REKLAMA

Dotacje dla czasopism rozdane! Kogo ministerstwo najbardziej faworyzuje?

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2021-02-19 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
11:22 min.
Udostępnij:

"To są kompletnie nieracjonalne decyzje i to można w liczbach wykazać" - komentuje dotacje w ramach programu Czasopisma socjolog, publicysta i prezes domu mediowego OMD Jakub Bierzyński.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest z nami Jakub Bierzyński socjolog publicysta prezes domu mediowego OMD dzień dobry dzień dobry, a będziemy rozmawiać o raporcie prof. Tadeusza Kowalskiego z uniwersytetu Warszawskiego, które to raport analizuje wydatki reklamowe spółek skarbu państwa za rządów prawa sprawiedliwości raport jest aktualizowany lata 20152020 i okazuje się, że w tym czasie spółki skarbu państwa wydały na reklamę niebagatelną kwotę, bo niemalże 5,5 miliarda złotych, tyle że nie Rozwiń » reklamowały się tam, gdzie reklama mogłaby mieć największą siłę rażenia chyba o to chodzi w reklamowaniu się tylko reklamowały się tam, gdzie trzeba było pomóc swoim pan czyta oczywiście ten raport co ona uderza najbardziej o no to właśnie co pani przed chwilą podsumowała w 1 zdaniu bardzo zgrabnie znaczy wyraźnie widać że PiS realizuje ten w jakby w pełnej rozciągłości wszystko to co, że zarzuca swoim poprzednikom, bo przeciwko hasło kampanii wyborczej Prawa i Sprawiedliwości się budżety reklamowe spółek skarbu państwa zasilają przyjazne rządowi media co zresztą nie było nigdy prawną z ostatniej pracuje w tym w tej branży przez 30 lat mogę powiedzieć z pełną odpowiedzialnością nikt rzecz czy typu świadkiem czegoś takiego oraz nigdy samemu nie doświadczyłam takiej sytuacji natomiast analiza pokazuje że, że prawo sprawiedliwość zrealizowało własne zarzuty no powiedziałbym w niektórych przypadkach nawet o 3000%, bo są też jakieś kompletne skrajna skrajne przykłady jakiś sposób dzieloną budżet reklamowy, a on jest bardzo wyraźnie widać nie dzieli się tych pieniędzy wg czytelnictwa prasy oglądalności telewizji, które jakichkolwiek merytorycznych kryteriów tu pieniądze idą do swoich, czyli koledzy wspomagają kolegów, którzy potem odwdzięczają się kolegom politykom dając im różnego rodzaju ciekawe nagrody to człowiek roku człowiek wolności itd. itd. w kółko się kręci 2 prawidłowości mamy zatem staranne omijanie mediów, które nie są rządowe albo prorządowe no oczywiście wielka pomoc swoim mediom prof. Kowalskiej konkluduje można odnieść wrażenie, że niektóre z nich istnieją dzięki reklamowym wydatkom państwa mówi wręcz o pomocy publicznej np. taka Gazeta Polska codziennie państwu uzmysłowić reklamowym wydatkom spółek skarbu państwa zawdzięczała w ubiegłym roku 29% swoich przychodów nie może jak na trzecią są drastycznie niższe przykłady najbardziej drastycznym przykładem jest jest czasopismo o tytule piłka NOŻNA Otóż czasopismo sprzedało nakładu 7961 egzemplarzy 2020 roku zarobił 1 000 000 na reklamach ze spółek skarbu państwo, które to spółki skarbu państwa finansowały wydawnictwo 80% w 60% przychodów zysku spółki skarbu państwa bardzo dobrze pokazuje patologiczny obraz sytuacji, bo oni po pierwsze, wydatki są kompletnie niewrażliwa na na to co się dzieje na rynku przykład Super Express też jakoś bardzo hołubiony przez spółki skarbu państwa w odróżnieniu od faktu np. wydawałoby się że, że podobne tytuły podobnym profilu, ale to jednak Super Express wie, gdzie prym wydatki na reklamy spółek skarbu państwa Super expresie w ciągu ostatnich lat wzrosły trzykrotnie, czyli razy 3, a sprzedany nakład spadł w tym czasie o 35% jest 1jeden z przykładów takich przykładów przecież w tych w tym raporcie jest mnóstwo można je mnożyć zasady dotyczy to dziś wszystkich wszystkich tytułów najbardziej drastycznym przykładem jest są oczywiście tygodniki tzw. tygodniki popierające władze, czyli sieci to rzeczy i Gazeta Polska uczy ich to jest ciekawe, bo np. sieci podam z nakład sprzedanych w czasie rządów Prawa i Sprawiedliwości spadł o połowę natomiast wydatki na reklamy spółek skarbu państwa wzrosły o 1700% generalnie wyciągnąć zostało 2000, aby w 20192650% to rzeczy znowu połowa spadku jeśli chodzi o sprzedaż wzrost reklamy 7,5 się do kupuj rasa, więc do osób szokujące przykłady nowych policzyłem sobie taki wskaźnik w wskaźnik skrzywienia ci tak dokonano tak nazwałem ci nadreprezentacji danego tytułu wśród od średniej to wygląda tak wśród dzienników najbardziej faworyzowane przez władze to jest właśnie Gazeta Polska codziennie, która w stosunku do nakładu, że Wrzeszcz średni średnio 7 nakłada się oczy średnie wydatki reklam na reklamę do średniego nakładu jako 100 Gazeta Polska codziennie jest nad reprezentowana pięciokrotnie wskaźnik 563, jakby 5× więcej w stosunku do sprzedanego nakładu dostaje pieniądze pieniędzy ze spółek skarbu państwa niższy średnia na całym na całym rynku, ale Gazeta wyborcza np. w ogóle nie dostaje pieniędzy podobnie jak Newsweek czy polityka np. resort nie od tygodnika sieci AsstrA Polska czy do rzeczy chciałbym zapytać o, a propos tych dotąd Polakom, że jeśli jeszcze wrócę do gazety polskiej jest ciekawy przykład jak powiedziałem klub skrajny ta nadreprezentacja wydatków do nakładów wynosi w tym przypadku 2400%, czyli jest dwudziesto czterokrotnie przeszacowana w stosunku do średni się na rynku to rzeczywiście imponujące wyniki wie pan również zapytać o kolejny kolejny wątek jeśli pozwoli, bo mamy coraz mniej czasu jak jest także widać zwiększenie wydatków tam, gdzie sprzedaż jest niższa to świadczy oczywiście to o nieefektywności tych wydatków tak, czyli spółki nie kierują się swoim interesem, czyli działają na szkodę firmy, a to znaczy wydaje mi się, że powiem zupełnie szczerze wg wg mojej oceny powołanie własnego domu mediowego, który miałby obsługiwać spółki skarbu państwa w tym zakresie jest spowodowany względami biznesowymi tylko względami, jakby to powiedzieć o prawo krwi tak jest to znaczy na rzecz spółek skarbu państwa boją się podpisywać media plany, w których wskazywane są konkretne tytuły po to jest temat planu są kompletnie irracjonalne oczywiście każdy profesjonalista opiera się na danych na matematyce nie będę państwu opowiadał szczegółów, bo to jest dosyć skomplikowana, ale generalnie rzecz biorąc decyzje inwestycyjne opierają się wyłącznie na badaniach danych matematycy efektywności inwestowania tych środków z tego my jako mediów jesteśmy rozliczani raz, jeżeli ktoś nas reprezentuje gazetę polską 2400% dwudziesto czterokrotnie wydaje tam więcej niż niż nakład na to wskazuje wydaje tam wielokrotnie pięciokrotnie więcej, gdy nakład spada o połowę Lotosu kompletnie nieracjonalne decyzje można w liczbach wykazać można wykazać dla ile to przedsiębiorstwo straciło pieniędzy, inwestując w ten sposób i osoba, która podpisywała media plan, wskazując na takiej ani do tytułu bierze odpowiedzialność odpowiedzialność działania na szkodę spółki, ponieważ mówimy tutaj o setkach milionów złotych, więc jest to odpowiedzialność o podwyższonym progu odpowiedzialności karnej za to grozi do 10 lat więzienia mam nadzieję, że po zmianie władzy prokuratorzy będą stawiać ludziom zarzuty działania spółek na szkodę spółki skarbu państwa co ciekawe konstytucja przewiduje zawieszenie przedawnienia tych przestępstw ze względu na brak możliwości dla was ścigania z przyczyn politycznych czyli jakby lekarz dla nich zatrzymał stąd pomysł, żeby stworzyć własny dom mediowy wtedy, kto inny będzie podpisywał kwity to ja tylko wyjaśni naszym słuchaczom, że mówimy teraz o takim domu mediowym, który nazywa Sigma bis jest to spółka utworzona przez PKN Orlen grupy PZU rozpoczęła działalność pod koniec 2019 roku zajmuje się planowaniem strategii mediowych zakupem czasu przestrzeni reklamowej w 2020 roku i właściciele zaczęli przynosić do niej obsługę mediową swoich spółek Jacek Sasin ponoć tego pilnuje, żeby wszystkie spółki skarbu państwa pod skrzydełka Sigmy bis się udały coś po państwo jest i wielkim reklamodawcą zwracać uwagę w Polsce stanowi tylko 3,5% całego rynku w związku z tym, jeżeli jakaś Gazeta dostaje ma udział spółki skarbu państwa przy wysokości 30% 35% to jest to dziesięciokrotna przeszacowanie tej gazety inwestycjach państwo jest suma summarum bardzo niewielkim wielkim reklamodawcą dlatego m.in. nie powiodła się droga węgierska przejęcia przez partię mediów ta droga dziecka polegała na do szantażu grę marchewki kija wobec mediów dużymi budżetami reklamowymi państwo tam stanowi 20% rynku rzeczywiście gigantycznej grze chodzi o reklamodawców w Polsce nie sytuacja odwrotna dlatego m.in. wybrano inną drogę poprzez podatki, czego byliśmy świadkami w ostatnim tygodniu Jakub Bierzyński socjolog publicysta i prezes domu mediowego OMD był moim państwa gościem bardzo dziękuję za rozmowę bardzo dziękuję za uwaga usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA