi realizują ostatecznie nie udaje mu wszyscy politycy bali się zawsze dotknąć tego problemu, bo jej nie możemy niczego zmienić właśnie kierowcy denerwują go wszystkim dziś obraz nie zagłosują nad i turystyki niedorzeczne podejście, ale wracając tego programu już 2 miesiące rząd nie bez kierownicy w tym zakresie nie ma żadnego Narodowego programu nie mają programu na ten rok wiadomo co co robić toczy się swoim swoim trybem najnowsza nowelizacja prawa będzie teraz w Senacie za 2 dni rozpatrywana dalej mam nadzieję, że pozytywny impuls do Sejmu głosowanie jak my dotarliśmy do takiego projektu, który jednak powstał w ministerstwie konsultowane teraz między nimi wojewódzkimi radami bezpieczeństwa ruchu drogowego no i jak osobiście jestem tym projektem strasznie trzeba, dlaczego równocześnie można powiedzieć tutaj warto chyba wyciągnąć takie 2 konkrety, które też wpisać się, które powinny jakoś tam napawać nadzieją, czyli z 1 strony ma powstać coś takiego co się nazywa narodowa agencja bezpieczeństwa transportu czy instytucja, która ma być odpowiedzialna za poprawę sytuacji na polskich drogach i druga rzecz, czyli o, której też warto powiedzieć co dokładnie to oznacza wprowadzenie po wypadkach drogowych niezależnych audytów, czyli jakieś konkrety jednak są jakieś plany są konieczne są to są nieliczne konkrety, które nas w tym dokumencie renta dokument operuje na tak ogólnych sformułowaniach jak poprzedni poprzedni pewną wizję krąg osób zaczynaliśmy wczoraj życzeń i po dekadzie nie możemy sobie pozwolić na ogólne dyrdymały tylko po 3 moim zdaniem powinniśmy już przyjąć konkretne plany dokładnie wiemy co chce osiągnąć i dokładnie znam już narzędzie natomiast zwracać tych 2 konkretów na szczęście zapisanych tam to uważam, że bardzo słusznie się kończeniu znalazł takie sformułowanie natomiast pozwolę przypomnieć z goryczą Otóż rząd PO-PSL wydał prawie 1 000 000zł na analizę banku światowego eksperci opatrzyli nasz kraj twierdzi, że niesie mnie nie będzie mieli instytucji biorących w tym zakresie takiej umocowanej, gdzie się ustawą w tej chwili taka instytucja krajowa rada ruchu bezpieczeństwa drogowego jest tylko wydziałem komórką ministerstwa infrastruktury nie może panować nad innymi ministerstwami Pierz zarządzanie bezpieczeństwem na drogach tu nie tylko zarządzającymi drogami no i stworzy tam taki zapis znalazł to bardzo cieszy natomiast przez dekady już o tym mówimy też nic nie stało tak taką taką instytucję można powołać miesiąc, ale ministra czy ktoś wiedział, że jak obejmował rządy minister infrastruktury, że taka instytucja potrzebna o tym mówił, ale w jego resorcie przez 6 lat nie napisano ani 1 zdania umowę z racji w takiej sprawie druga druga rzecz też od lat o tym pisze że potrzebujemy tego w Polsce niezależnych audytów Bartek po wypadkach chociażby tylko śmiertelnych nie dlatego, żeby wskazywać palcem winnych mówił ostatnio u nas wymiary też pan Grzegorz Bagiński jedne z wrażeń zajmujący się barierami drogowymi Kurek co, oceniając takie sprawy po to, trzeba robić taki audyt, żeby móc zobaczyć nie zadziałało po wypadku Jerzemu, że nie winien zarząd zawsze, ale naradzić się co możemy robić lepiej na tych drogach że, gdy tak samochód np. wiedzie to nie, bo nikt nie będzie się poczuł aż tak mocno już przed nieszczęściem to świat robią nie mają z tym problemu to są niezależne audyty, ale prowadzi też trafić Warka państwo ludzie tamtejsi tak naprawdę administracji drogowej jak u nas bieda Czekaja po wypadku wciąż zbierają o patrzą nikt niczego nie zamiata pod dywan nie ukrywa tylko rozwiązuje problemy na przyszłość jak bardzo ciągle w Polsce to się wydarzyło, ale też znowu przypomnę ile policji KG Policji stwierdziła, że takie audyty będą, że będą robione, ale niestety okazało się, że jak strona społeczna chciała do nich przystąpić się tym tym zająć policjanci nagle nikogo nie chcieli dopuścić moim zdaniem nic się po paru latach nadal nie wydarzyło audytów nie ma a jakiego rodzaju inne pan powiedział, że doskonale wiemy, gdzie jesteśmy, gdzie wiemy, gdzie chcemy dotrzeć jeśli chodzi o strategii bezpieczeństwa ruchu drogowego i wiemy, jakimi środkami, więc co się w tym w tej w tych planach nie znalazło co się w tej w tym Narodowym programie bezpieczeństwa ruchu drogowego nie znalazł co powinno się tam znaleźć nowości nic możemy zaczynać od często mamy tak szeroki temat możemy liczyć się bardzo długo, ale nośniki najprostsze rzeczy do wyobrażenia żeśmy musimy mieć tak jak na Zachodzie automatyczny system nadzoru nad kierowcami prawdziwy my w tej chwili nie mamy nic w powijakach w zasadzie rozmontowany, bo nie ma prawa, które pozwala rzeczywiście egzekwować mandaty z fotoradarów odcinkowych pomiarów prędkości jest ich w bardzo mało to rozwój tej i rozwój tego systemu idzie opornie są dzisiaj dużo nowsze urządzenia, które jednocześnie mogą mierzyć prędkość mierzy odległość między samochodami robi zdjęcia ktoś go przez komórkę my my mogliśmy wyznaczyć np. na naszej sieci dróg obejmujących, czyli tyle tysięcy kilometrów ile powinniśmy w zasadzie mieć takich fotoradarów ile mamy miejsc do do zrobienia ile to będzie kosztowało w jakim czasie jesteśmy w stanie to znacznie budżetem krajowym zrobić z takich, które już niż mogliśmy mieć napisane w 2030 roku chcemy załatwiać sprawy po kolei rocznie więcej wydawać o tyle ten system w ten sposób rozwijać albo egzekucja, jakby egzekucja tylko nowy taryfikator mandatów wiemy, że kary z 20 lat przestało być efektywne dla kierowców myśli mówiąc o tym, że bez automatycznego nadzoru wysokość kar też niewiele zmieni skoro bardzo proszę kierowców jednak szokuje, ale mogliśmy jednak wypracować jakiś konsensus, że musimy były takie propozycje trzeba powiązać ze stawkami OC kary mandaty za prędkość tak dalej jest bardzo wiele narzędzi, które mogą wpływać na ludzi, którzy zachowują źle na drodze inna sprawa też bardzo paląca zmieniamy prawo dla pieszych i dobrze wiemy, że powinniśmy przebudować infrastrukturę też kluczowe w ogóle w tej sprawie czy zmienić przejście dla pieszych skończyć i powiedzieć, że nie może być kraju przejść dla pieszych bez sygnalizacji przez więcej niż 1 pas ruchu tym co 243 pasy wszystko ma być przebudowane zlikwidowana przerobią i teraz no przecież audyt takimi generalna dyrekcja zrobiła w takim programie Narodowym na dekadę chciałbym zapisania nie ile mają takich przejść przebudowania wszystko samorządy ile mamy w kraju to pochłonie pieniędzy jak jesteśmy w stanie sprawnie zrobić przez 10 lat ile potrwa tu wszystko się da zaplanować liczyć tylko ktoś musiałby chcieć moim zdaniem problem jest taki rząd urzędnicy zajmujący się tą sferą bezpieczeństwa ruchu drogowego na poziomie rządowym nie chcą, żeby wpisywać żadnych konkretów, dlatego że potem będzie można z tego rozliczać już pomijam ten strach polityczni czternasta 17 za chwilę wrócimy do rozmowy z 1425 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Łukasz Zboralski redaktor naczelny BRD 24 PL rozmawiamy o Narodowym programie bezpieczeństwa ruchu drogowego pan przed informacjami powiedział takie zdanie, że właśnie ten program jest o tyle bezzębne czy właśnie nasze podejście instytucjonalne do bezpieczeństwa na drodze jest tyle powiedziałbym takie widmowe i nieskuteczne, że nie chcemy być rozliczani urzędnicy nie chcą być rozliczani z tego, czego nie udało się wykonać zresztą to jest myślę taki trochę ponury przeciek do całej tej naszej rozmowy, że w momencie, kiedy netu prawimy o bezpieczeństwie na drodze doszło do kolejnego zdarzenia samochodów, w którym brała udział brało udział auto, a służb ochrony państwa to tak to tak na marginesie właściwie, że rzeczywiście temat lekceważona chyba należy tak powiedzieć bezpieczeństwo ja uważam, że no przez ostatni rok co najmniej można więcej dzięki mediom głównie części polityków lewicy Platformy, którzy wreszcie dojrzeli, czyli koalicji Obywatelskiej myślę ten temat oraz w Polsce jest już inny nam się o tym mówimy im między PiS też się przełamał, proponując w końcu ustawy o pierwszeństwo pieszych m.in. też widniejącą linii jedno i rzucającą limit prędkości obszar zabudowany do 50m/h tak dalej, czyli trochę nasi politycy dojrzeli podjęli decyzję jest z nimi łatwiej było jednogłośnie prawie w sejmie, licząc Konfederacji, ale to jest margines wyborczych w skrajnych postaw tylko brakuje nam cały czas dojrzałości instytucjonalnej i tu jest inny problem trochę też niż polityczny to jest tzw. problem Polski resortowej urzędniczej, bo ministrowie zmieniają przychodzą nie znają są politycy z politycznego klucza my nie czasami dogłębnie, poznając wszystkie sprawy, a osią ministerstwach ludzie siedzący tam od lat dekad, w którym nie podoba to, żeby cokolwiek zmieniać i cokolwiek nowego robić, dlaczego tak jest czy to znaczy, żeby cokolwiek zmieniać, żeby cokolwiek nowego jeszcze chodzi o to że to by oznaczało więcej roboty czy też są też inne powody, dla których ta niechęć instytucjonalna jest tak głęboko to co pan słusznie zauważył z 1 strony urzędnicy w Polsce dobrze nauczyć się tego przez dekady, że najlepszym sposobem jest niepodejmowanie żadnych działań, ponieważ rolnicy muszą robić oraz analiz rozlicza to jest jednak kwestie druga to powoli dochodzimy do drugiego tematu URE umieszczonego na 24 tego dzisiaj to po drugie to są jakieś strasznie niejasne sprawy związane z zarabianiem dodatkową w ministerstwach np. opisałem dzisiaj sprawę komisji minister infrastruktury jak do spraw oceny i układania pytań egzaminacyjnych naprawo jazdy okazało się, że ustawa to rozporządzenie określające wynagrodzenia komisji będzie pracował powstawały ministerstwo infrastruktury pracowali nad tym ludzie z departamentu transportu drogowego tak się nazywa później ludzie z tego departamentu od lat tej komisji funkcyjnych stanowiskach pracują zarabiają na tym dużo pieniędzy i ja mój wniosek jest jednoznaczne jeśli jest więcej tego typu zakleszczonych układów od dekad no no to nikt tych urzędników nie chce, żeby psuć np. świetne źródło dochodu bo dlaczego egzamin naprawo jazdy ma być w Polsce lepszy, dlaczego ludzie mieliby nasi rozdawać skoro ktoś wyrwał go wtedy z rąk urzędników świetne źródło zarobkowania po co miało, dlaczego dymi miałaby mieliby się chętnie zgadzać na to, żeby stworzyć niezależną instytucję agencję do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego skoro wiedzą, że stworzenie takiej agencji powoduje wyrwanie im z rąk tych wszystkich komisji widzieli się od od lat poukładali, gdzie przynoszą stały dochód to jest problem Polski po inaczej rozwiązywać to jest korupcja systemowa moc uważam, że jeśli urzędnicy biorą udział w przygotowaniu prawa, które później daje możliwości dla jeszcze uczestniczenie w takim ciele, które prawo tworzyć zarabiania tam to to jest co najmniej nieetyczne i może pan to nazwać korupcją polityczną jakąś prawdę nie wiem uważam, że nie należy no ja bardzo taka bardzo taka powiedziałbym wprost i prosta to nie jest tak bardzo skomplikowane chyba tutaj dostrzec właśnie układ korupcyjny to znaczy, jeżeli mamy instytucję, która ma stworzyć pewien system apotem pracownicy tej instytucji zarabiają na tym systemie na tak, nakazując kontroluje samą siebie, więc się rzeczy tak się dzieje, a ja mogę ujawnić to nie jest jedyna komisja w tym ministerstw, które tak działa jestem na tropie kolejnych, więc coś nam zbierają wszystkie nitki w rękach, dlaczego dbać o polskie drogi jest tak trudno to po pierwsze, strach polityków, ale nisz, które dojrzewają po drugie, niechęć do działania urzędników w ogóle po trzeciej widzimy jak po klubie my pod spodem nawarstwione sieci interesów, które nie pozwolono w Polsce także w tej sferze niczego zmienić tak brzmi trochę spiskową, ale to prawda jest jak co najmniej 1 taką środki właśnie ujawniłem no właśnie, ale to może powiedzmy bardziej o tej siatce, które pan teraz zaczął mówić co znaczy jak to działało ten ten układ, który nas na liście tak wdzięcznie forsa plus w resorcie infrastruktury projekt twórca prężnie działa także przyszli śledzą ich akcja politycznym sporom politycznym życiu dlatego będziemy w Polsce resortowej urzędniczej nie polityka odwróć się zaczęło jeszcze za rządów PO-PSL 2013 roku ze słusznego słusznie potrzeby ujednolicenia bazy danych prawo jazdy, która była w połowie należała do pytania do spółki PWPW bazy pytasz bazy pytań poza tak, jakbyśmy to myśmy też też jest do prześledzenia historii, które stało w kraju wyniki zapanował nad systemem część pytań tworzą PWPW SA miałby prawo własności części Instytut transportu samochodowego to były 2 różne bazy no ale w 1 systemie dobrze już w końcu postanowił to ujednolicić, iż słusznie ich, żeby tym się zajął resort infrastruktury i słusznie natomiast nikt nie przypuszczał, że Rze że, tworząc ustawę, która wszystko ujednolica i komisji, która ma w tym właśnie to urzędnicy resortu zapewnili sobie w niej pracę, czyli zapisali tu było też zapisane w ustawie taka komisja ma funkcjonować także będą do niej delegowani ludzie ministra wiadomo, że z ministerstwa no i później ci sami urzędnicy z tego samego ministerstwa opracowali rozporządzenie powołujące komisję, która ustalała zasady wynagradzania ICOMOS i Otóż ta komisja ma się zajmować organizowaniem pytań, które są w bazie, korzystając z pracy zewnętrznych ekspertów wysoko jest do 35 różnych ludzi to rzeczywiście branże są ludzie egzaminatorzy instruktorzy nauki jazdy wydane i oni dostawali za za swoją pracę jeśli wymyśli jakiś tam pytanie to dostawa jest z filmowe dostawali 100zł za ten opis tego pytania to był taki cennik już w rozporządzeniu do 50zł o PIT i tam jeszcze za za drobniejsze pamiętam 10zł za przetłumaczenie w środku pandemicznego będę tłumaczył wstępu, ale ale, kto całą w ten sam mechanizm budowano świetny system zarabiania dla funkcyjnych takiej komisji, czyli wyznaczony przez ministra, czyli sekretarzem przewodniczącego nikogo żalu za każdy scenariusz za część pytania, jakiego egzaminacyjnego, który został tam przejrzane przez innych ludzi albo albo lepszej przegrzany czy dołożone, gdy szef komisji stanął 10zł sekretarz 4 za każdą wizualizację tak samo dzisiaj tych pytań budzą, tworząc w 10003000 doszło tysiące i cała ta komisja przez 5 lat na na wydatki na wynagrodzenia to było ponad 733 000zł to już wiem, ponieważ długo ukrywano przede mną imiona nazwiska ludzi, którzy tam nie brali udział chodzi o to by urzędnicy też efekt tego departamentu Moto liście nie ma szczegółowych imiennych dopiero czeka nasz resort nie odpowie, kto ile tam zarabia nad morzem to były krzywe kliku do zrobienia niesamowity, bo mechanizmy mogą być jeszcze różne, ponieważ za samą weryfikację pyta też były te opłaty to ktoś zewnątrz mógł zgłaszać np. pretensję uważa, że uważa to pytanie jest słuszne komisja pochylała weryfikowała je i dorabiała w to za chwilę ktoś inny mógł to samo pytanie wskazać, że my dajemy się, że niedobre jest idealną zezwalały gość doskonały wymieniano można było wymienić animacji albo zdjęcie w pytaniu komisja się pochyliła zobaczyła, że jest lepszy zarabiało i tak rynków dziękuję bardzo, Łukasz Zboralski redaktor naczelny BRD 24 PL do państwa moim gościem czternasta 34 za chwilę informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizował Szymon waluta łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA