REKLAMA

Czy doszło do wzrostu częstotliwości zdarzeń lotniczych? Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprzecza

TOK360
Data emisji:
2021-02-17 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 z nami jest Janusz Janiszewski, pełniąc obowiązki prezesa polskiej agencji żeglugi powietrznej dobry wieczór dobry wieczór panie redaktorze dobry wieczór wszystkim słuchaczom Radia TOK FM witam serdecznie witamy również 40%owy wzrost częstotliwości zdarzeń lotniczych w ubiegłym roku pan potwierdza te dane no niestety nie mogę potwierdzić tych danych z tego względu, że zdarzenia lotnicze oczywiście zdarzają się i wydarzają się na w całym lotnictwie tak naprawdę Rozwiń » my jako Paszki jako Polska notujemy jeden z najwyższych współczynników dojrzałości systemu zarządzania bezpieczeństwem natomiast co trzeba pamiętać, żeby system właśnie zarządzania bezpieczeństwem mogą funkcjonować mógł być budowane na solidnych podstawach to właśnie potrzebne są zgłoszenia zgłoszenia wszelkiego rodzaju zdarzeń wszelkiego rodzaju czynności procedur które, które istnieją i które są wykonywane czy też nieprawidłowości, jakie mogą wystąpić tak, żebyśmy mogli budować przydaje się przede wszystkim dojrzały system bezpieczeństwa ale, żebyśmy mogli się uczyć, ponieważ zarządzanie bezpieczeństwem w ruchu lotniczym czy też drogowym kolejowym polega właśnie na tym, że budujemy kulturę, że budujemy to błąd bezpieczeństwo na podstawie każdego zgłoszenia, które może być najmniejszy dotyczącym cieknącą wodę np. część budynku czy też zdarzenia, która ma, które znają normy, które następuje w ruchu lotniczym tego nie kwestionuje to jest bardzo, ale to bardzo ważna zasada bardzo cieszy, że pan oni powiedział, jakby od otwartość mówienia czasem też o błędach przyczynia się rzeczywiście bezpieczeństwo to jest powszechna polityka z tego co wiem w zarządzaniu ruchem lotniczym również, ale te dane 40%owy wzrost częstotliwości zdarzeń lotniczych przytaczał m.in. wczoraj Jakubca z zarządu związku zawodowego kontrolerów ruchu lotniczego w TOK 360, jeżeli pan tych danych nie potwierdza to, jakie są dane rzeczywiste bardzo rzeczywiste panie redaktorze mogą oczywiście od razu przedstawić liczba zgłoszeń, które są zgłoszeniami zarówno operacyjnymi jak i technicznymi poszczególnych latach rok 2017 to jest 2,51000 takich zgłoszeń mówi o zgłoszeniach nie mówią o zdarzeniach zaraz odniosę się do definicji zdarzenia 2018 roku 3000 prawie 50 zgłoszeń 2019102 827 maja dwudzieste 1872 na zgłoszenia z czego liczba badanych zdarzeń, czyli pełne zdarzeń oraz dokonanych weryfikacji proszę państwa panie redaktorze to 160 odpowiednio 278192 i 150 zbadanych zweryfikowanych pełne zdarzeń lub też weryfikacji w ruchu lotni, ale chwileczkę to są liczby zależne, których pan mówi, a tutaj mowa o częstotliwości w zeszłym roku mieliśmy dużo dużo mniej operacji lotniczych, bo przecież była pandemia, więc po prostu lotów było mniej tak, ale nie każde zdarzenie ma wpływ na bezpieczeństwo tutaj tego nie kwestionuje to odnieść się do tak naprawdę potencjalnych zdarzeń, czyli zdarzeń, które pod jak podaje definicja oznacza każdy związane z bezpieczeństwem wydarzenie, które naraża na niebezpieczeństwo które, jeżeli to jest bardzo ważna nie podjęto w odniesieniu do niego działań naprawczych lub nie zajęto się nim mogłoby narazić na niebezpieczeństwo statek powietrzny i to jest bardzo ważna różnica my zajmujemy się każdym zdarzeniem każdym elementem każdym zgłoszeniem ich w tym momencie wypełniamy tę pełną definicję, że nie możemy mówić już tutaj o zdarzeniu niebezpiecznym czy też wpływający na niebezpieczeństwo z tego względu, że lekarzu zajmują się każdym elementem, jeżeli występują jakiekolwiek niedociągnięcia czy też ktoś ma pomysł na poprawę danej procedury na poprawę danego działania to w tym momencie wdrażamy rozwiązania albo naprawdę albo właśnie korygujące daną procedurę dawną wykon wykonywania danej czynności tak, żeby cały czas doskonalić system bezpieczeństwa, ale również doskonalić naszą pracę jako kontrolerów ruchu lotniczego taki sam system odbywa się również w kokpicie statku powietrznego ludzie, gdzie statek powietrzny może być prowadzony jest jednak dobrze zrozumiał jeszcze to, trzymając się tych danych, czyli wg pana 40%owy wzrost częstotliwości nie tyle zdarzeń lotniczych co zgłoszeń zdarzeń lotniczych ma no taka jest definicja panie redaktorze zgłoszeń ja nie jestem w stanie tutaj potwierdzi 40%owego do takich danych akurat nie mam nie wiem, skąd takie dane ja opieram się na danych przekazywanych przez mój udział zarządzania bezpieczeństwem, który dzisiaj oceniany jest najwyższym poziomie europejskim jesteśmy w grupie c najlepiej ocenianych usługodawcy Kajor żeglugi powietrznej przedstawiciele kontrolerów lotów sygnalizują też następujący problem też nazwę single Person Operations, że być może nie jest to właściwy tryb, kiedy używam teraz bardzo dużego skrótu myślowego wiem, że to nie do końca tak działa, ale proszę mnie poprawić ze względu na ograniczony czas, który mamy, ale nie jest to najwłaściwszy tryb, że mówiąc umownie na wieży jest mniejsza obsada, że ten tryb twierdzą został wprowadzony źle zły sposób, bo nie sprawdzono czy to jest odpowiednio bezpiecznie czy te stanowiska operacyjne są do tego przystosowane jak pan się do tego odniesie ma panie redaktorze Drodzy Państwo odniosę się bardzo prosty sposób po pierwsze, każda zmiana w systemie funkcjonalne odbywał się na zasadzie odbywa się na zasadzie odpowiednie analizy oceny bezpieczeństwa takie analizy na dzień wykonywania tych analiz były zgodne z obowiązującymi procedurami myślę przeszli co najmniej 3 kontrole Urzędu Lotnictwa Cywilnego dotyczące wdrażania single Person Operation czy też stosowania w większym zakresie przy bardzo małym natężeniu ruchu lotniczego chciałbym tutaj za bardzo mocno zaznaczyć, że przy małym natężeniu ruchu lotniczego za chwilę kilka statystyk też powiem stosowania tego tego rozwiązania, które jest stosowane, które było stosowane od wielu wielu lat na Zachodzie Europy jest stosowane od lat dwutysięcznych w szczególności od 2012 roku na polskich lotniskach na początku były to lotniska bardzo małym natężeniu ruchu lotniczego takie jak Zielona Góra takie jak Bydgoszcz np. czy też Olsztyn Mazury Airport tam, gdzie to natężenie ruchu lotniczego jest mały zresztą zapytaliśmy kierownictwa kierownictwa departamentu bezpieczeństwa euro kontroli jak to się odbywa w innych krajach czy jest stosowane powiedziano, że w czasie covid dom w czasie, gdy ta pandemia dotknęła w sposób bardzo znaczące cały transport lotniczy w Łodzi jednak szkolenia np. słucham, jeżeli odpowiednie szkolenia np. szkolenia są stosowane kontrolerzy ruchu lotniczego są przede wszystkim uczelni pracy w jedno stanowisko tzw. techniki jedno stanowisko owej race na szkoleniu podstawowym no też na szkoleniach uzupełniających, których dokonujemy zresztą w samym 2020 roku odbyło się 204 asy manty, czyli oceny techniki pracy kontrolerów ruchu lotniczego na wieżach polskich w roku 2020 roku 204 takie takie segmenty takie oceny dokonywane przez kontrolerów ruchu lotniczego z odpowiednimi certyfikatami Urzędu Lotnictwa Cywilnego, czyli ta praca jest w pełni zgodna z obowiązującymi procedurami wpisanymi instrukcja operacyjna oczywiście, jeżeli występuje jakiekolwiek jakakolwiek niedogodność czy też czy też potrzeba dokonać dogłębnej analizy jeszcze kolejne analizy takie analizy są właśnie na podstawie zgłoszeń dokonywanej dokonywane lokal sekty eksperci, czyli tacy eksperci do spraw zarządzania bezpieczeństwem na danym lotnisku, którzy są kontrolerami ruchu lotniczego wyszkolonymi przez polską agencję żeglugi powietrznej to oni dokonują właśnie takiej analizy dokonują oceny bezpieczeństwa i ewentualnie modyfikują procedurę lub też potwierdzają, że dana praca danych warunkach jest bezpieczna i odbywa się na przyjęty na ogólnie przyjętych zasadach czy też prorektora zawartych w bardzo dziękuje gościem TOK 360 był Janusz Janiszewski pełniąca obowiązki prezesa polskiej agencji żeglugi powietrznej już za chwilę moim gościem będzie Elżbieta Podleśna po dzisiejszej rozprawie w sprawie Maryi w tęczowej aureoli Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA