REKLAMA

KultOFFe: Budynek Instytutu Aerodynamicznego Politechniki Warszawskiej

OFF Czarek
Data emisji:
2021-02-17 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po wcale państwa moim gościem jest pani prof. Ewa Kuryłowicz wiceprezes zarządu Kuryłowicz fantastą świec wydział architektury Politechniki warszawskiej dzień dobry witam serdecznie pani profesor dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwo, jeżeli wybierają się państwo do Warszawy albo mieszkają państwo w Warszawie albo mają państwo dostęp do internetu to ta audycja jest dla państwa o oto w poszukiwaniu wyjątkowych budynków zapędza się dzisiaj do jednego z Rozwiń » budynków Politechniki warszawskiej oraz być może starczy nam czasu także do warszawskiej szkoły pielęgniarstwa, dlaczego budynki to znaczy dokładnie budynek Instytutu rodem, a aerodynamiczne Politechniki warszawskiej pani profesor co w tych budynkach jest wyjątkowego one są naprawdę warszawski, a mało znane nie epatują szkłem nie epatują efektownymi kamieniami na elewacjach są zrobione z cegły cementowej betonowej i może to wtedy była tendencja może Motor po te podzielniki, które pan redaktor umieją mają innych autorów, ale powstały w w tym samym czasie prawicę, bo to są lata art na blika to jest 1925 rok, a c Pele tzw. czyli dawna szkoła pielęgniarstwa była projektowana w latach 2728, więc tendencja na pewno, ale z żalem trzeba powiedzieć, że ma jednak zarzucona troszkę w latach późniejszych wnieść uwagi na to, że no taka technika robienia wykonywania elewacji no jest dość kosztowna wbrew pozorom, chociaż cegły szara skromna, ale wymaga dużej ilości pracy no i przez to koszty rosną co Pelego swego czasu bardzo zarośnięty jakimś pnącza bluszcze może, a hazard zdarte zostało to dawca, ale zieleń sobie radzi dzielnie rośnie jestem żeby, a to znaczy zawsze szkoda jak coś zielonego żywego zostaje UK trudno zamordowane natomiast te budynki warto, żeby one okazywały się w całości właśnie z uwagi na fakt, że to jest silnika no i architektura no mamy jeszcze np. szkoły nazaretanek prawda przy ulica Czerniakowskiej niedaleko los tak ta państwa siedziby to jest też ten duet, który projektował gmach aerodynamiki Jankowski Lili pot i tam są różne sposoby układania cegieł to ja już państwa nie będę zanudzać was zanudzać profesor, a tak no to jest bardzo ciekawe, dlatego że tak jak te budynki nawiązują troszeczkę to tego co się działo za granicą w tamtym czasie taki układ takie są nazywają się to one oczywiście wariacjami, ale są o obywatela mam gdzie tak krzyżowe le holenderskie nie krzyżowych tam nie ma to jest po prostu taka poezja wynikająca z charakteru materiału, bo ciekła tak niesie brak tak mamy główką wykona naukowe flamandzkie holenderskie jeszcze wozów COVEC zdaje się wozów COVEC tak wozów kach główka to jest taki najbardziej typowy układ no ja już tak tego nie pamiętam ze szkoły w każdym razie u są nie tylko klasyczne układy, chociaż dużo np. w szkole pielęgniarskiej dużo tych flamandzkich układów to to są cały czas jeszcze wariacje na temat tych układów bank wymaga to uwagi wymaga to bardzo dokładnego rysowania takiej ściany, bo to musisz się wszystko zgadza ci nie mówię, że współczesne budynki pamiętam jak moja pracownia projektowaliśmy Fokusa stojącego przy trasie Łazienkowskiej to tam każda elewacja jest inna jest duży budynek i to było projektowane w skali trasy Łazienkowskiej prawda i to też jest bardzo dużo detalu, który wymagał ogromnej precyzji kompozycyjnej wymiarowej natomiast w przypadku tych ceglanych budynków to jest jakby cały czas ten 1 materiał profesor jednak ciepła 2512 Naszości po to, są typowe wymiary dla tej cegły jak wiemy mamy różne bardzo ciepłej jak są ręcznie robione w różnych epokach te naruszy różnią, ale tutaj tego 1 materiału okazuje się, że można dostać bardzo piękne bardzo różnorodne wraz z architektoniczne prawda, bo w przypadku gmachu aerodynamiki to była wyższa uczelnia, a to tamten pionowy układ pilastrów, który został uzyskany no nadawał budynkowi monumentalności wtedy uważano, że wyższe uczelnie mają epatować dostojeństwem i wymuszać szacunek poprzez swoją architekturę co zawsze architektom bardzo się podoba, że mogą wyraz dostosować do tego jak ten budynek rozumieją ta inna wtedy tak myślano teraz wyższe uczelnie nie chcą być kojarzone z MON mentalność dostojeństwem mają inne przesłania i inne uwarunkowania funkcjonowania prawda ta architektura, która powstaje np. teraz sporo inwestuje Uniwersytet warszawski to jest architektura przyjazna otwarta nie ma straszyć ma zachęcać nie uwierzy, ale dynamika straszy, ale nie ale, ale po opóźniła tak, ale powiem pani, że właśnie np. to liceum Ogólnokształcące, czyli Aretha sióstr nazaretanek tak ulicy przy ulica Czerniakowskiej 137 to tak wygląda, że to nie jest to nie jest w ogóle żart za każdym razem jak przejeżdżam Kongo budynku to wyobrażam sobie, że w tych murach to co czeka się wizja, która wynika z połączenia do morza mojej wybujałej fantazji oraz obejrzenia zbyt dużej Lis zbyt dużej liczby filmów Kras klasyce albo idę nawet wyobrażam sobie, że tam takie krwiożercze zakonnice z takimi markami chodzą dyscyplinują te biedne dziewczęta, jakim w brazylijskim lat siedemdziesiątych po prostu tam maltretuje terroryzują oczywiście ja wiem, że państwa nie jest, ale tak jak za każdym razem mija ten budynek jest dokładnie tam myśli tak po prostu chce wysiąść autobus, żeby pospieszyć na pomoc, ale natychmiast filmy o wywóz nieczystości tylko gdzie w mojej głowie nie panie redaktorze ja nieważne co jest myślę, że to jest oferta jest architektura skromna, ale rzecz nie powinno się nie ktoś coś się z szarego koloru kojarzyć z surowością on spokojny ja myślę, że elewacja prawie chodzi na zaleta to po prostu przydałoby się, żeby one zostały wyczyszczone, dlatego że szary kolor też się brudzi i tą podstępną, którą momentami można odbierać no zawdzięczamy niestety smogowy, który Warszawy, ale nowy spowiadają wspomniała pani o udzielaniu zielonego ze ścian budynku i faktycznie to pnączy zostało zlikwidowane jedyne zielone, które powinno było zniknąć nie zniknęło to jest ten obrzydliwy napis c Pele po prostu ten zielony neon coś jeszcze adres www to powinna w ogóle zniknąć, bo i z niewiedzy manifesty przeszkadza znaczy no to jest odrębna odrębna historia wszystkiego wszystkie napisy, które pojawiają się na budynkach no to jest chyba część większej całości takiego braku wrażliwości świadomości, że powinno to być też skomponowane kolor powinien być dobrany i parła do mnie bardzo przeszkadzają np. niebieskie tablice, które mają niektóre instytucje, które podają nazwy i niezależnie od tego jaka jest elewacja pani pieska zapisy musi zaistnieć nie wiem, kto decyduje w przypadku Polek akurat w tym kolorze to jest tak jak mówię odrębne zagadnienie ustawa krajobrazowa dlatego nie porusza tego zagadnienia no część większej całości są kraje np. tak jak jeździmy po Włoszech prawda ta kość czasami bywają reklamy, chociaż nigdy takiej intensywności ilości jednak tam ludzi boli jeśli coś jest brzydkie, a tutaj u nas no ja nie widzę takiego takiej reakcji uważa coś jest brzydkie drażni nas to zdaje mi i poprawne widocznie nie wszystkim przeszkadza i to jest rzecz, której nad, którą można bardzo ubolewać no ale to zagadnienie szerzenia kultury plastycznej edukacji wychowywania od najmłodszych pokoleń to jest u nas zaniedbane architekci lamentują naprawdę się staramy, żeby to wyrównać, ale to musi być działalność idąca szerokim frontem we wszystkich szkołach począwszy od przedszkoli jak tego nie zrobimy to nie poprawi dlatego powrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dzisiaj cegła jest bohaterem można powiedzieć rozmawiamy o kwestujących budynkach budynek Instytutu aerodynamicznego Politechniki warszawskiej budynek szkoły pielęgniarstwa przy ulicy Chałubińskiego 2 czy obecnie c Perek państwa moim gościem jest pani prof. Ewa Kuryłowicz wiceprezes zarządu Kuryłowicza są świec oraz wydział architektury Politechniki warszawskiej informacje o 1120, a po informacjach wracamy do programu off czarek wcale państwa moim gościem jest pani prof. Ewa Kuryłowicz wiceprezes zarządu Kuryłowicz dostrzec Ross wydział architektury Politechniki warszawskiej pani profesor zwracać uwagę na 2 budynki warszawskie bardzo interesujące to są budynki, które mogą państwo sobie zobaczyć na tzw własne oczy albo, jeżeli i mają państwo daleko do Warszawy, bo nie planują wycieczki to odnaleźć w internecie pierwszy budynek to jest budynek Instytutu aerodynamicznego Politechniki warszawskiej to jest budynek przy ulicy Nowowiejskiej wydziera tak właśnie przy Alejach niepodległości to tak on tak tak ma elewację to jest to jest rok 1009 dwudziesty piąte 2006. Franciszek Lilpop i Karol Jankowski tak jest Karol Jankowski jeden z dziekanów naszego życia profesor rozbudowywany w latach właśnie pięćdziesiątych oto skrzydła słyszeli niepodległości i drugi budynek, w którym dzisiaj rozmawiamy to jest budynek dawnej warszawskiej szkoły pielęgniarstwa przy ulicy Chałubińskiego 2 w Warszawie obecnie tzw. cypel czy Centralna przychodnia, ale tak on do czterdziestego piątego roku był szkołą później został wciągnięty z system szpitali jeszcze jeśli można to nawiązała to uwagi pana redaktora, która takim cieniem położyła się na tej szarej cegle, bo nazaretanki miały wytwarzać ponury nastrój itd. w gmachu aerodynamiki, który właśnie z tej szarej cegły i jako tak jak powiedziałam miał być monumentalny, bo tak wtedy traktowano są uczelnie jak mieszkałam przez wiele lat na terenie Politechniki tuż obok tego budynku i on ma dobudowano taką piękną szklaną Randy od strony ulica Nowowiejskiej to mieści się cały czas wydział tzw. el mechanika energetyka lotnictwo politechniczne i w latach siedemdziesiątych w podziemiach tego budynku funkcjonował tak bardzo znany wtedy studencki klub boom, w którym był zespół muzycznej ten zespół muzyczny nawet kiedyś zaistniał na festiwalu opolskim takim przebojem, który był zapisany do naszego tekstu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego była przepięknie zaśpiewana po latach przez właśnie solistka także ten klub i to wszystko co się działo w tym budynku cały czas się dzieje na pewno powodował, że on był inny nastrój tu odbierane inaczej na pewno nie są rodzaj ponuro i jest chciała powiedzieć, że ta szara cegła ona występuje też w innych miejscach w Warszawie cały czas prezentują się naprawdę wytwornie jeśli chodzi o starsze rzeczy to jest projektowana przez pana prof. Guta willa własna przy ulicy Jana Wrońskiego to jest jak się zjeżdża Górnośląską po lewej stronie przy 1 rysy to jest jedna z przecznic bardzo współczesna architektura cały czas taka wątkiem poziomej cegły wystający po to jest rządzącego, która wystaje nieco przed lico najpóźniej cofnięcie taki trochę Strug z no i są 2 budynki, które ostro chyba najsłynniejszy to jest biurowe sobota też z tej szarej cegły, który projektowała pani prof. Staniszkis dziewięćdziesiątych latach RODO stoi przy ulicy Puławskiej, bo przyszła pracownia to taka pracownia pani profesor zrobiła też niejeden, bo z budynków mieszkalnych osiedla Eko park i też tej szarej cegły z tym, że i rozdanie i Ekoparku tutaj już szara cegła jest bardziej płaska nie ma tej wielu narodowości i rzeźbę kości charakterystycznej dla lat międzywojennych, bo teraz trochę inaczej już myśli o o tym w jaki sposób gra światło cień w każdym razie no tam tego typu działań jest rota nie jest mniej w Ekoparku ścian sią łatki z tego co pamiętam, ale też to szara cegła jednak jest na firmamencie i pojawia się jako rząd, tak więc może uda się no moja pracownia też kiedyś mieliśmy udaną próbę udaną w projekcie ceglanej ściany właśnie szary niestety budynek w końcu przepadł nie dostał pozwolenia na budowę tam z powodów formalnych, więc nie udało nam się tego zrealizować ja sama też projektowaliśmy Szczecinie w ramach takiej akcji z tym, że tam z kolei jest ciekła żółta taka już 5 Nat 5 kierowała ruch, ale też cegła, więc stąd na ile jest to trudny materiał przy opracowaniu elewacji jak dokładnie trzeba to wszystko wymyślać i jak nad tym materiałem co tonować także pewnie to jest mokro jest też, gdyby myślenia o budynku ceglanym z racji właśnie tego, że to jest dość specyficzny materiał w porównaniu z tak trochę tak bez tej tak troszkę, żeby zabawnie to ująć może bardziej przystępnie taki trochę budynek zrobiony na siodełku program trzeba liczyć dziadka trzeba wiedzieć, jakie one są grubości jak się robi dziurkę na guzik no, toteż trzeba liczyć, więc tutaj też tak jest pani profesor czy jest szansa, że z cegły no bo szarej cegły albo ciemnej cegły może powstać budynek radosny, bo te wszystkie budynki, w których pani mówi zarówno dla prof. Guta przy ulicy Jana Wrońskiego 5, jaki ten biurowiec rodem przy Puławskiej czy wspomniane wcześniej szkoły nazaretanek CPZ Instytut RO dynamiki to mówię to są takie budynki, że pomimo, że w piwnicy może istnieć klub studencki, gdzie pewnie wesoło radośnie to raczej kojarzymy z jakimś lochę miejscem tortur albo śpi, ale no tak naprawdę też dalsze losy miejsc dla biur to to chyba rozmawiamy o kolorach rozmawiamy o tym w jaki sposób tworzyć tą wrażliwość no to jak będziemy teraz na antenie Radia mówi Ryszard to jest ponury i mierzy wysoko w Realu profesora głosowała dokładnie tak jakby tam mieszka jakiś wampir serio to dokładnie tak samo uważa mieszkanie wampira w centrum Warszawy nie no ja protestuje naprawdę rota ma trochę zieleni i jej nie wygląda absolutnie za siedzibę żadnych papierów z Nazaretu autami powiedziałam, że naprawdę to powinno być po prostu wyczyszczono, bo cegła szara nie musi być ponura brudna, a w tej chwili ono tak się prezentuje ulica Czerniakowska ma bardzo duży ruch i niestety to powoduje, że ściany po prostu są równe to jest zupełnie inne zagadnienie jest przecież bardzo dużo rozwiązanie szarym kolorze szary kamień szare tynki nawet gdzie nie mamy takiego wrażenia, że jest to posępne noszą miasta tak jak toledo prawda, które są ciemne i odbiera się je jak za wszystko głowy mam świadomość, że to była kiedyś siedziba inkwizycji, bo z tego coś w powietrzu cały czas tą fruwa natomiast do Szkocji prawda np. klęską, które jest szare, bo tam taki materiał przeważa na nie wygląda jednak ma siedzibę wampirów także pani profesor oczywiście to nie jest tak zaś będzie miała pani zaprojektować liczbę inkwizycji to jakich kolorów ale jakiego materiału pani użyła nie jest pewne zaprojektowała siedzibę kryzys odmawiam aż nie będę tutaj teraz wyobraża sobie sytuacji, która byłaby zupełnie niemożliwe to na pewno na być może też by się znalazł ale, ale ja nie no dobrze to nie zdobył w sumie mamy w Warszawie siedzibę chyba inkwizycji Donnie takiej nie takiej nie w nie winię tego lite, ale nie wiem, o czym pan redaktor teraz musi, a przed jest taka staje się na skwerze pewnym na no dobrze różnić między tym tropem, jakim tropem poszedł gdzieś zapędził ja cały czas chce zrehabilitować szary kolor i szary szary jest Super tak szary jest piękny i jest to naprawdę barwa i kolor, która znajduje bardzo dużo na przepiękne zastosowań no taką modę znowu na zestawienie szarego żółtego to wprowadziła w latach dziewięćdziesiątych 80 nie pamiętam dokładnie taka włoska pani wtyka aulę ci, która przerobiła Paryżu tworzy co Sejm na muzeum w to była szara obroniony co do szaro szaro jasno żółta i od tego czasu zaczęła się wielka fala popularności tego typu zestawień one raz są dobre oraz złe ja powiem, że dla przykład dla ludzi, których jest coraz większa ilość mają problemy z widzeniem najlepsze zestawienie barw, które jest widoczne to jest antracyt rzuty, więc te zestawienia może z USA są troszeczkę za zaletę jest natomiast bez wątpienia to było pierwszym krokiem do spopularyzowania znowu szarego koloru architekturze czy podpowiadamy panu prof. Limo nowi, że antracyt nowy budynek teatru Szekspirowskiego w Gdańsku można oprzeć żółtym i wtedy będzie wreszcie widzialny przez z okien ABW po 6 teatr Szekspirowski te projektowane przez pana i prawda tak ja wiem, że on naciąg jest szary one bordowy pan on sam procentowy o tym co tranzytowe dobija jest niewolnikiem tego budynku on przenosi jednak wszystkich czasy, których już niema nie będzie jest takim pierwszym krokiem do tego, żeby uruchomić wyobraźnie to jest teatr Szekspirowski prawda, a w sztukach Szekspira w kasach kiedyś pisał sztuki wystawiano przecież nie było żadnych dekoracji teatralnych dostawał aktor albo prolog w formie aktora i mówił, że tu słyszymy tętent koni prawda tam podnosi rękę mówi tutaj jest niebo, a tutaj, gdzie może to po to, żadnych deklaracji nie było żadnych dekoracji nie było i my ten ta architektura uważam jest pierwszym sygnałem bardzo trafnym, że Słuchajcie to będzie inny świat to będzie inna rzeczywistość musi się przenieść, żeby to prawidłowo i odpowiednio zrozumieć nie tylko prawidłowość odpowiednio musi się przestawić my też pani profesor, żeby się przez tracić pan pani profesor bardzo dziękuję za zwrócenie uwagi na tę jakże interesujące budynki Instytut aerodynamiczne Politechniki z żywnością dziękuję bardzo, warszawska kopię wniosku oraz inne podstępne Maszewska, ale piękne pani prof. Ewa Kuryłowicz wiceprezes zarządu Kuryłowicz dostał się coraz wydział architektury Politechniki warszawskiej, bo państwa moim gościem informację o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA