REKLAMA

Ułan na polskich drogach

Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2021-02-19 20:10
Czas trwania:
52:11 min.
Udostępnij:

Prawdopodobieństwo śmierci w wypadku drogowym jest trzy razy większe w Polsce niż w Szwecji. Z czego to wynika i co mają z tym wspólnego ułan i paw, wyjaśniają goście „Pulsu Biznesu do słuchania”. Rozwiń »

0:00 Marcin Bołtryk - Wstęp
1:01 dr Andrzej Markowski o psychologii polskiego kierowcy
16:44 prof. Marcin Ślęzak o statystykach i woli politycznej
25:17 Janusz Dudek o umiejętnościach kierowców
33:22 Sylwester Pawłowski o stereotypie służbowej skody
43:29 Julia Langa o tym, co technologia wie o naszej jeździe
51:27 Marcin Bołtryk - zakończenie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw i korporacji dzień dobry ja nazywam się Marcin Bączek to jest Puls biznesu do słuchania dzisiaj to w zasadzie Puls biznesu dojeżdżania proponuje odcinek o bezpieczeństwie w ruchu drogowym zapewnia jednak uprzedzam, że nie będzie to kolejny wykład o tym, że nie wolno przepisów o konsekwencjach o tym, że to niebezpieczne wspólnie z naszymi gośćmi zastanowimy się raczej, dlaczego polscy Rozwiń » kierowcy dość nonszalancko podchodzą do drogowych reguł gry będzie też o tym czy to właśnie owa nonszalancja jest winna temu, że pod względem statystyk wypadków ingerujemy, choć pewnie lepiej powiedzieć godzinę mogą Unii Europejskiej z uwagi na to, że Puls biznesu dziennik ekonomiczny będzie też o pieniądzach tych, które uciekają z firm przez własne floty samochodów służbowych serdecznie zapraszam zacznijmy od ustalenia w zasadzie od narysowania psychologicznego portretu polskiego kierowcy nakreśli go specjalnie dla was dr Andrzej Markowski psycholog transportu to właśnie jak zwykle, jeżeli sięgamy po statystykę to godzinę jako średnia, która nie pasuje do żadnego pojedynczego kierowcy można przybliżyć się albo pokazać czym Polski kierowca różni się od kierowców z innych krajów, bo przecież zachowanie na naszych drogach kierowców różni się od zachowania choćby za naszą wschodnią granicą kierowców czy za granicą zachodnią z czego wynika to wcześnie jesteśmy my różni biologicznie jeśli niema tutaj różnic biologicznych no to muszą być jakieś różnice kulturowe i tak naprawdę ta różnica w zachowaniu kierowców w ruchu drogowym ma swoje przyczyny właśnie w kulturze najogólniej mówiąc, czyli w relacjach, jakie są między uczestnikami ruchu drogowego im więcej szacunku tym większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym im większe poczucie wspólnoty autentycznej wspólnoty tym większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym im bardziej społeczeństwo rozczłonkowane za to awizowany, tym bardziej egoistyczne cele przyświecają poszczególne Bóg każdemu z uczestników ruchu drogowego, a co za tym idzie wzrasta rywalizacja, a nie współdziałanie w ruchu drogowym i to wyraźnie widać bardzo wyraźnie widać albo jest wspólnota na poziomie właśnie takiej przynależności do dużej grupy do państwa prawda czujemy się obywatelami państwa, czyli współodpowiedzialnymi za to co się dzieje albo będzie za to awizowany społeczeństwo albo co najwyżej wspólnota klanowe plemienne tak jak w niektórych krajach azjatyckich afrykańskich i to przekłada się na mechanizmy ruchu drogowym no właśnie, bo przecież te same przepisy obowiązują w Polsce w Niemczech Rosji w Egipcie choćby ruch drogowy wygląda inaczej czerwone światło i las i Niemców zmusza do tego, żeby jednak się zatrzymać przed nim natomiast nasi bracia z Ukrainy czy Rosji traktują te znaki bardziej wybiórcze że, zanim będzie stał policjant to się zatrzymają go nie będzie przyjadą natomiast w takich krajach jak prawda czy w innych krajach arabskich to jest tylko znak ostrzeżenia uważaj Boże coś być niebezpiecznego i tak przyjeżdżamy na czerwonym świetle oczywiście trochę upraszczam, ale ten mechanizm tak wygląda no właśnie to jest sport i tak naprawdę to jest sport polskiego kierowcy, który w stopniu zdecydowanie mniejszym przestrzega pewnych norm reguł zasad, które są umową społeczną przez pewne reguły, które ograniczają swobodę podejmowania decyzji w tym decyzji w ruchu drogowym są pewną umową społeczną my decydujemy się na to, żeby zrezygnować z części takiej swobody po to, żeby uzyskać coś innego co jest niezwykle ważne poczucie bezpieczeństwa w momencie, kiedy ja wiem, że inni przestrzegają norm reguł i zasad jestem w stanie przewidzieć co może za chwilę się stać, że wchodzę na przejście dla pieszych wiem, że kierowca stanie, a nie rozjedzie mnie na tym przejściu dla pieszych, jeżeli zapala mi się zielone światło na skrzyżowaniu to wiem, że ci, którzy jadą z lewej z prawej strony ustąpią nie wjadą i nie rozbiją na tym skrzyżowaniu i teraz pytanie o to, skąd takie pozory ułańskiej fantazji prawda czegoś co nazywamy taką no właśnie nieodpowiedzialnością, bo rzeczywiście my mamy jako Polacy w ruchu drogowym mamy skłonność do tego, żeby łamać pewne normy reguły czy tu przepisy ruchu drogowego po co co nam to daje, bo przecież, jeżeli rozsądnie popatrzymy to inne, jeżeli będziemy stosowali do ograniczenia prędkości to jakoś tam trasy z punktu ADO punktu UB na naszych drogach przejedziemy jakimś określonym czasie, jeżeli będziemy łamali przepisy, jeżeli będziemy jechali zdecydowanie prędzej szybkich z wyłączeniem typów kierowców w typie wroga prawda, jeżeli będziemy jechali mniejszy to praktycznie biorąc tę trasę z punktu ADO punktu by przejdziemy krócej o kilka w najlepszym wypadku, jeżeli to jest długa kilkuset kilometrowa trasa o kilkanaście minut maksymalnie pół godziny warto okazuje się, że dla niektórych kierowców twardo, dlatego że te krótkie odcinki, kiedy on może jechać zamiast z prędkością, którą można jechać na drodze szybkiego ruchu na 123 na autostradzie 140 km na godzinę to dołoży do tego jeszcze 10203040km/h na tych jakiś tam odcinkach już wtedy głębokie poczucie że, że jest lepszy niż otoczenie, że jest lepszy niż inne uciec uczestnik ruchu drogowego, bo jeśli cały czas jest no użyję tu kolokwializm lekowa przez wszystkich pokazuje mu się, że jesteś dureń jeszcze nie dorosłem do tego, żeby być prawdziwym Europejczykiem tobie jeszcze słoma z butów wychodzi prawda, gdy itd. itd. tak dalej te wspaniałe autorytety, które otaczają, które bardzo często samo mianowanie bycie takim autorytetem naukowym i to wszystko kręci otaczają mają nad tobą przewagę to dziś ten biedny Polak musi pokazać sobie samemu nawet nie otoczeniu, że kurze spod ogona też nie wypadł Noto, gdzie ma to możliwość pokazania sobie tylko tam, gdzie pozornie nie jest kontrolowany, czyli w ruchu drogowym tu wystarczy mocniej nacisnąć pedał i wtedy inni zostają z boku ja jestem od nich lepszy proszę zwrócić uwagę, że zdecydowana większość nie tylko zresztą w Polsce wypadków drogowych inne różnych zdarzeń drogowych i łamania przepisów ruchu drogowego jest udziałem mężczyzn i kobiet biorąc pod uwagę wspólny mianownik, czyli liczby przejechanych kilometrów na każdy 1 000 000 przejechanych kilometrów w każdej grupie wiekowej zdecydowanie tez między 91 przeważają mężczyźni niż kobiety na to też czegoś to też wynika co się za tym kryje no kryje się kryją się pewna atawistyczne cechy odpowiedziałbym nie tyle biologiczne nawet kulturowe no przez przez miliony lat my byliśmy skazani my mężczyźni skazani na to, żeby przy, lecz z tego upolowane go Mamuka prawda nakarmić program niektóre ich żony my musieliśmy zwyciężyć, bo tylko wtedy mieliśmy szansę na to, żeby przekazać nasze geny prawdę, kto był silniejszy, kto przewodził wtedy miał więcej szans na przekazanie swoich własnych genów ten mechanizm przekazywania genów kobiet był zupełnie inny on nie musiały rywalizować właśnie taki sposób jak my przyszło się ruchu drogowym też czkawką odbija pewne atawistyczne takie imponderabilia, że tak powiem tutaj naszego zachowania stąd też bardziej rywalizujemy my mężczyźni bardziej rywalizujemy w ruchu drogowym niż kobiety i to dotyczy wszystkich nacji wszystkich nacji w niektórych w ogóle kobiety nie są dopuszczane w krajach arabskich do ruchu drogowego albo bardzo środkową, ale w ten sposób spraw Polaka nonszalancko podchodzący do przepisów ruchu drogowego w Polsce jak przekroczy granice powiedzmy z Niemcami nagle potrafi też znaki drogowe i nagle potrafi się do nich dostosować się z gotowym Nika bardzo częste zjawisko powiedział pan o takiej czytelności rozumienia pewnych odczytanie znaków drogowych od równie dobrze czyta te znaki drogowe w Polsce tylko ten znak drogowy ograniczenie prędkości niż inną informację w Polsce, a inną informację przypuśćmy to w Niemczech w Polsce jest to informacja popatrz każą każą jechać z taką taką prędkością wobec tego pozwól sobie na jazdy z wyższą prędkością, bo wtedy sobie innym udowodnić, że ty jesteś właśnie ten Goryl prawda, że jesteś ten najbardziej wysoko w hierarchii społecznych tymczasem przyjeżdżamy zachodnią granicę i nagle okazuje się, że ten sam znak mówi o tym, jeżeli się dostosuje też to jest taki sam jak my i ponieważ tu obowiązuje współpraca ani rywalizacja znak ograniczenia prędkości w Polsce jest wyzwaniem rzuconym ja będę rywalizował z tym znakiem i z innymi uczestnikami ruchu drogowego, gdyż stosują się do przepisów tu w Niemczech ja muszę się dostosować ba to, że przyjęte jest dostosowanie poprzez jak Wlazły między Wrony prawda mówi znane porzekadło musisz krakać, jaki one, jeżeli zachowuje się w sposób wyraźnie odbiegający od zachowania innych to wszyscy raczej patrzą na części zachowują się jak osoby syndromem wychowawcy pukając się w głowę mówiąc no właśnie no to człowiek no tak po prostu nie można się zachowywać nie wypada stąd najczęściej jeszcze to szaleństwo naszych kierowców jest tak dziś mniej więcej do przedmieść Berlina czy tam do Poczdamu dzielić będąc przedłużeniem dwójki później zaczynają się zachowywać jak tubylcy proszę zwrócić uwagę, że był inny sposób będziemy zachowali się na drogach Skandynawii Niemiec, a inny sposób Francji szczególnie Południowej Francji czy na drogach Włoch prawda, gdzie jednak ten pawi ogon jest rozwijany popatrzcie też większość mężczyzn jeśli w sposób powiedzmy daleki od takich oczekiwań przeciętnego Niemca czy przeciętego Skandynawia co zresztą przekłada się też na sposób postrzegania kierowców przez jak jest taka Fundacja Vinci, która rokrocznie też bierzemy udział w tym jako Polacy, która rokrocznie prowadzi takie badania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego i tam 12 krajach okazuje się, że jako najbezpieczniejszy kierowców wymienia się tam światów z dużą przewagą później Niemców później Anglików reszta to są kilkuprocentowe daje mniej bezpiecznymi kierowcami na drogach Europy to są Włosi to są, jeżeli dobrze pamiętam tam jesteś w tej ścisłej czołówce najniebezpieczniej Grecji Polacy no właśnie Włosi Grecy Polacy, czyli pewne stereotypy o sposobie zachowania są przyjęte nie tylko ona w naszym kraju wielu różnych innych krajach europejskich to postrzeganie innych kierowców związane no właśnie jest ciemno z tym co każda nacja wnosi do tej wspólnej europejskiej późno my wnosimy do rywalizacji Włosi czy Grecy wnoszą też pawi ogon prawda gminy solidności przewidywalność wnoszą Niemcy wnoszą Skandynawowie pokaż jak jeździsz, a powiem ci kim jesteś można by sparafrazować znane powiedzenie na sposób jazdy określa nas na samych i co one można powiedzieć patrząc na nasz sposób jazdy po jesteśmy indywidualistami jest wyboru z bardzo często z konieczności, bo niestety i ten okres komunistyczny i nie najlepszy ostatnie 30 lat wcale mimo szumnej zapowiedzi nie było żadnych działań tworzących pewną wspólnoty, zaczynając od wspólnoty lokalnej, a kończąc na na wspólnocie tutaj takiej narodowej raczej było to cały czas działanie na rozczłonkowanych tej wspólnoty polskiego zostaliśmy takimi indywidualistami takimi egoistami tak bym powiedział i jest taką wyraźną cechą naszego charakteru i ona właśnie w ruchu drogowym bardzo wyraźnie się przejawia dziś Bogu coraz bardziej jesteśmy tego świadom, bo proszę zwrócić uwagę, że w ciągu ostatnich 10 lat liczba wypadków na naszych drogach spadła o połowę mimo tego, że nikt nam nie pomaga ja mówię o, jeżeli chodzi organizatorów życia społecznego nikt nie pomaga to jednak wcale nie jesteśmy tą najmłodszą nacją w Europie i sami widzimy zauważyliśmy, że współpraca, że współodpowiedzialność za to co się dzieje w ruchu drogowym wyraźnie się opłaca proszę zwrócić uwagę jak często w tej chwili informujemy o różnych negatywnych zdarzeniach w ruchu drogowym wybrykach w ruchu drogowym tych, którzy powinni kontrolować te wybryki czy policję w ruchu drogowym odważa się coś kiedyś było nie do przyjęcia, żeby zabrać pijanemu kluczyki nie pozwolić mu, żeby nie kontynuował jazdę jeszcze kilka lat temu taka ingerencja cóż rozpadła nie do pomyślenia odważa się potępiać nie tylko zachowania pana wroga ruchu drogowym, ale odważa się też do pomyślenia wcześniej powiedzieć, że po co robi pani sędzina, która zwalnia go z odpowiedzialności za szaloną jazdę na ulicach jednego z naszych miast robi rzecz straszną, bo właściwie daje nam w twarz na społeczeństwo w twarz mówi wy jesteście w ogóle ważni, bo zachowanie przez wroga wtedy stwarzało ogromne niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu drogowego i tłumaczenie rząd panował nad kierownicą nie stworzył zagrożenia jest bałamutne tłumaczenie to co powiedziała wczoraj pani sędzia, wydając właśnie tam inny wyrok ja odebrałem to jak kpina jak sponiewierany mnie samego mnie obywatela tego kraju, który żąda, żeby w tym kraju było bezpiecznie jednym z elementów, który ma zadbać o bezpieczeństwo jest rzetelne działanie sędziów czy, zważywszy na to, jakiego kręgu kulturowego pochodzimy i na naszą fantazję ułańską my mamy kiedykolwiek szansę jako społeczeństwo jako ten Polski ruch drogowy dorównać tym najbezpieczniejszym nacją jak świeże czy Niemcy właśnie taki jestem przekonany, że tak ba jestem przekonany, że nawet stać nas na więcej to znaczy, że być może, jeżeli będziemy w stanie stworzyć taką współodpowiedzialność większe poczucie wspólnoty to tej rywalizacji na naszych drogach będzie zdecydowanie mniej, a my Polacy jesteśmy skłoni wtedy, kiedy widzimy, że druga strona traktuje nas podmiotowo nie przedmiotowo traktuje nas jak jako osobę jak przedmiot, który jest tłem do i do czegoś innego jesteśmy w stanie dać siebie dużo dużo więcej proszę zwrócić uwagę jak jak dalece u nas ta uprzejmość nawet w ruchu drogowym dość lawinowo w ciągu ostatnich lat wzrasta, o ile wcześniej trudno było się dostać z drogi podporządkowanej na na drogę główną, bo tam mało, kto wpuścił to w tej chwili wystarczy, że tylko spojrzy i ktoś zatrzyma mnie burza wzrasta taka potrzeba wzajemnej uprzejmości, bo po prostu milej się, że się wtedy, kiedy się uśmiechamy niż patrzymy na siebie drogą tylko wyrastają nam robi drogi szybko się z tym rząd uderzeniach na uprzejmość tylko pozwala nam się rozwijać poczuć się dowartościowane, jeżeli ja jestem uprzejmy jakoś Puszcza ktoś mnie też puści ja się czuje wtedy taki dopieszczony nawet tego nie rywalizujemy, ale też zachowania powodują się, że coraz większym stopniu współdziałamy ze sobą i właśnie ruch drogowy jest doskonałą areną takiego uczenia się współdziałania uczenia się bycia wspólnotą, czyli współodpowiedzialności ten optymizm nie być może za duży, ale coraz więcej informacji potwierdza, że jest uzasadnione dziękuję za rozmowę naszym gościem był dr Andrzej Markowski psycholog transportu do usłyszenia kłania się pod względem statystyk wypadków Polska z europejskim ogonie o tym czy zmiany w przepisach mogą zmienić odpowiada prof. Marcin Ślęzak dyrektor Instytutu transportu samochodowego trzeba spojrzeć na to statystyki w 2 okresach 1 ten okres myślę o ostatnich 10 lat dlatego, dlaczego taki okres, dlatego że taki okres obejmował Narodowy plan bezpieczeństwa ruchu drogowego i w tym zakresie rzeczywiście możemy powiedzieć o 2010 roku 2020 mamy spadek wypadków 22% ofiar śmiertelnych o 26% rannych 28% ciężko rannych 7% kolizji 9% itd. natomiast 2020 rok i obecnie trwający moment jest wyjątkowe z uwagi na kwestie covidowe i tutaj te statystyki też trochę inaczej wyglądają, porównując rok do roku, czyli 20202019 i ile w przypadku wypadków to mamy spadek o 22% to w zakresie ofiar śmiertelnych mamy tylko spadek o 15% i można by się zastanawia, dlaczego to spadek nie jest proporcjonalne do spadku wypadków w zasadzie odpowiedź na to chyba 1 jest trochę mniejszy ruch na drogach trochę mniej podróżujemy trochę mniej przemieszczamy się ale, ponieważ mniej pojazdów jest na drogach jeździmy szybciej jak jeździmy szybciej dochodzi do wypadku skutki są po prostu tragiczniejszy, czyli związku z tym mimo zmniejszającej liczbę wypadków mniejszego ruchu ich dotkliwość śmiertelność niestety nie spadła tak, jakbyśmy sobie tego życzyli, a w związku z tym, że liczba wypadków systematycznie spada rozumiem, że do tego przyczynia się lepsza infrastruktura i przepisy jak wypadamy na tle innych krajów Unii Europejskiej, gdzie ta infrastruktura czy przepisy są porównywalne do naszych no niestety polskie drogi nadal należą do najbardziej niebezpiecznych w unii europejskiej i w zasadzie jesteśmy na samej końcówce rankingu może tylko gorsze są Rumunia Bułgaria, więc można by nawet powiedzieć, że wskaźnik ofiar śmiertelnych na 1 000 000 mieszkańców w Polsce to 64 one są 3× wyższy niż najbezpieczniejszych krajach Europy do takich najbezpieczniejszych krajów zaliczamy świetnie np. czy Irlandia tak, czyli można by powiedzieć, że statystyczny Polak 3× bardziej zagrożone udziałem wypadku niż w tych krajach z czołówki, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego co możemy zrobić, żeby dorównać tym krajem najbezpieczniejszym, jakie są przyczyny, dla których no cały czas jesteśmy zagrożeni kilka razy bardziej niż kierowcy np. Szwecji przede wszystkim musimy sobie odpowiedzieć na pytanie co jest najczęstszą przyczyną wypadków najczęstszą przyczyną wypadku wg danych statystycznych zbieranych przez policję prędkość wg naszych badań ponadto wynika nie robiliśmy kilka lat temu, że około 70% kierowców przekraczało dopuszczalną prędkość 45% z nich jechało z prędkością większą dopuszczalne więcej niż 10km/h w związku z tym, jeżeli problemem jest prędkość to musimy zwiększyć nadzór lub wprowadzić takie elementy natury inżynierskiej, które zmuszą do zwolnienia szczególnie w miastach na przejściach dla pieszych, ale też na drogach szybkiego ruchu i pozostałych drogach jak autostrady, więc pierwszy element to jest pręt drugi element to są Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego tutaj przede wszystkim infrastruktura i przepisy to się teraz dzieje, bo m.in. jest procedowana nowelizacja ustawy prawo ruchu drogowym, gdzie zwiększamy ochronę pieszych szczególnie w obszarze przejść dla pieszych, ale to są też przepisy dotyczące budowy ścieżek rowerowych dotyczące poprawy infrastruktury w zakresie przejść dla pieszych doświetlenia tych części to jest można powiedzieć drugi taki element trzeci element jak popatrzymy sobie na statystyki to główny problem mamy też są młodzi kierowcy, czyli młodzi w wieku 1824 lata to jest największe ryzyko i tutaj najlepszą metodą oddziaływania na tą grupę kierowców jest odpowiedni nowoczesny system szkolenia i nadzoru w pierwszych latach uzyskania prawa jazdy, czyli pamiętajmy, że nie chodzi o kwestię tylko uzyskania uprawnień jako takich tylko w zasadzie po uzyskaniu tych uprawnień należałoby szczególnym nadzorem objąć pierwszy okres, kiedy człowiek porusza się po drogach takimi elementami są niestety były planowane w ustawie o kierujących pojazdami, ale nie zostały do tej pory wprowadzone to chociażby jazda z osobą towarzyszącą prawo jazdy na próbę czy kwestia obowiązku naklejania na siebie zielonego listka nie są jakiś jak w przypadku tej naklejki duże wymagania, a znaczny sposób mogą wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego skoro o przepisach mowa o nowych pomysłach czy niedawno wprowadzono przepis mąż niedawno kilka lat temu, które daje policji możliwość zatrzymania uprawnień na 3 miesiące w przypadku przekroczenia prędkości mieszczą więcej 50m/h uspokoją ruch w miastach jest to zauważalne statystykach myślę, że tak jak nie potrafi teraz dokładnych danych podać, ale przede wszystkim w każdym działaniu poprawiającym bezpieczeństwo ruchu drogowego ważna jest egzekucja tego prawa i zabieranie praw jazdy bezwzględne przy przekroczeniu w mieście spowodowało rzeczywiście, że wiele osób zresztą też również z kręgu czy znajomych osób, które znamy niestety taką sytuacją spotkało to rozeszło się dosyć mocno w eterze myślę, że spowodowało pewną redukcję natomiast pamiętajmy, że to jest przekroczenie znaczna można by sobie życzyć, żeby nie takie rozwiązanie wprowadzić też poza terenem zabudowanym, dlatego że tam są przede wszystkim większe prędkości, ale na razie niestety ta propozycja nie znalazła poparcia a kiedy wg pana mamy szansę dojść do tych poziomów w Szwecji czy krajów, gdzie jeździ się najbezpieczniej nie mógł trafić w przepisach czy to nie jest także musi wymrzeć pokolenie przepraszam, że użytego słowa, które przeznaczają tego, że przepisy ruchu drogowego się po prostu łamie nagina też normalne dopiero nowe pokolenie, które wejdzie zacznie respektować po prostu szanować innych użytkowników drogi myślę, że to jest proces tego nie da się z dnia na dzień poprawić natomiast no musi być na pewno położony większy priorytet musi być Wola polityczna, żeby te zmiany wprowadza się często zmiany, które są wprowadzane są niepopularne, bo wiążą się z jakimiś ograniczeniami szczególnie pod kątem kierujących pojazdami pamiętajmy, że głównie żyjemy w miastach małych miasteczkach czy wioskach i przede wszystkim dla mieszkańców powinny być teraz ono przygotowane mamy często prezentujemy punkt widzenia kierowców, którzy przejeżdżają przez parę sekund przez parę minut przez miejscowość jadą gdzieś dalej więc, wprowadzając pewnego rodzaju ograniczenia warto zapytać mieszkańców warto zapytać pieszych czy nie oni chcą te zmiany, żeby wprowadzać ale, ponieważ zmiany wiążą się z pewnymi ograniczeniami stąd tak jak mówię wymaga to woli politycznej, bo to są często niepopularne decyzje, które mogą spowodować zmianę nastawienia potencjalnych wyborców, ale to wymaga determinacji muszę przyznać, że z przyjemnością zauważyłem jak na przestrzeni ostatnich paru lat nastawienie się zmienia nawet chociażby w sejmie przy procedowaniu tej ustawy nowelizacji ustawy o zwiększeniu ochrony pieszych można by powiedzieć, że w zasadzie niezależnie od ugrupowania panowała zgoda co do wprowadzenia tych rozwiązań to też jest nowa sytuacja może rzeczywiście bezpieczeństwo ruchu drogowego przestało być takim elementem targów pomiędzy poszczególnymi partiami i to myślę jest dobry prognostyk, ale przede wszystkim tak jak mówię wymaga to woli politycznej odważnych decyzji, których efekty z są przesunięte w czasie, więc dopiero za jakiś czas będziemy mogli oceniać obserwować i to co w danym momencie wydawać by się mogło jest ograniczeniem i utrudnieniem może przynieść bardzo dobre efekty poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego dziękuję gościem Pulsu biznesu do słuchania był prof. Marcin Ślęzak dyrektor Instytutu transportu samochodowego dziękuję bardzo odpowiedź na pytanie o to czy kierowcy w Polsce potrafią kręcić kierownicą wydaje się być oczywista, ale wcale taka nie jest o naszych drogowych umiejętnościach opowiada Janusz Dudek licencjonowany międzynarodowy plener sportowej jazdy, które NATO szkoli nie tylko żądnych wrażeń amatorów, ale profesjonalnych kierowców rajdowych wyścigowych na całą sieć w na pewno jesteśmy ambitni pracowici tego nie można odmówić, a tak na poważnie no to oczywiście świadomość wzrasta i ta świadomość niestety największym naszym problemem, bo większość z nas jeździ po prostu za szybko myślę, że jesteśmy tego świadomi tak naprawdę, ale nic z tym jakoś nie potrafimy zrobić, ale lubimy jeść szybko czy umiemy jeździć szybko, a to są 2 różne rzeczy oczywiście my niestety nie umiemy jeździć szybko nie potrafimy tego robić sprzęt jest coraz lepszy daje większe możliwości, ale niestety my nie potrafimy sobie z tym poradzić, bo nie ma też ukrywać takie mają też teoria, że w tych latach powiedzmy na początku lat dziewięćdziesiątych troszeczkę zachłysnęliśmy się motoryzacją, gdzie samochody sportowe one były niedostępne i w pewnym momencie one rynek się otwarły mi możliwość w miarę nieduże pieniądze kupić bardzo mocne maszyny, ale niestety nasze społeczeństwo nie było przyzwyczajone pominęło kilka szczebel w tej drabince rozwoju my tu się zaczął pojawiać problem jest niestety wg mnie nie umiemy jeździć szybko, ale ta świadomość i umiejętności rosną dosyć szybką i jakie błędy pyta pan doświadczenie jako trenera już toru amatorzy, którzy przyjeżdżają domyślam się szybkimi samochodami przyjeżdżają szybko jadąc na tor na sile wiary jak błędy najczęściej popełniają oprócz prędkości oczywiście, bo to prędkość niestety większość jest taka świadoma tak to nazwijmy, bo bardzo często pada pytanie, jakimi prędkościami będziemy jeździć na torze i większość klientów jest rozczarowana, że są prędkości, a nieco powyżej 200km/h padają stwierdzenia jaja z wyższymi po drodze publicznej, więc to przede wszystkim jest dużym problemem, więc ten przyjazd jest za szybki później no niestety nie potrafimy sobie z tym poradzić tak zaczyna się długa ścieżka niestety jest skuszenie ściany, bo niestety nam Polakom trzeba, zwłaszcza facetom musimy raz 0203. wypaść, żeby dopiero przełamać się, że ktoś może powiedzieć nam, że potrafimy zrobić coś lepiej i wtedy dopiero zaczyna się ta realna nauka to wynik pan doświadczenie i to, prowadząc szkoły dla Ng dla Porsche dla wielu wielu innych Marek samochodowych również ze świata i trenuje pan też kierowców zagranicznych to w Japonii uczestników różnych innych zakątków świata właściwie cały świat tak jak ocenia pan naszych kierowców ich umiejętności przychodzą pierwszy raz na tor versus kierowcy z innych zakątków świata nie mamy czego wstydzić to będą, dlatego że technicznie jeździmy bardzo sprawnie to nie jest tak, że jakoś odstajemy od pozostałej części świata wręcz powiedziałbym możemy się zaliczyć do tej lepiej jeżdżącej części natomiast wiele elementów, które kulturowo nas troszeczkę zahacza o taką nazwijmy dlatego przede wszystkim tak jak mówiłem jeździmy troszeczkę zbyt ambitnie jest troszeczkę za dużo tej brawury technicznie i bardzo sprawnie popełniamy dużo błędów, zwłaszcza na kierownicy z punktu widzenia samego panowania nad kierownicą od razu może się zapalić lampka ostrzegawcza jak to przecież takie proste umie prowadzić samo kierownicą i powiem panu, że w ostatnich dniach zwłaszcza, realizując stronnik gdzieś na zamarzniętych jeziorach czy na śniegu okazywało się, że większość osób po prostu nie potrafiło sobie radzić to jest kierownicą nie umiem hamować w odpowiedni sposób samochody poszły do przodu technicznie tak jak rozmawialiśmy, ale nie potrafimy użyć tych systemów, które nadają kiedyś hamował się zupełnie inny sposób dzisiaj hamuje się zupełnie inaczej kiedyś panowało w poślizg inaczej dzisiaj jest zupełnie naszego pojawiały się pojawił się różnego rodzaju nie właśnie systemy system adaptacyjnego hamowania wspomaganie hamowania w pojawiły się systemy, które pomagają nam opanować ości, które panują nad trakcją, które dodatkowo kierują kierownicy przy pomagają dają taki import do skrętu w odpowiedni ruch kierownicą, ale to nadal nie jesteśmy menadżerem, który ma zarządzać tym wszystkim tutaj wiedza doświadczenie niestety nie idą w parze razem z nie ma co ukrywać też mocą samochodu, a skąd jesteśmy przy systemach to mi jeszcze niedawno pewnie niektóre środowiska to w tej chwili panuje taki stereotyp, że kierowca sportowy taki prawdziwy wyścigowy nie używa systemów to sprawdza czy nie do końca to bardzo chętnie zaproszę takie osoby na tor i przekonamy się tak może troszeczkę konfrontacji nie natomiast na poważnie mówiąc z reguły jest tak, że ten TOK kierowców, ale to absolutny Top kierowców wyczynowych oczywiście wyłącza system, jeżeli jest taka możliwość natomiast prosty przykład, gdzie w formule 1, gdzie zabroniono stosowania systemu, żeby właśnie sprawić by te wyścigi były jeszcze bardziej ciekawe aktualnie jest także w niektórych klasach wyścigowych nadal stosuje się systemy stosuje się, aby stosuje się system stabilizujący tor jazdy daje możliwość kierowcy regulowania tego systemu natomiast nadal jest wyłączenie tego systemu wiąże się no niestety jest tym, że jesteśmy sterem żeglarzem okrętem i zapanowanie nad dynamiką auta może być kłopotliwe ja potem też tak bardzo prostym przykład 1 samochodów wyczynowych, czyli Porsche Cayman, który jest samochodem wyczynowym w klasie GT 4 duża część instruktorów kierowców wyścigowych wyczynowych wyłączając systemy całkowicie nie jest w stanie zrobić lepszego czasu tym samochodem czas okrążenia niż razem z tym systemem pamiętajmy, że aktualnie systemy to już nie jest coś Super prostego to jest tak zaawansowana technologia nie mamy dostępne takie komputery z takimi mocami obliczeniowymi i takie algorytmy, że dzisiaj wystarczy nie przeszkadzać systemom, żeby być z 1 strony bezpiecznym, a z drugiej strony szybkim kierowcą oczywiście na torze nie mówimy o drodze publicznej tak cały czas mówimy to, że właśnie z tego toru toru lub OS-u wywodzi się moje następne pytanie, które zawsze nurtowało czas na okazję zapytać taki kierowca do topowych czy to wyścigowe czy rajdowy czynna tylko osoba uprawiająca Motorsport tak na poważnie jak będzie drogę publiczną jest spokojniejszym kierowcą czy może wręcz odwrotnie bardziej agresywni, bo to jest sprawa, że swoje umiejętności zawsze uważałem, że im więcej umiesz tym wolniej jedziesz i Tomasza jest takie motto, które powinno przyświecać większości osób, które zaczynają przygodę z torem wyścigowym ta większość osób klientów, z których mam przyjemność jeździć te osoby same do mnie wracają mówił, że zaczął jeździć wolniej i to pokazuje, że rzeczywiście razem ze zbieraniem doświadczeń umiejętności to prędkość na drodze publicznej spada oczywiście tak jak rozmawialiśmy tak nie można być też hipokrytą, bo to nie jest także by ktoś nie popełni jakiegoś wykroczenia przekroczy prędkości natomiast powiem otwarcie, że ja np. moja prędkość autostradowa to jest prędkość na poziomie 12030km/h wcale nie mam potrzeby jeżdżenia z prędkością nie wiem 100200300 z tym się z wyższymi prędkościami niż te dopuszczalne, bo liczył się prędkość średnia prędkość chwilowa z naszego przejazdy czy dokładnie tak jak na to, że tak liczyć się koniecznością wejścia w zakręt tylko prędkość wyjść na zakręt dokładnie tak, bo zakręt można wjechać każdy z prędkością, ale nie każdej mamy niestety rada z niego wyjść dziękuję za werbalną przejażdżkę po torze naszym gościem i trenerem był Janusz Dudek wzajemnie bądź bezpieczni Sylwester Pawłowski prezes firmy serki lody ekspert do spraw programów rozwojowych w zakresie bezpiecznej jazdy rozprawia się dla was ze stereotypem najszybszego samochodu na polskich autostradach służbowej skody to rzeczywiście tylko stereotyp chciałbym powiedzieć, że jest to kłamstwo natomiast niestety praktyka doświadczenie i statystyki niestety pokazują, że jest to miasto prawdą to główny taki ruch to natężenie ruchu drogowego generuje biznes w Polsce nie ma się co temu dziwić w ciągu dnia przedstawiciele handlowi kadra menedżerska to są można pewnie głównie uczestnicy ruchu drogowego skoro firmowe samochody w ten sposób się poruszają oznacza, że ich kierowcy dostają takie przyzwolenie od władz firmy lub nawet celem są do tego zmuszani grafikami napiętym harmonogramem jak to jest myślę, że brak dojrzałości kadry menadżerskiej sprawia, że nieświadomie to przyzwolenie jest wysyłane w kierunku pracowników koncentracja 8 nadzoru skupia się wokół realizacji celów biznesowych i większości przypadków w ogóle nie bierze się pod uwagę tego w jakim stylu te cele biznesowe są realizowane oczywiście wszystko w kontekście ruchu drogowego natomiast zaczynają się schody sytuacji, które firmy korzystają coraz modniejszy rozwiązań, jakim są wszelkiego rodzaju telematyczne systemy, ponieważ montaż tych systemów ich celem jest tak naprawdę określenie stylu jazdy kierowcy i wyliczaniu różnego rodzaju wskaźników, które mogą prowadzić do takiej klasyfikacji właśnie wg stylu jazdy, ale one rejestrują tak naprawdę wszystko co się dzieje z tym samochodem dlatego nieświadomie firmy kolekcjonują przewinienia łamanie prawa drogowego przez swoich pracowników im nic w tym praktycznie nie drogę, więc mamy dowód czarno na białym na to, że jest to przyzwolenie niektóre firmy orientując się, że może być z tego problem wyłączają możliwość właśnie śledzenia przekroczenie prędkości tak jak pozbawiały dostępu do tych danych Malone cały czas dystansowe jest mowa to może inaczej jeszcze, odwracając trochę pytanie rozumiem, że firmy mają wiedzę o tym, że pracownicy przekraczają prędkość czy mamy przepisy ruchu drogowego, ale czy opłacałoby im się wykorzystać tę wiedzę z 6 ekonomicznym po prostu się opłaca pilnować kierowców, żeby jeździć zgodnie z przepisami bardzo się opłaca to są wymierne pieniądze to są dziesiątki setki tysięcy jak nie miliony w przypadku większych ślad rocznych oszczędności ja podam konkretny przykład jeżeli, zmieniając tylko kilka złych nawyków za kierownicą zmniejszymy spalanie służbowej wspomnianej przez siebie szkodę o 1l na 100 km co nie jest żadnym wyzwaniem naprawdę wystarczy kilka prostych technik stosować, zmieniając nieco styl jazdy i z tego 1l przy 51000km miesięcznie przebiegu średniego na kierowcach przy Flocie 100 samochodów mamy 300 000 rocznie oszczędności tylko paliwa nie wliczamy w to oszczędności wynikających ze zmniejszonych kosztów eksploatacji ubezpieczeń, a w ogóle nie dotykając takich kwestiach obrabowany samochód tak naprawdę jest wizytówką firmy i te straty wizerunkowe wynikające z tego, że pracownicy firmy jeżdżą jak wariaci są piratami drogowymi łamią prawo są agresywni w stosunku do innych ludzi to te straty wizerunkowe mogą być szalenie wysokie więc, podsumowując wyrzuca, ale tak naprawdę czy przypalane pieniądze w silnikach samochodów no to są konkretne oszczędności dla firm, które są na wyciągnięcie ręki do tego naprawdę potrzeba wiedzy z fizyki kwantowej, żeby wdrożyć program rozwojowy firmie skierowane do wszystkich pracowników nie tylko dla tych, którzy korzystają z samochodów biznesowych ABO w krótkim czasie osiągnąć realne wymierne korzyści w Polsce zgodzi się ze mną jest społeczne przyzwolenie dla ludzi łamiących przepisy czy w takim środowisku firmy, które samochody obradowano ich logo przekraczają dozwoloną prędkość to nadal jest dla nich strata wizerunkowa jest bez względu na to, że mamy społeczne przyzwolenie do tego, żeby łamać i nawet chwalić złamaniem przepisów drogowych, aczkolwiek to też zmienia pozytywnie, bo rośnie grono świadomych kierowców, którzy nie akceptują takiej agresji na drodze to, jeżeli on będzie podróżował sobie samochodem ze swoją rodziną i obradowano samochód firmowy stworzy zagrożenie dla zdrowia życia pana najbliższych, jeżeli jego agresja przełoży się na ma niebezpieczne sytuacje to już nieraz byłam świadkiem rozmów wymiany też myśli na różnego rodzaju forach internetowych, że nie będzie się kupowała produktów tej tej firmy i ten negatywny taki obraz zostaje z pewnością na dłużej jeszcze inne drążąc temat firm, bo wiemy, że tracą na paliwie na wizerunku czy mogą stracić to czy w Polsce firmy ponoszą odpowiedzialność za to co ich pracownicy robią ich samochodami to odpowiedzialność uzależniona jest od tego co się tak naprawdę na drodze, chyba że takim skrajnym przypadkiem jest to, że pracownik zginie lub zabije kogoś w wypadku drogowym i wtedy okazuje się, że prokurator, który przychodzi do firmy Zotac kilka bardzo prostych pytań to pytania będą dotyczyły właśnie kwestii powierzenia mienia firmy pracownikowi programów szkoleń te zwykłe stanowisko pracy, która pracodawca ma obowiązek zadbać, więc zaczyna być odpowiedzialność karna pracodawcy w tym zakresie, jeżeli do tego dojdzie materiał dowodowy, że właśnie chociażby ten element, który pokaże, że mamy udokumentowane przyzwolenie na notoryczne łamanie prawa ruchu drogowym jak coś jeszcze połączyć z billingami i okazać, że kierowcy non stop rozmawiają jeszcze odpukać w trakcie wypadku właśnie były prowadzone rozmowy obsługiwane komunikatory telefon w trakcie jazdy do tego pod zaczynają nawet spadać osobiście na zarząd konkretnej firmy, więc często odpowiedzialność karnoprawna natomiast myślę, że tam bieżąca kara, jaka spotyka firmy co biegnąca wynikiem za realizację tych celów swojej sprzedażowych gubią po drodze worki pieniędzy i to naprawdę nie jest trudne, żeby te pieniądze pozostałe firmy można się nimi podzielić tymi oszczędnościami z kierowcami z pracownikami, którzy korzystają z tych samochodów, ale do tego potrzeba takiej menedżerskiej dojrzałości kompetencji w zakresie właśnie bezpieczeństwa drogowego w zakresie rozwoju pracowników szkolę rozumiał świadomość dbania o flotę filmową tej strony bezpieczeństwo ruchu drogowym jest większa w dużych korporacjach tam, gdzie oszczędności każdego litra zarządzanego są duża jak to wygląda w tym największym sektorze w Polsce, czyli małych średnich przedsiębiorstw świadomość jest czy dopiero się rozwija generalnie jest ona i w tych dużych i tych małych niezbyt wysoka, bo duże firmy np. realizują co jakiś czas szkolenia, które są wyrwane z kontekstu, czyli od czasu do czasu organizowane jest jakiś szkolenie to w ośrodku doskonalenia techniki jazdy czy z okazji przyjazdu integracyjny z nami tak było w czasach przed covidowych, ale bez konkretnego planu bez mierników efektywności naprawdę nie realizuje się żadnych celów strategicznych właśnie, które mogły być realizowany, gdyby taki program rozwojowy był prowadzony zaplanowane i systematycznie rozwijamy i świadomość dużych i mało jest na niskim poziomie ja podam konkretny przykład pracy, którą wykonała 1 firma w Polsce, która wykonała taki bilans otwarcia, z którego wynikało, że szkodowość generalnie jest duży problem, że koszty eksploatacji samochodów są na wysokim poziomie znacznie przekraczającym średni poziom dla danej klasy samochodów w innych latach rozpoczęto działania pierwsza rokiem był taki bilans otwarcia, o czym został wdrożony szereg różnych rozwiązań mających na celu przekazywanie wiedzy wzrost kompetencji po stronie pracowników korzystających z samochodów, jakie efekty w ciągu 3 lat uwaga podkreślam 3 lata nie 3 miesiące czy 3 tygodnie w ciągu 3 lat prowadzenia takich systematycznych działań ilość szkód takich Total spadła z 1100 rocznie do 600 niecałych 600 rocznie 3 lata intensywnej pracy taki spadek to przełożyło też oczywiście na znacznie tańsze ubezpieczenia tych samochodów i program stał się można pytać samą finansujący właśnie ze względu na te wszystkie oszczędności na wykorzystywanie budżetu prewencyjnych po stronie firm ubezpieczeniowych w program zaczął żyć swoim życiem tak niska szkodowość otrzymywana jest cały czas w ryzach, więc to są konkrety, które można osiągnąć zarówno po stronie osób, które zarządzają flotami, ale też działów HR również działu szkoleń dział BHP te kompetencje są różnie porozkładane, ale faktycznie każda firma jest w stanie stworzyć sobie taki program w ramach swojej organizacji dziękuję opłacalne szybkiej jazdy wylicza dla nas Sylwester Pawłowski prezes firmy z tej logiki ekspert do spraw programów rozwojowych w zakresie bezpiecznej jazdy ja również bardzo dziękuję Julianka szefową marketingu Janosika zdradził nam ile osób korzysta wiele bankowej aplikacji po co robią właśnie w wielu samochodach w Polsce rozbrzmiała na co charakterystyczne fotoradar za 700m ograniczenie prędkości 70 km na godzinę wszystkie nasze rozmowy czy wywiady zazwyczaj zaczynają się dokładnie od tego pytania i faktycznie Janosika aktualnie korzysta ponad 2 000 000 użytkowników miesięcznie, a jeżeli chodzi o pobrania aplikacji to mamy ich około 12 000 000 ja też zazwyczaj mówię około, dlatego że ta liczba się dynamicznie zmienia także nie są w stanie powiedzieć, że to jest 12 000 000 dokładnie, jakie pobudki są korzystania z naszej aplikacji ciężko na to pytanie również odpowiedzieć, bo każdy w naszej aplikacja znajdzie coś innego coś dla siebie, ale moim zdaniem takim naszym głównym atutem na pewno jednym z większych atutów jest fakt, że tak naprawdę wszyscy tworzymy Janosika oczywiście my dajemy zaplecze w postaci programistów marketingowców serwerowni SUV analityków, ale właśnie kierowcę i ta społeczność jest no myślę, że na równie jest bardzo bardzo istotna Janosik jest wykorzystywane nie tylko do nawigacji, bo może być, ale również do ostrzegania przed fotoradarami kontrolami prędkości czy pani odczuciu większość użytkowników korzysta z tej aplikacji właśnie po to, czy może jakieś inne powody z moich obserwacji z naszych danych, które zbieramy wynika, że faktycznie ci użytkownicy są podzieleni, bo niektórzy korzystają z nawigacji i oczywiście też nieodzowny element tego też, że korzystają z ostrzegania i ostrzegają też innych, ale myślę, że te podzielone myślę, że użytkownicy są fani naszej nawigacji, ale są też osoby, które korzystają tylko włącznie z ostrzegania przed fotoradarami wypadkami czy kontrolami prędkości właśnie wolności poza tą funkcjonalnością polegającą na ostrzeganiu innych użytkowników drogi przed różnymi zdarzeniami zbiera też dane po każdej zakończonej podróży dostaje ocenę punktową mojego stylu jazdy jak te dane można wykorzystać w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowym czy można w ogóle faktycznie zbieramy bardzo dużo danych i dzięki temu jesteśmy w stanie zaproponować tak naprawdę rozwiązania dla każdego i powszechnie panuje przekonanie takie, że Polacy to sami piraci drogowi, że jeździmy jak wariaci szalejemy, że jesteśmy empatyczni, że zdecydowanie jak trzeba ukrócić ten proceder, ale z moich obserwacji i z naszych danych, które posiadamy wynika, że nasi kierowcy chcą po prostu przejechać z punktu, a do punktu ba najlepszym możliwym czasie i to nie są ludzie, którzy chcą bić rekordy, którzy uważają, że każda dwupasmówka tory wyścigowe to są tak naprawdę normalni ludzie, którzy szanują nie tylko swój czas nie tylko innych uczestników ruchu drogowego, ale też swoje życia dlatego moim zdaniem zawczasu po prostu myślą o tym bezpieczeństwie komforcie podróżowania i może też z tego wynika, że korzystają z Janosika dla takiej to zawsze sobie spokojną głowę, bo kierowca zamiast rozpraszać swoją uwagę może skupić się stricte na drodze na tym co się dzieje, a my tak naprawdę pozostałych rzeczach poinformujemy ten styl jazdy, który buduje dla nas Janosik czy punktuje nas rozumiem, że może być w przyszłości może już jest wykorzystywany do ubezpieczeń to prawda określone stawki ubezpieczeniowej uzależniona od stylu jazdy właśnie chciałam też o tym powiedzieć, że ten styl jazdy to jest taka forma ja to oczywiście marketingową nazwą formą mini grywalizacji do takiego wzmocnienia prostych dobrych zachowań na drodze i może to właśnie taki sposób, żeby te złe zachowania formy tej rywalizacji trochę przepracować, czyli nagradzamy dobrych kierowców, czyli budujemy taką świadomość kierowców właśnie że, jeżdżąc dobrze oni otrzymują jakąś nagrodę i właśnie dlatego też wprowadziliśmy tę ocenę stylu jazdy dzięki tej ocenie każdy kierowca może otrzymać atrakcyjną ofertę ubezpieczenia oczywiście algorytm oblicza na podstawie jazdę kierowcy zachowania na trasie jego styl i po prostu ocenia go i takich ciekawostek obecnie ponad 35% użytkowników może się pochwalić tyle miast powyżej siódemki, a tą skale mamy 10 stopniowo także myślę, że to jest bardzo dobry wynik ja mam 67 chyba całkiem nieźle jest nad czym pracować na pewno aplikacja Yanosik zbiera różne dane czy może pani się podzielić z nami np. informację jak kierowcy zachowują się przed fotoradarami jak w aplikacjach ostrzega o tym, że jest fotoradar z założenia fotoradary stacjonarne czy kontrola prędkości lokalizowane są w miejscach, w których chodzi o największej liczby wypadków i informowania o nich przez Janosika no spełnia taką powiedzmy rolę zapobiegawczą jedzie się oczywiście bezpiecznie nie otrzymuje się mandatu kierowca, odbierając taki komunikat o danym zdarzeniu z odpowiednim wyprzedzeniem jest po prostu w stanie sobie zaplanować manewr, ale zrobiliśmy bardzo ciekawe badania w Janosiku, jakie są właśnie reakcję kierowców w pobliżu fotoradarów wyniki szczerze przyznam, że wyniki nawet zaskoczyły nas, bo oczywiście obserwuję kierowców na drodze widziałam, że zwalniamy co jest dobre, ale do prędkości o wiele niższe niż jest to wskazane i przykładowo przy fotoradarach ustawionych w miejscu, gdzie ograniczenie jest powiedzmy do 70 km na godzinę to średnia prędkość użytkowników spadała uwaga aż do 40 km na godzinę i kierowcy wtedy poruszali się od 30km wolniej niż wskazują na to ograniczenia oczywiście niezależnie czy kierowcy poruszali się 30km wolniej na godzinę czy nawet nie wiem z prędkością 10km/h przy ograniczeniu 70 no to najważniejszy jest ten cel cel został spełniony kierowca zwolnił także myślę, że jest tutaj wino im zrealizował cel, którym został postawiony fotoradar dokładnie tak czy wydaj się pani, że w przyszłości dane zbierane przez Yanosik aplikacja Yanosik, ale też same samochody czy inne systemy telematyczne mogą być wykorzystywane do takiego auto karania kierowców za przekroczenia prędkości czy łamanie innych przepisów ruchu drogowego, gdyby auta miały nam wlepiać mandaty to myślę, że ich popularność by pewnie znacznie zmalała i oczywistym jest, że zamiast karać lepiej jest po prostu zapobiegać tym wykroczenia pod względem bezpieczeństwa na drodze jest to znacznie lepsze rozwiązanie po prostu producenci samochodów będą myśleć o tym, żeby wprowadzać kolejne zmiany mające na celu zwiększenie tego bezpieczeństwa np. Marka volvo postanowiła zmniejszyć maksymalną prędkość, jakie będą mogły rozwijać pojazdy i ogłosiło, że wszystkie auta tej marki będą miały budowane po prostu ograniczenia prędkości do 180 km na godzinę, ale właśnie to, o czym wcześniej rozmawialiśmy, że ograniczenia zakazy nakazy to oczywiście jest 1 strona medalu, ale najważniejsza jest właśnie ta edukacja kierowców, czyli zwiększanie świadomości chociażby w zakresie skutków jazdy z nadmierną prędkością jazdy pod wpływem alkoholu czy przemieszczania się autami w złym stanie technicznym myślę, że jest to pewnie jakaś przyszłość chociażby drony, które teraz policja wprowadziła, ale czy to wejdzie w życie ciężko mi odpowiedzieć, a jeżeli wejdzie to na pewno trochę lat będziemy musieli poczekać dziękuję za rozmowę gościem Pulsu biznesu do słuchania była Julia Langa z Janosika dziękuję bardzo, do zobaczenia na trasie niezależnie od tego jakie kierowca się uważać pamiętajmy nagroda szanować innych, bo w ten sposób dba również swoje własne bezpieczeństwo życzę bezpiecznej drogi i nieco czasu za tydzień mogą się Grzegorczyk jej goście opowiedzą o tym kto zapłaci za Brexit dziękuję za uwagę to był Puls biznesu do słuchania Marcin Bałtyk do usłyszenia program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw i korporacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA