REKLAMA

Nie daj się naciągnąć kosmicznemu biuru podróży. Gwiezdna turystyka nie ma sensu!

Usługi Kosmiczne dla Ludności
Data emisji:
2021-02-21 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
21:45 min.
Udostępnij:

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna nie jest najpopularniejszym kurortem wakacyjnym, ale czasem na jej pokład wybierają się turyści. Na rynku jest - albo wkrótce będzie - kilka innych ofert wczasów w kosmosie. Z podcastu dowiecie się, że nie wszystkie warto rozważać.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry mówi inż. Jaśkowiak usługi kosmiczne dla ludności zaprasza inż. Jaśkowiak wyobraźcie sobie ogromnego Boeinga 747, który wzbija się w powietrze kiedyś brał na pokład pasażerów, ale tym razem wynosi w górę tylko ładunek pod lewym skrzydłem obok silnika znajduje się rakieta wypełniona wysoko rafinowany i niezwykle łatwo palną naftą samolot o wdzięcznym imieniu Kosma gen przyspiesza osiąga pułap 10km, a wtedy takie zachowania Boeing gwałtownie odbija wprawo Rozwiń » i oddala się, bo po 4 sekundach rakieta odpala silnik i już o własnych siłach wspina się na orbitę okołoziemską opowiem wam misji demo 2, którą firma Virgin Orbit przeprowadziła w połowie stycznia, a potem innych planach konsorcjum rodzin obejmujących tworzenie w kosmos turystów i o tym dlaczego turystyka w takim wydaniu kompletnie nie ma sensu potraktujcie jako instrukcję jak nie dać nabić w rakietę kosmicznemu biuru podróży misja demo 2 to pierwszy raz, kiedy pojazd firmy rodzin wszedł na orbitę, dostarczając tam kilka niewielkich satelitów skomplikowana operacja żaden start rakiety kosmicznej nie należy do łatwych, ale zazwyczaj silnik odpala się na twardym gruncie pojazd zaczyna rozpędzać się od zera, a w pobliżu nie ma nikogo poza astrą lub kosmonautami jeśli misja jest załogowa, dlaczego podejmować ryzyko odpalając rakietę spod skrzydła samolotu czemu nie zrobić tego powierzchni ziemi, jaką korzyść daje utrudnianie już i tak problematycznego zadania z tymi wątpliwościami zwróciłem się ekspertki dr Weronika Śliwa kierownik planetarium centrum nauki Kopernik kosmos nie jest łatwo polecieć i jednym z takiej ważniejszych powodów, dla którego tak jest jest ziemska atmosfera na stosunkowo gęsta wszyscy wiemy, że szybciej poruszamy, tym bardziej czujemy opór powietrza wystarczy wystawić rękę na świat jadącego samochodu i poczujemy bardzo duży opór powietrza tempo rośnie z prędkością w związku z tym wszystkie rakiety, które startują z powierzchni ziemi mają do pokonania gigantyczna siła oporu muszą używać bardzo dużą paliwa na pokonanie takich danych warstw ziemskiej atmosfery tymczasem, jeżeli wystartujemy taką rakietę z poziomu powiedzmy 10 km to ona tych oporów ruchu dostał dużo mniejsze ma 10 mniejsze zapasy paliwa po prostu się wszystko bywa pani do tego jeszcze prędkość samolotu, który co prawda w porównaniu ze statkami kosmicznymi porusza się w ślimaczym tempie, ale trochę jednak pomaga w osiągnięciu orbity o tym jak szybko trzeba się poruszać, żeby przestać spadać, a zacząć odbudować jeszcze porozmawiamy tymczasem Kamil Siemion, który w studenckim kole astronautycznego Politechniki warszawskiej pracuje nad satelitą PWZ 3, żeby osiągnąć prędkość potrzebna jest ilość energii poświęcona nadaniu tej prędkości, więc jeżeli samolot porusza się przykładowo z prędkością 1000km/h na danej wysokości to już mamy dodatkowe ułatwienie mamy już łatwiej, ponieważ nie musimy też tysiące km dodatkowo osiąga podobny sposób wykorzystuje się też fakt, że ziemia obraca się z różną prędkością poruszamy się tak jakby na różnych szerokościach geograficznych dlatego mile widziane jest wynoszenie rakiet w okolicach równika, gdzie ta prędkość jest największa była wtedy największy zapas prędkości, a zatem podstawowe korzyści są 2 rakieta ma lecieć wysoko i szybko samolot zapewnia jej początkowy pułap i to ważne, bo pierwsze kilometry ze względu na gęstą atmosferę są najtrudniejsze pomaga mi się też rozpędzić, choć tu przysługa jest nieco mniejsze nadal jednak nie do pogardzenia, bo walczymy przeciwko potężnym prawom fizyki i w tym starciu warto skorzystać z każdej pomocy w lotnictwie mówi się o zasadzie 10 do 1, jeżeli chcemy zwiększyć masę obiektu, który porusza się w powietrzu 1 g to ogólna masa wzrastał 10 g, ponieważ jest większa siła nośna wymagana w związku z tym, że jest większa siła nośna wymagana musi się zwiększyć powierzchnię skrzydeł powierzchnie skrzydeł to też większa masa większa masa to jest więcej paliwa więcej paliwa znowu większa masa takich nieustanny taniec tego wszystkiego powoduje, że naprawdę każdy gram liczyć się jeśli chodzi o poruszanie się w powietrzu czy w kosmosie start spod skrzydła samolotu ma jeszcze 1 zaletę daje pewną elastyczność naziemna Platforma startowa pozwala odpalić rakietę zazwyczaj tylko paru kierunkach z Przylądka Canaveral na Florydzie nie da się np. wejść na orbitę polarną, która przebiega ponad wiek nami wymagałoby to by rakieta rozpędzała się nad terenami, gdzie mieszka mnóstwo ludzi co z oczywistych powodów jest nie do przyjęcia w przypadku techniki, którą zastosowała firma Virgin Orbit ten problem nie istnieje samolot może się obrócić tak jak chcemy posłać rakietę w dowolną stronę z jakiegokolwiek praktycznie miejsca to po prostu latająca Platforma startowa ograniczają tylko lokalizacja lotniska i zapas paliwa brzmi pięknie co oznacza, że w nieuchronny sposób zbliżamy się do wielkiego, ale taką metodą można wystrzelić takie małe satelity na orbitę albo też można wykonać tzw. loty suborbitalne, czyli takie, które nie dostarczają takiej prędkości takiej energii, żeby wejść na wokółziemską orbitę można powiedzieć zrobić taki skok poza siebie ląd Perła, czyli rakieta, której cały czas mówimy ma 1,5m średnicy i około 21m długości satelity, który transportował to tzw. chipsety nazwa oznacza, że składały się z niewielkich sześcianów o boku 10cm jeśli chodzi o większe satelity co faktycznie na razie to nie jest możliwe po prostu wyniesienie ich taki sposób zobaczymy zapach zapory naście lat, ale to rozwiązanie jest dosyć korzystne dla mniejszych przedsiębiorców czy państw placówek naukowych albo też studentów tak czy inaczej misja demo 2 się powiodła i Virgin Orbit wreszcie zasłużyło na swoją nazwę, dołączając do klubu firm, które potrafią dolecieć na orbitę to znaczy nadać swoim pojazdom pierwszą prędkość kosmiczną, czyli niecałe bagatela 8 km na sekundę to ponad 3× szybciej niż leci pocisk opuszczający lufę kałasznikowa obiekt, lecz wówczas do przodu szybciej niż spada, gdyby działo się to bliżej powierzchni to zanim uderzyłby ziemie schował się za horyzontem cały czas jednak działa na niego Grawitacja, więc zamiast lecieć prosto i wyrwać się w przestrzeń zaczyna się poruszać po okręgu, bo siła ciążenia zakrzywia tor jego ruchu, działając jako siła dośrodkowa ten okrąg to właśnie Orbita ruch tą orbitą panie ponownie dr Weronika Śliwa Orbita powinna być dość wysoka dobrze, żeby to było 300 km nad powierzchnią ziemi niewiele mniej ziemska atmosfera na Rossie stopniowo nawet w wysokości 100 czy 150 km czy 200 jest niesłychanie rzadka nie ma żadnej opcji, żebyśmy zobaczyli, żebyśmy mogli oddychać tak naprawdę na 10km nie bardzo się dach, niemniej jednak, ponieważ te satelity, które okrążają ziemię poruszały się z prędkością około 8 km na sekundę NATO w tej sytuacji znów ten opór powietrza nawet tak rzadkiego jest bardzo duży i powoli ściąga na ziemię warto dobrze zrozumieć, bo osiągnięcie pierwszej prędkości kosmicznej, czyli osiągnięcie orbity to właśnie to co oddziela chłopców od mężczyzn poniżej prędkości orbitalnej mówimy właściwie o zabawie i radosnych eksperymentach powyżej o eksploracji kosmosu pierwsza prędkość kosmiczna pozwala zostać w przestrzeni na dłużej jeśli pojazd przeciwstawi się oporowi, które stawiają spowalniające go resztki atmosfery to nawet na stałe międzynarodowa stacja kosmiczna co jakiś czas odpala silniki odzyskuje utraconą prędkość i w ten sposób orbituje już od 1998 roku mówi o tym, dlatego że Consortium Berlin ma w zanadrzu jeszcze 1 pojazd gratulacje dla Kos MIC RO i ląd ellaOne, ale teraz zostawmy ich na boku to rozwiązania, które cały czas rozmawiamy, czyli akcja ta odbędzie się przystosowane do wynoszenia satelitów innych obiektów kosmos nie do końca pasowałaby do wynoszenia ludzi na orbitę ciężko byłoby się zmieścić przed wami rakietą plan Space Ship tu własność siostrzanej firmy pompatyczne nazwie Virgin Galactic, która 17 lat temu zapowiedziała, że wyśle swoich klientów w kosmos łatwiej powiedzieć niż zrobić w ogólnych zarysach lot Spacey tu przypomina misję demo 2 najpierw start samolotu poprzednio mówiliśmy o zmodyfikowanym boeingu, który kiedyś służył do transportu pasażerów podobnych maszyn są na świecie setki teraz przyjrzyjmy się Startowi jedynego w swoim rodzaju 2 kadłub nowego samolotu zbudowanego specjalnie po to, by unieść statek kosmiczny wygląda jak 2 połączone maszyny albo jak powietrzny katamaran Space Ship tu znajduje się pośrodku pomiędzy kadłubami pisarz przypomina samolot uniesie się razem samolotem matką, a potem się oddzieli włączy własny silnik i przekroczy granicę kosmosu i tu pierwszy problem bo gdzie ta granica kosmosu jest pytam dr Weronika Śliwa i Kamila ziemianka przez to, że ta Sielska atmosfera tak naprawdę nie kończy się jakiś gwałtowny sposób nie ma takiego słupa granicznego, który mówiłby nam o tym, że w tej chwili jesteśmy w kosmosie na ziemi jest przyjęto taką mocną granica, która znajduje się na wysokości 100 km ma twarz linię karmana większość krajów mówi większość stany Zjednoczone czasami się do tego nie stosujemy to one, ale większość krajów uważa, że przekroczenie tej granicy przestrzeni kosmicznej do osiągnięcia wysokości ponad 100km nad ziemię, żeby określić granicę kosmosu potrzebny jest samolot samolot, żeby zgłosić się nad powierzchnią ziemi musi posiadać siłę musi generować siłę, która przeciwstawi się ciężarowi do tego potrzebne w powietrzu do tego potrzebna jest prędkość także wygenerować odpowiednią siłę nośną wraz ze wzrostem wysokości zmienia się gęstość, więc potrzebna jest nieco większa prędkość dla takiego samego obiektu, żeby wygenerować podobną siłę nośną i pewnej chwili może zdarzyć się sytuacja, że prędkości będą naprawdę ogromne granica kosmosu linię karmana to jest takie miejsca, w którym prędkość samolotu jest na tyle szybka, że w zasadzie samolot rozpoczyna lot orbitalny, ponieważ prędkość przekracza pierwszą prędkość kosmiczną, której mówiliśmy przed chwilą zwróćcie uwagę, że linię karmana, czyli niewidzialna granica między ziemią, a resztą świata jest właśnie niewidzialna 100 km nad powierzchnią niema nic ciekawego z punktu widzenia konstruktora oczywiście ciekawe wyzwanie by zaprojektować pojazd, który osiągnie ten pułap, ale pasażer takiego pojazdu nic nie zauważy, chyba że będzie miał pod ręką wysokościomierz co więcej wycieczka ponad linię karmana będzie wyjątkowo krótka, bo Space Ship tu nie osiągnie pierwszej prędkości kosmicznej nie wejdzie na orbitę pasażerowie spędzą w kosmosie kilka minut na tym polega lot suborbitalny, jeżeli taki statek rozpędzone poważniejszymi przekroczy granicę to znajduje się w kosmosie, ale niekoniecznie musi mieć taką prędkość, żeby wejść na wokółziemską orbitę może być także wykona taki podkład można powiedzieć, czyli wyskoczy Tyszko atmosferę wkrótce potem z powrotem się nie zanosi i wyląduje na ziemi to właśnie lot suborbitalny mogę sobie wyobrazić, że po drugiej stronie wołać teraz, ale jak to co ze stanem nieważkości żeby, choć raz w życiu uwolnić z okowów grawitacji chyba warto wybrać na taką przejażdżkę i tak i nie na wysokości 100km nad poziomem morza, a nawet 400, czyli tam, gdzie znajduje się międzynarodowa stacja kosmiczna ziemska Grawitacja jest tylko niewiele mniejsza niż na powierzchni to wynika z autorskiego prawa powszechnego ciążenia możliwość swobodnego dryfowania wynika z tego, że znajdujemy się w swobodnym spadku czegoś podobnego można doświadczyć w windzie, gdyby nagle urwała się z gliny zaczęła pędzić w stronę parteru, choć skutki w tym przypadku byłyby opłakane chodzi o to, że nie trzeba leczyć w kosmos by znaleźć się w warunkach mikrograwitacji astronauci, którzy trenują przed misją wsiadają na pokład samolotu raptowne zniżanie daje dokładnie taki sam efekt mocno w tej chwili akurat zarzuciła europejska agencja kosmiczna ciągle jeszcze prowadzi takie samoloty nazwane nie bez kozery Schmidt komik, bo stan nieważkości nie zawsze powiedzmy zgadza się nasze błędy Mikiem wolą jednak trwa krócej, a poza tym ta ziemia z kosmosu usłyszeli, że coś w tym jest nie wiem czy sama się zdecydowała to bardzo wielu rzeczy by zależało, ale wydaje się, że tutaj jednak motywacją niekoniecznie musi być chęć zapisania się jakiś kronikach, zwłaszcza że powiedzmy 15 turysta też jakoś specjalnie nie zapisze prawda prawda, a skoro o tym mowa ilu turystów odwiedziło do tej pory przestrzeń kosmiczną trudno powiedzieć, bo to zależy od tego kogo uznamy za turystę za czasów amerykańskiego programu wahadłowców w skład załogi wchodził specjalista do spraw ładunku pod tym terminem krył się ktoś, kto nie należał do korpusu astronautów, ale przeszedł odpowiednie przygotowanie byli wśród nich przedstawiciele firm współpracujących z NASA naukowcy, ale też amerykańscy parlamentarzyści była też nauczycielka Christa MAK Oli, która zginęła w katastrofie blendera, jeżeli ktoś jest naprawdę bogaty po prostu nie powinien się nastawić na lot suborbitalny tylko nalot np. na międzynarodową stację kosmiczną, dlatego że ta turystyka kosmiczna w tej chwili już takie opcje powoli zaczyna ofiarować w pierwszej dekadzie 2001. wieku Rosjanie sprzedawali bilety na międzynarodową stację kosmiczną kosztowały po 20 kilka milionów dolarów skusiło się 7 osób, które w kosmos latały na pokładzie kapsuły Sojuz potem załoga stacji się powiększyła miejsce dla turystów zabrakło bogaczy, którzy skorzystali nie tylko wystawili głowę ponad atmosferę na orbicie spędzali po kilka dni przez ten czas mogli zwiedzać jedyny posterunek ludzkości w kosmosie to różnica w porównaniu z tym co proponuje Virgin Galactic nie parę minut tuż ponad linię karmana, ale odwiedziny jedynej atrakcji turystycznej na orbicie okołoziemskiej teraz ta możliwość wraca w przyszłym roku na międzynarodową stację kosmiczną poleci z komercyjną załogą kapsuła Crew Dragon firmy SpaceX początkowo misji miał wziąć udział tom KRUS, ale chyba się rozmyślił tak czy inaczej pierwszy raz w kosmos poleci całkowicie komercyjne ekipa na pokładzie nie będzie nikogo z narodowych agencji astronauty ręcznych drogo wyceniane dlatego sianie planują oddzielne kwoty za przelot około 25 000 000 talarów oddzielnie jeszcze może być doba hotelowa na pokładzie stacji kosmicznej, ale też możliwe jest taki właśnie kapsuły, która wejdzie na orbitę i który spędzimy cięciu 2 dni na orbicie wokółziemskiej potem lądujemy na ziemi to są takie naprawdę drogie emocje dlatego sza cena, zanim się liczy kilkudziesięciu milionach dolarów no ale chodzi w końcu o turystykę orbitalną pełną gębą kilkudniowy pobyt w kosmosie, jeżeli rozwinął się technologie lot suborbitalny to one prawdopodobnie będą kosztowały maksymalnie kilkaset tysięcy dolarów ciągle się nie wydać taką kwotę bardzo dostępna, ale jednak realnie patrząc więcej jest osób, które stać NATO niż na taki lot Norwid o zainteresowanie mniej spektakularnymi lotami Soup Orbita innymi pytam, więc Kamila szczepionka na tę chwilę jest ponad 600 osób zapisanych już teraz na liście i te osoby będą musiały poczekać kilka miesięcy w kolejce, żeby odbyć taki lot co prawda pierwsze zapisy miały miejsce już ponad 10 lat temu, kiedy została ogłoszona całą kampanię wieloletnia, ponieważ wszystko w lotnictwie w kosmosie chcę się przez wiele lat w tym czasie firmie Virgin Galactic wyrósł jeszcze 1 konkurent przedsiębiorstwo Blue Origin należąca do Jeffa Bezosa jednego z najbogatszych ludzi na świecie ma już gotową rakietę New Shepard ani porozmawiamy jeszcze innym razem ta rakieta także pozwoli turystom na osiągnięcie linii karmana, a potem szybki powrót na ziemi nie będzie do tego potrzebowała samolotu matki poradzi sobie z własnym silnikiem, kiedy tego jeszcze dokładnie nie wiadomo rakieta co prawda lata, ale jeszcze bez pasażerów Virgin Galactic natomiast celuje w aktualny rok firma dopiero co wykaraskać się kryzysu, który wpędził ją tragiczny wypadek z roku 2014 podczas oblatywania statku Space Ship tu 1 pilot zginął, a drugi został poważnie ranny i właśnie stawka, którą toczy się gra odróżnia obie odnogi konsorcjum Virgin Orbit odniósł sukces, umieszczając w kosmosie satelity, ale Galactic chce wysłać tam ludzi w przypadku, kiedy tracimy Cargo, kiedy tracimy ładunek to trzeba zapłacić odszkodowanie, ale wszyscy się z tym liczą tak takie rzeczy się zdarzają natomiast w przypadku turystyki kosmicznej jednak katastrofa Góra 2 sprawią, że po prostu ta gałąź zniknie na kilkanaście lat jak mi się wydaje w związku z tym tutaj te wymagania związane i zostaną ludzi, bo też przeciążenia muszą być mniejsze musi być ten bardziej komfortowe niż w przypadku ładunku powiedzmy jeśli suszonych cytryn na stację kosmiczną, a także powrót musi się odbywać w sposób bezpieczny i właśnie wysoki skrajnych przeciążeń każda podróż w kosmos ryzyko dla zawodowych astronautów to pracę są odkrywcami naukowcami pionierami, prowadząc badania na międzynarodowej stacji kosmicznej poszerzają naszą wiedzę o wszechświecie goście, którzy odwiedzają stacje zobaczą miejsca, które wpisało się w historii ludzkości, ale wsiadać na pokład na poły eksperymentalnego pojazdu, żeby przez chwilę poczuć stan nieważkości, którego zresztą da się doświadczyć, gdzie indziej, żeby przez chwilę znaleźć się ponad wyobrażalną granicę kosmosu ocenę zostawiam wam, ale co fajne jeśli miasto tak powiedzieć, jeżeli się tam doleci to takiej satysfakcji coś mi bym czuła z tego się przeżyło, bo ciągle nie są takie zupełnie bezpieczna rzecz to również ma się widok na ziemię rzeczywiście na planetę to znaczy wokół jest już ciemno nie ma tej atmosfery widzimy, że jesteśmy w kosmosie widzimy krzywiznę ziemi widzimy ją po prostu rzeczywiście takiego miejsca zewnętrznego drugą taką bardzo dużą atrakcją jest stan nieważkości, który nie wiąże się bezpośrednio z tym, że jesteśmy w kosmosie tylko z tym, że przez jakiś czas ten statek można przecież porusza się swobodnie trochę tak jak spadającej windzie np. w związku z tym wszystkie Camino możemy potrzebować w tej kabinie statku kosmicznego taki lot musi być też części przyjemnością i przystosowany do tego wejście tu jest w stanie coś takiego zapewni odpowiednie fotele są odpowiednie elementy wyposażenia także statek, którym jest 6 osób 2 osoby załogi podróżując przez ten stosunkowo krótki okres, ale wystarczający, żeby poznać się to jak wygląda ziemia z kosmosu, ponieważ taki statek wznosiły się na 110 km, a później wracałby na powierzchni ziemi przez kilkanaście specjalnych okien umieszczonych na całym dachu tego statku będzie można podziwiać widoki ziemi otoczenia i kosmosu będzie można zasmakować tego jak to jest znajdować się w miejscu, że Grawitacja w zasadzie nie ma wiele dopowiedzenia zdaje się więc, że jestem w mojej opinii odosobniony, planując wakacje pamiętajcie jednak, że w turystyce kosmicznej za jakość trzeba płacić paręset tysięcy dolarów zapewni wam klasę ekonomiczną raczej przejażdżkę niż podróż lot suborbitalny żadnego zwiedzania raczej udział w pokazie z mojej perspektywy w ogóle trudno mówić o turystyce tak ujął to Kamil tymianek ciężko jest porównać taki lot suborbitalny do przykładowej wycieczki z zagranicy do ciepłych krajów jest inny w ogóle rodzaj aktywności, ale jeżeli miałbym znaleźć jakieś powiązanie z tym typowo ziemskim naziemnym to wydaje się, że wiele podobieństw jest w skoku bardziej no fajnie skacze się jest guma ona się rozciąga hamuje blokuje dalsze poruszanie się i są, jakie wrażenia z systemu podobnie jest w kosmosie tylko, że to jest rzecz wyjątkowa, ponieważ grono osób, które przekroczyły linię karmana jest strasznie niewielkie na taką właśnie usługę próbuje naciągnąć rodzin galaktyk, a także Blue Origin alternatywą jest bilet, którego koszt i miliony to już opcja all-inclusive transport wyżywienie i pobyt na orbicie okołoziemskiej takiej podróży nieco więcej jest sensu więcej też do powiedzenia po powrocie na ziemie bądź co bądź na kilka minut przekroczyłem linię karmana wymaga całej masy dodatkowego tłumaczenia natomiast byłem na międzynarodowej stacji kosmicznej po prostu wyczerpuje temat to były usługi kosmetyczne dla ludności uwagi wnioski reklamacji przyjmuje się pod adresem Piotr k PS człowiek małpa radio Europe usługi kosmiczne dla ludności kolejna premiera w najbliższą niedzielę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁUGI KOSMICZNE DLA LUDNOŚCI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA