REKLAMA

O 40% zwiększyła się częstotliwość zdarzeń lotniczych w Polsce. W wieży kontroli lotów jest teraz zwykle tylko jeden pracownik

TOK360
Data emisji:
2021-02-16 18:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
09:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 TOK 360 przed mikrofonem Adam Ozga razem z nami jest Jakub Caban członek zarządu związku zawodowego kontrolerów ruchu lotniczego dobry wieczór dobry panu dobry wieczór państwu kontrolerzy ruchu lotniczego alarmują, że 40% wzrosła częstotliwość zdarzeń lotniczych co jest zdarzenie lotnicze zdarzenia lotniczą swoją definicję w rozporządzeniu parlamentu europejskiego nowe 366 z 3kwietnia 2013 roku jasno zdefiniowane w ten sposób przez zdarzenia oznacza każde związane z Rozwiń » bezpieczeństwem wydarzenie, które na naraża na niebezpieczeństwo które, jeżeli nie podjęto w odniesieniu do działań naprawczych lub nie zajęto się nie mogłoby narazić na niebezpieczeństwo statek powietrzny znajdujące się w nim osobę lub jakiekolwiek inne osoby zdarzenia obejmuje w szczególności wypadek lub poważny incydent tak dokładnie brzmi definicja dokumentu, ale rozumiem, że ten stopień niebezpieczeństwa może być tutaj bardzo bardzo różne tak tak stopnie stopień bezpieczeństwa może być różnie różnie określone natomiast tak jak jest tutaj wskazanej za każdym razem musi to być powiązane z potencjalnym z nami narażeniem na niebezpieczeństwo statku powietrznego samoloty śmigłowce innych pojazdów, które poruszają się na naszym niebie lub znajdujące się w nim osoby dopytuje to, dlatego że ile 2 lata temu było 1284 w ubiegłym roku było to jedno zdarzenie na 182 loty pytam o ten poziom bezpieczeństwa, bo tak czy siak wydaje mi się to bardzo duża jest to bardzo duża no chciałbym móc powiedzieć pełnym przeświadczeniem z czystym sumieniem, że nie natomiast no nas na to są to są wartości obiektywnej ciężko nam ciężko nam z nimi poniekąd polemizować oczywiście nie oznacza, że tak naprawdę na 7 z samolotu oraz na 300× napotka pasażera jakaś tam sytuacja właśnie bardzo niebezpieczna plon będzie w stanie zidentyfikować niebezpieczną natomiast na musimy pamiętać o tym, że z naszej perspektywy działa sytuacja niebezpieczna może być po prostu naruszenia obowiązującej nas 5 lat separacji mówił po 5 Milach morskich cel co tak naprawdę, jeżeli np. zamiast 5 min samoloty minął się o 4,9 z nich będzie samo w sobie nie spowoduje bardzo możliwe bezpośredniego zagrożenia dla dla osób znajdujących się na pokładach statków powietrznych natomiast ze względu na naszej perspektywy jest poważne naruszenia naruszenia bezpieczeństwa, które właśnie podlega takiemu raportowaniu no i takich naruszeń jest 40% więcej z czego to pana zdaniem wynika to nie mówimy tutaj o wzroście samej liczby zdarzeń natomiast o wzroście częstotliwości występowania także obiektywnie było ich mniej niż 2019 roku w ubiegłym roku natomiast w przeliczeniu na na liczby operacji ta liczba wzrosła no właśnie tak jak wspomniałem jedno 182 zloty, dlaczego ta częstotliwość wzrosła na to składa się wiele czynników no oczywiście znaczące znaczący wpływ miała pandemia, ale pandemia w tym aspekcie są jednak znacząco wpłynęła na tryb zarówno naszej pracy mówimy tutaj w sposób oczywisty jest obecna w rejsie z, które zostały wprowadzone i którego zakres stosowania od marca 2020 roku znacząco wzrósł single Person Operation jest to tryb pracy kontrolerów ruchu lotniczego na stanowiskach operacyjnych, kiedy zamiast obsady jedno wieloosobowej w tym samym czasie pracują wyłącznie 1 osoba czy obowiązki 1 lub więcej osób została przerzucona na 1 osobę i tutaj należy wyraźnie wyraźnie wskazać, bo niestety mamy mamy poważne obawy, że jest to często mylone jego Person Operation mówimy nie tylko wtedy, kiedy jest wyłącznie 1 kontroler w danym momencie budynku w organie kontroli ruchu lotniczego tego co się nazywa, ale także w sytuacji, gdy po prostu na sali operacyjnej na stanowisko operacyjne w danym momencie przebywa 1 kontroler ruchu ruchu lotniczego, nawet jeżeli drugi w tym czasie np. przebywa przebywa na przerwie, która wynika w sposób po prostu z przepisów prawa lotniczego której, którego nie może naruszać ten tryb single Person Operations czy on jest właściwym trybem dla obecnej sytuacji na np. lotnisko Chopina w Warszawie w naszym mniemaniu przez naszych mam tutaj na myśli zarówno zarząd związku zawodowego kontrolerów ruchu lotniczego jak i przedstawiciele wszystkich innych związków zawodowych w polskiego drugi bok sen tak naprawdę w całym środowisku uznajemy ten tryb za niewłaściwe niewłaściwe sam sobie, ale również co istotniejsze w i co niestety miało miejsce w naszej sytuacji w przypadku polskiej agencji żeglugi powietrznej jest tym bardziej niewskazane ze względu na to, że doszło do uchybień przy wprowadzaniu po prostu uchybień proceduralnych przy wprowadzaniu tego trybu pracy na czym te uchybienia miały polegać nie wiem czy mana tyle czasu mógł szczegółowo opowiedzieć, ponieważ my złożyliśmy dokument, który do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który liczy 23 stronę i którą wskazujemy szereg wątpliwości nasze które, które do tej pory pomimo tego, że dokument został złożony 26sierpnia nie zostały żaden sposób zaadresowane natomiast główne główną osią tego problemu jest tak naprawdę to, że wszelkiego tego wszelkie zmiany w przypadku naszego zawodu, które wpływają w sposób istotny na sposób zapewniania przez służby ruchu lotniczego i bezpieczeństwo tej pracy muszą zostać poprzedzone odpowiednimi analizami bezpieczeństwa w przypadku analiz bezpieczeństwa dotyczących pracy na łączonych stanowiskach rozchodzi się tutaj głównie o to, żeby dla każdego organu indywidualnie, w którym została wprowadzona praca w tym trybie przed zmianą upewnić się, że stanowisko operacyjne są odpowiednio dopasowane do pracy w tym trybie, czyli że kontroler nie musi biegać 1 końca wierzy nawet na drugi, żeby baty w 1 końcu rozmawia ma urządzenia służące do komunikacji z pilotami ja drugim końcu sali ma radio, z którą com, który komunikuje się z PS służbami portu portu lotniczego albo jakimś jeszcze innymi organami, z którymi musi dokonywać koordynacji czy ze swego stanowiska Operacyjnego ma zapewnioną wystarczającą widoczność na pole wzlotów, a przede wszystkim czy zostały odpowiednio przeszkolony do pracy w takim trybie i tutaj mamy zasadne naszym zdaniem wątpliwości panie kończyny w czasie dzisiejszego posiedzenia Komisji Infrastruktury Niewiem czy umyślnie czy mimowolnie ale, ale przedstawiciele polskiej agencji żeglugi powietrznej potwierdzili nasze wątpliwości, że odpowiednie analizy nie zostały przeprowadzone i ta sama personel nie został przeszkolony, a tym samym posiedzeniu Komisji Infrastruktury, którym pan mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała tłumaczył, że jest to tryb uznane europejskiej przyjęty stosowany w wielu państwach do sytuacji, w których jest bardzo mały ruch lotniczy odniósł się też nie, wskazując wprost, ale domyślam się, że do uwag kontrolerów ruchu lotniczego dotyczących wpływu tego trybu pracy jednoosobowego na bezpieczeństwo traktuje jako jeden z elementów dialogu społecznego czy budowania pewnej pozycji negocjacyjnej przez jedną ze stron w tym dialogu, jaką się do tego odniesie przypisywanie nam grania bezpieczeństwa i jakie korzyści finansowych jest dla nas kompletnie niezrozumiałe kwestie finansowe, które niestety zdominowały dzisiejszą dyskusja spowodowały, że w ogóle odeszliśmy od merytoryki całego problemu także niestety tutaj w tej wypowiedzi pana ministra to po doszukuje się poniekąd mam nadzieję, że niesłusznie, ale jednak doszukuje się próby rozmycia istoty problemu, jakim jest właśnie spadek poziomu bezpieczeństwa Polski Hana służby kontroli ruchu lotniczego dopytam jeszcze na koniec naszej rozmowy oto czego zaczęliśmy od 40% wzrosła częstotliwość zdarzeń lotniczych czy z punktu widzenia takiego przeciętnego pasażera to już jest powód do obaw zdecydowanie jest to powód do obaw i do uważnego przyjrzenia się naprawdę problemowi, który niestety naszym zdaniem nabiera ma wymiar problemu systemowego i tutaj nowy po prostu dla nas bardzo wielkim problemem tak naprawdę jest to rzeczywiście po jest tutaj takim trochę punktem zapalnym jest w tej sytuacji aktualnej dyskusji natomiast znaną z naszej sprawy z naszej perspektywy pozwala troszkę niestety zacząć obawiać się czy gdzie indziej również nie ma przypadków podobnych naruszeń i trzecie czy po prostu w przyszłości to nie spowoduje, że rzecz ten problem zaczął tylko narastać się na warstwę bardzo dziękuję gościem TOK 360 był Jakub Caban członek zarządu związku zawodowego kontrolerów ruchu lotniczego dziękuję również lansu na nawiązanie jeszcze do tej rozmowy prosiliśmy również komentarz polską agencję żeglugi powietrznej uzyskaliśmy odpowiedź dziś czasem może być ciężko będzie intensywny może udać się w kolejnych dniach liczymy na to, że się uda już za chwilę gościem TOK 360 będzie mecenas Kamila Ferenc prawniczka federacji na rzecz kobiet i planowania rodziny porozmawiamy o zmianie definicji gwałtu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA