REKLAMA

Bezpieczeństwo ruchu drogowego: Jaworzno najbezpieczniejszym miastem w Polsce?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-02-21 08:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
o TOK FM pierwsze radio informacyjne to jest poranek Radia TOK FM weekend po swojej konwencji programowej lewica deklaruje zrobimy to lepiej ale kiedy czy w Polsce może być jeszcze lewicowy premier o to zapytamy w politycznym podsumowaniu tygodnia po ósmy 40 czekamy na państwo opinie i niedzielę opat kropkę FM poranek Radia TOK FM, gdyby takie śmiertelnych wypadków na drogach po prostu nie było bezpieczeństwo ruchu drogowego tym tematem zajmujemy się w dzisiejszym cotygodniowym Rozwiń » niedzielnym wydaniu wyzwań współczesności wyzwania nową dekadę 2001. wieku wyobraźmy sobie Szanowni Państwo oto Polska 2030 ofiar śmiertelnych wypadków drogowych po prostu nie ma czy to jest plan czy to jest utopia z nami jest Tomasz Tosza zastępca zastępca redaktora w miejskim zarządzie dróg mostów w Jaworznie to właśnie w Jaworznie taką wizję 0 wzorowaną na Szwecję wprowadzono dzień dobry panie dyrektorze dzień dobry państwu proszę powiedzieć co zmieniliście w Jaworznie, jakie mieliście jako samorząd pod tym względem kompetencje możliwości za to uczyliśmy się infrastrukturę miejską startowaliśmy około 20 lat temu miasto, które było kompletnie zakorkowane Izby płatkami śmiertelnymi, które sięgały 11 ofiary śmiertelnej miesięcznie posłuchaliśmy się naukowców, którzy nam poradzić w jaki sposób przebudować miasto jak zmienić jego infrastrukturę urbanistykę i doszliśmy do dużego spadku ilości zdarzeń drogowych zapytaliśmy tych samych naukowców co robić dalej, więc nie poradzili nam, żebyśmy ska realizowali ulice, na których toczy się miejskie życie i to przyniosło naprawdę zadziwiający efekt prowadziliśmy polityki urbanistycznej tak jak prowadzi się w miastach na Zachodzie właśnie jak we wspomnianej Szwecji mieliśmy 2 ponad roczne okresy, w których nie mieliśmy zupełnie wypadków śmiertelnych klej może po pozwolę się odnieść do tego stwierdzenia rzeczy w 2030 roku uda się doprowadzić do tego, że nie będziemy mieć ofiar śmiertelnych niestety nie niestety nie, bo do wypadków drogowych będzie dochodziło ze względu na to, że to jest jakby nieunikniony element ruchu drogowego także poruszają się po druga ludzie gatunek Homo Homo sapiens jesteśmy ewolucyjnie przystosowani do tego, żeby prowadzić pojazdy z prędkościami, które są większe od tych, które są dla nas naturalne, czyli około 30 km to maksymalna prędkość maksymalna człowieka poruszamy się samochodem z prędkościami większymi nasze ciała nasze zmysły są nieprzystosowane do dużych prędkości dlatego popełniamy błędy dlatego dochodzi do zdarzeń drogowych są nieuniknione, ale można zaprojektować infrastrukturę taki sposób, żeby zminimalizować skutki tych wypadków dzięki temu ich wypadku mieć mniej ich ciężkość, żeby była mniejsza proszę powiedzieć co dokładnie zmieniliście panu takiego określenia kamer realizatorów jeśli dobrze usłyszałam uliczne, których toczy się życie, czyli co zmieniliście szukaliśmy zmysły kierowców kanalizacja głównie polega na zagrożenia zawężeniu pasów ruchu także kierowcom wydawało się, że jeden z prędkością większą zmianą rzeczywistości, jeżeli mamy w miastach ulice, które mają szerokości pas pasów tak jak na autostradzie kierowcy zupełnie nieświadomie jadą z prędkościami takimi jak na autostradzie bądź zbliżonymi natomiast jeśli jest nie jest węższa jeśli kierowca ciągle musi uważać na tor swojego ruchu jeśli jazda jest niekomfortowa to najczęściej porusza się z prędkością to jest dozwolone przez przepisach w przypadku przepisów ruchu drogowego źródło jest dokładnie takie samo jak w przypadku przepisów lotniczych one są pisane krwią, więc jeżeli przepis uznaje, że prędkość 50 km na godzinę w miastach jest prędkość, która jest w miarę bezpieczna tak jest w rzeczywistości w Polsce kierowcy jeżdżą zdecydowanie za szybko w Jaworznie prędkość pojazdów zmniejszyła w ruchu miejskim dzięki temu doszło do radykalnego spadku ilości wypadków dekadę temu w Jaworznie było 100 wypadków rocznie po zbudowaniu systemu obwodnic zeszliśmy do poziomu 7060 wypadków, kiedy zaczynaliśmy wierzą 0 to mieliśmy do wypadków na poziomie właśnie 60 sztuk, a w tej chwili od 3 lat mamy równo 27 wypadków rocznie to jest około 70% mniej niż przeciętnie jakimkolwiek miejscu w Polsce, dlatego że ulice założenia są zaprojektowane tak jak ulice w miastach Zachodu pani Olga do nas napisała adres niedziela małpa TOK kropkę FM jestem zdania że, gdyby władze samorządowe nie tylko wybierane były pod kątem kompetencji byłaby wtedy szansa na mądry rozwój miast nie tylko czytając interesując się tym w tej materii co osiągnęli inni można by pójść śladami Jaworzna tak napisała właśnie pani Olga, więc myślę, że z pozdrowieniami dla pana panie Tomaszu zachęcam państwa do przypisania swoich komentarzy w tej sprawie niedziela małpa TOK kropkę FM, ale użył pan takiego określenia, że jazda dla kierowców jest niekomfortowa niekomfortowa no to i co w zasadzie znaczy, że jest nieprzyjemnie i nikt w Jaworznie nie chce siadać w samochód, bo po prostu będzie się męczył jadąc slalomem wąskich uliczek pełnych progów zwalniających i co na to jak na to reagowali kierowcy, kiedy to zmienia liście i teraz już po jakimś czasie byliśmy dobrze przygotowani do tych zmian taka realizacja odbywała się praktycznie równolegle z oddawaniem systemu obwodnic, czyli wyprowadzaliśmy ruch samochodów z miejsc, gdzie toczy się miejskie życie jednocześnie zamierzaliśmy ulice tam, gdzie ten ruch samochodów znikną dzięki temu doprowadziliśmy do sytuacji, że nie narastała nam ilość samochodów ilość pojazdów w ruchu dbaliśmy oczywiście transport publiczny w tej chwili w Jaworznie więcej podróż odbywa się transportem publicznym transportem indywidualnym co doprowadziło do tego, że po kilkunastu latach staliśmy się miastem, w którym nie ma korków to jest rzecz którą, której najbardziej marzą kierowcy największym marzeniem polskich kierowców to jedna z instytucji bankowych bankowych zrobiła takie badania jest to, żeby był mniejszy ruch i my spełniliśmy marzenie kierowców jest mniejszy ruch w tym mniejszym ruchu kierowcy zupełnie swobodnie godzą się z tym, że nie mają strat czasowych w ruchu wynikających z korków natomiast już odrobinę wolniej jest bardzo stanowi piękny obraz przedstawia, ale nie wierzę, że nie było głosów przeciwnych, ale rzeczywiście są głosy przeciwne ze względu na to, że jest pewna grupa kierowców, które w tej chwili na polskich drogach nadaje ton to są ludzie, którzy lubią jeździć szybko i uważają, że jeżdżą bezpiecznie niestety z tych 2 rzeczy robią tylko to pierwsza, czyli jeżdżą szybko, bo nie jest to jazda bezpieczna statystyki wypadków na tle Unii Europejskiej to wyraźnie pokazują jest niestety bardzo agresywna bardzo głośna grupa i niestety politycy mają tendencję do tego, żeby słuchać podczas gdy ta milcząca większość tak naprawdę wolałaby, żeby zakończyć tą wojnę polsko-polską kierowców z pieszymi kierowców z rowerzystami chcieliby miast, po którym odbywa się spokojne normalne życie, w którym nie musimy pędzić, bo za za każdym razem jest tylko i wyłącznie złudzenie, że pojedziemy szybko to coś zyskam, że zyskamy czas oszczędności w jeździe miejskiej wynikające z szybkiej jazdy są iluzoryczne to są sekundy czasem kilkanaście sekund na dystansach, które przekonały pokonuje codziennie samochód w ruchu miejskim na polskich drogach jakże oszczędności nie muszą wcale słuchać tych kierowców, ponieważ sami nimi są często albo tak z takimi kierowcami już jeżdżą jako z kierowcami służbowymi, dlatego że przecież mieliśmy te wypadki historię, kiedy limuzyny służbowe jechały szybko na drogach publicznych politykami zostają zazwyczaj to z ubolewaniem stwierdzam samców Alfa to są ludzie, którzy uważają, że z racji ich stanowisk pełnionych funkcji przysługuje im coś więcej mogą pozwolić na więcej chcą żyć z życia mieć więcej chcą mieć więcej emocji, a szybka jazda tak naprawdę jest potrzebna nam ze względów ewolucyjnych, żebyśmy wywołali w sobie emocji, których nam tak naprawdę brakuje codziennym życiu czy prezydent pana miasto też samcem Alfa jest samcem Alfa jest takim nietypowym ze względu na to, że to jest człowiek, który lubi słuchać innych sytuacjach, kiedy nie czuje, że nie ma zbyt wielu kompetencji w danym temacie teza podstawą by ból polskich polityków, bo oni uważają, że wiedzą wszystko lepiej natomiast w przypadku prezydenta Herberta zdarzyło się to, że on nie czuł się kompetentni, więc posłuchał naukowców posłuchał nauki i to przyniosło naprawdę niesamowity efekt spadku ilości wypad wypadków, dlatego że jesteśmy po prostu w tej chwili traktowani jako wzór doceniani nie tylko w Europie pan Marek napisał do nas na adres niedziela małpa TOK TOK kropkę FM taki sposób organizowania bezpiecznej przestrzeni jak w Jaworznie powinien być odgórnie narzucony, jakim solidnym aktem prawnym na wszystkie miasta w Polsce z kolei pan Jan z Łodzi do nas zadzwonił z komentarzem, że był zwolennikiem, aby przed przejściami dla pieszych były tzw. garby, które miałyby spowalniać ruch kierowców z pana perspektywy wedle pana wiedzy co najlepiej poprawia bezpieczeństwo infrastruktura wysokie kary mandaty czy może właśnie zmiana mentalności kierowców nie ma czegoś takiego jak mentalność kierowców polskich kierowców ze względu na to, że Polska mentalność kierowców zmienia się całkowicie po przekroczeniu granicy Południowej lub zachodniej polskiej okazuje się, że na Słowacji w Niemczech jesteśmy w stanie jeździć zupełnie cywilizowany sposób sposób i tutaj te 2 pozostałe elementy, czyli infrastruktura plus egzekucja Słowacy oszczędzają, więc od razu wiem, że ci kierowcy są pan niebezpiecznie przesady z tą egzekucję egzekucja przepis Słowacy najwyższy wzrost poprawy bezpieczeństwa uzyskali wtedy, kiedy ponaddwukrotnie zwiększyli wysokość kar za wykroczenia drogowe nieuchronność kary to jest naj najbardziej edukacyjny element, który można zrobić jesteśmy w stanie edukację reklamami w telewizji mówieniem na okrągło poprawić zachowań kierowców również to zupełnie nieświadomie zachowują się tak jak ta wiodąca część użytkowników dróg jesteśmy gatunkiem społecznym, jeżeli wszyscy przekraczają albo wydaje nam się wszyscy przekraczają przepisy dostosowują się do tego sami łamią przepisy nie odczuwając z tego powodu żadnego dyskomfortu natomiast żadnej damy z Niemiec będąc jeszcze być tzw. frajerem przepraszam pana przerywam, ale chciałabym zapytać już musimy kończyć chciałem zapytać prócz tego czy Jaworzna znalazł naśladowców w kraju czy zadzwonili do nas z innych miast z pytaniem jak to zrobiliście pomóżcie nam o tak zdarzyło się to jest to bardzo wielu przypadkach mieliśmy wycieczki, gdy przyjeżdża i samorządów oglądali to nasze rozwiązania i to nie tylko samorządowcy biegli, którzy badają wypadki drogowe też specjalnie zorganizowali sobie wyraźnie konferencję, żeby zobaczyć w jaki sposób infrastruktura może poprawiać sposób postrzegania rzeczywistości bezpieczeństwo na drodze także do tej pory ludzie, którzy starali się poprawić swoje miasta różne ruchy miejskie nie miał takiego odnośnika chcieli wprowadzać jakieś rozwiązania to zawsze kończyły się także jak burmistrz prezydent mówił, ale dobra nie jesteśmy żadną Kopenhagę ani jakimś innym Groningen to oni w tej chwili mogą powiedzieć, ale ja można, więc jesteśmy takim dobrym przykładem, że można to zrobić i wręcz trzeba to zrobić tylko szkoda, że ostatnie kilkanaście lat Polska, wykorzystując unijne pieniądze przebudowała większości Ros to swoją infrastrukturę także teraz odkręcenie tego będzie niezwykle kosztowne bardzo długie Tomasz Tomaszewski przepraszam Tomasz Tosza zastępca dyrektora w miejskim zarządzie dróg mostów w Jaworznie dziękuję panu serdecznie dobrego dnia za chwilę skrót informacji, po którym komentarz ze strony Krzysztofa Woźniaka naszego specjalisty bezpieczeństwa ruchu drogowego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA