REKLAMA

Facebook, Apple, Google, Amazon: duże nie musi być złe ale potęga Big Tech tak urosła, że USA i UE nie mogą być bierne

Dekonstrukcja
Data emisji:
2021-02-18 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
44:46 min.
Udostępnij:

W wielu krajach istnieją prawo i instytucje antymonopolowe. Powołane zostały one jednak do zwalczania problemów innych niż te, jakie dzisiaj reprezentują globalni giganci technologiczni. Ich potęga na rynkach krajowych i światowych przynosi pozytywne ale i negatywne skutki, także dla polityki, a ta nigdy nie pozwoli by korporacje miały ostatnie słowo. Europa i USA już zabrały się za Big Tech, pytanie jak głęboką interwencję planuje nowa administracja Joe Bidena.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwo dzisiejsza konstrukcja będzie poświęcona tematowi BIK tek wielkich firm technologicznych amerykańskich Facebooka Googlea Amazona Microsoftu, a ponieważ wygląda na to, że firmy te czeka poważna batalia o to czy będą mogły funkcjonować tak jak dotychczas po zmianie prezydenta w USA nowa administracja Bidena zapowiada no regulacje tych dużych firm technologicznych i podobne działania podejmuje komisja europejska poszczególne państwa członkowskie Unii Rozwiń » Europejskiej w związku z tym wygląda na to, że dla firm technologicznych następuje jakiś moment przełomowy moment moment, w którym ich dotychczasowy model funkcjonowania po prostu będzie musiał ulec zmianie o tym jakie scenariusze są możliwe czy grożą tym firmom podziały i co to wszystko oznacza dla dla przyszłości firm technologicznych rozmawiam dzisiaj z moim gościem panią mecenas Katarzyną czas prac com z kancelarii Why ten Case w Brukseli, która specjalizuje się w tych w tych zagadnieniach i uczestniczy wielu już istniejących postępowaniach antymonopolowych przeciwko tym dużym firmom zapraszam do słuchania dekonstrukcja podcast analityczny Adama Jasera dzień dobry pani mecenas bardzo dziękuję za przyjęcie zaproszenia do rekonstrukcji bardzo dziękuję za zaproszenie bardzo miło pani mecenas na początek mam dla pani takie trudne pytanie właściwie i takie pytanie może nie do końca związane z pani specjalizacją ale dlaczego prezydent Trump tak bardzo nie robił komisarz Vestager, czyli tę komisarz odpowiedzialną za ochronę konkurencji w unii i w zasadzie szefową urzędu antymonopolowego woni nazywał ją okropną kobietą, która nie lubi Ameryki myślę, że takie miano okropnej kobiecie, która nie lubi Ameryki było stosowane przez byłego prezydenta Trumpa w stosunku nie tylko do komisarz Vestager, ale również na wielu innych kobiet znana była jako niechęć do UE kanclerz Merkel UE i znana ogólnie WUG, bo jego niechęć do kobiet na stanowiskach wysokich stanowiskach kobiet piastujących władze rasę wczoraj wyraźnie tańsze okazał się artykuł na temat celu tego, że Pentagon czekał na nominację generalskie w stosunku do 2 na pani, który miał być nominowane na stanowiska generalskie sami Stanach Zjednoczonych na nową administracją na prezydenta by dana, bo obawiał się, że prezydent Trump te nominacje dobrze dobrze dobrze Jaros zablokuje to, że Trump miał jakiś no nazwijmy to niezbyt elegancki stosunek do kobiet to wiemy ale dlaczego akurat pani Vestager znalazła się w tej w tej grupie myślę, że z powodu gnębienia ogólnego w amerykańskich korporacji na pewno kwestia protekcjonizmu Trumpa myślę zainicjował na poziomie globalnym taki powrót ogólnie do protekcjonizmu gospodarczego komisja europejska jest nas tego, że ściga szczekała, a wcześniej tam duże amerykańskie korporacje ogromne kary zostały nałożone na ogół toczone są obecnie postępowania przeciwko Facebookowi przeciwko Amazonowi, a przeciwko apu w tym kontekście oczywiście prezydentami, a Stanów zjednoczonych mógł kwestionować to, że działania europejskie są dyktowane nie tyle RM dajmy NATO, a koniecznością ochrony konkurencji, czyli czy Kraków czy spełnianiem ME wymogów regulacyjnych przestęp przedsiębiorstwa Europie, ale bardziej dyktowane chęcią dania europejskim przedsiębiorcom w tym sektorze, które też pani do tej pory na rynku sukcesów wielkich nie mieli jakiś forów także myślę, że nam ostrzegał w kategoriach tego, że z kolei Europa chroni swoje nieudolne nazwijmy to firmy sektora technologicznego i uwzięła się na Nat amerykańskie co jest ciekawe Trump sam tych amerykańskich BIK Th tzw. też nie lubił za bardzo ciągle miał do nich pretensje, ale to trochę tak wygląda, jakby mówił ja mogę je jak karać krytykować, ale Europejczycy trzymajcie się od tego daleka poniekąd tak myślę, że to jest ogólnie by zawsze na dawnym przemiany monopolowym polityki była jak tego rodzaju można powiedzieć CEM, a brak zgody Papa po stronie europejskiej ten, a ta polityka konkurencji reguły były surowsze niż te, które stosowano w stanach Zjednoczonych i w związku z tym nowym od samego początku wiele lat Europa blokowała fuzje, które MO, które na, który zezwalał, a urzędy, za które zezwalały urzędy amerykańskie, toteż wywoływało różne napięcia, a także można powiedzieć, iż nic nowego nic nowego dobrze to teraz już tak, przechodząc może do przyszłości bardziej tego co się w tej chwili dzieje no to widzimy, że kwestia tych dużych firm technologicznych amerykańskich Facebooka Googlea Amazona do pewnego stopnia także Microsoftu chociaż, chociaż może trochę mniej w tej chwili no dominuje agendę polityczną, czyli w pewnym sensie to co do niedawna było takimi działaniami nazwijmy to ekonomistów prawników specjalistów technokratów, którzy zajmowali się ochroną konkurencji, że polityka bardzo mocno w to wkracza o po obu stronach Atlantyku nazwijmy to im w pewnym sensie dla mnie jako też na byłego prezesa urzędu antymonopolowego w Polsce to jest trochę taki powrót do korzenia anty monopolu, bo przecież antymonopolowy zgodził się z politycznej inicjatywy tylko wtedy bardziej chodziło o jakieś kartele trasy ty, a teraz jest kwestia tych nowych firm tych olbrzymich firm technologicznych już nie nowych i ale kwestia nadużywania przez nich swojej potęgi ich wpływ na politykę na codzienne życie ludzi zaczyna wygląda na to być tematem nr 1 po obu stronach czym to się skończy myślę, że polityka zawsze jeśli chodzi o prawa konkurencji znaczenie miała nie oszukujmy się komisja europejska jest, która wykonuje prawo antymonopolowe w Europie jest organem politycznym komisarz pan do spraw konkurencji Margrethe Vestager jest duńską polityczką zresztą bardzo sprawną a, a cała bym oczywiście cała dyrekcja do spraw konkurencji składa się z profesjonalnych apolitycznych urzędników którzy, którzy zgadzam się kierują się prawem i faktami i jakby starają się nie ingerować z uwagi na kwestie polityczne natomiast cała UE co przerysowanie czy określanie kierunków polityki konkurencji odbywa się na poziomie politycznym i myślę, że z tego powodu na poziomie komisji europejskiej widzimy w chwili obecnej ogromne skupienie na sektor na sektorze technologicznym w kontekście ogólnie się z Czechem można powiedzieć szerszego szerszych celów Unii Europejskiej, które polegają na utworzeniu europejskiej niezależności technologicznej nazywa liczą Sowę Indii, a ta wzajemność suwerenność cyfrowa cyfrowa tak suwerenność cyfrowa, która jak pojawia się we wszystkich wystąpieniach nie tylko komisarz Vestager, ale przede wszystkim samej UE prezydent komisji europejskiej usługi handel, jaka to jest pewna retoryka to jest pewna retoryka to jest takie marzenie, żeby właśnie dogonić tę Amerykę dogonić te duże firmy technologiczne a, a równolegle jest kwestia właśnie tych firm co co z nimi zrobić, bo presja na to, żeby jakąś regulację wprowadzić jest duża ja pani przytoczę taki takie badanie, które dosłownie kilka dni temu przeprowadziła firma badawcza i gazu i Sencow Rosena połączone to jest taka firma badawcza w stanach Zjednoczonych 56% Republikanów uważa, że należy podzielić te firmy technologiczne znalezione stały się tak dużej tak potężne, że należałoby podzielić i to jest wzrost o 8 punktów procentowych w stosunku do lipca 2020 to oczywiście ma związek też kampanią prezydencką, ale wśród Demokratów też takie nawoływania do podziału tych wielkich firm technologicznych słyszymy kilka spraw w Ameryce już się toczy przeciwko tym gigantom podjęta przez przez ich nie urząd antymonopolowy no, więc pytanie jest czy jest taki moment, że Europa i stany Zjednoczone z nowym prezydentem Bidenem będą w stosunku do tych dużych firm technologicznych mieli podobne podejść ja myślę, że to się w tej chwili dzieje pan wracając do pana poprzedniego pytania w odniesieniu do korzeni anty trustu to on można powiedzieć, że taka dramatyczna zmiana miała miejsce w 2000 siedemnastym roku, czyli krótko po inauguracji prezydenta Trumpa, kiedy żem jej los Johna, czyli set takim, które sztandarowym czasopiśmie amerykańskiej palestry amerykańskiej Akademii chodzi o kwestie prawnicze ukazał się artykuł ani studentki szkoły prawa jej liny Kan, który poniekąd miał ciekawy tytuł nazywał się Amazon Antal czas paradoks, czyli paradoks anty monopolowy Amazona tytuł wojnie kontynent nawiązywał do innej ekipy można ponieść standardowej książki okazała się wiele lat wcześniej do końca siedemdziesiątych to jest książka Roberta Borka IEA, która nazywa się ministra spraw, do której pan docent monopolu UE w tej książce Borg nawiązuje do do szkoły chicagowskiej rzecz można powiedzieć to jest manifest całe szkoły chicagowskiej szkoły prawa ekonomii, która doprowadziła tek myślenie ekonomiczne w większym większym stopniu niż miało to wcześniej, a w politykę prawa konkurencji wykonywanie prawa antymonopolowego i wiele teorii, które bank podnosił później zostały przyjęte przez ustawodawcę no tak to się wpisało całą tę agendę deregulacyjną Reagana Margaret tacie, żeby nie krępować biznesu żeby, żeby nie ingerować niepotrzebnie duże połączenia dużych firm, ponieważ duże firmy są bardziej efektywne dają niższe ceny lepsze produkty i jedno to był część tej tej całej rewolucji nazwijmy neoliberalnej dokładnie lina Cannes natomiast znosi, że wręcz przeciwnie duża jest zła i że te wszystkie tezy, które wcześniej był podniesiony na temat tego np. że MF nie cen drapieżnych, czyli obniżanie cen celem jej wyeliminowania konkurentów z rynku tam rzadko jest skuteczne w związku z tym nigdy nie powinno być ścigane z wyjątkiem powiedzmy wyjątkowo wyjątkowych sytuacji takie było zdaniem Borka takie było w stanie temu, a taką konsensus nazwijmy to sensu taki układ został później przyjęty w orzeczeniach orzecznictwie natomiast lina w panikę wskazała, że cały model biznesowy Witek to właśnie stosowanie niskich cen stosowanie można powiedzieć jest z samego modelu biznesowego, w którym ceny są, a albo niski albo w razie ich nie ma znaczenia jest usługa oferowana za darmo jak ma to miejsce przypadku Facebooka damy np. dajmy przykład pan natomiast, kiedy nim to powoduje poniekąd jak w barierę wejścia na rynek w stosunku do mniejszych przedsiębiorców, którzy taki pojawił się zły jak mają, czyli ona, jakby uruchomiła tę lawinę nazwijmy dyskusji na temat czy dotychczasowe podejście do do anty monopolu i czy pojawienie się tych większych wielkich ty też firm technologicznych nie spowodowało, że one stało się nad tymi, a tymi nowymi monopolistami nie dziewiętnastowiecznym czy czy z początku dwudziestego wieku, ale taki współczesny dwudziesta pierwsza wiekowy dwudziestą pierwszą wieczny kartel czy może nie kartę, bo one ze sobą konkurują, ale ale, że to są właśnie takie giganci, że ten rozmiar ma znaczenie do no ale dzisiaj już ta dyskusja się odbyła jak jakaś siedemnastym teraz widzimy, że i po stronie Republikanów i po stronie Demokratów są osoby, które twierdzą, że trzeba coś z tym zrobić to znaczy, że czas zmienić właśnie metodę i moje pytanie brzmi czy Europa Ameryka będą nadawały na podobnych falach myślę, że już na pewno nadają co jest ciekawe w stanach wytworzył się można powiedzieć, a taki bardzo szeroka koalicja, która zarówno obejmuje tak jak z PS pan wspominał en Demokratów jak Republikanów to bardzo rzadkie można być taka tęczowa koalicja zjednoczony mamy ultra konserwatywnych Republikanów, którzy mają coś z tym trzeba zrobić i same tezy liny Kan znalazły zrozumienie i wsparcie w administracji Federalnej za czasów prezydenta Trumpa, a sprawa, która toczy się przeciwko długu została zainicjowana przez poniekąd Departament prawdziwości za czasów Trumpa, a w związku z tym można powiedzieć, że Republikanie ze wstawaniem popierającymi część z nich popiera te tezy podobnie jest po stronie Republiki w Demokratów, a senator Pani Senator UAM i komisja Kongresu i popiera również te tezy jest w kongresie jakiś Senacie po stronie Demokratów wielu sympatyków Elin KE i można powiedzieć osób, które należą do tego obozu, które niektórzy określają jako hipster ante czas, czyli hipsterskie anty monopol, czyli właśnie takim anty monopol skierowane przeciwko dużym firmom technologicznym i także można dać stronie od drugiej stronie Atlantyku mamy do czynienia z utworzeniem takiej szerokiej tęczowej koalicji, a i to się, jakby już dzieje widzimy nie tylko te ogromne postępowania, które się raz ktoś rozpoczął rozpoczęły zarówno po stronie tych federalnych władz, gdzie Departament sprawiedliwości o rozpoczął postępowanie wszczął postępowanie przeciwko długą, ale także na poziomie Stanów poszczególnych są działania na poziomie Stanów USA nowy Jork, który również przeciwko Witek oraz szereg spraw już prowadzi, a jak też coś bardzo istotne sektor charakterystyka tych amerykańskich amerykańskiego prawa antymonopolowego są już procesy prywatne procesy, które są przeciwko właśnie firmom ze zakres sektora technologii jest taki pan, który się nazywa się z Oklahomy poniekąd, który nazywa się pan pan Haiti, które już przeciwko kumplowi wniósł, a pozew i wnosi w nim, że w Głogowie mówi ogromne odszkodowanie, dlatego że wyeliminował jego biznesu tyczy zazwyczaj większej setek reklam cyfrowych i w związku z tym on zbankrutował no tego rodzaju procesy będą się pojawiać równocześnie słyszymy, że np. ważne stanowiska, a amerykańskim organu o organie antymonopolowym, żeby sprawę skomplikować Amerykanie mają 2, bo jest Departament sprawiedliwości, a oprócz tego jest komisja Federalna do spraw handlu i obie zajmują się mniej więcej podobnymi rzeczami i nie będziemy wchodzić szczegóły, ale jedno z osób, która ma objąć teraz wysokie stanowisko administracji Majdana dotyczącej właśnie anty monopolu to jest pani prokurator Renata Hessa ta, która już była była pełniła tę funkcję także za Obamy, ale w międzyczasie pracował dla Amazona, więc część obserwatorów mówi no to jak to to ludzie, którzy pracowali dla Amazona mają teraz radzić co jest Witek, więc część osób powątpiewa w to trzeba 1 rzeczywiście jego administracja rzeczywiście tutaj będzie zdeterminowana, żeby coś zrobić z tymi ptakami ja myślę, że to jest dobre pytanie na tym etapie nie wiemy jeszcze ten jak by ten decydują obsadzić te kluczowe stanowiska zarówno Federalnej komisji handlu jak i w departamencie sprawiedliwości na razie został nominowany MR Kallen, czyli po to, były kandydat na 1 sędziów Sądu Najwyższego osoba jest dość powiedzmy ME Stream mowa jeśli chodzi o anty monopol nie należę do tego obozu, a hipstera czas ja mu zostało powierzone właśnie to kluczowe stanowisko ani w departamencie sprawiedliwości nie ma natomiast pewności jak wygląda jak będą wyglądały dalsze nominacje związku z tym trudno powiedzieć, którą stronę pójdzie administracja Majdana na pewno nie będzie tak, że te procesy, które obecnie się toczą, które rozpoczęły się jeszcze za Trumpa zostaną jakiś sposób porzucone na tajne NATO przez przez organ amerykańskie raczej myślę, że one będą się toczyły to jest po stronie Demokratów jak już mówiłam pan poparcie jeśli chodzi o te kwestie związane z regulacją ze stosowaniem anty monopolu prawa antymonopolowego w stosunku do do tych firm sektora i tak tam natomiast jak agresywna będzie to polityka to trudno powiedzieć, dopóki nie będzie tych decyzji na temat tych nominacji w dalszych nominacji organ antymonopolowy w stanach Zjednoczonych na giełdzie nazwiskiem tak jak pan wspominał poza Renatą Hessa jestem jest jeszcze cała cała cały szereg innych kandydatów w tym lina Kan, o których wspominałam w związku z tym oczywiście inne będziemy mieć inną polityką będziemy mieli do czynienia jeśli na Karowej niektóre z tych kluczowych stanowisk w administracji antymonopolowej w stanach Zjednoczonych, a inaczej będzie jeśli będzie to tak taki kandydat bardzo tradycyjny na tradycyjny tak ta tak Noto byłby jak to pani w języku polskim teraz już się mówi GI cięć, jakby Tallina Kante weszła do któregoś z urzędów antymonopolowych, ale może takiego cięcia jest jest potrzebne, czyli możemy podsumować ten etap naszej rozmowy, że ta to zaostrzenie polityki w stosunku do Witek w stanach też nastąpi i że tu pewna zgodność z tym europejskim podejściem będzie czy czy to będzie też koordynacja tutaj trudno powiedzieć myślę, że jeśli chodzi np. o propozycję dzieciom market act, czyli cyfrowego regulacji cyfrowego rynku które, które są propozycje, które komisja europejska opublikowała pod koniec zeszłego roku pojawiło się głosy, że komisja powinna publikować powinna poczekać SCe tym są regulacją na stany i jakby bardziej koordynować działania jeśli chodzi o regulacje tych dużych firm sektora technologicznego mimo to komisja nie poczekała ten dziś ta Marka akcjami pojawił się został opublikowany propozycja komisji europejskiej pod koniec zeszłego roku niewątpliwie mamy do czynienia z pewnym można powiedzieć porozumieniem nicią porozumienia pomiędzy Europą Stanami Zjednoczonymi, jakie wcześniej nie było, ale nie oznacza to, że działania będą spójne to zawsze jest jest element gry politycznej tego jak doku co dokładnie będzie regulowane jak to będzie regulowane w domyśle jest jest jest kwestia, która będzie też dyskusja na ten temat będzie świadczyła w ciągu następnych wielu miesięcy lat, ponieważ te regulacje rozporządzenia, a są na etapie gości w dość wczesnym stany Zjednoczone ze swojej strony też, jakby stery w sektorze regulację chodzi o być markę tak tak podobne próby są podejmowane kongresem komisji Kongresu rekomendowała wprowadzenie regulacji senator UN senator klubu czar bardzo prominentne panie senator, które w partii Demokratycznej promują tego rodzaju regulacje również także można się spodziewać, że po stronie europejskiej po stronie przeszłam amerykańskiej, a sporo się będzie działo jeśli chodzi o regulację no dobrze to wróćmy teraz może na chwilę nad tą europejskie podwórko, bo tak jak pani mecenas powiedziała ta ta kwestia nowego prawa unijnego nowej dyrektywy projekt nowej dyrektywy, która by ukrócić trochę możliwości działania dla ptaków i umożliwiła państwom większą interwencję w działania no jest ta propozycja jest wokół tego pewna dyskusja, ale równocześnie mamy kilka krajów, które na własną rękę zaczynają wprowadzać nowe regulacje do anty monopolu jak gdyby do prawa antymonopolowego o takim dobrym przykładem są Niemcy, które wprowadziły w styczniu nową regulację, która daje tamtejszemu urzędowi antymonopolowemu mówi Oskar kartel Antonowi no dość dużą swobodę ingerowania w akta firmy funkcjonują i po raz pierwszy jest takie odejścia od koncepcji, że musi być udowodniona że, że firma na dysz nadużywa pozycji dominującej i tylko właściwie opisane jest to, że firma ma olbrzymią siłę rynkową i wykorzystuje ją nieprawidłowo innymi słowy pole manewru dla urzędu antymonopolowego niemieckiego się bardzo poszerzyła w stosunku do tych firm dużych firm technologicznych podobne regulacje wprowadzają Francuzi dania jeszcze kilka innych krajów i jak to się ma do tego, żeby się, że komisja robi swoje kraje robią swoje czystego nie robi się bałagan to wskazał, że absolutnie z tego się z tego robi się bałagan to mamy do czynienia z taką niespójną regulacją na poziomie samej Europy, a komisja biednym argumentów komisji europejskiej jest jest w stosunku do dotyczy to market act tej regulacji rynku cyfrowego jest to, że teraz przy pomocy IT tej regulacji dojdzie do harmonizacji tych przepisów, żeby właśnie nie było takiej sytuacji bałaganu prawnego w każdym kraju inne standardy obowiązują związku z tym ten Facebook szczegóły będzie musiał inne interfejsy czy inne produkty oferować różnych krajach Unii Europejskiej już tak pani manifest państwo tak z kolei ta nasza komisarz, o których mówiliśmy ona z kolei używa tych tych tych cech tych ziem tych narodowych nazwijmy projektów legislacyjnych jako takiej dźwigni na CeBIT ptaki mówi Słuchajcie wy zaakceptuje to co my proponujemy, bo inaczej będziecie musieli w każdym kraju inaczej działać, więc waszym własnym interesie jest, żebyście z nami współpracować tak jest właśnie dokładnie takie argumenty są podnoszone wszakże, a ta propozycja komisji europejskiej prasie ukazała, a nie do końca nie ogranicza możliwości przyjmowania dodatkowych reguł czy dodatkowych dodatkowych aktów ustawodawczych przez państwa członkowskie związku z tym nie jest także komisja i inne organy Unii Europejskiej przyjmą dotyczy to pakiet akcji i zasad prawo niemieckie będzie wyeliminowane i wszystko się będzie toczyło na poziomie europejskim, a wręcz przeciwnie tego rodzaju zmiany, które są wprowadzane do ustawodawstwa antymonopolowego nie są objęte tym dzieciom market act pod liczy ten akt market act jest poniekąd nie aktem prawa antymonopolowego prawa prawa antymonopolowego jest aktem odrębnym regulacji jest regulacji tak tak dokładnie tak samo jak ma to w przypadku UE ma to miejsce w przypadku rynków telekomunikacyjnych tam też są osobne regulacje trochę oparte o te koncepty prawa euro prawa prawa konkurencji, ale poniekąd odrębnych no ale pewne nowe narzędzia do do już normalnego anty monopolu, czyli tej tej tego prawa antymonopolowego też tam znajdują i one polegają mniej więcej na tym samym, żeby łatwiej było ingerować w niektóre przejęcia, bo często podnoszone takie argumenty te duże firmy technologiczne przejmują ciekawe nowe start-upy i w zasadzie uniemożliwiają im wzrost do poziomów, które mogłyby zagrozić konkurencyjnie tej firmy w związku z tym no no nie ma innowacji, a jeżeli jest innowacja to natychmiast zostaje skonsumowana przez te firmy już już gigantyczne, więc te narzędzia w tym w tym będzie to markę tak w innych propozycjach komisji europejskiej też się znajdują to prawda to prawda ręce jest to można powiedzieć taka argument o regulacje oparta o prawo te same są koncerty co więcej z punktu widzenia tych hymn tak jest jestem taka mała czarna lista, czyli te praktyki, których Platformy wielkie Platformy, czyli można powiedzieć się z list termin Gate Keeper używane przez przez komisję europejską, czyli takich, jakie strażnicy bram internetu nazwijmy to jeśli taki strażnik bram internetu będzie stosował praktyki, które polegają na dajmy na to bardziej prominentnym reklamowaniu swoich własnych usług niż usługi konkurentom owczej co się nazywa się z preferencji w samo preferowanie nazwijmy to tak wojsku, a to już samo w sobie jest automatycznie naruszenie liczy tomach akt natomiast w przypadku prawa antymonopolowego mówimy tutaj o działaniu, które ewentualnie może stanowić naruszenie prawa antymonopolowego, jeżeli komisja udowodni wpływ na rynek to nie jest taki jak te naruszenia prawa sam w samo w sobie tylko trzeba udowodnić, że to jest nadużywanie pozycji dominującej to są skomplikowane procesy, które toczą się bardzo długo no dobrze to powiedzmy, że mamy tutaj jakieś takie przeciąganie liny mamy trochę taki czy to jest taki punkt zwrotny, że wiadomo, że już co się wydarzy nie wiadomo, kiedy nie wiadomo w jakim tempie na ile to będzie skoordynowane, ale czy to jest moment przełomowy dla dla tych BIK BIK ptaków i czy one zdają sobie sprawę że, że ta przyszłość po prostu będzie inaczej wyglądała ja się, że zdecydowanie sobie sprawę z tego, że sytuacja się zmieniła muszą sobie sobie zdawać wszystkie wszystkie te firmy niewątpliwie z punktu widzenia antymonopolowy, a mieliśmy do czynienia z takim można powiedzieć tsunami spraw, a zarówno na poziomie komisji europejskiej na poziomie krajowych organów niemiecki urząd fundusz Catella, a francuskie od kiedy kołchoz czytań urzędy z Rafałem antymonopolowych obydwa te organy prowadzą wiele spraw przeciwko firmie SA tak określanych jako kasa i kogo jawą, a Amazon, a Facebook i, więc co się dzieje, a dodatkowo pyta o etat to obniżenie tego progu to jest po prostu tak progu interwencji czy przeniesienie ciężaru dowodu na firmę, żeby udowodnić nie robią nic złego wprowadzenie takich czarnych list, które pozwolą na eliminowanie pewnego rodzaju zachowań przez tyle idzie złotej setki PS, a tak szybko tracili nieprawdę proszę proszę przepraszam to wszystko prowadzi do sytuacji, kiedy na pewno będzie obniżona o interwencję, jakby to poziom poziom morza interwale jeśli tak tani i jest to można powiedzieć 11 wprowadzenie w życie Ts sprzeciw dużej części prowadzenie Ts tego nie stracę tras tych technologii takich postulatów które, które zostały w tych aktach zapisanej w tym co się w tej chwili dzieje zarówno fanty monopolu, jaki w tych propozycjach regulacyjnych to jest 11 przełożenie także mniejsze przypomina pani znaczy zasadzają się to jest moment porównywalne historycznie rzecz biorąc do takich przełomowych momentach momentów NT wreszcie i dla mnie takie przełomowe momenty były oczywiście standard oleju w stanach Zjednoczonych nie no, a później już w czasach bliższych nam no to przede wszystkim tej diety, czyli monopol amerykańskiej telefoniczne, na które to była jedyna sieć telefoniczna w stanach Zjednoczonych w latach siedemdziesiątych podjęto decyzję dość radykalną po prostu podzieleniu tego przedsiębiorstwa własnego straszna awantura, bo oczywiście część część osób twierdziło, że to obniży bezpieczeństwo narodowe, że to w ogóle będzie tragedia itd. itd. to była trudna decyzja w znacznej części polityczna, mimo że podejmowana teoretycznie przez niezależne organy, a w gruncie rzeczy wiadomo, że prezydent Reagan musiał wyrazić wyrazić na to zgodę i Regan tej zgody udzielił podzielono i Indii i nos za kwitu rynek telekomunikacyjny powstała prawdziwa konkurencja, chociaż do dzisiaj można powiedzieć wszystko tam jeszcze na tym rynku telekomunikacyjnym Stanach chodzi tak tak konkurencyjne w Europie innymi słowy chodzi o to czy czy BigTech czeka też taki moment właśnie przełomowy w najbliższych latach, a ja myślę, że to już w tej chwili ma miejsce w komisji chodzi o podział, który z tych firm to jest o to wymagałoby takiego rzeczywiście Kos sukcesu Consus konsensusu politycznego silnej silnej bazy jeśli chodzi o dowody chodzi o fakty i to musi być decyzja, którą stycznie sądy amerykańskie zatwierdzając takie decyzje o podziale tego rodzaju firm nie są łatwe oprócz oczywiście firmy po, choć takich sytuacji, kiedy doszło do podziału firm mieliśmy na początku lat dwutysięcznych sprawę Microsoftu, która też nowe ratowanie sytuacji Kancelaria była zaangażowana w ten sprawę tak tak tak jako jako można powiedzieć stażystka cała tak jest w Brukseli zaczynałam, przyglądając się tego temu trochę, pomagając jak koledzy bronią Marksa ufałem trwały w Europie, a po drugiej stronie Atlantyku też, jakby zaczęło się od tego, że administracja Clintona wniosła sprawę przeciwko Lakers to ma krosty Microsoftowi i Microsoft miałby w wyniku tej sprawy zostać podzielone później administracja Busha, która w, który wygrał wybory Republikanie, jakby nie chcieli dalej wspierać tych tych działań ostatecznie amerykańska amerykański wyrok w sprawie okresowych no mniejsza tak daleko jak jak niektórzy sobie tego życzyli ale, ale Microsoft poszedł na na znaczące koncesje wtedy chodziło przede wszystkim kwestie przeglądarek i pre instalacji tak tak zdecydowanie niewątpliwie Microsoft poszedł na myśl jak z jego jego praktyki rynkowe został na znaczny sposób zdyscyplinowane w wyniku tych wszystkich spraw ja myślę, że samo będzie miało miejsce w stosunku do innych firm, które teraz podobne, a problemem monopolowe, a że co możemy się spodziewać możemy się spodziewać, że te firmy będą szukały kompromisu, bo zdają sobie sprawę, że już nie są w stanie zaoferować Ameryki przeciwko Europie Europy przeciwko Ameryce ze, że to myślenie o ich pozycji w świecie jest dość podobne to jest taka charakterystyczna wypowiedź ja znalazłem pani pani Vestager, która powiedziała coś takiego, że wszyscy byliśmy pod wielkim wrażeniem do niedawna tych tych firm technologicznych, bo one przyniosły ludziom wiele korzyści wiele innowacji i pozwoliły małym małym przedsiębiorcom zafunkcjonować na rynku poza pozwoli pozwoliły ludziom zdobywać informacje łatwiej niż poprzednio po złamały np. my monopol tradycyjnych mediów, ale teraz widzimy też, jakie są niebezpieczeństwa tym takim TDI jak bardzo te firmy wpływają też na politykę cała ta kwestia fałszywych informacji rozprzestrzeniania różnych stało spiskowych skandal z Cambridge Analytica dochodziło tam, że wykorzystywanie danych internautów do kampanii politycznych bez wiedzy noże widzimy, że jest ona to nazwa problem systemowy systemowy no więc, więc innymi słowy jak pani zdaniem powinien wyglądać ten kompromis pomiędzy tym co państwa już widzą jako coś, czego nie mogą tolerować, a z kolei, żeby ptaki mogły no dalej kontynuować swój biznes, gdzie jest ta, gdzie jest złoty środek ja się to trudno mówić o takim złotym środku rozwiązań, które byłoby dobre dla każdej z tych dużych firm mówimy tutaj o firmach, które mają różne modele biznesowe mówimy Amazonii, które de facto jest wielkim, a sklepem internetowym możemy oglądać panika jest oparty on dochody z reklam, ale ma też działalność różnych innych obszarach mówimy o Apple, który poniekąd opiera swoją działalność o na sprzęcie co z tym te są różne rodzaje biznesowe różnego rodzaju problemy myślę, że taka regulacja ich czy zabronienie niektórych tych działań może właśnie spowodować no niestety drzwi wyeliminowanie takiej, czyli fakt, a tych tych korzyści, które w, których kwesta pani pani komisarz Vestager wspominała te usługi, które na, którą możemy liczyć w internecie za darmo na taką łatwość korzystania z tych usług one są takie same stąd teza zestandaryzowane niezależnie od tego gdzie jesteśmy na świecie, jeżeli takie firmy będą musiały podlegać PN regulację będą inne w każdym państwie, a na tego rodzaju, a korzyści dla konsumentów mogą zostać zagrożone, więc myślę, że jest dużo zagrożeń jest przyjmowanie takich właśnie takich rozwiązań, które miałby właśnie złotym rozwiązaniem złotym strzałem, który by wydawać problemem sektora technologicznego rozwiązań wydaje się, że każda z tych i to jak to się dzieje Lewski sprawy, które są ktoś to czas prawo antymonopolowe, które się toczą przeciwko tym poszczególnym firmom jak są za ich celem jest rozwiązanie się takim poziomie mikro, a nie globalnym to co, jeżeli dobrze rozumiem to co pani mówi to raczej pani się spodziewać, że będą, że będą poszczególne sprawy, które będą miały swoje jakiś finał jakieś decyzje będą zapadały będą miały swoje konsekwencje wszyscy będą musieli dostosować to będzie tak po kawałeczku robione raczej niż jakaś siekiera no myślę, że ta siekiera też może wystąpić na przynajmniej już widać żonę wisi nad tymi firmami na pewno zmieniło zdecydowanie na nastawienie tych firm rozpoczęcie procesu spot po drugiej stronie Atlantyku ono tak, bo pani wtedy to co panią jest bardzo ciekawy, bo się przypomina reakcja chyba szefa szefa Googlea po tym, jak pani komisarz Vestager nałożyła taką dużą karę właśnie kilka kilku miliardów euro na nago dla w jakim w gruncie rzeczy drobnej sprawie no to on po prostu wybuch tak i w sposób dość niestandardowe po prostu na wymyślał nazwijmy to komisję europejską jakość dzisiaj apetyt na wymyślanie na komisję europejską czy cena amerykańskie organy antymonopolowe tych szefów tych gigantów jakoś wydaje się być znacząco mniejsze jakoś spokojnie Eli no myślę, że także mieliśmy do czynienia z odwróceniem zupełnie sytuacji optyki, jeżeli wcześniej mówiliśmy o tym w tej szkole Chicago szkole prawa antymonopolowego takie ogólnej niechęci do ingerencji w rynek szczególnie rynki, gdzie mamy do czynienia z nowoczesnymi technologami z technologiami w obawie przed jak za szkodzenie tym procesom rynkowym, które mają działać w ten sposób, żeby tego najlepszego przedsiębiorca najlepsze usługi wyłonić w wyniku wolnej konkurencji by taka była wiara w to, że to się samo załatwić przy pomocy, że w ręka rynku sama jak prezydent proces najlepiej a przeprowadzi tak teraz wydaje się, że mamy też jest takim ogólnym zwrotem w kierunku większej regulacji kierunku takiego odwrócenia tych podstawowych założeń podstawowe założenie wcześniej było, że dużo wcale nie musi być była duża może być dobra możemy mieć dzięki temu bezpłatne usługi możemy mieć tańsze, a dostęp do tańszych towarów się większej ilości towarów co w dalszym ciągu oferuje np. Amazon a, ale teraz mamy do czynienia z takim odrzuceniem tego ciężaru dowodu czy jakby tych założeń duże jest zła, czyli niektórzy niektórzy z i które droga organy komisarz Vestager można powiedzieć dwudziestym z tym co duże idzie też wtedy siały szereg zagrożeń i ja myślę, że ta ustawa nie zmienia optykę i zmieni też postępowanie tych firm w ciągu następnych kilku lat pani mecenas bardzo serdecznie dziękuję za rozmowę myślę, że wielu znam pani wiele rzeczy wyjaśniła no i mam nadzieję, że wrócimy do tematu za jakiś czas kiedy, kiedy poznamy już efekty tych tych pierwszych postępowanie, kiedy administracja Bidena, że może trochę bardziej określi myślę, że tak, że na razie jesteśmy takim wstępnym etapie, ale za kilka miesięcy już powinna być bardziej wiadomo, którą stronę prezydenta 1 się uda jeśli chodzi o te rynki technologiczne bardzo dziękuję za rozmowę ja również dziękuję i do usłyszenia usłyszenia dziękuję moim gościem była dzisiaj pani Katarzyna Czaplicka mecenas partner w kancelarii by ten gest z Brukseli program przygotował dla państwa Bartosz Dąbrowski do usłyszenia autor zaproszeni przez gości wskazują, którą stronę i wokół kręci się ten świat premiery w czwartek na okres Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DEKONSTRUKCJA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA