REKLAMA

Wyzwania Współczesności: Bezpieczeństwo ruchu drogowego

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-02-21 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka dyskutujemy o bezpieczeństwie ruchu drogowego o tym czy możemy doprowadzić do sytuacji, gdzie po prostu nie będzie wypadków śmiertelnych na polskich drogach pan Bogumił ze Śląska do nas napisał niedziela małpa TOK kropkę FM, gdy pieszy będzie miał pierwszeństwo rozumiem na przejściu dla pieszych to powinny być znaki drogowe żółtym elementem ostrzegające ani informacyjną niebieskie, które są mało widoczne to interesujące postulaty dziękuję Rozwiń » panie Bogumile jest z nami teraz Krzysztof Woźniak prowadząca audycję skołowani radio TOK FM nasz redakcyjny specjalista do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego dzień dobry Krzysztofie dzień dobry czytam statystyki, że w 2020 roku w wyniku wypadków drogowych zginęło 2480 osób w porównaniu z rokiem 2019 to jest spadek o 429 osób blisko 15% wychodzi na to, że idzie ku lepszemu, czyli już prowadzimy odpowiednią politykę rozumiem nie na jak to nie liczby mówią same za siebie liczby bezwzględne mają do siebie, że w prosty sposób nie pokazują tego co powinno pokazywać to jest efekt lockdownów, które były w 2020 roku to, że tak te liczby bezwzględne pospadały, owszem to prawda było mniej wypadków mniej zabitych niż w 2019 roku, tyle że ruch drogowy był też mniejsze natężenie ruchu drogowego było mniejsze były duże okresy długie okresy, w których nie mieliśmy w ogóle potrzeby praktycznie przemieszczania się ewentualnie tylko te osoby, które faktycznie musiał dojechać do pracy na do sklepu się przejść ewentualnie, ale takiego długodystansowych potrzeb to nie mieliśmy nie mieliśmy też takiego natężenia właśnie ruchu w niektórych miejscach w niektórych okresach to natężenie ruchu spadło nawet 50% tak średnio bym powiedział, że w 2020 roku na terenie całej Polski ruch drogowy był mniejszy mniej więcej od 3040%, a więc gdzieś jest to takie wyrównanie ze spadkami na samych wypadków drogowych, jeżeli spojrzymy na osoby, które w ich wyniku poniosły śmierć no to już jest trochę różnica mniejszy był spadek więc, gdy już znowu spojrzymy np. przeliczymy sobie liczbę zabitych na 100 wypadków to 2020 roku w porównaniu do 2019 roku zginęło więcej osób najwięcej w 2019 roku to było 9 pół osoby na 100 wypadków to liczby są właśnie te trochę bardziej rozbudowane, a w 202010 pół, więc średnio 1 osoba więcej na 100 wypadków zginęła pan Łukasz do nas do nas pisze bezpieczeństwo na drogach poprawi się dramatycznie, gdy powszechnie wprowadzimy pojazdy autonomiczne taki ruch ze Śląska tak pan Łukasz do nas napisał a gdzie zaufanie umiejętności znakomitych polskich kierowców panie Łukaszu no dobrze czy cała Polska może być jak Jaworzno było też podkreślmy to, że nie jest także w Jaworznie udaje się całkowicie uniknąć wypadku był niedawno wypadek, gdzie niestety była ofiara śmiertelna, ale jak mówił pan Tomasz doszedł po prostu chodzi o znaczące zmniejszenie liczby wypadków w ogóle i w liczby wypadków, w których tych tych poważnych, o czym innym jest z łóżka prawda czym innym jest wypadek, w którym dochodzi do ciężkiego uszkodzenia zdrowia ciała czy właśnie nawet śmierci, więc powiedz Krzysztofie czy cała Polska może być jak Jaworzno ja bardzo gorąco wierzę, że w, jakim okresie czasu może być jesteśmy na takim etapie i tak niebezpiecznie jest u nas na drogach tak dużo ludzi ginie w wyniku wypadków drogowych, że naprawdę jesteśmy w stanie to zmienić zmniejszyć uwaga ja też jestem zdania, bo słuchałem twojej rozmowy z Tomkiem noszą też jestem zdania, że do 2030 roku nie spełnimy tych założeń związanych z wizją 0, czyli 0 ofiar śmiertelnych i tutaj też chodzi 0 ofiar ciężko rannych, bo to też warto podkreślić, że wizja 0 nie mówi tylko o zabitych w wyniku wypadków drogowych nie jesteśmy w stanie tego osiągnąć, bo mamy tak dużo zapóźnień w działaniach, że po prostu nam czasu nie starczy tej dekady i tyle, ale cała Polska w tym czasie jest w stanie obniżyć przynajmniej myślę o 40% liczba zabitych na drogach, jeżeli zaczniemy w końcu wdrażać to, o czym coraz częściej mówimy coraz częściej w debacie publicznej się pojawia, czyli m.in. na poważnie walka z piratami drogowymi, którzy dużo dużo jeżdżą za szybko niższe limity prędkości pozwalają na zmiany infrastrukturalne i tutaj jest bardzo duży plus właśnie dla Jaworzna, które wzięło sobie do serca to, że infrastruktura jesteśmy w stanie zrobić bardzo dużo jesteśmy w stanie zmienić tę przestrzeń to przede wszystkim, ale też wpłynąć na osoby, które przemieszczają się po tej przestrzeni po tych drogach to jest niezwykle istotne to zrozumieli też na samym początku twórcy tzw. wizji 0 w Skandynawii, chociaż w sumie wizja 0 została stworzona przez inżynierów drogowych przez humanistów przez myślicieli to też jest bardzo ciekawe, bo w tym wszystkim człowiek był najważniejszy tak jak wolność zastanawiał czy filozofowie np. są potrzebne oczywiście, że są potrzebni nam przez rurkę Kleczewskiej filozofia w ruchu drogowym jest niezwykle potrzebna biologia psychologia i nauki właśnie humanistyczne to jest bardzo ważna rzecz oczywiście inżynieria drogowa też, bo to ona w końcu wprowadza pewien sposób później plany więc, więc to wszystko obok siebie musi współgrać może, więc tańszy zadzwonić przepraszam przerwa trzeba zachęcać słuchaczy słuchaczki proszę do nas dzwonić 224444044 dobrze mówimy o tej infrastrukturze, ale na drogę szybkiego ruchu nie ma skrzyżowań trudno jest o to, że doszło, dlaczego prostego wypadku, jaki może być na mieście, a mimo to dochodzi do wypadków i to śmiertelnych, więc czy infrastruktura infrastrukturą można coś poprawić na tych drogach szybkiego ruchu można można zastosować bierna np. środki bezpieczeństwa w postaci lepszych materiałów barier ochronnych np. lepszej jakości nawierzchni, która dzięki, której jest skraca się droga hamowania można infrastrukturą zrobić bardzo wiele, ale fakt nie załatwimy ją wszystkiego, dlatego że bezpieczeństwo ruchu drogowego to jest pewien system tak samo jak zarządzanie np. głodem na świecie albo zarządzanie edukacją systemem edukacji systemem zdrowotnym to jest rozbudowany właśnie system, na które składa się wiele wiele rzeczy, które musimy zmieniać poprawiać i ciągle monitorować tak samo bezpieczeństwo ruchu drogowego jest systemem jest problemem społecznym, a więc takimi najważniejszymi filarami, które powinny być zmieniane monitorowane nie i ulepszane jest właśnie prawo i egzekwowanie tego prawa to co mówił Tomasz Tosza, więc to, że mamy jakieś przepisy nie wystarczy żony tylko są one muszą być też przestrzegane muszą w rzeczywistości mieć odzwierciedlenie, więc system cały monitoringu zachowań uczestników ruchu drogowego powinien być lepszej jakości chętnie porozmawiam o tym drugi element to właśnie ta infrastruktura, jeżeli mamy źle dostosowaną infrastrukturę do miejsca jest ona kiepskiej jakości no to ona nie będzie nam sprzyjać wręcz przeciwnie w niektórych momentach może przeszkadzać sprawia, że np. zamiast kogoś rannego będzie osoba poważnie ranna albo zabita to też ma wpływ na to infrastruktura no i trzeci element edukacja, czyli musimy wytłumaczyć wszystkim, dlaczego mamy takiego rodzaju przepisy, dlaczego mamy takiego rodzaju egzekucję tych przepisów, czyli cały system nadzoru i dlaczego mamy takiego rodzaju ani innego np. w mieście nie mamy autostrad, a węższe drogi, żeby było bezpiecznie, więc to wszystko musi wytłumaczyć no oczywiście nie jak sobie radzić na drogach i tutaj ten system kształcenia kierowców czy w ogóle kształcenia uczestników ruchu drogowego, a więc nas wszystkich, bo wszyscy jesteśmy uczestnikami ruchu drogowego powinien być lepszej jakości taki mały przykład faktycznie na autostradach drogach ekspresowych to są drogi najwyższej klasy tak bym powiedział do poruszania się pojazdów oczywiście jest dużo wypadków w Polsce mamy prawdopodobnie jedne z autostrady drogi ekspresowe to są miejsca, gdzie w Europie najwięcej w Polsce ginie osób, czyli można powiedzieć, że mamy jedno z najniebezpieczniejszych autostrad Europie, ale nie ze względu właśnie infrastrukturalnych są całkiem niezła jakość no ale nie wystarczy tej jakości infrastruktury trzeba nauczyć ludzi jak jeździć po autostradach bez olbrzymia różnica w tym jak jeździmy 5070 km na godzinę nawet 90, a 140, a nie rzadko wcale po autostradach jeździmy 170 co oczywiście dużym wykroczeń obowiązuje teraz w kursach naprawo jazdy jazda po autostradzie drodze szybkiego ruchu i to jest właśnie ten jeden z problemów w ustawie o kierujących pojazdami i rozporządzeniach, które odnoszą się do właśnie kursów naprawo jazdy nie ma słowa na temat, że kursant musi pojeździć po autostradzie przy drodze szybkiego ruchu, o ile dobrze pamiętam to 3 godziny muszą być spędzone na drodze, gdzie można jechać szybciej niż 70 km godzina, czyli wystarczy jakieś 80 np. i 3 godzinki tam na 1 docelowej dołożył miastami np. lokalnej to jest cel ma innych miast na sytuację spływają do nas głosy od słuchaczy pan Jan z Łodzi mówi o tym, że jedynym rozwiązaniem jest podniesienie wysokości mandatów pan Paweł napisał do nas, że jest kierowcą autobusu w 2019 roku pracował w Norwegii przez 4 miesiące widział 2 kolizje 1 wypadek uwaga na polskich numerach rejestracyjnych tak widziałem przekraczanie prędkości opięć 10km ogromnie rzadko 20 sam przekroczyły 6 km na godzinę zapłaciłem równowartość 1000zł, dopóki ktoś kto posiada samochód za 1 000 000zł będzie płacił łącznie 200zł co dalej będzie tak jak jest, czyli tragicznie znaczące podniesienie mandatów to jest jeden z częstych postulatów się do niego odnosi pozytywnie musimy zmienić taryfikator mandatów musimy zmienić znowelizować, ponieważ nie było robione od dziewięćdziesiątego siódmego roku tak na poważnie, a nocą by nie mówić, ale jakość życia w Polsce od tamtego czasu się polepszyła więcej zarabiamy, więc w porównaniu do naszych płac obecne stawki mandatów są mierne to, czego się nie zmienia to dziewięćdziesiąty siódmy naprawdę dość długo, bo to nie jest decyzja pozytywna politycznie, które z polityków by chciał tak wprost powiedzieć za mandaty będziecie za za wykroczenia w ruchu drogowym będziecie płacić płacić więcej ten używa się za linię wasza córka syn mąż czy żona czy rodzice w wypadku drogowym dzięki temu no to jest ten element, że nadal niestety znaczymy mówię społeczeństwo, choć i to też się zmienia to jest też wielki plusy naszych rozmów o bezpieczeństwie w ruchu drogowym, ale dalej jednak pokutuje takie stwierdzenie, że wypadki drogowe to jest trochę pewnego rodzaju wynik umowy społecznej tak kiedyś jeden z publicystów dość znanych w Polsce powiedział, że my się trochę zgadzamy na to, że tych ofiar będzie, tyle że ludzie będą ginąć w wypadkach drogowych no bo będzie musimy jeździć przemieszczać się dotrzeć szybko nie musimy wystarczy, że będziemy się przemieszczać zgodnie z przepisami bezpiecznie i będziemy się przemieszczać tych ofiar będzie mniej 1 właśnie z elementów wpływających na NATO jak się poruszane są mandaty, owszem, ale nie tylko wysokość, ale również nieuchronność tej kary, czyli sprawność instytucji, które nakładają tę karę finansową w postaci mandatu drogowego, bo co z tego, że będziemy mieli np. za przekroczenie prędkości 10km/h 2× większy mandat niż teraz albo 3× skoro prawdopodobieństwo, że po przekroczeniu tej prędkości dostaniemy jest nadal bardzo małe to jak to egzekwować pan Marek ze Skierniewic zadzwonił do nas z propozycją, żeby zwiększyć kontrolę przy pomocy urządzeń automatycznych zamiast progów zwalniających proponuje szeroką kontrolę fotoradarami dopowiada od siebie tego kontrola masowa automatyczna mogłaby jak rozumiem właśnie zwiększyć taką nieuchronność płacenia mandatu plus odpowiedni system przetwarzania tych danych, które przychodzą z fotoradaru, bo to też nie jest tak łatwo, że jak nam zdjęcie zrobi to jest duże prawdopodobieństwo art stuprocentowe, że ten mandat otrzymamy no niestety, ale nasz system tego monitoringu, czyli działania centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym też trzeba ulepszyć, ale tak tych wszystkich fotoradarów urządzeń, które rejestrują ruch drogowy powinno być zdecydowanie więcej niestety kilka lat temu posłowie senatorowie jednogłośnie zagłosowali za tym, żeby odebrać strażom gminnym im wiejskim możliwość korzystania z urządzeń właśnie do rejestrowania prędkości to był bardzo duży błąd wtedy mówiono, że te rejestratory przejdą w całości do użytku przez policję albo przez jakąś inną instytucję czy one będą wykorzystywane to było kłamstwo nic takiego się nie stało, więc relatywnie tych urządzeń rejestracyjnych rejestrujących ruch mamy w Polsce bardzo mało nie chodzi Osamą znowu liczbę bezwzględną, czyli samą liczbę tych fotoradarów, ale nasycenie na na drogach, czyli na mapie drogowej, więc jeśli mamy ileś tam 1000 fotoradar w 1000 km dróg to odpowiednio powinno być nasycenie na tym na tych na tych drogach, więc tak to musimy zwiększać dla mnie niepojęte jest, że w trzeciej dekadzie 2001. wieku prędkość nie jest mierzona głównie właśnie przez automatyczny nadzór, a policja powinna być czy też służba człowiek powinien być elementem wspomagającym ten cały system to bardzo ułatwiło i w ten sposób moglibyśmy przekazać pracę policjantów na sprawdzenie innych wykroczeń jak np. chociażby nieustępowanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach co też jest bardzo dużym problemem u nas wynikającym z wielu też elementów, więc zdecydowanie aktora i więcej fotoradarów tak czy skrajnie niebezpieczne jeżdżenie na zderzaku na drogę szybkiego ruchu co dla mnie to na razie wiosną, czyli to niepojęte to też są też możliwe do mierzenia już tym sprzętem, który mamy tylko wystarczy zalegalizować odpowiednimi dokumentami to też już możemy sprawdzać, więc nie jest tak jak się pojawia to w debacie publicznej przy okazji teraz tych zmian, które przegłosował w piątek Senat, czyli właśnie minimalnego odstępu między pojazdami autostradach drogach ekspresowych nie mamy jak tego mierzyć czy jest możliwe co się dzieje na świecie, czyli wychodzi na to, że wszystko rozbija się wolę polityczną dziękuję bardzo, Krzysztof Woźniak prowadząca audycję skołowani usłyszał ją państwo w każdą sobotę po godzinie piętnastej i szerzej w podcastach na tokfm PL i w TOK FM Krzysztofa słów szukaj również w przewodnikach drogowych TOK FM dziękuję bardzo, bardzo dziękuję od tego poniedziałku przewodniki drogowe, więc zapraszam zapraszamy ósmy 37 skoro informacja potem polityczne podsumowanie tygodnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA